open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 686/16633/22

Провадження № 2/686/1611/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 березня 2023 року м. Хмельницький

Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області в складі:

головуючої - судді Павловської А.А.,

за участі секретаря судового засідання Вороніної К.В.,

представника позивача Хабаля М.Й. ,

представника відповідачки ОСОБА_2 ,

представниці третьої особи Ченаш І.М.,

справа № 686/16633/22,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Хмельницькому цивільну справу за позовом Державного підприємства «Хмельницьке» до ОСОБА_3 , за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору - Приватного підприємства «Черевичник», Хмельницької районної державної адміністрації, про витребування майна з чужого незаконного володіння,-

ВСТАНОВИВ:

1.Стислий виклад позиції позивача та заперечень відповідача

В серпні 2022 року позивач звернувся до суду з вищезазначеним позовом в якому просить витребувати земельну ділянку площею в 3,5655 га. (кадастровий номер- 6825083600:03:011:0256) з незаконного володіння в ОСОБА_3 , за яким вона зареєстрована на праві приватної власності (номер запису в державному реєстрі прав- 5549995). Свою вимогу мотивує тим, що Наказом Фонду державного майна України від 15 лютого 2021 року № 180 Хабаля М.Й. призначено Головою комісії з припинення юридичної особи ДП «Хмельницьке»; в 2012 році Хмельницькою РДА прийнято незаконне Розпорядження від 07.09.2012 № 1598/2012 про затвердження проекту приватизації земель Державного підприємства Хмельницьке на території Лісовогринівецької сільської ради, затверджено розроблений проект приватизації земель ДП Хмельницьке. Незаконність цього Розпорядження полягає в тому, що: згідно Указу Президента України "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам та організаціям", для набуття права на пай необхідна наявність таких обставин: щоб особа була членом колективного сільськогосподарського підприємства; була внесена до списку осіб, що додається до державного акта на право колективної власності на землю; колективне сільськогосподарське підприємство отримало державний акт про право колективної власності на землю. Так, ДП «Хмельницьке» не перетворено в КСП та не отримувало Державний акт на право колективної власності на землю.

Розпорядження Хмельницької РДА спрямоване на позбавлення ДП «Хмельницьке» права постійного землекористування та держави Україна права власності на цю земельну ділянку, поза межами підстав, визначених статтею 141 ЗК, а відтак, очевидним є наявність порушеного права та законного інтересу ДП «Хмельницьке» цим правовим актом - порушено Порядок відчуження об`єктів державної власності, затверджений Постановою КМУ № 803 від 06 червня 2007 року.

Відчуження майна здійснюється шляхом його продажу на електронному аукціоні. На це не було волі власника-держави Україна, яка мала бути висловлена у письмовій формі Фондом державного майна України, у вигляді дозволу (погодження), як органом управління державною власністю, у відповідності до планів приватизації. В переліку планів приватизації Фонду державного майна України ДП «Хмельницьке» відсутнє - воно суперечить Конституції України та Законам України, прийнято виключно з метою економічної диверсії стосовно держави Україна, підриву її авторитету та завдання шкоди, яка виражена в особливо великих розмірах.

Незаконність цього Розпорядження також полягає у відсутності у директора ДП «Хмельницьке» необхідного обсягу цивільної дієздатності під час підписання ним від імені ДП «Хмельницьке» розробленого проекту приватизації земель ДП «Хмельницьке» та відсутності подальшого належного схвалення цього проекту з боку Фонду державного майна України. Отже, ДП «Хмельницьке» не є КСП ( колективним сільськогосподарським підприємством) і тому, не могло бути законно розпайовано, а всі правочини щодо розпаювання ДП «Хмельницьке» є нікчемними.

Внаслідок незаконного Розпорядження Хмельницької РДА всупереч чинному законодавству, зокрема без належного дозволу уповноваженого на те органу, а саме Фонду державного майна України, безпідставно позбавлено ДП «Хмельницьке» права володіння і користування земельною ділянкою та державу Україна права власності (володіння, користування, розпорядження) як фактичного власника цієї земельної ділянки фактичним володільцем-зареєстрованим власником.

Прийняття ХРДА оскаржуваного розпорядження є незаконними і реєстраційні дії державних реєстраторів, по реєстрації таких земельних ділянок в реєстрі речових прав, державному кадастрі, записи в поземельній книзі за відповідачем є протиправними та мають бути скасовані, а сама земельна ділянка витребувана з незаконного володіння. Таким чином, майнові права, в т.ч. право постійного користування земельною ділянкою, розташованою на території Хмельницького району за межами сіл Лісові Гринівці та Скаржниці перейшло до ДП «Хмельницьке» в межах географічних координат відповідно до державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 30.04.2009 року площею 120,8644 га. к.н. 6825083600:03:010:0026, а держава визнає цей факт на підставі ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", так як рішення уповноваженим на це органом державної влади в сфері земельних відносин про скасування такого права, відібрання цієї земельної ділянки в ДП «Хмельницьке» - не приймалось.

Відповідно до результатів жеребкування по розподіленню земельних ділянок між працівниками ДП «Хмельницьке» та пенсіонерами з їх числа (додаток до протоколу від 21.09.2012 року), відповідач ОСОБА_3 отримав земельну ділянку площею 3,5655 га. за номером 44, яка входить до державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 30.04.2009 року, площею 120,8644 га. Отже, ДП «Хмельницьке» володіє та користується земельною ділянкою у відповідності до Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 30.04.2009 року, площею 120,8644 га., який не потребує переоформлення, в межах координат та поворотних точок, які є індивідуальними і конкретними характерними ознаками точного місця розташування землі, та на якій знаходиться земельна ділянка відповідача ОСОБА_3 , площею 3,5655 га. (кадастровий номер- 6825083600:03:011:0256). А тому, на підставі ст. 388 ЦК України, позов просить задовольнити.

24 жовтня 2022 року до суду від представниці відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позову, у зв`язку із наступним. Позивачем не доведено незаконності розпаювання ДП «Хмельницьке» та твердження про незаконність оскаржуваного розпорядження Хмельницької РДА є помилковим. Землі сільськогосподарського призначення можуть передаватися з державної у приватну власність різними способами, які залежать від організаційно-правової форми сільськогосподарських підприємств, які виступають землекористувачами. Відповідно до статті 5 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» (редакція станом на дату прийняття відповідного рішення) приватизація майна радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється шляхом перетворення їх у колективні сільськогосподарські підприємства або у акціонерні товариства за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених). Підставою для виникнення права на земельну ділянку є відповідний юридичний факт. Чинний Земельний кодекс України серед підстав набуття права на землю громадянами та юридичними особами не називає оформлення чи переоформлення прав на земельні ділянки. Відносини щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій регламентовано, зокрема, статтею 25 ЗК України. Відповідно до частини першої цієї статті при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю). Рішення про приватизацію земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій приймають органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень за клопотанням працівників цих підприємств, установ та організацій. Землі у приватну власність особам, зазначеним у частині першій цієї статті, передаються безоплатно (частини друга та третя статті 25 ЗК України). Особи, зазначені у частині першій цієї статті, мають гарантоване право одержати свою земельну частку (пай), виділену в натурі (на місцевості). Згідно зі статтею 1 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) право на земельну частку (пай) мають, зокрема колишні члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які отримали сертифікати на право на земельну частку (пай) у встановленому законодавством порядку; громадяни та юридичні особи України, які відповідно до законодавства України набули право на земельну частку (пай).

Підставами для визнання недійсним (незаконним) акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, і водночас порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі. На думку відповідача, позивач помилково вважає, що розпорядження Хмельницької РДА є незаконним, оскільки оскаржуване рішення було прийняте у відповідності до вимог чинного законодавства, на підставі відповідного клопотання про приватизацію, рішення зборів працівників ДП «Хмельницьке з урахуванням розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.02.2008 №367-р «Про затвердженні переліків господарських товариств і холдингових компаній, державні пакети акції (частки), яких підлягають продажу, державних підприємств, холдингових компаній і відкритих акціонерних товариств, які підлягають підготовці до продажу в 2008 році», наказу Регіонального відділення по Хмельницькій області Фонду державного майна України «Про приватизацію майна державного підприємства «Хмельницький» №125 від 11.09.2008 року та плану приватизації ДП «Хмельницьке», затвердженого наказом Фонду держмайна №1954 від 11.12.2009. Позивач зазначає, що був відсутній дозвіл ФДМ на приватизацію ДП «Хмельницьке», а також відсутній план приватизації ДП «Хмельницьке», але дане твердження є помилковим, оскільки спростовується наявністю розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.02.2008 №367-р «Про затвердження переліків господарських товариств і холдингових компаній, державні пакети акцій (частки), яких підлягають продажу, державних підприємств, холдингових компаній і відкритих акціонерних товариств, які підлягають підготовці до продажу в 2008 році», наказу Регіонального відділення по Хмельницькій області Фонду державного майна України «Про приватизацію майна державного підприємстві «Хмельницький» №125 від 11.09.2008 та плану приватизації ДП «Хмельницьке затвердженого наказом Фонду держмайна України №1954 від 11.12.2009. Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.02.2008 №367-р «Про затвердження переліків господарських товариств і холдингових компаній, державні пакети акцій (частки), яких підлягають продажу, державних підприємств, холдингових компаній, відкритих акціонерних товариств, які підлягають підготовці до продажу в 2008 році», Державне підприємство "Хмельницький" включено до переліку державних підприємств, холдингових компаній і відкритих акціонерних товариств, які підлягають підготовці до продажу в 2008 році. Зазначає, що приватизація відбулася у законний спосіб, що підтверджується наданими суду документами. Також, позивач помилково стверджує, що у директора ДП «Хмельницьке» був відсутній необхідний обсяг цивільної дієздатності під час підписання від імені ДП «Хмельницьке» розробленого проекту приватизації земель ДП «Хмельницьке», оскільки відповідно до протоколу зборів працівників ДП «Хмельницьке», працівників державних ті комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території Лісовогринівецької сільської ради, а також пенсіонерів з їх числа від 07 грудня 2011 року, зборами працівників було прийнято рішення про надання дозволу директору ДП «Хмельницьке» Бородатому М.І. звернутись до Хмельницької РДА з клопотанням про виділення за рахунок земельних ділянок, які знаходяться в постійному користуванні ДП «Хмельницьке» у власність пенсіонерам Держгоспу «Лісовогринівецький» згідно з поданими заявами. Також, директора Бородатого М.І. уповноважено підписувати від імені працівників ДП «Хмельницьке» всі документи, клопотання та заяви у зв`язку з приватизацією земель ДП «Хмельницьке». Крім того, відповідач просить застосувати строк позовної давності. Позивачу було відомо про існування розпорядження Хмельницької РДА №1598/2012-р від 07.09.2012, а також про існування наказу №ХМ/6825083600:03:010/0000876 від 27.02.2014 про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність, відповідно до якого надано у власність відповідачу земельну ділянку.

Третьою особою Хмельницької РДА надано письмові пояснення, в яких проти позову заперечує, зазначивши, що відносини щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій регламентовано, зокрема, статтею 25 Земельного кодексу України. Відповідно до частини першої цієї статті при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю). Рішення про приватизацію земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій приймають органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень за клопотанням працівників цих підприємств, установ та організацій. Землі у приватну власність особам, зазначеним у частині першій цієї статті, передаються безоплатно (частини друга та третя статті 25 ЗК України). Також, ст. 118 Земельного кодексу України передбачено (в редакції на час видання спірного розпорядження), що громадяни - працівники державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонери з їх числа, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні цих підприємств, установ та організацій, звертаються з клопотанням про приватизацію цих земель відповідно до сільської, селищної, міської ради або Ради міністрів АР Крим, районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації. Відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та органі, розробку проекту приватизації земель. Передача земельних ділянок у власність громадянам працівникам державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонерам з їх числа проводиться після затвердження проекту приватизації земель у порядку встановленому цим Кодексом. Розпорядженням Хмельницької РДА від 07.09.2012 № 1598/2012 затверджено проект приватизації 609,8318 га земель ДП «Хмельницьке», в т.ч., надано дозвіл на розробку технічної документації щодо передання у власність земельних ділянок працівникам ДП «Хмельницьке» згідно списку, зобов`язано технічну документацію щодо передання у власність земельних ділянок подати на затвердження згідно чинного законодавства, а також визнано такими, що втратили чинність ряд державних актів на право постійного користування земельними ділянками ДП «Хмельницьке», зокрема, і державний акт на землю площею 120,8644 га. к.н. 6825083600:03:010:0026 від 30.04.2009. З викладеного вбачається висновок, що земля у кількості 609,8318 га, проект приватизації якої затверджено розпорядженням від 07.09.2012 № 1598/2012 та яку позивач вважає належною йому на праві постійного користування, зазначаючи це як підставу позову, станом на даний час перебуває у власності третіх осіб внаслідок приватизації ними земельних ділянок. При прийнятті розпорядження районна державна адміністрація керувалася ст. 13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», ст. 17, 25, 81, .125, 126 та п.п. 16, 17 Перехідних положень земельного кодексу України. Крім цього, будучи одночасно заступником директора ДП Радгоспу «Лісовогринівецький» Лежанського В.В та ліквідатором ДП «Хмельницьке»» Хабаль М.Й. представляв інтереси останнього по справі № 924/316/21 за позовом ДП Радгосп «Лісовогринівецький» до ДП «Хмельницьке» та Хмельницької районної державної адміністрації про визнання недійсним розпорядження Хмельницької райдержадміністрації від 07.09.2012 № 1598/2012-р «Про затвердження проекту приватизації земель Державного підприємства «Хмельницьке» на території Лісовогринівецької сільської ради». У вказаній справі Хабаль М.Й. визнавав позовні вимоги ДП Радгоспу «Лісовогринівецький» та зазначав, що ДП «Хмельницьке» ніколи не набувало права власності на землю ДП Радгоспу «Лісовогринівецький» (письмова позиція Хабаля М.Й. по справі № 924/316/21 від 27.04.2021 додається).

Третьою особою ПП «Черевичник» 17.01.2023 року надіслано суду письмові пояснення, в яких проти позову заперечує, зазначивши, що 26.05.2014 між ОСОБА_3 та ПП «Черевичник» укладено договір оренди землі, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування (оренду) земельну ділянку відповідача, вказаний договір є дійсним, його дійсність у судовому порядку сторонами не оспорюється. Укладаючи договір оренди на спірну ділянку ПП «Черевичник» мало усі підстави вважати, що документи на підставі яких відповідач володів вказаною ділянкою є законними, та правомірно очікувало, що відповідач, передаючи в оренду ПП «Черевичник» земельну ділянку, має законне право розпоряджатись нею, а після отримання за договором оренди ПП «Черевичник» матиме змогу мирно нею володіти та користуватись. Отже ПП «Черевичник» є добросовісним набувачем спірної земельної ділянки. Витребування у відповідача земельної ділянки порушить права ПП «Черевичник» як добросовісного набувача спірної земельної ділянки, що може вважатись не пропорційним, матиме наслідком порушення справедливого балансу та покладатиме надмірний індивідуальний тягар на третю особу і становите ми порушення статті 1 Першого протоколу Конвенції, просить справу розглядати за відсутності представника третьої особи, в позові відмовити.

В судовому засіданні до оголошення перерви перед дослідженням письмових доказів представник позивача позовні вимоги підтримував та просив задовольнити в повному обсязі з підстав, заявлених у позові. Також зазначив, що ДП «Хмельницьке» ніколи не перетворювалось в КСП «Хмельницьке», про таке перетворення не внесено жодних відомостей в ЄДРПОУ та не отримувало Державний акт на право колективної власності на землю. У відповідності до чинного законодавства України особа набуває права на земельну частку (пай) у разі, якщо на момент одержання колективним сільськогосподарським підприємством (КСП) державного акту на право колективної власності на землю вона: працювала в цьому колективному сільськогосподарському підприємстві, була членом колективного сільськогосподарського підприємства, була включена до списку осіб, що додається до державного акта на право колективної власності на землю. Право користування на земельну ділянку 120,8644 га. к.н. 6825083600:03:010:0026 у відповідності до ст. 141 Земельного Кодексу України за державним підприємством «Хмельницьке» не припинялось, оскільки на це не було ні волі власника-держави Україна, ні волі законного землекористувача державного підприємства «Хмельницьке». Визнання державних актів на право постійного користування Хмельницькою РДА такими, що втратили чинність або скасування державного акту на право користування земельною ділянкою не є тотожним поняттю припинення права власності чи припинення права користування земельною ділянкою або її частиною, що відбувається згідно з певною процедурою у відповідності норм чинного законодавства України та врегульовано ст. 141 ЗК України, а повноваження на припинення права власності та права користування має уповноважений на те державний орган у сфері земельних відносин, яким на той час було в ГУ Держкомзему у Хмельницькій області. Згідно п.3.5 Статуту державного підприємства «Хмельницьке» підприємство не має права безоплатно передавати належне йому майно іншим юридичним особам чи громадянам, крім випадків передбачених Законом. Відчужувати майнові об`єкти та земельні ресурси, що належать до основних фондів, підприємство має право лише за попередньою згодою органу управління майном, до сфери управління якого воно належить і лише на конкурентних засадах, якщо інше не встановлено законом. Розпоряджатись в інший спосіб майном, що належить до основних фондів, підприємство має право лише у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Господарським кодексом України та іншими законами. Відповідач незаконно отримав частину даної земельної ділянки, а тому така підлягає витребуванню.

В судове засідання 08.03.2023 року, а саме після перерви перед дослідженням доказів, представник позивача, будучи повідомленим належним чином, не з`явився. 31.01.23 року направив письмовий виступ в дебатах. Його неявка не перешкоджає розгляду справи, оскільки свою позицію він висловив, првом на участь в судовому розгляді скористався.

Представниця відповідача, будучи повідомленою належним чином, в судове засідання 08.03.2023 року не з`явилася, в судовому засіданні до оголошення перерви перед дослідженням письмових доказів просила відмовити в задоволенні позову з підстав, наведених у відзиві, у разі її неявки проводити розгляд у її відсутності.

Представниця третьої особи Хмельницької райдержадміністрації в судовому засіданні проти позову заперечила з підстав, наведених у наданих нею письмових поясненнях. Треті особи, будучи повідомленими належним чином, в судове засідання 08.03.2023 року своїх представників не направили, подали клопотання про розгляд справи за їх відсутності.

За таких обставин суд вважає за можливе судовий розгляд справи закінчити за відсутності в судовому засіданні представників сторін і третіх осіб.

2.Заяви, клопотання, інші процесуальні дії у справі

Ухвалою Хмельницького міськрайонного суду від 11.08.2022 року в порядку забезпечення позову накладено арешт на земельну ділянку, площею 3,5655 га. (кадастровий номер- 6825083600:03:011:0256), право власності на яку зареєстровано за ОСОБА_3 .

Ухвалою Хмельницького міськрайонного суду від 11.08.2022 року відкрито провадження у справі, призначено її до розгляду за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.

Ухвалою Хмельницького міськрайонного суду від 31.01.2023 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

08.03.2023 року розгляд справи закінчено ухваленням рішення суду по суті заявлених вимог.

3.Фактичні обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин

Встановлено, що на підставі наказу №9 від 20.02.2001, виданого Українським державним консорціумом «Укрфітотерапія», було вирішено створити на базі радгоспу «Лісовогринівецький» держгосп «Хмельницький» по виробицтву насінево-садивного матеріалу; передати з балансу радгоспу «Лісовогринівецький» на баланс держгоспу «Хмельницький» основні засоби і сільгоспугіддя, згідно додатку.

Згідно з актом приймання - передачі земельних ділянок від 23.02.2001 радгосп «Лісовогринівецький» передав, а держгосп «Хмельницький» прийняв земельні ділянки з постійного користування радгоспу «Лісовогринівецький», загальною площею 1987,6 га. (відповідно до переліку).

Із листа Хмельницької РДА від 29.02.2008 року вбачається, що у 2007 році держгосп «Хмельницький» був переданий Міністерству аграрної політики України, і за його наказом №868 від 06.12.2007 перейменований в державне підприємство «Хмельницьке».

Із статуту ДП «Хмельницьке» (2007 р.) вбачається, що підприємство засноване на державній власності та підпорядковане Міністерству аграрної політики України - органу управління майном і є йому звітним (п.1.1). Відповідно до п. 3.5 Статуту ДП «Хмельницьке» підприємство не має права безоплатно передавати належне йому майно іншим юридичним особам чи громадянам, крім випадків, передбачених законом. Відчужувати майнові об`єкти та земельні ресурси, що належать до основних фондів, Підприємство має право лише за попередньою згодою Органу управління майном, до сфери управління якого воно належить, і лише на конкурентних засадах, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 22.02.2008 №367-р «Про затвердження переліків господарських товариств і холдингових компаній, державні пакети акцій (частки), яких підлягають продажу, державних підприємств, холдингових компаній і відкритих акціонерних товариств, які підлягають підготовці до продажу в 2008 році ДП «Хмельницьке» включене до переліку підприємств.

Згідно з наказом Регіонального відділення по Хмельницькій області Фонду державного майна України «Про приватизацію майна державного підприємства «Хмельницький» № 125 від 11.09.2008 вирішено приватизувати майно державного підприємства «Хмельницький».

Розпорядженням Хмельницької РДА від 02 квітня 2009 року затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів що посвідчують право постійного користування ДП «Хмельницьке» земельними ділянками загальною площею 684,97 га. ДП «Хмельницьке» видано Державні акти.

Згідно Державного акту на право постійного користування земельною ділянкою від 30 квітня 2009 року ДП «Хмельницьке» на підставі Розпорядження Хмельницької РДА № 354/09 від 02.04.2009 року є постійним користувачем земельної ділянки, площею 120,8644 га, яка розташована на території Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Наказом №1113 від 21.07.2009 року Фонду державного майна України прийнято рішення про припинення юридичної особи ДП «Хмельницьке» у процесі приватизації шляхом перетворення його у КСП.

Відповідно до наказу Фонду держмайна України №1954 від 11.12.2009 року «Про затвердження плану приватизації Державного підприємства «Хмельницьке»: затверджено план приватизиції Державного підприємства «Хмельницьке»; діяльність комісії з приватизації Державного підприємства «Хмельницьке» припинено. Уповноважено директора Державного підприємства «Хмельницьке»: 1. Забезпечити реєстрацію колективного сільськогосподарського підприємства. 2. У тижневий термін з дня державної реєстрації колективного сільськогосподарського підприємства подати до ФДМ України копію статуту та свідоцтва про його державну реєстрацію. 3. Забезпечити припинення юридичної особи державного підприємства «Хмельницьке» згідно з чинним законодавством України.

Планом приватизації ДП «Хмельницьке» передбачено, що на базі Державного підприємства «Хмельницьке» (код ЄДРПОУ 31375045) державної форми власності створювалось колективне сільськогосподарське підприємство.

Відповідно до Розділу IV Плану приватизації, Головне управління земельних ресурсів у Хмельницькій області запропонувало приватизацію земель, які знаходяться у постійному користуванні ДП «Хмельницьке» здійснити до Земельного кодексу України. Інших пропозицій та обмежень щодо приватизації цілісного майнового комплексу ДП «Хмельницьке» до комісії з приватизації з боку Хмельницької районної та міської рад депутатів, на території яких розташоване підприємство, фінансових та інших державних органів державного управління, трудового колективу у визначений законодавством термін не надійшло.

Розділом VI «Рішення комісії з приватизації, про продаж цілісного майнового комплексу» передбачено наступне: 1. Згідно з п.5 Закону України «Про особливосі приватизації майна в агропромисловому комплексі» від 10.07.1996 №290/96-ВР та враховуючи рішення зборів трудового коллективу ДП «Хмельницьке», приватизацію майна цього господарства здійснити шляхом перетворення його у колективне сільськогосподарське підприємство; 2. Засновником КСП «Хмельницьке» є працівники та пенсіонери ДП «Хмельницьке»; 3. Підстав для реорганізації державного підприємства «Хмельницьке» з метою виділення з його складу структурних підрозділів, як окремих об`єктів приватизації, комісія не вбачає.

Відповідно до статті 6 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі», працівникам підприємтва надається право щодо безоплатної передачі частки майна підприємства. Безоплатна частка, що передається трудовому колективу, визначається як добуток вартості майна, що припадає на одного члена КСП по Хмельницькій області і кількості працівників ДП «Хмельницьке» та прирівняних до них осіб.

Згідно з протоколом №1 зборів засновників колективного сільськогосподарського підприємстві «Ліктрави» від 15.12.2009 було вирішено з метою прийняття участі в приватизації цілісного майнового комплексу Державного підприємства «Хмельницьке» (код ЄДРПОУ 31375045) відповідно до Закону України «Про приватизацію державного майна», Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» та розділу 6 Положення про порядок приватизації майна радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також заснованих на їх базі орендних підприємств, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 17.08.2000 №1718, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29.09.2000 за №668/4889 та спільного виробництва сільськогосподарської продукції (в тому числі лікарської сировини) та товарів для отримання прибутку (доходу) і реалізації на його підставі економічних інтересів учасників, - створити колективне сільськогосподарське підприємство з назвою «Ліктрави»; затверджено Статут КСП «Ліктрави»; обрано голову ради КСП «Ліктрави»: надано голові ради КСП «Ліктрави» повноваження щодо підпису правоустановчих документів КСП «Ліктрави»; затверджено списки засновників КСП «Ліктрави».

Пунктом 1.1 Статуту колективного сільськогосподарського підприємства «Ліктрави», затвердженого протоколом загальних зборів засновників від 15.12.2009, передбачено, що засновниками КСП «Ліктрави» є члени трудового колективу Державного підприємства «Хмельницьке» відповідно до протоколу засновників №1 від 15.12.2009.

Пунктом 2.1. Статуту передбачено, що підприємство є добровільним об`єднанням громадян з метою прийняття участі в приватизації цілісного майнового комплексу Державного підприємства «Хмельницьке» (код ЄДРПОУ 31375045) відповідно до Закону України «Про приватизацію державного майна», Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» та розділу 6 Положення про порядок приватизації майна радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також заснованих на їх базі орендних підприємств, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 17.08.2000 № 1718, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29.09.2000 за №668/4889 та спільного виробництва сільськогосподарської продукції (в тому числі лікарської сировини) та товарів для отримання прибутку (доходу) і реалізації на його підставі економічних інтересів учасників.

Згідно з статтею 6 Статуту, після реєстрації Підприємства до пайового фонду Фондом державного майна України вноситься майно, яке складає цілісний майновий комплекс Державного підприємства «Хмельницьке» (код ЄДРПОУ 31375045) (в результаті приватизації) на загальну суму 92 200,00 грн.

Підприємство з моменту прийняття цілісного майнового комплексу Державного підприємства «Хмельницьке» (код ЄДРПОУ 31375045) стає правонаступником всіх майнових прав і зобов`язань (в тому числі земельних) Державного підприємства «Хмельницьке».

Статтею 7 Статуту передбачено, що землі підприємства складаються із, в тому числі, земельних ділянок, отриманих в результаті правозаступництва ДП «Хмельницьке» (код ЄДРПОУ 31375045).

Відповідно до договору №621 безоплатної передачі майна державного підприємства «Хмельницьке» від 28.12.2009, з однієї сторони Фонд державного майна України в особі заступника Голови Фонду державного майна України Потімкова О.Ю. та колективне сільськогосподарське підприємство «Ліктрави», в особі директора «Колективного сільськогосподарського підприємства «Ліктрави» - Бородатого М.І., що діяв на підставі рішення ради підприємства (протокол №1 від 16.09.2009) працівників державного підприємства «Хмельницьке» та прирівняних до них осіб, відповідно до частини 3 статті 3 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» з другої сторони, уклали цей договір, у якому передбачалось, що орган приватизації зобов`язується безоплатно передати у власність працівникам цілісний майновий комплекс (крім об`єктів, які передаються до комунальної власності згідно з планом приватизації) Державного підприємства «Хмельницьке» (код ЄДРПОУ 31375045), на підставі плану приватизації Державного підприємства «Хмельницьке», затвердженого наказом ФДМ України від 11.12.2009 №1954, а працівники зобов`язуються прийняти майно в порядку і на умовах, передбаченим цим договором.

Відповідно до акта №765 приймання-передачі майна державного підприємства «Хмельницьке» від 30.12.2009, з однієї сторони Фонд державного майна України в особі заступника Голови Фонду Державного майна України Потімкова Олександра Юрійовича та колективне Сільськогосподарське підприємство «Ліктрави», в особі директора «Колективного сільськогосподарського підприємства «Ліктрави» - Бородатого Миколи Івановича, що діяв на підставі рішення ради підприємства (протокол №1 від 16.09.2009) працівників державного підприємства «Хмельницьке» та прирівняних до них осіб, відповідно до частини 3 статті 3 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» з другої сторони, підписали цей акт про те, що орган приватизації передає, а працівники приймають згідно з договором безоплатної передачі майна державного підприємства «Хмельницьке» від 28.12.2009 №621 цілісний майновий комплекс (крім об`єктів, які передаються до комунальної власності згідно з планом приватизації) загальною вартістю 92 200 (дев`яносто дві тисячі двісті) гривень.

Вищезазначене свідчить про те, що Фондом державного майна України було прийнято рішення про припинення юридичної особи ДП «Хмельницьке» шляхом перетворення його у Колективне сільськогосподарське підприємство. На підставі вказаного рішення було створено КСП «Ліктрави» з метою прийняття участі в приватизації цілісного майнового комплексу Державного підприємства «Хмельницьке», яке є правонаступником всіх його майнових прав і зобов`язань, в тому числі і земельних ділянок на підставі акту № 765 приймання-передачі майна державного підприємства «Хмельницьке» від 30.12.2009.

Із листа Хмельницької обласної державної адміністрації від 31.05.2010 року вбачається, що за інформацією Фонду державного майна України від 18.05.2010 №10-21-5924 процес приватизації ДП «Хмельницьке» завершився, і орган приватизації, згідно із Договором безоплатної передачі майна від 28.12.2009 №621, передав у власність працівникам і пенсіонерам новоутвореного КСП «Ліктрави» цілісний майновий комплекс на підставі плану приватизації ДП «Хмельницьке», затвердженого наказом Фонду держмайна №1954 від 11.12.2009 р. Згідно цієї ж інформації ФДМУ загальними зборами КСП «Ліктрави» головою правління обрано Бородатого М.І.

Згідно з протоколом зборів працівників ДП «Хмельницьке», працівників державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території Лісовогринівецької сільської ради, а також пенсіонерів з їх числа від 27 грудня 2011 року, зборами працівників було прийнято рішення про надання дозволу директору ДП «Хмельницьке» Бородатому М.І. звернутись до Хмельницької РДА з клопотанням про виділення за рахунок земельних ділянок, які знаходяться в постійному користуванні ДП «Хмельницьке» у власність пенсіонерам Держгоспу «Лісовогринівецький» згідно з поданими заявами.

12.07.2012 року директором ДП «Хмельницьке» було подано клопотання голові Хмельницької РДА про затвердження Проекту приватизації земель Державного підприємства «Хмельницьке» на території Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області та надання дозволу на розробку технічної документації щодо передачі у приватну власність земельних часток (паїв) на території Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва - 79 особам (працівники ДП «Хмельницьке» та пенсіонери з їх числа) та 65 особам (працівники культури, освіти та охорони здоров`я та пенсіонери з їх числа). До клопотання будо долучено Проект.

Розпорядженням Хмельницької РДА № 1598/2012-р від 07.09.2012 року про затвердження проекту приватизації земель Державного підприємства «Хмельницьке» на території Лісовогринівецької сільської ради затверджено розроблений проект приватизації земель ДП «Хмельницьке», яким передбачено: кількість працівників підприємства та пенсіонерів, які мають право на земельну частку (пай) - 79 чоловік; кількість працівників державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території Лісовогринівецької сільської ради, а також пенсіонерів з їх числа, які мають право на земельну частку (пай) - 65 осіб. Загальна площа проекту приватизації 609,8318 га, в т.ч. ріллі 560,9681 га: площа сільськогосподарських угідь (рілля), що підлягає поділу на земельні частки (паї) - 409.8048 га; загальна площа резервного фонду (рілля) - 61,1872 га; загальна площу земель водного фонду - 17,4549 га; загальна площа забудованих земель (господарські двори) - 7,6461 га; землі не надані у власність або користування - 48,4222 га, в т.ч. землі сільськогосподарського призначення (окремі дерева та групи дерев, чагарників на сільськогосподарських угіддях) - 22,0403 га, забудовані землі (господарські двори) - 1,7224 га та землі, стосовно яких трудовим колективом погоджено рішення про припинення права постійного користування - 26,3819 га. Землі загальною площею 61,1872 га, в т.ч. рілля - 61,1872 га віднесено до земель державної власності (резервний фонд) Лісовогринівецької сільської ради. Уточнений розмір земельної частки (паю) ріллі - 5,1874 умовних кадастрових га. Грошова оцінка сільськогосподарських угідь становить 7 447 173,63 грн. Розрахунок вартості земельної частки (паю) 94 268,02 грн. Надано дозвіл ДП «Хмельницьке» на розробку технічної документації щодо передачі у власність земельних ділянок (паїв) із земель Державного підприємства «Хмельницьке» на території Лісовогринівецької сільської ради громадянам згідно із списками, врахувавши рішення зборів від 27.12.2011 р. щодо виділення працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території Лісовогринівецької сільської ради, а також пенсіонерів з їх числа окремої земельної ділянки площею (з державного акту ЯЯ №334670 від 30.04.2009 р.). ДП «Хмельницьке» розроблену технічну документацію щодо передання у власність земельних ділянок (паїв) необхідно подати на затвердження згідно з чинним законодавством. Державні акти на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №334670, серії ЯЯ № 334676, серії ЯЯ № 334680, серії ЯЯ № 334671, серії ЯЯ № 334669, серії ЯЯ № 334673, серії ЯЯ № 334674, серії ЯЯ № 334678, серії ЯЯ № 334677 визнано такими, що втратили чинність. ДП «Хмельницьке» зазначені державні акти на право постійного користування земельною ділянкою необхідно повернути до Управління Держкомзему у Хмельницькому районі Хмельницької області. Управлінню Держкомзему у Хмельницькому районі Хмельницької області необхідно внести відповідні зміни в земельно-облікові документи.

Із додатку до протоколу зборів працівників ДП «Хмельницьке» працівників державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території Лісовогринівецької сільської ради, а також пенсіонерів з їх числа 21.09.2012 р. за результатами жеребкування по розподіленню земельних ділянок між працівниками ДП «Хмельницьке» та пенсіонерами з їх числа, ОСОБА_3 розподілена земельна ділянка розміром в 3,5655 га. га.

ПП «Діоріт Плюс 1» з врахуванням рішення зборів від 27.12.2011р. було розроблено документацію із землеустрою для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області.

Наказом Фонду державного майна України від 23.04.2013 р. № 554 затверджено комісію з припинення юридичної особи ДП «Хмельницьке».

Наказом Головного управління Держземагенства у Хмельницькій області від 04.03.2014 року затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земель Державного підприємства «Хмельницьке» для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, які розташовані за межами населених пунктів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району. Надано у власність гр. ОСОБА_3 земельну ділянку, площею в 3,5655 га. (кадастровий номер 6825083600:03:011:0256) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, із земель сільськогосподарського призначення державної власності, яка розташована за межами населених пунктів Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району.

Із листа Державної інспекції сільського господарства в Хмельницькій області від 28.10.2015 року вбачається, що Державною інспекцією сільського господарства в Хмельницькій області звернення щодо законності розпаювання земель ДП «Хмельницьке» розглянуте в межах компетенції. Перевірка з аналогічного питання Держсільгоспінспекцією в Хмельницькій області проведена в 2014 році на вимогу прокуратури Хмельницького району. Перевіркою встановлено, що наказом №1113 від 21.07.2009 року Фонду державного майно України прийнято рішення про припинення шляхом перетворення юридичної особи ДП «Хмельницьке» в КСП «Ліктрави». Приватизація відбувалась відповідно до Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі».

10.02.2016 р. Фонд державного майна листом № 108 надав відповідь Лісовогринівецькій сільській раді про те, що рішення про приватизацію ДП «Хмельницьке» прийнято наказом Регіонального відділення Фонду по Хмельницькій області від 11.09.2008 р. № 125. Прийнято рішення про початок процедури припинення ДП «Хмельницьке». Утворено комісію з припинення. Наказом Фонду від 11.12.2009 р. затверджено план приватизації ДП «Хмельницьке». Приватизація здійснювалася шляхом перетворення у КСП. Членами трудового колективу ДП «Хмельницьке» створено КСП «Ліктрави», яке стало правонаступником усіх майнових прав і зобов`язань ДП «Хмельницьке».

Наказом Фонду державного майна України від 15 лютого 2021 року № 180 Хабаля М.Й. призначено Головою комісії з припинення юридичної особи ДП «Хмельницьке».

Із листів Фонду державного майна України від 08.02.2022 року та 17.02.2022 року вбачається, що здійснюючи свою, діяльність у межах повноважень, визначених законодавчими актами України, Фонд надає дозвіл (погодження) на відчуження державного майна суб`єктів господарювання лише у випадках та порядку, встановлених законодавством України. Постановою Кабінету Міністрів України від 06 червня 2007 № 803 (із змінами) затверджено Порядок відчуження об`єктів державної власності (далі - Порядок), яким визначено механізм та способи відчуження об`єктів державної власності, а також процедурні питання реалізації, відповідних повноважень, суб`єктів господарювання, суб`єктів управління такими об`єктами та Фонду, зокрема в частині погодження відчуження нерухомого майна. З урахуванням викладеного інформували, що Фонд, відповідно до Порядку, в період з 01.01.2008 по 31.12.2014 не готував рішень щодо надання погодження на відчуження нерухомого майна Підприємства та, як наслідок, відсутня інформація щодо надання голові комісії з припинення ДП «Хмельницьке» або директору зазначеного Підприємства довіреностей з повноваженнями на відчуження нерухомого майна ДП «Хмельницьке».

Із листа ПП «Діоріт плюс 1» від 23.05.2022 року вбачається, що ПП «Діоріт Плюс 1» врахувавши рішення зборів від 27.12.2011р. було розроблено документацію із землеустрою для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Лісовогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області. Після погодження документацій із землеустрою та внесення інформації до Державного земельного кадастру про земельні ділянки, дані документації із землеустрою було подано в Управління Держземагентства у Хмельницькому районі Хмельницької області з метою їх затвердження, після чого на офіс ПП Діоріт Плюс 1» повернуто їх не було.

Листами від 26.05.2022 року, 10.08.2022 року, 12.08.2022 року, 22.08.2022 року, 23.08.2022 року, 24.08.2022року, 29.08.2022 року, 14.09.2022 року Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області повідомило ДП «Хмельницьке», що ними накази про припинення права користування на зазначені у запитах земельні ділянки, не приймалися, технічна документація із земель ДП «Хмельницьке» у відділі №1 відсутня, що в місцевому фонді документації із землеустрою Відділу № 1 відсутній проект приватизації земель ДП "Хмельницьке" і що згідно інформації наявної на офіційному сайті Хмельницької районної державної адміністрації, п.4 розпорядження Голови Хмельницької РДА Про затвердження проекту приватизації земель Державного підприємства «Хмельницьке» на території Лісовогринівецької сільської ради № 1598/2012-р від 07.09.2012 року, визнано такими, що втратили чинність державні акти на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 334670, серії ЯЯ № 334676, серії ЯЯ № 334680, серії ЯЯ № 334671, серії ЯЯ № 334669, серії ЯЯ № 334673, серії ЯЯ № 334674, серії ЯЯ № 334678, серії ЯЯ № 334677, та п.1 розпорядження Голови Хмельницької РДА «Про припинення права постійного користування земельними ділянками ДП «Хмельницьке» № 395/2012-р від 22.03.2012 року, припинено Державному підприємтсву «Хмельницьке» право постійного користування земельними ділянками, площею 74,5873 га із загальної площі 626,6229 га, що перебуває в постійному користуванні згідно державних актів на землю серії ЯЯ № 334675 від 30.04.2009 р. та серії ЯЯ № 334676 від 30.04.2009 р. у зв`язку з добровільною відмовою.

19.10.2022 року Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області на запит суду надіслали завірену копію поземельної книги на земельну ділянку з кадастровим номером 6825083600:03:001:0076, Хмельницька область, Хмельницький район, Лісовогринівецька сільська рада, загальна площа 5,6200 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

4.Мотивована оцінка аргументів сторін, порушення прав.

Заслухавши учасників справи, дослідивши докази, суд вважає, що в задоволенні позову слід відмовити з таких мотивів.

Відповідно до статтей 15-1, 25, 116, 118, 122 Земельного кодексу України, розпорядження Хмельницької РДА №1598/2012-р від 07.09.2012, наказу Держземагенства України від 09.04.2013 №142, положення про Головне управління Держземагенства у Хмельницькій області, затвердженого наказом Держземагенства України від 21.09.2012 №447, зареєстрованого в реєстрі від 30.10.2012 №16731020000008656, із змінами, внесеними згідно з наказом Держземагенства України від 01.03.2013 395, зареєстрованим в реєстрі від 14.03.2013 №16731050003008656 було видано наказ про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність, відповідно до якого надано у власність ОСОБА_3 земельну ділянку площею 3,5655 га. (кадастровий номер 6825083600:03:011:0256).

Відповідно до статті 6 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі», працівникам підприємтва надається право щодо безоплатної передачі частки майна підприємства. Безоплатна частка, що передається трудовому колективу, визначається як добуток вартості майна, що припадає на одного члена КСП по Хмельницькій області і кількості працівників ДП «Хмельницьке» та прирівняних до них осіб.

Так, фондом державного майна України було прийнято рішення про припинення юридичної особи ДП «Хмельницьке» шляхом перетворення його у Колективне сільськогосподарське підприємство. На підставі вказаного рішення було створено КСП «Ліктрави» з метою прийняття участі в приватизації цілісного майнового комплексу Державного підприємства «Хмельницьке», яке є правонаступником всіх його майнових прав і зобов`язань, в тому числі і земельних ділянок на підставі акту № 765 приймання-передачі майна державного підприємства «Хмельницьке» від 30.12.2009.

Рішення про приватизацію ДП «Хмельницьке» прийнято наказом Регіонального відділення Фонду по Хмельницькій області від 11.09.2008 р. № 125. Прийнято рішення про початок процедури припинення ДП «Хмельницьке». Утворено комісію з припинення. Наказом Фонду від 11.12.2009 р. затверджено план приватизації ДП «Хмельницьке». Приватизація здійснювалася шляхом перетворення у КСП. Членами трудового колективу ДП «Хмельницьке» створено КСП «Ліктрави», яке стало правонаступником усіх майнових прав і зобов`язань ДП «Хмельницьке».

Враховуючи що рішення про приватизацію майна ДП «Хмельницький» не скасовано і фактично приватизація ДП «Хмельницьке» завершена, така земельна ділянка вибула за згодою розпорядника згідно встановленої процедури, суд вважає, що позивачем не доведено порушення його права,а тому суд приходить до висновку, що підстави для задоволення позову відсутні.

Зважаючи на відсутність підстав для задоволення позову, клопотання представника відповідача про застосування строків позовної давності задоволенню не підлягає.

5.Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування

Відповідно до частини першої статті 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором (частина перша статті 5 ЦПК України).

Статтею 15 ЦК України передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до частин першої, другої статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов`язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

З урахуванням цих норм правом на звернення до суду за захистом наділена особа в разі порушення, невизнання або оспорювання саме її прав, свобод чи інтересів, а також у разі звернення до суду органів і осіб, уповноважених захищати права, свободи та інтереси інших осіб або державні та суспільні інтереси. Суд повинен встановити, чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси особи, і залежно від встановленого вирішити питання про задоволення позовних вимог або про відмову в їх задоволенні.

Під способами захисту суб`єктивних земельних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав і вплив на правопорушника (див. пункт 5.5 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22 серпня 2018 року у справі № 925/1265/16).

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (частина перша статті 76 ЦПК України).

Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування (частина перша статті 77 ЦПК України).

Відповідно до ч.2 ст.78 ЦПК України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно зі статтею 80 ЦПК України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів) (стаття 89 ЦПК України).

Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних із вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (частина третя та четверта статті 12 ЦПК України).

Реалізація принципу змагальності сторін у цивільному процесі та доведення перед судом обґрунтованості своїх вимог є конституційною гарантією, передбаченою у статті 129 Конституції України.

Тягар доведення обґрунтованості вимог пред`явленого позову за загальним правилом покладається на позивача, а доведення заперечень щодо позовних вимог покладається на відповідача.

Відповідно до частин першої, п`ятої-сьомої статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів, а також інших випадків, передбачених цим Кодексом.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» (редакція станом на дату прийняття відповідного розпорядження 07.09.2012) приватизація майна радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється шляхом перетворення їх у колективні сільськогосподарські підприємства або в акціонерні товариства за рішенням загальних зборів (зборів уповноважених).

Відповідно до ст. 25 Земельного кодексу України (редакція від 05.09.2012 року) при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю). Рішення про приватизацію земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій приймають органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень за клопотанням працівників цих підприємств, установ та організацій. Землі у приватну власність особам, зазначеним у частині першій цієї статті, передаються безоплатно. Площа земель, що передаються у приватну власність, становить різницю між загальною площею земель, що перебували у постійному користуванні сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, і площею земель, які залишаються у державній чи комунальній власності (лісогосподарського призначення, водний фонд, резервний фонд). Особи, зазначені у частині першій цієї статті, мають гарантоване право одержати свою земельну частку (пай), виділену в натурі (на місцевості). При обчисленні розміру земельної частки (паю) враховуються сільськогосподарські угіддя, які перебували у постійному користуванні державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, за винятком земель, що залишаються у державній та комунальній власності. Загальний розмір обчисленої для приватизації площі сільськогосподарських угідь поділяється на загальну кількість осіб, зазначених у частині першій цієї статті. Вартість і розміри в умовних кадастрових гектарах земельних часток (паїв) працівників відповідних підприємств, розміри земельних ділянок, що виділяються для працівників державних та комунальних закладів, підприємств і організацій культури, освіти та охорони здоров`я та пенсіонерів з їх числа, які проживають у сільській місцевості або селищах міського типу, не можуть перевищувати норм безоплатної передачі земельних ділянок громадянам, встановлених законом для ведення особистого селянського господарства. Внутрігосподарські шляхи, господарські двори, полезахисні лісосмуги та інші захисні насадження, гідротехнічні споруди, водойми тощо можуть бути відповідно до цього Кодексу передані у власність громадян, сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, що створені колишніми працівниками державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій. Органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у процесі приватизації створюють резервний фонд земель за погодженням його місця розташування з особами, зазначеними в частині першій цієї статті у розмірі до 15 відсотків площі усіх сільськогосподарських угідь, які були у постійному користуванні відповідних підприємств, установ та організацій. Резервний фонд земель перебуває у державній або комунальній власності і призначається для подальшого перерозподілу та використання за цільовим призначенням.

Згідно ч.ч. 1,2 ст. 92 Земельного кодексу України (редакція від 05.09.2012 року) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою ізземель державноїта комунальноївласності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Відповідно з частиною 3 статті 116 Земельного кодексу України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій.

Стататею 118 ЗК України передбачено (в редакції на час видання спірного розпорядження), що громадяни-працівники державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонери з їх числа, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні цих підприємств, установ та організацій, звертаються з клопотанням про приватизацію цих земель відповідно до сільської, селищної, міської ради або Ради міністрів Автономної Республіки Крим, районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації. Відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та організаціям на розробку проекту приватизації земель. Передача земельних ділянок у власність громадянам - працівникам державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонерам з їх числа провадиться після затвердження проекту приватизації земель у порядку, встановленому цим Кодексом.

За змістом статей 317, 319 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Згідно зі статтею 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Зазначена норма встановлює презумпцію правомірності набуття права власності, яка означає, що право власності на конкретне майно вважається набутим правомірно, якщо інше не встановлено в судовому порядку або незаконність набуття права власності прямо не випливає із закону. Таким чином, факт неправомірності набуття права власності, якщо це не випливає із закону, підлягає доказуванню, а правомірність набуття права власності включає в себе законність і добросовісність такого набуття (пункт 91 постанови Великої Палати Верховного Суду від 18 грудня 2019 року у справі № 522/1029/18).

Відповідно до ч. 3 ст. 388 ЦК України якщо майно було набуте безвідплатно в особи, яка не мала права його відчужувати, власник має право витребувати його від добросовісного набувача у всіх випадках.

Керуючись ст.ст. 2, 12, 13, 30, 48, 76, 78, 81, 141, 247, 258, 259, 263-265 ЦПК України, суд -

УХВАЛИВ:

В задоволенні позову Державного підприємства «Хмельницьке» до ОСОБА_3 , за участю третіх осіб без самостійних вимог на предмет спору Приватного підприємства «Черевичник», Хмельницької районної державної адміністрації, про витребування майна з чужого незаконного володіння - відмовити.

Арешт, накладений ухвалою Хмельницького міськрайонного суду від 11.08.2022 року в порядку забезпечення позову на земельну ділянку площею 3,5655 га (кадастровий номер 6825083600:03:011:0256), право власності на яку зареєстровано за ОСОБА_3 , скасувати.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана Хмельницькому апеляційному суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.

Суддя:

Джерело: ЄДРСР 109668805
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку