open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 917/207/22
Моніторити
Судовий наказ /24.07.2023/ Господарський суд Полтавської області Постанова /20.06.2023/ Східний апеляційний господарський суд Постанова /20.06.2023/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /23.05.2023/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.03.2023/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /20.03.2023/ Східний апеляційний господарський суд Рішення /02.02.2023/ Господарський суд Полтавської області Рішення /02.02.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /06.12.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /15.11.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /18.10.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /20.09.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /08.08.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /28.06.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /24.05.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /21.03.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /17.02.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /17.02.2022/ Господарський суд Полтавської області
emblem
Справа № 917/207/22
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Судовий наказ /24.07.2023/ Господарський суд Полтавської області Постанова /20.06.2023/ Східний апеляційний господарський суд Постанова /20.06.2023/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /23.05.2023/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.03.2023/ Східний апеляційний господарський суд Ухвала суду /20.03.2023/ Східний апеляційний господарський суд Рішення /02.02.2023/ Господарський суд Полтавської області Рішення /02.02.2023/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /06.12.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /15.11.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /18.10.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /20.09.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /08.08.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /28.06.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /24.05.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /21.03.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /17.02.2022/ Господарський суд Полтавської області Ухвала суду /17.02.2022/ Господарський суд Полтавської області
Єдиний державний реєстр судових рішень

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Зигіна, 1, м. Полтава, 36000, тел. (0532) 61 04 21

E-mail: inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/

Код ЄДРПОУ 03500004

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02.02.2023 Справа № 917/207/22

м.Полтава

за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Добробут", вул. Остроградського,8, селище Козельщина, Козельщинський район, Полтавська область, 39100

до Козельщинської селищної ради, вул.Остроградського, 75/15, селище Козельщина, Козельщинський район, Полтавська область, 39100

ІІІ особа Державне підприємство "ПРОЗОРРО.ПРОДАЖІ" (вул.Бульварно-Кудрявська,22, Шевченківський район, м.Київ, 01601, код 42068925)

про визнання протиправними та скасування рішень

Суддя Кльопов І.Г.

Секретар Назаренко Я.А.

Представники сторін згідно протоколу судового засідання

Обставини справи: Товариство з обмеженою відповідальністю Агрофірма "Добробут" звернулося до господарського суду Полтавської області з позовом до Козельщинської селищної ради, в якому просить суд:

1. Визнати протиправним та скасувати рішення шістнадцятої сесії восьмого скликання Козельщинської селищної ради "Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону (лот №3-3,1286га)" від 19 листопада 2021 року.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення шістнадцятої сесії восьмого скликання Козельщинської селищної ради "Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону (лот №4-4,1200га)" від 19 листопада 2021 року.

3. Визнати протиправним та скасувати рішення шістнадцятої сесії восьмого скликання Козельщинської селищної ради "Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону (лот №5-3,1502га)" від 19 листопада 2021 року.

4. Визнати протиправним та скасувати рішення шістнадцятої сесії восьмого скликання Козельщинської селищної ради "Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону (лот №6-3,1473га)" від 19 листопада 2021 року.

5. Визнати протиправним та скасувати рішення шістнадцятої сесії восьмого скликання Козельщинської селищної ради "Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону (лот №7-4,5500га)" від 19 листопада 2021 року.

6. Визнати протиправним та скасувати рішення шістнадцятої сесії восьмого скликання Козельщинської селищної ради "Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону (лот №8-3,8598га)" від 19 листопада 2021 року.

В обґрунтування позову позивач посилається на те, що прийняттям вищезгаданих рішень від 19 листопада 2021 року Козельщинською селищною радою порушуються умови Договорів оренди земель № 1 та № 2 від 01.06.2015 року, а також права ТОВ Агрофірма «Добробут» як землекористувача спірних земельних ділянок.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 18.02.2022 суд ухвалив прийняти позовну заяву до розгляду і відкрити провадження у справі; справу розглядати в порядку загального позовного провадження, призначено підготовче засідання у справі на 22.03.2022.

09.08.2022 за вхід.№5399 від відповідача надійшов відзив на позов. Відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову. Відповідач зазначає, що Договори оренди землі підлягають обов"язковій державній реєстрації, Договір оренди землі №1 та №2 від 01.06.2015 втратили свою чинність в жовтні 2021 року після державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки за Козельщинською селищною радою на підставі ст.13 ЗУ 2Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), право оренди мало бути відчужене виключно через проведення земельних торгів (аукціону) відповідно до ст.134-139 ЗК України.

29.08.2022 за вхід. №5964 від позивача надійшла відповідь на відзив. Позивач просить суд задовольнити позов у повному обсязі.

20.09.2022 за вхід. №6684 від відповідача надійшли доповнення до відзиву.

Ухвалою господарського суду Полтавської області від 15.11.2022 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.

У судовому засіданні 02.02.2023 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив:

01 червня 2015 року між Бреусівською сільською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю Агрофірма «Добробут» укладено договір оренди землі № 1 та договір оренди землі №2 та підписано відповідні акти прийому-передачі об`єкта оренди.

Предметом Договору №1 є строкове платне користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться па території Бреусівської сільської ради, загальною площею 15.68 га - рілля.

Пунктом 5 Акту прийому-передачі до Договору № 1 зазначено, що земельна ділянка належить Орендодавцеві на підставі рішення Козельщинського районною суду від 23.02.2010 про визнання відумерлою спадщини ОСОБА_1 , яка складається із земельної ділянки розміром 3,15 га; рішення Козельщинського районною суду від 09.03.2010 про визнання відумерлою спадщини ОСОБА_2 , яка складається із земельної ділянки розміром 4,12 га; рішення Козельщинського районного суду від 09.02.2010 про визнання відумерлою спадщини ОСОБА_3 , яка складається із земельної ділянки розміром 3,86 га: рішення Козельщинського районного суду від 15.02.2010 про визнання відумерлою спадщини ОСОБА_4 , яка складається із земельної ділянки розміром 4,55 га.

Предметом Договору № 2 с строкове платне користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Бреусівської сільської ради, загальною площею 22.03 га -рілля.

Пунктом 5 Акту прийому-передачі за Договором № 2 зазначено, що земельна ділянка належить Орендодавцеві на підставі: рішення Козелыцинського районного суду від 20.10.2009 про визнання відумерлою спадщини ОСОБА_5 , яка складається із земельної ділянки розміром 3,15 га; рішення Козелыцинського районного суду від 15.10.2009 про визнання відумерлою спадщини ОСОБА_6 , яка складається із земельної ділянки розміром 3.13 га; рішення Козелыцинського районного суду від 15.10.2009 про! визнання відумерлою спадщини ОСОБА_7 , яка складається із земельної ділянки розміром 3,15 га; рішення Козелыцинського районного суду від 20.10.2009 про визнання відумерлою спадщини ОСОБА_8 , яка складається із земельної ділянки розміром 3,15 га; рішення Козелыцинського районного суду від 15.10.2009 про! визнання відумерлою спадщини ОСОБА_9 , яка складається із земельної ділянки розміром 3.15 га; рішення Козелыцинського районного суду від 15.10.2009 про! визнання відумерлою спадщини ОСОБА_10 , яка складається із земельної ділянки розміром 3,15 га; рішення Козелыцинського районного суду від 20.10.2009 про визнання відумерлою спадщини ОСОБА_11 , яка складається із земельної ділянки розміром 3,15 га.

08 жовтня 2018 року між сторонами було укладено додаткову угоду № 1 до Договору! № 2. якою було: змінено загальну площу земельної ділянки - 18.88 га; змінено нормативно- грошову оцінку земельної ділянки та збільшено розмір орендної плати, інші умови договору залишились незмінними.

Рішенням Господарського суду Полтавської області по справі № 917/1144/20 від 15.09.2020 року, яке набрало законної сили 16.10.2020 року, визнано додаткову угоду № 01 від 27.04.2020 року до договору оренди землі № 1 від 01.06.2015 року га додаткову угоду № 1 від 27.04.2020 р. до договору оренди землі № 2 від 01.06.2015 року між ЬреусівськоюІ сільською радою Козелыцинського району Полтавської області та ГОВ Агрофірма] «Добробут» укладеними в редакції позивача з дня набрання законної сили рішенням суду в! даній справі.

Вищезазначеними у рішенні суду додатковими угодами було викладено п. 8 Договору № 1 та п. 8 Договору № 2 в наступній редакції: «Договір укладений терміном на 5 (п`ять) років, що діє до 01.06.2025 року. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію».

Позивач зазначає, що таким чином, вбачається, що термін дії зазначених раніше договорів оренди продовжено до 01.06.2025 року, тож данні договори є чин ними.

В пунктах 30.2. як договору оренди землі № 1 від 01.06.2015 року, так і договору оренди землі № 2 від 01.06.2015 року зазначено, що орендодавець (Козелыцинська селищна рада) не має права: в односторонньому порядку відмовлятися від виконання умов цього Договору; передавати земельну ділянку на підставі будь-яких документів у користування третім особам, чи намагатися вилучати для власного використання, до дати закінчення строку дії цього Договору, перебіг якого, згідно вимог чинного законодавства, починається з дати його підписання Сторонами та не залежить від дати реєстрації права оренди землі.

Пунктами 38 Договору № 1 та Договору № 2 передбачено, що розірвання договору оренди в односторонньому порядку не допускається.

02 лютого 2021 року на шостій сесії восьмого скликання Козельщинської селищної ради Полтавської області прийнято рішення «Про внесення змін і доповнень до договору оренди землі від 01.06.2015 року № 1, укладеного з ГОВ Агрофірма «Добробут»» та рішення Про внесення змін і доповнень до договору оренди землі від 01.06.2015 року № 2, укладеного з ТОВ Агрофірма «Добробут»», відповідно до даних рішень у Договорах № 1 та та №2 було замінено сторону «Орендодавець» Бреусівська сільська рада (код ЄДРПОУ 153147) на Козельщинську селищну раду (код ЄДРПОУ 21063513) У Договорі № 1 змінено: кількість та розмір земельних ділянок, що передані в оренду, відповідно - 3 шт. загальною площею 12,5300 га, у тому числі рілля 12.5300 га (невитребувані паї); змінено нормативно грошову оцінку земельних ділянок та розмір орендної плати. У Договорі № 2 відповідним рішенням змінено: кількість та розмір земельних ділянок, що передані в оренду до 4 шт. загальною площею 12,5800 га, у тому числі рілля - 12,5800 га. (невитребувані паї); змінено нормативно грошову оцінку земельних ділянок та розмір орендної плати.

Рішенням тринадцятої сесії восьмого скликання Козельщинської селищної ради від 03 вересня 2021 року «Про прийняття відумерлої спадщини до комунальної власності Козельщинської селищної ради», відповідачем вирішено прийняти в комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною кількістю 6 шт., перелік яких передбачено додатком до даного рішення, а саме: 5322080400:00:001:2243, площа 4,5500 га., відумерла спадщина гр. ОСОБА_4 ; 5322080400:00:001:0897, площа 3,8598 га., відумерла спадщина гр. ОСОБА_3 ; 5322080400:00:001:2242, площа 4.1200 га.. відумерла спадщина гр. ОСОБА_2 ; 5322080400:00:001:2245, площа 3,1502 га., відумерла спадщина гр. ОСОБА_11 ; 5322080400:00:001:2244, площа 3,1473 га., відумерла спадщина гр. ОСОБА_9 ; 5322080400:00:001:2241. площа 3,1286 га., відумерла спадщина гр. ОСОБА_6 .

Позивач зазначає, що незважаючи на укладені з ТОВ Агрофірми «Добробут» до 01.06.2025 року договори оренди вищезазначених земельних ділянок, Козельщииська селищна рада прийняла рішення про виставлення права оренди земельних ділянок, які знаходяться у користуванні ТОВ Агрофірми «Добробут», на земельні горні у формі електронного аукціону.

Так, 19 листопада 2021 року шістнадцятою сесією восьмого скликання Козельщинської селищної ради було прийнято наступні рішення:

1.«Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону (лот № 3 - 3.1286 га.)». пунктом 1 якого вирішено виставити на земельні торги у формі електронного аукціону лот № 3 - право оренди у розмірі річної орендної плати на земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 3.1286 га. кадастровий помер 5322080400:00:00Г2241, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (рілля), розташовану за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної ради Кременчуцького району (колишньої Бреусівської сільської ради Козельщинського району) Полтавської області.

2.«Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону (лот № 4 - 4.1200 га)», пунктом 1 якого вирішено виставити на земельні торги у формі електронного аукціону лот № 4 право оренди у розмірі річної орендної плати на земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 4.1200 га, кадастровий номер 5322080400:00:001:2242. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (рілля), розташовану за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної ради Кременчуцького району (колишньої Бреусівської сільської ради Козельщинського району) Полтавської області.

3.«Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону (лот № 5 - 3.1502 га)», пунктом 1 якого вирішено виставити па земельні торги у формі електронного аукціону лот №5 право оренди у розмірі річної орендної плати на земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 3.1502 га, кадастровий номер 5322080400:00:001:2245, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (рілля), розташовану за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області (колишньої Бреусівської сільської ради Козелыцинського району).

4.«Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону (лот № 6 - 3,1473 га)», пунктом 1 якого вирішено виставити на земельні торги у формі електронного аукціону лот № 6 - право оренди у розмірі річної орендної плати на земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 3,1473 га, кадастровий номер 5322080400:00:001:2244, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (рілля), розташовану за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної ради; Кременчуцького району Полтавської області (колишньої Бреусівської сільської ради Козелыцинського району).

5.«Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону (лот № 7 - 4,5500 га)» пунктом 1 якого вирішено виставити на земельні торги у формі електронного аукціону лот № 7 - право оренди у розмірі річної орендної плати на земельну ділянку комунальної] власності сільськогосподарського призначення площею 4,5500 га, кадастровий номер 5322080400:00:001:2243, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (рілля) розташовану за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області (колишньої Бреусівської сільської ради Козелыцинського району).

6.«Про проведення земельних торгів у формі електронного аукціону (лот № 8 - 3,8598 га)», пунктом 1 якого вирішено виставити на земельні торги у формі електронного аукціону лот № 8 - право оренди у розмірі річної орендної плати на земельну ділянку комунальної власності сільськогосподарського призначення площею 3,8598 га, кадастровий номер 5322080400:00:001:0897, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (рілля), розташовану за межами населених пунктів на території Козельщинської селищної ради Кременчуцького району Полтавської області (колишньої Бреусівської сільської ради Козельщинського району Полтавської області).

Абзацом 1 пункту 6 зазначених рішень сесії вирішено: «Відповідальній особі виконавчого комітету селищної ради опублікувати в електронній торговій системі ДІЇ «Прозорро.Продажі» оголошення про проведення земельних торгів».

Також, відповідно до кожного рішення було долучено текст договору оренди землі, що пропонується укласти за результатами земельних торгів.

ТОВ Агрофірма «Добробут» листом за вих. № 12-910-12/21 від 08 грудня 2021 року звернулась до Козельщинської сільської ради з проханням не проводити торги щодо передачі вищезазначених земельних ділянок в оренду, адже ці земельні ділянки знаходяться в користуванні ТОВ Агрофірма «Добробут» на підставі Договору оренди землі № 1 від 01.06.2015 та Договору оренди землі № 2 від 01.06.2015, терміни дії яких продовжено до 01.06.2025, і на спірних земельних ділянках вже проведені осінньо-польові роботи та понесені витрати на суму 45 236,29 грн.

Проте, у своєму листі від 16.12.2021 № 2642 Козельщинська селищна рада, посилаючись на вимоги чинного законодавства, відповіла, що право оренди на всі земельні ділянки має бути відчужене виключно через проведення земельних торгів (аукціону).

ТОВ Агрофірма «Добробут» вважає, що прийняттям вищезгаданих рішень від 19 листопада 2021 року Козелыцинською селищною радою порушуються умови Договорів оренди земель № 1 та № 2 від 01.06.2015 року, в т.ч. пункти 8., 30.2. та 38, а також права ТОВ Агрофірма «Добробут» як землекористувача спірних земельних ділянок.

Дана обставина стала підставою для звернення ТОВ Агрофірма «Добробут» до суду з даним позовом.

При прийнятті рішення судом враховано наступне.

Згідно статті 6 Закону України «Про оренду землі» орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.

У разі набуття права оренди земельної ділянки на конкурентних засадах підставою для укладення договору оренди є результати земельних торгів.

У разі дострокового припинення договору оренди землі за ініціативою орендодавця земельної ділянки (крім дострокового припинення договору оренди у зв`язку з невиконанням орендарем своїх обов`язків), право оренди якої набуто за результатами земельних торгів, орендодавець відшкодовує орендарю витрати на його набуття у строки, визначені умовами договору та законом, і збитки, які понесе орендар внаслідок дострокового припинення договору оренди, якщо інше не передбачено договором оренди.

Земельна ділянка, обтяжена заставою, може бути передана в оренду в разі згоди заставодержателя.

Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.

Згідно статті 16 Закону України «Про оренду землі» укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.

Укладення договору оренди земельної ділянки може бути здійснено на підставі цивільно-правового договору або в порядку спадкування.

Договір оренди земельної ділянки відповідно до положень ст.210 ЦК України, ст.125 ЗК України, ст.ст. 6, 17 Закону України «Про оренду землі», ст.3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» є вчиненим з моменту державної реєстрації цих прав, а саме право оренди виникає з моменту державної реєстрації цих прав.

Відповідно до частини другої статті 792 Цивільного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Спеціальним законом, яким регулюються відносини, пов`язані з орендою землі, є Закон України «Про оренду землі» від 06.10.1998 N 161-ХІУ, відповідно до статті 17 якого об`єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди.

Договір оренди землі вважається укладеним та розпочинає свою дію з моменту державної реєстрації такого договору, а не з моменту нотаріального посвідчення чи підписання сторонами (Постанова Великої Палати Верховного Суду у справі № 322/1 178/17 від 15 січня 2020).

Згідно статті 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю).

Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).

Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження. З моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності. У разі якщо договір оренди невитребуваної (нерозподіленої) земельної ділянки, переданої в оренду в порядку, визначеному цією статтею, закінчився у зв`язку з набуттям права власності на неї до збирання врожаю, посіяного орендарем на земельній ділянці, орендар має право на збирання такого врожаю. Власник земельної ділянки має право на відшкодування збитків, пов`язаних із тимчасовим зайняттям земельної ділянки колишнім орендарем, у розмірі пропорційно до орендної плати з дня припинення договору до дня збирання врожаю.

Згідно статті 14-1 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)»

У разі якщо власники земельних часток (паїв) після розподілу земельних ділянок, що підлягали паюванню, до 1 січня 2019 року не прийняли рішення про розподіл інших земель, що залишилися у колективній власності; колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, що не були припинено як юридична особа, та якщо такі землі не передані у власність порядку, визначеному законом, розподіл таких земель проводиться згідно вимогами цієї статті за згодою більшості осіб, визначених абзацами другим четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земель ділянки в розмірі земельної частки (паю).

Організація розподілу земель, що залишилися у колективній власності здійснюється сільською, селищною, міською радою, на території якої такі землі розташовані.

До державної реєстрації права власності на земельні ділянки, що залишилися у колективній власності, сільська, селищна, міська рада може надати такі земельні ділянки в оренду на строк до державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки. З моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності. У разі якщо договір оренди землі колективної власності, переданої в оренду в порядку, визначеному цією статтею, закінчився у зв`язку з набуттям права власності на неї до збирання врожаю, посіяного орендарем на земельній ділянці, орендар має право на збирання такого врожаю. Власник земельної ділянки має право на відшкодування збитків, пов`язаних із тимчасовим зайняттям земельної ділянки колишнім орендарем, у розмірі пропорційно до орендної плати з дня припинення договору оренди до дня збирання врожаю.

Передача в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, запроектованими для доступу до земельних ділянок у масиві земель сільськогосподарського призначення, що залишилися у колективній власності, здійснюється з урахуванням вимог, визначених частиною п`ятою статті 37-1 Земельного кодексу України.

Розподіл між власниками земельних часток (паїв) та їх спадкоємцями земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок, має бути здійснений до 1 січня 2025 року.

У разі якщо до 1 січня 2025 року протокол про розподіл земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між особами, визначеними абзацами другим - четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю), не оформлений у порядку, визначеному цією статтею, та не поданий на затвердження органу місцевого самоврядування, вважається, що суб`єкти права колективної власності відмовилися від права колективної власності на землю, а зазначені землі (крім невитребуваних часток (паїв) і сформованих за їх рахунок земельних ділянок, а також нерозподілених земельних ділянок) передаються у комунальну власність в порядку визнання майна безхазяйним.

Згідно статті 30 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»

1. Право оренди на нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки, земельні ділянки колективної власності, надані в оренду органами державної влади, органами місцевого самоврядування в порядку, визначеному статтями 13, 14-1 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", здійснюється без державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки в Державному реєстрі прав.

Державна реєстрація припинення права оренди на невитребувані (нерозподілені) земельні ділянки, земельні ділянки колективної власності, надані в оренду в порядку, визначеному статтями 13, 14-1 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", проводиться без подання відповідної заяви заявниками одночасно з державною реєстрацією права власності на відповідну земельну ділянку.

Згідно статті 30-1Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»

1.Рішення органу місцевого самоврядування про передачу в оренду земельної ділянки, що входить до складу спадщини та перебуває в управлінні органу місцевого самоврядування, може прийматися і у разі відсутності державної реєстрації права власності територіальної громади на таку земельну ділянку в Державному реєстрі прав.

2.Державна реєстрація права оренди земельної ділянки, що входить до складу спадщини та передана в управління, проводиться у спеціальному розділі Державного реєстру прав без державної реєстрації права власності за особою, яка управляє спадщиною, крім випадків, коли право власності на таку земельну ділянку вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.

3. Під час державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку за спадкоємцем або територіальною громадою записи про обтяження переносяться до відповідної частини відкритого розділу Державного реєстру прав.

4.Державна реєстрація припинення права оренди земельної ділянки, що входить до складу спадщини та перебуває в управлінні органу місцевого самоврядування, проводиться без подання відповідної заяви заявниками одночасно з державною реєстрацією права власності на відповідну земельну ділянку.

Згідно ст.6 Закону України «Про оренду землі» договори оренди підлягають обов`язковій державній реєстрації.

Договір оренди землі та додаткова угода до нього ТОВ «АФ «Добробут» зареєстрованими не були.

Договір оренди землі від 01.06.2015 року № 1 та додаткова угода до нього від 27.04.2020 року № 1, укладена за рішення Господарського суду Полтавської області по справі № 917/1144/20 від 15.09.2020 року стосувалася земельних ділянок, які перебували на той час статусі невитребуваних паїв та відумерлої спадщини за рішенням Козельщинського районного суду Полтавської області на користь колишньої Бреусівської сільської ради.

При поданні прокуратурою Козельщинського району позовів до Козельщинського районного суду зазначені земельні ділянки мали Державі акти, що зазначено в рішеннях суду.

Козельщинська селищна рада, будучи правонаступником Бреусівської сільської ради, в період з 12 по 19 жовтня 2021 року здійснила держави реєстрацію речового права на зазначені земельні ділянки, які стали комунальною власністю.

На земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальної площею 21,9596 га (рілля), а саме: 3,1286 га кадастровий номер 5322080400:00:001:2241; 4,1200 га кадастровий номер 5322080400:00:001:2242; 3,1502 га кадастровий номер 5322080400:00:001:2245; 4,5000 га кадастровий номер 5322080400:00:001:2243; 3,1473 га кадастровий номер 5322080400:00:001:2244; 3,8598 га кадастровий номер 5322080400:00:001:0897 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності посвідчено право комунальної власності за Козельщинською селищної радою. Право оренди в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно на зазначені ділянки не зареєстровано.

Згідно з статтями 12, 83, 122, 124, 125, 126,127, 134-139 Земельного кодексу України, вимогами щодо підготовки до проведення та проведення земельних торгів для продажу земельних ділянок та набуття права користування ними (оренди, суперфіцію, емфітевзису) затверджені Постановою КМУ від 22.09.2021 №1013, право оренди на всі вказані земельні ділянки має бути відчуженим виключно через проведені земельних торгів (аукціону).

Відповідно до ст. 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

До виключень, встановлених ч.2 ст. 134 ЗК України, зокрема, відносяться випадки передачі без конкурентних засад (земельних торгів) у користування земельних ділянок у разі розташування на них об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Враховуючи викладені обставини у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позивач не довів належними й допустимими доказами невідповідність спірних рішень нормам чинного законодавства України або визначеній законом компетенції вказаного органу місцевого самоврядування, а також яким чином порушено його права та охоронювані законом інтереси оскаржуваними рішеннями.

Відповідно до ч.1 ст.21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Згідно з ч.10 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», акти органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції або Законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Отже, підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов`язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації, а в даному випадку, позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

Правові підстави для визнання протиправними та скасування рішень відсутні.

Відповідно до ст. ст. 7, 13 Господарського процесуального кодексу України, правосуддя в господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності, підпорядкування, місцезнаходження, місця створення та реєстрації, законодавства, відповідно до якого створена юридична особа, та інших обставин. Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

За приписами статті 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст. ст. 73, 77 ГПК України).

Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Відповідно до статті 79 ГПК України, наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

З огляду на зазначене, в повній мірі дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку відмовити у задоволенні вимоги позивача про визнання протиправними та скасування рішень рішення шістнадцятої сесії восьмого скликання Козельщинської селищної ради

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судовому рішенні, суд першої інстанції спирається на висновки, що зробив Європейський суд з прав людини від 18.07.2006 у справі Проніна проти України, в якому Європейський суд з прав людини зазначив, що п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент.

Відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір з відповідача не стягується.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 232-233, 237-238, 240 ГПК України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити у задоволенні позову.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1,2 ст.241 ГПК України). Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (ст.ст.256 ГПК України). Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Повне рішення складено 10.02.2023

Суддя Кльопов І.Г.

Джерело: ЄДРСР 108926911
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку