open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

22 лютого 2023 рокум. ДніпроСправа № 360/4969/21

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Тихонов І.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Луганській області до Комунального підприємства «Шляхово-експлуатаційне підприємство» Рубіжанської міської ради Луганської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

14 вересня 2021 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Луганській області (далі- позивач) до Комунального підприємства «Шляхово-експлуатаційне підприємство» Рубіжанської міської ради Луганської області (далі відповідач), в якій просить:

-визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо невиконання вимог приписів Державної екологічної інспекції в Луганській області за № 135 від 23.04.2019 та № 127 від 28.04.2020, в частині: невжиття заходів по забезпеченню надійної експлуатації полігону ТВП відповідно до Правил експлуатації полігону ТВП; обладнання джерела викиду відповідно до вимог чинних нормативних документів, що регламентують відбір проб забруднюючих речовин в атмосферне повітря; забезпечення професійної підготовки, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами; надання копії Звіту про інвентаризацію викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря; надання копії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами; надання копії державної статистичної звітності за встановленою формою № 2-ТП (повітря) - (річна), затвердженої наказом Держстату України від 06.07.2018 № 124;

-зобов`язати відповідача виконати вимоги приписів Державної екологічної інспекції в Луганській області за № 135 від 23.04.2019 та № 127 від 28.04.2020, в частині:

1) забезпечення надійної експлуатації полігону ТВП відповідно до Правил експлуатації полігону ТВП, а саме: 26 - встановити автомобільні ваги для обліку кількості всіх видів відходів, що надходять на полігон; - оснастити спеціальними приладами для радіометричного контролю; - заходи (контроль) за станом впливу полігону на навколишнє природне середовище (повітря, ґрунт та підземні води) на полігоні не організований; - забезпечити нагірною канавою для запобігання витіканню за межі полігона забруднених поверхневих вод; - встановити вишку для візуального контролю виду відходів, що завозяться бортовими і самоскидними транспортними засобами; - встановити суцільну огорожу по периметру полігону; - організувати відведення зливових стоків (периметр території полігону облаштувати дренажними канавами, зробити обваловку), обладнати дизбар`єром для мийки спеціалізованого автотранспорту; - організувати майданчик для обеззаражування контейнерів для збору відходів; оснастити системи захисту ґрунтових вод; - вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату; - здійснити цілодобову охорону; в темний час доби полігон зробити освітлення;

2) обладнати джерело викиду відповідно до вимог чинних нормативних документів, що регламентують відбір проб забруднюючих речовин в атмосферне повітря;

3) забезпечити професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами;

4) надати копії Звіту про інвентаризацію викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря;

5) надати копії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами;

6) надати копії державної статистичної звітності за встановленою формою № 2-ТП (повітря) - (річна), затвердженої наказом Держстату України від 06.07.2018 № 124.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, позивач посилається на те, що Державною екологічною інспекцією в Луганській області (далі - Держекоінспекція), на підставі наказу Державної регуляторної служби України від 15.11.2018 № 152, наказу Державної екологічної інспекції в Луганській області від 07.12.2018 № 360/01-01-04 та посвідчення (направлення) від 05.04.2019 № 245/01-03-19 проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання - Комунальним підприємством "Шляхово-експлуатаційне підприємство" Рубіжанської міської ради (КП "ШЕП" Рубіжанської міської ради) вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. За результатом проведеної перевірки складено Акт № 135 від 23.04.2019; та Припис щодо усунення виявлених порушень природоохоронного законодавства № 135 від 23.04.2019. Акт № 135 від 23.04.2019 та Припис № 135 від 23.04.2019 вручені представнику КП «ШЕП» Рубіжанської міської ради. На підставі наказу Державної екологічної інспекції в Луганській області від 10.04.2020 № 2/1-28-105 та посвідчення (направлення) від 10.04.2020 № 2/2-18-358 Держекоінспекцією проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання тим же суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. За результатом проведеної перевірки складено Акт № 127 від 28.04.2020; та Припис щодо усунення виявлених порушень природоохоронного законодавствам 127 від 28.04.2020. Акт № 127 від 28.04.2020 та Припис № 127 від 28.04.2020 вручені представнику КП «ШЕП» Рубіжанської міської ради. За встановленими порушеннями вимог природоохоронного законодавства у відношенні Головного інженера КП «ШЕП» Рубіжанської міської ради складено протоколи про адміністративні правопорушення та останнього притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу, які сплачено у повному обсязі. Окрім того, на півого договору з окремими державними службовцями апарату облдержадміністрації» призупинено із позивачем дію трудового договору із 07.11.2022 на строк не більше ніж період дії воєнного стану у зв`язку із збройною агресією проти України, що виключає можливість обох сторін трудових відносин виконувати обов`язки, передбачені трудовим договором.

Ухвалою суду від 20.09.2021 відкрито провадження у справі, вирішено розглядати справу в порядку загального позовного провадження. призначено підготовче засідання.

Ухвалою суду від 25.10.2021 позов залишено без розгляду з підстав, визначених п.1 ч.1 ст.240 КАС України в зв`язку з відсутністю обставин, що свідчать про наявність у прокурора підстав для захисту інтересів держави, а отже і правових підстав для звернення до суду.

Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 21.02.2022 ухвалу Луганського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2021 року у справі №360/4969/21 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду від 01.12.2022 ухвалу Луганського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2021 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 21 лютого 2022 року скасовано. Справу за позовом керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Луганській області до Комунального підприємства «Шляхово-експлуатаційне підприємство» Рубіжанської міської ради Луганської області про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) направлено для продовження розгляду до Луганського окружного адміністративного суду.

Ухвалою суду від 22.12.2022 прийнято до провадження адміністративну справу, визначено аправу розглядати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Зазначена ухвала суду надіслана відповідачу на його електронну адресу - kpder@ukr.net, про що свідчить довідка про доставку процесуального документа в електронній формі. Документ доставлено 23.12.2022.

Відповідач правом подачі відзиву на позовну заяву не скористався.

Враховуючи дистанційний режим роботи суддів та працівників апарату Луганського окружного адміністративного суду з 02.05.2022, з метою збереження життя і здоров`я та забезпечення безпеки суддів і працівників апарату суду, судом розглянуті матеріали електронної справи.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79, 90 КАС України, суд встановив такі обставини справи.

Комунальне підприємство «Шляхово-експлуатаційне підприємство» Рубіжанської міської ради Луганської області, код ЄДРПОУ 13395773, зареєстровано як юридичну особу 01.04.1992, основний вид діяльності 38.11 Збирання безпечних відходів.

Державною екологічною інспекцією в Луганській області (далі - Держекоінспекція), на підставі наказу Державної регуляторної служби України від 15.11.2018 № 152, наказу Державної екологічної інспекції в Луганській області від 07.12.2018 № 360/01-01-04 та посвідчення (направлення) від 05.04.2019 № 245/01-03-19 проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання - Комунальним підприємством "Шляхово-експлуатаційне підприємство" Рубіжанської міської ради (КП "ШЕП" Рубіжанської міської ради) вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

За результатом проведеної перевірки складено Акт № 135 від 23.04.2019 та Припис щодо усунення виявлених порушень природоохоронного законодавства № 135 від 23.04.2019.

Пунктом сьомим припису № 135 від 23.04.2019 визначено необхідність забезпечити надійну експлуатацію полігону твердих побутових відходів (далі - ТПВ) відповідно до Правил експлуатації полігону ТВП, а саме: встановити автомобільні ваги для обліку кількості всіх видів відходів, що надходять на полігон; оснастити спеціальними приладами для радіометричного контролю; заходи (контроль) за станом впливу полігону на навколишнє природне середовище (повітря, грунт та підземні води) на полігоні не організований; забезпечити нагірною канавою для запобігання витіканню за межі полігона забруднених поверхневих вод; встановити вишку для візуального контролю виду відходів, що завозяться бортовими і самоскидними транспортними засобами; встановити суцільну огорожу по периметру полігону; організувати відведення зливових стоків (периметр території полігону облаштувати дренажними канавами, зробити обваловку), обладнати дизбар`єром для мийки спеціалізованого автотранспорту; організувати майданчик для обеззаражування контейнерів для збору відходів; оснастити системи захисту грунтових вод; вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату; здійснити цілодобову охорону; в темний час доби полігон зробити освітлення та інші правила.

Строк виконання вимог контролюючого органу встановлено до 23.06.2019.

Акт № 135 від 23.04.2019 та Припис № 135 від 23.04.2019 вручені представнику КП «ШЕП» Рубіжанської міської ради.

На підставі наказу Державної екологічної інспекції в Луганській області від 10.04.2020 № 2/1-28-105 та посвідчення (направлення) від 10.04.2020 № 2/2-18-358 Держекоінспекцією проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання тим же суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

За результатом проведеної перевірки складено Акт № 127 від 28.04.2020 та Припис щодо усунення виявлених порушень природоохоронного законодавствам 127 від 28.04.2020.

Відповідно до Припису № 127 від 28.04.2020 відповідачу встановлено:

п.7) обладнати джерело викиду відповідно до вимог чинних нормативних документів, що регламентують відбір проб забруднюючих речовин в атмосферне повітря, зі строком виконання - до 28.06.2020;

п.10) забезпечити професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами, зі строком виконання - до 28.06.2020; п.13) надати копії Звіту про інвентаризацію викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, зі строком виконання - до 28.06.2020;

п.14) надати копії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, зі строком виконання - до 28.06.2020;

п.16) Надати копії державної статистичної звітності за встановленою формою № 2-ТП (повітря) - (річна), затвердженої наказом Держстату України від 06.07.2018 № 124, зі строком виконання - до 28.06.2020.

Пунктом п`ятим даного Припису повторно встановлено усунути порушення, визначені у Приписі № 135 від 23.04.2019 щодо необхідності забезпечити надійної експлуатації полігону ТВП відповідно до Правил експлуатації полігону ТВП.

Акт № 127 від 28.04.2020 та Припис № 127 від 28.04.2020 вручені представнику КП «ШЕП» Рубіжанської міської ради.

На підставі вищевикладеного, Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Держекоінспекції винесено відносно Головного інженера КП «ШЕП» Рубіжанської міської ради постанови про адміністративне правопорушення, а саме: - від 24.04.2020 № 000205 за ст. 82-6 КУпАП (порушення встановлених правил і режиму експлуатації установок і виробництв з оброблення та утилізації відходів); - від 27.04.2020 № 000198 за ст. 82 КУпАП (порушення вимог щодо поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронения); - та від 17.04.2020 № 000367 за ст. 82-5 КУпАП (порушення правил передачі відходів).

Платіжними дорученнями №№ 435, 436, 438 від 04.05.2020 підтверджується сплата призначених штрафів. Вказані постанови про адміністративні правопорушення до суду не оскаржені.

На підставі наказу Державної екологічної інспекції в Луганській області від 17.07.2020 № 2/1-28-269 та посвідчення (направлення) від 17.07.2020 № 2/2-18-730 Держекоінспекцією проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарської діяльності вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів виконання раніше наданого припису.

За результатом проведеної перевірки контролюючим органом складено Акт № 290 від 04.08.2020.

Відповідно до Акту № 290 від 04.08.2020 під час здійснення позапланової перевірки щодо виконання раніше наданого припису з усунення порушень вимог природоохоронного законодавства за Актом перевірки № 127 від 28.04.2020, встановлено, що п.п. 5, 10, 13, 14, 16 Припису № 127 від 28.04.2020 КП «ШЕП» Рубіжанської міської ради - не виконані.

За результатом проведення заходу державного контролю, Державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Держекоінспекції винесено відносно посадових осіб КП «ШЕП» Рубіжанської міської ради постанови про адміністративне правопорушення: - від 27.07.2020 № 000852 за ст. 188-5 КУпАП (невиконання законних розпоряджень чи приписів посадових осіб органів, які здійснюють державний контроль у галузі охорони навколишнього природного середовища, використання природних ресурсів, радіаційної безпеки або охорону природних ресурсів); - від 24.07.2020 № 000851 за ст. 188-5 КУпАП; - та від 22.07.2020 № 000537 за ст. 188-5 КУпАП.

Платіжними дорученнями №№ 651, 652, 653 від 29.07.2020 підтверджується сплата особами призначених штрафів, а вказані постанови про адміністративні правопорушення до суду не оскаржені.

Вирішуючи спір по суті, суд виходить з таких вимог чинного законодавства.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно зі статтею 66 Конституції України кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

Статтею 40 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 № 1264-XII передбачено, що використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог:

а) раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;

б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;

в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;

г) застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров`я населення;

д) збереження територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;

е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб;

є) здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого використання біологічного різноманіття під час провадження діяльності, пов`язаної з поводженням з генетично модифікованими організмами.

При використанні природних ресурсів має забезпечуватися виконання й інших вимог, встановлених цим Законом та іншим законодавством України.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно з п.п. 5 п. 4 вказаного Положення Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин.

Згідно з п. 1 Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07.04.2020 № 230, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 16 квітня 2020 р. за № 350/34633, Державна екологічна інспекція відповідної області (далі - Інспекція) є територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.

Відповідно до пункту 6 розділу ІІ вказаного Положення Інспекція звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин.

Згідно зі статтею 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V (далі Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;

заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Відповідно до частини п`ятої, частини одинадцятої статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи.

Частиною першою статті 5 Закону № 877 передбачено, що планові заходи здійснюються відповідно до річних планів, що затверджуються органом державного нагляду (контролю) не пізніше 1 грудня року, що передує плановому.

Абзацом 3 частини першої статті 6 Закону № 877-V встановлено, що підставою для здійснення позапланового заходу є перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

Частиною шостою статті 7 Закону № 877-V визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості:

- дату складення акта;

- тип заходу (плановий або позаплановий);

- форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо);

- предмет державного нагляду (контролю);

- найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід;

найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.

Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.

Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).

У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.

Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).

Частиною сьомою статті 7 Закону № 877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Закон України «Про відходи» від 05.03.1998 № 187/98-ВР (далі Закон № 187/98-ВР) визначає правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини на території України.

Згідно зі статтею 1 Закону № 187/98-ВР:

відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення;

поводження з відходами - дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення;

об`єкти поводження з відходами - місця чи об`єкти, що використовуються для збирання, зберігання, сортування, оброблення, перероблення, утилізації, видалення, знешкодження та захоронення відходів.

Статтею 17 Закону № 187/98-ВР визначено, що суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані, зокрема:

в) визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров`я людини відповідно до нормативно-правових актів, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища;

г) на основі матеріально-сировинних балансів виробництва виявляти і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, і подавати щодо них статистичну звітність у встановленому порядку;

м) забезпечувати професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами.

Статтями 26, 27 Закону № 187/98-ВР передбачається державний облік і паспортизація відходів, а також ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів.

Згідно з пунктом «і» частини першої статті 32 Закону № 187/98-ВР з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини забороняється з 1 січня 2018 року захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів.

Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 № 435, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22 грудня 2010 р. за № 1307/18602, затверджено Правила експлуатації полігонів побутових відходів (далі Правила).

У відповідності до п.п.1.1, 1.2 Правил останні є обов`язковими для суб`єктів господарювання незалежно від форми власності, які здійснюють діяльність, пов`язану з експлуатацією та утриманням полігонів побутових відходів. Ці правила поширюються на полігони, що діють, та нові полігони, прийняті в експлуатацію відповідно до Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 461.

Пунктами 1.8, 1.9 Правил передбачено, що на кожен полігон ТПВ має бути розроблено санітарно-технічний паспорт, а також інструкція з експлуатації полігона.

На в`їзді до полігона побутових відходів має бути встановлений щит з такою інформацією: назва полігона побутових відходів; рік введення полігона в експлуатацію; найменування суб`єкта господарювання, що здійснює експлуатацію полігона побутових відходів; режим роботи полігона; види відходів, що приймаються на полігон; тарифи на надання послуг із захоронення побутових відходів; найменування структури, що забезпечує охорону полігона побутових відходів (пункт 2.1 Правил).

На кожному полігоні побутових відходів має бути контрольно-пропускний пункт (далі - КПП) і повинні бути встановлені автомобільні ваги для обліку кількості усіх видів відходів, що надходять на полігон побутових відходів (пункт 2.2. Правил).

Згідно з пунктом 2.3 Правил дорожні знаки при в`їзді та на територію полігона встановлюються відповідно до Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 ( 1306-2001-п ).

Пунктом 2.6 Правил передбачено, що на КПП повинна бути встановлена вишка для візуального контролю виду відходів, що завозяться бортовими і самоскидними транспортними засобами.

Відповідно до пункту 2.7 Правил для радіометричного контролю всіх відходів КПП повинен бути оснащений спеціальними приладами.

На полігонах побутових відходів мають бути розроблені щорічні технологічні плани організації робіт із захоронення відходів, на яких позначаються робочі карти (пункт 3.2 Правил).

Ступінь ущільнення відходів слід контролювати реперами, встановленими по кутах робочої карти (пункт 3.16 Правил).

Пунктом 5.1 Правил визначено, що на полігонах має бути створена система моніторингу та заходи екологічної безпеки мають бути спрямовані на захист нормального стану повітря, ґрунту та підземних вод.

Згідно з пунктом 5.2 Правил дослідження проб повітря проводиться за такими показниками: азот, діоксид вуглецю, ангідрид сірчаний, вуглецю оксид, сірководень, фенол, формальдегід.

Відповідно до пункту 5.4 Правил керівник (власник) полігона побутових відходів зобов`язаний забезпечити проведення контролю за станом атмосферного повітря на межі санітарно-захисної зони та на виробничій території атестованою лабораторією. Перелік забруднюючих речовин, періодичність та точки відбору проб повітря повинні узгоджуватися відповідно до Державних санітарних правил охорони атмосферного повітря населених місць (від забруднення хімічними та біологічними речовинами), затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09.07.97 № 201 ( v0201282-97 ).

Пункт 5.8 Правил передбачає, що дослідження ґрунту на території полігона побутових відходів та у межах санітарно-захисної зони (на відстані 50, 100, 200 і 500 м) повинні проводитись не рідше ніж двічі на рік.

Територія полігона побутових відходів має бути обмежена нагірною канавою для запобігання витіканню за межі полігона забруднених поверхневих вод. Не рідше ніж двічі на місяць операторам інженерного обладнання полігона слід проводити її огляд і за потреби очищати (пункт 5.9).

Пунктом 5.11 Правил визначено, що полігон побутових відходів повинен бути оснащений системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату.

Полігони побутових відходів повинні мати охорону (п.6.1 Правил). Поряд з приміщенням охорони споруджується оглядова вишка у разі відсутності пересувних постів охорони та огорожі по всьому периметру полігона (п.6.5 Правил).

Пунктом 6.7 Правил встановлено, що по периметру території полігона побутових відходів має бути споруджена суцільна огорожа заввишки до 2,0 - 2,5 м або ґрунтовий вал заввишки 1,5 - 1,7 м і завширшки 3,0 - 3,5 м, що забезпечить в`їзд транспортних засобів на полігон побутових відходів лише через КПП.

Господарська зона полігона побутових відходів і територія КПП у темний час доби мають бути освітлені. Слід вважати достатнім освітлення не менше 5 лк (пункт 6.11 Правил).

Для розміщення первинних засобів пожежогасіння на території полігона побутових відходів (у господарській зоні) встановлюються спеціальні пожежні щити (стенди) згідно з вимогами Правил пожежної безпеки в України, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій від 19.10.2004 № 126 ( z1410-04 ), зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 04.11.2004 за № 1410/10009 (пункт 7.3 Правил).

Згідно з абз. п`ятим частини першої статті 46 Закону України «Про охорону земель» від 19.06.2003 № 962-IV при здійсненні господарської діяльності, пов`язаної із зберіганням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням і захороненням відходів, забезпечується, зокрема, запобігання негативному впливу об`єктів поводження з відходами, що використовуються для збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення відходів на ґрунтовий покрив прилеглих територій.

Також, статтею 105 Водного кодексу України закріплено, що підприємства, установи і організації, діяльність яких може негативно впливати на стан підземних вод, особливо ті, які експлуатують накопичувані промислових, побутових і сільськогосподарських стоків чи відходів, повинні здійснювати заходи щодо попередження забруднення підземних вод, а також обладнувати локальні мережі спостерігаючих свердловин для контролю за якісним станом цих вод.

Згідно зі ст. 2 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» відносини в галузі охорони атмосферного повітря регулюються цим Законом, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища" та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до п.2 ч.І ст. 10 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів.

Відповідно до пп. 5.4.1 КНД 211.2.3.063-98 «Метрологічне забезпечення. Відбір проб промислових викидів (Інструкція)» для контролю дотримання встановлених нормативів гранично допустимого викиду забруднюючої речовини стаціонарного джерела та технологічних нормативів допустимого викиду забруднюючої речовини (далі за текстом - нормативи викидів) і визначення оптимальних еколого-теплотехнічних і (або) еколого-технологічних характеристик обладнують місця відбору від кожної одиниці паливовикористовуючого обладнання.

Розташування місця відбору повинно відповідати вимогам 5.1. Місця відбору проб на газоходах та трубах встановлені пп. 5.1. КНД 211.2.3.063-98 «Метрологічне забезпечення. Відбір проб промислових викидів (Інструкція)». Так, як правило, відбір проб ЗР виконують в тому ж місці, де вимірюють швидкість та інші параметри газопилового потоку або на відстані від нього, що не перевищує одного еквівалентного діаметра газоходу. Розташування місць вимірювання параметрів газопилового потоку повинно відповідати вимогам ТОСТ 17.2.4.06, ТОСТ 17.2.4.07. Місце для вимірювання параметрів газопилового потоку та відбору проб визначають на прямолінійній, по можливості вертикальній, ділянці газоходу. Переріз газоходу, де виконуються вимірювання, слід вибирати чим далі від місць, де змінюється напрям потоку газу або площа поперечного перерізу газоходу (відводи, коліна, шибери, люки, дроселюючі пристрої, тощо). Довжина прямолінійної ділянки повинна бути не менша 4-5 еквівалентних діаметрів газоходу. Відрізок прямої ділянки газоходу до місця, де виконуються вимірювання, повинен бути довшим за відрізок після місця виміру. Відношення довжин відрізків газоходу визначається згідно з ГОСТ 17.2.4.06. Якщо ці вимоги не можливо виконати, тоді місце відбору проб обладнують з максимально можливим наближенням до виконання вимог 5.1.3 та згідно з ГОСТ 17.2.4.06 збільшують кількість точок вимірювань і відповідно - кількість точок контролю (відбору проб). Для окремо розташованих вертикальних труб висотою більше 10 м дозволяється обладнання місць відбору на висоті, що дорівнює 4-5 еквівалентним діаметрам труби.

Аналогічний порядок визначають положення, що містяться в ДСТУ 8725:2017 «Якість повітря. Викиди стаціонарних джерел. Методи визначення швидкості та об`ємної витрати газопилових потоків».

Відповідно до п. «д» ч.І ст. 20 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, одержання безоплатно в установленому порядку необхідних для виконання покладених на нього завдань інформації, документів і матеріалів від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій усіх форм власності та їх посадових осіб, фізичних осіб.

Судом встановлено, що відповідач допустив протиправну бездіяльність щодо невжиття заходів стосовно порушень вищезазначених вимог природоохоронного законодавства, що вказані в актах № 135 від 23.04.2019, № 127 від 28.04.2020 та № 290 від 04.08.2020.

На запити Сєвєродонецької окружної прокуратури від 22.07.2021 № 52/2-1410 вих-21 та від 11.08.2021 № 52/2-1669 вих-21, КП «ШЕП» Рубіжанської міської ради у свої листах від 29.07.2021 № 1335 та від 16.08.2021 № 1393 надало відомості про хід виконання приписів Держекоінспекції, з чого вбачається, що дієвих заходів, спрямованих на усунення встановлених органом державного контролю порушень, зазначеним суб`єктом господарювання не вжито.

Таким чином, всупереч зазначених положень чинного законодавства, КП «ШЕП» Рубіжанської міської ради, як суб`єкт господарювання, діяльність якого пов`язана із поводженням з відходами, будучи виконавцем послуг з вивезення побутових відходів на території м. Рубіжне, у порушення покладеного обов`язку з виконання приписів Держекоінспекції № 135 від 23.04.2019 та № 127 від 28.04.2020, порушення вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами, до цього часу не усунуто, що суперечить інтересам держави та територіальної громади м. Рубіжне зокрема.

На підставі викладеного суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання відповідача виконати вимоги приписів Державної екологічної інспекції в Луганській області за № 135 від 23.04.2019 та № 127 від 28.04.2020.

У відповідності до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно частини першої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні (стаття 90 КАС України).

За сукупністю наведених обставин, враховуючи, що позовні вимоги обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, відповідачем не спростовані, а відтак, підлягають задоволенню.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

За таких обставин, беручи до уваги відсутність витрат суб`єкта владних повноважень пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, відсутні підстави для стягнення судових витрат з відповідача.

Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури (вул. 8 Березня, 2, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93404, код ЄДРПОУ: 02909921) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Луганській області (вул. Гагаріна, 93 м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93411, код ЄДРПОУ 37991372) до Комунального підприємства «Шляхово-експлуатаційне підприємство» Рубіжанської міської ради Луганської області (вул. Миру, 46а, м. Рубіжне, Луганська область, 93010, код ЄДРПОУ 13395773) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Комунального підприємства «Шляхово-експлуатаційне підприємство» Рубіжанської міської ради Луганської області щодо невиконання вимог приписів Державної екологічної інспекції в Луганській області за № 135 від 23.04.2019 та № 127 від 28.04.2020, в частині: невжиття заходів по забезпеченню надійної експлуатації полігону ТВП відповідно до Правил експлуатації полігону ТВП; обладнання джерела викиду відповідно до вимог чинних нормативних документів, що регламентують відбір проб забруднюючих речовин в атмосферне повітря; забезпечення професійної підготовки, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами; надання копії Звіту про інвентаризацію викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря; надання копії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами; надання копії державної статистичної звітності за встановленою формою № 2-ТП (повітря) - (річна), затвердженої наказом Держстату України від 06.07.2018 № 124.

Зобов`язати Комунальне підприємство «Шляхово-експлуатаційне підприємство» Рубіжанської міської ради Луганської області виконати вимоги приписів Державної екологічної інспекції в Луганській області за № 135 від 23.04.2019 та № 127 від 28.04.2020, в частині:

1) забезпечення надійної експлуатації полігону ТВП відповідно до Правил експлуатації полігону ТВП, а саме: - встановити автомобільні ваги для обліку кількості всіх видів відходів, що надходять на полігон; - оснастити спеціальними приладами для радіометричного контролю; - заходи (контроль) за станом впливу полігону на навколишнє природне середовище (повітря, ґрунт та підземні води) на полігоні не організований; - забезпечити нагірною канавою для запобігання витіканню за межі полігона забруднених поверхневих вод; - встановити вишку для візуального контролю виду відходів, що завозяться бортовими і самоскидними транспортними засобами; - встановити суцільну огорожу по периметру полігону; - організувати відведення зливових стоків (периметр території полігону облаштувати дренажними канавами, зробити обваловку), обладнати дизбар`єром для мийки спеціалізованого автотранспорту; - організувати майданчик для обеззаражування контейнерів для збору відходів; оснастити системи захисту ґрунтових вод; - вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату; - здійснити цілодобову охорону; в темний час доби полігон зробити освітлення;

2) обладнати джерело викиду відповідно до вимог чинних нормативних документів, що регламентують відбір проб забруднюючих речовин в атмосферне повітря;

3) забезпечити професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами;

4) надати копії Звіту про інвентаризацію викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря;

5) надати копії дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами;

6) надати копії державної статистичної звітності за встановленою формою № 2-ТП (повітря) - (річна), затвердженої наказом Держстату України від 06.07.2018 № 124.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду.

Суддя І.В. Тихонов

Джерело: ЄДРСР 109134574
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку