open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 березня 2023 року

м. Київ

справа №750/14362/21

провадження № 22-ц/824/4682/2023

Київський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого судді - Кравець В.А. (суддя-доповідач),

суддів - Желепи О.В., Мазурик О.Ф.

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1

відповідачі - товариство з обмеженою відповідальністю «Тікетс.Юей»

розглянув у порядку письмового провадження апеляційну скаргу позивача ОСОБА_1

на рішення Дарницького районного суду м. Києва від 23 серпня 2022 року у складі судді Шаповалової К.В.

у цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до товариства з обмеженою відповідальністю «Тікетс.Юей» про захист прав споживачів та стягнення коштів, -

В С Т А Н О В И В:

У грудні 2021 року ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до ТОВ «Тікетс.Юей», ТОВ «Авіакомпанія Скайап» про захист прав споживачів, відшкодування матеріальної та моральної шкоди.

У мотивування вимог посилався на те, що він є споживачем послуг, що надаються ТОВ «Тікетс.Юей».

11 жовтня 2021 року ним з використанням інтернет сайту Tickets.Ua було замовлено два авіаквитки: на власне ім`я та ім`я своєї доньки на рейс Київ-Барселона з датою вильоту 25 жовтня 2021 року на загальну суму 7 326 грн.

Посилався на те, що його донька захворіла на COVID-19, у зв`язку з чим він звернувся до ТОВ «Тікетс.Юей» із заявою про повернення коштів за квитки, а 25 жовтня 2021 року і до ТОВ «Авіакомпанія Скайап».

Оскільки у задоволенні його вимог було безпідставно відмовлено обома відповідачами, просив суд визнати дії відповідачів протиправними та таким, що порушили права споживача послуг з авіаперевезень та стягнути у примусовому порядку солідарно з відповідачів суму вартості невикористаних авіаквитків у розмірі 7 326 грн, а також витрати на правову допомогу адвоката у сумі 5 000 грн.

У липні 2022 року позивач подав суду заяву про зміну (збільшення) позовних вимог, відповідно до якої просив суд визнати дії відповідача ТОВ «Тікетс.Юей» такими, що порушили права споживача послуг з авіаперевезень, стягнути з відповідача ТОВ «Тікетс.Юей» на його користь 7 326 грн вартості невикористаних квитків, 2 450,25 грн пені та інфляційних втрат за несвоєчасне повернення грошових коштів та 5 000 грн витрат на правову допомогу. Вимог до відповідача ТОВ «Авіакомпанія Скайап» не пред`являв.

На підставі викладеного просив позовні вимоги задовольнити.

Рішенням Дарницького районного суду м. Києва від 23 серпня 2022 року у задоволенні позову відмовлено.

Стягнуто з ОСОБА_1 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Авіакомпанія Скайап» понесені витрати на правову допомогу в розмірі 3 500 грн.

Не погоджуючись з указаним рішенням, позивач ОСОБА_1 19 вересня 2022 року звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове про задоволення позовних вимог у повному обсязі.

Зазначає, що судом першої інстанції допущено порушення та неправильне застосування норм матеріального права, не застосовано до спірних правовідносин норми Закону України «Про захист прав споживачів», що призвело до невідповідності висновків суду дійсним обставинам справи.

Посилається на те, що суд першої інстанції мав застосувати положення вимог частини першої статті 18 та пункту 4 частини третьої статті 18 Закону України «Про захист прав споживачів» щодо умов договору авіаперевезення від 11 жовтня 2021 року, укладеного ОСОБА_1 з ТОВ «Тікетс.Юей», в якості агента ТОВ «Авіакомпанія Скайап», які позбавляють позивача законного права на повернення коштів на оплату послуг у зв`язку з розірванням вказаного договору авіаперевезення.

19 грудня 2022 року на адресу Київського апеляційного суду надійшов відзив на апеляційну скаргу від директора ТОВ «Тікетс.Юей» Інгульського А.В., в якому останній просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

20 грудня 2022 року апеляційним судом отримано відзив на апеляційну скаргу від представника відповідача ТОВ «Авіакомпанія Скайап» - Гусака В.О., в якому останній просить залишити рішення суду першої інстанції без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.

Згідно частини тринадцятої статті 7 ЦПК України розгляд апеляційної скарги проводиться у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами відповідно до пункту 1 частини першої статті 274 ЦПК України.

Заслухавши доповідь судді-доповідача Кравець В.А., обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість ухваленого рішення, колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд виходив з того, що під час розгляду справи судом не встановлено, а позивачем не доведено порушення ТОВ «Тікетс.Юей»пункту 3 розділу XXVIII «Інформування пасажирів», пункту 1 глави 2, пункту 1 глави 3 та пункту 4 глави 1 розділу XVIII «Повернення коштів» Правил повітряних перевезень та обслуговування пасажирів і багажу.

У задоволенні вимог про стягнення коштів за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання (пеня та інфляційні втрати) судом відмовлено, як у похідних від первинних вимог.

Висновок суду відповідає обставинам справи та ґрунтується на вимогах закону.

Частиною першою статті 367 ЦПК України визначено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судом установлено, що 11 жовтня 2021 року ОСОБА_1 на сайті ТОВ «Тікетс.Юей» було створено замовлення на авіаперевезення - бронювання 1HLKA7.

11 жовтня 2021 року згідно замовлення шляхом використання автоматизованої системи бронювання/глобальної розподільної системи було оформлено авіаквитки №12142114 на пасажира Romanov Roman по маршруту повітряного перевезення Київ-Барселона та №12142115 на пасажира Romanova Viktoriya по маршруту повітряного перевезення Київ-Барселона з датою вильоту 25 жовтня 2021 року о 9:10 год, загальною вартістю 7 326 грн.

Відповідно до квитанції №P701-P88H-8P27-5HHK від 11 жовтня 2021 року позивач перерахував кошти на рахунок одержувача ТОВ «Тікетс.Юей» 7 326 грн.

21 жовтня 2021 року позивач звернувся до служби підтримки ТОВ «Тікетс.Юей» та вказав, що придбав у них квитки на рейс 25 жовтня 2021 року за напрямком Київ-Барселона, проте, оскільки у його родині захворіли на COVID-19, він має підозру, що дочка, на яку також було придбано квиток, також хвора на вказану хворобу. Просив надати інформацію чи може він отримати на цей час кошти за квитки.

22 жовтня 2021 року ТОВ «Тікетс.Юей» за допомогою месенджеру «Viber» надіслало позивачу відповідь про те, що в системі наявний його запит на повернення коштів та просили очікувати на інформацію по його запиту.

Цього ж дня о 9:48 год. позивач отримав відповідь, згідно якої йому було повідомлено про необхідність подання медичних документів, які відповідають певним вимогам, що були зазначені у листі, зокрема наявність довідки, яка підтверджує хворобу пасажира.

22 жовтня 2021 року позивач надіслав повідомлення відповідачу за допомогою месенджеру «Viber» щодо того, що він немає наразі медичної довідки на підтвердження діагнозу, результати тесту будуть відомі не раніше 23 жовтня 2021 року.

23 жовтня 2021 року о 12:32 год. позивач знову надіслав повідомлення відповідачу за допомогою месенджеру «Viber» та вказав, що тест доньки на COVID-19 виявися позитивним, скористатись послугами перевезення вони не зможуть, подав повторний запит на повернення коштів.

23 жовтня 2021 року ТОВ «Тікетс.Юей» за допомогою месенджеру «Viber» о 13:40 год. надіслало позивачу відповідь, з якої вбачається, що йому було відмовлено у поверненні вартості квитків через те, що повне повернення авіаквитків у зв`язку з хворобою пасажира - заборонено. При розрахунку згідно правил тарифу вартість сервісного збору агентства за послуги повернення перевищила суму до повернення за квитки.

Аналогічні повідомлення надсилались між позивачем та відповідачем ТОВ «Тікетс.Юей» на відповідні електронні адреси.

25 жовтня 2021 року о 2:08 год. позивач на електронну адресу ТОВ «Авіакомпанія Скайап» надіслав запит про скасування його бронювання та повернення йому коштів за невикористані авіаквитки через хворобу його доньки (одного з пасажирів) на COVID-19.

На вказаний лист позивач цього ж дня отримав відповідь, що за правилами авіакомпанії при наданні позитивного ПЛР тесту з QR кодом не пізніше 12 годин до вильоту, пасажиру пропонується альтернатива - заміна дати вильоту, повернення згідно вашого тарифу. На момент звернення до вильоту рейсу залишилось менше 12 годин, а тому за квитки можна отримати виключно невикористаний аеропортовий збір, сума в квитку, зазначена як Taxes.

Згідно статті 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

За змістом статті 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Відповідно до статті 12 ЦПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Судом установлено, що в мережі Інтернет за адресою: https://tickets.ua/uk/content/agreement-bookings-creation-and cancellation.html опубліковано Договір публічної оферти Tickets.Ua, в преамбулі якого вказано про те, що перед тим, як користуватися цим Сайтом, ми просимо вас уважно ознайомитися з умовами, викладеними далі у договорі публічної оферти (надалі «Договір»). Цей Договір містить важливу інформацію щодо використання Сайту, та важливу інформацію та застереження щодо надання послуг, які ви можете отримати за допомогою цього Сайту. Ви зобов`язуєтеся самостійно ознайомлюватися з цим Договором перед кожним використанням Сайту. Якщо ви не погоджуєтеся із викладеними у Договорі умовами, ви не повинні користуватись Сайтом і при можливості його покинути.

Згідно пунктів 2.3., 2.4. Договору «Сайт» - відкритий для вільного візуального ознайомлення будь-якою особою, публічно доступний веб-сайт, що належить Агентству, розташований в мережі Інтернет за адресою https://tickets.ua/uk, разом з усіма сторінками, субдоменами, а також сайтами-субдоменами Сервісів Сайту: ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , ІНФОРМАЦІЯ_8 , ІНФОРМАЦІЯ_7 та програмним забезпеченням, за допомогою якого забезпечується: відображення інформації для Користувачів про Послуги/Додаткові послуги; надання технічної можливості створення Бронювання / Замовлення, через Систему Бронювання яка доступна на цьому Сайті, відповідно до умов Договору; Вебсайт також слугує технологічною платформою, маркетплейсом і/або рекламним майданчиком для послуг, самостійно пропонованих нашими зовнішніми партнерами. «Акцепт оферти» - відповідь Користувача Сайту про прийняття цього Договору шляхом вчинення наступних дій: продовження користування цим Сайтом (доступ чи повторний доступ до Сайту), та/або реєстрація/авторизація на Сайті, та/або створення Бронювання чи замовлення Додаткових Послуг, та/або направлення запиту у Службу турботи про клієнтів, та/або залишення відгуку на Сайті, та/або надсилання повідомлення на електронну пошту, вказану на Сайті. Акцепт оферти означає повне безумовне та без будь-яких змін прийняття Користувачем умов, викладених у Договорі. Акцепт оферти породжує правові наслідки для сторін відповідно до умов, визначених у Договорі.

Відповідно до пунктів 2.10. Договору 2.10. «Система Бронювання» - інформаційна система, що містить відомості про повний перелік Послуг, доступних для Бронювання та купівлі на Сайті (в тому числі: розклад рейсів, норми перевезення, категорії та характеристики транспортних засобів (для транспортних послуг), дані про види транспортних засобів, наявність вільних місць, тарифи Перевізників та Постачальників Послуг, правила їх застосування). Інформація у Системі Бронювання розміщується на Сайті відповідно до того, як вона представлена в глобальній системі бронювання (GDS), системах бронювання Постачальника Послуги/Перевізника або їх повноважених представників. Враховуючи це, Інформація в Системі Бронювання може бути у будь-який момент змінена або доповнена, у зв`язку з цим Клієнтові пропонується використовувати Систему Бронювання в режимі «як є та як доступно».

Згідно із пунктами 2.12, 2.15. Договору «Перевізник» - особа, яка виступає безпосереднім продавцем Послуги або надає Послугу з перевезення Пасажирів, обрану та/або оплачену за допомогою Системи Бронювання на Сайті, яка діє на умовах партнерських/агентських/субагентських та інших договорів з Агентством. «Правила Надання Послуг» або «Правила тарифу» - умови Постачальників Послуг/Перевізників, відповідно до яких здійснюється бронювання, купівля, використання, анулювання, зміна та/або повернення відповідної Послуги та які є обов`язковими для ознайомлення, погодження та виконання Користувачами. Правила Надання Послуг встановлюються Постачальниками Послуг/Перевізниками відповідно до їх власних комерційних умов, та відповідних вимог законодавства та міжнародних правил, які можуть застосовуватися до такого виду Послуг.

За змістом пункту 3.6. Агентство надає можливість Бронювання Послуг на Сайті на умовах партнерських, агентських, субагентських та інших договорів із Постачальниками Послуг/Перевізниками. При створенні Бронювання на Сайті, ви вступаєте в прямі договірні відносини з Постачальниками Послуг/Перевізниками. З моменту оформлення вами Бронювання, Агентство діє виключно як посередник між вами та відповідними Постачальниками Послуг/Перевізниками. Агентство лише передає деталі вашого Замовлення і не є постачальником чи співпостачальником замовлених Послуг, не може впливати на умови надання Послуги їх безпосереднім виконавцем та не несе відповідальності у разі порушення ними умов надання Послуг. Постачальники Послуг/Перевізники, які надають туристичні, дозвільні та інші Послуги і які доступні на Сайті, є незалежними підрядниками, і не є агентами чи співробітниками Агентства. Повну відповідальність за надання Послуг з перевезення Пасажирів та/або надання інших Послуг несе безпосередній Перевізник/Постачальник Послуг. Додаткові Послуги Агентства надаються відповідно до умов роботи Агентства визначених у Договорі та породжують правовідносини безпосередньо між вами та Агентством.

Відповідно до пункту 4.2.1. Договору, створюючи Замовлення Покупець та Пасажири ознайомлені та погоджуються з усіма умовами цього Договору, Правилами Надання Послуг/Правилами тарифів Постачальників Послуг/Перевізників, що застосовуються до обраних Послуг, умовами надання Додаткових Послуг Агентства (якщо є) в тому числі з умовами скасування, обміну чи повернення квитків, (а також з умовами здійснення Перевізниками стикувальних рейсів, у разі оформлення квитка з пересадкою (час достатній для здійснення пересадки, оформлення транзитних віз і т.д.). Будь-яке порушення будь-яких умов цього Договору, а також Правил Надання Послуг чи Додаткових Послуг Агентства може призвести до анулювання Бронювання; відмови в доступі до придбаних послуг, без повернення сплачених за них коштів; утримання внесеної вами передоплати, без повернення; відшкодування за ваш рахунок усіх збитків, понесених Агентством чи Постачальником Послуг/Перевізником в результаті такого порушення відповідно до умов цього Договору. Проставлення Вами відповідної відмітки («галочки») в спеціальному полі діалогового вікна при створенні Замовлення є достатнім доказом факту ознайомлення і згоди з умовами, перерахованими в цьому Договорі, в тому числі достатнім доказом у будь-якому виді судочинства. Створення Замовлення і проставлення відповідної позначки («галочки») номінально, тобто без фактичного ознайомлення з умовами, перерахованими у цьому Договорі, може привести до несприятливих наслідків для Покупця/Пасажира. Проставлення Вами відповідної позначки («галочки») в спеціальному полі діалогового вікна при створенні Замовлення про ознайомлення та погодження з умовами, цього Договору, є безумовним і невід`ємним процесом створення Замовлення. Агентство в будь-якому випадку рекомендує перед здійсненням Замовлення ознайомитися з усіма умовами цього Договору, Правилами надання Послуг, Правилами Постачальника Послуги, Правилами тарифу і т.п.

Відповідно до пунктів 1,2 глави 5 розділу VI Правил забронювати квиток через мережу Інтернет можна за допомогою веб-сайтів авіаперевізників або агентів з продажу. Оформлення замовлення є підтвердженням того, що користувач погоджується з умовами договору повітряного перевезення, ознайомлений з правилами і умовами авіаперевізника, а також умовами застосування тарифів.

Згідно із пунктом 3 розділу XXVIII Правил авіаперевізник, його агент з продажу під час оформлення квитків зобов`язані довести до відома пасажирів та надати у письмовому вигляді умови договору (авіаперевізника, на рейс якого здійснено оформлення квитка), правила застосування тарифу, за яким придбано квиток, адміністративні формальності під час подорожі за відповідним маршрутом, важливі повідомлення, які стосуються перевезення небезпечних речовин у багажу та ручній поклажі, інші повідомлення, які авіаперевізник вважає за потрібне довести до відома пасажира.

У разі продажу повітряного перевезення за допомогою веб-сайту зазначена інформація доводиться до відома пасажира в електронному вигляді через сайт, за допомогою якого здійснюється бронювання повітряного перевезення.

Здійснюючи оплату квитка на рейс авіаперевізника, пасажир погоджується з усіма умовами договору повітряного перевезення та правилами авіаперевізника.

Відповідно до пунктів 2, 4 глави 1 розділу VI Правил бронювання здійснюється у строки та в порядку, що встановлюються правилами авіаперевізника. Внесення до бронювання інформації щодо паспортних даних пасажира здійснюється відповідно до законодавства України та міжнародних договорів України.

Авіаперевізник або його агент з продажу, який здійснює бронювання, повинен поінформувати пасажира (його представника) про умови застосування тарифу, за яким здійснено бронювання перевезення, строки сплати вартості та оформлення цього перевезення, а також про зміни у розкладі рейсів.

Пасажир, що здійснює бронювання за допомогою веб-сайту, повинен ознайомитись із зазначеною інформацією самостійно.

Згідно із пунктом 7.4. Договору публічної оферти «Сервіс авіаквитки. Анулювання, повернення та зміни в авіаквитках» у разі вимушеного та/або добровільного обміну/повернення авіаквитка, рішення про розмір коштів, що підлягають поверненню, рішення про стягнення штрафів приймається у кожному окремому випадку виключно Перевізником та залежить від Правил Надання Послуг, Правил тарифу конкретного авіаквитка та внутрішніх правил Перевізника. Додатково до штрафів при обміні/поверненні авіаквитка може застосовуватися додатковий збір Перевізника за його послуги.

Отже, вказаний публічний договір-оферта вважається укладеним (акцепт оферти) з моменту підтвердження користувачем своєї згоди з його умовами, шляхом встановлення відповідної позначки у діалозі бронювання на інтернет-сайті Tickets.Ua, після чого публічний договір вважається документом в офіційних взаємовідносинах між ТОВ «Тікетс.Юей» та користувачем, і без встановлення цієї позначки купівля квитка є неможливою.

Зважаючи на викладене, судом першої інстанції правильно встановлено, що між позивачем та ТОВ «Тікетс.Юей» було укладеного договір публічної оферти Tickets.Ua, на підставі якого між сторонами виникли правовідносини з приводу надання, послуг щодо бронювання та придбання авіаквитків. Факт укладення договору підтверджується автоматично сформованим авіаквитком, а факт надання послуг - оформленням електронного авіаквитка.

Таким чином, позивач ознайомився та погодився з умовами договору міжнародного повітряного перевезення, правилами застосованого тарифу та правилами авіаперевізника.

Звертаючись з позовом до суду, з урахуванням заяви про зміну (збільшення) позовних вимог, позивач посилався на порушення відповідачем ТОВ «Тікетс.Юей» пункту 3 розділу XXVIII «Інформування пасажирів», пункту 1 глави 2, пункту 1 глави 3 та пункту 4 глави 1 розділу XVIII «Повернення коштів» Правил повітряних перевезень та обслуговування пасажирів і багажу.

Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Відповідно до частини першої-третьої статті 98 Повітряного Кодексу України повітряні перевезення виконуються на підставі договору між авіаперевізником та пасажиром або вантажовідправником. Кожний договір повітряного перевезення та його умови засвідчуються документом на перевезення, який видається авіаційним перевізником або уповноваженими ним організаціями (агентами). Документами на повітряне перевезення є: 1) квиток (паперовий або електронний) - при перевезенні пасажира; 2) багажна квитанція (паперова або електронна) - при перевезенні речей як багажу пасажира; 3) транспортна накладна (авіаційна вантажна накладна) у паперовому або електронному вигляді - при перевезенні вантажу.

Зі змісту статті 11 Повітряного кодексу України вбачається, що нормативно-правове регулювання у сфері цивільної авіації здійснюється шляхом прийняття в установленому порядку нормативно-правових актів та прийняття уповноваженим органом з питань цивільної авіації авіаційних правил України, що регулюють діяльність цивільної авіації та використання повітряного простору України.

Авіаційні правила України підлягають обов`язковому виконанню всіма юридичними та фізичними особами на території України та суб`єктами авіаційної діяльності України за її межами.

Згідно статті 15 Закону України «Про захист прав споживачів» споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість її свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги). У разі коли надання недоступної, недостовірної, неповної або несвоєчасної інформації про продукцію та про виробника (виконавця, продавця) спричинило придбання продукції, яка не має потрібних споживачеві властивостей, - споживач має право розірвати договір і вимагати відшкодування завданих йому збитків.

Відповідно до частини третьої статті 101 Повітряного кодексу України дія Закону України «Про захист прав споживачів» поширюється на повітряні перевезення, крім питань, які врегульовані цим Кодексом, правилами повітряних перевезень пасажирів та вантажів, міжнародними договорами України.

За змістом статті 105 Повітряного кодексу України доведення факту інформування пасажира про правила та умови перевезення, порядок бронювання місць на рейсах, тарифи, такси (збори), про розклад та строки виконання рейсу покладається на авіаперевізника, його агента з продажу, туристичного оператора та інших уповноважених організацій за місцем укладання договору повітряного перевезення.

Положеннями статті 908 ЦК України встановлено, що перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Згідно статті 910 ЦК України за договором перевезення пасажира одна сторона (перевізник) зобов`язується перевезти другу сторону (пасажира) до пункту призначення, а в разі здавання багажу - також доставити багаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання багажу, а пасажир зобов`язується сплатити встановлену плату за проїзд, а у разі здавання багажу - також за його провезення. Укладення договору перевезення пасажира та багажу підтверджується видачею відповідно квитка та багажної квитанції, форми яких встановлюються відповідно до транспортних кодексів (статутів).

Відповідно до частин другої, четвертої статті 100 ПК України правила повітряних перевезень та обслуговування пасажирів, багажу, вантажу і пошти авіаперевізником, суб`єктами з наземного обслуговування, а також галузеві стандарти та нормативи якості такого обслуговування встановлюються авіаційними правилами України та мають бути однаковими для внутрішніх і для міжнародних рейсів. Авіаперевізник на підставі зазначених у частині другій цієї статті правил повітряних перевезень повинен встановити свої правила, спрямовані на підвищення ефективності та якості перевезень, які не можуть містити стандартів чи нормативів якості, відповідальності за обслуговування пасажирів, нижчих за рівень установлених вимог, попередньо погодивши їх з уповноваженим органом з питань цивільної авіації.

Пасажир має право відмовитися від поїздки, повернути квиток і одержати назад повну або часткову вартість квитка - залежно від строку здавання квитка згідно з правилами, встановленими транспортними кодексами (статутами) (пункт 6 частини першої статті 911 ЦК України).

Пасажир має право відмовитися від повітряного перевезення і одержати назад плату за послуги у порядку, встановленому авіаційними правилами України та правилами авіаперевізника (частина п`ятнадцята статті 100 ПК України).

Спеціальним нормативно-правовим актом у сфері повітряних перевезень є Правила повітряних перевезень та обслуговування пасажирів і багажу, затверджені наказом Державної авіаційної служби України від 26 листопада 2018 року №1239 (далі - Правила). Дані Правила встановлюють загальні умови перевезення пасажирів і багажу повітряним транспортом, забезпечення безпеки польотів та якості обслуговування. Дія цих Авіаційних правил поширюється на авіаційних перевізників та інших суб`єктів авіаційної діяльності, діяльність яких пов`язана з перевезенням пасажирів і багажу повітряним транспортом.

Відповідно до пунктів 1-4 глави 1 розділу ІІІ «Договір перевезення. Квиток» Правил, повітряні перевезення виконуються на підставі договору між авіаперевізником і пасажиром. Укладення договору повітряного перевезення та його умови підтверджуються квитком, який видається пасажиру авіаперевізником або агентом з продажу. Квиток надає право пасажиру, зазначеному у квитку, на переліт відповідним рейсом (рейсами) і зобов`язує авіаперевізника здійснити перевезення пасажира і його багажу та надати інші послуги відповідно до договору повітряного перевезення, крім випадків, визначених у пункті 5 цієї глави. Умови договору додаються до квитка і мають містити інформацію для пасажирів про обмеження відповідальності під час перевезення пасажира та багажу, про податки і збори; час початку та закінчення реєстрації на рейс, посадки у повітряне судно; інформацію щодо зареєстрованого багажу та ручної поклажі; строки пред`явлення претензій щодо неналежного перевезення пасажирів та багажу; інформацію щодо заборони перевезення окремих речей у зареєстрованому багажі або у ручній поклажі; права пасажирів у разі відмови у перевезенні, скасування чи тривалої затримки рейсу; адресу авіаперевізника, за якою пасажири мають змогу направляти свої звернення; іншу інформацію, яку авіаперевізник вважає необхідною для пасажира. Умови договору повітряного перевезення не мають суперечити положенням Монреальської конвенції, Повітряного кодексу України та цих Авіаційних правил.

Пунктом 3 розділу ХХVІІІ «Інформування пасажира» Правил передбачено, що авіаперевізник, його агент з продажу під час оформлення квитків зобов`язані довести до відома пасажирів та надати у письмовому вигляді умови договору (авіаперевізника, на рейс якого здійснено оформлення квитка), правила застосування тарифу, за яким придбано квиток, адміністративні формальності під час подорожі за відповідним маршрутом, важливі повідомлення, які стосуються перевезення небезпечних речовин у багажу та ручній поклажі, інші повідомлення, які авіаперевізник вважає за потрібне довести до відома пасажира. Здійснюючи оплату квитка на рейс авіаперевізника, пасажир погоджується з усіма умовами договору повітряного перевезення та правилами авіаперевізника.

У відповідності до п. 6 розділу І «Загальні положення» Правил, правила застосування тарифів - установлені авіаперевізником умови використання тарифів, які передбачають визначення території продажу, сезону продажу та рейсів, на які можна придбати квитки за певним видом тарифу, можливість комбінування з іншими видами тарифів та зупинки у проміжному пункті, дитячі знижки, правила повернення коштів за невикористаний квиток або його частину, умови перебронювання, норму безкоштовного перевезення багажу, можливість передачі пасажира для перевезення іншій авіакомпанії тощо. Спеціальний тариф - опублікований авіаперевізником тариф, що має певні обмеження у частині його застосування.

Згідно п. 1 розділу V «Тарифи» Правил, правила застосування тарифів затверджуються авіаперевізником, оприлюднюються на його офіційному веб-сайті та мають бути доступними пасажирам для ознайомлення.

За змістом пунктів 1, 2 глави 1 розділу ХVІІІ «Повернення коштів» Правил розмір сум коштів, що повертаються за невикористаний квиток (його частину), залежить від використаного тарифу і тарифних нормативів авіаперевізника та виду відмови від перевезення (добровільна чи примусова). Повернення коштів здійснюється на підставі невикористаного повністю або частково перевізного документа, ордера різних зборів, квитанції про оплату наднормового багажу.

У п. 1 глави 2 розділу ХVІІІ «Повернення коштів» Правил передбачено, що примусове повернення коштів або перебронювання без застосування штрафних санкцій здійснюється також в інших випадках відмови пасажира від повітряного перевезення або відмови авіаперевізника у перевезенні пасажира, що сталися з вини авіаперевізника.

Відповідно до п. 1 глави 3 розділу ХVІІІ «Повернення коштів» Правил авіаперевізник має право відмовити в поверненні коштів (за винятком всіх невикористаних державних зборів, податків, аеропортових зборів (такс) і зборів (такс) авіаперевізника), якщо квиток придбано за спеціальним тарифом і правилами його використання не передбачено повернення сум (у разі придбання квитка за таким спеціальним тарифом авіаперевізник або його агент з продажу повинен поінформувати про це пасажира під час бронювання і в квитку має бути відповідна відмітка).

Отже, позивач придбав авіаквитки за тарифом Econom «Basic».

Відповідно до Правил повітряних перевезень авіаперевізника, вказаний тариф не передбачає повернення коштів за авіаквитки (а.с. 38-39).

З матеріалів справи вбачається та судом установлено, що позивач через хворобу доньки (другого пасажира) самостійно прийняв рішення про відмову від здійснення повітряного перевезення та звернувся до ТОВ «Тікетс. Юей» із запитом про анулювання авіаквитків, на який товариством було надано відповідь, в тому числі й про те, що за обраним позивачем тарифом не дозволяється повернення коштів, що не заперечувалось позивачем у справі.

З огляду на викладене вище, вбачається, що ОСОБА_1 розірвав договір міжнародного повітряного перевезення в односторонньому порядку та вимагав повернення грошових коштів.

Окрім того, як убачається з доданих до матеріалів справи доказів, на адвокатський запит від 30 жовтня 2021 року ТОВ «Тікетс. Юей» надало відповідь щодо того, які правила застосовуються до заброньованих позивачем квитків за обраним ним тарифом, а також надано деталізацію розрахунку грошових коштів, що підлягають поверненню. Вказана відповідь була отримана адвокатом до звернення із позовом до суду.

Згідно листування між позивачем та відповідачем, останній 23 жовтня 2021 року повідомляв позивача про те, що з деталізованим розрахунком коштів до повернення він може ознайомитись при створенні запиту на відповідну електронну адресу.

Позивач не долучав до матеріалів справи докази, щодо створення такого запиту та отримання відповідної інформації до дня вильоту.

Таким чином, оскільки квитки були придбані позивачем за спеціальним тарифом, яким не передбачається можливості повернення квитка до вильоту, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відсутність правових підстав для задоволення позову про стягнення вартості квитків.

Зі змісту позову вбачається, що позивач вбачає наявність підстав для примусового повернення коштів за авіаквитки, передбачених у п. 1 глави 2 розділу ХVІІІ Правил, а саме у випадку відмови пасажира від повітряного перевезення або відмови авіаперевізника у перевезенні пасажира, що сталися з вини авіаперевізника. Таким випадком позивач вважав недотримання відповідачем вимог ч. 3 розділу ХХVІІІ Правил щодо обов`язковості інформування пасажира про тариф, за яким йому пропонується придбати квитки.

Проте, такі доводи позивача є необґрунтованими, оскільки зі змісту позову чітко вбачається, що позивач відмовився від поїздки з інших причин, які наведені вище, а не через недотримання відповідачем вимог ч. 3 розділу ХХVІІІ Правил. Крім того, позивачем у даному випадку не обґрунтовано, яким чином відсутність інформації про особливості тарифу могла б вплинути на виконання відповідачем свого обов`язку за договором перевезення, а саме перевезення пасажира до пункту призначення.

Окрім того, сторонами договору перевезення є пасажир та перевізник, між якими виникають права і обов`язки з приводу укладеного договору перевезення, в тому числі відповідальність у разі порушення зобов`язань за договором перевезення несуть сторони договору, а не інші особи (стаття 920 ЦК України).

Авіаційний квиток, як особлива, передбачена законодавством форма договору авіаперевезення, породжує цивільно-правові відносини між пасажиром та перевізником.

Встановлено, що в даному спорі сторонами договору перевезення на рейс Київ-Барселона, між якими виникли права і обов`язки згідно статті 910 ЦК України, є позивач, як пасажир, та ТОВ «Авіакомпанія Скайап» як перевізник, що підтверджується виданим позивачу електронними квитками на повітряне перевезення. Отже, з моменту отримання авіаквитків вступає в дію договір повітряного перевезення між позивачем та ТОВ «Авіакомпанія Скайап».

Системний аналіз наведених норм дає підстави стверджувати, що оскільки договірні відносини щодо перевезення виникають між пасажиром та перевізником, саме останній повинен нести відповідальність за неналежне виконання договірних зобов`язань, в тому числі бути відповідальним за повернення сплачених коштів за частково або повністю не використане перевезення.

Разом з тим, ОСОБА_2 у справі, що переглядається, позов, з урахуванням заяви про зміну (збільшення) позовних вимог, пред`явлено лише до ТОВ «Тікетс.Юей», як агента, що надає послуги з продажу, зокрема авіаквитків.

При цьому, під час розгляду справи позивач зауважив, що вимог до авіаперевізника немає, оскільки вважає, що ним не порушено його права як споживача.

Позовні вимоги в частині стягнення коштів за несвоєчасне виконання грошового зобов`язання (пеня та інфляційні втрати), як похідні від первинних вимог, є необґрунтованими та бездоказовими, а тому не підлягають задоволенню, як і вимоги про стягнення витрат на правову допомогу, про що обґрунтовано зазначено місцевим судом.

ОСОБА_1 в апеляційній скарзі не наведено жодних доводів щодо незаконності рішення суду першої інстанції в частині стягнення витрат на правову допомогу з позивача на користь ТОВ «Авіакомпанія Скайап», а тому в цій частині рішення суду першої інстанції не перевіряється.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів заявника та їх відображення у судовому рішенні, питання вичерпності висновку суду, апеляційний суд виходить з того, що у справі, що розглядається, сторонам було надано вичерпну відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин, як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах, а доводи, викладені в апеляційній скарзі, не спростовують обґрунтованих та правильних висновків суду першої інстанції.

Колегія суддів перевірила доводи апеляційної скарги на предмет законності судового рішення виключно в межах, які безпосередньо стосуються правильності застосування місцевим судом норм матеріального і дотримання норм процесуального права, у зв`язку із чим, не вдається до аналізу і перевірки інших доводів, які за своїм змістом зводяться до необхідності переоцінки доказів та встановлення обставин, що знаходиться поза межами повноважень суду апеляційної інстанції.

Згідно статті 375 ЦПК України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що підстави для скасування рішення суду першої інстанції з мотивів, викладених в апеляційній скарзі, відсутні, а отже, у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Інші доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують і на суть прийнятого рішення не впливають.

Керуючись статтями 367, 368, 374, 375, 381, 382, 384 ЦПК України, Київський апеляційний суд у складі колегії суддів, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу позивача ОСОБА_1 - залишити без задоволення.

Рішення Дарницького районного суду м. Києва від 23 серпня 2022 року в оскаржуваній частині - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та оскарженню в касаційному порядку не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини третьої статті 389 ЦПК України.

Головуючий В.А. Кравець

Судді О.В. Желепа

О.Ф. Мазурик

Джерело: ЄДРСР 109823414
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку