open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 березня 2023 року № 320/2922/23

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Панченко Н.Д., розглянувши у місті Києві у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

До Київського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 (далі по тексту також позивач, ОСОБА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_1 ) з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві (далі по тексту також відповідач, ГУ ПФУ в м. Києві, ЄДРПОУ: 42098368, адреса: 04053, м. Київ, вул. Бульварно-Кудрявська, 16), в якому просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови у перерахунку та виплаті позивачці з 01 травня 2016 року пенсії по втраті годувальника, без обмежень її максимального розміру згідно довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 від 01 листопада 2022 року №ВСЗ/9260 про розмір грошового забезпечення померлого чоловіка-військовослужбовця ОСОБА_2 , із розрахунку 70% його грошового забезпечення, виготовленої згідно постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2016 року №304 «Про умови оплати праці посадових осіб, керівників та керівних працівників окремих державних органів, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну службу»;

- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату позивачці з 01 травня 2016 року пенсію по втраті годувальника без обмеження її максимального розміру згідно довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 від 01 листопада 2022 року №ВСЗ/9260 про розмір грошового забезпечення померлого чоловіка-військовослужбовця ОСОБА_2 , із розрахунку 70% його грошового забезпечення, виготовленої згідно постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2016 року №304 «Про умови оплати праці посадових осіб, керівників та керівних працівників окремих державних органів, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну службу», з усіма видами підвищень, надбавок та проведених виплат.

В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила, що відповідачем протиправно відмовлено їй у здійсненні перерахунку та виплаті пенсії по втраті годувальника на підставі довідки про розмір грошового забезпечення від 01 листопада 2022 року №ВСЗ/9260. На думку позивачки, така позиція органу Пенсійного фонду є протиправною та порушує її право на перерахунок пенсії, що змусило її звернутися до суду.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2023 року відкрито провадження у справі №320/2922/23 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Відповідач правом на надання відзиву не скористався, про відкриття провадження у справі був проінформований шляхом направлення в Кабінет Електронного суду копії ухвали про відкриття провадження у цій справі, підписану кваліфікованим електронним підписом головуючого судді, що підтверджується довідкою про доставку від 15 лютого 2023 року.

Відтак останнім днем на подання відзиву на позовну заяву було 02.03.2023.

Відповідно до частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Згідно з частиною другою статті 175 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Відповідно до частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Учасники справи з клопотанням про розгляд справи у судовому засіданні до суду не звертались.

З урахуванням викладеного, розгляд справи судом здійснено у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає таке.

ОСОБА_1 є громадянкою України відповідно до наявної в матеріалах справи копії паспорт НОМЕР_2 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Відповідно до свідоцтва про шлюб НОМЕР_3 між позивачкою та ОСОБА_2 (далі по тексту - ОСОБА_2 ) укладено шлюб 27 травня 1967 року.

Судом встановлено, що ОСОБА_2 призначено пенсію за вислугу років з 01 січня 2004 року відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення, осіб звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», після звільнення з посади начальника Тилу Збройних Сил України.

Постановою Солом`янського районного суду міста Києва від 04 вересня 2006 року у справі №2-3508/06 визнано за ОСОБА_2 право на проведення перерахунку пенсії у зв`язку з підвищенням розміру грошового забезпечення відповідної категорії військовослужбовців; зобов`язано КМВК провести з 01 вересня 2005 року перерахунок раніше призначеної пенсії за вислугу років, виходячи з рівня грошового забезпечення, яке встановлено для посади заступника Міністра оборони України, з урахуванням постанови КМУ від 30 червня 2005 року №510.

Відповідно до рішення від 26 квітня 2013 року №468 про встановлення пенсії за особливі заслуги перед Україною ОСОБА_1 з 26 квітня 2013 року встановлено пенсію за особливі заслуги перед Україною в розмірі 70% від надбавки, яка була б встановлена годувальнику 38% від прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність відповідно до пункту 1 статті 38 Закону України «Про пенсії за особливі заслуги перед Україною».

Позивачка перебуває на обліку в ГУ ПФУ в м. Києві та отримує з 01 травня 2013 року пенсію в разі втрати годувальника відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення, осіб звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

Відповідно до перерахунку пенсії по втраті годувальника з 01 серпня 2013 року пенсія позивачки розрахована із сум грошового забезпечення: посадовий оклад, оклад за військове звання, процентна надбавка за вислугу років 40%, робота з таємними виробами, носіями, документами 20%, експертна надбавка для керівного складу 20%, ОУС офіцерам МО (ПО+ВЗ-80) 80%, ОУС офіцерам МО (ПО+ВЗ-10) 10%; основний розмір пенсії 40% грошового забезпечення.

Відповідно до довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, у порядку, визначеному рішенням Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2018 року №ФА151784, видана ОСОБА_2 про те, що відповідно до постанови КМУ №103 розмір посадового окладу, окладу за військовим званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною посадою за нормами, чинними на 01 березня 2018 року за посадою «Начальник тилу ЗСУ» становить 17340,00 грн.

Відповідно до розрахунку пенсії в разі втрати годувальника від 17 квітня 2018 року пенсію позивачці розраховано із сум грошового забезпечення: посадовий оклад, оклад за військове звання, процентна надбавка за вислугу років 40%, експертна надбавка для керівного складу 20%, ОУС офіцерам МО (ПО+ВЗ-10) 10%, ОУС офіцерам МО (ПО+ВЗ-80) 80%, робота з таємними виробами, носіями, документами 20%; основний розмір пенсії 30% грошового забезпечення.

Відповідно до розрахунку пенсії в разі втрати годувальника від 23 квітня 2018 року пенсію позивачці розраховано із сум грошового забезпечення: посадовий оклад, оклад за військове звання, процентна надбавка за вислугу років 50%; основний розмір пенсії 70% грошового забезпечення, із поетапною виплатою підвищення.

Заявою від 04 вересня 2018 року позивачка звернулася до КМВК про видачу довідки, підготовленої на підставі постанови КМУ №304 від 20 квітня 2016 року про розмір грошового забезпечення за посадою заступника Міністра оборони по тилу начальника Тилу ЗСУ станом на 01 травня 2016 року, з військовим званням «генерал-полковник», вислугою років 40, надбавкою за інтенсивність праці 85%, надбавкою за роботу з таємними виробами, носіями, документами 20%, надбавкою за виконання функцій держексперта 20%.

Листом КМВК від 23 травня 2018 року №ВСЗ/1101 за наслідками розгляду заяви повідомлено, що чоловік позивачки ОСОБА_2 був звільнений з військової служби у запас з посади «Начальник Тилу ЗСУ, який перебуває у розпорядженні Міністра оборони України» (витяг з наказу МОУ від 16 грудня 2003 року №695). Пенсія призначена з розміру грошового забезпечення на день звільнення з 31 грудня 2003 року з посади начальника Тилу ЗСУ і виплачувалась по день смерті. Відповідно до статті 45 Закону України «про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» сім`ям пенсіонерів з числа військовослужбовців пенсії у разі втрати годувальника обчислюються з того грошового забезпечення, з якого було обчислено пенсію годувальникові. Іншого законодавством не передбачено.

Заявою від 16 травня 2018 року позивачка звернулася до КМВК та ГУ ПФУ в м. Києві з проханням до ГУ ПФУ в м. Києві подати до КМВК список на ОСОБА_2 для видачі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії згідно постанови КМУ №304; до КМВК направити в ГУ ПФУ в м. Києві довідку про грошове забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_2 згідно посади заступника міністра відповідно до постанови КМУ №304; ГУ ПФУ в м. Києві після одержання від КМВК довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_2 за посадою заступника Міністра оборони України перерахувати та виплатити позивачці з 01 травня 2016 року пенсію без обмежень її максимального розміру із розрахунку 70% грошового забезпечення померлого чоловіка-військовослужбовця відповідно до постанови КМУ №304 з усіма видами підвищень, надбавок та проведених виплат.

Листом ГУ ПФУ в м. Києві від 15 червня 2018 року №28478/02/К-1080 за наслідками розгляду звернення позивачки повідомлено, що ОСОБА_3 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в м. Києві та отримує пенсію в разі втрати годувальника відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», за померлого чоловіка ОСОБА_2 . Чоловік позивачки був звільнений з військової служби з посади начальника Тилу ЗСУ. Оскільки посада, з якої було звільнено ОСОБА_2 зі служби у постанові КМУ від 27 липня 2016 року №493 не вбачається, відсутні підстави для проведення позивачці перерахунку пенсії відповідно до вказаної постанови. Зазначено, що постановою КМУ №103 передбачено перерахунок пенсії, призначеної згідно із Законом з 01 березня 2018 року з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надабвки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби, що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до постанови КМУ №704, ГУ ПФУ в м. Києві проведено перерахунок пенсії на підставі наданої КМВК довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01 березня 2018 року. Виплата перерахованих пенсій проводиться з 01 січня 2018 року поетапно до 2020 року. Після проведеного перерахунку розмір пенсії позивачки становить з 01 січня 2018 року 11680,66 грн.

Листом КМВК від 12 вересня 2018 року №ВСЗ/2152 на звернення позивачки повідомлено, що перевіркою особово-пенсійної справи встановлено, що чоловік позивачки, генерал-майор ОСОБА_2 звільнений 31 грудня 2003 року з посади начальника Тилу ЗСУ; з 01 вересня 2005 року пенсія обчислювалась, виходячи з рівня грошового забезпечення, яке встановлено для посади заступника Міністра оборони України, з урахуванням постанови КМУ від 30 червня 2005 року №510 (відповідно рішення суду). Пенсія по втраті годувальника була призначена з грошового забезпечення чоловіка позивачки, з якого він отримував пенсію по 20 квітня 2013 року. Для перерахунку пенсії відповідно до вимог постанови КМУ №103 та відповідно до списку ГУ ПФУ в м. Києві, КМВК визначив розмір грошового забезпечення ОСОБА_2 по останній займаній посаді на день звільнення начальника Тилу ЗСУ. Списку щодо надання довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_2 згідно з постановою КМУ №304 з вищезгаданої установи не надходило, тому підстав для складання зазначеної довідки у КМВК немає.

Листами Департаменту фінансів Міністерства оборони України від 17 липня 2018 року №0290/К-1016/ПВТ/305 та від 05 липня 2018 року №0290/К-952/248 за наслідками розгляду звернення позивачки повідомлено, що відповідно до Указу Президента України від 06 серпня 2003 року №822/2003 останньою штатною посадою ОСОБА_2 була посада начальника Тилу ЗСУ. На виконання зазначених норм пенсія позивачки обчислюється з грошового забезпечення за штатною посадою начальника Тилу ЗСУ, яку перед звільненням займав чоловік позивачки. Обчислення пенсії за посадою заступника Міністра оборони України по тилу начальника тилу ЗСУ, які ОСОБА_2 займав впродовж 2000-2002 років не узгоджується з чинним законодавством. Вирішення порушеного позивачкою питання можливе у разі прийняття судом рішення щодо обчислення її пенсії з урахуванням грошового забезпечення за посадою заступника Міністра оборони України по тилу начальника тилу ЗСУ.

Листом Мінсоцполітики від 20 липня 2018 року №8491/0/52-18/543 за наслідками розгляду звернення щодо перерахунку пенсії в разі втрати годувальника повідомлено про здійснення перерахунку пенсії позивачки відповідно до довідки про розмір грошового забезпечення з 1 січня 2018 року за нормами постанови №103.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 31 жовтня 2019 року у справі №640/525/19 зобов`язано ГУ ПФУ в м. Києві на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2016 року №304 «Про умови оплати праці посадових осіб, керівників та керівних працівників окремих державних органів, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну службу» подати до ІНФОРМАЦІЯ_2 список на ОСОБА_2 за посадою заступника Міністра оборони України станом на 01 травня 2016 року, для підготовки довідки про грошове забезпечення ОСОБА_2 для перерахунку пенсії по втраті годувальника його дружині ОСОБА_1 .

На виконання зазначеного рішення відповідачем направлено до ІНФОРМАЦІЯ_2 список на ОСОБА_2 за посадою заступника Міністра оборони України станом на 01 травня 2016 року для підготовки довідки про грошове забезпечення ОСОБА_2 для перерахунку пенсії в разі втрати годувальника його дружині ОСОБА_1 .

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 липня 2022 року у справі №640/15583/20 визнано протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_2 щодо не подання до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_2 за посадою заступника Міністра оборони України станом на 01 травня 2016 року, виготовленої на підставі постанови Кабінету Міністрів України «Про умови оплати праці посадових осіб та керівних працівників окремих державних органів, на яких не поширюється дії Закону України «Про державну службу» від 20 квітня 2016 року № 304, для перерахунку пенсії по втраті годувальника його дружині ОСОБА_1 та зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_3 направити до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві довідку про грошове забезпечення ОСОБА_2 за посадою заступника Міністра оборони України станом на 01 травня 2016 року, виготовлену згідно вимог постанови Кабінету Міністрів України «Про умови оплати праці посадових осіб, керівників та керівних працівників окремих державних органів, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну службу» від 20 квітня 2016 року № 304 із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії для перерахунку пенсії по втраті годувальника для його дружини ОСОБА_1 .

На виконання вказаного рішення ІНФОРМАЦІЯ_4 видано позивачці довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії від 01 листопада 2022 року №ВСЗ/9260 про те, що розмір грошового забезпечення її чоловіка ОСОБА_2 станом на 01 травня 2016 року за посадою заступника Міністра оборони України становить 38725,00 грн; довідку виготовлено згідно вимог постанови №304.

Заявою від 22 листопада 2022 року позивачка звернулася до ГУ ПФУ в м. Києві про здійснення перерахунку та виплати їй пенсії по втраті годувальника із розрахунку 70% грошового забезпечення без обмежень її максимального розміру згідно довідки від 01 листопада 2022 року №ВСЗ/9260 з усіма видами підвищень, надбавок та проведених виплат.

Листом ГУ ПФІУ в м. Києві від 22 грудня 2022 року №28326-27020/К-02/8-2600/22 на заяву позивачки повідомлено про відсутність підстав для проведення перерахунку її пенсії згідно оформленої ІНФОРМАЦІЯ_4 довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_2 від 01 листопада 2022 року №ВСЗ/9260, оскільки на виконання постанови КМУ №103 відповідно до довідок про розмір грошового забезпечення, наданих уповноваженими органами силових міністерств та відомств згідно з Порядком №45 органами ПФУ проведено перерахунок пенсій, призначених за Законом №2262-ХІІ. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2018 року у справі №826/3858/18 та від 14 травня 2019 року у справі №826/12704/18 визнано протиправними та нечинними, зокрема пункти 1, 2, 3 постанови №103 та зміни до пункту 5 і додатка 2 Порядку №45; постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2020 року у справі №826/6453/18 визнано протиправним та скасовано пункт 6 постанови №103. Нормативно-правових актів щодо визначення умов, порядку та розмірів, за якими має проводитися перерахунок пенсій, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ, у тому числі і на підставі повторно виданих уповноваженими органами силових міністерств та відомств довідок з оновленим розміром грошового забезпечення після дати набрання вказаними рішеннями законної сили не приймалося.

Вважаючи дії відповідача щодо відмови у здійсненні перерахунку пенсії протиправними, позивачка звернулася до адміністративного суду з відповідною позовною заявою.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внеском громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Законом України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09 квітня 1992 року № 2262-XII (далі по тексту Закон №2262-ХІІ) визначено умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, Службі судової охорони, осіб начальницького і рядового складу Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації; України, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом (надалі - Закон України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»).

Відповідно до преамбули Закону №2262-ХІІ держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їх пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Згідно частини першої статті 45 Закону № 2262-ХІІ сім`ям пенсіонерів з числа військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом пенсії в разі втрати годувальника обчислюються з того ж грошового забезпечення (заробітку), з якого було обчислено пенсію годувальникові.

Відповідно до частини третьої статті 63 Закону №2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку і зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку з введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлені х законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393» від 13 лютого 2008 року № 45 (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі по тексту - Порядок № 45).

Пунктом 1 Порядку № 45 визначено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством.

Таким чином, з аналізу вищевикладеного можна прийти до висновку, що підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

В свою чергу, 10 квітня 2011 року набрав чинності Закон України «Про центральні органи виконавчої влади» від 17 березня 2011 року № 3166-VI, яким визначено організацію, повноваження та порядок діяльності центральних органів виконавчої влади України та відповідно до якого усі міністерства є центральними органами виконавчої влади.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» посади Міністра, першого заступника та заступників Міністра віднесені до політичних посад на яких не поширюється трудове законодавство та законодавство про державну службу.

Відповідно до статті 26 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» умови оплати праці державних службовців та працівників міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, їх матеріального і побутового забезпечення визначаються законами України та актами Кабінету Міністрів України.

Надалі, 01 травня 2016 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2016 року № 304 «Про умови оплати праці посадових осіб, керівників та керівних працівників окремих державних органів, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну службу», якою затверджені розміри посадових окладів посадових осіб, керівників, керівних працівників окремих державних органів, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну службу».

З аналізу вказаної вище постанови судом встановлено, що постановою Кабінету міністрів України від 20 квітня 2016 року № 304 було збільшено оклад за посадою першого заступника Міністра внутрішніх справ, збільшено надбавку за вислугу років до 50 % та введено новий додатковий вид грошового забезпечення - надбавку за інтенсивність праці в розмірі до 100 відсотків посадового окладу.

Таким чином, на переконання суду, починаючи з 01 травня 2016 року було збільшено грошове забезпечення за посадою першого заступника Міністра внутрішніх справ.

У зв`язку з тим, що постанова Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2016 року № 304 набула чинності з 01 травня 2016 року, у позивачки відповідно до частини другої статті 51 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» виникло право на перерахунок її пенсії починаючи з 01 червня 2016 року (першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії).

Суд зауважує, що збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичне складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 30 травня 2018 року у справі № 362/5993/16-а, від 26 вересня 2019 у справі № 803/1831/16, від 25 листопада 2019 року у справі № 802/2143/16-а.

Відповідно до приписів частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

В свою чергу, суд зауважує, що здійсненню перерахунку пенсії передує чітко визначена законодавством процедура, передбачена Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року № 45.

Пунктом 1 Порядку № 45, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, встановлено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Згідно з пункту 2 Порядку № 45 на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС (далі - державні органи) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки).

Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Таким чином, Порядком № 45 передбачено, що МВС України повідомляє Пенсійний фонд України про підстави перерахунку пенсій. В свою чергу, Пенсійний фонд України повідомляє головні управління в областях про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку. Головні управління складають відповідні списки таких осіб та подають їх органам, які уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії - органам, з яких особи були звільнені із служби.

Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що на виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 липня 2022 року у справі №640/15583/20 ІНФОРМАЦІЯ_4 видано позивачці довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії від 01 листопада 2022 року №ВСЗ/9260 про те, що розмір грошового забезпечення її чоловіка ОСОБА_2 станом на 01 травня 2016 року за посадою заступника Міністра оборони України становить 38725,00 грн; довідку виготовлено згідно вимог постанови №304; ГУ ПФІУ в м. Києві листом від 22 грудня 2022 року №28326-27020/К-02/8-2600/22 повідомило позивачку про відсутність підстав для проведення перерахунку її пенсії згідно оформленої довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_2 .

Водночас, виходячи із зазначених вище положень законодавства, відповідач у зв`язку з надходженням оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії від 01 листопада 2022 року №ВСЗ/9260, відповідно до вимог чинного законодавства України було зобов`язане було здійснити перерахунок пенсії позивачки, що, в свою чергу, дає підстави суду для висновку про протиправність дій відповідача.

Враховуючи встановлені судом обставини, беручи до уваги те, що ІНФОРМАЦІЯ_4 на виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 липня 2022 року у справі 640/15583/20 було видано оновлену довідку для проведення перерахунку пенсії позивачки, починаючи з 01 червня 2016 року (першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії), а також з урахуванням того, що судом вище було встановлено саме вчинення протиправних дій відповідачем щодо відмови у здійсненні перерахунку пенсії, а не бездіяльність останнього, як зазначає про це позивачка, з метою найбільш ефективного захисту порушеного права позивачки, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для визнання протиправною бездіяльності відповідача та задоволення позовних вимог у цій частині шляхом визнання протиправними дій відповідача щодо не проведення перерахунку пенсії з 01 травня 2016 року позивачці згідно оновленої довідки про розмір грошового забезпечення від 01 листопада 2022 року №ВСЗ/9260, виготовленої ІНФОРМАЦІЯ_4 , станом на 01 травня 2016 року відповідно до постанови №304 та зобов`язання відповідача здійснити перерахунок та виплату позивачці з 01 червня 2016 року на підставі вказаної довідки з урахуванням усіх складових грошового забезпечення, зазначених у ній та з урахуванням виплачених сум.

В частині позовних вимог щодо зобов`язання відповідача здійснити нарахування та виплати пенсії без обмеження максимальним розміром та із розрахунку 70% грошового забезпечення ОСОБА_2 , суд зазначає, що матеріалами справи не підтверджено, а судом не встановлено, що основний розмір пенсії позивачки під час здійснення перерахунку та виплати пенсії в межах спірних відносин буде зменшений відповідачем та виплачуватиметься з обмеженням максимального розміру чи у зменшеному відсотковому значенні.

Отже, спору щодо обмеження максимальним розміром чи зменшення її відсоткового значення на час звернення позивачки до суду не існувало, а тому такі вимоги є передчасними, оскільки судовому захисту підлягають порушені права чи інтереси особи, а не ті, що ймовірно будуть порушені у майбутньому, а тому, суд відмовляє в їх задоволенні.

Позовні вимоги зобов`язати відповідача здійснити виплату позивачу однією сумою не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Право на захист - це суб`єктивне право певної особи, тобто вид і міра її можливої (дозволеної) поведінки із захисту своїх прав. Воно випливає з конституційного положення: «Права і свободи людини і громадянина захищаються судом» (стаття 55 Конституції України).

Отже, кожна особа має право на захист свого права у разі його порушення, невизнання чи оспорювання у сфері цивільних, господарських, публічно-правових відносин та за наявності неврегульованих питань.

Порушення права означає необґрунтовану заборону на його реалізацію або встановлення перешкод у його реалізації, або значне обмеження можливостей його реалізації тощо.

Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Із системного аналізу вказаних норм вбачається, що суд захищає лише порушені, невизнані або оспорюванні права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно із частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідачем під час розгляду справи не було надано належних та допустимих доказів на підтвердження існування законних підстав для відмови у здійсненні перерахунку пенсії позивачки на підставі оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, а тому, з урахуванням частини заявлених позовних вимог, спору щодо яких станом на дату звернення до суду не існувало, позов підлягає частковому задоволенню.

Відповідно до частини третьої статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Оскільки позивачка звільнена від сплати судового збору, судові витрати зі сплати судового збору відшкодуванню позивачу не підлягають.

Керуючись статтями 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві щодо не проведення перерахунку пенсії з 01 червня 2016 року ОСОБА_1 згідно оновленої довідки про розмір грошового забезпечення від 01 листопада 2022 року №ВСЗ/9260, виготовленої ІНФОРМАЦІЯ_4 , станом на 01 травня 2016 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2016 року №304 «Про умови оплати праці посадових осіб, керівників та керівних працівників окремих державних органів, на яких не поширюється дія Закону України «Про державну службу».

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в м. Києві здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з 01 червня 2016 року на підставі довідки про розмір грошового забезпечення від 01 листопада 2022 року №ВСЗ/9260, виготовленої ІНФОРМАЦІЯ_4 , станом на 01 травня 2016 року, з урахуванням усіх складових грошового забезпечення зазначених у ній та з урахуванням виплачених сум.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Повний текст рішення складено та підписано 30.03.2023.

Суддя Панченко Н.Д.

Джерело: ЄДРСР 109939632
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку