РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
31 січня 2023 р. Справа № 120/3010/22
Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Яремчука Костянтина Олександровича, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Гайсинської районної державної адміністрації про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду з позовною заявою звернувся ОСОБА_1 до Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначив, що з 2004 року є учасником бойових дій та має право на пільги, зокрема, й на отримання щорічної разової грошової допомоги до 5 травня відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
У 2021 році позивач як учасник бойових дій отримав разову грошову допомогу до 5 травня в розмірі 1491 гривні.
Позивач вважає дії Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради щодо виплати йому щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік у розмірі меншому п`яти мінімальних пенсій за віком протиправними, оскільки рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020 визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційними) окреме положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування. Відтак, на час виплати разової грошової допомоги діяла редакція статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII, відповідно до якої щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, тому й звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою від 29 березня 2022 року відкрито провадження в адміністративній справі, задоволено клопотання щодо розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження та вирішено розгляд її здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
18 квітня 2022 року відповідачем подано відзив на позовну заяву. Такий, окрім іншого, обґрунтований тим, що Департамент соціальної політики Вінницької міської ради не здійснював виплату позивачеві разової грошової допомоги до 5 травня у 2021 році, оскільки у переліку осіб, які надавалися відповідачу для виплати такої допомоги, ОСОБА_1 не значився.
Ухвалою суду від 13 червня 2022 року вирішено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін та призначено справу до розгляду на 04 липня 2022 року.
Ухвалою суду від 04 липня 2022 року задоволено заяву позивача та відкладено розгляд справи на 03 серпня 2022 року.
Судове засідання, призначене на 03 серпня 2022, не відбулося у зв`язку з перебуванням судді у щорічній відпустці. Наступне судове засідання призначено на 31 серпня 2022 року, яке не відбулося також у зв`язку з перебуванням судді у щорічній відпустці.
Під час судового засідання 03 жовтня 2022 року судом постановлено ухвалу без виходу до нарадчої кімнати про відкладення судового засідання на 02 листопада 2022 року.
05 жовтня 2022 року позивачем подано заяву про розгляд справи за його відсутності.
Ухвалою суду від 02 листопада 2022 року розгляд справи відкладено на 01 грудня 2022 року. Цією ж ухвалою визнано явку ОСОБА_1 в судове засідання обов`язковою.
28 листопада 2022 року позивачем подано клопотання про заміну первісного відповідача в особі Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради належним відповідачем в особі Управління соціального захисту населення Гайсинської районної державної адміністрації. Також ним подано заяву про розгляд справи за його відсутності.
Ухвалою суду від 01 грудня 2022 року витребувано в Управління соціального захисту населення Гайсинської районної державної адміністрації інформацію про те, чи нараховувалася та виплачувалася ОСОБА_1 разова грошова допомога до 05 травня у 2021 році Управлінням соціального захисту населення Гайсинської районної державної адміністрації. Цією ж ухвалою оголошено перерву у судовому засіданні до 27 грудня 2022 року.
26 грудня 2022 року позивач знову подав заяву про розгляд справи без його участі.
26 грудня 2022 року на виконання вимог ухвали суду від 01 грудня 2022 року Управлінням соціального захисту населення Гайсинської районної державної адміністрації подано письмові пояснення, зі змісту яких слідує, що саме це Управління здійснило виплату позивачеві у 2021 році разової грошової допомоги до 05 травня.
Ухвалою суду від 27 грудня 2022 року клопотання позивача про заміну первісного відповідача належним відповідачем задоволено. Замінено первісного відповідача в особі Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради належним відповідачем в особі Управління соціального захисту населення Гайсинської районної державної адміністрації. Також цією ухвалою встановлено Управлінню соціального захисту населення Гайсинської районної державної адміністрації строк для подання відзиву на позовну заяву.
В судове засідання, призначене на 25 січня 2023 року, сторони не з`явилися, незважаючи на те, що про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
При цьому 20 січня 2023 року від позивача надійшла заява про розгляд справи за його відсутності.
18 січня 2023 року відповідачем подано заяву, у якій просив врахувати, що в списках на отримання разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік ОСОБА_1 не перебуває, а тому управління у 2022 році не здійснювало позивачеві таку виплату.
25 січня від відповідача надійшло клопотання, у якому йшлося про розгляд справи без участі представника відповідача.
Відповідно до частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Відтак суд дійшов висновку розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали адміністративної справи, оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 з 14 жовтня 2004 року є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 .
Рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року №3-р/2020 визнано таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційними) окреме положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
У 2021 році Управління соціального захисту Гайсинської районної державної адміністрації виплатило позивачу щорічну разову грошову допомогу до 5 травня у розмірі 1491 гривні, передбачену постановою Кабінету Міністрів України від 08 квітня 2021 року № 325 "Деякі питання виплати у 2021 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань"., що підтверджується листом Управління вих. № 06-24/4859 від 19 грудня 2022 року.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли, суд зважає на таке.
Відповідно до частини 1 статті 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Згідно з пунктом 6 частини 1 статті 92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Водночас правовий статус ветеранів війни, створення належних умов для їх життєзабезпечення визначає Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII (надалі - Закон № 3551-XII).
При цьому пільги учасникам бойових дій передбачені статтею 12 Закону № 3551-XII.
Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25 грудня 1998 року № 367-XIV статтю 12 Закону № 3551-XII доповнено частиною четвертою такого змісту: "Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком".
Пунктом 20 розділу ІІ Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 28 грудня 2007 року № 107-VI (надалі - Закон №107-VI) текст вказаної вище частини статті 12 Закону викладено в новій редакції, відповідно до якої щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 зміни, внесені Законом № 107-VI, визнані неконституційними.
Протягом 2012 - 2014 років на підставі законів України про Державний бюджет України на відповідні роки норми і положення статті 12 Закону № 3551-XII застосовувалися у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно із підпунктом 5 пункту 63 розділу І Закону України від 28 грудня 2014 року № 79-VIII "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" розділ VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України доповнено пунктом 26, відповідно до якого норми і положення, зокрема, статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону № 3551-XII застосовуються у порядку та розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Тобто, Кабінету Міністрів України були делеговані повноваження встановлювати зокрема розмір разової грошової допомоги до 5 травня.
На реалізацію приписів цієї норми закону Кабінетом Міністрів України 08 квітня 2021 року прийнято постанову № 325 "Деякі питання виплати у 2021 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" (надалі Постанова № 325), якою передбачено, що учасникам бойових дій у 2021 році виплата разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", проводиться у розмірі 1491 гривня.
Водночас рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020 визнано таким, що не відповідає Конституції України, окреме положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22 жовтня 1993 року № 3551-ХІІ застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Таким чином, на час виникнення спірних відносин рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020 відновлено дію частини 4 статті 12 Закону № 3551-XII у редакції Закону № 367-ХІV, згідно з якою щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
За наведених вище обставин відповідачем необґрунтовано здійснено виплату позивачеві щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік відповідно до приписів постанови № 325.
До таких висновків суд дійшов з огляду на те, що у рішенні від 29 вересня 2020 року, ухваленому за результатами розгляду зразкової справи № 440/2722/20-а, Верховний Суд дійшов висновку, що з дня прийняття рішення Конституційного Суду України №3-р/2020, тобто з 27 лютого 2020 року, особа набула право на соціальне забезпечення у порядку, передбаченому редакцією Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" до внесення відповідних змін.
В свою чергу, Велика Палата Верховного Суду у постанові від 13 січня 2021 року зазначила, що вихідним критерієм обрахунку щорічної разової грошової допомоги до 5 травня є мінімальний розмір пенсії за віком.
Мінімальний розмір пенсії за віком слід визначати із урахуванням статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09 липня 2003 року № 1058-ІV та закону України про Державний бюджет України на відповідний рік.
У 2021 році мінімальний розмір пенсії за віком становить 1769 гривень (розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність встановлений Законом України "Про Державний бюджет України на 2021 рік").
Відтак з урахуванням встановлених обставин та висновків Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи суд доходить висновку, що, виплачуючи позивачу оспорювану допомогу за 2021 рік у розмірі, встановленому постановою Кабінету Міністрів України № 325, відповідач тим самим допустив порушення статті 12 Закону № 3551-XII у редакції Закону України № 367-XIV, яка передбачала виплату учасникам бойових дій допомоги до 5 травня в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
З огляду на те, що суд дійшов висновку задовольнити позовну вимогу щодо визнання протиправними дій Управління соціального захисту населення Гайсинської районної державної адміністрації щодо виплати позивачу щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік в розмірі меншому, ніж п`ять мінімальних пенсій за віком, а тому позовна вимога щодо зобов`язання відповідача нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену щорічну разову грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком також підлягає задоволенню.
При цьому під час такого перерахунку та виплати слід врахувати раніше виплачену суму такої допомоги.
Окрім того, задовольняючи позовну вимогу щодо зобов`язання відповідача вчинити конкретну дію, суд зважає на те, що така вимога є похідною, що залежить від задоволення основної вимоги.
Водночас доводи відповідача про нездійснення ним виплати позивачеві разової грошової допомоги до 5 травня у 2022 році не беруться судом до уваги, оскільки предмет спірних правовідносин стосується невиплати позивачеві разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік.
Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд дійшов висновку, що за наведених у позовній заяві мотивів і підстав позовні вимоги підлягають задоволенню.
Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, а витрат, пов`язаних з розглядом справи, не встановлено, питання про розподіл судових витрат не вирішується.
Керуючись статтями 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 243, 245, 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України,
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 задовольнити.
Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Гайсинської районної державної адміністрації щодо виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік в розмірі меншому, ніж п`ять мінімальних пенсій за віком.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Гайсинської районної державної адміністрації нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену разову грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, врахувавши при цьому раніше виплачену суму такої допомоги.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 КАС України.
Відповідно до частини 1 статті 295 КАС України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Позивач: ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_2 )
Відповідач: Управління соціального захисту населення Гайсинської районної державної адміністрації (місцезнаходження: 23700, Вінницька обл., м. Гайсин, вул. 1-ого Травня, буд. 40; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 03191934)
Повний текст рішення суду складено 31.01.2023
Суддя Яремчук Костянтин Олександрович