open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 480/14431/21
Моніторити
Ухвала суду /06.12.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.10.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.09.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /09.08.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /09.08.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.06.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.06.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.06.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.06.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.06.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.03.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Рішення /22.02.2023/ Сумський окружний адміністративний суд Рішення /22.02.2023/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.01.2023/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.12.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.11.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.11.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.11.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.10.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Окрема ухвала /31.10.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.10.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.09.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.07.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.06.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.06.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.06.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.02.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.12.2021/ Сумський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 480/14431/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /06.12.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /11.10.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.09.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /09.08.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Постанова /09.08.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /15.06.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.06.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.06.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.06.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.06.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.03.2023/ Другий апеляційний адміністративний суд Рішення /22.02.2023/ Сумський окружний адміністративний суд Рішення /22.02.2023/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.01.2023/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.12.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.12.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.11.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /21.11.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.11.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.10.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Окрема ухвала /31.10.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.10.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.09.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.09.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.07.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /20.06.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /06.06.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.06.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.02.2022/ Сумський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.12.2021/ Сумський окружний адміністративний суд

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 лютого 2023 року Справа № 480/14431/21

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Шаповал М.М.,

за участю секретаря судового засідання - І.С. Іуткіної,

представника позивача - адвоката С.В. Калантаєнка,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/14431/21 за позовом ОСОБА_1 до Охтирської міської ради в особі Виконавчого комітету, треті особи на стороні відповідача - фізичні особи-підприємці: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 та Комунальне підприємство Охтирської міської ради "Благоустрій", про визнання дій протиправними та скасування рішення,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 просить суд:

- визнати протиправними і дискримінаційними дії відповідача щодо не передбачення можливості дітям 5-11 класів реалізувати право на користування транспортом і відмови у наданні дозволу на пільговий проїзд;

- скасувати рішення Охтирської міської ради від 18.08.2021 № 122 про встановлення тарифів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі, яким тариф на перевезення 1 пасажира встановлено у розмірі 8,00 грн;

- зобов`язати відповідача передбачити в тарифах на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі знижку для школярів 5-11 класів 50 % вартості проїзду.

Свої вимоги позивачка мотивує тим, що перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту Охтирської міської ради згідно Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" і отримує допомогу малозабезпеченим сім`ям.

Згідно рішення Охтирської міської ради від 18.08.2021 № 122 про встановлення тарифів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі переглянуто встановлені тарифи на перевезення пасажирів в режимі маршрутного таксі і встановлено підвищені тарифи.

До рішення додаються тарифи на перевезення пасажирів в режимі маршрутного таксі, де тариф на перевезення 1 пасажира встановлено у розмірі 8.00грн.

На думку позивачки, під час вказаного перегляду тарифів в сторону збільшення відбулось порушення законодавства, що виразилось у порушенні (зниженні) стандартів життя.

Позивачка в 2021 року звернулась до міського голови Охтирської міської ради із заявою, в якій просила відкликати на сесії міської ради вказане рішення, оскільки вважає, що при його прийнятті не було враховано платіжну спроможність населення, просила при прийнятті рішення враховувати пільгу 50 % учням 5-11 класів. Листом від 19.11.2021 відповідач відмовив позивачці у задоволенні її заяви.

Вважаючи дії відповідача протиправними та такими, які не ґрунтуються на вимогах закону позивачка звернулася до суду за захистом свої прав.

Ухвалою суду від 30.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи ухвалено проводити за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою суду від 20.06.2022 закрито підготовче провадження по справі, призначено справу до судового розгляду.

Ухвалою суду від 31.10.2022 до участі в розгляді справи у якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на стороні відповідача залучено фізичних осіб-підприємців: ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , а також комунальне підприємство Охтирської міської ради "Благоустрій".

Представник позивачки в судовому засіданні позовні вимоги підтримав, просив суд задовольнити їх у повному обсязі.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився повторно, у відзиві наданому до суду проти позовних вимог заперечував, зазначивши, що перевізники 15.06.2021 фізичні особи-підприємці ОСОБА_4 , ОСОБА_14 , ОСОБА_12 , ОСОБА_5 , ОСОБА_7 , ОСОБА_10 , ОСОБА_9 , ОСОБА_11 , ОСОБА_8 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 та 19.07.2021 Комунальне підприємство "Благоустрій" Охтирської міської ради, яким відповідно до Порядку проведення конкурсу з перевезення пасажирів на автобусному маршруті загального користування встановлений тариф на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах користування та затверджений рішенням міської ради від 29.05.2014 № 1083-МР, згідно Методики розрахунку тарифу, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 17.09.2009 № 1175 подали заяви про встановлення тарифів на перевезення пасажирів у зв`язку із зростанням цін на паливно-мастильні матеріали та збільшенням розміру мінімальної заробітної плати.

Враховуючи суспільний інтерес щодо правильності надання перевізниками розрахунків при формуванні тарифів, враховуючи Меморандум про співпрацю між Охтирською міською радою, Громадською радою та суб`єктами господарювання щодо застосування громадського аудиту у сфері надання послуг та ефективного використання публічних коштів, укладеним відповідно до рішення Охтирської міської ради від 27.02.2018 № 1073-МР перевізниками надані копії звітів Аудиторів окремо по кожному маршруту щодо перевірки обґрунтованості підвищення тарифів на пасажирські перевезення. Оригінали знаходяться у вищезазначених перевізників. По кожному маршруту розрахунковий тариф різний і становить від 8,52 грн до 11,68 грн Перевізники дійшли згоди і звернулися до виконавчого комітету щодо встановлення єдиного тарифу на перевезення в розмірі 8 грн.

Відповідно до вимог Порядку проведена регуляторна процедура з відкритим обговоренням проектів рішень. Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акту про встановлення тарифів на перевезення були розміщені на сайті Охтирської міської ради 09.07.2021 з зазначенням, що зауваженню та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань до проекту подаються в письмовому вигляді протягом одного календарного місяця з дня опублікування на адресу розробника проекту - управління капітального будівництва та житлово-комунального господарства Охтирської міської ради. За час проведення регуляторної процедури зауважень та пропозицій до управління не надходило.

На сайті Охтирської міської ради 12.08.2021 було розміщено повідомлення про проведення "круглого столу". Під час "круглого столу" 16.08.2021 усі бажаючі мали змогу ознайомитися з розрахунками тарифів, задати перевізникам питання. Голова асоціації приватних перевізників "Сигнал" ОСОБА_11 повідомив, що перевізники добровільно беруть на себе зобов`язання і надалі здійснювати перевезення школярів 1-4-х класів під час учбового року за тарифом 4 грн. Також, перевізники надали згоду на перевезення без компенсації з міського бюджету дітей віком до 6 років без обмеження, дітей - інвалідів без обмеження кількості місць; дітей-загиблих учасників АТО без обмеження кількості місць; учасників бойових дій з наданням 1 місця; пенсіонерів з наданням 1 місця до 31.12.2021.

Рішення розглянуті та прийняті виконавчим комітетом Охтирської міської ради на засіданні 18.08.2021 та зареєстровано за № 122. Вказане рішення опубліковане на сайті Охтирської міської ради та у газеті "ГородА" № 34 від 25.08.2021.

Представник наголошує, що при прийнятті спірного рішення було дотримано правові норми та принципи, свій обов`язок по оприлюдненню відповідної інформації щодо повідомлення про опублікування проектів рішень (самих рішень та аналізів регуляторного впливу), у порядку передбаченим законом виконкомом було дотримано, а тому вважати спірні рішення противним законних підстав немає.

Треті особи, їх представники в судове засідання не з`явилися, надіслали до суду колективне звернення, в якому зазначали, що оскаржуване рішення є правомірним, оскільки законодавством не встановлено обов`язку щодо перевезення школярів безкоштовно чи зі знижкою. Наголосили на тому, що перевізники з власної ініціативи вирішили перевозити учнів 1-4 класів зі знижкою 50 % без компенсації з Державного бюджету.

Вислухавши представника позивачки, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту Охтирської міської ради згідно Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" і отримує допомогу малозабезпеченим сім`ям.

Рішення Охтирської міської ради від 18.08.2021 № 122 "Про встановлення тарифів на перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі" встановлено тарифи на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного таксі.

Згідно тарифів на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування в режимі маршрутного такс - тариф на перевезення 1 пасажира встановлено у розмірі 8 грн.

Позивачка 03.11.2021 звернулась до міського голови Охтирської міської ради із заявою, в якій просила відкликати на сесії міської ради вказане рішення, оскільки вважає, що при його прийнятті не було враховано платіжну спроможність населення, просила при прийнятті рішення враховувати пільгу 50 % учням 5-11 класів.

Листом від 19.11.2021 № 01-68/485/01-с/876 відповідач повідомив позивачці про те, що встановлення тарифів на проїзд пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування здійснювався у відповідності до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про автомобільний транспорт" з урахуванням Методики розрахунку тарифів на послуги, пасажирського автомобільного транспорту, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 17.11.2009 № 1175 (із змінами) та відповідно до Порядку встановлення тарифів на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, затвердженого рішенням Охтирської міської ради № 1083-МР від 29.05.2014 (із змінами).

Розрахунковий тариф перевізників у 2021 році по кожному маршруту складав від 8,10 грн і до 12,16 грн. Відповідно до висновків незалежного ліцензованого аудитора розрахункові тарифи перевізників на пасажирські перевезення по кожному маршруту окремо є економічно обґрунтованими внаслідок підвищення цін на паливо, мастильні матеріали та підвищення мінімальної заробітної плати.

Без компенсації з місцевого бюджету перевізники маршрутних таксі взяли на себе добровільне зобов`язання здійснювати в усі дні, крім святкових та вихідних, безкоштовні перевезення:

- дітей віком до 6 років без обмеження кількості місць;

- дітей-інвалідів без обмеження кількості місць;

- дітей загиблих учасників АТО без обмеження кількості місць;

- учасників бойових дій з наданням 1 місця;

- пенсіонерів з наданням 1 місця до 01.01.2022.

Також, для зручності пасажирів усі перевізники міста добровільно надали згоду на встановлення єдиного для всіх маршрутів тарифу на пасажирські перевезення для населення в розмірі 8 грн, який є значно меншим, ніж фактичні розрахункові тарифи по кожному маршруту. Жодним законодавчим актом України не передбачено надання обов`язкових пільг на проїзд для школярів. Але, усі перевізники міста добровільно запропонували перевозити учнів ЗОШ 1-4-х класів в учбовий період за тарифом 4 грн.

Враховуючи вищевикладене, процедура встановлення тарифів на пасажирські перевезення була здійснена з дотриманням вимог регуляторної політики, з проведенням відкритого обговорення та у відповідності до Порядку встановлення тарифів на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування, затверджених рішенням міської ради № 1083-МР від 29.05.2014.

Вважаючи дії відповідача протиправними та такими, які не ґрунтуються на вимогах закону позивачка звернулася до суду за захистом свої прав.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з такого.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначені відповідно до Закону України "Про автомобільний транспорт" № 2344-III від 05 квітня 2001 року (далі Закон № 2344-III).

Відповідно до частини дев`ятої статті 6 Закону № 2344-III органи місцевого самоврядування формують мережу міських автобусних маршрутів загального користування і здійснюють у межах своїх повноважень контроль за дотриманням законодавства у сфері автомобільного транспорту на відповідній території, запроваджують автоматизовану систему обліку оплати проїзду та встановлюють порядок її функціонування, а також види, форми носіїв, порядок обігу та реєстрації проїзних документів; визначають особу, уповноважену здійснювати справляння плати за транспортні послуги в разі запровадження автоматизованої системи обліку оплати проїзду.

Організація пасажирських перевезень на міських автобусних маршрутах загального користування покладається на виконавчий орган сільської, селищної, міської ради відповідного населеного пункту (ст.7 Закону № 2344-III).

За приписами частини другої статті 11 Закону № 2344-III соціально значущими послугами автомобільного транспорту є послуги з перевезення пасажирів автобусними маршрутами загального користування за визначеними уповноваженими органами тарифами та на пільгових умовах відповідно до законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 31 Закону № 2344-III відносини автомобільного перевізника, що здійснює перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування міських, приміських та міжміських, які не виходять за межі території області (внутрішньообласні маршрути), із органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування визначаються договором про організацію перевезень пасажирів на автобусному маршруті загального користування, у якому встановлюються: перелік маршрутів загального користування, які буде обслуговувати автомобільний перевізник, умови організації перевезень, показники якості транспортного обслуговування населення, термін роботи автомобільного перевізника, зобов`язання органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо облаштування маршруту, підтримки проїзної частини автомобільної дороги та під`їзних шляхів у належному стані (тільки для міських автобусних маршрутів), розмір компенсації витрат автомобільного перевізника внаслідок перевезення пільгових пасажирів та регулювання тарифів, механізм їх виплати.

Згідно зі ст. 10 Закону № 2344-III тарифна політика на автомобільному транспорті має задовольняти підприємницький інтерес, забезпечувати розвиток автомобільного транспорту, стимулювати впровадження новітніх технологій перевезень, застосування сучасних типів транспортних засобів, а також сприяти вирішенню таких завдань: збільшення можливостей суб`єктів господарювання щодо забезпечення потреб споживачів у послугах, залучення інвестицій у розвиток автомобільного транспорту та досягнення сталих економічних умов роботи; стимулювання конкуренції та появи нових суб`єктів господарювання, які належать до автомобільного транспорту; забезпечення балансу між платоспроможним попитом на послуги та обсягом витрат на їх надання; забезпечення стабільності, прозорості та прогнозованості тарифів. Реалізація єдиної тарифної політики передбачає затверджену центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, методику розрахунку тарифів за видами перевезень.

Відповідно до статті 10 Закону України "Про автомобільний транспорт" та з метою реалізації єдиної тарифної політики у сфері пасажирських автомобільних перевезень, Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 17.11.2009 N 1175 затверджено Методику розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту (далі - Методика).

Зазначена Методика визначає механізм формування тарифів на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, автобусних маршрутах спеціальних перевезень та автобусних маршрутах нерегулярних перевезень, а також тарифів на послуги з перевезення пасажирів у таксі та легковими автомобілями на замовлення і застосовується органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та автомобільними перевізниками незалежно від їх відомчої підпорядкованості, форми власності та організаційно-правової форми господарювання (далі - Перевізники) (пункт 1.1 Методики)

Методика є обов`язковою для застосування під час встановлення регульованого тарифу органами виконавчої влади та місцевого самоврядування на послуги пасажирського автомобільного транспорту (далі - Послуги) і носить рекомендаційний характер під час формування вільних тарифів на ці послуги. (п. 1.2 Методики).

Пунктом 1.6. Методики передбачено, що перегляд рівня тарифів повинен здійснюватись у зв`язку зі зміною умов виробничої діяльності та реалізації Послуг, що не залежать від господарської діяльності Перевізника, в тому числі в разі зміни вартості палива більш ніж на 10 %.

Судом встановлено, що відповідно до приписів ст. 10 Закону України "Про автомобільний транспорт" та п. 1.6 Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту, затвердженої наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 17.11.2009 № 1175, враховуючи підняття цін на пальне, запчастини та витратні матеріали, зростання рівня прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати, у 2018 році перевізники 15.06.2021 фізичні особи-підриємці: ОСОБА_4 , ОСОБА_14 , ОСОБА_12 , ОСОБА_5 , ОСОБА_7 , ОСОБА_10 , ОСОБА_9 , ОСОБА_11 , ОСОБА_8 , ОСОБА_6 , ОСОБА_2 , а 19.07.2021 і Комунальне підприємство "Благоустрій" Охтирської міської ради подали заяви про встановлення тарифів на перевезення пасажирів, обґрунтувавши подані заяви відповідними доказами.

Повноваження щодо встановлення тарифів на транспорті послуги віднесені до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад відповідно до Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні".

Так, згідно з п.п. 2 п. "а" ч. 1 ст. 28 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження; встановлення в порядку і межах, визначених законом, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.

Позивачка оскаржує протиправні дії відповідача щодо не передбачення можливості дітям 5-11 класів реалізувати право на користування транспортом і відмови у наданні дозволу на пільговий проїзд, жодним нормативним актом України не передбачено забезпечення учням шкіл безкоштовного проїзду або встановлення 50 % знижки на проїзд.

Встановлені обставини справи свідчать про дотримання відповідачем порядку розгляду та прийняття рішень, у зв`язку з чим ним не допущена протиправна бездіяльність щодо не перегляду рівня тарифів на послуги з перевезення пасажирів і багажу автобусами міських маршрутах загального користування, які здійснюються у звичайному режимі руху та у режимі маршрутного таксі, відповідно до п. 1.6 Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту.

Стосовно позовних вимог про визнати протиправними і дискримінаційними дії відповідача щодо не передбачення можливості дітям 5-11 класів реалізувати право на користування транспортом і відмови у наданні дозволу на пільговий проїзд суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Згідно з частинами 1, 2 статті 24 Конституції України громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом; не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками.

З метою забезпечення рівних можливостей щодо реалізації прав і свобод людини та громадянина та протидії дискримінації в Україні діє Закон "Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні". Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 1 даного Закону дискримінація - ситуація, за якої особа та/або група осіб за їх ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними (далі - певні ознаки), зазнає обмеження у визнанні, реалізації або користуванні правами і свободами в будь-якій формі, встановленій цим Законом, крім випадків, коли таке обмеження має правомірну, об`єктивно обґрунтовану мету, способи досягнення якої є належними та необхідними.

Провідну роль у механізмі ефективної протидії дискримінації стосовно основоположних прав і свобод Ради Європи відіграє Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод(далі - Конвенція) та практика Європейського суду з прав людини.

Стаття 14 Конвенції визначає, що користування правами та свободами, визнаними в цій Конвенції, має бути забезпечене без дискримінації за будь-якою ознакою - статі, раси, кольору шкіри, мови, релігії, політичних чи інших переконань, національного чи соціального походження, належності до національних меншин, майнового стану, народження, або за іншою ознакою.

Протокол № 12 до Конвенції забороняє дискримінацію у "здійсненні будь-якого передбаченого законом права". Зміст цих термінів прокоментовано у Пояснювальній доповіді Ради Європи, яка виступає актом офіційного авторитетного тлумачення положень відповідного міжнародного договору, що підлягає врахуванню при імплементації його положень на національному рівні, у тому числі при юридичній аргументації позиції у справі та ухваленні судового рішення.

У Пояснювальній доповіді Ради Європи зазначено, що Протокол № 12 стосується заборони дискримінації: І) у здійсненні будь-якого права, що спеціально гарантовано особі на підставі положень національного законодавства; ІІ) у здійсненні будь-якого права, що може бути виведене з чіткого обов`язку державного органу на підставі положень національного законодавства, тобто коли на державний орган на підставі положень національного законодавства покладений обов`язок діяти певним чином; ІІІ) у здійсненні будь-якого права, що виконується державним органом у процесі виконання ним дискреційних повноважень (наприклад, призначення субсидій) у здійсненні будь - якого права, що відбувається у формі будь-якої іншої дії чи бездіяльності з боку державного органу (наприклад, поведінка правоохоронних органів під час громадських заворушень) (п. 22 Пояснювальної доповіді).

Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) сформулював дискримінацію як "відмінність у ставленні до осіб, які знаходяться в аналогічних або відповідним чином схожих ситуаціях", що "ґрунтується на ознаці, яку можна ідентифікувати" (Рішення ЄСПЛ у справах Карсон та інші проти Сполученого Королівства (№ 42184/05 від 16.03.2010); Д.Г. та інші проти Чеської Республіки (№ 57325/00 від 13.11.2007); Бьорден проти Сполученого Королівства (№ 13378/05 від 29.04.2008).

Пряма дискримінація - це коли до особи ставляться у менш сприятливий спосіб у порівнянні з тим, як ставилися чи могли б ставитися до інших осіб у подібній ситуації, і причиною такого ставлення є наявність у цієї особи певних характеристик, що відносяться до категорії "захищених ознак". Європейські антидискримінаційні директиви забороняють відмінне ставлення, що ґрунтується на "захищених ознаках". Для того, щоб стверджувати про наявність дискримінації, потрібно довести відмінне ставлення, в основі якого лежить захищена ознака, і яке не може бути об`єктивно виправдане.

ЄСПЛ підсумовує, що "відмінність у ставленні може проявлятися у формі непропорційно шкідливих наслідків загальної політики чи заходу, які попри своє нейтральне формулювання дискримінують певну групу осіб". (Рішення ЄСПЛ у справах Д.Г. та інші проти Чеської Республіки (№ 57325/00 від 13.11.2007); Опуз проти Туреччини (№ 33401/02 від 9.06.2009).

Позивач стверджує, що оскаржуване рішення порушує Конвенцію в частині заборони дискримінації.

В справі Бьорден проти Сполученого Королівства (№ 13378/05 від 29.04.2008) ЄСПЛ зазначає, що різне ставлення до осіб у відповідним чином схожих ситуаціях є дискримінаційним, якщо воно не має об`єктивного і розумного виправдання, іншими словами, якщо воно не переслідує законну мету або відсутнє розумне пропорційне співвідношення між запровадженими заходами і поставленою метою. Тобто, відмінність у ставленні є виправданою, якщо відповідне правило чи практика переслідують законну мету; засоби, обрані для досягнення цієї мети (тобто заходи, що привели до відмінного поводження), є пропорційними і необхідними для досягнення цієї мети.

Відповідно до статті 6 Закону України "Про міський електричний транспорт" права пасажирів, порядок проїзду і його оплати визначаються Правилами користування міським електричним транспортом, які повинні гарантувати пасажирам право на одержання: якісних і безпечних транспортних послуг відповідно до цього Закону; своєчасної та достовірної інформації стосовно транспортних послуг; компенсації згідно із законодавством заподіяної під час користування міським електричним транспортом шкоди.

Рішення № 122 від 18.08.2021 затверджує різні тарифи на проїзд, чим надає пасажиру можливість самостійного вибору способу оплати, жоден з яких не обмежує його право на проїзд чи законні права пасажира.

Зі змісту позовної заяви та наданих позивачкою доказів вбачається, що позивачці не було відмовлено у наданні транспортних послуг через якусь із визначених законом дискримінаційних ознак, доказів про те, що вона має право на пільги чи пільги згідно законодавством України мають учні 5-11 класів не надано, а тому немає жодних підстав вважати, що права позивачки в цій частині порушені і мають бути захищені саме у спосіб скасування оспорюваного нею рішення.

Враховуючи наведене, суд вважає, що доводи позивачки стосовно протиправності рішення відповідача є необґрунтованими та спростовуються наявними матеріалами справи.

У зв`язку з цим, вимоги позивачки задоволенню не підлягають.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Охтирської міської ради в особі Виконавчого комітету, треті особи на стороні відповідача - фізичні особи-підприємці: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 та Комунальне підприємство Охтирської міської ради "Благоустрій" про визнання дій протиправними та скасування рішення відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 27.02.2023.

Суддя М.М. Шаповал

Джерело: ЄДРСР 109218837
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку