open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа №295/11342/22

Категорія 54

2/295/503/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24.03.2023 року м. Житомир

Богунський районний суд м. Житомира в складі головуючої судді Стрілецької О.В.,

розглянувши в спрощеному позовному провадженні без повідомлення сторін цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради до ОСОБА_1 про стягнення надмірно перерахованих коштів,-

ВСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

07.11.2022 р. позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить стягнути з відповідача надмірно перераховані кошти у вигляді державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям в розмірі 2127,15 грн та судові витрати.

В обґрунтування вимог вказано, що рішенням позивача 26.09.2019 року відповідачу була призначена допомога на дитину, як одинокій матері, з 01.09.2019 року по 29.02.2020 року.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 08.04.2020 року №264 «Деякі питання надання державної соціальної допомоги» на період карантину строк виплати державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям було продовжено без звернення заявника та надання оновлених документів.

У період з березня по липень 2020 року відповідачці виплачувалась допомога на дитину, як одинокій матері.

Згідно з пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 року № 632 «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги» призначення та виплата державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям, в яких закінчився строк виплат у березні-червні 2020 року, здійснюється лише після подання нової заяви з необхідними документами і деклараціями про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

Таким чином, позивач посилається на те, що оскільки відповідач не подала документи, які необхідні для отримання нових виплат, їй безпідставно було призначено та виплачено допомогу за липень 2020 року на дитину, як одинокій матері, у розмірі 2127,15 грн.

ІІ. Процедура та позиції сторін

Ухвалою суддівід 23.11.2022року данупозовну заявубуло залишенобез руху.

26.12.2022 року судом відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Копія ухвали про відкриття провадження, копії позовної заяви та доданих до неї документів, направлялись за зареєстрованим місцем проживання відповідача (а.с. 19) та повернулись на адресу суду не врученими з поштовою відміткою «За закінченням терміну зберігання», повторне повідомлення повернулось 21.03.2023 (а.с. 39-40, 42-43).

Згідно з ч. 5 ст.279ЦПКУкраїни суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Сторони не скористались своїм правом та не подали до суду клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.

Відповідач не скористалась своїм процесуальним правом та не направила до суду відзив на позовну заяву. Інших заяв по суті справи до суду також не надходило.

За правилами ч. 2 ст. 247 ЦПК України фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

ІІІ. Обставини, встановлені судом, та докази на їх підтвердження

Судом встановлено, що 20.09.2019 р. ОСОБА_1 звернулась з заявою про призначення їй соціальної допомоги, як одинокій матері (а.с. 12-13). Одночасно з заявою про призначення допомоги позивач подала декларацію про доходи та майновий стан громадян, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги (а.с. 15-16).

Відповідно до рішення Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради від 26.09.2019 року відповідачу була призначена та виплачувалась допомога, як одинокій матері, у період з 01.09.2019 року по 31.07.2020 (а.с. 11).

ІV. Національне законодавство, що підлягає застосуванню та мотиви суду

Відповідно до частини 2статті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Положенням ч. 1 ст. 1212 ЦК України встановлено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Статтею 1215ЦК України визначено,що непідлягають поверненнюбезпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюютьсядо неї,пенсії,допомоги,стипендії,відшкодування шкоди, завданої каліцтвом,іншим ушкодженням здоров`я абосмертю, аліменти таінші грошовісуми,надані фізичнійособі якзасіб доіснування,якщо їхвиплата проведенафізичною або юридичною особоюдобровільно, за відсутності рахункової помилкиз їїбоку і недобросовісності збоку набувача.

Таким чином, законодавець пов`язує повернення надмірно отриманих коштів, наданих у вигляді державної соціальної допомоги, саме з недобросовісністю набувача, яку згідно ст. 81 ЦПК України має довести позивач.

При цьому правильність виконаних розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються.

Згідно зпідпунктом1пункту1 Кабінету Міністрів України від 08.04.2020 року № 264 «Деякі питання надання державної соціальної допомоги» (в редакції станом на час здійснення відповідачу виплати за липень 2020 року) було передбачено, що строк виплати, зокрема, допомоги на дітей одиноким матерям, яку було призначено раніше, продовжується на період карантину та на один місяць після дати його відміни і державна соціальна допомога виплачується за повний місяць без зверненняособи до структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - орган соціального захисту населення).

Судом встановлено, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України № 264 від 08.04.2020 року позивач провів нарахування та виплатив відповідачу державну соціальну допомогу за відсутності будь-яких заяв, поданих, за період з квітня по липень 2020 року.

Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 року № 632 «Деякі питання виплати державної соціальної допомоги» з 1 липня 2020 р. призначення і виплата державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям особам, у яких закінчився строк таких виплат у березні - червні 2020 р, здійснюється лише після подання нової заяви з необхідними документами та декларації про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги.

При цьому, було встановлено обов`язок такого оновлення у період, що передує даті прийняття постанови тобто з 01.07.2020 року.

Тобто, вказані зміни були прийняті 22.07.2020 року, а фактично вводились в дію з 01.07.2020 року, а саме раніше, ніж були прийняті, що нормами діючого законодавства взагалі не передбачено.

Судом встановлено, що виплата державної соціальної допомоги на новий термін була припинена відповідачу у зв`язку з тим, що нею не були подані документи, необхідні для призначення і проведення виплат державних соціальних допомог.

Так, відповідно до ст. 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

У рішенніЄвропейського судуз правлюдини посправі «Рисовськийпроти України»(заява№ 29979/04),прийняте 20.10.2011року (набулостатусу остаточного20.01.2012року)зроблено висновок,що Державніоргани повиннідіяти вчаснота вналежний іякомога послідовнішийспосіб,у разі,коли йдетьсяпро питаннязагального інтересу,зокрема,якщо справавпливає натакі основоположніправа людини,як майновіправа;на державніоргани покладенообов`язокзапровадити внутрішніпроцедури,які посилятьпрозорість іясність їхніхдій,мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.

Беручи до уваги встановлені під час розгляду справи обставини, суд вважає, що позивач не довів наявність правових підстав, які передбачені ст. 1215 ЦК України, для стягнення з відповідача державної соціальної допомоги за липень 2020 року в сумі 2127,15 грн, а саме, що відповідач вчинила недобросовісні дії з метою отримання соціальної допомоги.

Позивач самостійно, добровільно провів відповідачу виплату вказаних вище коштів на підставі норм законодавства, які були чинними на момент здійснення таких виплат.

З огляду на викладене, суд відмовляє в задоволенні позовних вимог в повному обсязі за безпідставністю.

V. Розподіл судових витрат

Згідност. 141 ЦПК Українисудові витрати пов`язані з розглядом справиу разі відмови в позові покладаютьсяна позивача.

Керуючись ст. ст. 5, 12, 13, 81, 211, 258, 259, 263-265, 268, 273, 354 ЦПК України, суд, -

УХВАЛИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Житомирського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його складення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач: Управління соціального захисту населення Богунського району департаменту соціальної політики Житомирської міської ради, адреса: м. Житомир, вул. Перемоги, 55, ЄДРПОУ 42103456.

Відповідач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місцепроживання: АДРЕСА_1 ,РНОКПП: НОМЕР_1 .

Суддя О.В. Стрілецька

Джерело: ЄДРСР 109778150
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку