open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 лютого 2023 року ЛуцькСправа № 140/8352/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Сороки Ю.Ю.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України, Міністерства внутрішніх справи України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся з позовом до Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України, Міністерства внутрішніх справи України про визнання протиправною бездіяльності МВС України та його структурного підрозділу - Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України щодо не оформлення необхідних документів для призначення пенсії за вислугу років, відповідно до статті 12 Закону України №2262-ХІІ.

Зобов`язання МВС України та його структурного підрозділу - Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України оформити та направити до ГУ ПФУ у Волинській області необхідні документи для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років, відповідно до статті 12 Закону України №2262-ХІІ.

Зобов`язання МВС України та його структурного підрозділу Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України зарахувати за вислугу років для призначення пенсії за вислугу років, відповідно до статті 12 Закону України №2262-ХІІ, період часу з 13.08.2014 року по 08.09.2014 року, протягом якого ОСОБА_1 брав участь в антитерористичній операції, у строк проходження служби на пільгових умовах-один місяць участі в антитерористичній операції за три місяці служби.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 07.11.2022 позивач з приводу оформлення та направлення до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області необхідних документів для встановлення (призначення) пенсії за вислугу років звернувся до МВС України. Листом Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України від 28.11.2022 №К14765/49 позивачу було відмовлено в оформленні та направленні до Пенсійного фонду України необхідних документів для встановлення (призначення) мені пенсії за вислугу років, оскільки вислуга років в органах внутрішніх справ у календарному обчисленні на день звільнення позивача становить 21 (двадцять один) рік 02 місяців 05 днів, а ст.12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», визначає умову призначення пенсії наявність вислуги не менше 22 календарних років та 6 місяців на дату звільнення, відповідно підстав в оформленні та направленні до органу Пенсійного фонду необхідних документів для призначення пенсії за вислугу років відповідно до статті 12 Закону України №2262 ХІІ відсутні.

Крім цього, зазначає, що в розрахунку не врахований період часу з 13.08.2014 по 08.09.2014, коли позивач брав участь в антитерористичній операції і за цей період часу не проведений розрахунок вислуги на пільгових умовах - один місяць служби за три місяці.

Позивач зазначає, що йому стало відомо, що Верховний Суд у складі суддів об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду своєю постановою у справі №805/3923/18-а відступив від правових висновків, викладених у постановах Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду у справі №725/1959/17 від 19.09.2018, у справі №295/6301/17 від 27.03.2018 та прийшов до висновку, що основним актом, на підставі якого здійснюється обчислення періоду проходження військової служби для зарахування його до стажу є Закон №262-ХІІ. Пільгове обчислення періоду проходження військової служби є похідним від визначальної підстави і може визначатись іншими підзаконними нормативно-правовими актами, зокрема, Постановою №393. Можливість пільгового обчислення вказаного періоду пов`язується, насамперед, зі спеціальним статусом, якого особи набули в результаті виконання відповідної роботи, яка визначена у законодавчому порядку. Позивач вважає, що з дня набрання рішенням у справі законної сили у нього виникло право на отримання пенсії за вислугу років на підставі Закону №2262-XII та Постанови №393, оскільки Законом України «Про Національну поліцію» визначено, що пенсійне забезпечення працівників поліції здійснюється в порядку та на умовах, визначених Законом №2262-ХІІ.

З огляду на вищевикладене, звертає увагу на те, що він не має календарної вислуги років для призначення пенсії, проте, в позивача наявний відповідний пільговий стаж, відповідно до приписів Постанови №393 (прийняття безпосередньої участі в антитерористичній операції та проходження служби у підрозділах, яка зараховувалася на пільгових умовах).

Відтак, вважає посилання відповідачів на відсутність підстав для призначення позивачу пенсії за вислугу років та необхідність врахування лише календарної вислуги років є необгрунтованим оскільки цей висновок грунтується на неправильному застосуванні норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 23.12.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в справі та ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) суддею одноособово.

Представники відповідачів у відзиві на позовну заяву та поясненнях, проти задоволення позовних вимог заперечили, мотивуючи тим, що що вислуга позивача в календарному обчисленні становить лише 21 рік 02 місяці 05 днів, що не дає права на пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ.

З наведених підстав просили відмовити в задоволенні позову повністю.

Інших заяв по суті справи на адресу суду від учасників справи не надходило.

Відповідно до пункту 20 частини першої статті 4, частини другої, пункту 10 частини шостої статті 12, частин першої - третьої статті 257, частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) дану справу, як справу незначної складності, розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що наказом Управління УМВС України у Волинській області №319 о/с від 05.11.2015, заступника начальника управління - начальника відділу розкриття злочинів проти особи, умисних вбивств, злочинів, учинених іноземцями та відносно них, оперативних розробок, незаконним обігом зброї та вибухівки управління карного розшуку УМВС підполковника міліції ОСОБА_1 , згідно з п.10 та 11 розділу XI Закону України «Про Національну поліцію» та відповідно до Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом органів внутрішніх справ звільнено з 06 листопада 2015 року у запас Збройних Сил (з постановкою на військовий облік) за п.64 «г» (через скорочення штатів).

На момент звільнення вислуга років складала 21 рік 02 місяці 05 днів в календарному обчисленні, пільгова вислуга років - 28 років 06 місяців 16 днів.

07.11.2022 ОСОБА_1 звернувся до МВС України з приводу оформлення та направлення до Головного управління Пенсійного фонду України у Волинській області необхідних документів для встановлення (призначення) пенсії за вислугу років.

Листом Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України від 28.11.2022 №К14765/49 позивачу було відмовлено в оформленні та направленні до Пенсійного фонду України необхідних документів для встановлення (призначення) мені пенсії за вислугу років, оскільки вислуга років в органах внутрішніх справ у календарному обчисленні на день звільнення позивача становить 21 (двадцять один) рік 02 місяців 05 днів, а ст.12 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», визначає умову призначення пенсії наявність вислуги не менше 22 календарних років та 6 місяців на дату звільнення, відповідно підстав в оформленні та направленні до органу Пенсійного фонду необхідних документів для призначення пенсії за вислугу років відповідно до статті 12 Закону України №2262 ХІІ відсутні.

При цьому, в розрахунку вислуги років не врахований період часу з 13.08.2014 по 08.09.2014, коли позивач брав участь в антитерористичній операції і за цей період часу не проведений розрахунок вислуги на пільгових умовах - один місяць служби за три місяці.

Не погоджуючись із діями відповідачів, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав, з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом шостим частини першої статті 92 Конституції України визначено, що виключно законами України визначаються, зокрема, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення.

Відповідно до пункту «в» частини першої статті 1-2 Закону України «Про пенсійне забезпечення звільнених з військової служби та деяких інших осіб» право на пенсійне забезпечення на умовах цього Закону мають звільнені зі служби (крім випадків призначення пенсії в разі втрати годувальника дружині (чоловіку) з урахуванням вимог частини п`ятої статті 30 цього Закону, яка призначається незалежно від звільнення зі служби) особи із числа військовослужбовців Збройних Сил, інших військових формувань, органів державної безпеки і внутрішніх справ колишнього Союзу РСР, Національної гвардії України, Прикордонних військ України, військ цивільної оборони України.

Згідно з пунктом «а» частини першої статті 12 Закону №2262-ХІІ пенсія за вислугу років призначається особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, іншим особам, зазначеним у пунктах «б»-«д», «ж», «з» статті 1-2 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині третій статті 5 цього Закону), незалежно від віку, якщо вони звільнені зі служби з 1 жовтня 2020 року або після цієї дати і на день звільнення мають вислугу 25 календарних років і більше.

Відповідно до частини 4 статті 17 Закону №2262-ХІІ при призначенні пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, враховуються тільки повні роки вислуги років або страхового стажу без округлення фактичного розміру вислуги років чи страхового стажу в бік збільшення.

Згідно з статтею 17-1 Закону №2262-ХІІ порядок обчислення вислуги років та визначення пільгових умов призначення пенсій особам, які мають право на пенсію за цим Законом, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

На виконання зазначених вимог Закону №2262-ХІІ Кабінетом Міністрів України затверджено Порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їхніх сімей (далі - Порядок №393).

Пунктом 1 Порядку №393 установлено, що для призначення пенсій за вислугу років відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, зазначеним у пунктах «б»-«д», «ж» і «з» статті 1-2 такого Закону, до вислуги років зараховуються, військова служба в Державній прикордонній службі.

Відповідно до пункту «в» частини 3 цього Порядку №393 до вислуги років для визначення розміру пенсії особам, зазначеним в абзаці першому пункту 1 цієї постанови, зараховується на пільгових умовах: один місяць служби за два місяці: на заставах, постах, у комендатурах, відділеннях КПП, маневрових групах зі змінними заставами, на кораблях і катерах, що несуть службу по охороні державного кордону України, інших підрозділах Державної прикордонної служби за Переліком, затверджуваним Адміністрацією Державної прикордонної служби України.

Так, Верховний Суд в складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у постанові від 14.04.2021 по справі №480/4241/18 зробив наступні правові висновки:

- в цілях Закону №2262 календарна вислуга - це вислуга, яка складається з повної кількості календарних днів відповідного періоду (календарний рік - 365 календарних днів, календарний місяць - 30 календарних днів).

- для призначення пенсій за вислугу років за Законом №2262-ХІІ календарна вислуга років може бути зарахована на пільгових умовах відповідно до Порядку №393.

Як встановлено судом, на момент звільнення вислуга років позивача складала у пільговому обчисленні 28 років 06 місяців 16 днів, з урахуванням норм Порядку №393. Позивач звільнений зі служби з 06.11.2015, згідно наказу Управління МВС України у Волинській області №319 о/с від 05.11.2015.

Таким чином, відповідачі при розгляді звернення позивача щодо оформлення та направлення до органу Пенсійного фонду необхідних документів для призначення пенсії за вислугу років відповідно до статті 12 Закону України №2262 ХІІ, повинні були врахувати календарну вислугу років позивача, виходячи з пільгового стажу у розмірі 28 років 06 місяців 16 днів.

Тобто, з урахуванням зазначеного правового висновку, позивач має право на призначення пенсії.

Вказаного висновку також дотримується Верховний Суд у постанові від 29.11.2021 по справі №620/2938/20.

Відповідно до пункту 1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року №3-1, заяви про призначення пенсії за вислугу років та по інвалідності особам, звільненим зі служби, які мають право на пенсію згідно з вказаним Законом, та особам, які мають право на пенсійне забезпечення відповідно до міжнародних договорів у галузі пенсійного забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, подаються цими особами до головних управлінь Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - органи, що призначають пенсії) через уповноважені структурні підрозділи Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства надзвичайних ситуацій України, Міністерства інфраструктури України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, Державної прикордонної служби України, Державної податкової служби України, Державної пенітенціарної служби України, Державної інспекції техногенної безпеки України (далі - міністерства та інші органи).

Міністерства та інші органи, їх територіальні підрозділи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі визначають уповноважені структурні підрозділи, на які за їх рішенням покладаються функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважені структурні підрозділи).

Пунктом 12 Порядку визначено, що Уповноважений структурний підрозділ у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії оформляє всі необхідні документи і своє подання про призначення пенсії (додаток 2), ознайомлює з ним особу, якій оформлюється пенсія, і направляє до органу, що призначає пенсії за місцем проживання особи.

Виходячи із положень вищевказаного Порядку, на уповноважені структурні підрозділи покладено функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсії, необхідних для призначення пенсії документів.

У свою чергу, рішення щодо призначення або відмови в призначенні певного виду пенсії відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб приймають органи Пенсійного фонду України (статті 49 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб).

Тобто, законодавцем чітко визначено, що виключно органи Пенсійного фонду України уповноважені приймати рішення про призначення або відмову у призначенні пенсії тим категоріям осіб, на яких розповсюджується дія Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

У порушення вимог пункту 12 Порядку №3-1 відповідачем не здійснено оформлення всіх необхідних документів про призначення пенсії позивачу та подання їх у 10-денний термін з дня одержання заяви про призначення пенсії, окрім того, позивача з ними не ознайомлено, і не надіслано їх до відповідних органів для прийняття відповідного рішення, а фактично відмовлено позивачу у призначенні пенсії з посиланням на відсутність у останнього календарної вислуги років для призначення пенсії за вислугою років.

Оскільки оцінка наявності (відсутності) права у позивача на зазначений вид пенсії, могла бути надана лише органом, який призначає пенсії на підставі документів, в направленні яких відповідачем фактично відмовлено, суд дійшов висновку, що у спірних правовідносинах відповідач вийшов за межі наданих йому повноважень та по суті вирішив за орган, який призначає пенсії, щодо відсутності у позивача права на призначення пенсії, а відтак - і відсутності необхідності в направленні документів.

Щодо не проведення розрахунку вислуги років за період часу з 13.08.2014 по 08.09.2014, коли позивач брав участь в антитерористичній операції, на пільгових умовах - один місяць служби за три місяці, суд зазначає наступне.

Статтею 2 Закону України 25 березня 1992 року №2232-XII Про військовий обов`язок і військову службу (далі - Закону №2232-XII) визначено, що військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України, пов`язаній із захистом Вітчизни. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Частиною 4 вказаної статті Закону передбачено види військової служби, до яких, зокрема, віднесено й військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період.

Процедуру надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, та категорії таких осіб визначає Порядок надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року №413 (далі - Порядок №413).

Відповідно до пункту 2 Порядку №413 статус учасника бойових дій надається військовослужбовцям (резервістам, військовозобов`язаним) та працівникам Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, військовослужбовцям військових прокуратур, особам рядового та начальницького складу підрозділів оперативного забезпечення зон проведення антитерористичної операції ДФС, поліцейським, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям, працівникам МВС, Управління державної охорони, Держспецзв`язку, ДСНС, ДПтС, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

Пунктом 4 Порядку №413 визначено підставу надання особі статусу учасника бойових дій: документи про безпосереднє залучення до виконання завдань антитерористичної операції в районах її проведення, направлення (прибуття) у відрядження до районів проведення антитерористичної операції, їх перебування в таких районах з метою виконання завдань із захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України шляхом безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення (витяги з наказів керівника Антитерористичного центру при СБУ про залучення до проведення антитерористичної операції, директив, розпоряджень, посвідчень про відрядження, оперативних завдань, журналів бойових дій, бойових донесень, дислокацій, книг нарядів, графіків несення служби, звітів, зведень, донесень, матеріалів спеціальних (службових) розслідувань за фактами отримання поранень, а також інші офіційні документи, видані державними органами, що містять достатні докази про безпосередню участь особи у виконанні завдань антитерористичної операції у районах її проведення).

При цьому основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей визначено Законом №2011-XII, який також встановлює єдину систему їх соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям та членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі.

Відповідно до статті 1-2 цього Закону військовослужбовці користуються усіма правами і свободами людини та громадянина, гарантіями цих прав і свобод, закріпленими в Конституції України та законах України, з урахуванням особливостей, встановлених цим та іншими законами.

У зв`язку з особливим характером військової служби, яка пов`язана із захистом Вітчизни, військовослужбовцям надаються визначені законом пільги, гарантії та компенсації.

Відповідно до статті 6 Закону України від 22 жовтня 1993 року №3551-XII Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту до учасників бойових дій належать, зокрема військовослужбовці (резервісти, військовозобов`язані), які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення.

Абзацом другим пункту 1 статті 8 Закону №2011-XII визначено, що час перебування громадян України на військовій службі зараховується до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби. Час проходження строкової військової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону України від 06 грудня 1991 року №1932-XII Про оборону України (далі - Закон №1932-XII), зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, якщо на момент призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу в особливий період, що оголошується відповідно до Закону №1932-XII, особа навчалася за фахом у професійно-технічному навчальному закладі, працювала за професією або займала посаду, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Час навчання в професійно-технічному навчальному закладі, час проходження строкової військової служби, а також час проходження військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону №1932-XII, які зараховуються до стажу роботи, що дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, не повинні перевищувати наявного стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах. Час проходження військовослужбовцями військової служби в особливий період, що оголошується відповідно до Закону №1932-XII, зараховується до їх вислуги років, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби на пільгових умовах у порядку, який визначається Кабінетом Міністрів України.

Статтею 57 Закону України Про пенсійне забезпечення передбачено, що військова служба у складі діючої армії у період бойових дій, у тому числі при виконанні інтернаціонального обов`язку, а також перебування в партизанських загонах і з`єднаннях зараховується до стажу роботи на пільгових умовах у порядку, встановленому для обчислення строків цієї служби при призначенні пенсій за вислугу років військовослужбовцям.

Так, Наказом Міністерства оборони України №530 від 14.08.2014 року Про положення про організацію роботи з обчислення вислуги років, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 20.10.2014 за №1294/2607 відповідно до Законів України Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей , ;Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.2013 року №975 Про затвердження Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві та з метою приведення нормативно-правових актів Міністерства оборони України відповідно до чинного законодавства, затверджено Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей.

За правилами приписів пункту 2.3 розділу 2 Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2014 року №530 (далі - Положення №530), час проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції зараховується на пільгових умовах - один місяць служби за три.

Також, Постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 року №393 Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейським та членам їхніх сімей , встановлено, що нарахування страхового пенсійного стажу для військовослужбовців учасників антитерористичних операцій за час їх безпосередньої участі в антитерористичній операції має здійснюватися у потрійному розмірі.

Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд, які викладені у постановах від 05.06.2018 у справі №348/347/17, від 30.07.2019 у справі №346/1454/17, від 02.04.2020 у справі №185/4140/17 (92-а/185/282/17), від 16.06.2020 у справі №185/7049/16-а.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 має статус учасника бойових дій та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій згідно Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 16.09.2015.

Рішенням комісії Міністерства внутрішніх спав України з питань розгляду матеріалів про визнання учасниками бойових дій працівників органів внутрішніх справ України, прийнятого на підставі довідки про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, забезпечення її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України від 02.02.2015 №3/8-384 підтверджено, що позивач під час проходження служби з 13.08.2014 по 08.09.2014 брав участь у антитерористичній операції.

При цьому, зарахування часу проходження служби, протягом якого особа брала участь в антитерористичній операції, зараховується у трикратному розмірі незалежно від того, який вид пенсії та за яким законом вона призначається.

За таких обставин, на думку суду, наявні правові підстави для зарахування до загального трудового стажу для призначення пенсії за віком в кратному розмірі (із розрахунку один місяць служби за три місяці) період безпосередньої участі позивача в антитерористичній операції з 13.08.2014 по 08.09.2014.

Згідно з частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідно до частини другої статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, з урахуванням правових висновків Верховного Суду, встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку, про задоволення позову ОСОБА_1 шляхом визнання протиправною бездіяльності МВС України та його структурного підрозділу - Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України щодо не оформлення необхідних документів для призначення пенсії за вислугу років, відповідно до статті 12 Закону України №2262-ХІІ; зобов`язання МВС України та його структурного підрозділу - Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України оформити та направити до ГУ ПФУ у Волинській області необхідні документи для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років, відповідно до статті 12 Закону України №2262-ХІІ та зобов`язання МВС України та його структурного підрозділу Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України зарахувати за вислугу років для призначення пенсії за вислугу років, відповідно до статті 12 Закону України №2262-ХІІ, період часу з 13.08.2014 року по 08.09.2014 року, протягом якого ОСОБА_1 брав участь в антитерористичній операції, у строк проходження служби на пільгових умовах-один місяць участі в антитерористичній операції за три місяці служби.

Керуючись статтями 2, 9, 72-77, 243-246, 255, 263, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Міністерства внутрішніх справ України та його структурного підрозділу - Департаменту пенсійних питань та соціального захисту МВС України щодо не оформлення необхідних документів для призначення пенсії за вислугу років, відповідно до статті 12 Закону України №2262-ХІІ.

Зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України та його структурний підрозділ - Департамент пенсійних питань та соціального захисту МВС України оформити та направити до ГУ ПФУ у Волинській області необхідні документи для призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років, відповідно до статті 12 Закону України №2262-ХІІ.

Зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України та його структурний підрозділ - Департамент пенсійних питань та соціального захисту МВС України зарахувати за вислугу років для призначення пенсії за вислугу років, відповідно до статті 12 Закону України №2262-ХІІ, період часу з 13.08.2014 року по 08.09.2014 року, протягом якого ОСОБА_1 брав участь в антитерористичній операції, у строк проходження служби на пільгових умовах-один місяць участі в антитерористичній операції за три місяці служби.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_2 , адреса: АДРЕСА_1 .

Відповідачі: Міністерство внутрішніх справи України (01601, місто Київ, вул. Богомольця, 10, код ЄДРПОУ 00032684).

Департамент пенсійних питань та соціального захисту МВС України (01601, місто Київ, вул. Богомольця, 10).

СуддяЮ.Ю. Сорока

Джерело: ЄДРСР 109080573
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку