open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" березня 2023 р. м. Одеса Справа № 916/3737/22

Господарський суд Одеської області у складі судді Мостепаненко Ю.І., розглянувши без повідомлення учасників справи у порядку письмового провадження матеріали (вх.№ 3861/22)

за позовом Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) (Лінія 12, 6 ст. Люстдорфської дороги, 22, м. Одеса, 65114, код ЄДРПОУ 43879780)

до відповідача Комунального підприємства Світло (вул. Першотравнева, буд.64, м. Кілія, Ізмаїльський район, Одеська область, 68301, код ЄДРПОУ 32319458)

про стягнення 173 122,40 грн, -

ВСТАНОВИВ:

30.12.2022 Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до Комунального підприємства Світло, в якій просить суд стягнути з відповідача суму шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу у вигляді збитків, нанесених Державі Україна в розмірі 173 122,40 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем було порушено законодавство про охорону навколишнього природного середовища в результаті скиду у водний об`єкт (річка Дунай) з очисних споруд зворотних вод з перевищенням нормативів гранично допустимого скиду забруднюючих речовин у період з 01.01.2020 по 18.11.2021, що завдало державі збитків в сумі 173 122,40 грн, які є невідшкодованими.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 04.01.2023 позовну заяву Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) залишено без руху та встановлено позивачу строк протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення недоліків позовної заяви.

13.10.2022 до суду від позивача надійшло клопотання про усунення недоліків(вх.№1332/22), згідно якої позивач усунув недоліки позовної заяви.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 17.01.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №916/3737/22 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у порядку письмового провадження.

Вказаною ухвалою суду запропоновано сторонам надати у відповідні строки заяви по суті спору, а також роз`яснено сторонам про можливість звернення до суду з клопотанням про призначення проведення розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін у строки, визначені ч.7 ст. 252 ГПК України.

14.02.2023 до суду від відповідача надійшов відзив на позов (вх.№4574/23), відповідно до якого останній просить суд відмовити у задоволенні позову та в обґрунтування своїх заперечень зазначає, що каналізаційні очисні спорудження в місті Кілія були побудовані у 1986 році, їх проектна потужність складає 3,6 тис.м.куб. на добу. Разом з тим, на даний час, дані спорудження перебувають у застарілому стані, що призвело до деяких можливих порушень, зазначених у позовній заяві позивача. Також, відповідач вказує, що з 2011 року стан каналізаційних очисних споруджень став таким, що жодна реконструкція не може повністю виправити зазначену ситуацію, у в`язку з чим, КП «Світло» власними силами здійснювало усі можливі заходи, щодо підтримки очисних споруджень та якісної їх роботи. Однак, перевірки, які проводилися екологічними службами призвели до накладення штрафних санкцій за деяке перевищення в скидах концентрації забруднюючих речовин в р.Дунай.

Разом з ти, відповідач вказує, що з лютого 2011 року Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Одеській області разом з партнерами розробили проект «Інвентарізація, оцінка та зменшення впливу антропогенних джерел забруднення в Нижнедунайському регіоні України, Румунії та Республіки Молдова», в рамках фінансування Євросоюзом програми «Румунія-Україна-Республіка Молдова 2007-2013».

Постановою Кабінету Міністрів України від 01.12.2010 №1088 «Про затвердження Державної програми розвитку транскордонного співробітництва на 2011-2015 роки», в даний проект було включено розробку проектної документації для будівництва нових очисних споруджень в м.Кілія, з огляду на що Кілійська міська рада зверталася до Одеської обласної державної адміністрації та обласної ради з метою виділення коштів з обласного бюджету для розробки проектної документації для будівництва нових очисних споруджень у м.Кілія.

Водночас, з обласного бюджету були виділені відповідні кошти та виконавчим комітетом Кілійської міської ради, за участю КП «Світло», було замовлено проектну документації для будівництва нових очисних споруджень у м. Кілія. Зазначена проектна документація за робочим проектом «Каналізаційні очисні споруди в м. Кілія Одеської області» пройшла експертний звіт та загальна вартість будівництва в поточних цінах, станом на 30.06.2017 року, складала 151 765,009 тис. грн., однак, коштів з міського та інших місцевих бюджетів на реалізацію даного проекту виділено не було.

Також, відповідач вказує, що КП «Світло» на даний час здійснює свою діяльність в дуже скрутному становищі та коштів на будівництво нових очисних споруджень у м. Кілія немає.

23.02.2023 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив (вх.№5854/23), відповідно до якої останній вказує, що у відзиві на позовну заяву відповідач не заперечує факту, що у період з 01.01.2020 по 18.11.2021 КП «Світло» здійснювало спеціальне водокористування з перевищенням нормованих значень гранично допустимого скиду (ГДС), встановлених у дозволі на спеціальне водокористування від 15.11.2019 №1058/ОД/49д-19 та доказів на підтвердження відсутності своєї вини до матеріалів справи не надано, при цьому, відповідач лише вказує про незадовільний стан очисних споруд.

Також, позивачем у відповіді на відзив викладено клопотання про поновлення строку для подання відповіді на відзив, в обґрунтування якого останній вказує, що ухвалою суду від 17.01.2023 встановлено позивачу строк для подання відповіді на відзив до 20.02.2023, однак, відзив на позов від КП «Світло» позивач засобами поштового або електронного зв`язку не отримував.

Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.119 ГПК України, суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення. Встановлений судом процесуальний строк може бути продовжений судом за заявою учасника справи, поданою до закінчення цього строку, чи з ініціативи суду.

Отже, виходячи з того, що обставини, які викладені у клопотанні Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) заслуговують на увагу, суд визнав визначені позивачем причини пропуску строку поважними та дійшов висновку про задоволення клопотання із поновленням позивачу процесуального строку на подання відповіді на відзив.

Згідно положень ст. 248 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.

У відповідності до ч. 4 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, у разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив таке.

08.11.2021 Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області), на підставі доручення Прем`єр-міністра України від 07.09.2021 №39200/1/1-21 до листа Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України від 17.08.2021 №25/1-21/17626-21, направлено КП «Світло» повідомлення №1276пр про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони і раціонального використання вод та відтворення водних ресурсів КП «Світло» (68300, Одеська область, Кілійський район, м.Кілія, вул. Першотравнева, буд.64) (період, що підлягає перевірці 2020-2021 роки) в термін з 10.11.2021 по 23.11.2021 року.

За результатами проведення позапланового заходу, здійсненого в період з 10.11.2021 по 23.11.2021 щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони і раціонального використання вод та відтворення водних ресурсів за період 2020-2021 роки КП «Світло», Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) складено акт №924/1 від 23.11.2021, в якому зазначено наступне.

КП «Світло» надано дозвіл на спецводокористування від 15.11.2019 №1058/ОД/49д-19, відповідно до якого останній здійснює наступне водокористування: 1) забір води з річки Дунай для водопостачання м. Кілії; 2) забір води з річки Дунай (Соломонов рукав) для водопостачання с. Ліски Кілійського району Одеської області; отримання води з водопровідної мережі Кілійського міжрайонного управління водного господарства с.Шевченкове Кілійського району Одеської області; 4) відведення зворотних (стічних) вод після власних очисних споруд в річку Дунай.

Згідно договору про надання послуги з постачання води, укладеного між КП «Світло» та Кілійським міжрайонним управлінням водного господарства (КМУВГ) від 26.08.2021 №120-С, КМУВГ надає послуги з постачання води КП «Світло» для водопостачання наступних населених пунктів: с.Червоний Яр, с.Фурманівка, с.Новоселівка, с.Трудове, с.Василівка.

Для проведення вимірювань показників якості води, які скидаються у річку Дунай, як з власних очисних споруд, так і інших суб`єктів КП «Світло» має власну лабораторію (Свідоцтво про відповідність системи вимірювань вимогам ДСТУ 150 10012:2005 від 29.12.2018 № 04-0070/2018, видане Державним підприємством «Одеський регіональний центр стандартизації, метрології та сертифікації». Термін дії свідоцтва - 3 роки з дати реєстрації).

В ході перевірки, КП «Світло» надані протоколи вимірювань фізико-хімічних показників якості зворотної (стічної) та поверхневої води за 2020 рік: протокол від 31.03.2020 №78/21 (місце відбору проб: контактний резервуар); протоколвід 30.06.2020 №79/21 (місце відбору проб: контактний резервуар); протокол від 30.09.2020 №80/21 (місце відбору проб: контактний резервуар); протокол від 31.12.2020№77/21 (місце відбору проб: контактний резервуар); протокол від 31.03.2020 №81/21 по фону ріки Дунай; протокол від 30.06.2020 №82/21 по фону ріки Дунай; протокол від 30.08.2020 №83/21 по фону ріки Дунай; протокол від 31.12.2020 №84/21 по фону ріки Дунай.

Відповідно до звіту про використання води за формою 2-ТП водсгоп (річна) об`єм стічних вод, скинутих КП «Світло» після очистки на очисних спорудах у річку Дунай складає: за 2020 рік 133 500 м3.

Також, в ході перевірки проведення заходу державного нагляду (контролю) з метою визначення показників складу та властивостей вод, що надходять після очисних споруд у водний об`єкт, державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) тричі були відібрані проби зворотних (стічних) вод (випуск №1) та поверхневих вод (р. Дунай), за результатами яких складено акти відбору проб вод: від 11.11.2021 №202, від 12.11.2021 №204, від 18.11.2021 №211.

Відповідно до Довідки від 22.11.2021 №440, КП «Світло» за період з 01.01.2021 по 18.11.2021 здійснило скид стічної води з очисних споруд в р.Дунай загальним об`ємом 109 173 м3.

Облік об`ємів водозабору та стічної води здійснюється розрахунковим методом від часу роботи та потужності насосів ВНС-1 (ПОД-12 «Журнал обліку водоспоживання (водовідведення побічними методами») та КНС (ПОД 13 «Журнал обліку якості зворотних вод, що скидаються»). Для водозабезпечення с. Шевченкове, с. Василівка. с. Новоселівка, с. Фурманівка використовується покупна вода з КМУВГ. Контроль витрат води, що подається на с. Шевченкове контролюється приладом типу «Ірка». Контроль витрат води, що подається на с. Василівка. с. Новоселівка. с. Фурманівкапроводиться розрахунковим методом, облік витрат фіксується у журналі (довідка КП «Світло» від 22.11.2021 №338).

Відповідно до рішення Кілійської міської ради від 27.07.2006 року №63-У-4 «Про передачу земельних ділянок КП «Світло» на баланс комунального підприємства передані очисні споруди у складі: пісколовки, ілові майданчики, відстійники, будівлі обслуговуючого персоналу.

Водозабірні, водоочисні та каналізаційні очисні споруди, водонасосні і каналізаційні станції, водопровідні мережі є власністю Кілійської міської ради і передані КП «Світло» в оперативне управління згідно акту передачі від 18.07.2006 (довідка КП «Світло» від 22.11.2021 №339).

Згідно з актом №924/1 від 23.11.2021 КП «Світло» допущені наступні порушення:

-у дозволі на спецводокористування від 15.11.2019 №1058/ОД/49д-19 не враховано забір води з водопровідної мережі Кілійського міжрайонного управління водного господарства для подачі населених пунктів Кілійського району Одеської області: с.Червоний Яр, с.Фурманівка, с.Новоселівка, с.Трудове, с.Василівка, який здійснюється відповідно до договору №120-С від 26.08.2021, що є невиконанням п.2 умов зазначеного дозволу;

-за результатами проведених вимірювань фізико-хімічних показників якості зворотної (стічної) та поверхневої води за 2020 рік за протоколами: від 31.03.2020 №78/21 (місце відбору проб: контактний резервуар); від 30.06.2020 №79/21 (місце відбору проб: контактний резервуар); від 30.09.2020 №80/21 (місце відбору проб: контактний резервуар); від 31.12.2020№77/21 (місце відбору проб: контактний резервуар); протокол від 31.03.2020 №81/21 по фону ріки Дунай; від 30.06.2020 №82/21 по фону ріки Дунай; від 30.08.2020 №83/21 по фону ріки Дунай; від 31.12.2020 №84/21 по фону ріки Дунай, - виявлено перевищення вмісту забруднюючих речовин у зворотних (стічних) водах КП «Світло» (у порівнянні із затвердженими нормами ГДС, зазначених у діючому дозволі) за наступними показниками: азот амонійний, БСК, нітрити, хлориди.

-за результатами аналізу протоколів вимірювань фізико-хімічних показників якості зворотної (стічної) та поверхневої води за 2020-2021 роки встановлено, що КП «Світло» не проводить вимірювання якості зворотної (стічної) та поверхневої води на вміст нафтопродуктів, що є невиконанням п.5 умов дозволу на спецводокористування від 15.11.2019 №1058/ОД/49д-19;

- за результатами вимірювань за актами відбору проб вод: від 11.11.2021 №202, від 12.11.2021 №204, від №211 виявлено перевищення вмісту забруднюючих речовин у зворотних (стічних) водах (у порівнянні із затвердженими нормами ГДС, зазначених у діючому дозволі) за наступними показниками: азот амонійний, нітрити, фосфати, ХСК, БСК;

- очисні споруди КП «Світло» не обладнано локальною мережею спостережувальних свердловин для контролю за якісним станом підземних вод.

Також, встановлено, що місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту не розроблено та КП «Світло» у своїй діяльності використовує Правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення та Порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до системи централізованого водовідведення, затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України від 01.12.2017 № 316.

Акт складений за результатами проведення позапланового заходу №924/1 від 23.11.2021 підписаний директором КП «Світло» - Д.В. Калачовим (без зауважень) та старшими державними інспекторами з охорони навколишнього природнього середовища Південно-західного округу А.К. Островський, І.П. Мазалова.

11.11.2021 старшим державним інспектором з охорони навколишнього природнього середовища Південно-західного округу А.К. Островським було складено протокол №003214 про адміністративне правопорушення, вчинене директором КП «Світло» ОСОБА_1 за порушення правил охорони водних ресурсів, а саме: КП «Світло» здійснювало наднормативний скид забруднюючих речовин у водний об`єкт р.Дунай, що є порушенням п. 3 ч. 1 ст. 44 Водного кодексу України.

12.11.2021 старшим державним інспектором з охорони навколишнього природнього середовища Південно-західного округу А.К. Островським було складено протокол №003212 про адміністративне правопорушення, вчинене директором КП «Світло» ОСОБА_1 за порушення правил охорони водних ресурсів, за результатами проведених вимірювань за протоколами: від 31.03.2020 №78/21; від 30.06.2020 №79/21; від 30.09.2020 №80/21; від 31.12.2020№77/21 виявлено перевищення вмісту забруднюючих речовин у зворотних (стічних) водах КП «Світло» при скидах вод після власних очисних споруд у р. Дунай, що є порушенням п. 3 ч. 1 ст. 44 Водного кодексу України.

23.11.2021 старшим державним інспектором з охорони навколишнього природнього середовища Південно-західного округу А.К. Островським було складено постанови:

- про накладення адміністративного стягнення на директора КП «Світло» Калачова Д.В. за протоколом про адміністративне правопорушення від 11.11.2021 №003214, у вигляді штрафу в розмірі 136 грн, на підставі ч.1 ст.59 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

- про закриття справи №003212, на підставі п.7 ст. 247 Кодексу України про адміністративні правопорушення, яке вчинено директором КП «Світло» Калачовим Д.В., у зв`язку з закінченням, на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення, строків притягнення до відповідальності.

На підставі акту перевірки Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) у відповідності до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища №389 від 20.07.2009 р., здійснено розрахунки розміру збитків, за забруднення КП «Світло» водного об`єкту наднормативними скидами забруднюючих речовин у водний об`єкт (р.Дунай) із зворотними водами на загальну суму 173 122,40 грн. (за періоди: з 01.01.2020р. по 31.12.2020 у сумі 56 326,68 грн та з 01.01.2021р. по 18.11.2021 у сумі 116 795,72 грн).

26.09.2022 позивачем було направлено відповідачу претензію №84 разом із розрахунками розміру збитків, згідно якої Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) було запропоновано відповідачеві протягом 30 днів відшкодувати збитки, заподіяні державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів у розмірі 173 122,40 грн., яка залишилась без відповіді, а збитки без відшкодування.

З огляду на зазначене, позивач звернувся до суду із даним позовом до КП Світло про стягнення суми шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, у вигляді збитків нанесених Державі Україна в розмірі 173 122,40 грн.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні у справі докази у сукупності та давши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Кожний громадянин має право користуватися природними об`єктами права власності народу відповідно до закону. Власність зобов`язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству. Держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017 року №275, Державна екологічна Інспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно пункту 1 Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07 квітня 2020 року №230, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 квітня 2020 року за №350/34633 (надалі Положення) Державна екологічна інспекція відповідної області (далі - Інспекція) є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.

На підставі пункту 2 розділу ІІ Положення Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства в тому числі про охорону, раціональне використання вод та відновлення водних ресурсів зокрема щодо: ведення водокористувачами обліку забору та використання вод, здійснення контролю за якістю і кількістю скинутих у водні об`єкти зворотних вод і забруднюючих речовин та за якістю води водних об`єктів у контрольних створах, а також подання відповідним органам звітів.

Відносини в галузі охорони навколишнього природного середовища України регулюються Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища», земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.

Згідно статті 202 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» до компетенції Інспекції належить організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та господарювання, громадянами України, законодавства про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів.

Таким чином, позивачу надано право згідно з чинним законодавством здійснювати (проводити) заходи державного нагляду (контролю), у тому числі, юридичних осіб, щодо дотримання законодавства про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів.

Відповідно до ст. 38 ЗУ «Про охорону навколишнього природного середовища», використання природних ресурсів в Україні здійснюється в порядку загального і спеціального використання природних ресурсів. В порядку спеціального використання природних ресурсів громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках, передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

Водні відносини в Україні регулюються Водним кодексом України, Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» та іншими актами законодавства.

Статтею 2 Водного кодексу України визначено, що завданням водного законодавства є регулювання правових відносин з метою забезпечення збереження, науково обґрунтованого, раціонального використання вод для потреб населення і галузей економіки, відтворення водних ресурсів, охорони вод від забруднення, засмічення та вичерпання, запобігання шкідливим діям вод та ліквідації їх наслідків, поліпшення стану водних об`єктів, а також охорони прав підприємств, установ, організацій і громадян на водокористування.

Згідно статті 1 Водного кодексу України, водокористуванням є використання вод (водних об`єктів) для задоволення потреб населення, промисловості, сільського господарства, транспорту та інших галузей господарства, включаючи право на забір води, скидання стічних вод та інші види використання вод (водних об`єктів); використання води - процес вилучення води для використання у виробництві з метою отримання продукції та для господарсько-питних потреб населення, а також без її вилучення для потреб гідроенергетики, рибництва, водного, повітряного транспорту та інших потреб.

Відповідно до статей 46, 48 Водного кодексу України, водокористування може бути загальним або спеціальним. Спеціальне водокористування - це збір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється фізичними та юридичними особами для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських та інших державних і громадських потреб.

Згідно частин 1, 2 статті 49 Водного кодексу України, спеціальне водокористування є платним та здійснюється на підставі дозволу на спеціальне водокористування. Дозвіл на спеціальне водокористування видається територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства.

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 411145197268, сформованого судом, КП «Світло» за видами економічної діяльності займається, зокрема, 36.00 Забір, очищення та постачання води, 37.00 Каналізація, відведення й очищення стічних вод.

Як вбачається з матеріалів справи, 15.11.2019 Державним агентством водних ресурсів України видано КП «Світло» дозвіл на спеціальне водокористування №1058/ОД/49д-19, термін дії якого з 15.11.2019 по 15.11.2022, із встановленими лімітами забору води, використання води та скидання забруднюючих речовин у р.Дунай.

Дозволом на спеціальне водокористування №1058/ОД/49д-19 від 15.11.2019 встановлено для КП «Світло» нормативи гранично допустимих концетрацій скидання забруднюючих речовин (мг/дм) у р.Дунай, зокрема, за забруднюючими речовинами: азот амоній 1,0; БСК5 15,0; ХСК 80,0; завислі речовини 15,0; нітрити - 0,08; фосфати -2,14.

Пунктом 3 частини 1 статті 44 Водного кодексу України визначено, що водокористувачі зобов`язані, зокрема, дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.

Відповідно до статті 70 Водного кодексу України скидання стічних вод у водні об`єкти допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

Водокористувачі зобов`язані здійснювати заходи щодо запобігання скиданню стічних вод чи його припинення, якщо вони: 1) можуть бути використані у системах оборотного, повторного і послідовного водопостачання; 2) містять цінні відходи, що можуть бути вилучені; 3) містять промислову сировину, реагенти, напівпродукти та кінцеві продукти підприємств у кількості, що перевищує встановлені нормативи технологічних відходів; 4) містять речовини, щодо яких не встановлено гранично допустимі концентрації; 5) перевищують гранично допустимі скиди токсичних речовин та містять збудників інфекційних захворювань; 6) за обсягом скидання забруднюючих речовин перевищують гранично допустимі нормативи; 7) призводять до підвищення температури води водного об`єкта більш ніж на 3 градуси за Цельсієм порівняно з її природною температурою в літній період; 8) є кубовими залишками, шламами, що утворюються в результаті їх очищення і знезараження. Скидати стічні води, використовуючи рельєф місцевості (балки, пониззя, кар`єри тощо), забороняється.

Усі води (водні об`єкти) підлягають охороні від забруднення, засмічення, вичерпання та інших дій, які можуть погіршити умови водопостачання, завдавати шкоди здоров`ю людей, спричинити зменшення рибних запасів та інших об`єктів водного промислу, погіршення умов існування диких тварин, зниження родючості земель та інші несприятливі явища внаслідок зміни фізичних і хімічних властивостей вод, зниження їх здатності до природного очищення, порушення гідрологічного і гідрогеологічного режиму вод (стаття 95 Водного кодексу України).

Відповідно до статей 110, 111 Водного кодексу України, порушення водного законодавства тягне за собою дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно з законодавством України. Відповідальність за порушення водного законодавства несуть особи, винні у недотриманні умов дозволу або порушенні правил спеціального водокористування. Підприємства, установи, організації і громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи зобов`язані відшкодувати збитки, завдані ними внаслідок порушень водного законодавства, в розмірах і порядку, встановлених законодавством України.

Статтею 68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» визначено, що порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища несуть особи, винні, зокрема, у самовільному спеціальному використанні природних ресурсів. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі (частина 1 статті 69 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»).

Відповідно до пункту 8 частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України одним зі способів захисту цивільних прав та інтересів є відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду передбачені статтею 1166 Цивільного кодексу України, згідно з частинами 1, 2 якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Для застосування такої міри відповідальності, як відшкодування шкоди, потрібна наявність повного складу цивільного правопорушення, як-то: протиправна поведінка (або порушення зобов`язання); шкідливий результат такої поведінки (шкода); причинний зв`язок між протиправною поведінкою та збитками; вина правопорушника. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

У деліктних правовідносинах саме на Інспекцію покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою. У свою чергу, Підприємство повинно довести, що в його діях (діях його працівників) відсутня вина у заподіянні шкоди.

Питання про наявність або відсутність причинного зв`язку між протиправною поведінкою особи і шкодою має бути вирішено судом шляхом оцінки усіх фактичних обставин справи.

Шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення.

Судом встановлено, що за результатами проведення позапланового заходу, здійсненого в період з 10.11.2021 по 23.11.2021 щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері охорони і раціонального використання вод та відтворення водних ресурсів КП «Світло», Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) складено акт №924/1 від 23.11.2021, в якому за результатами досліджень зворотних вод, на скиді з очисних споруд підприємства до річки Дунай, зафіксовано наднормативний скид забруднюючих речовин у складі зворотних вод.

Разом з тим, дії Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) з проведення позапланової перевірки, за наслідками якої було складено акт №924/1 від 23.11.2021, в судовому порядку протиправними не визнавались.

Верховний Суд у постановах від 16.07.2020 у справі №826/4/16 та від 23.09.2020 у справі №640/2911/19 вказав, що акт перевірки є носієм доказової інформації про виявлені контролюючим органом порушення вимог податкового, валютного та іншого законодавства суб`єктами господарювання, документом, на підставі якого приймається відповідне рішення контролюючого органу, а тому оцінка акта, в тому числі й оцінка дій службових осіб контролюючого органу щодо його складання, викладення у ньому висновків перевірки, може бути надана судом при вирішенні спору щодо оскарження рішення, прийнятого на підставі такого акта.

Отже, виходячи з наведеного, суд приймає акт №924/1 від 23.11.2021 в якості належного та допустимого доказу на підтвердження порушення відповідачем вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища шляхом забруднення водойми р.Дунай наднормативним скидом забруднюючих речовин у водний об`єкт зі зворотними водами.

Порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів встановлено Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України 20.07.2009 № 389 (зі змінами) (Методика).

Відповідно до пункту 1.4. Методики, ця Методика застосовується державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища та державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій (далі - державні інспектори) при розрахунку розмірів збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які виявлені за результатами державного контролю за додержанням вимог фізичними особами, фізичними особами - підприємцями та юридичними особами природоохоронного законодавства.

Державні інспектори з дати встановлення факту порушення вимог законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів проводять збір і аналіз необхідних матеріалів і, на підставі цієї Методики, розраховують розмір відшкодування збитків.

Відповідно до звіту про використання води за формою 2-ТП водсгоп (річна) об`єм стічних вод, скинутих КП «Світло» після очистки на очисних спорудах у річку Дунай складає: за 2020 рік 133 500 м3.

Згідно довідки від 22.11.2021 №440, КП «Світло» за період з 01.01.2021 по 18.11.2021 здійснило скид стічної води з очисних споруд в р.Дунай загальним об`ємом 109 173 м3.

Відповідно до пункту 2.1. Методики наднормативними скидами забруднюючих речовин у водний об`єкт з перевищенням ГДС вважаються: скиди зі зворотними водами забруднюючих речовин з перевищенням встановлених нормативів ГДС, що підлягають нормуванню згідно із законодавством, або таких, що не підлягають нормуванню згідно із законодавством; скиди забруднюючих речовин внаслідок порушення регламенту санкціонованого скиду зворотних вод з перевищенням за окремими показниками нормативів ГДС регламенту; скиди забруднюючих речовин внаслідок аварійного скиду зворотних вод; самовільний скид зворотних вод без дозволу на спеціальне водокористування.

Згідно пункту 7.1. Методики розрахунок розмірів відшкодування збитків, заподіяних водним об`єктам (крім морських вод) внаслідок скидів забруднюючих речовин зі зворотними водами з перевищенням встановленого нормативу ГДС, грн, здійснюється за формулою

З = Ккат х Кр х k3 [(Mil х Yi1 ) + (Мі2 х Yі2) +...+ (Мim х Yіm )] (12)

де Ккат - коефіцієнт, що враховує категорію водного об`єкта, який визначається згідно з додатком 2; (в даному випадку складає - 2,5);

КР - регіональний коефіцієнт дефіцитності водних ресурсів поверхневих вод, який визначається згідно з додатком 3; (в даному випадку складає - 1,26);

кз = 1,5 - коефіцієнт ураженості водної екосистеми;

m - кількість забруднюючих речовин у зворотних водах;

Мi - маса наднормативного скиду i-ї забруднюючої речовини у водний об`єкт зі зворотними водами, т.;

Розрахунок маси наднормативного скиду забруднюючої речовини у водний об`єкт зі зворотними водами внаслідок перевищення встановленого нормативу ГДС здійснюється за формулою (1)

Мі = (Сіф- Сід) х Qіф х t х 10-6 (1),

де Мі - маса наднормативного скиду i-ї забруднюючої речовини у водний об`єкт зі зворотними водами, т;

Сіф - середня фактична концентрація i-ї забруднюючої речовини у зворотних водах, г/м-3;

Сід - дозволена для скиду концентрація і-ї забруднюючої речовини, визначена при затвердженні ГДС, г/м3;

Qiф - фактичні витрати зворотних вод, м3/год; (в даному випадку складає - 15,8 м3/год);

t - тривалість скидання зворотних вод з порушенням нормативів ГДС, год; (в даному випадку складає - 7008 год);

10-6 - коефіцієнт перерахування маси забруднюючих речовин.

Відповідно до розрахунку позивача, згідно результатів проведених вимірювань фізико-хімічних показників якості зворотної (стічної) та поверхневої води за 2020 рік за протоколами: від 31.03.2020 №78/21; від 30.06.2020 №79/21; від 30.09.2020 №80/21; від 31.12.2020№77/21; від 31.03.2020 №81/21; від 30.06.2020 №82/21; від 30.08.2020 №83/21; від 31.12.2020 №84/21, за період з 01.01.2020 по 31.12.2020 виявлено перевищення вмісту забруднюючих речовин у зворотних (стічних) водах КП «Світло» (у порівнянні із затвердженими нормами ГДС, зазначених у діючому дозволі) за наступними показниками: БСК5 3,33; азот амонійний 2,0; нітрити 12,5.

Згідно розрахунку позивача, за результатами відібраних проб за актами: від 11.11.2021 №202, від 12.11.2021 №204, від 18.11.20211 №211 (протоколи вимірювань показників складу та властивостей проб вод від 17.11.2021 №204, від 18.11.2021 №206 та від 23.11.2021 №211), за період з 01.01.2021 по 18.11.202, виявлено перевищення вмісту забруднюючих речовин у зворотних (стічних) водах (у порівнянні із затвердженими нормами ГДС, зазначених у діючому дозволі) за наступними показниками: БСК5 3,33; ХСК- 0,2; азот амонійний 2,0; нітрити 12,5; фосфати 4,67; завислі речовини 0,4.

Суд, перевіривши зазначені розрахунки позивача щодо визначення розміру збитків за забруднення КП «Світло» водного об`єкту наднормативними скидами забруднюючих речовин у водний об`єкт р.Дунай зі зворотними водами в загальному розмірі 173 122,40 грн. (за періоди: з 01.01.2020р. по 31.12.2020 у сумі 56 326,68 грн та з 01.01.2021р. по 18.11.2021 у сумі 116 795,72 грн), встановив його правильність та обгрунтованість.

З огляду на викладене, позивачем доведено наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою.

Разом з тим, суд критично оцінює посилання відповідача про незадовільний стан очисних споруд КП «Світло», оскільки вказані обставини не надають відповідачу беззаперечного права на перевищення встановлених дозволом на спеціальне водокористування від 15.11.2019 №1058/ОД/49д-19 значень гранично допустимого скиду забруднюючих речовин у водний об`єкт зі зворотними водами підприємства.

Відповідно до ст.74 Господарського процесуального Кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Згідно п. 1 ст. 86 Господарського процесуального Кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Враховуючи вищевикладене, оцінивши докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, як обґрунтовані, підтверджені належними доказами та наявними матеріалами справи.

На підставі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, у зв`язку із задоволенням позовних вимог, судові витраті щодо сплати судового збору, покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з Комунального підприємства Світло (вул. Першотравнева, буд.64, м. Кілія, Ізмаїльський район, Одеська область, 68301, код ЄДРПОУ 32319458) до Державного бюджету України (на розрахунковий рахунок UA 058999980333189331000015622 фонду охорони навколишнього природного середовища Кілійської міської ТГ, отримувач: ГУК в Од.обл./м.Кілія/24062100, код за ЄДРПОУ 37607526, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код бюджетної класифікації 24062100, балансовий рахунок 3311, символ звітності банку 331) 173 122 (сто сімдесят три тисячі сто двадцять дві) грн. 40 коп. - суму шкоди, заподіяної навколишньому природному середовищу, у вигляді збитків нанесених державі України.

3. Стягнути з Комунального підприємства Світло (вул. Першотравнева, буд.64, м. Кілія, Ізмаїльський район, Одеська область, 68301, код ЄДРПОУ 32319458) на користь Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) (вул. Лінія 12, 6 ст. Люстдорфської дороги, № 22, м. Одеса, 65114, код ЄДРПОУ 43879780) 2 648 (дві тисячі шістсот сорок вісім) грн. витрат по сплаті судового збору.

Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя Ю.І. Мостепаненко

Повний текст рішення складено 17 березня 2023 р.

Суддя Ю.І. Мостепаненко

Джерело: ЄДРСР 109619632
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку