open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 300/3571/22
Моніторити
Постанова /31.01.2023/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.01.2023/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.01.2023/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /10.11.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.11.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.09.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 300/3571/22
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /31.01.2023/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.01.2023/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /02.01.2023/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /10.11.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.11.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.10.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.09.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 січня 2023 рокуЛьвівСправа № 300/3571/22 пров. № А/857/18045/22Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Гудима Л.Я.,

суддів: Довгополова О.М., Святецького В.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження у м. Львові апеляційну скаргу Благодійної організації«Благодійний фонд «Українська благодійницька мережа» на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2022 року, головуючий суддя Гомельчук С.В., ухвалене у м. Івано-Франківську, у справі за адміністративним позовом Благодійної організації «Благодійний фонд «Українська благодійницька мережа» до Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними, -

В С Т А Н О В И В:

У вересні 2022 року позивач Благодійна організація«Благодійний фонд «Українська благодійницька мережа» звернулася до суду з позовною заявою до Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації, в якій просила визнати протиправними дії Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації щодо неналежного (недостатнього) визначення обсягу бюджетних коштів в сумі 300 000 грн. для виплати компенсації вартості соціальної послуги підтриманого проживання для чотирьох отримувачів, оголошення про проведення конкурсу на залучення коштів обласного бюджету для надання якої шляхом соціального замовлення були оприлюднені на офіційному сайті Івано-Франківської обласної державної адміністрації 17.03.2022 року та 11.04.2022 року.

В обґрунтування своїх позовних вимог посилалася на те, що Департаментом соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації 17.03.2022 року, а згодом 11.04.2022 року оголошено конкурс на залучення коштів обласного бюджету для надання соціальної послуги підтриманого проживання, відповідне оголошення опубліковане на офіційному веб-сайті Івано-Франківської обласної державної адміністрації. Обсяг бюджетних коштів для надання соціальної послуги підтриманого проживання відповідачем визначено в розмірі 300 000 грн. На думку позивача, визначений обсяг компенсації вартості вищезазначеної послуги є недостатнім, не базується на належних розрахунках (калькуляції), відтак ним не було взято участі у конкурсі. Як наслідок, позивач продовжує надавати соціальну послугу підтриманого проживання виключно за рахунок благодійних коштів.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2022 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено у повному обсязі.

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, Благодійна організація «Благодійний фонд «Українська благодійницька мережа» оскаржила його в апеляційному порядку, яка, покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою адміністративний позов задовольнити.

Свою апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що позивач має матеріально-правову заінтересованість в отриманні відшкодування вартості послуги, виходячи з реальних та обґрунтованих розрахунків. Наголошує, що під час розгляду даної справи відповідачем не надано жодного документу, на підставі якого було здійснено реальний розрахунок суми фінансування за рахунок коштів обласного бюджету соціального замовлення послуги підтриманого проживання на 2022 рік.

На підставі пункту 1 частини 1 статті 311 КАС України розгляд справи проводиться в порядку письмового провадження.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подана апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, Благодійною організацією «Благодійний фонд «Українська благодійницька мережа» у 2019, 2020, 2021 роках було укладено договори (договір № 1/08.2019 від 19.08.2019 року, договір від 29.04.2020 року, договір №1 від 14.05.2021 року) із Департаментом соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації про надання соціальної послуги.

Рішенням Івано-Франківської обласної ради від 12.11.2021 року № 276-10/2021 визначено видатки обласного бюджету на реалізацію Обласної комплексної Програми соціального захисту населення Івано-Франківської області на 2022-2026 роки.

Постійною комісією Івано-Франківської обласної ради з питань бюджету, соціально-економічного розвитку та інвестицій згідно з протоколом № 29 від 21.02.2022 року погоджено Календарний план заходів на 2022 рік обласної комплексної програми соціального захисту населення Івано-Франківської області на 2022-2026 роки, в якому на надання соціальної послуги "підтримане проживання" визначено суму 300 000 грн (код програмної класифікації видатків та кредитування 0813242).

Департамент соціальної політики 17.03.2022 року та повторно 11.04.2022 року оголоcив конкурс на залучення коштів обласного бюджету для надання соціальної послуги підтриманого проживання із використанням механізму соціального замовлення на суму 300 000 грн. Зазначені оголошення було розміщено на офіційному веб-сайті органу державної влади.

Департаментом соціальної політики 23.03.2022 року за №769/06.1-34/09-22 надіслано листа позивачу, яким останнього повідомлено про оголошення конкурсу 17.03.2022 року на залучення коштів обласного бюджету для надання соціальної послуги підтриманого проживання із використанням механізму соціального замовлення на суму 300 000 грн.

Позивачем не взято участі у конкурсі.

Позивач, не погоджуючись із діями відповідача в частині неналежного (недостатнього) визначення обсягу бюджетних коштів в сумі 300 000 грн. для виплати компенсації вартості соціальної послуги та оголошень про проведення конкурсу на залучення коштів обласного бюджету для надання соціальної послуги підтриманого проживання від 17.03.2022 року та 11.04.2022 року, звернувся з цим позовом до суду.

Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції керувався тим, що у позивача відсутнє право на звернення до суду з такою позовною заявою, оскільки Благодійна організація"Благодійний фонд" Українська благодійницька мережа" не зазнала жодної реальної шкоди від визначення обсягу бюджетних коштів в сумі 300000 грн. та від оголошень про проведення конкурсу від 17.03.2022 року та 11.04.2022 року, позаяк не брала участі у конкурсі на залучення коштів обласного бюджету для надання соціальної послуги підтриманого проживання із використанням механізму соціального замовлення.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх правильними та такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи з огляду на наступне.

Основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, визначає Закон №2671-VIII.

Пунктом 6 частини першої статті 1 Закону №2671-VIII надавачі соціальних послуг визначені як юридичні та фізичні особи, фізичні особи-підприємці, включені до розділу "Надавачі соціальних послуг" Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.

Соціальне замовлення - засіб регулювання діяльності у системі надання соціальних послуг шляхом залучення на договірній основі надавачів соціальних послуг для задоволення потреб осіб/сімей у соціальних послугах відповідно до результатів визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці/територіальної громади у соціальних послугах (пункт 16 статті 1 Закону України "Про соціальні послуги" ).

Соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України (пункт 17 статті 1 Закону України "Про соціальні послуги" ).

Згідно із частиною 1 статті 13 Закону України "Про соціальні послуги" надавачі соціальних послуг провадять свою діяльність відповідно до законодавства про соціальні послуги, на підставі установчих та інших документів, якими визначено перелік соціальних послуг та категорії осіб, яким надаються такі послуги, за умови забезпечення їх відповідності критеріям діяльності надавачів соціальних послуг, встановленим Кабінетом Міністрів України.

Надавачі соціальних послуг можуть належати до державного, комунального або недержавного секторів.

До надавачів соціальних послуг недержавного сектору належать підприємства, установи, організації, крім визначених частиною другою цієї статті, громадські об`єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності (частина 3 статті 13 Закону України "Про соціальні послуги" ).

Відповідно до частини 9 статті 13 Закону України "Про соціальні послуги" надавачі соціальних послуг мають право: запитувати та отримувати в органах державної влади та органах місцевого самоврядування інформацію, необхідну для організації надання соціальних послуг; залучати на договірній основі підприємства, установи, організації до надання соціальних послуг; залучати грошові кошти та інші ресурси (людські, матеріальні, інформаційні тощо), необхідні для надання соціальних послуг.

Соціальне замовлення регламентоване статтею 26 Закону України "Про соціальні послуги".

Так, надання соціальних послуг шляхом соціального замовлення здійснюється за рахунок бюджетних коштів.

Соціальні послуги надаються шляхом соціального замовлення відповідно до державного стандарту соціальних послуг.

Залучення надавачів соціальних послуг до надання соціальних послуг шляхом соціального замовлення здійснюється через оголошення уповноваженими органами системи надання соціальних послуг, визначеними пунктами 2 і 3 частини першої статті 11 цього Закону, конкурсу на надання соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів.

Аналіз наведених вище норм передбачає, що соціальні послуги надаються шляхом соціального замовлення відповідно до державного стандарту соціальних послуг.

Рішення про проведення конкурсу на надання соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів приймається не пізніше 1 березня відповідного бюджетного періоду або не пізніше 30 календарних днів після внесення змін до відповідного бюджету.

Конкурс на надання соціальних послуг за рахунок бюджетних коштів конкурентний спосіб визначення надавачів соціальних послуг (крім бюджетних установ) на підставі результатів рейтингового оцінювання конкурсних пропозицій.

За результатами конкурсу конкурсна комісія визначає його переможця, яким визначається учасник конкурсу, конкурсна пропозиція якого набрала найбільшу загальну суму балів.

Право на компенсацію має надавач соціальних послуг, якого визначено переможцем конкурсу.

З переможцем конкурсу укладається договір про надання соціальної послуги підтриманого проживання та компенсації вартості надання соціальної послуги.

Фінансування програм, кошти на виконання яких передбачені в обласному бюджеті на 2022 рік, проводиться після погодження переліків заходів постійними комісіями обласної ради.

В матеріалах справи наявна копія рішення Івано-Франківської обласної ради від 17.12.2021 року «Про обласний бюджет на 2022 рік» № 342-11/2021, яким, зокрема, визначено видатки на реалізацію обласної комплексної програми соціального захисту населення Івано-Франківської області на 2022-2026 роки, та витяг з протоколу постійної комісії з питань бюджету, соціально-економічного розвитку та інвестицій обласної ради від 21.02.2022 року №29.

Як уже зазначалось раніше, постійною комісією Івано-Франківської обласної ради з питань бюджету, соціально-економічного розвитку та інвестицій згідно з протоколом № 29 від 21.02.2022 року погоджено Календарний план заходів на 2022 рік обласної комплексної програми соціального захисту населення Івано-Франківської області на 2022-2026 роки, в якому на надання соціальної послуги "підтримане проживання" визначено суму 300 000 грн (код програмної класифікації видатків та кредитування 0813242).

Окрім того, з матеріалів справи видно, що позивач не скористався своїм правом на участь в конкурсі, будучи поінформованим про таку можливість.

Беручи до уваги наведене вище, колегія суддів вважає правильними висновки суду першої інстанції про відсутність у даному спорі будь-якої матеріально-правової заінтересованості у позивача, оскільки останній не брав участі у конкурсі на залучення коштів обласного бюджету для надання соціальної послуги підтриманого проживання, відтак визначення відповідачем обсягу бюджетних коштів в сумі 300000 грн. не спричинило жодної реальної шкоди чи негативного впливу на позивача.

Суд звертає увагу на те, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

З огляду на зазначене, вирішуючи спір, суд повинен пересвідчитись у наявності у особи, яка звернулась за судовим захистом, відповідного права або охоронюваного законом інтересу, встановити, чи є відповідне право або інтерес порушеним (встановити факт порушення), а також визначити чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновлення порушеного права позивача. Тобто, обов`язковою умовою судового захисту є наявність порушених прав та охоронюваних законом інтересів безпосередньо позивача з боку відповідача, зокрема, наявність у особи, яка звернулася з позовом, суб`єктивного матеріального права або законного інтересу, на захист якого подано позов. Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду попередньої інстанції про те, що доводи позивача є абстрактними, без належного обґрунтування негативного впливу дій відповідача на конкретні реальні індивідуально визначені права, свободи чи інтереси позивача, що свідчить про відсутність самого предмету захисту у суді.

Отже, колегія суддів дійшла висновку, що всуперечст. 77 КАС Українипозивач не довів факту порушення своїх прав чи інтересів діями суб`єкта владних повноважень.

При цьому, усі доводи позивача зводяться до незгоди з визначеним відповідачем обсягом бюджетних коштів для виплати компенсації вартості соціальної послуги підтриманого проживання, що не є тотожним порушенню прав, свобод чи інтересів.

Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча п.1 ст. Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (RuizTorijav. Spain) № 303-A, п.29).

Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

З огляду на наведене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Благодійної організації«Благодійний фонд «Українська благодійницька мережа» залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10 листопада 2022 року у справі №300/3571/22 без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом другим частини п`ятої статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Л. Я. Гудим судді О. М. Довгополов В. В. Святецький

Джерело: ЄДРСР 108724252
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку