open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 420/19390/22
Моніторити
Постанова /05.06.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.05.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /04.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.11.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.11.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /25.10.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Постанова /25.10.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.10.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.06.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.05.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.04.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.04.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /07.03.2023/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.01.2023/ Одеський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 420/19390/22
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /05.06.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.05.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /04.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /07.12.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.11.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /22.11.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /25.10.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Постанова /25.10.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.10.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /29.06.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.05.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.04.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.04.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.04.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /07.03.2023/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /03.01.2023/ Одеський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа № 420/19390/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 березня 2023 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Лебедєвої Г.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ДК ТРЕЙД 2020» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «ДК ТРЕЙД 2020» (надалі - позивач) до Головного управління ДПС в Одеській області (надалі відповідач) про:

- визнання протиправним та скасування індивідуальний акт відповідача, а саме Розпорядження №340-р від 22.12.2022 року Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166, м. Одеса, вул. Семінарська,5) в частині анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, виданої товариству з обмеженою відповідальністю «ДК ТРЕЙД 2020» (код ЄДРПОУ 43505142, адреса: Одеська область, м. Одеса, вул. Хімічна, 1/27) №15090314202000145 з терміном дії з 20.11.2020 до 20.11.2025 за адресою місця торгівлі: Одеська область, Біляївський район, с. Усатове, Усатівська сільрада, масив №7, ділянка №4 (за межами населеного пункту);

- зобов`язання Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166, м. Одеса, вул. Семінарська,5) вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод та інтересів товариства з обмеженою відповідальністю «ДК ТРЕЙД 2020» (код ЄДРПОУ 43505142, адреса: Одеська область, м. Одеса, вул. Хімічна, 1/27), а саме видалити з «Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним» інформацію, щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним номером: №15090314202000145.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 23.12.2022 року товариство з обмеженою відповідальністю «ДК ТРЕЙД 2020» засобами електронного зв`язку отримало витяг з розпорядження Головного управління Державної податкової служби в Одеській області № 340-р від 22.12.2022 року «Щодо анулювання ліцензії», відповідно до якого, заступник начальника ТУ ДПС в Одеській області Володимир Попов на підставі Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах та пального», зобов`язав Головне управління ДПС в Одеській області анулювати ліцензію з реєстраційним номером - 15090314202000145 терміном дії з 20.11.2020 до 20.11.2025 виданої позивачу код - 43505142, юридична адреса: Одеська область, м. Одеса, вул. Хімічна, 1/27, адреса місця роздрібної торгівлі пальним: Одеська область, Біляївський район, с. Усатове, Усатівська сільрада, масив № 7, ділянка № 4 (за межами населеного пункту), у зв`язку з встановленням факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії. Позивач вважає вказаний індивідуальний акт (Розпорядження ГУ ДПС в Одеській області № 340р від 22.12.2022 - протиправним, та таким що підлягає скасуванню, у зв`язку із чим звернувся до суду з вказаним позовом.

Ухвалою від 03.01.2023 року Одеський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 420/19390/22 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до ст. 262 КАС України.

До канцелярії Одеського окружного адміністративного суду від представника Головного управління ДПС в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Заперечуючи проти позову, представник відповідача послався на те, що «ДК ТРЕЙД 2020» була отримана ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним реєстраційний номер 15090314202000145 з терміном дії з 20.11.2020 до 20.11.2025 за адресом: Одеська область, Біляївський район, с. Усатове, Усатівська сільрада, масив № 7, ділянка № 4 (за межами населеного пункту). На адресу Головного управління ДПС в Одеській області 21.12.2022 року надійшов лист Управління стратегічних розслідувань в Одеській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України від 20.12.2022 року №8652/55/114/03 2022 (вх. ГУ від 21.12.2022 року №38370/5) про вжиття заходів реагування. Відповідно до даного листа, Національною поліцією України у взаємодії з компетентними державними в рамках діяльності міжвідомчих регіональних робочих груп, створених при обласних державних адміністраціях рішенням Кабінету Міністрів України від 24.12.2019, проводяться додаткові заходи із протидії правопорушенням, пов`язаним з нелегальним обігом пального в Україні, з метою подолання критичної ситуації на нафтогазовому ринку. Зокрема, спрямовані додаткові зусилля на виявлення фактів правопорушень під час отримання ліцензії на право оптовою або роздрібної торгівлі пальним. Під час реалізації службових повноважень було встановлено, що документи з ліцензійних справ, згідно яких видано ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним суб`єктам господарської діяльності встановлено, що суб`єкти господарської діяльності, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, надали документи, що жодним чином не являють собою «актом вводу в експлуатацію об`єкта або актом готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або іншими документами, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства». Зважаючи на викладене, на підставі статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» Розпорядженням Головного управління ДПС в Одеській області № 340-р від 22.12.2022 року анульовано дію ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, реєстраційний номер № 15090314202000145 з терміном дії з 20.11.2020 до 20.11.2025 за адресом місця торгівлі: Одеська область, Біляївський район, с. Усатове, Усатівська сільрада, масив № 7, ділянка № 4 (за межами населеного пункту).

До канцелярії Одеського окружного адміністративного суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив в якій зазначено, що у своєму відзиві на позовну заяву відповідач посилається як на єдину підставу для прийняття розпорядження від 22.12.2022 року №340-р лист УСР в Одеській області ДСР Національної поліції України від 20.12.2022 року №9652/55/114/03 2022 «Про вжиття заходів». Так, зі змісту листа УСР в Одеській області ДСР Національної поліції України від 20.12.2022 року № 8652/55/114/03 2022 «Про вжиття заходів» вбачається, що підрозділ Національної поліції, повідомив відповідача, що вивчив документи, які містяться в ліцензійних справах, в наслідок чого ним зроблено висновок про те, що низка суб`єктів господарювання (всього 12), в тому числі ТОВ «ДК ТРЕЙД 2020», для отримання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним, надали документи, що жодним чином не є документом, що підтверджує прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства та просить перевірити викладену інформацію і розглянути питання винесення рішення про анулювання ліцензій на право роздрібної торгівлі пальним де надані невідповідні документи. Таким чином, відповідач у своєму відзиві на позовну заяву посилається на документ, в якому відсутні будь яка фактична інформація про внесення недостовірних даних в документи поданіТОВ «ДК ТРЕЙД 2020» разом з заявою на отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним у 2020 році, а лише міститься прохання провести перевірку викладених в ньому обставин та у разі їх підтвердження вчинити дії, передбачені чинним законодавством України. У будь якому разі Національна поліція України не має повноважень щодо надання правової оцінки тому чи іншому документи в сфері містобудівної діяльності. Представник позивача вважає, що відповідач в своєму відзиві жодним чином не спростовує той факт, що під час розгляду заяви на видачу ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним вивчав документи додані до заяви, та визнав їх достатніми для підтвердження введення об`єкта розташованого за місцем торгівлі ТОВ «ДК ТРЕЙД 2020» в експлуатацію, внаслідок чого Позивач отримав ліцензію з реєстраційним номером - 15090314202000145. Будь яких відомостей (доказів) про те, що вказані документи не видавались або не були чинними на дату оформлення ліцензії (2020 рік) та/або на дату прийняття спірного розпорядження № 340-р від 22.12.2022 року Відповідачем не надано. Інформація про звернення Відповідача з запитом про чинність зазначених документів до відповідних органів, установ чи підприємств також відсутня. З огляду на викладене, на думку Позивача, Розпорядження № 340-р від 22.12.2022 року не містить вмотивованого посилання на встановлення факту подання ТОВ «ДК ТРЕЙД 2020» недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії, також з тексту Розпорядження незрозуміло які саме данні є недостовірними, в яких саме документах вони містяться, ким саме встановлений даний факт, чим це підтверджується, тощо. Відповідач у своєму відзиві на позовну заяву жодним чином не спростував та/або не надав обґрунтування того, що Розпорядження № 340-р від 22.12.2022 не містить вмотивованого посилання на встановлення факту подання ТОВ «ДК ТРЕЙД 2020» недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензій, також з тексту Розпорядження незрозуміло які саме данні є недостовірними, в яких саме документах вони містяться, ким саме встановлений даний факт, чим це підтверджується, тощо.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, товариства з обмеженою відповідальністю «ДК ТРЕЙД 2020» зареєстровано 11.02.2020 року.

Основний вид економічної діяльності позивача КВЕД 46.71 оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.

У листопаді 2020 року, відповідно до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» позивач звернувся з відповідною заявою на одержання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за місцем розташування власного об`єкту господарювання, а саме: Одеська область, м. Одеса, Малиновський р-н., вул. Хімічна, буд.1/27; адреса місця торгівлі: Одеська область, Біляївський район, с. Усатове, Усатівська сільрада, масив № 7, ділянка № 4 (за межами населеного пункту).

Позивачем надано відповідачу витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права (право оренди земельної ділянки), витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (нежитлові будівлі та споруди автомобільної заправної станції), технічний паспорт на нежитлові будівлі та споруди автомобільної заправної станції розташованої за вказаною адресою, договір оренди нежитлових будівель та споруд АЗС від 09.11.2020 року, а також копії паспортів заводу виробника на паливо раздавальні колонки, ємність для зберігання палива (з сертифікатом відповідності), тобто документи, які підтверджують право землекористування, право користування АЗС та прийняття об`єкту в експлуатацію.

За результатами розгляду заяви позивача Головним управлінням ДПС в Одеській області видано ТОВ «ДК ТРЕЙД 2020» ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним: реєстраційний номер 15090314202000145; дата реєстрації: 20.11.2020; термін дії: з 20.11.2020 до 20.11.2025; місцезнаходження: Україна, 65031, Одеська область, м. Одеса, Малиновський р-н., вул. Хімічна, буд.1/27; адреса місця торгівлі: Одеська область, Біляївський район, с. Усатове, Усатівська сільрада, масив № 7, ділянка № 4 (за межами населеного пункту).

22.12.2022 року Головне управління ДПС в Одеській області прийняло розпорядження №340-р про анулювання ТОВ «ДК ТРЕЙД 2020» дії ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за порушення вимог статті статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» щодо встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Розпорядження №340-р прийнято на підставі листа Управління стратегічних розслідувань в Одеській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України від 20.12.2022 року №8652/55/114/03 2022 (вх. ГУ від 21.12.2022 року №38370/5) про вжиття заходів реагування.

Відповідно до даного листа, Національною поліцією України у взаємодії з компетентними державними в рамках діяльності міжвідомчих регіональних робочих груп, створених при обласних державних адміністраціях рішенням Кабінету Міністрів України від 24.12.2019, проводяться додаткові заходи із протидії правопорушенням, пов`язаним з нелегальним обігом пального в Україні, з метою подолання критичної ситуації на нафтогазовому ринку. Зокрема, спрямовані додаткові зусилля на виявлення фактів правопорушень під час отримання ліцензії на право оптовою або роздрібної торгівлі пальним. Під час реалізації службових повноважень було встановлено, що документи з ліцензійних справ, згідно яких видано ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним суб`єктам господарської діяльності встановлено, що суб`єкти господарської діяльності, які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, надали документи, що жодним чином не являють собою «актом вводу в експлуатацію об`єкта або актом готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або іншими документами, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства».

Не погоджуючись з розпорядженням, позивач звернувся до суду з вказаним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зазначає таке.

Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України регулює Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 № 481/95-ВР (далі Закон України № 481/95-ВР).

Відповідно до понятійного апарату вказаного Закону:

- анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії;

- ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ, що засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку;

- роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки та/або реалізація скрапленого вуглеводневого газу в балонах для побутових потреб населення та інших споживачів.

Єдиний державний реєстр суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) - перелік суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які здійснюють діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального містить відомості про:

- ліцензіатів (для юридичних осіб - найменування, код ЄДРПОУ, для фізичних осіб - суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) - прізвище, ім`я, по батькові, номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки та повідомили про це відповідний податковий орган і мають відмітку в паспорті), для спільної діяльності без створення юридичної особи - найменування, код ЄДРПОУ особи, відповідальної за ведення обліку спільної діяльності, для іноземного суб`єкта господарювання - найменування постійного представництва, реєстраційний номер постійного представництва);

- місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (адреса);

- дату видачі/анулювання та термін дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.

У статті 15 Закону України № 481/95-ВР встановлено, що ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) терміном на п`ять років.

Суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів: документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення; акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального; дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Після видачі/анулювання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального податковий орган вносить відповідні відомості до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше наступного робочого дня з дня видачі/анулювання відповідної ліцензії.

Згідно з ч.50 ст.15 Закону №481/95-BP ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження, зокрема, на підставі:

- заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

- рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво);

- несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів від моменту призупинення ліцензії;

- рішення суду про встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, без марок акцизного податку;

- отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися / не погоджувалися такими органами;

- встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання (у тому числі іноземним суб`єктом господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) письмового розпорядження про її анулювання.

Судом встановлено, що предметом спору у справі є перевірка правомірності розпорядження ГУ ДПС у Одеській області від 22.12.2022 року № 340-р, на підставі якого анульовано ліцензію ТОВ «ДК ТРЕЙД 2020» на право роздрібної торгівлі пальним від 20.11.2020 року.

В свою чергу, надаючи правову оцінку оскаржуваному розпорядженню податкового органу суд вважає за необхідне зазначити, що загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

В даному випадку, у якості юридичної підстави прийняття оскаржуваного рішення суб`єктом владних повноважень зазначено загальне посилання на ст. 15 ЗУ «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», якою передбачено право контролюючого органу анулювати ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним.

При цьому, ліцензія позивача на право роздрібної торгівлі пальним підлягає анулюванню у зв`язку з поданням заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявами на отримання ліценцій.

Між тим, суд оцінює такі твердження відповідача критично, оскільки такі підстави анулювання ліцензії, як отримання від уповноважених органів інформації, щодо подання заявником недостовірних даних у документах застосовується саме до поданих платником для отримання ліцензії документів до його заяви.

Крім того, податковим органом в оскаржуваному рішенні не зазначено з яких фактичних підстав, на підставі яких доказів, ним зроблено висновок про подання позивачем недостовірних даних при отриманні своєї ліцензії, а також не зазначено у якому саме конкретному документі заявником подано недостовірні дані.

В даному випадку, відсутність вказаної інформації в оскаржуваному розпорядженні, фактично унеможливлює перевірку правомірності підстав його прийняття, що безумовно свідчить про дефектність такого розпорядження.

Також, оскаржувані позивачем розпорядження не містять жодних відомостей у яких із поданих із заявою на отримання ліцензії, згідно з переліку, документах містяться недостовірні дані, в чому така недостовірність полягає, у який спосіб встановлено факт подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Отже фактично в основу прийнятого спірного розпорядження покладені обставини неправомірності видачі ТОВ «ДК ТРЕЙД 2020» ліцензії.

Суд зауважує, що потреба виправити минулу помилку, допущену державним органом, не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу.

Так, Розпорядження про анулювання ліцензії № 340-р від 22.12.2022 є індивідуальним актом в розумінні п. 19 ч. 1 ст.4 КАС України.

Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.

Головною рисою таких актів є їхня конкретність, а саме чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата; виникнення конкретних адміністративно-правових обов`язків, обумовлених цими актами.

Аналогічна позиція висловлена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.09.2019 у справі №9901/801/18.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами.

Суд при цьому звертає також увагу на те, що оскільки розпорядження про анулювання ліцензії № 340-р від 22.12.2022 року є індивідуальний актом в розумінні п. 19 ч. 1 ст.4 КАС України, відтак воно має бути обґрунтованим та вмотивованим, містити конкретні підстави, а також переконливі і зрозумілі мотиви його прийняття.

На думку суду, посилання відповідача в розпорядженні на подання позивачем недостовірних даних в обґрунтування прийняття рішення про анулювання ліцензії, за відсутності конкретних даних щодо документів, які містять недостовірні відомості та в чому саме полягає недостовірність відомостей, свідчить про протиправність такого рішення.

З огляду на вищевикладене суд робить висновок про визнання протиправними та скасування індивідуальний акт відповідача, а саме Розпорядження №340-р від 22.12.2022 року Головного управління ДПС в Одеській області в частині анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, виданої товариству з обмеженою відповідальністю «ДК ТРЕЙД 2020» №15090314202000145 з терміном дії з 20.11.2020 до 20.11.2025 за адресою місця торгівлі: Одеська область, Біляївський район, с. Усатове, Усатівська сільрада, масив №7, ділянка №4 (за межами населеного пункту).

Порядок ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року №545(далі - Порядок №45).

Абзацом другим п.1 вказаного Порядку визначено, що Єдиним реєстром ліцензіатів та місць обігу пального є електронна база даних, яка містить інформацію про суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місця виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним у розрізі суб`єктів господарювання, які провадять діяльність на таких місцях на підставі виданих ліцензій.

Згідно з пунктами 2-3 Порядку №45 він формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей 3 і 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».

До Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального вносяться такі відомості:

для юридичних осіб - найменування та код згідно з ЄДРПОУ;

для осіб, уповноважених на ведення обліку діяльності за договорами про спільну діяльність без утворення юридичної особи та таких, які є відповідальними за утримання та внесення податків до бюджету під час виконання договорів, - найменування та код згідно з ЄДРПОУ уповноваженої особи і податковий номер, наданий такій особі під час взяття на облік договору згідно з пунктом 63.6 статті 63 і пунктом 64.6 статті 64 Податкового кодексу України;

для фізичних осіб-підприємців - прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) та реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті про право здійснювати платежі за серією (за наявності) та номером паспорта);

адреса місця виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним (область, район, населений пункт, код згідно з Класифікатором об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ), вулиця, номер будинку/офісу);

дата видачі/зупинення/анулювання та строк дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової, роздрібної торгівлі пальним.

Пунктами 6-7 Порядку №45 встановлено, що підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального є рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до статей 3 і 15 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального".

Інформація про суб`єкта господарювання вноситься до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального не пізніше робочого дня, наступного за днем видачі/зупинення/анулювання ліцензії або внесення змін до ліцензії.

Врахувавши викладене, суд дійшов висновку, що ефективним способом повного відновлення порушеного права позивача є зобов`язання відповідача Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166, м. Одеса, вул. Семінарська,5) вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод та інтересів товариства з обмеженою відповідальністю «ДК ТРЕЙД 2020» (код ЄДРПОУ 43505142, адреса: Одеська область, м. Одеса, вул. Хімічна, 1/27), а саме видалити з «Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним» інформацію, щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним номером: №15090314202000145.

Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1)на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2)з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3)обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4)безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Оцінюючи докази у справі в їх сукупності, суд дійшов висновку, що відповідач не спростував належними та допустимими доказами наведені позивачем доводи, а тому позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України суд,

ВИРІШИВ:

Позов товариства з обмеженою відповідальністю «ДК ТРЕЙД 2020» до Головного управління ДПС в Одеській області про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати індивідуальний акт відповідача, а саме Розпорядження №340-р від 22.12.2022 року Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166, м. Одеса, вул. Семінарська,5) в частині анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, виданої товариству з обмеженою відповідальністю «ДК ТРЕЙД 2020» (код ЄДРПОУ 43505142, адреса: Одеська область, м. Одеса, вул. Хімічна, 1/27) №15090314202000145 з терміном дії з 20.11.2020 до 20.11.2025 за адресою місця торгівлі: Одеська область, Біляївський район, с. Усатове, Усатівська сільрада, масив №7, ділянка №4 (за межами населеного пункту).

Зобов`язати Головне управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 44069166, м. Одеса, вул. Семінарська,5) вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод та інтересів товариства з обмеженою відповідальністю «ДК ТРЕЙД 2020» (код ЄДРПОУ 43505142, адреса: Одеська область, м. Одеса, вул. Хімічна, 1/27), а саме видалити з «Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним» інформацію, щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним номером: №15090314202000145.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (вул. Семінарська, 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166) за рахунок бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ДК ТРЕЙД 2020» (вул. Хімічна, 1/27, м. Одеса, код ЄДРПОУ 43505142) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят один грн. 00 коп).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено та підписано суддею 07.03.2023 року.

Суддя Г. В. Лебедєва

Джерело: ЄДРСР 109402559
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку