open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

03 квітня 2023 року м. Рівне№460/4124/23

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Комшелюк Т.О., розглянувши у спрощеному позовному провадженні адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Єврошпон-Смига" до Виконуючого обов`язки начальника Головного управління ДПС у Рівненській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби - Грабового Владислава Володимировича про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій,

В С Т А Н О В И В:

Приватне акціонерне товариство "Єврошпон-Смига" (далі - позивач) звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Виконуючого обов`язки начальника Головного управління ДПС у Рівненській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби - Грабового Владислава Володимировича (далі - відповідач), в якому просить суд: 1) визнати протиправними діяння виконуючого обов`язків начальника Головного управління ДПС у Рівненській області, як відокремленого підрозділу Державної податкової служби - Грабового Владислава Володимировича щодо відмови Приватному акціонерному товариству «ЄВРОШПОН-СМИГА» у наданні достовірної, точної та повної інформації на запит від 20 січня 2023 року в частині пунктів 1, 3, 4 запиту; 2) зобов`язати виконуючого обов`язки начальника Головного управління ДПС у Рівненській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби - Грабового Владислава Володимировича повторно розглянути запит від 20 січня 2023 року та надати Приватному акціонерному товариству «Єврошпон-Смига» достовірну, точну та повну інформацію по пунктам 1, 3, 4 запиту від 20 січня 2023 року згідно з Законом України «Про доступ до публічної інформації», а саме: п. 1. Інформацію про суб`єктів господарювання, що перебувають на обліку у ГУ ДПС у Рівненській області (найменування, код), які подали до ГУ ДПС у Рівненській області за період січень - грудень 2022 року Декларації з податку на додану вартість та Заяви про повернення сум бюджетного відшкодування, які відображаються в податкових деклараціях, що перевищують 100тис.грн; п. 3 Інформацію про суб`єктів господарювання, що перебувають на обліку у ГУ ДПС у Рівненській області (найменування, код), яким за період січень - грудень 2022 року ГУ ДПС у Рівненській області узгоджено суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість; п.4. Інформацію про суми бюджетних коштів, які ГУ ДПС у Рівненській області було узгоджено до бюджетного відшкодування по кожному із суб`єктів господарювання, що перебувають на обліку у ГУ ДПС у Рівненській області, за поданими такими платниками Деклараціями та відповідними Заявами повернення сум бюджетного відшкодування за період з 01 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року. В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 20.01.2023 позивачем направлено запит про надання публічної інформації. Однак відповідач протиправно відмовив у наданні такої інформації. Вважає дії відповідача протиправними і такими, що не ґрунтуються на нормах чинного законодавства, позаяк законом заборонено обмежувати доступ до інформації щодо розпорядження бюджетними коштами. З огляду на наведене, просить позов задовольнити повністю.

На адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому відповідач позов не визнав. В обґрунтування заперечень зазначив, що інформація щодо суб`єктів господарювання є інформацією з обмеженим доступом. Дозволу на її поширення такі суб`єкти господарювання не надавали. Щодо відшкодування таким суб`єктам господарювання ПДВ, то відповідач не є розпорядником такої інформації. Крім того ПДВ не є бюджетними коштами в розумінні чинного законодавства. Просить у задоволенні позову відмовити.

17 лютого 2023 року позовна заява надійшла до суду.

Ухвалою суду від 20 лютого 2023 року позов залишений без руху.

Ухвалою суду від 01 березня 2023 року продовжений процесуальний строк на усунення недоліків позову.

15 березня 2023 року ухвалою суду позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

24 березня 2023 року ухвалою суду відмовлено відповідачу в задоволенні клопотання про розгляд справи в судовому засіданні.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив наступне.

Приватне акціонерне товариство "Єврошпон-Смига" 20.01.2023 звернулося до Головного управління ДПС у Рівненській області з запитом про надання інформації, у якому просило, зокрема, надати: 1. Інформацію про суб`єктів господарювання, що перебувають на обліку у ГУ ДПС у Рівненській області (найменування, код), які подали до ГУ ДПС у Рівненській області за період січень - грудень 2022 року Декларації з податку на додану вартість та Заяви про повернення сум бюджетного відшкодування, які відображаються в податкових деклараціях, що перевищують 100тис.грн; 3 Інформацію про суб`єктів господарювання, що перебувають на обліку у ГУ ДПС у Рівненській області (найменування, код), яким за період січень - грудень 2022 року ГУ ДПС у Рівненській області узгоджено суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість; 4. Інформацію про суми бюджетних коштів, які ГУ ДПС у Рівненській області було узгоджено до бюджетного відшкодування по кожному із суб`єктів господарювання, що перебувають на обліку у ГУ ДПС у Рівненській області, за поданими такими платниками Деклараціями та відповідними Заявами повернення сум бюджетного відшкодування за період з 01 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року.

Листом від 26.01.2023 № 18/ЗПІ/17-00-04-04 Головне управління ДПС у Рівненській області повідомило, що за січень-грудень 2022, 150 суб`єктами господарювання подано 595 декларацій з ПДВ згідно яких заявлено до відшкодування з бюджету ПДВ на поточний рахунок (в сумі більше 100тис.грн по кожній декларації) на загальну суму 2519321526грн. Щодо надання інформації про суб`єктів господарювання, які подали декларації з ПДВ за період січень-грудень 2022 та заяви про повернення ПДВ, що перевищують 100тис.грн, а також інформацію про суми бюджетних котів, які відповідачем було узгоджено до бюджетного відшкодування по кожному з суб`єктів господарювання, то така інформація є інформацією з обмеженим доступом. Також звертає увагу, що розпорядником інформації щодо заяв про повернення суми бюджетного відшкодування є Міністерство фінансів України, як адміністратор Реєстру.

Вважаючи таку відмову на запит про інформацію протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами у цьому спорі, суд враховує таке.

Відповідно до ч. 2 ст. 3 Конституції України права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

В силу вимог ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі ст. 34 Конституції України кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або межах повноважень та інший спосіб - на свій вибір.

Статтею 5 Закону України «Про інформацію» від 02.10.1992 року № 2657-XII (далі Закон № 2657) визначено, що кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб

Положеннями ч. 1, 2 ст. 7 Закону № 2657 паво на інформацію охороняється законом. Держава гарантує всім суб`єктам інформаційних відносин рівні права і можливості доступу до інформації (ч. 1).

Право на інформацію, створену в процесі діяльності фізичної чи юридичної особи, суб`єкта владних повноважень або за рахунок фізичної чи юридичної особи, Державного бюджету України, місцевого бюджету, охороняється в порядку, визначеному законом (ч. 4).

Згідно ст.10 Закону № 2657 за змістом інформація поділяється на такі види, зокрема, податкова інформація.

Статтею 16 Закону № 2657 встановлено, що податкова інформація - сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб`єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому Податковим кодексом України.

Правовий режим податкової інформації визначається Податковим кодексом України та іншими законами.

Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом та інформації, що становить суспільний інтерес визначено Законом України «Про доступ до публічної інформації» 13.01.2011 № 2939-VI (далі Закон № 2939-VI).

За змістом ст. 1 Закону № 2939-VI публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до ч. 4 ст. 13 цього Закону усі розпорядники інформації незалежно від нормативно-правового акту, на підставі якого вони діють, при вирішенні питань щодо доступу до інформації мають керуватися цим Законом.

Стаття 5 Закону № 2939-VI гарантує, що доступ до інформації забезпечується шляхом надання інформації за запитами на інформацію.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Закону № 2939-VI запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту.

В силу вимог ч. 1 та ч. 4 ст. 20 Закону № 2939-VI розпорядник інформації має надати відповідь на запит на інформацію не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.

Згідно з ч. 3 цієї статті, у разі якщо запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, розпорядник інформації може продовжити строк розгляду запиту до 20 робочих днів з обґрунтуванням такого продовження. Про продовження строку розпорядник інформації повідомляє запитувача в письмовій формі не пізніше п`яти робочих днів з дня отримання запиту.

В силу положень ст. 1 Закону № 2939-VI публічна інформація - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єкта владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до ст. 3 Закону № 2939-VI право на доступ до публічної інформації гарантується: 1) обов`язком розпорядників інформації надавати та оприлюднювати інформацію, крім випадків, передбачених законом; 2) визначенням розпорядником інформації спеціальних структурних підрозділів посадових осіб, які організовують у встановленому порядку доступ до публічної інформації, якою він володіє; 3) максимальним спрощенням процедури подання запиту та отримання інформації; 4) доступом до засідань колегіальних суб`єктів владних повноважень, крім випадків, передбачених законодавством; 5) здійсненням парламентського, громадського та державного контролю за дотриманням прав на доступ до публічної інформації; 6) юридичною відповідальністю за порушення законодавства про доступ до публічної інформації.

Згідно з положеннями ст. 4 Закону № 2939-VI доступ до публічної інформації здійснюється на принципах: 1) прозорості та відкритості діяльності суб`єктів владних повноважень; 2) вільного отримання, поширення будь-якого іншого використання інформації, що була надана або оприлюднена відповідно до цього Закону, крім обмежень, встановлених законом; 3) рівноправності, незалежно від ознак раси, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак.

У відповідності до ч. 1 ст. 22 Закону № 2939-VI розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках: 1) розпорядник інформації не володіє і не зобов`язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит; 2) інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом відповідно до частини другої статті 6 цього Закону; 3) особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила передбачені статтею 21 цього Закону фактичні витрати, пов`язані з копіюванням або друком; 4) не дотримано вимог до запиту на інформацію, передбачених частиною п`ятою статті 19 цього Закону.

Наведений перелік є вичерпним і розширеному тлумаченню не підлягає.

Іншими словами, розпорядник інформації зобов`язаний надати відповідь на письмовий запит запитувача інформації не пізніше 5-ти робочих днів з дня отримання запиту, а у разі продовження строку розгляду запиту - не пізніше 20-ти робочих днів з дня отримання запиту (при цьому, така повинна бути повна, достовірна і точна), або мотивовану відмову у наданні запитуваної інформації, у разі наявності підстав, визначених ст. 22 Закону № 2939-VI.

Водночас, ч. 1, 2 ст. 6 Закону № 2939-VI передбачено, що інформацією з обмеженим доступом є: 1) конфіденційна інформація; 2) таємна інформація; 3) службова інформація (ч. 1).

Обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог ("трискладовий тест"):

1) виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошення інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя;

2) розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;

3) шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.

Разом з тим, слід звернути увагу на те, що відповідно до ч. 3-8 ст. 6 Закону № 2939-VI інформація з обмеженим доступом має надаватися розпорядником інформації, якщо він правомірно оприлюднив її раніше (ч. 3).

Інформація з обмеженим доступом має надаватися розпорядником інформації, якщо немає законних підстав для обмеження у доступі до такої інформації, які існували раніше (ч. 4).

Не може бути обмежено доступ до інформації про складання, розгляд і затвердження бюджетів, кошторисів розпорядників бюджетних коштів та плани використання бюджетних коштів одержувачів бюджетних коштів, а також їх виконання за розписами, бюджетними програмами та видатками (крім таємних видатків відповідно до статті 31 Бюджетного кодексу України), взяття розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів бюджетних зобов`язань або здійснення розпорядження бюджетними коштами у будь-який інший спосіб, планування, формування, здійснення та виконання закупівлі товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти, у тому числі оборонних закупівель (крім випадків, якщо окрема інформація про закупівлі товарів, робіт і послуг становить державну таємницю відповідно до Закону України "Про державну таємницю"), володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно (крім випадків, передбачених частиною другою статті 23 Закону України "Про основи національного спротиву"). Не може бути також обмежено доступ до інформації про наявність у фізичних осіб податкового боргу. Не підлягає обмеженню також доступ до інформації про стан і результати перевірок та службових розслідувань фактів порушень, допущених у сферах діяльності, зазначених у цій частині. Доступ до зазначеної інформації забезпечується розпорядниками інформації відповідно до положень статті 5 цього Закону (ч. 5).

Не належать до інформації з обмеженим доступом відомості, зазначені у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, поданій відповідно до Закону України "Про запобігання корупції", крім випадків, визначених зазначеним Законом (ч. 6).

Не належить до інформації з обмеженим доступом інформація про структуру, принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткового блага керівника, заступника керівника юридичної особи публічного права, керівника, заступника керівника, члена наглядової ради державного чи комунального підприємства або державної чи комунальної організації, що має на меті одержання прибутку, особи, яка постійно або тимчасово обіймає посаду члена виконавчого органу чи входить до складу наглядової ради господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток, паїв) прямо чи опосередковано належать державі та/або територіальній громаді (ч 7).

Обмеженню доступу підлягає інформація, а не документ. Якщо документ містить інформацію з обмеженим доступом, для ознайомлення надається інформація, доступ до якої необмежений (ч. 8).

Як вбачається з відповіді Головного управління ДПС у Рівненській області від 26.01.2023 № 18/3111/17-00-04-04, підставою для відмови у надані доступу до запитуваної інформації в частині надання інформації про суб`єктів господарювання, які подали до ГУ ДПС у Рівненській області за період січень. грудень 2022 року Декларації з податку на додану вартість та Заяви про повернення сум бюджетного відшкодування, що перевищують 100тис.грн та підтверджено суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість, а також інформацію про суми бюджетних коштів, які ГУ ДПС у Рівненській області було узгоджено до бюджетного відшкодування по кожному з суб`єктів господарювання став висновок, про те, що вказана інформація є інформацією з обмеженим доступом.

Відповідно до пп. 200.7.1 п. 200.7 ст. 200 ПКУ формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

До такого Реєстру вносяться такі дані:

1) найменування платника податку та його індивідуальний податковий

номер;

2) дата подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку, поданої у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку ( в разі їх подання);

3) сума податку, заявленого до бюджетного відшкодування, зазначена у кожній заяві, поданій у складі податкової декларації або уточнюючого розрахунку ( в разі їх подання), у тому числі окремо, яка підлягає перерахуванню на рахунок платника податку у банку та/або в рахунок сплати грошових зобов`язань, та /або погашення податкового боргу такого платника з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

4) сума податку, заявленого до бюджетного відшкодування, зменшена на суму боргу;

5) реквізити поточного рахунка платника податку для перерахування бюджетного відшкодування;

6) реквізити бюджетних рахунків для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

7) реквізити бюджетного рахунка, з якого здійснюється бюджетне відшкодування податку;

8) дата початку та закінчення проведення перевірки даних, зазначених у податкової декларації або уточнюючого розрахунку (в разі їх подання), в складі яких подана заява про повернення суми бюджетного відшкодування, з обов`язковою відміткою щодо виду перевірки (камеральна, документальна);

9) сума податку, заявленого до бюджетного відшкодування, та дата поданої до контролюючого органу заяви в разі виникнення у платника податку необхідності змінити напрям узгодженого бюджетного відшкодування;

10) дата складення та вручення платнику податків акта перевірки;

11) дата та номер податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування за кожною заявою з урахуванням (у разі подання) уточнюючого розрахунку , неузгоджена контролюючим органом:

12) дата початку оскарження податкового повідомлення-рішення та сума бюджетного відшкодування, що оскаржується;

13) дата закінчення оскарження податкового повідомлення-рішення сума бюджетного

відшкодування, узгоджена за результатами оскарження;

14) сума узгодженого контролюючим органом бюджетного відшкодування за кожною заявою та дата її узгодження;

15) дата та сума повернення бюджетного відшкодування на рахунок платника у банку;

16) дата та сума зарахування (перерахування) в рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету.

Порядок ведення та форма Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пп. 200.7.3 п. 200.7 ст. 200 ПК України дані Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, передбачені пп.200.7.1 цього пункту, крім пп. 5 п..200.7.1 цього пункту щодо реквізитів поточного рахунка платника податку для перерахування бюджетного відшкодування, не є інформацією з обмеженим доступом та підлягають щоденному, крім вихідних, святкових та неробочих днів, оприлюдненню на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Порядок надання відповідної інформації центральним органом виконавчої влади, що реалізує податкову політику, та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для її оприлюднення на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Реєстр заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ розміщується на офіційному веб-сайті Міністерства фінансів України (https://www.minfin.gov.ua/reestr).

Відповідно до п. 1, 2, 3 Порядку ведення Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 2017 р. № 26 (далі - Порядок) цей Порядок визначає механізм ведення Мінфіном інформаційного ресурсу Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість (далі - Реєстр) за формою згідно з додатком.

Мінфін адмініструє Реєстр як окремий інформаційний ресурс та забезпечує захист інформації відповідно до законодавства у сфері захисту державних інформаційних ресурсів.

Формування Реєстру здійснюється автоматично на підставі баз даних ДФС та Казначейства.

Пунктом 13 Порядку визначено, що Мінфін забезпечує: автоматичну обробку інформації ДФС та Казначейства щодо даних Реєстру; щоденне оприлюднення Реєстру на своєму офіційному веб-сайті, крім інформації про реквізити поточного рахунка платника податку для перерахування бюджетного відшкодування.

Із викладеного слідує, що розпорядником інформації зазначеної у Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики на що, зокрема, звернуто увагу Головним управлінням ДПС у Рівненській області у відповіді на запит позивача.

3 огляду на викладене вище, не відповідає дійсності твердження позивача про те, що Головне управління ДПС у Рівненській області є розпорядником інформації зазначеної у Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування, адже зазначена у цьому реєстрі інформація в повному обсязі не знаходиться у володінні Головного управління ДПС у Рівненській області. На Головне управління ДПС у Рівненській області покладено обов`язок надання лише відповідної інформації в порядку встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 25 січня 2017 р. № 26.

Позивач стверджує, що оприлюднення інформації розпорядником не звільняє його від обов`язку надати публічну інформацію та наводить правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові КАС у складі Верховного Суду від 20.08.2018 у справі № 823/1042/16.

Як слідує із відзиву відповідача, останній не заперечує, що оприлюднення інформації розпорядником, не звільняє його від обов`язку надати публічну інформацію, однак наголошує, що не здійснювало оприлюднення вказаної у запиті інформації, а отже в Головного управління ДПС у Рівненській області відсутній обов`язок надавати інформацію, зазначену у запиті.

Також позивач зазначає, що за змістом статей 7, 13 Закону України № 2939-VI не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно. Вказана інформація може бути обмежена у доступі лише при дотриманні вимог, визначених частиною 2 ст. 6 Закону України № 2939-VI.

Так, відповідно до статті 7 Закону України № 2939-VI конфіденційна інформація - інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб`єктів владних повноважень, та яка може поширюватися у визначеному ними порядку за їхнім бажанням відповідно до передбачених ними умов. Не може бути віднесена до конфіденційної інформація, зазначена в частині першій і другій статті 13 цього Закону.

Розпорядники інформації, визначені частиною першою статті 13 цього Закону, які володіють конфіденційною інформацією, можуть поширювати її лише за згодою осіб, які обмежили доступ до інформації, а за відсутності такої згоди - лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Частиною 1 та 2 ст. 13 Закону України № 2939-VI передбачено, що розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються:

1) суб`єкти владних повноважень - органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб`єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов`язковими для виконання;

2) юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів, бюджету Автономної Республіки Крим, - стосовно інформації щодо використання бюджетних коштів;

3) особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб`єктів владних повноважень згідно із законом чи договором, включаючи надання освітніх, оздоровчих, соціальних або інших державних послуг, - стосовно інформації, пов`язаної з виконанням їхніх обов`язків;

4) суб`єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями, - стосовно інформації щодо умов постачання товарів, послуг та цін на них;

5) юридичні особи публічного права, державні/комунальні підприємства або державні/комунальні організації, що мають на меті одержання прибутку, господарські товариства, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток, паїв) прямо чи опосередковано належать державі та/або територіальній громаді, - щодо інформації про структуру, принципи формування та розмір оплати праці, винагороди, додаткового блага їх керівника, заступника керівника, особи, яка постійно або тимчасово обіймає посаду члена виконавчого органу чи входить до складу наглядової ради.

До розпорядників інформації, зобов`язаних оприлюднювати та надавати за запитами інформацію, визначену в цій статті, у порядку, передбаченому цим Законом, прирівнюються суб`єкти господарювання, які володіють:

1) інформацією про стан довкілля;

2) інформацією про якість харчових продуктів і предметів побуту;

3) інформацією про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні події, що сталися або можуть статися і загрожують здоров`ю та безпеці громадян;

4) іншою інформацією, що становить суспільний інтерес (суспільно необхідною інформацією).

Визначення бюджетних коштів передбачено п. 11 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України, відповідно до якого бюджетні кошти (кошти бюджету) - належні відповідно до законодавства надходження бюджету та витрати бюджету.

Згідно пп. 14.1.18. п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, бюджетне відшкодування - відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника.

Порядок визначення суми податку на додану вартість, що підлягає відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення такого відшкодування встановлено ст. 200 Податкового кодексу (далі - ПКУ).

Згідно з п. 200.7 ст. 200 ПКУ платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію з податку на додану вартість та заяву про повернення суми бюджетного відшкодуванню, яка відображаються у податковій декларації.

Надання бюджетного відшкодування відповідно до абзацу другого п. 200.10 ст. 200 ПКУ здійснюється в разі узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки, а у випадках, визначених п. 200.11 ст. 200 ПКУ, - за результатами перевірки, зазначеної у такому пункті, що проводяться відповідно до ПКУ.

Відповідно до п. 200.12 ст. 200 ПКУ зазначена у заяві сума бюджетного відшкодування вважається узгодженою в Реєстрі з дня, наступного за днем закінчення граничного строку проведення перевірки, в разі, якщо контролюючим органом внесені до Реєстру відомості про відсутність порушень під час такої перевірки.

На підставі даних Реєстру орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, перераховує таку суму з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету, протягом п`яти операційних днів (п. 200.13 ст. 200 ПКУ).

Таким чином, бюджетне відшкодування ПДВ - це компенсація державою суми ПДВ, який був сплачений у вартості придбаних товарів, робіт, послуг. На нього мають право всі платники ПДВ, як юридичні особи, так і фізичні особи, якщо у декларації сума податкового кредиту перевищила податкове зобов`язання (так званий «мінус»).

Отже, бюджетне відшкодування не є витратами бюджету, а є компенсацією сплаченої суми ПДВ, а тому на нього не розповсюджується дія абз. 5 ст. 6 Закону України № 2939-VI.

Зважаючи на наведене, безпідставним є прирівнювання інформації про розпорядження бюджетними коштами до інформації про бюджетне відшкодування ПДВ. В такому випадку, посилання позивача на практику Верховного Суду викладену у постановах КАС від 21.09.2018 року у справі № 820/5938/16, від 28.02.2018 року у справі № 68065/1726/16 є необґрунтованим.

Суд нагадує, що відповідно до ч. 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Згідно п. 21.1. ст. 21 Податкового кодексу України посадові особи контролюючих органів зобов`язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами; забезпечувати сумлінне виконання покладених на контролюючі органи функцій; забезпечувати ефективну роботу та виконання завдань контролюючих органів відповідно до їх повноважень.

Пунктом 2 Положення про Головне управління ДПС у Рівненській області від 12.11.2020 № 643, зі змінами внесеними наказом ДПС від 04.03.2021 № 264 (далі - Положення) передбачено, що Головне управління ДПС у Рівненській області (далі - ГУ ДІС) у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, наказами Мінфіну, що належать до компетенції ДПС, наказами ДПС, дорученнями керівництва ДПС, іншими актами законодавства.

Тобто, для органів державної влади та їх посадових осіб діє спеціально-дозвільний принцип конституційного права, який, поширюючи свій нормативний вплив на органи державної влади, їх посадових та службових осіб, суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки. Адже, вони зобов`язані діяти лише таким чином та у такий спосіб, як це прямо передбачено конституційно-правовими нормами, законами України лише в межах закріпленої за ними компетенції.

Згідно ч. 2 ст. 14 Закону України «Про захист персональних даних», поширення персональних даних без згоди суб`єкта персональних даних або уповноваженої ним особи дозволяється у випадках, визначених законом, і лише (якщо це необхідно) в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.

Згідно пункту 1 статті 16 Закону України «Про інформацію» податкова інформація - сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб`єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому Податковим кодексом України.

У підпункті 21.1.6 пункту 21.1 статті 21 Податкового кодексу України вказано, що посадові особи контролюючих органів зобов`язані: не допускати розголошення інформації з обмеженим доступом, що одержується, використовується, зберігається під час реалізації функцій, покладених на контролюючі органи. До такої інформації відноситься і податкова інформація.

Згідно підпункту 17.1.9. пункту 17.1. статті 17 Податкового кодексу України платник податків має право на нерозголошення контролюючим органом (посадовими особами) відомостей про такого платника без його письмової згоди та відомостей, що становлять конфіденційну інформацію, державну, комерційну чи банківську таємницю та стали відомі під час виконання посадовими особами службових обов`язків, крім випадків, коли це прямо передбачено законами.

Аналіз вказаних вище норм законодавства свідчить, що інформація про суб`єктів господарювання, які подали до ГУ ДПС у Рівненській області за період січень-грудень 2022 року Декларації з податку на додану вартість та Заяви про повернення сум бюджетного відшкодування, що перевищують 100тис.грн та підтверджено сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість, а також інформацію про суми бюджетних коштів, які ГУ ДПС у Рівненській області було узгоджено до бюджетного відшкодування по кожному з суб`єктів господарювання, є інформацією з обмеженим доступом, зокрема конфіденційною.

Оскільки, вказані у запиті позивача платники податків не надавали своєї письмової згоди на розголошення контролюючим органом (посадовими особами) відомостей про такого платника, отже, доступ до такої інформації є обмежений згідно підпункту 17.1.9. пункту 17.1. статті 17, підпункту 21.1.6 пункту 21.1 статті 21 Податкового кодексу.

Окрім того, надання такої інформації може зашкодити інтересам платників податків, зазначеним у пунктах 1-3 частини другої статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації», зокрема щодо захисту репутації або прав інших людей, запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно.

Отже, шкода від оприлюднення такої інформації, у даному випадку, переважає суспільний інтерес в її отриманні, а тому розголошення конфіденційної інформації може завдати істотної шкоди інтересам платників податків, відносно яких просив надати інформацію позивач згідно його запиту.

Таким чином, при вирішенні питання щодо відмови в наданні позивачу інформації на запит від 20.01.2023 в частині пунктів 1, 3, 4, відповідач діяв на підставі діючого законодавства, оскільки зазначені у вказаних пунктах дані містять конфіденційну інформацію, яка відповідно до ст. 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» є інформацією з обмеженим доступом, що відповідно до ст. 22 Закону України "Про доступ до публічної інформації", є підставою для відмови у задоволенні запиту в цій частині.

Згідно з частиною першоюстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини другоїстатті 77 Кодексу адміністративного судочинства Українив адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За наведених обставин суд приходить до висновку, що відповідачем повністю доведено правомірність своєї поведінки з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, тому позовна заява задоволенню не підлягає.

Підстави для розподілу судових витрат у порядку статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

В задоволенні позовної заяви Приватного акціонерного товариства "Єврошпон-Смига" до Виконуючого обов`язки начальника Головного управління ДПС у Рівненській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби - Грабового Владислава Володимировича про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинення певних дій, відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 03 квітня 2023 року

Учасники справи:

Позивач - Приватне акціонерне товариство "Єврошпон-Смига" (вул. Заводська, 1, смт. Смига, Дубенський район, Рівненська область, 35680, ЄДРПОУ/РНОКПП 30981499)

Відповідач - Виконуючий обов`язки начальника Головного управління ДПС у Рівненській області як відокремленого підрозділу Державної податкової служби - Грабовий Владислав Володимирович (вул. Відінська, 12, м. Рівне, Рівненська обл., 33023, ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 )

Суддя Т.О. Комшелюк

Джерело: ЄДРСР 109969567
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку