ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 березня 2023 року м. Житомир справа № 240/16450/22
категорія 112010201
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
судді Семенюка М.М.,
розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовами ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 до ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Позивачі, кожний окремо, звернулися до суду з позовом, в якому просять:
- визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо відмови у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022;
- зобов`язати відповідача підготувати на надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області оновлену довідку про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", для перерахунку пенсії за формою, що передбачена додатком 2 до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 визначивши розміри посадового окладу та окладу за військовим званням відповідно до первинної редакції постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб" шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 01.01.2022, встановленого Законом України "Про державний бюджет України на 2022 рік" від 02.12.2021 №1928-ІХ на відповідний тарифний коефіцієнт згідно додатків 1, 12, 13, 14 до Постанови №704 з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри усіх основних, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій за аналогічною посадою, яку позивач займав на час звільнення зі служби, для здійснення обчислення та перерахунку основного розміру пенсії з 01.02.2022.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що проходив дійсну військову службу в Збройних Силах України; Головним управлінням Пенсійного фонду України в Житомирській області позивачу призначена пенсія відповідно до Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ); з 29.01.2020, дня набрання чинності рішенням у справі № 826/6453/18, змінились, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб" (далі - Постанова № 704), розміри посадових окладів та окладів за військовим званням військовослужбовців, а тому у позивача виникло право на отримання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії за формою, що передбачена додатком 2 до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок № 45); позивача звернувся до відповідача з вимогою підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області вищевказану довідку про розмір грошового забезпечення станом 01.01.2022, на що отримав відмову, оскільки від останнього не надходило списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.
Прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, яка розглядається за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) позови ухвалою:
- ОСОБА_1 (справа № 240/16450/22) - від 12.08.2022;
- ОСОБА_2 (справа № 240/16519/22), ОСОБА_3 (справа № 240/16526/22) - від 15.08.2022;
- ОСОБА_4 (справа № 240/178340/22) - від 23.08.2022;
- ОСОБА_5 (справа № 240/18209/22) - від 30.08.2022;
- ОСОБА_6 (справа № 240/19107/22) - від 06.09.2022;
- ОСОБА_7 (справа № 240/19592/22) - від 08.09.2022;
- ОСОБА_8 (справа № 240/19973/22), ОСОБА_9 (справа № 240/19989/22), ОСОБА_10 (справа № 240/19991/22) - від 14.09.2022.
Відповідач подав відзиви на позовні заяви, в яких просить відмовити в задоволенні позовних вимог, вказуючи, що після 01.03.2018 грошове забезпечення військовослужбовців не підвищувалося, а Уряд України не приймав інших рішень щодо перерахунку пенсій військовослужбовців.
Позивачі відповіді на відзив не подали.
Ухвалами від 28.02.2023 вказані справи були об`єднані в одне провадження зі справою № 240/16450/22.
Проаналізувавши наявні у справі матеріали, суд приходить до висновку про відмову в задоволенні позовів з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та не заперечується учасниками справи, позивачі є пенсіонерами МО України, отримають пенсії відповідно до Закону № 2262-ХІІ перебувають на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області; в серпні 2022 року письмово звернулися до відповідача з проханням підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області нові довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2022 за формою, встановленою Додатком 2 до Порядку № 45 для здійснення обчислення та перерахунку основного розміру пенсії з 01.02.2022; на ці звернення відповідач письмово повідомив позивачів, що списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку станом на 01.01.2022 ІНФОРМАЦІЯ_2 не отримував, чинним законодавством не передбачено автоматичне подання довідок про грошове забезпечення для перерахунку пенсії в разі зміни розміру складових грошового забезпечення.
Позивач, вважаючи, що відповідач протиправно відмовив в оформленні довідки про розмір грошового забезпечення за формою, встановленою Додатком 2 до Порядку № 45, та направленні її до Пенсійного органу, звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку вказаним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до позову, позивач вважає, що відповідач повинен виготовити та направити до пенсійного органу довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії (Додаток 2 до Порядку № 45) у зв`язку зі збільшенням розміру видів грошового забезпечення.
Згідно ч. 18 ст. 43 "Заробіток (грошове забезпечення) для обчислення пенсій" Розділу V "ОБЧИСЛЕННЯ ПЕНСІЙ" Закону № 2262-ХІІ, у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.
Тобто наслідком зміни розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або введення для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії є невідкладний перерахунок призначеної пенсії.
Порядок перерахунку пенсії врегульовано Розділом VIII "ПОРЯДОК ПЕРЕРАХУНКУ ПЕНСІЙ" Закону № 2262-ХІІ.
Частиною 4 ст. 63 "Перерахунок раніше призначених пенсій" Закону № 2262-ХІІ передбачено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Суд звертає увагу, що відповідно до сталої судової практики, з 01.04.2019 року пенсії військовослужбовців підлягають перерахунку на підставі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії (Додаток 2 до Порядку № 45), що обумовлено рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, в адміністративній справі № 826/3858/18, яким визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови КМ України від 21.02.2018 №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45.
Для правильного вирішення справи, суд має встановити, чи відбулося зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення, підвищення грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом № 2262-ХІІ, після 01.04.2019.
Згідно ч. 1 ст. 9 Закону України від 20 грудня 1991 року N 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон N 2011-XII), держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
За приписами частини 2 статті 9 цього Закону N 2011-XII до складу грошового забезпечення, окрім іншого, входять посадовий оклад, оклад за військовим званням, щомісячні додаткові види грошового забезпечення.
Як зазначено в частині 4 статті 9 цього Закону N 2011-XII грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.
Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України.
Саме у відповідності до вказаних положень Закону N 2011-XII Кабінетом Міністрів України була прийнята постанова від 30 серпня 2017 р. N 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (надалі - Постанова N 704), яка передбачала з 01.03.2018 року збільшення розмірів посадових окладів та окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців.
В первинній редакції Постанови N 704 пункт 4 був викладений в наступній редакції:
"4. Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14."
Однак, вказаний пункт постанови N 704 був змінений і викладений відповідно до п. 6 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. N 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", що набрала чинності з 01.03.2018, в наступній редакції:
"4. Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 р., на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14."
Разом з тим, з набранням законної сили постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 року у справі №826/6453/18 про визнання протиправним та скасування п. 6 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", з 29.01.2020 відновлено чинність пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. N 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" в первинній редакції, яка передбачала, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.
Відповідно до частини другої статті 265 КАС України нормативно-правовий акт, в тому числі постанова КМ України, втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.
При цьому слід зауважити, що згідно до п. 3 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 6 грудня 2016 року N 1774-VIII мінімальна заробітна плата після набрання чинності цим Законом не застосовується як розрахункова величина для визначення посадових окладів та заробітної плати працівників та інших виплат.
Таким чином, з 29.01.2020 року розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.
Розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить на 1 січня 2018 року - 1762 гривень, на 1 січня 2019 року - 1921 гривню, на 1 січня 2020 року - 2102 гривні, на 1 січня 2021 року - 2270 гривень; на 1 січня 2022 року - 2481 гривень; на 1 січня 2023 року - 2684 гривні.
Оскільки з 01 січня 2020 року збільшено розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, то в розумінні чинного п.4 постанови N 704 це призводить до збільшення з 29.01.2020 року розмірів посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та, як наслідок, інших складових грошового забезпечення, що вираховуються від розміру посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням, і відповідно підвищення також і щомісячних додаткових видів грошового забезпечення.
Суд зазначає, що статтею 7 Закону України "Державний бюджет України на 2021 рік", статтею 7 Закону України "Державний бюджет України на 2022 рік", статтею 7 Закону України "Державний бюджет України на 2023 рік" установлено у 2021 році, 2022 році, 2023 році прожитковий мінімум для працездатних осіб, який застосовується для визначення посадових окладів працівникам інших державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами: з 1 січня - 2102 гривні.
Посадовий оклад та оклад за військовим (спеціальним) званням є різними видами грошового забезпечення, а тому для визначення окладу за військовим (спеціальним) званням повинен застосовуватись прожитковий мінімум для працездатних осіб, а не прожитковий мінімум для працездатних осіб, який застосовується для визначення посадових окладів працівникам інших державних органів, оплата праці яких регулюється спеціальними законами.
Таким чином з 29.01.2020 Постановою № 704 збільшено розмір:
- посадового окладу, який повинен обчислюватись шляхом множення прожиткового мінімуму для працездатних осіб 2102 гривні;
- розмір окладу за військовим (спеціальним) званням, який повинен обчислюватись шляхом множення прожиткового мінімуму для працездатних осіб 2102 гривні (за період з 29.01.2020 по 31.12.2021), 2270 гривень (за період з 01.01.2021 по 31.12.2021), 2481 гривень (за період з 01.01.2021 по 31.12.2022) 2684 гривень (за період з 01.01.2023 по даний час) на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до Постанови № 704.
Отже судом встановлено, що після 01.04.2019 Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" передбачено з 29.01.2020, з 01.01.2021, з 01.01.2022, з 01.01.2023 підвищення грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ.
Як зазначалось вище, частиною 4 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ передбачено, що усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Враховуючи вищевикладене, у зв`язку з підвищенням з 29.01.2020, з 01.01.2021, з 01.01.2022, з 01.01.2023 грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Для правильного вирішення справи, суд також має встановити, чи був зобов`язаний відповідач виготовляти за заявою позивача довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача і направляти її до Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області.
Відповідно до ст. 63 Закону № 2262-ХІІ постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Порядок № 45).
Пунктом 6 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. N 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", що набрала чинності з 01.03.2018 були внесені зміни до Порядку № 45 та додатку 2 (ДОВІДКА про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій) до Порядку № 45.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, в адміністративній справі № 826/3858/18, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 року у справі № 826/6453/18, яка набрала законної сили з дати її прийняття, визнано протиправним та скасовано п. 6 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб".
Таким чином, враховуючи судові рішення у справах № 826/3858/18 та № 826/6453/18, з 29.01.2020 по нинішній час діє Порядок № 45 в редакції, яка була до внесення в нього змін постановою КМ України від 21 лютого 2018 року № 103, з урахуванням змін, внесених Постановами КМ України № 497 від 20.06.2018, № 784 від 21.08.2019 (далі - діючий Порядок № 45).
В діючому Порядку № 45 зазначено:
"1. Перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон) пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі - особи), або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
2. На підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв`язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС (далі - державні органи) повідомляють у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.
Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки).
Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
3. На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.
Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком.
Довідки видаються на осіб, які звільнені із служби:
у Національній гвардії України - державним органом, у якому вони перебували на пенсійному обліку до 1 січня 2007 року;
у штабах і військах Цивільної оборони України, що ліквідовані, органах та підрозділах служби цивільного захисту та Держтехногенбезпеки - ДСНС;
у розвідувальних підрозділах органів державної безпеки колишнього Союзу РСР та Служби безпеки України, що ліквідовані, - Службою зовнішньої розвідки за відповідними посадами у такому державному органі на момент виникнення права на перерахунок пенсії.
Особам, що відряджалися для виконання службових обов`язків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств та були звільнені із служби у зв`язку з виходом на пенсію безпосередньо з посад, на яких вони перебували, перерахунок пенсій провадиться на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, виданих державними органами, згідно з наказами яких особи відряджалися для виконання службових обов`язків.
У разі ліквідації зазначених державних органів довідки видаються правонаступниками таких органів, а в разі їх відсутності - державними органами, визначеними відповідними актами Кабінету Міністрів України."
Діючим Порядком № 45 передбачений алгоритм дій відповідних органів для здійснення перерахунку раніше призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ пенсій у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом.
Як встановлено судом, Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" передбачено з 29.01.2020, з 01.01.2021, з 01.01.2022, з 01.01.2023 підвищення грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, тобто Кабінетом Міністрів України прийнято рішення (Постанова № 704) про зміну розміру видів грошового забезпечення (посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням) для відповідних категорій військовослужбовців, а тому, відповідно до п. 2 діючого Порядку № 45 державні органи (в даному випадку Міністерство оборони України) мали повідомити у п`ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.
З пунктів 2 діючого Порядку № 45 вбачається, що Пенсійний фонд України повідомляє у п`ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), а Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.
На виконання п. 3 діючого Порядку № 45 на підставі списків уповноважені органи ( в даному випадку відповідач) готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі - довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінню Пенсійного фонду України.
Тобто, згідно Закону № 2262-ХІІ, Порядку № 45, у відповідача обов`язок виготовити довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії, за формою згідно із додатком 2 та у місячний строк подати її головному управлінному Пенсійного фонду України виникає на підставі списків за формою згідно із додатком 1 вказаного управління.
Загальновідомими є ті обставини, що державні органи (в даному випадку Міністерство оборони України) не повідомляли Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям у зв`язку із зміною Постановою Кабінету Міністрів України № 704 розміру видів грошового забезпечення (посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням) з 29.01.2020, з 01.01.2021, з 01.01.2022, з 01.01.2023, а головні управління Пенсійного фонду України не подавали вказаних списків уповноваженим органам.
Невиконання відповідними суб`єктами владних повноважень передбачених законодавством дій спрямованих на перерахунок пенсії особам, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, не може мати наслідком визнання протиправними дій (бездіяльності) відповідача, який має вчиняти певні дії тільки після їх вчинення іншими суб`єктами владних повноважень.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей.
Зазначені норми означають, що з метою гарантування правового порядку в Україні кожен суб`єкт приватного права зобов`язаний добросовісно виконувати свої обов`язки, передбачені законодавством, а у випадку невиконання відповідних приписів - зазнавати встановлених законодавством негативних наслідків.
У той же час, суб`єкт владних повноважень (в даному випадку відповідач) зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Таким чином суд вважає, що відповідач, не повинен був виготовляти довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії, за формою згідно із додатком 2 Порядку № 45, і подавати її головному управлінню Пенсійного фонду України при відсутності відповідних списків, наданих йому останнім.
При цьому суд звертає увагу, що ні ч. 18 ст. 43, ч. 1 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ, якими передбачено у зв`язку із чим і за якими документами проводиться перерахунок призначеної пенсія, ні Порядком № 45 не передбачено обов`язку відповідача виготовляти та подавати головному управлінню Пенсійного фонду України довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії, за формою згідно із додатком 2 у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ (далі - особи) за заявою такою особи.
Отже, перевіривши в межах доводів позовної заяви спірні дії відповідача на відповідність приписам ч. 2 ст. 2 КАС України, суд вважає, що вони вчинені на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, а тому відмовляє в задоволенні позову.
При цьому зауважує, що перерахунок пенсії, передбачений ч. 1 ст. 63 та ч. 4 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ є різними видами перерахунку пенсії за природою (в першому випадку перерахунок має проводитись у зв`язку із зміною будь-яких показників, які впливають на розмір пенсії окремого пенсіонера, а в другому - проводитися централізовано у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, які є пенсіонерами) і за наслідками, свідченням чого є індексація пенсії.
Так, згідно ст. 64 "Індексація пенсій" Закону № 2262-ХІІ, у разі якщо пенсії, призначені військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію згідно з цим Законом, та членам їх сімей у попередньому календарному році та до дати індексації пенсії включно у році, в якому проводиться індексація пенсій, не перераховувалися відповідно до частини четвертої статті 63 цього Закону, для забезпечення їх індексації проводиться перерахунок пенсій у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, із застосуванням коефіцієнта збільшення, що визначається відповідно до частини другої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Тобто вказана норма передбачає індексацію пенсії, якщо пенсія у попередньому календарному році та до дати індексації пенсії включно у році, в якому проводиться індексація пенсій, не перераховувалися відповідно до ч.4 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ і не пов`язує індексацію пенсії з її перерахунком відповідно до ч. 1 ст. 63 Закону № 2262-ХІІ.
На підставі викладеного, керуючись статтями 242-246 КАС України, суд
вирішив:
Відмовити в задоволенні позову:
- ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , номер НОМЕР_1 );
- ОСОБА_2 , ( АДРЕСА_2 , номер НОМЕР_2 );
- ОСОБА_3 ( АДРЕСА_3 , номер НОМЕР_3 );
- ОСОБА_4 ( АДРЕСА_4 , номер НОМЕР_4 );
- ОСОБА_5 ( АДРЕСА_5 , номер НОМЕР_5 );
- ОСОБА_6 ( АДРЕСА_6 , номер НОМЕР_6 ),
- ОСОБА_7 ( АДРЕСА_7 , номер НОМЕР_7 );
- ОСОБА_8 ( АДРЕСА_8 , номер НОМЕР_8 );
- ОСОБА_9 ( АДРЕСА_9 , номер НОМЕР_9 );
- ОСОБА_10 ( АДРЕСА_10 , номер НОМЕР_10 ),
до ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_11 , код НОМЕР_11 ) про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя М.М. Семенюк