open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 320/3752/22
Моніторити
emblem
Справа № 320/3752/22
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /18.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /18.04.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /03.05.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.04.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /16.02.2023/ Шостий апеляційний адміністративний суд Постанова /16.02.2023/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.01.2023/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.01.2023/ Шостий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /28.11.2022/ Шостий апеляційний адміністративний суд Рішення /06.10.2022/ Київський окружний адміністративний суд Рішення /06.10.2022/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.05.2022/ Київський окружний адміністративний суд Ухвала суду /22.04.2022/ Київський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/3752/22 Суддя (судді) першої інстанції: Лисенко В.І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 лютого 2023 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І.О., суддів - Мельничука В.П., Оксененка О.М., при секретарі - Рейтаровській О.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 року адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» до Державної податкової служби України в особі Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ

Товариством з обмеженою відповідальністю «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» (надалі за текстом - «ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД») подано позов про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0265560707 від 04.11.2021 р., яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 13 006 311 грн. 24 коп. за порушення статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19 грудня 1995 року № 481/95-BP (надалі за текстом - «Закон № 481/95-BP»).

На обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що він провадить господарську діяльність у сфері безмитної торгівлі, а тому на нього не поширюються положення законодавства України, що регламентують діяльність акцизних складів.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 року адміністративний позов задоволено повністю.

В апеляційній скарзі Головне управління ДПС у Київській області просить скасувати вказане судове рішення та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову з підстав порушення судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Зокрема, скаржник звертає увагу на те, що перевіркою встановлено факт зберігання позивачем алкогольних напоїв та тютюнових виробів у складському приміщенні, відомості про місцезнаходження якого не внесено до Єдиного державного реєстру місць зберігання.

Скаржник звертає увагу на те, що у преамбулі Закону № 481/95-BP не зазначено про його дію на території України та не вказано, що це стосується лише митної території України.

Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Шостий апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що 17 вересня 2021 р. посадовими особами Головного управління ДПС у Київській області проведено фактичну перевірку складського комплексу (складу) по вул. Мойсеєва, 72, у с. Мартусівка, Бориспільського району, Київської області, яке використовується ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» для провадження господарської діяльності.

Результати перевірки оформлено актом № 16095/10/36/07/36953886 від 24.09.2021 р.

Згідно цьому акту позивачем порушено вимоги ст. 15 Закону № 481/95-BP, пункту 63.3 статті 63 Податкового кодексу України (надалі за текстом - «ПК України») внаслідок зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів у місцях зберігання, не внесених до Єдиного реєстру.

Такий висновок обґрунтовано наступним.

Станом на 16 год. 15 хв. 17.09.2021 р. в приміщенні складу магазину безмитної торгівлі за адресою Київська область, Бориспільський район, с. Мартусівка, вул. Мойсеєва (Промислова), 72 знаходились алкогольні напої та тютюнові вироби в асортименті у кількості 636 найменувань на загальну суму 13 006311 грн. 24 коп., які у період з 20.09.2021 р. по 22.09.2021 р. були відвантажені до магазину безмитної торгівлі ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» за адресою Київська область, Бориспільський район, с. Гора, вул. Бориспіль-7, Аеропорт, термінал «D», на підставі накладних на внутрішнє переміщення.

На момент перевірки відомості про місцезнаходження складу площею 2 560, 47 кв.м за адресою Київська область, Бориспільський район, с. Мартусівка, вул. Мойсеєва, 72, які використовуються для зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів не внесено до Єдиного державного реєстру місць зберігання.

Перевіркою встановлено факт неподання до органів ДПС повідомлення (заяви) за формою № 20-ОПП про зареєстровані об`єкти оподаткування (складський комплекс (склад)), що використовуються підприємством за адресою Київська область, Бориспільський район, с. Мартусівка, вул. Мойсеєва (Промислова), 72

На підставі висновків, викладених в акті перевірки, відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення № 0265560707 від 04.11.2021 р., яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції в розмірі 13 006 311 грн. 24 коп.

У статті 1 Закону № 481/95-BP надано визначення термінів, що виживаються у ньому. Розкрито і зміст терміну місце зберігання - це місце, яке використовується для зберігання спирту, або приміщення, яке використовується для зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, відомості про місцезнаходження якого внесені до Єдиного державного реєстру місць зберігання.

Частинами 59, 60 статті 15 Закону № 481/95-BP установлено, що зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів здійснюється в місцях зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, внесених до Єдиного реєстру, незалежно від того, кому належить таке місце зберігання, або того, за заявою якого суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) таке місце зберігання було внесено до Єдиного реєстру.

Внесення даних до Єдиного реєстру проводиться на підставі заяви суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) з обов`язковим зазначенням місцезнаходження місця зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів, а також: для юридичних осіб - найменування, місцезнаходження, коду Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; для фізичних осіб - підприємців - прізвища, імені, по батькові, місця проживання, реєстраційного номера облікової картки платника податків.

Згідно абзацу 17 статті 16 Закону № 481/95-BP у разі зберігання спирту, або алкогольних напоїв, або тютюнових виробів у місцях зберігання, не внесених до Єдиного реєстру, до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу - 100 відсотків вартості товару, який знаходиться в такому місці зберігання, але не менше 17000 гривень.

Пункт 25 частини 1 статті 4 МК України визначає, що митний режим - це комплекс взаємопов`язаних правових норм, що відповідно до заявленої мети переміщення товарів через митний кордон України визначають митну процедуру щодо цих товарів, їх правовий статус, умови оподаткування і обумовлюють їх використання після митного оформлення.

Згідно пункту 10 частини 1 статті 70 МК України режим безмитної торгівлі запроваджується з метою застосування законодавства України з питань митної справи.

Відповідно до статті 73 МК України умови перебування товарів, транспортних засобів комерційного призначення у відповідному митному режимі, обмеження щодо їх використання, застосування заходів тарифного та нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності визначаються цим Кодексом, іншими законодавчими актами України з питань митної справи та у сфері зовнішньоекономічної діяльності. Питання, пов`язані з виконанням необхідних митних формальностей та здійсненням митного контролю товарів, поміщених у відповідний митний режим, регулюються цим Кодексом.

Частина 1 статті 140 Митного кодексу України (надалі за текстом - «МК України») визначає, що безмитна торгівля - це митний режим, відповідно до якого товари, не призначені для вільного обігу на митній території України, знаходяться та реалізуються для вивезення за межі митної території України під митним контролем у пунктах пропуску (пунктах контролю) через державний кордон України, відкритих для міжнародного сполучення, та на повітряних, водних або залізничних транспортних засобах комерційного призначення, що виконують міжнародні рейси, з умовним звільненням від оподаткування митними платежами, установленими на імпорт та експорт таких товарів, та без застосування до них заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, а також без проведення заходів офіційного контролю.

Відповідно до частини 1 статті 141 МК України у митний режим безмитної торгівлі поміщуються іноземні та українські товари, які ввозяться з-за меж митної території України або вивозяться з митної території України.

Відповідно до частин 3, 4 статті 141 МК України іноземні товари поміщуються у митний режим безмитної торгівлі з умовним звільненням від оподаткування митними платежами. Поміщення українських товарів у митний режим безмитної торгівлі для цілей оподаткування вважається експортом цих товарів.

Частиною 6 названої статті МК України передбачено, що поміщення товарів у митний режим безмитної торгівлі, а також зміна цього митного режиму здійснюється митним органом, у зоні діяльності якого розташований відповідний магазин безмитної торгівлі.

Згідно частини 2 статті 142 МК України товари, поміщені в митний режим безмитної торгівлі, протягом всього строку перебування у цьому режимі знаходяться під митним контролем.

За змістом статті 145 МК України іноземні товари, поміщені у митний режим безмитної торгівлі, зберігають статус іноземних товарів. Українські товари, поміщені у митний режим безмитної торгівлі, отримують статус іноземних товарів.

Пунктом 2 частини 1 статті 404 МК України відкриття та експлуатація магазину безмитної торгівлі віднесено до видів діяльності, контроль за провадженням яких здійснюється митними органами.

Відповідно до частини 1 статті 405 ПК України на провадження видів діяльності, зазначених у статті 404 цього Кодексу, надаються дозволи. Підприємства, які отримали такі дозволи, включаються до відповідних реєстрів, які ведуться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, відповідно до статті 415 цього Кодексу. Таким підприємствам видаються витяги із зазначених реєстрів.

За визначенням наданим у частині 1 статті 420 МК України магазин безмитної торгівлі - це спеціалізований торговельний заклад, розташований у пункті пропуску через державний кордон України, відкритому для міжнародного сполучення, а також на повітряному або водному транспортному засобі комерційного призначення, що виконує міжнародні рейси, та призначений для реалізації товарів, поміщених у митний режим безмитної торгівлі.

Згідно частини 1 статті 421 МК України приміщення магазину безмитної торгівлі може включати в себе:

1) торговельний зал (зали), у тому числі бари та пункти громадського харчування;

2) допоміжні приміщення;

3) склади магазину, в тому числі склади для товарів, що реалізуються в торговельних залах, розташованих у різних пунктах пропуску, та переміщуються між ними виключно під митним контролем, та для майна, яке використовується у таких залах для реалізації зазначених товарів.

Відповідно до пункту 4 Порядку подання та розгляду заяв, надання, зупинення дії, анулювання дозволів на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 692 від 08.06.2012 р. та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 червня 2012 р. за № 1080/21392, до заяви на відкриття та експлуатацію магазину безмитної торгівлі додаються в паперовій та/або електронній формі такі документи:

- виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців і копії установчих документів;

- довідка банку (банків) про поточні рахунки заявника в національній та/або іноземній валюті;

- план пункту пропуску через державний кордон України з позначенням місця, де планується відкрити МБТ, фотофіксація (фіксація оточення, під`їздів, переднього і заднього фасадів будівлі, приміщень різного конструктиву, функціонала і технічного стану, особливостей об`єкта, а також інших значимих характеристик об`єкта);

- копії документів, що підтверджують право власності або користування приміщенням, у якому плануються відкриття та експлуатація МБТ;

- згода заявника на обробку його персональних даних відповідно до законодавства України;

- план приміщення МБТ;

- довідка органу доходів і зборів про відсутність у юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців заборгованості із сплати податків та зборів до державного та місцевих бюджетів.

Пунктом 4 частини 1 статті 422 МК України на утримувача магазину безмитної торгівлі покладено обов`язок вести облік товарів, що надходять до магазину безмитної торгівлі та реалізуються ним, і щоквартально подавати митному органу, в зоні діяльності якого знаходиться магазин, звіт про рух товарів у магазині за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Форми Звіту про рух товарів у магазині безмитної торгівлі та Звіту про товари, поставлені, реалізовані та не реалізовані на повітряному (водному або залізничному) транспортному засобі затверджено Наказом Міністерства доходів і зборів України № 803 від 16.12.2003 р., зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10 січня 2014 р. за № 16/24793.

Цим же наказом визначено, що Звіт про рух товарів у магазині безмитної торгівлі подається щокварталу протягом 10 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного кварталу.

Із наведеного випливає наступне.

По-перше, безмитна торгівля - це один з видів митного режиму і товари, поміщені у цей режим, знаходяться під митним контролем.

По-друге, для відкриття магазину безмитної торгівлі, як торговельного закладу призначеного для реалізації товарів, поміщених у митний режим безмитної торгівлі, не потребується внесення місць зберігання алкогольних напоїв та тютюнових виробів до Єдиного державного реєстру місць зберігання.

По-третє, контроль за експлуатацією магазину безмитної торгівлі здійснюється митними органами.

Згідно витягу з Реєстру магазинів безмитної торгівлі ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» є утримувачем магазину безмитної торгівлі..

22 січня 2020 р. митним постом «Аеропорт Бориспіль» Київської митниці Держмитслужби прийнято Рішення про створення зони митного контролю № 100290/2019/0286.

За змістом цього Рішення зона митного контролю створюється:

- міжнародний аеропорт «Бориспіль», Бориспіль-7, Бориспільський район, Київська область, 08307, торговельні зали магазину безмитної торгівлі ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛ ЛТД» розташовані на третьому поверсі пасажирського терміналу «D» міжнародного аеропорту «Бориспіль»;

- складське приміщення магазину безмитної торгівлі ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛТД» розташоване на перонному комплексі ДП МА «Бориспіль»;

- складське приміщення магазину безмитної торгівлі ТОВ «БФ ЕНД ГХ ТРЕВЕЛ РІТЕЙЛТД», розташоване за адресою: Київська область, Бориспільський район, с. Мартусівка, вул. Мойсеєва, 72.

Метою створення зони митного контролю є забезпечення здійснення митного контролю за товарами, що переміщуються через митний кордон України, розміщуються та перебувають у митному режимі безмитної торгівлі, проведення заходів, пов`язаних з виявленням, попередженням та припиненням контрабанди та порушень митних правил.

Враховуючи наведене, слід погодитись з висновком суду попередньої інстанції про протиправність оспорюваного податкового повідомлення рішення, оскільки алкогольні напої та тютюнові вироби перебувають під митним контролем, а відтак позивач, як утримувач магазину безмитної торгівлі, звільнений від обов`язку вносити відомості про приміщення, що використовуються для їх зберігання, до Єдиного державного реєстру місць зберігання.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що окружним адміністративним судом при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права, а посилання скаржника на те, перевіркою зафіксовано порушення пункту 63.3 статті 63 ПК України внаслідок неподання до органів ДПС повідомлення (заяви) за формою № 20-ОПП про зареєстровані об`єкти оподаткування (складський комплекс (склад)) є помилковим.

Відповідальність за порушення встановленого порядку взяття на облік (реєстрації) у контролюючих органах встановлена ст. 117 ПК України.

Водночас, податковим повідомленням-рішенням № 0265600707 від 04.11.2021 р. до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції виключно за порушення статті 15 Закону № 481/95-BP.

За правилами статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись статтями 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ПОСТАНОВИВ

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 06 жовтня 2022 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття.

Касаційна скарга на постанову суду може бути подана безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Постанову складено в повному обсязі 21 лютого 2023 р.

Головуючий суддя І.О.Лічевецький

суддя В.П.Мельничук

суддя О.М.Оксененко

Джерело: ЄДРСР 109137509
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку