open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/22404/21 Суддя (судді) першої інстанції: Григорович П.О.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 березня 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача: Собківа Я.М.,

суддів: Глущенко Я.Б., Черпіцької Л.Т.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 квітня 2022 року у справі за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції України до Акціонерного товариства "Українська залізниця" про застосування заходів реагування,-

ВСТАНОВИВ:

Державна екологічна інспекція України звернулась до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Акціонерного товариства "Українська залізниця", в якому просила:

- відповідачу, філіям та підрозділам зупинити виконання робіт по будівництву магістральних залізничних ліній загального користування до отримання висновку з оцінки впливу на довкілля;

- відповідачу, філіям та підрозділам зупинити виконання робіт, надання послуг у сфері поводження з небезпечними відходами до отримання:

1) ліцензії на провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами;

2) висновку з оцінки впливу на довкілля на операції у сфері поводження з небезпечними відходами;

3) дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел у сфері поводження з небезпечними відходами та інших об`єктів, що підлягають отриманню дозволу на викиди;

4) отримання Держекоінспекцією повідомлення від Відповідача про усунення ним усіх встановлених порушень за підтвердженням згідно результатів здійснення заходу державного нагляду (контролю).

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 квітня 2022 року позов задоволено частково.

Тимчасового зупинено виконання робіт Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі Виробничого підрозділу "Моторвагонне депо Харків" регіональної філії "Південна залізниця", промисловий майданчик №1 за адресою: м. Харків, пров. Саратівський, 6, в частині: станки токарний, фрезерувальний (2 шт.), токарно-гвинторізний (4 шт.), стругальний, шліфувальний, що не враховані до Звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин Виробничого підрозділу "Моторвагонне депо Харків" та не включені до Дозволу на викиди забруднюючих речовин від 17.12.2018 №6310138800-4603, до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел у сфері поводження з небезпечними відходами та іншими об`єктами, що підлягають отриманню дозволу на викиди.

Тимчасового зупинено виконання робіт Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі Структурного підрозділу "КРИВОРІЗЬКЕ ЛОКОМОТИВНЕ ДЕПО" РФ "ПРИДНІПРОВСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ" до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел у сфері поводження з небезпечними відходами та іншими об`єктами, що підлягають отриманню дозволу на викиди стосовно наземних резервуарів для зберігання масла моторного відпрацьованого та змішаних нафтопродуктів відпрацьованих: 4 од. об`ємом 3 м3; 1 од. об`ємом 7 м3, 1 од. 12 м3, 6 од. 25 м3, 2 од. 48 м3, 4 од. 50м3, 1 од. 55 м3, 2 од. 1000 м3 (на території пункту технічного огляду локомотивів - 1 резервуар з маслом для екіпіровки), до усунення порушення.

Тимчасового зупинено виконання робіт Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі: Виробничого структурного підрозділу "Одеське територіальне управління" Філії "Центр будівельно-монтажних робіт та експлуатації будівель і споруд"; Виробничого підрозділу "Експлуатаційне вагонне депо "ОДЕСА-ЗАСТАВА-1" до отримання дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел у сфері поводження з небезпечними відходами та іншими об`єктами, що підлягають отриманню дозволу на викиди.

Тимчасового зупинено виконання робіт, надання послуг у сфері поводження з небезпечними відходами Акціонерним товариством "Українська залізниця" в особі: 1) структурного підрозділу "Вагонне депо Батуринська" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ", 2) Структурного підрозділу "КРИВОРІЗЬКЕ ЛОКОМОТИВНЕ ДЕПО" РФ "ПРИДНІПРОВСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ"; 3) Структурного підрозділу "Локомотивне депо ст. Нижньодніпровськ-Вузол" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ"; 4) Структурного підрозділу "ДНІПРОВСЬКА ДИСТАНЦІЯ КОЛІЇ" РФ "ПРИДНІПРОВСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ"; 5) Структурного підрозділу "Дніпровське локомотивне депо" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ"; 6) Структурного підрозділу "Вагонне депо Нижньодніпровськ-Вузол" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ"; 7) Структурного підрозділу "Нижньодніпровська дистанція колії" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ"; 8) Структурного підрозділу "Криворізька дистанція сигналізації та зв`язку" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ"; 9) Регіональної Філія "Одеська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ", до отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами.

В решті позову відмовлено.

В апеляційній скарзі Акціонерне товариство "Українська залізниця", посилаючись на порушення окружним адміністративним судом норм матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Відповідно до ч.1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Предметом апеляційного оскарження є судове рішення, яке прийняте судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, у зв`язку з чим колегія суддів вважає за можливе розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження).

Станом на 07 березня 2022 року позивачем не надано до суду письмового відзиву (заперечень) на апеляційну скаргу.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, дослідивши докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що на підставі наказу Державної екологічної інспекції від 27.11.2020 № 454 "Про затвердження здійснення заходів державного нагляду (контролю) Держекоінспекції на 2021 рік", Наказу від 05.07.2021 № 318 "Про проведення державного нагляду (контролю)", направлення № 69 від 05.07.2021, Держекоінспекцією здійснено планову перевірку AT "УКРЗАЛІЗНИЦЯ" за результатами якої складено акт №4.2-19/17 від 16.07.2021.

В рамках акта перевірки встановлено порушення відповідачем ряду вимог природоохоронного законодавства, опис яких детально наведено в самому Акті.

Вбачаючи наявність підстав для тимчасової заборони господарської діяльності відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом та просить його задовольнити.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушення вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Як встановлено під час проведення перевірки та не спростовано відповідачем, Виробничим підрозділом "Моторвагонне депо Харків" регіональної філії "Південна залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" до перевірки надано Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від 17.12.2018 №6310138800-4603 (термін дії - необмежений).

Під час обстеження Інспекцією промислового майданчика №1 за адресою: м. Харків, пров. Саратівський, 6, було виявлено виробниче обладнання, а саме: станки токарний, фрезерувальний (2 шт.), токарно-гвинторізний (4 шт.), стругальний, шліфувальний, що не враховані до Звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин Виробничого підрозділу "Моторвагонне депо Харків" та не включені до Дозволу на викиди забруднюючих речовин від 17.12.2018 №6310138800-4603.

Таким чином, Виробничий підрозділ "Моторвагонне депо Харків" регіональної філії "Південна залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" здійснює викиди забруднюючих речовин в наднормативному режимі від вищевказаних джерел підприємства за адресою: м. Харків, пров. Саратівський, 6, без відповідного дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

При цьому, відповідно до пункту 2.1.2. Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України 28 квітня 2020 року № 277, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07 травня 2020 p. за № 414/34697, наднормативними викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря вважаються викиди забруднюючих речовин, на які відсутній дозвіл, уключаючи окремі забруднюючі речовини, викиди яких підлягають регулюванню відповідно до законодавства.

Стосовно доводів відповідача про те, що вказані станки не було враховано в існуючій інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та дозволі №6310138800-4603 від 17.12.2018 з огляду на відсутність від роботи вказаних верстатів механічних відділень википів в атмосферу, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до Збірнику показників емісії забруднюючих речовин в атмосферне повітря різними виробництвами, видавництва 2004 року, том 2, розділ X "Машиностроение и металообработка", на сторінках 26-35 визначено, що при механічній обробці деталей на станках в атмосферне повітря видаляються пил оброблених матеріалів, абразивний пил, аерозолі змазувально-охолоджувальної рідини.

Враховуючи наявність джерела викидів забруднюючих речовин, є можливим дійти висновку про те, що відповідач був зобов`язаний отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин вказаними станками.

Статтею 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" визначено обов`язки підприємств, установ, організацій та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності щодо охорони атмосферного повітря. Так, підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативам екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.

Відповідно до частин 5, 6 статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання.

Відповідно до статті 12 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Згідно пункту 1.1 Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки від 10.02.1995 № 7, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 15 березня 1995 p. за №61/597 (далі - Інструкція № 7), Інструкція містить в собі методичні вказівки по змісту та оформленню необхідних документів для створення звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин, які утворюються на підприємстві з урахуванням технологічного процесу та його особливостей.

Пунктом 1.3 Інструкції №7 зазначено, що застосування даної інструкції обов`язкове при проведенні інвентаризації викидів забруднюючих речовин виробничими об`єднаннями і промисловими підприємствами, організаціями і установами (далі - підприємства), які мають викиди забруднюючих речовин в атмосферу, незалежно від відомчого підпорядкування і форм власності.

Пунктом 1.4 Інструкції № 7 зазначено, що інвентаризація включає в себе характеристику технології, газоочисних установок з точки зору утворення і відведення забруднюючих речовин, визначення параметрів стаціонарних джерел викидів, а також характеристику неорганізованих джерел.

Інвентаризація викидів забруднюючих речовин може проводитись як в повному обсязі, так і вибірково по визначенню параметрів окремих джерел утворення або викидів, визначенню якісних і кількісних характеристик окремих забруднюючих речовин, що відводяться в атмосферне повітря при експлуатації технологічного обладнання.

Тобто, з урахуванням вищезазначеного, відповідач зобов`язаний був також виготовити звіт про інвентаризацію викидів і направити заяву на отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, чого зроблено не було.

Стосовно структурного підрозділу "Вагонне депо Батуринська" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ", під час перевірки встановлено, що даний підрозділ здійснює операції (збирання, зберігання) у сфері поводження з небезпечними відходами без відповідної ліцензії.

Зокрема, згідно з аналізом первинного обліку відходів (форма 1-ВТ) та статистичної звітності №1-відходи Інспекцією виявлено, що на території структурного підрозділу більше року зберігаються небезпечні відходи, а саме:

- відходи лакофарбові (ІІІ клас небезпеки), згідно з статистичною звітністю наявність на початок 2019 - 0,397 т, на початок 2020 - 0,502 т;

-матеріали пакувальні, обтиральні, фільтрувальні, забруднені небезпечними речовинами (ІІІ клас небезпеки), згідно з статистичною звітності наявність на початок 2019 -2,265 т, на початок 2020 - 0,284 т;

- розчинники зіпсовані або відпрацьовані, їх залишки тощо (шлам хімчистки, ІІІ клас небезпеки), згідно статистичної звітності наявність на початок 2019 - 0,146 т, на початок 2020 - 0,146 т.

В Інвентаризації відходів зазначено, що зібрані відпрацьовані мастила ЛЗ ЦНІІ (3 клас небезпеки) використовуються повторно на антикорозійну обробку деталей вагонів, для змащення ковзунів, різьбових з`єднань, винтів ручних гальмів та інше.

Відпрацьовані масла автотранспорту (ІІІ клас небезпеки) використовуються повторно для ущільнення гідросистем рухомих механізмів, а відпрацьовані індустріальні масла для змащення скользунів у візках вагонів.

З огляду на зазначене, Структурний підрозділ "Вагонне депо Батуринська" під час провадження виробничої діяльності використовує відпрацьовані мастила, масла для технологічних операцій та здійснює збирання, зберігання та подальшу утилізацію відпрацьованих мастил (олив) без ліцензії на право провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами та за відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля.

При обстежені території структурного підрозділу "КРИВОРІЗЬКЕ ЛОКОМОТИВНЕ ДЕПО" РФ "ПРИДНІПРОВСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ" позивачем встановлено, що матеріали інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря не відповідають фактичному стану підприємства за переліком джерел викидів, а саме: на території паливної бази наявні наземні резервуари для зберігання масла моторного відпрацьованого та змішаних нафтопродуктів відпрацьованих: 4 од. об`ємом 3 м3; 1 од. об`ємом 7 м3, 1 од. 12 м3, 6 од. 25 м3, 2 од. 48 м3, 4 од. 50м3, 1 од. 55 м3, 2 од. 1000 м3 (на території пункту технічного огляду локомотивів - 1 резервуар з маслом для екіпіровки).

Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від вище зазначених джерел утворення та джерел викидів відсутній.

В ході проведення перевірки структурного підрозділу Інспекцією від посадових осіб підприємства отримано пояснення, що для виконання технічного обслуговування локомотивів в об`ємі ТО-2 (заправки моторно-осьових підшипників тепловозів та електровозів) та для забезпечення змащування болтових з`єднань стрілочних переводів і рухомих частин стрілочних переводів здійснюється долив відпрацьованих мастил, які утворюються в інших технологічних процесах підприємства.

У той же час, самостійне забезпечення збирання, зберігання, оброблення (перероблення), утилізації та/або знешкодження відпрацьованих мастил (олив) суб`єктом господарювання відноситься до операцій у сфері поводження з відпрацьованими мастилами (оливами) з використанням власної матеріально-технічної бази та потребує наявності ліцензії на право провадження господарської діяльності у сфері поводження з небезпечними відходами.

Зважаючи на вищевикладене СП "КРИВОРІЗЬКЕ ЛОКОМОТИВНЕ ДЕПО" РФ "ПРИДНІПРОВСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ" АТ "УКАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ" здійснює збирання, зберігання та повторне використання відпрацьованих мастил без ліцензії на право провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами.

Аналогічним чином структурний підрозділ "Локомотивне депо ст. Нижньодніпровськ-Вузол" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ" збирає відпрацьовані масла/мастила (3 клас небезпеки), які утворились під час виробничої діяльності та передає на повторне використання до іншого структурного підрозділу (яке обслуговує залізничну дорогу) РФ "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ". З огляду на зазначене, Структурним підрозділом "Локомотивне депо Нижньодніпровськ-Вузол" не забезпечуються вимоги щодо видалення відходів екологічно безпечними методами, а саме, здійснюється передачу відпрацьованих мастил суб`єкту в якого відсутня відповідна ліцензія на право провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами.

Структурним підрозділом "ДНІПРОВСЬКА ДИСТАНЦІЯ КОЛІЇ" РФ "ПРИДНІПРОВСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ" під час провадження виробничої діяльності використовується відпрацьоване мастило для технологічних операцій (проведення робіт з очищення та змазки стрілочних переводів) та здійснюється збирання, зберігання і подальша утилізація відпрацьованих мастил (олив) без ліцензії на право провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами та за відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля.

Структурним підрозділом "Дніпровське локомотивне депо" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ" відпрацьовані мастила/масла (3 клас небезпеки) використовуються повторно під час обслуговування електровозів та тепловозів (використовують для змащення). Отже, структурний підрозділ "Дніпровське локомотивне депо" під час провадження виробничої діяльності використовує відпрацьовані мастила, масла для технологічних операцій та здійснює збирання, зберігання та подальшу утилізацію відпрацьованих мастил (олив) без ліцензії на право провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами та за відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля.

В Інвентаризації відходів структурного підрозділу "Вагонне депо Нижньодніпровськ-Вузол" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ" зазначено, що зібрані відпрацьовані мастила ЛЗ ЦНІІ (3 клас небезпеки) частково використовуються повторно для змащення деталей, з`єднань тощо та передаються на переробку до Синельниковського пасажирського вагонного депо. Відпрацьовані мастила автотранспорту (ІІІ клас небезпеки) повторно використовуються на виробництві. З огляду на зазначене, Структурний підрозділ "Вагонне депо Нижньодніпровськ-Вузол" під час провадження виробничої діяльності використовує відпрацьовані мастила, масла для технологічних операцій та здійснює збирання, зберігання і подальшу утилізацію відпрацьованих мастил (олив) без ліцензії на право провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами та за відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля.

На Структурному підрозділу "Нижньодніпровська дистанція колії" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ" відпрацьовані мастила (3 клас небезпеки) використовують повторно. З огляду на зазначене, Структурний підрозділ під час провадження виробничої діяльності використовує відпрацьовані мастила для технологічних операцій та здійснює збирання, зберігання та подальшу утилізацію відпрацьованих мастил (олив) без ліцензії на право провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами та за відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля.

Структурний підрозділ "Криворізька дистанція сигналізації та зв`язку" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ" збирає відпрацьовані мастила (3 клас небезпеки), які утворилися під час їх виробничої діяльності та використовуються повторно в інших технологічних процесах (згідно матеріалів інвентаризації та первинної звітності 1-ВТ). Отже, Структурний підрозділ під час провадження виробничої діяльності використовує відпрацьовані оливи для технологічних операцій та здійснює збирання, зберігання та подальшу утилізацію відпрацьованих мастил (олив) без ліцензії на право провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами та за відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля.

Виробничим структурним підрозділом "Одеське територіальне управління" Філії "Центр будівельно-монтажних робіт та експлуатації будівель і споруд" Акціонерного товариства "Українська залізниця" під час перевірки надано наступні дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами виробничими підрозділами: № 511200000-30, № 511200000-31, № 5111200000-32, № 511200000-33, №5123355100-9, що видані на ДП "ОДЕСЬКУ ЗАЛІЗНИЦЮ" (код ЄДРПОУ 01071315) та Котовському (Подільському) будівельно-монтажному експлуатаційному управлінню № 2 Одеської залізниці (код ЄДРПОУ 01071663 ), термін дії яких закінчився 20.02.2014.

Тобто, Виробничим структурним підрозділом "Одеське територіальне управління" Філії "Центр будівельно-монтажних робіт та експлуатації будівель і споруд" Акціонерного товариства "Українська залізниця" здійснюються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря без відповідного дозволу на викиди.

В ході перевірки було встановлено, що регіональною Філією "Одеська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ" допускаються порушення вимог природоохоронного законодавства в процесі провадження господарської діяльності. Підприємство згідно наданої статистичної звітності за ф. № 1-відходи "Утворення та поводження з відходами" (річна) утримувало на балансі 51,434 т відпрацьованих мастил на початок 2020 (графа 10) та близько 72,411 т відпрацьованих мастил на кінець 2020 року (графа 72). Відпрацьовані мастила зберігаються (накопичуються) суб`єктом господарювання на території ділянок ТЧ-1, ТЧ-2 (локомотивні депо РФ "ОДЕСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ").

Зазначену кількість відпрацьованих мастил Філія не передає на переробку суб`єктам господарювання, що мають ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами.

На момент перевірки відповідачем ліцензію на здійснення операцій у сфері поводження з відходами не отримано, що є порушенням правил поводження з небезпечними відходами та порушенням ст.17, 34 Закону України "Про відходи".

Крім того, під час перевірки виявлено провадження зі сторони відповідача господарської діяльності без документу дозвільного характеру, а саме, не отримано дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на виробничому підрозділі "Експлуатаційне вагонне депо "ОДЕСА-ЗАСТАВА-1" (ВЧДЕ-1) за адресою: м. Одеса, вул. Стовпова, 100. Встановлено, що термін дії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря № 5110137300-178 на ділянці ВЧДЕ-1 закінчився 20.02.2019 та новий на момент перевірки не отримано.

В ході перевірки підприємством надано лист-пояснення №ВЧДЕ-1-02/450 від 13.07.2021, згідно якого підприємством підготовлено перелік 60 стаціонарних джерел викидів, на які необхідно отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Ураховуючи наведене вище, є можливим дійти висновку, що відповідачем при здійсненні операції у сфері поводження з небезпечними відходами, не забезпечено отримання ліцензії на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходам, що є порушенням абз.6 частини третьої статті 34 Закону України "Про відходи".

Крім того, відповідно до Порядку збирання, перевезення, зберігання, оброблення (перероблення), утилізації та/або знешкодження відпрацьованих мастил (олив), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2012 р. № 1221, встановлені вимоги щодо поводження з відпрацьованими мастилами (оливами).

Відповідно до підпункту 2 пункту 2 Порядку, відпрацьовані мастила (оливи) - гідравлічні, моторні, трансмісійні та інші мастила (оливи), гальмівні та інші рідини для ізоляції і теплопередачі, які стали непридатними для такого використання, для якого вони спочатку призначалися, включені як небезпечні відходи до розділу А Жовтого переліку відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2000 р. №1120 (Офіційний вісник України, 2000 р., № 29, ст. 1217), і поводження з якими здійснюється за умови наявності у суб`єкта господарювання ліцензії на право провадження господарської діяльності у сфері поводження з небезпечними відходами.

Відповідно до пункту 6 Порядку, споживачі мастил (олив), зокрема забезпечують здавання відпрацьованих мастил (олив) на приймальні пункти або безпосередньо переробникам відпрацьованих мастил (олив).

У разі наявності власної матеріально-технічної бази та ліцензії на право провадження господарської діяльності у сфері поводження з небезпечними відходами споживачі мастил самостійно забезпечують відповідно до норм, передбачених пунктом 9 Порядку, збирання, перевезення, зберігання, оброблення (перероблення), утилізацію та/або знешкодження відпрацьованих мастил (олив), які утворилися внаслідок його діяльності.

Оскільки відповідачем не забезпечено здавання відпрацьованих мастил (олив) на приймальні пункти або безпосередньо переробникам відпрацьованих мастил (олив) та не забезпечено отримання ліцензії на право провадження господарської діяльності у сфері поводження з небезпечними відходами, ним порушено вимоги вищезазначеного Порядку.

За таких обставин, оскільки у відповідача в особі Виробничого підрозділу "Моторвагонне депо Харків" регіональної філії "Південна залізниця" відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел у сфері поводження з небезпечними відходами та іншими об`єктами, що підлягають отриманню дозволу на викиди (вимога статей 10, 11 та 12 Закону України "Про охорону атмосферного повітря"), колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для тимчасового зупинення виконання робіт промислового майданчика №1 за адресою: м. Харків, пров. Саратівський, 6, в частині: станки токарний, фрезерувальний (2 шт.), токарно-гвинторізний (4 шт.), стругальний, шліфувальний, що не враховані до Звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин Виробничого підрозділу "Моторвагонне депо Харків" та не включені до Дозволу на викиди забруднюючих речовин від 17.12.2018 №6310138800-4603, до усунення порушення.

З аналогічних підстав через відсутність у відповідача в особі Структурного підрозділу "КРИВОРІЗЬКЕ ЛОКОМОТИВНЕ ДЕПО" РФ "ПРИДНІПРОВСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ" дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел у сфері поводження з небезпечними відходами та іншими об`єктами, що підлягають отриманню дозволу на викиди (вимога статей 10, 11 та 12 Закону України "Про охорону атмосферного повітря"), наявні підстави для тимчасового зупинення виконання робіт стосовно наземних резервуарів для зберігання масла моторного відпрацьованого та змішаних нафтопродуктів відпрацьованих: 4 од. об`ємом 3 м3; 1 од. об`ємом 7 м3, 1 од. 12 м3, 6 од. 25 м3, 2 од. 48 м3, 4 од. 50м3, 1 од. 55 м3, 2 од. 1000 м3 (на території пункту технічного огляду локомотивів - 1 резервуар з маслом для екіпіровки), до усунення порушення.

З аналогічних підстав через відсутність у відповідача в особі Виробничого структурного підрозділу "Одеське територіальне управління" Філії "Центр будівельно-монтажних робіт та експлуатації будівель і споруд"; Виробничого підрозділу "Експлуатаційне вагонне депо "ОДЕСА-ЗАСТАВА-1" дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел у сфері поводження з небезпечними відходами та іншими об`єктами, що підлягають отриманню дозволу на викиди (вимога статей 10, 11 та 12 Закону України "Про охорону атмосферного повітря"), наявні підстави для тимчасового зупинення виконання робіт, що зумовлюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря до усунення порушення.

Також у зв`язку відсутністю ліцензії на провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами (вимога статті 34 Закону України "Про відходи") у відповідача в особі: структурний підрозділ "Вагонне депо Батуринська" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ", Структурний підрозділ "КРИВОРІЗЬКЕ ЛОКОМОТИВНЕ ДЕПО" РФ "ПРИДНІПРОВСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ", Структурний підрозділ "Локомотивне депо ст. Нижньодніпровськ-Вузол" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ", СП "ДНІПРОВСЬКА ДИСТАНЦІЯ КОЛІЇ" РФ "ПРИДНІПРОВСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ", Структурний підрозділ "Дніпровське локомотивне депо" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ", Структурний підрозділ "Вагонне депо Нижньодніпровськ-Вузол" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ", Структурний підрозділ "Нижньодніпровська дистанція колії" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ", Структурний підрозділ "Криворізька дистанція сигналізації та зв`язку" Регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ", Регіональна Філія "Одеська залізниця" АТ "УКРЗАЛІЗНИЦЯ", наявні підстави для тимчасового зупинення виконання робіт, надання послуг у сфері поводження з небезпечними відходами до отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що позовні вимоги в вищезазначеній частині підлягають задоволенню.

Враховуючи, що рішення суду першої інстанції не оскаржувалось в частині відмови у задоволенні позовних вимог, то в цій частині таке судове рішення не переглядається судом апеляційної інстанції.

Зазначене узгоджується з позицією, викладеною в п. 13.1 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України "Про судове рішення в адміністративній справі" від 20.05.2013 №7 , відповідно до якого у разі часткового оскарження судового рішення суд апеляційної інстанції в описовій частині свого рішення повинен зазначити, в якій частині рішення суду першої інстанції не оскаржується, і при цьому не має права робити правові висновки щодо неоскарженої частини судового рішення.

Згідно частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Всі наведені апелянтом доводи не спростовують вірних висновків суду першої інстанції.

Положеннями ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства "Українська залізниця" залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18 квітня 2022 року залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя-доповідач Собків Я.М.

Суддя Глущенко Я.Б.

Суддя Черпіцька Л.Т.

Джерело: ЄДРСР 109432019
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку