open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 620/4567/22

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 березня 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Судді-доповідача: Бужак Н. П.

Суддів: Костюк Л.О., Степанюка А.Г.

За участю секретаря: Ревва Е.Г.

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2022 року, суддя Клопот С.Л., у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про зобов`язання вчинити певні дії,-

У С Т А Н О В И Л А:

ОСОБА_1 звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області в якому просить зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області провести перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з дня звернення, а саме з 14 грудня 2021 року, додатково зарахувавши вислугу років в професійній (невоєнізованій) пожежній охороні - 17 років 10 місяців 24 дні, згідно довідки від 01.02.2022 №9, виданої Головним управлінням ДСНС України у Чернігівській області, без будь-яких обмежень.

Відповідно до ухвали судді Чернігівського окружного адміністративного суду від 12.07.2022 розгляд справи здійснено за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін)

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2022 року адміністративний позов задоволено частково.

Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області провести ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії з дня звернення, 14 лютого 2022 року, додатково зарахувавши вислугу років в професійній (невоєнізованій) пожежній охороні - 17 років 10 місяців 24 дні, згідно довідки від 01.02.2022 №9, виданої Головним управлінням ДСНС України у Чернігівській області.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішення Чернігівського окружного адміністративного суду Головне управління ПФУ в Чернігівській області звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).

Частиною 2 статті 311 КАС України визначено, що якщо під час письмового провадження за наявними у справі матеріалами суд апеляційної інстанції дійде висновку про те, що справу необхідно розглядати у судовому засіданні, то він призначає її до апеляційного розгляду в судовому засіданні.

Колегія суддів, враховуючи обставини даної справи, а також те, що апеляційна скарга подана на рішення, перегляд якого можливий за наявними у справі матеріалами на підставі наявних у ній доказів, не вбачає підстав для задоволення клопотання про вихід із письмового провадження та проведення розгляду апеляційної скарги за участю учасників справи у відкритому судовому засіданні.

В матеріалах справи достатньо письмових доказів для вирішення апеляційної скарги, а особиста участь сторін у розгляді справи не обов`язкова.

З огляду на викладене, колегія суддів визнала можливим розглянути справу в порядку письмового провадження.

З огляду на вищевикладене, відсутні підстави для задоволення заяви скаржника про розгляд справи за участі представника військової частини.

Перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Судом першої інстанції встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Чернігівській області, як пенсіонер Міністерства внутрішніх справ з 2000 року (пенсійна справа №8269-МВС). Пенсія призначена відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» 2262-ХІІ (далі - Закон 2262-ХП).

10 грудня 2021 року позивач звернувся до відповідача з проханням перерахувати пенсію, зарахувавши стаж роботи в професійній (невоєнізованій) пожежній охороні.

Листом від 12.01.2022 ГУ ПФУ в Чернігівській області відмовило у перерахунку пенсії, оскільки пенсія може перераховуватися за рішенням Кабінету Міністрів України та за поданням Міністерств та відомств.

14 лютого 2022 року, позивач вдруге звернувся до відповідача до звернення було додано довідку про стаж роботи в підрозділах професійної (невоєнізованої) пожежної охорони від 01.02.2022 року №9, видану Головним управлінням ДСНС України у Чернігівській області. В довідці визначено загальний стаж вислуги позивача на посадах начальника частини, начальника окремого посту, командира відділення - 17 років 10 місяців 24 дні.

На зазначене звернення відповідач надав аналогічну відповідь щодо відмови у перерахунку пенсії.

Надаючи оцінку правовідносинам, що виникли у справі, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до статті 63 Закону 2262-ХІІ перерахунок пенсії, в зв`язку з введенням в дію цього Закону, проводиться за документами, що є в пенсійній справі, а також додатковими документами поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Згідно статті 17 пункт «і» Закону 2262-ХІІ до вислуги років для призначення пенсії відноситься строк перебування в підрозділах професійної (невоєнізованої) пожежної охорони.

Як убачається з архівної довідки від 01.02.2022 №9, виданої Головним управлінням ДСНС України у Чернігівській області, позивач дійсно працював на посаді начальника професійної пожежної частини №65 по охороні об`єктів нафтогазовидобувного управління «Чернігівнафтогаз» виробничого об`єднання «Укрнафта» з 20 червня 2000, з 12 жовтня 2010 був переведений на посаду начальника окремого посту з охорони об`єктів управління бурових робіт ВАТ «Укрнафта» (м. Прилуки).

На підставі наказу МНС відж 30 січня 2012 №108 підрозділи УМНС України в Чернігівській області передані в перепідпорядкування Територіального управління МНС у Чернігівській області.

З 18 липня 2012 позивач звільнений за п.5 ст. 36 КЗпП України (у зв`язку з переведенням до 5 державного пожежно-рятувального загону Територіального управління МНС у Чернігівській області).

З 19 липня 2012 позивача призначено на посаду командира відділення 17 державної пожежно-рятувальної частини з охорони об`єктів нафтовидобувного управління «Чернігівнафтогаз» ПАТ «Укрнафта», Прилуцького управління бурових робіт ПАТ «Укрнафта» (м. Прилуки).

На підставі наказу ДСНС України від 24 травня 2013 №299 підрозділи ТУ МНС у Чернігівській області передані в підпорядкування Управління ДСНС у Чернігівській області.

З 30 червня 2013 позивача звільнено за п.5 ст. 36 КЗпП України (у зв`язку з переведенням до 5 державного пожежно-рятувального загону з охорони об`єктів Управління ДСНС України у Чернігівській обалсті).

З 01 липня 2013 позивача призначено на посаду командира відділення 17 державної пожежно-рятувальної частини з охорони об`єктів 5 державного пожежно-рятувального загону Управління ДСНС України у Чернігівській області з охорони об`єктів.

З 14 травня 2018 звільнений за п.1 ст. 40 КЗпП України (у зв`язку зі скороченням штатів).

Вислуга років на день звільнення у календарному обчисленні становить 17 років 10 місяців 24 дні.

На підставі Указу Президента України від 27 січня 2003 №47/2003 на спільного наказу МВС та МНС України від 07 лютого 2003 №35/106 підрозділи державної та професійної пожежної охорони УМВС України в Чернігівській області передані в підпорядкування МНС України.

Постановою КМ України від 21 січня 2013 №33 «Про утворення територіальних органів Державної служби з надзвичайних ситуацій та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов КМ України» утворено Управління ДСНС України у Чернігівській області.

Постановою КМ України від 09 жовтня 2020 №939 «Про перейменування деяких територіальних органів ДСНС» утворено Головне управління ДСНС України у Чернігівській області, яке є правонаступником Управління ДСНС України у Чернігівській області.

Право визначати посади, до яких зараховується вислуга років для нарахування пенсії, відповідно до Закону 2262-ХІІ надано Міністерству внутрішніх справ України.

МВС України, своїм наказом від 10.09.2014 №928 визначило, що посади, які обіймав позивач, перебуваючи в підрозділах професійної (невоєнізованої) пожежної охорони - начальник частини, начальник окремого посту, командир відділення, зараховуються до вислуги років для перерахунку пенсії.

При цьому правових обмежень, згідно з Законом №2262-ХІІ, в які періоди було набуто стаж та обмежень в призупиненні виплати пенсії при набутті стажу для вище вказаних категорій не мас.

Як встановлено судом першої інстанції, 14 лютого 2022 року, позивач звернувся до ГУ ПФУ у Чернігівській області та надав довідку про наявність у нього загального стажу вислуги на посадах начальника частини, начальника окремого посту, командира відділення - 17 років 10 місяців 24 дні, зазначивши що з огляду на таке він має право на перерахунок та виплату пенсії з дня звернення, а саме з 14 лютого 2022 року.

В апеляційній скарзі скаржник зазначає, що відповідно до вимог Закону України №2262, до вислуги років може бути зараховано додатковий стаж лише на підставі довідки, що надається до органів ПФУ для призначення пенсії, тоді як пенсія позивачу за вислугу років була призначена ще у 2000 років, а отже пенсійний орган не має права самостійно до вислуги років додавати стаж.

Колегія суддів з огляду на зазначене зазначає наступне.

Відповідно до статі 2 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають право на пенсійне забезпечення, пенсії відповідно до цього Закону призначаються і виплачуються після звільнення їх зі служби.

Пенсіонерам з числа військовослужбовців та осіб, які отримують пенсію за цим Законом, у разі повторного прийняття їх на військову службу до Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України та Державної спеціальної служби транспорту, службу до Національної поліції, Національного антикорупційного бюро України, Бюро економічної вбезпеки України, Служби судової охорони, органів та підрозділів цивільного захисту та Державної кримінально-виконавчої служби України виплата пенсій на час їх служби припиняється.

При наступному звільненні із служби цих осіб виплата їм пенсій здійснюється з урахуванням загальної вислуги років на день останнього звільнення.

За змістом п «і» ст. 17 зазначеного Закону особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби і військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах "б"-"д", "з" статті 1-2 цього Закону, які мають право на пенсію за цим Законом, до вислуги років для призначення пенсії зараховуються: час перебування на посадах службовців Державної кримінально-виконавчої служби України, Національного антикорупційного бюро України, у підрозділах професійної (невоєнізованої) пожежної охорони, які в подальшому були переведені в категорію посад, що заміщуються рядовим і начальницьким складом за переліком посад і на умовах, які визначаються Національним антикорупційним бюро України, центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах виконання кримінальних покарань, цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки.

Отже, пенсія відповідно до зазначеного закону у разі повторного прийняття на військову службу на військову службу, припиняється.

Як убачається з матеріалів справи, позивач з 14 лютого 2022 року звернувся до ГУ ПФУ в Чернігівській області із заявою в якій просив здійснити перерахунок його пенсії, враховуючи стаж роботи в підрозділах професійної (невоєнізованої) пожежної охорони згідно ст. 17 п «і» Закону №2262-ХІІ.

Відповідно до архівної довідки від 01.02.2022 №9, виданої ГУ ДСНС України у Чернігівській області, зазначений в ній стаж роботи позивач набув після виходу на пенсію за вислугу років.

Доказів того, що призначена у 2000 році пенсія позивачу за вислугу років була припинена в матеріалах справи відсутні і позивач таких доказів до суду не надав.

Таким чином, у пенсійного органу були відсутні підстави для зарахування до стажу служби позивача зазначені у довідці №9 періоди служби позивача, оскільки пенсія позивачу вже була призначена у 2000 році за вислугу років і стаж для призначення такого виду пенсії вже було враховано під час обчислення пенсії.

Посилання позивача на п «і» ст. 17 Закону як на підставу для зарахування до пенсійного стажу за вислугу років стажу, який він набув вже після призначення пенсії, є помилковими, оскільки, як вже зазначено колегією суддів, пенсія позивачу за вислугу років вже була призначена у 2000 році, а після призначення позивача на службу з 20 червня 2000 року виплата призначеної пенсії не була припинена.

Колегія суддів не заперечує той факт, що позивач з 2000 року набув відповідного стажу служби, проте вважає, що при наявності вже призначеної пенсії за вислугу років та перебуівання на пенсії за вислугу років, формування нового стажу щодо вислуги років не може мати місця.

Як вже зазначено колегією суддів пенсіонерам з числа військовослужбовців та осіб, які отримують пенсію за вислугу років, у разі повторного прийняття їх на військову службу до Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України та Державної спеціальної служби транспорту, службу до органів внутрішніх справ, органів та підрозділів цивільного захисту, податкової міліції та Державної кримінально-виконавчої служби України виплата пенсій на час їх служби припиняється.

При наступному звільненні із служби цих осіб виплата їм пенсій здійснюється з урахуванням загальної вислуги років на день останнього звільнення.

Водночас, законодавець визначив, що пенсіонерам з числа військовослужбовців та осіб, які отримують пенсію для військовослужбовців, у разі призову їх на військову службу під час часткової чи загальної мобілізації, на особливий період до Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, органів та підрозділів цивільного захисту виплата пенсій на час такої служби не припиняється.

Позивач не є мобілізованою особою на військову службу під час часткової чи загальної мобілізації, на особливий період до Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, органів та підрозділів цивільного захисту, а отже зазначена норма закону на нього не розповсюджується.

Таким чином, оскільки позивачу після виходу на пенсію у 2000 році та з червня 2000 року - після призначення на службу, виплата пенсії не припинялась, пенсійний орган не уповноважений самостійно зараховувати до стажу служби за вислугою років на день повторного звільнення стажу 17 років 10 місяців 24 днів.

Окрім того, пенсійний орган самостійно не визначає стаж служби військовослужбовців для перерахунку пенсії. Такі документи мають надійти з органу, де проходив службу позивач, за встановленою законодавством формою.

Колегія суддів звертає увагу, що пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України (ч. 4 ст. 63 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб").

Перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за вислугу років та членам їх сімей провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку (Постанова Правління Пенсійного Фонду України № 3-1 від 30.01.2007 "Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»).

Згідно з п 14 Порядку про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону (2262-12) уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що відсутні підстави для зобов`язання Головне управління ПФУ в Чернігівській області здійснити перерахунок та виплату пенсії позивачу з 14 грудня 2021 року шляхом додаткового зарахування вислуги років в професійній (невоєнізованій) пожежній охороні згідно довідки від 01.02.2022 №9.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції прийнято з неправильним застосуванням норм матерального права та з порушенням норм процесуального права, а тому таке рішення підлягає скасуванню з ухваленням нового судового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Відповідно до ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Відповідно до ч. 4 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись ст. ст. 241, 242, 243, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області задовольнити.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 жовтня 2022 року скасувати та ухвалити у справі нове судове рішення про відмову ОСОБА_1 в задоволенні позовних вимог до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про зобов`язання вчинити дії.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду у строк визначений ст. 329 КАС України.

Суддя-доповідач: Бужак Н.П.

Судді: Костюк Л.О.

Степанюк А.Г.

Джерело: ЄДРСР 109285288
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку