open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 березня 2023 року м. Черкаси Справа № 925/1382/22

Господарський суд Черкаської області у складі головуючого судді Спаських Н.М., із секретарем судового засідання Сторчак М.В., за участі представників сторін:

від позивача: Кірса В.В. - адвокат за ордером;

від відповідача: Хомякова Л.В. - за довіреністю;

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи за позовом Комунального підприємства Черкасиводоканал (м. Черкаси) до товариства з обмеженою відповідальністю Черкаська виробничо-торгова компанія (м. Черкаси) про стягнення 35 785,88 грн.

ВСТАНОВИВ:

Заявлено позов про стягнення з відповідача 35785,88 грн. заборгованості як плати за скид стічних вод з перевищенням ГДК забруднюючих речовин на підставі договору №26 з індивідуальним споживачем у будівлі, приміщення якої є самостійним нерухомим майном, про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення від 18.02.2022 року, укладеного між сторонами у справі.

Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження.

В ході розгляду справи позивач свої вимоги підтримував повністю і просив суд їх задовольнити, а відповідач проти позову заперечував, зокрема і з підстав невірності проведених розрахунків.

У відповідності до ст. 13,74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.

Заслухавши доводи і заперечення представників сторін і дослідивши наявні у справі докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позов слід задовольнити повністю, виходячи з наступного:

З матеріалів справи вбачається і сторонами не заперечується, що 18.02.2022 між Комунальним Підприємством «Черкасиводоканал» (позивач і виконавець) та ТОВ «Черкаська виробничо-торгова компанія» (відповідач і споживач) укладено договір N 26 з індивідуальним споживачем у будівлі, приміщення якої є самостійним нерухомим майном, про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення (далі Договір - а.с. 6).

За умовами Договору Позивач надає послуги Відповідачу з централізованого водопостачання та водовідведення, а Споживач зобов`язався оплачувати послуги за тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у порядку, в строки та на умовах, передбачених договором.

За своїм правовим змістом укладений сторонами Договір є договором про надання послуг.

У відповідності до ст. 901-903 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Виконавець повинен надати послугу особисто. Якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.

Згідно п. 52. Договору його укладено терміном на 1 рік. Якщо за місяць до закінчення цього строку жодна із сторін не повідомить письмову іншу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на 1 рік.

Сторонами не надано суду доказів, що у спірний період Договір між сторонами припинив свою дію.

За умовами розділу Інші умови по Договору сторони домовилися про те, що розрахунок середньорічного об`єму стічних вод, що утворюються внаслідок випадання атмосферних опадів, сніготанення та здійснення поливально-мийних робіт під час прибирання територій (далі - поверхневі стічні води), і неорганізовано потрапляють в мережі водовідведення споживача або через дощозбірники і колодязі на мережах водовідведення, які розташовані на території споживача, у мережі водовідведення виконавця, як при загальносплавній. так і при роздільній системі водовідведення, здійснюється у відповідності до вимог «Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України» № 190.

Приймання стічних вод від споживача у каналізаційну мережу м. Черкаси здійснюється на підставі Правил приймання стічних вод у каналізаційну мережу м. Черкаси, затверджених рішенням Черкаської міської ради від 24.04.19р. № 480.

Обсяг наданих споживачу послуг з централізованого водовідведення визначаються на рівні обсягів спожитих ним послуг з централізованого водопостачання та постачання гарячої води.

Гранично допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах які скидаються споживачем у міську каналізацію, повинні відповідати Правилам приймання стічних вод у каналізаційну мережу м. Черкаси, затверджених рішенням Черкаської міської ради № 490 від 24.04 2019 року.

За перевищення гранично допустимих концентрацій у стічних водах споживача, що скидаються ним у комунальну каналізацію, споживач сплачує Водоканалу плату за скид понаднормативних забруднюючих речовин відповідно до Правил приймання.

Відповідно до розділу 2 Правил приймання стічних вод у каналізаційну мережу м. Черкаси, затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради № 480 від 24.04.2019 р. (далі Правила), КП "Черкасиводоканал" має право контролювати якість, кількість і режим скидання стічних вод споживача, пред`являти споживачам у встановленому порядку рахунки за скид понаднормативних забруднень із застосуванням коефіцієнту кратності, який враховує рівень безпеки скинутих забруднень, при порушенні цих Правил.

Для визначення вмісту забруднень, у стічних водах споживачів використовуються дані лабораторії Водоканалу ( п. 6.6. цих Правил).

Згідно пунктів 5.1-5.5., 6.9, Правил з метою контролю складу і властивостей стічних вод споживача, виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення вмісту забруднюючих речовин понад допустимі є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір проб проводиться з контрольного колодязя споживача відповідно до схеми розмежування. Виробник має право здійснювати раптовий ( в будь-який час доби ) неузгоджений зі споживачем заздалегідь, відбір контрольних проб стічної води.

Відбір контрольних проб здійснюється в присутності уповноваженого представника споживача та фіксується у спеціальному Акті відбору проб, який підписують представники обох сторін. Форма акту в Додатку № 1 до Порядку відбору проб.

Сторонами не заперечується, що ними підписано Акт розмежування балансової належності мереж водопостачання та водовідведення до Договору між сторонами (а.с. 13).

Наказом № 1 від 04.01.2022 відповідачем визначено, зокрема, Гнилокваса С.А., відповідальною особою з правом підписувати акти відбору проб стічних вод (а.с. 15).

Відповідно до ст. 11 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, належить, зокрема, затвердження правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.

Стаття 131 Закону України "Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення" містить, зокрема такі норми:

Скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови дотримання нормативів гранично допустимих концентрацій та нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту.

Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.

У разі якщо відповідний орган місцевого самоврядування не прийняв рішення про затвердження місцевих правил, застосовуються правила приймання стічних вод, затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ фізичних і юридичних осіб до затверджених місцевих правил.

Місцеві правила включають:

основні вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту підприємствами централізованого водовідведення;

популяційний еквівалент населеного пункту;

основні вимоги щодо скидання стічних вод до систем централізованого водовідведення суб`єктами господарювання;

вимоги щодо якості і режиму скидання стічних вод;

визначення механізму контролю за скиданням стічних вод;

розмір плати, що справляється із суб`єктів господарювання за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення та за порушення вимог щодо якості і режиму скидання стічних вод;

визначення механізму компенсації власнику мереж, споруд, устаткування системи централізованого водовідведення відповідного населеного пункту витрат на відновлення таких мереж, споруд, устаткування, зумовлених їх пошкодженням чи руйнуванням внаслідок порушення вимог щодо скидання стічних вод;

інші вимоги, передбачені законом.

Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України як центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, своїм наказом від 01.12.2017 №316 затвердило Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та Порядок визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення.

Пункт 3 розділу І Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316, містить визначення, зокрема, таких термінів:

арбітражна проба - частина контрольної проби, аналіз якої здійснюється за рахунок споживача за його незгоди з результатами аналізу контрольної проби, яку провів виробник;

контрольна проба - проба стічних вод споживача (субспоживача), відібрана виробником з контрольного колодязя з метою визначення складу стічних вод, що відводяться до системи централізованого водовідведення виробника.

Розділ VI затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 01.12.2017 №316 Правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення містить, зокрема, такі пункти:

3. Споживачі, які скидають стічні води до системи централізованого водовідведення або безпосередньо на каналізаційні очисні споруди виробника, повинні забезпечити можливість проведення виробником у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод.

4. Для визначення вмісту забруднень у стічних водах споживачів використовуються дані лабораторії виробника, у разі її відсутності - інших лабораторій, що здійснюють свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність".

6. З метою контролю якості стічних вод споживачів виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.

Відбір контрольних проб стічних вод споживачів виконує уповноважений представник виробника, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представник виробника, так і представник споживача.

У разі відмови представника споживача поставити свій підпис у журналі або акті представник виробника зазначає про це в журналі або акті.

8. У разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених цими Правилами та місцевими правилами приймання, виробник у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу лист-повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу.

У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, виробник направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та копії підтвердних документів.

9. У разі незгоди споживача з результатами даних лабораторії виробника щодо якості стічних вод згідно з аналізом контрольної проби, за результатами якого зроблено висновок про наявність у стічних водах споживача перевищень ДК забруднюючих речовин, споживач має право звернутися до незалежної лабораторії, що здійснює свою діяльність у цій галузі відповідно до вимог Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність", для проведення аналізу арбітражних проб, які відбираються одночасно з контрольною пробою і зберігаються належним чином виробником та споживачем.

10. У місцевих правилах приймання конкретизуються питання щодо:

1) відбору проб стічних вод на аналіз;

2) оформлення процедури відбору проб, у тому числі форми супровідного документа, що складатиметься за результатом відбору проб, з фіксуванням інформації щодо відібраної проби (дата, час, місце відбору; вид, об`єм проби; тип матеріалу тари, його об`єм; процедура попередньої обробки проби; відомості про особу, яка відбирала пробу, тощо) з урахування вимог та положень ДСТУ ISO 5667-2-2003 "Якість води. Відбір проб. Частина 2. Настанови щодо методів відбирання проб", ДСТУ ISO 5667-3-2001 "Якість води. Відбір проб. Частина 3. Настанови щодо зберігання та поводження з пробами", ДСТУ ISO 5667-10-2005 "Якість води. Відбирання проб. Частина 10. Настанови щодо відбирання проб стічних вод", КНД 211.1.0.009-94 "Гідросфера. Відбір проб для визначення складу та властивостей стічних і технологічних вод", Правил користування.

Виконавчий комітет Черкаської міської ради своїм рішенням від 24.04.2019 № 480 затвердив Правила приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, якими у таблиці №1 пункту 1.18 передбачив допустимі концентрації забруднюючих речовин якості стічних вод споживачів при скиді у каналізаційну мережу м. Черкаси, у тому числі іонів амонію та фосфатів 10 мг на один дм3 води.

Пункт 1.3 Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси містить визначення, зокрема, таких термінів:

арбітражна проба частина контрольної проби, аналіз якої здійснюється за рахунок споживача за його незгоди з результатами аналізу контрольної проби, яку провів виробник;

контрольна проба проба стічних вод споживача (субспоживача), відібрана виробником з контрольного колодязя з метою визначення складу стічних вод, що відводяться до системи централізованого водовідведення виробника;

паралельна проба частина контрольної проби для дослідження споживачем;

Відповідно до пункту 3.12 Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси у разі виявлення КП «Черкасиводоканал» під час контролю якості стічних вод, що скидають споживачі, перевищення фактичної концентрації одного виду забруднення (Cf) понад установлену цими Правилами допустимою концентрацією (ДК) коефіцієнт кратності (Кк) для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень визначають за формулою: 1 ДК Сf Кк Коефіцієнт кратності при перевищенні ДК однієї речовини не може перевищувати 5, крім випадків, передбачених пунктами 3.7, 3.8 цього розділу.

Розділ 6 Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси містить, зокрема, такі пункти:

6.5. КП "Черкасиводоканал" здійснює контроль за витратою та якістю стічних вод, що скидають споживачі. Цю роботу організовує адміністрація КП "Черкасиводоканал", яка розробляє інструктивні матеріали щодо контролю за стічними водами споживача, які затверджує керівник КП "Черкасиводоканал".

6.6. Для визначення вмісту забруднень у стічних водах споживачів використовуються дані лабораторії КП "Черкасиводоканал".

6.9. З метою контролю якості стічних вод споживачів КП "Черкасиводоканал" здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є достатньою підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.

Відбір контрольних разових проб стічних вод споживачів виконується уповноваженим представником КП "Черкасиводоканал", який має необхідне технічне забезпечення та несе відповідальність за відбір, доставку, зберігання, оформлення документів, дотримання правил техніки безпеки при доставці проб до лабораторії.

Відбір контрольних разових проб здійснюється з контрольного колодязя в присутності представника споживача та фіксується у Акті відбору проб, який підписують як представник КП "Черкасиводоканал", так і представник споживача (додаток 1 до Порядку відбору проб).

У разі відмови представника споживача поставити свій підпис представник КП "Черкасиводоканал" зазначає про це в акті.

6.14. У разі виявлення перевищення ДК забруднюючих речовин, встановлених цими Правилами, КП "Черкасиводоканал" у строк не більше п`яти робочих днів з дати відбору контрольної проби направляє споживачу повідомлення (телефонограмою, електронною поштою) про виявлене перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах споживача та результати хімічного аналізу.

У строк, що не перевищує шести місяців після визначення перевищення допустимих концентрацій, виробник направляє споживачу рахунок за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та протокол до рахунку про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми.

6.15. Плата за скид споживачем стічних вод із перевищенням ДК забруднюючих речовин, що встановлено аналізом контрольної проби та підтверджено актом, стягується за період від попереднього відбору контрольної проби, проведеного КП "Черкасиводоканал", до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів. Підвищена плата стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих споживачем за цей період з певного об`єкта.

6.16. Плата за скид стічних вод до систем централізованого водовідведення у разі порушення вимог щодо якості і режиму їх скидання вноситься споживачем на рахунок КП "Черкасиводоканал" у строк не більше п`ятнадцяти робочих днів з дати отримання рахунка за скид стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин та протоколу до рахунка про сплату за скид до мережі міської каналізації стічних вод із забрудненнями, концентрації яких перевищують допустимі норми.

У разі прострочення платежів з споживачів стягується пеня згідно з умовами договору.

Додатком №4 до затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 № 480 Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси є Порядок відбору проб для визначення складу і властивостей стічних вод споживача при їх скиданні у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, який містить, зокрема такі пункти:

4.4. Відбір проб проводиться шляхом ручного відбору контрольних проб.

4.5. При виконанні контрольного відбору стічних вод споживача, за його ініціативою, може бути відібрана паралельна чи паралельна та арбітражна проби стічної води. Для цього контрольна проба відбирається у достатньому об`ємі, який за призначенням ділиться на три проби: контрольна для виробника, паралельна для споживача та арбітражна. Розділення на частини проби, призначеної для аналізу нафтопродуктів та інших речовин, що не повністю розчиняються у воді, не допускається. Необхідно провести в лабораторії виробника екстракцію, потім отриманий екстракт розділити на проби контрольну, паралельну та арбітражну. Про відбір паралельної та арбітражної проб робиться відповідний запис в акті відбору.

4.6. Лабораторні аналізи контрольної та паралельної проб проводяться одночасно.

4.7. Арбітражна проба опечатується або опломбовується виробником та скріплюється підписами представників виробника та споживача і зберігається в холодильній шафі лабораторії виробника. Дослідження арбітражної проби за ініціативи споживача проводиться або одночасно з дослідженням контрольної та паралельної проб, або вона зберігається допустимий час до отримання результату аналізу паралельної проби. Розпломбування та аналіз арбітражної проби виконується в арбітражній лабораторії в присутності представників обох сторін. Результати лабораторних досліджень та протокол розпломбування надаються обом сторонам.

4.8. Дослідження паралельної та арбітражної проб виконуються за кошти споживача.

5.1. З метою контролю складу і властивостей стічних вод споживача, виробник здійснює відбір контрольних проб. Виявлені в цих пробах перевищення вмісту забруднюючих речовин понад допустимі є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень.

Позивач доводить, що з метою контролю якості стічних вод, що скидаються Відповідачем у міську каналізаційну мережу, 01.06.2022 року представниками лабораторії КП "Водоканал" в присутності уповноваженого представника відповідача Гнилоквас С.А. з контрольного колодязя Відповідача по вул. Смілянська, 159/3 здійснено відбір разової контрольної проби стічної води відповідача.

Позивачем складено Акт № 307, підписаний представником Споживача без зауважень (а.с. 8).

В акті зазначено, що від відібрання паралельної та арбітражної проби Відповідач відмовився.

За результатом хімічного аналізу відібраної стічної води з контрольного колодязя відповідача, проведеного лабораторією Черкасиводоканал було виявлено перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин, а саме: іони амонію, фосфати.

Відповідачу про результати лабораторних досліджень було направлено телефонограму від 03.06.2022 (а.с. 9) та 07.07.2022 року на адресу відповідача листом № 2255/30 направлено протокол та рахунок на оплату (а.с. 10).

Відповідач належними і допустимими доказами не спростував доводів позивача про фактичне встановлення у стічних водах перевищення іонів амонію та фосфатів понад нормативні терміни.

Відповідно до Правил приймання стічних вод споживачі зобов`язані повністю сплачувати рахунки за скид стічних з перевищенням ГДК забруднюючих речовин у строки встановлені Правилами.

Відповідно до п. 6.16. Правил, плата за скид стічних вод до системи централізованого водовідведення у разі порушення вимог щодо якості і режиму скидання вносяться споживачем на рахунок Черкасиводоканал у строк не більше п`ятнадцяти робочих днів з дати отримання рахунку.

Статтями 44, 77 Водного кодексу України визначені обов`язки водокористувачів, які зобов`язані, зокрема, дотримуватися встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та лімітів скидання забруднюючих речовин. Також передбачено, що скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

У статті 33 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» вказано, що екологічні нормативи встановлюють гранично допустимі розміри викидів та скидів у навколишнє природне середовище забруднюючих хімічних речовин, рівні допустимого шкідливого впливу на нього фізичних та біологічних факторів.

У відповідності до ч.2 ст. 509 ЦК України зобов`язання виникають з підстав, встановлених ст. 11 цього Кодексу, у тому числі із договорів. Згідно ст.629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами. Зобов`язання, згідно ст.ст. 525, 526 ЦК України, має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу. Одностороння відмова від виконання зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається.

Відповідно до ч.1 ст. 179 Господарського кодексу України майново- господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами- юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями.

Згідно протоколу № 15 від 30.06.2022 (а.с. 12) за наслідками встановленого перевищення концентрації іонів амонію та фосфатів відповідачу нараховано плати за понаднормативний скид забруднюючих речовин у розмірі 35 785,88 грн.

Позивачем наведено такий розрахунок позовних вимог:

Відповідно до пункту 6.15 Правил приймання стічних вод у міську каналізаційну мережу м. Черкаси, затверджених рішенням виконавчого комітету Черкаської міської ради від 24.04.2019 № 480, плата за понаднормативний скид каналізаційних стоків ТОВ «Черкаська виробничо-торгова компанія» стягується за період з 04.03.2022 по 01.06.2022 включно (дев`яносто днів). Підвищена плата стягується за весь обсяг стічних вод, скинутих споживачем за цей період.

Для визначення обсягу стічних вод для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень приймається середньодобовий об`єм стоків за місяці, що входять у розрахунковий період з 04.03.2022 по 01.06.2022 включно, - березень, квітень, травень, червень.

Об`єм скинутих ТОВ «Черкаська виробничо-торгова компанія» стічних вод у березні 2022 року складає 305 м3, у квітні - 864 м3, у травні - 662 м3, у червні - 842 м3 (згідно з показами лічильника). Проти цих даних у Відповідача заперечень немає.

Згідно з пунктом 3.15 Правил обсяг стічних вод для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень за період з 04.03.2022 по 01.06.2022 включно становить:

(305 м3 + 864 м3 + 662 м3 + 842 м3 ) / 122 = 21,91 м3 /добу

тут 122 - це загальна кількість діб у повних місяцях, що входять у розрахунковий період.

Обсяг стічних вод, скинутих Відповідачем у каналізаційні стоки за період з 04.03.2022 по 01.06.2022 (90 діб включно) становить 1972 м3

(21,91 м3 /добу * 90 днів = 1971,9)

Враховуючи наявність двох каналізаційних випусків від ТОВ «Черкаська виробничо-торгова компанія», обсяг стічних вод, скинутих по каналізаційному випуску з контрольним колодязем ККконтр.1, складає 986 м3 (1972 м3 : 2 = 986 м3).

Відповідно до пункту 3.14 Правил коефіцієнт кратності для розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень становить:

Кк= (25,07 - 14,3)/ 14,3 + (9,89 - 3,44)/ 3,44 = 2,63 (ці вихідні дані взято з таблиці до протоколу № 15 про фактичну і допустиму концентрацію забруднюючих речовин (а.с. 12).

Згідно з пунктом 3.6 Правил плата за скид становить:

986 х 2,63 х 13,80 = 35 785,88 грн., в т. ч. ПДВ 5 964,31 грн.,

де 13,80 - тариф на централізоване водовідведення, грн./м3 з ПДВ.

Позивач обґрунтовано враховує у розрахунках крайню дату 01.06.2022 як день складення Акту відбору проб стічних вод, оскільки згідно п. 6.15 Правил плата стягується за період від попереднього відбору контрольної проби до дати зафіксованого порушення, але не більше 90 днів.

В судовій практиці оприлюднено правові висновки, що згідно з правилами української мови про вживання прийменника до для числових позначень, наприклад, до 10.07.2020, то 10.07.2020 є останнім днем виконання зобов`язання, тобто прийменник "до" виражає кінцеву календарну дату та за сферою використання закріплений за офіційним діловим стилем, тоді як прийменник по - за розмовним (вказані прийменники в українській мові є тотожними та відрізняються лише за сферою використання) (вказане знайшло своє застосування у судовій практиці, зокрема у постановах Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 803/350/17 та у справі № 815/4720/16, від 13.06.2018 у справі № 815/1298/17, від 14.08.2018 у справі № 803/1387/17, від 28.08.2018 у справі № 814/4170/15, від 08.10.2018 у справі № 927/490/18).

Для розрахунку скиду води за 1 день по 90 денному періоду з 04.03.2022 по 01.06.2022 позивачу попередньо слід визначити середньодобове споживання комунальної послуги за всі 4 місяці (122 дні), дні яких повністю повинні входити у розрахунок та перемножити на 90 днів.

Позивач для цього слушно керується положенням Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, затверджених наказом Мінрегіонрозвитку від 22.11.2018 № 315 (зі змінами). Відповідно до пп1) п. 4 розділу І Методики середньодобове споживання комунальної послуги визначається як співвідношення споживання ним комунальної послуги за останні 12 місяців до кількості діб надання послуги у році. У разі якщо період споживання комунальної послуги менше 12 місяців, то для розрахунку середньодобового споживання використовується фактичний період споживання.

Відповідач власних контрозрахунків плати за скид забруднених вод на пропозицію суду в справу не надав, тому слід вважати, що правильність розрахунків позивача відповідачем не заперечена та не спростована належним чином.

Договір між сторонами не містить окремих умов, які дозволяють відповідачу сплачувати спірні кошти не відразу після їх нарахування, а через певний період часу (з відстроченням платежу).

Відповідно до п. 6.16. Правил, плата за скид стічних вод до системи централізованого водовідведення, у разі порушення вимог щодо якості і режиму скидання, вносяться споживачем на рахунок Черкасиводоканал у строк не більше п`ятнадцяти робочих днів з дати отримання рахунку.

На момент розгляду справи доказів погашення заборгованості відповідачем перед позивачем не надано. Заперечень проти неотримання від позивача первинних документів про підставу та розмір нарахування плати за скид стоків із перевищенням забруднюючих речовин відповідачем суду не надано.

За таких обставин позовні вимоги про стягнення з відповідача 35785,88 грн. є обґрунтованими і такими, що підлягають задоволенню. До примусового стягнення з відповідача на користь позивача належить 35 785,88 грн. плати за скид понаднормативних забруднень у стічних водах.

Суд відхилив при цьому заперечення відповідача про те, що постановою КМУ від 13 березня 2022 р. № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" стосовно відповідача було припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні.

Згідно положень ЗУ "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та відомостей з ДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відповідач, будучи комунальним підприємством, не є суб`єктом державного нагляду (контролю). До компетенції цих суб`єктів віднесено діяльність як уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Пунктами 2,3 Постанови КМУ від 13 березня 2022 р. № 303 "Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану" передбачено, що за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов`язань України протягом періоду воєнного стану дозволити здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах. Протягом періоду воєнного стану планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням суб`єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідних сферах та ліцензійних умов, здійснюються за рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, за наявності загрози, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави (це стосується державного контролю за позивачем).

Діяльність позивача по контролю за дотриманням відповідачем вимог щодо допустимої концентрації забруднюючих речовин у скидах води і стягнення плати за скид провадиться в.т. і на підставі укладеного сторонами договору №26 з індивідуальним споживачем у будівлі, приміщення якої є самостійним нерухомим майном, про надання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення від 18.02.2022 року, як господарська діяльність позивача (розділ Інші умови).

Тому для вжиття відповідних заходів контролю стосовно відповідача у справі позивачу немає необхідності отримувати рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Відповідно до ст. 129 ГПК України, при задоволенні позову з відповідача на користь позивача слід стягнути 2 481,00 грн. судового збору повністю.

Керуючись ст. 238, 240 ГПК України. -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю Черкаська виробничо-торгова компанія (код 30529117, м. Черкаси, вул. Смілянська, 159/2) на користь Комунального підприємства "Черкасиводоканал" Черкаської міської ради (ідентифікаційний код 03357168, м. Черкаси, вул. Г. Сагайдачного, 12) -- 35 785,88 грн. за скид понаднормативних забруднень у стічні води та 2481,00 грн. на відшкодування сплаченого судового збору.

Наказ видати.

Рішення набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 241 ГПК України.

Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду протягом 20 днів.

Повне судове рішення складено 21 березня 2023

Суддя Н.М. Спаських

Джерело: ЄДРСР 109743319
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку