open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 160/11245/22
Моніторити
Постанова /01.11.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.05.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /29.03.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /29.03.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.03.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.03.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.03.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /24.01.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Рішення /24.01.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.01.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.12.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.11.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.11.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.10.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.10.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.10.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.09.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.09.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.09.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.09.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 160/11245/22
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /01.11.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.10.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /09.05.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /29.03.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Постанова /29.03.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.03.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.03.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /07.03.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /27.02.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /24.01.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Рішення /24.01.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.01.2023/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.12.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.11.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /08.11.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /31.10.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.10.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.10.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.09.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /26.09.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.09.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /05.09.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.08.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 січня 2023 року Справа № 160/11245/22 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіВрони О. В. за участі секретаря судового засіданняНосенко К.В. представників: позивача: відповідача-1: відповідача-2 і відповідача-3: третьої особи: ОСОБА_1 Булах Є.Ю. Кушнір М.І. не з"явився розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_2 до 1- Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області, 2- Заступника начальника відділення інспекторів прикордонної служби «Порубне» (тип А) з персоналу відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 », старшого лейтенанта Олександри Майковської, 3- 31 Прикордонного загіну імені генерал-хорунжого Олександра Пилькевича Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України, третя особа: Управління стратегічних розслідувань в Дніпропетровській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_2 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до 1-Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області, 2- Заступника начальника відділення інспекторів прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип А) з персоналу відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 », старший лейтенант Олександра Майковська, 3- ІНФОРМАЦІЯ_2 , в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області від 05.05.2022 року про заборону в`їзду на територію України строком на три роки стосовно громадянина Грузії ОСОБА_2 ( ОСОБА_3 ), ІНФОРМАЦІЯ_3 ;

- визнати протиправним доручення № 1201.3.2-3640/12.3-22 від 05.05.2022 року, щодо заборони в`їзду в Україну стосовно громадянина Грузії ОСОБА_2 ( ОСОБА_3 ) та зобов`язати Головне управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області надіслати до Головного центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України повідомлення про його відкликання;

- визнати нечинним та скасувати рішення від 25.05.2022 року заступника начальника відділення інспекторів прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип А) з персоналу відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 », старшого лейтенанта ОСОБА_4 , про відмову в перетинанні державного кордону України іноземцю або особі без громадянства, прийняте відносно громадянина Грузії ОСОБА_2 ( ОСОБА_3 ), ІНФОРМАЦІЯ_3 , документ НОМЕР_1 ;

- зобов`язати НОМЕР_2 Прикордонний загін імені генерал-хорунжого Олександра Пилькевича Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України повідомити Головний центр обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України про скасування заборони в`їзду громадянина Грузії ОСОБА_2 ( ОСОБА_3 ) та внести до паспортного документа громадянина Грузії ОСОБА_2 ( ОСОБА_3 ) №18АD53651 запис про скасування запису №236/072 від 25.05.2022 року «заборонено в`їзд в України терміном на 3 (три) роки до 05 травня 2025 р».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що заступником начальника відділення інспекторів прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип А) з персоналу відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 », старшим лейтенантом ОСОБА_5 було прийнято рішення про відмову у перетинанні державного кордону на в`їзд в Україну громадянину Грузії ОСОБА_2 . При цьому, на переконання позивача відсутні будь-які законні і обгрунтовані підстави для прийняття такого рішення. Особа зазначає, що має в Україні зареєстроване місце проживання, а також чинну посвідку на постійне проживання в Україні, до кримінальної відповідальності не притягувався, відносно нього відсутні кримінальні та інші провадження, що могли б свідчити про можливу загрозу.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.08.2022 відкрито провадження у справі №160/11245/22, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

15.08.2022 і в подальшому 19.09.2022 через систему «Електронний суд» від представника заступника начальника відділення інспекторів прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип А) з персоналу відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 », старшого лейтенанта ОСОБА_4 і 31-го Прикордонного загіну імені генерал-хорунжого Олександра Пилькевича Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України надійшов відзив на позовну заяву.

З позовними вимогами викладеними у позовній заяві, відповідачі не згодні, вважають їх необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав.

Під час перевірки документів було встановлено, що відносно позивача є рішення уповноваженого державного органу України про заборону в`їзду в Україну, а саме доручення ГУ ДМС у Дніпропетровській області від 05.05.2022 №1201.3.2-3640/12.3- 22 щодо заборони в`їзду в Україну, стосовно громадянина Грузії ОСОБА_2 ( ОСОБА_3 ), строком до 05.05.2025.

Посилаючись на ст.19 Закону України «Про Державну прикордонну службу України», ст.ст. 8, 14 Закону України «Про прикордонний контроль», відповідачі зазначають, що на законодавчому рівні регламентовано порядок здійснення прикордонного контролю, визначено підстави для відмови в наданні дозволу на перетинання державного кордону у разі в`їзду в Україну іноземцю або особі без громадянства.

Згідно Положення про інформаційно-телекомунікаційну систему прикордонного контролю "Гарт-1" Державної прикордонної служби України, затвердженого наказом Адміністрації Держприкордонслужби України від 30.09.2008 N 810 «Про затвердження Положення про інформаційно-телекомунікаційну систему прикордонного контролю "Гарт-1" Державної прикордонної служби України» зареєстрованого в Міністерстві юстиції 7 листопада 2008 р. за N 1086/15777 Система "Гарт-1" створюється і використовується в інтересах розвідки, контррозвідувального забезпечення охорони державного кордону України, оперативно-розшукової діяльності, участі в боротьбі з організованою злочинністю та протидії незаконній міграції з метою своєчасного та достовірного інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності підрозділів та органів Державної прикордонної служби України для здійснення ними заходів із запобігання і недопущення в`їзду в Україну або виїзду з України осіб, яким згідно із законодавством не дозволяється в`їзд в Україну або тимчасово обмежено право виїзду з України, у тому числі згідно з дорученнями правоохоронних органів, розшуку в пунктах пропуску через державний кордон осіб, які переховуються від органів дізнання, слідства та суду, ухиляються від відбуття кримінальних покарань, посилення контролю за додержанням правил в`їзду, виїзду, перебування в Україні іноземців та осіб без громадянства, а також виконання інших завдань у правоохоронній сфері згідно із законодавством. Власником системи "Гарт-1" та інформації, що в ній обробляється, є Адміністрація Держприкордонслужби. Виходячи з вищевикладеного, необхідно зазначити що під час здійснення прикордонного контролю перевірка та обмін інформацією між базами даних є автоматизованим процесом. При висвітленні на робочих місцях інформації про наявність заборони щодо особи на перетинання ДКУ, безпосередньо особа, що здійснює перевірку та уповноважена на прийняття рішення щодо не пропуску громадян посадова особа не має безпосередньої інформації - відповідного доручення правоохоронного органу.

Головне управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області у відзиві на позовну заяву просить відмовити у задоволенні позовних вимог, вказуючи, що 26.04.2022 Головним управлінням ДМС у Дніпропетровській області отримано лист Управління стратегічних розслідувань Національної поліції України, з клопотанням щодо прийняття рішення про заборону в`їзду в Україну громадянину Грузії ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , так як становить загрозу охорони громадського порядку, а також інших осіб, що проживають в Україні.

Згідно п. 3 Інструкції №1235 рішення про заборону в`їзду в Україну особам приймається ДМС та її територіальними органами за наявності підстав, зазначених в абзацах другому, третьому та сьомому ч. 1 ст. 13 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства».

Законодавством чинним на час виникнення спірних правовідносин і на теперішній час не передбачено підстав, повноважень та способу здійснення ДМС та її територіальними органами, перевірки відомостей, щодо наявності підстав, зазначених в абзацах другому, третьому та сьомому частини першої статті 13 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства», у випадку їх надходження від уповноважених органів та підрозділів.

26.08.2022 на виконання ухвали суду від 01.08.2022 відповідачем-1 подано клопотання про долучення до матеріалів справи копій усіх матеріалів щодо прийнятого рішення про заборону в`їзду в Україну громадянина Грузії ОСОБА_2 .

Крім того, відповідачем-1 були подані клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження і залучення до справи в якості третьої особи Управління стратегічних розслідувань в Дніпропетровській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України.

Позивачем через «Електронний суд» 31.08.2022 була подана відповідь на відзиви відповідача-1 і відповідача-3.

Позивач зазначає, що просте посилання підрозділу кримінальної поліції на те, що особа «ставить загрозу охорони громадського порядку, а також інших осіб, що проживають в Україні» не є підставою для прийняття рішень органом ДМС, а такою підставою може бути саме обґрунтоване звернення (довідка, рапорт), в якому зазначають, серед іншого, такі відомості про особу: є) запропонований строк заборони в`їзду та відомості, які обґрунтовують його тривалість (обставини і характер вчинення іноземцем або особою без громадянства суспільно небезпечного діяння; результати перевірки особи за обліками МВС України, обліками правоохоронних органів іноземних держав та міжнародних правоохоронних організацій; наявність в особи не виконаних майнових зобов`язань перед юридичними або фізичними особами в Україні).

Посилаючись на Закон України «Про оперативно-розшукову діяльність і Положення про Управління стратегічних розслідувань в Дніпропетровській області, затверджене наказом ДСР НПУ №17 від 06.11.2019, Управлінню стратегічних розслідувань не надано право ініціювати заборону в`їзду іноземцям в Україну строком на 3 роки.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.09.2022 заяву Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області про розгляд справи за правилами загального позовного провадження було задоволено.

Подальший розгляд справи № 160/11245/22 вирішено проводити за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 04.10.2022 о 11:30.

04.10.2022 від відповідача-1 отримано клопотання про долучення до матеріалів справи додаткових документів, які мають значення для правильного вирішення справи.

04.10.2022 в підготовчому засіданні оголошено перерву до 11.10.2022 на 10:30.

06.10.2022 через систему «Електронний суд» позивачем подано заяву про уточнення позовних вимог в п. 1 позовних вимог, шляхом викладення їх в наступній редакції: «Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області №53 від 05.05.2022 року про заборону в`їзду в Україну строком на три роки, прийняте стосовно громадянина Грузії ОСОБА_2 ( ОСОБА_3 ), ІНФОРМАЦІЯ_3 ».

Крім того, позивачем були подані додаткові пояснення у справі.

Позивач вказує, що підставою для прийняття оскаржуваного рішення відповідача №53 від 05.05.2022 року був лист Управління стратегічних розслідувань в Дніпропетровській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України №1408/55/103/01-2022 від 28.04.2022 року «Про розгляд питання щодо прийняття рішення про заборону в`їзду в Україну. Натомість у листі мова йде про громадянина Грузії ОСОБА_2 (S K H U L U K H I I A BESIK). Тобто взагалі про іншу особу, а не Позивача, ПІБ якого - ОСОБА_2 або S K H U L U K H I A BESIK. Тобто в україномовній версії ПІБ вказане чуже по-батькові, а у версії латиницею взагалі фігурувало інше прізвище, із подвійною літерою «і».

На виконання вимог пп. Б і пп. ґ п. 5 Інструкції про порядок прийняття Державною міграційною службою України та її територіальними органами рішень про заборону в`їзду в Україну іноземцям та особам без громадянства, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України №1235 від 17.12.2013 року , довідка/рапорт повинні містити належне прізвище, ім`я, по батькові особи, місце проживання.

Лист Управління стратегічних розслідувань в Дніпропетровській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України №1408/55/103/01-2022 від 28.04.2022 вказаним вимогам не відповідає.

В підготовчому засіданні 11.10.2022 судом на місці ухвалено, у зв`язку з неявкою учасників справи, відкласти розгляд справи до 18.10.2022 об 14:30.

14.10.2022 від Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області до суду надійшли заперечення проти викладених у відповіді на відзив аргументів.

Відповідач-1 звертає увагу на те, що лист Управління стратегічних розслідувань в Дніпропетровській області Департаменту стратегічних розслідувань в Дніпропетровській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України від 28.04.2022 №1408/55/103/01-2022 із викладеним клопотанням щодо прийняття рішення про заборону в`їзду, і є тим обгрунтованим зверненням, який містить всі необхідні реквізити передбачені п. 5 Інструкції №1235. Вказаний лист містить також інформацію відповідно до якої гр. ОСОБА_6 становить загрозу охорони громадського порядку, а також охорони здоров`я, захисту прав і законних інтересів громадян України та інших осіб, що проживають в Україні.

З технічних причин, у зв`язку з відсутністю інтернету, що підтверджується актом Дніпропетровського окружного адміністративного суду про технічний збій в ході фіксування судового засідання, в підготовчому засіданні 18.10.2022 судом ухвалено збільшити термін підготовчого провадження на 30 днів та відкладено розгляд справи до 08.11.2022 об 10:30.

08.11.2022 від відповідача-1 надійшло клопотання про приєднання до матеріалів справи додаткових доказів на підтвердження правової позиції щодо необхідності залучення як третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Управління стратегічних розслідувань в Дніпропетровській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України.

08.11.2022 підготовче засідання відкладено на 06.12.2022 об 11:30.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.11.2022 за заявою відповідача-1 залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Управління стратегічних розслідувань в Дніпропетровській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України.

06.12.2022 в підготовчому засіданні закрито підготовче провадження і призначено судовий розгляд на 13.12.2022 об 11:00 год.

В період з 12.12.2022 по 10.01.2023 суддя знаходилась на лікарняному, що підтверджується довідкою начальника відділу управління персоналом Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12.12.2022 №153.

Після виходу судді з лікарняного розгляд справи призначено на 24.01.2023 об 11:30.

В судовому засіданні 24.01.2023 оголошено вступну і резолютивну частини рішення.

Дослідивши письмові докази, наявні в матеріалах справи в їх сукупності, проаналізувавши норми чинного законодавства України, вислухавши представників сторін, суд встановив наступні обставини.

25.05.2022 у міжнародному пункті пропуску для автомобільного сполучення «Порубне», що підпорядкований 31 Прикордонному загону імені генерал-хорунжого Олександра Пилькевича Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України заступником начальника відділення інспекторів прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип А) з персоналу відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 », старшим лейтенантом ОСОБА_7 було прийнято рішення про відмову у перетинанні державного кордону на в`їзд в Україну громадянину Грузії ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Листом №23/5699-22-вих від 10.06.2022 31 Прикордонний загін імені генерал-хорунжого Олександра Пилькевича Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України на адвокатський запит представника Схулухія Бесіка повідомив, що підставою для прийняття вказаного рішення є наявність рішення уповноваженого державного органу України про заборону в`їзду в Україну.

Головний центр обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України листом від 21.06.2022 на адвокатський запит представника позивача повідомив, що підставою прийняття рішення Держприкордонслужби було доручення ГУ ДМС у Дніпропетровській області від 05.05.2022 №1201.3.2-3640/12.3-22 щодо заборони в`їзду в Україну, стосовно громадянина Грузії ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , строком до 05.05.2025.

Листом №8.3-7069/1-22 від 04.07.2022 Державною міграційною службою України за результатом розгляду адвокатського запиту представника позивача повідомлено, що Головним управлінням Державної міграційної служби в Дніпропетровській області на підставі подання Управління стратегічних розслідувань в Дніпропетровській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України, відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства», 05.05.2022 прийнято рішення про заборону в`їзду на територію України строком на три роки стосовно громадянина Грузії ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 .

Позивач вважає протиправними рішення та доручення щодо заборони йому в`їзду до України і звернувся за захистом своїх прав і інтересів з позовом до суду.

При вирішенні спору суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Статтею 18 Загальної декларації прав людини передбачено, що кожна людина має право вільно пересуватися і обирати собі місце проживання у межах кожної держави.

Статтею 2 Протоколу № 4 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод визначено, що кожен, хто законно перебуває на території будь-якої держави, в межах цієї території має право на свободу пересування і свободу вибору місця проживання.

На здійснення цих прав не встановлюються жодні обмеження, крім тих, що передбачені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної чи громадської безпеки, для забезпечення громадського порядку, запобігання злочинам, для охорони здоров`я або моралі чи з метою захисту прав і свобод інших осіб.

Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовий статус іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні, та встановлення порядку їх в`їзду в Україну та виїзду з України визначаються Законом України від 22.09.2011 № 3773-VI "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства" (Закон № 3773-VI.

За визначенням у п. 6 ч. 1 ст. 1 Закону № 3773-VI іноземець особа, яка не пербуває у громадянстві України і є громадянином (підданим) іншої держави або держав.

Частинами 1, 3 ст. 3 Закону №3773-VI встановлено, що іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими самими правами і свободами, а також несуть такі самі обов`язки, як і громадяни України, за винятками, встановленимиКонституцією, законами чи міжнародними договорами України. Іноземці та особи без громадянства зобов`язані неухильно додержуватисяКонституціїта законів України, інших нормативно-правових актів, не посягати на права і свободи, честь і гідність інших людей, інтереси суспільства та держави.

В ч. 1 ст. 13 Закону №3773-VI наведені підстави для заборони в`їзду іноземців та осіб без громадянства в Україну.

В`їзд в Україну іноземцю або особі без громадянства не дозволяється:

в інтересах забезпечення національної безпеки України або охорони громадського порядку, або боротьби з організованою злочинністю;

якщо це необхідно для охорони здоров`я, захисту прав і законних інтересів громадян України та інших осіб, які проживають в Україні;

якщо при клопотанні про в`їзд в Україну така особа подала про себе завідомо неправдиві відомості або підроблені документи;

якщо паспортний документ такої особи, віза підроблені, зіпсовані чи не відповідають установленому зразку або належать іншій особі;

якщо така особа порушила у пункті пропуску через державний кордон України правила перетинання державного кордону України, митні правила, санітарні норми чи правила або не виконала законних вимог посадових та службових осіб органів охорони державного кордону, митних та інших органів, що здійснюють контроль на державному кордоні;

якщо під час попереднього перебування на території України іноземець або особа без громадянства не виконали рішення суду або органів державної влади, уповноважених накладати адміністративні стягнення, або мають інші не виконані майнові зобов`язання перед державою, фізичними або юридичними особами, включаючи пов`язані з попереднім видворенням, у тому числі після закінчення терміну заборони подальшого в`їзду в Україну;

якщо така особа з порушенням встановленого законодавством України порядку здійснила в`їзд на тимчасово окуповану територію України або до району проведення антитерористичної операції чи виїзд з них або вчинила спробу потрапити на ці території поза контрольними пунктами в`їзду-виїзду.

За наявності підстав, зазначених в абзацах другому, сьомому і восьмому частини першої цієї статті, відомості про іноземця або особу без громадянства вносяться до бази даних осіб, яким згідно із законодавством України не дозволяється в`їзд в Україну або тимчасово обмежено право виїзду з України (ч. 2 ст. 13 Закону №3773-VI).

Частиною 3 цієї статті встановлено, що рішення про заборону в`їзду в Україну строком на три роки приймається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів, Службою безпеки України або органом охорони державного кордону, або уповноваженим підрозділом Національної поліції України. У разі невиконання рішення про заборону в`їзду в Україну іноземцям та особам без громадянства забороняється подальший в`їзд в Україну на десять років, що додається до частини строку заборони в`їзду в Україну, який не сплив до моменту прийняття повторного рішення про заборону в`їзду в Україну.)

Порядок прийняття Державною міграційною службою України та її територіальними органами рішень про заборону в`їзду в Україну іноземцям та особам без громадянства (далі - особи), перебування яких на території України не дозволяється, визначений Інструкцією про порядок прийняття Державною міграційною службою України та її територіальними органами рішень про заборону в`їзду в Україну іноземцям та особам без громадянства, затвердженої наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17.12.2013 № 1235 (Інструкція №1235).

Пунктом 3 Інструкції №1235 встановлено, що рішення про заборону в`їзду в Україну особам приймається ДМС та її територіальними органами за наявності підстав, зазначених в абзацах другому, третьому та сьомому частини першої статті 13 Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства".

Рішення про заборону в`їзду в Україну особам приймається ДМС та її територіальними органами за ініціативою:

а) підрозділів Робочого апарату Укрбюро Інтерполу - у разі встановлення підстав для заборони в`їзду в Україну особам у процесі співробітництва з правоохоронними органами інших держав та міжнародних правоохоронних організацій;

б) підрозділів кримінальної поліції - у разі встановлення підстав для заборони в`їзду в Україну особам під час здійснення оперативно-розшукової діяльності;

в) органів досудового розслідування поліції - у разі встановлення підстав для заборони в`їзду в Україну особам під час здійснення кримінального провадження;

г) підрозділів патрульної поліції - у разі встановлення підстав для заборони в`їзду в Україну особам під час провадження в справах про адміністративні правопорушення, підготовки або здійснення заходів із забезпечення громадського порядку;

ґ) органів охорони здоров`я - у разі встановлення підстав для заборони в`їзду в Україну якщо це необхідно для охорони здоров`я, захисту прав і законних інтересів громадян України та інших осіб, які проживають в Україні;

д) за власною ініціативою або за поданням державного, приватного виконавця у разі якщо під час попереднього перебування на території України особа не виконала рішення суду або органів державної влади, уповноважених накладати адміністративні стягнення, або має інші невиконані майнові зобов`язання перед державою, фізичними або юридичними особами, включаючи пов`язані з попереднім видворенням, у тому числі після закінчення терміну заборони подальшого в`їзду в Україну (п. 4 Інструкції №1235).

Відповідно до п.5 Інструкції №1235 після отримання даних, які обґрунтовують необхідність заборони в`їзду в Україну особі, органи та підрозділи, визначені у пункті 4 цієї Інструкції, надсилають до ДМС або її територіальних органів обґрунтоване звернення (довідку, рапорт), в якому зазначають такі відомості про особу:

а) громадянство (підданство);

б) прізвище, ім`я (імена) та по батькові (за наявності) особи в називному відмінку (для громадян Російської Федерації та Республіки Білорусь - російською мовою з дублюванням латиницею, для інших іноземців та осіб без громадянства - латиницею);

в) дата народження (день, місяць, рік);

г) стать;

ґ) місце проживання;

д) серія та номер паспортного документа, коли і ким виданий;

е) відомості, які згідно з абзацами другим, третім та сьомим частини першої статті 13Закону України "Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства"дають підстави для прийняття рішення про заборону особі в`їзду в Україну;

є) запропонований строк заборони в`їзду та відомості, які обґрунтовують його тривалість (обставини і характер вчинення іноземцем або особою без громадянства суспільно небезпечного діяння; результати перевірки особи за обліками МВС України, обліками правоохоронних органів іноземних держав та міжнародних правоохоронних організацій; наявність в особи не виконаних майнових зобов`язань перед юридичними або фізичними особами в Україні).

Рішення про заборону в`їзду в Україну особі приймається на підставі обґрунтованого звернення (довідки, рапорту), зазначеного у пункті 5 цієї Інструкції, шляхом винесення рішення про заборону в`їзду в Україну, за формою, наведеною удодаткудо цієї Інструкції (п. 6 Інструкції №1235).

Як встановлено з матеріалів справи Головним управлінням ДМС у Дніпропетровській області було отримано від Управління стратегічних розслідувань в Дніпропетровській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України клопотання №1408/55/103/01-2022, яке відповідає вимогам визначеним у п. 5 Інструкції №1235 щодо прийняття рішення про заборону в`їзду в Україну громадянину Грузії ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , який становить загрозу охорони громадського порядку, а також інших осіб, що проживають в Україні, строком на 3 роки .

Департамент стратегічних розслідувань Національної поліції України міжрегіональний територіальний орган у складі кримінальної поліціїНаціональної поліції України, який бере участь у реалізації державної політики з питань боротьби з організованою злочинністю та здійснює оперативно-розшукову діяльність. Департамент створено у відповідності до ПостановиКабінету Міністрів Українивід 9 жовтня 2019 року №867 «Про утворення територіального органу Національної поліції».

Направлення Департаментом стратегічних розслідувань, що входить до структури Національної поліції України (міжрегіональний територіальний орган) звернення (рапорту) про наявність підстав для заборони особі в`їзду в Україну, встановлених не під час здійснення оперативно-розшукової діяльності, а у будь-який інший передбачений законом спосіб, яке не містить всіх відомостей, визначених підпунктами «а» - «є» пункту 5 згаданої Інструкції, але дає змогу належним чином ідентифікувати особу, не може бути підставою для відмови у прийнятті органом ДМС рішення про заборону особі в`їзду в Україну за умови, що є достатньо обґрунтованих даних, які свідчать про можливі порушення громадського порядку цією особою.

Саме на підставі звернення Управління стратегічних розслідувань в Дніпропетровській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України, керуючись ч. 1 ст. 13 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» , Головним Управлінням ДМС у Дніпропетровській області було прийнято рішення №53 від 05.05.2022 про заборону в`їзду в Україну громадянину Грузії ОСОБА_2 .

За вимогами п. 8. Інструкції №1235 ДМС або її територіальний орган, який готував рішення про заборону в`їзду в Україну особі, у триденний строк надсилає засвідчену копію такого рішення разом з дорученням щодо заборони в`їзду в Україну особі до Головного центру обробки спеціальної інформації Держприкордонслужби України , розташованого: вул. Володимирська, 26, м. Київ, 01601, оформленого відповідно до вимогпостанови Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2013 року № 280"Про затвердження Порядку надання Державній прикордонній службі та виконання нею доручень уповноважених державних органів щодо осіб, які перетинають державний кордон, та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України".

На виконання вищенаведених положень Головним управлінням ДМС у Дніпропетровській області на адресу Державної прикордонної служби України було направлено копію рішення №53 від 05.05.2022 і доручення №1201.3.2-3640/12.3-22 від 05.05.2022 стосовно заборони в`їзду в Україну громадянину Грузії ОСОБА_2 .

Як вбачається з матеріалів справи звернення Управління стратегічних розслідувань в Дніпропетровській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції № 1408/55/103/01-2022 від 28.04.2022, на підставі якого були прийняті спірні рішення і доручення, не було оскаржено позивачем, не заявлено позовних вимог щодо протиправності дій Управління стратегічних розслідувань в Дніпропетровській області позивачем і у даній справі.

На Головне управління ДМС України жодним нормативним актом не покладено обов`язку перевіряти обгрунтоване доручення щодо прийняття рішення про заборону в`їзду в Україну певним особам.

Таким чином, зміст вищенаведених правових норм дає підстави стверджувати, що Головне управління ДМС у Дніпропетровській області при прийнятті рішення №53 від 05.05.2022 про заборону в`їзду в Україну і доручення №1201.3.2-3640/12.3-22 від 05.05.2022 діяло в межах повноважень і з дотриманням чинного законодавства, у спосіб, що узгоджується з визначеним у Законі і Інструкції.

Щодо правомірності прийняття рішення від 25.05.2022 року заступника начальника відділення інспекторів прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип А) з персоналу відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 », старшого лейтенанта ОСОБА_4 , про відмову в перетинанні державного кордону України іноземцю або особі без громадянства, відносно громадянина Грузії ОСОБА_2 ( ОСОБА_3 ), ІНФОРМАЦІЯ_3 , документ НОМЕР_1 , суд виходить з наступного.

Правові основи організації та діяльності Державної прикордонної служби України, її загальну структуру, чисельність, функції та повноваження визначені Законом України від 03.04. 2003 № 661-IV. «Про Державну прикордонну службу України» (Закон №661-ІV)

За частинами 1-3 ст. 10 Закону органи охорони державного кордону безпосередньо виконують поставлені перед Державною прикордонною службою України завдання щодо забезпечення недоторканності державного кордону України.

Прикордонний загін є основною оперативно-службовою ланкою Державної прикордонної служби України, на яку покладаються охорона певної ділянки державного кордону самостійно чи у взаємодії з іншими органами охорони державного кордону та Морською охороною, забезпечення дотримання режиму державного кордону і прикордонного режиму, а також здійснення в установленому порядку прикордонного контролю і пропуску через державний кордон України та до тимчасово окупованої території і з неї осіб, транспортних засобів, вантажів.

До складу прикордонного загону можуть входити прикордонні комендатури, відділи прикордонної служби, прикордонні застави, контрольно-пропускні пункти, відділення прикордонного контролю.

Обов`язки Державної прикордонної служби України наведені у ст. 19 Закону №661-ІV.

Так, на Державну прикордонну службу України відповідно до визначених законом завдань покладаються, зокрема, запобігання та недопущення перетинання державного кордону України особами, яким згідно із законодавством не дозволяється в`їзд в Україну або яких тимчасово обмежено у праві виїзду з України, у тому числі згідно з дорученнями правоохоронних органів, постановами державного виконавця; розшук у пунктах пропуску через державний кордон та у контрольних пунктах в`їзду - виїзду осіб, які переховуються від органів досудового розслідування та суду, ухиляються від відбуття кримінальних покарань; виконання в установленому порядку інших доручень правоохоронних та уповноважених законом державних органів, у тому числі доручень митних органів щодо інформування митних органів про факт наміру перетинання державного кордону України особами, стосовно яких митними органами було виявлено порушення митних правил (п. 8).

Законом України від 05.11.2009 №1710-VI «Про прикордонний контроль» врегульовано порядок здійснення прикордонного контролю, умови перетинання державного кордону України.

Згідно ч. 1 ст. 2 цього Закону прикордонний контроль - державний контроль, що здійснюється Державною прикордонною службою України, який включає комплекс дій і систему заходів, спрямованих на встановлення законних підстав для перетинання державного кордону особами, транспортними засобами і переміщення через нього вантажів.

Частинами 1, 2 ст. 8 Закону № 1710-VI встановлено, уповноважені службові особи Державної прикордонної служби України надають іноземцю, особі без громадянства дозвіл на перетинання державного кордону у разі в`їзду в Україну за умови:

1) наявності в нього дійсного паспортного документа;

2) відсутності щодо нього рішення уповноваженого державного органу України про заборону в`їзду в Україну;

3) наявності в нього в`їзної візи, якщо інше не передбачено законодавством України;

4) підтвердження мети запланованого перебування;

5) наявності достатнього фінансового забезпечення на період запланованого перебування і для повернення до держави походження або транзиту до третьої держави або наявності в нього можливості отримати достатнє фінансове забезпечення в законний спосіб на території України - для громадянина держави, включеної до переліку держав, затвердженого Кабінетом Міністрів України, та особи без громадянства, яка постійно проживає у державі, включеній до такого переліку.

Іноземцям, особам без громадянства, які не відповідають одній чи кільком умовам в`їзду в Україну, відмовляється у перетинанні державного кордону в порядку, встановленомустаттею 14цього Закону.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 9 Закону № 1710-VI прикордонний контроль іноземців та осіб без громадянства під час в`їзду в Україну здійснюється за процедурами контролю першої лінії, а у передбачених цим Законом випадках - також за процедурою контролю другої лінії.

Процедура здійснення контролю першої лінії передбачає проведення перевірки:

1) паспортного документа з метою встановлення його дійсності, наявності відповідно до вимог законодавства посвідки на постійне проживання чи візи;

2) наявності чи відсутності у базах даних Державної прикордонної служби України інформації про заборону в`їзду в Україну та про доручення правоохоронних органів щодо осіб, які перетинають державний кордон;

3) відміток про перетинання державного кордону в паспортному документі іноземця або особи без громадянства.

На виконання зазначеного обов`язку, ст. 20 Закону №661-ІV встановлено, що органам, підрозділам, військовослужбовцям, а також працівникам Державної прикордонної служби України, які відповідно до їх службових обов`язків можуть залучатися до оперативнослужбової діяльності, для виконання покладених на Державну прикордонну службу України завдань надається зокрема право: створювати і використовувати в інтересах розвідки, контррозвідувального забезпечення охорони державного кордону України, оперативно-розшукової діяльності, участі у боротьбі з організованою злочинністю та протидії незаконній міграції інформаційні системи, у тому числі банки даних щодо осіб, які перетнули державний кордон України, осіб, які вчинили правопорушення, протидію яким віднесено до компетенції Державної прикордонної служби України, осіб, яким згідно із законодавством не дозволяється в`їзд в Україну або тимчасово обмежується право виїзду з України, недійсних, викрадених і втрачених документів на право виїзду за кордон та в інших випадках, передбачених законами України; Таким чином у посадових осіб Держприкордонслужби України наявні обов`язок та відповідне право, закріплені Законом, щодо не пропуску осіб через державний кордон.

Відповідно до ч. 1 ст. 14 Закону №1710-VI (в редакції на час виникнення спірних відносин) іноземцю або особі без громадянства, які не відповідають одній чи кільком умовам перетинання державного кордону на в`їзд в Україну або на виїзд з України, зазначеним у частинах першій, третій статті 8 цього Закону, а також громадянину України, якому відмовлено у пропуску через державний кордон при виїзді з України у зв`язку з відсутністю документів, необхідних для в`їзду до держави прямування, транзиту, в передбачених законодавством випадках або у зв`язку з наявністю однієї з підстав для тимчасового обмеження його у праві виїзду за кордон, визначених статтею 6 Закону України "Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України", відмовляється у перетинанні державного кордону лише за обґрунтованим рішенням уповноваженої службової особи підрозділу охорони державного кордону із зазначенням причин відмови. Уповноважена службова особа підрозділу охорони державного кордону про прийняте рішення доповідає начальнику органу охорони державного кордону. Таке рішення набирає чинності невідкладно.

Рішення про відмову у перетинанні державного кордону оформляється у двох примірниках. Один примірник рішення про відмову у перетинанні державного кордону видається особі, яка підтверджує своїм підписом на кожному примірнику факт отримання такого рішення. У разі відмови особи підписати рішення про це складається акт.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2013 № 280 затверджено Порядок надання Державній прикордонній службі та виконання нею доручень уповноважених державних органів щодо осіб, які перетинають державний кордон. ( Порядок №280).

За п. 17 Порядку №280 виконання доручень здійснюється в пунктах пропуску через державний кордон уповноваженими службовими особами Держприкордонслужби під час проведення перевірки документів осіб на право в`їзду в Україну або виїзду з України.

З метою визначення послідовності дій уповноважених службових осіб органів охорони державного кордону у разі виявлення в пунктах пропуску через державний кордон та контрольних пунктах в`їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї осіб, стосовно яких виконуються доручення уповноважених державних органів, і визначення взаємодії органів охорони державного кордону з уповноваженими державними органами, що надали доручення наказом МВС України від 23.06.2017 № 535, затверджено Порядок дій уповноважених службових осіб Державної прикордонної служби України в разі виявлення в пунктах пропуску через державний кордон України та контрольних пунктах в`їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї осіб, стосовно яких надано доручення, та порядку взаємодії органів охорони державного кордону з уповноваженими державними органами, які надали доручення (Порядок 535).

Відповідно до п. 5 розділу І Порядку 535 залежно від виду доручень під час уведення інформації до відповідної оперативної бази даних системи «Гарт-1» їм присвоюються: індекс «Д» - доручення щодо заборони в`їзду в Україну іноземців та осіб без громадянства протягом строку, установленого уповноваженим державним органом.

Відповідно до п. 1 розділу ІІ Порядку 535: 1. У разі збігу інформації про особу, яка перетинає державний кордон або виїжджає з тимчасово окупованої території України, з інформацією, що зберігається в оперативних базах даних системи "Гарт-1" за індексом "Д", уповноважені службові особи Держприкордонслужби виконують такі дії:

1)інспектор прикордонної служби, що здійснює перевірку паспортних документів: доповідає старшому зміни прикордонних нарядів або старшому прикордонних нарядів у пункті пропуску (далі - старший прикордонних нарядів) про виявлення особи, якій заборонено в`їзд в Україну;

передає старшому прикордонних нарядів паспортний документ особи та не пропускає її через державний кордон або через межу тимчасово окупованої території України;

2) старший прикордонних нарядів: повторно перевіряє наявність в оперативній базі даних системи "Гарт-1" інформації про заборону в`їзду в Україну виявленій особі;

невідкладно, але не пізніше п`яти хвилин з моменту виконання доручення, інформує про це чергового Головного центру;

відмовляє такій особі у перетинанні державного кордону або у виїзді з тимчасово окупованої території України, про що виносить рішення про відмову в перетинанні державного кордону в порядку, визначеному статтею 14 Закону України "Про прикордонний контроль" , або рішення про відмову особі у в`їзді на тимчасово окуповану територію України або виїзді з неї, форму якого наведено в додатку 4 до Порядку в`їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 червня 2015 року № 367 (зі змінами);

якщо за обґрунтованих підстав віза вважається отриманою в незаконний спосіб, скасовує візу в паспортному документі іноземця чи особи без громадянства в порядку, передбаченому абзацом другим пункту 2 частини четвертої статті 14 Закону України "Про прикордонний контроль" , та інформує про зазначений факт співробітника оперативно-розшукового підрозділу органу Державної прикордонної служби України;

у разі відсутності в паспортному документі іноземця чи особи без громадянства відмітки уповноваженого державного органу про заборону в`їзду в Україну проставляє таку відмітку із зазначенням терміну, указаного в оперативних базах даних;

повертає паспортний документ особі, якій відмовлено в перетинанні державного кордону або якій відмовлено у виїзді з тимчасово окупованої території України;

у випадку, передбаченому частиною п`ятою статті 14 Закону України "Про прикордонний контроль":

наказує перевізникові вивезти іноземця, особу без громадянства в державу, з якої її було привезено, або в державу, яка видала паспортний документ, або знайти інший спосіб вивезення зазначених осіб за межі території України; до подальшого вивезення іноземців, осіб без громадянства, яким було відмовлено в перетинанні державного кордону при в`їзді в Україну, уживає належних заходів щодо запобігання незаконному перетинанню ними державного кордону або адміністративної межі з тимчасово окупованою територією України; про прийняте рішення та вжиті заходи доповідає начальникові відділу управління службою (далі - ВУС) органу охорони державного кордону;

3) начальник зміни ВУС органу охорони державного кордону про факт виконання доручення: доповідає начальникові зміни ВУС регіонального управління та начальникові органу охорони державного кордону;

4) начальник зміни ВУС регіонального управління про факт виконання доручення доповідає начальникові зміни Головного центру управління службою (далі - ГЦУС) Адміністрації Держприкордонслужби та начальникові штабу регіонального управління.

Таким чином, на законодавчому рівні - Законом, що регламентує порядок здійснення прикордонного контролю, визначено підстави для відмови в наданні дозволу на перетинання державного кордону у разі в`їзду з України іноземцю або особі без громадянства.

Заступник начальника відділення інспекторів прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип А) з персоналу відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 », старший лейтенант ОСОБА_9 при винесенні рішення про відмову в перетинанні державного кордону України на в`їзд діяла в межах наданих їй повноважень та у спосіб визначений законодавством, виконуючи рішення уповноваженого державного органу про заборону в`їзду в Україну.

Суд також виходить з того, що питання охорони громадського порядку завжди є пріоритетним у забезпечені життєдіяльності людини, суспільства, держави. Більше того, охорона громадського порядку, є основою суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішою функцією держави

П.3 ст. 1 Закону України від 21.06.2018 № 2469-VIII «Про національну безпеку України» громадська безпека і порядок - захищеність життєво важливих для суспільства та особи інтересів, прав і свобод людини і громадянина, забезпечення яких є пріоритетним завданням діяльності сил безпеки, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб та громадськості, які здійснюють узгоджені заходи щодо реалізації і захисту національних інтересів від впливу загроз.

Положеннямист. 5 Закону № 2469-VIIIвизначено, що державна політика у сферах національної безпеки і оборони спрямована на захист: людини і громадянина - їхніх життя і гідності, конституційних прав і свобод, безпечних умов життєдіяльності; суспільства - його демократичних цінностей, добробуту та умов для сталого розвитку; держави - її конституційного ладу, суверенітету, територіальної цілісності та недоторканності; території, навколишнього природного середовища - від надзвичайних ситуацій.

Відповідно до ч. 2ст. 12 Закону № 2469-VIIIдо складу сектору безпеки і оборони входить, зокрема, Міністерство внутрішніх справ України, Державна міграційна служба України.

Згідно ч. 4ст. 18 Закону № 2469-VIIIНаціональна поліція України є центральним органом виконавчої влади, що забезпечує громадську безпеку і порядок, охорону прав і свобод людини, інтересів суспільства і держави, протидію злочинності, а також надає визначені законом послуги з допомоги особам, які з особистих, економічних, соціальних причин або внаслідок надзвичайних ситуацій потребують такої допомоги.

На виконання приписів ч. 1ст. 7 Закону України «Про Національну поліцію»під час виконання своїх завдань поліція забезпечує дотримання прав і свобод людини, гарантованихКонституцієюта законами України, а також міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, і сприяє їх реалізації.

Статтею 2 Закону України «Про Національну поліцію» на Національну поліцію покладено завдання забезпечення публічної безпеки і порядку, охорони прав і свобод людини, а також інтересів суспільства і держави, протидії злочинності.

Підпунктами 1-4 частини 1статті 23 Закону України «Про Національну поліцію» встановлено, що поліція відповідно до покладених на неї завдань: здійснює превентивну та профілактичну діяльність, спрямовану на запобігання вчиненню правопорушень; виявляє причини та умови, що сприяють вчиненню кримінальних та адміністративних правопорушень, вживає у межах своєї компетенції заходів для їх усунення; вживає заходів з метою виявлення кримінальних, адміністративних правопорушень; припиняє виявлені кримінальні та адміністративні правопорушення; вживає заходів, спрямованих на усунення загроз життю та здоров`ю фізичних осіб і публічній безпеці, що виникли внаслідок учинення кримінального, адміністративного правопорушення.

Охорона громадського порядку полягає в здійсненні державними органами, громадськими організаціями та окремими громадянами заходів щодо забезпечення недоторканості людини, захисту її конституційних прав і свобод, власності та створення умов громадського спокою, нормальних умов функціонування державних органів, установ, підприємств, організацій всіх форм власності.

В`їзд в Україну іноземцю або особі без громадянства не дозволяється в інтересах охорони громадського порядку, в інтересах захисту прав і законних інтересів громадян України та інших осіб, які проживають в Україні.

Суд звертає увагу також на те, що Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 від 24.02.2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №2102-IX від 24.02.2022, у зв`язку з військовою агресією РФ проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, який не одноразово був продовжений.

Воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Враховуючи обставини зазначені Управлінням стратегічних розслідувань в Дніпропетровській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України у зверненні №1408/55/103/01-2022 прибування ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 в Україну, з метою вчинення протиправної діяльності, направленої на дестабілізацію громадського порядку в Україні, шляхом підбурення до масових безпорядків, організацію масових протестів та заколотів, які можуть призвести до підриву державності, та направлені на повалення державного ладу України.

З огляду на наведене, необхідність заборони в`їзду в Україну іноземцю або особі без громадянства в інтересах охорони громадського порядку, в інтересах захисту прав і законних інтересів громадян України та інших осіб, які проживають в Україні визначається компетентними державними органами та має превентивний характер, який не потребує обов`язкової наявності порушень законодавства вказаними особами.

Тобто, суб`єкту владних повноважень надається свобода, оцінюючи ситуацію, вибирати один із кількох варіантів можливих рішень, а саме встановити заборону на в`їзд, або не встановлювати таку заборону.

Відповідачами доведено, що їх дії щодо заборони в`їзду позивачу до України були здійснені з дотритманням чинного законодавства України, в інтересах національної та громадської безпеки чи економічного добробуту країни, для запобігання заворушенням чи злочинам, для захисту здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод громадян України і інших осіб, що проживають в Україні.

Таким чином, суд приходить до висновку, що позовні вимоги є необґрунтованими і не підлягають задоволенню.

Щодо позовних вимог зобов`язати 31 Прикордонний загін імені генерал-хорунжого Олександра Пилькевича Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України повідомити Головний центр обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України про скасування заборони в`їзду громадянина Грузії ОСОБА_2 ( ОСОБА_3 ) та внести до паспортного документа громадянина Грузії ОСОБА_2 ( ОСОБА_3 ) №18АD53651 запис про скасування запису №236/072 від 25.05.2022 року «заборонено в`їзд в Україну терміном на 3 (три) роки до 05 травня 2025 р», то ці вимоги є похідними, задоволення яких залежить від задоволення інших позовних вимог (основних вимог).

Зважаючи на те, що суд прийшов до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог - визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області від 05.05.2022 року про заборону в`їзду на територію України громадянину Грузії ОСОБА_2 ( ОСОБА_3 ), ІНФОРМАЦІЯ_3 , доручення № 1201.3.2-3640/12.3-22 від 05.05.2022 та рішення від 25.05.2022 року заступника начальника відділення інспекторів прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип А) з персоналу відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 », старшого лейтенанта ОСОБА_4 , то і позовні вимоги зобов`язати 31 Прикордонний загін імені генерал-хорунжого Олександра Пилькевича Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України повідомити Головний центр обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України про скасування заборони в`їзду громадянина Грузії ОСОБА_2 і внести до його паспортного документа запис про скасування запису щодо заборони в`їзду в Україну, не підлягають задоволенню.

Статтею 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено обов`язок кожної сторони довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Оскільки суд відмовляє в позовних вимогах, розподіл судових витрат на виконання ст. 139 КАС України у справі не проводиться.

Керуючись ст. ст. 139, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В позовних вимогах ОСОБА_2 до 1- Головного управління Державної міграційної служби України в Дніпропетровській області, 2- Заступника начальника відділення інспекторів прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 » (тип А) з персоналу відділу прикордонної служби « ІНФОРМАЦІЯ_1 », старшого лейтенанта Олександри Майковської, 3- 31 Прикордонного загіну імені генерал-хорунжого Олександра Пилькевича Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України, третя особа: Управління стратегічних розслідувань в Дніпропетровській області Департаменту стратегічних розслідувань Національної поліції України про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено 03.02.2023.

Суддя О.В. Врона

Джерело: ЄДРСР 108772846
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку