open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 534/1344/17
Моніторити
Ухвала суду /06.03.2024/ Комсомольський міський суд Полтавської області Ухвала суду /05.03.2024/ Комсомольський міський суд Полтавської області Постанова /31.01.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.01.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /29.01.2018/ Харківський апеляційний адміністративний суд Постанова /29.01.2018/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.01.2018/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.01.2018/ Харківський апеляційний адміністративний суд Постанова /11.12.2017/ Комсомольський міський суд Полтавської області Постанова /11.12.2017/ Комсомольський міський суд Полтавської області Ухвала суду /03.11.2017/ Комсомольський міський суд Полтавської області Ухвала суду /23.08.2017/ Комсомольський міський суд Полтавської області
Це рішення містить правові висновки
Це рішення містить правові висновки
emblem
Це рішення містить правові висновки Справа № 534/1344/17
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /06.03.2024/ Комсомольський міський суд Полтавської області Ухвала суду /05.03.2024/ Комсомольський міський суд Полтавської області Постанова /31.01.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /17.01.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /13.03.2018/ Касаційний адміністративний суд Постанова /29.01.2018/ Харківський апеляційний адміністративний суд Постанова /29.01.2018/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.01.2018/ Харківський апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.01.2018/ Харківський апеляційний адміністративний суд Постанова /11.12.2017/ Комсомольський міський суд Полтавської області Постанова /11.12.2017/ Комсомольський міський суд Полтавської області Ухвала суду /03.11.2017/ Комсомольський міський суд Полтавської області Ухвала суду /23.08.2017/ Комсомольський міський суд Полтавської області

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 січня 2023 року

м. Київ

справа №534/1344/17

адміністративне провадження № К/9901/33223/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Кравчук В.М., Єзеров А.А.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Комсомольського міського суду Полтавської області від 11.12.2017 (суддя - Крикливий В.В.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 29.01.2018 (судді - Калитка О.М., Кононенко З.О., Калиновський В.А.)

у справі за позовом ОСОБА_1 до управління соціального захисту населення Горішньоплавнівської міської ради Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

У серпні 2017 року ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом, в якому просила:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо нездійснення обчислення та нарахування житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива за квітень 2017 року

- зобов`язати здійснити перерахунок субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за квітень 2017 року.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИН СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно із повідомленням про призначення субсидії на житлово-комунальні послуги, рішенням відповідача від 23.10.2015 позивачу призначено житлову субсидію на період з жовтня 2016 року по квітень 2017 року (а.с.34).

Оскільки за квітень 2017 року субсидія призначена не була, позивач звернулась до відповідача з проханням призначити та перерахувати субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за квітень 2017 року.

Листом від 02.06.2017 №У-01/23/70 відповідач повідомив позивача, що у травні 2016 їй була призначена субсидія на період з 01.05.2017 по 30.04.2017, про що було надіслано відповідне повідомлення. При призначені субсидії з 01.10.2016 були взяті доходи за 2015 рік. Розмір субсидії у березні 2017 року склав - 2693,21 грн., а у квітні 2017 року - 226,57 грн.

Крім того, відповідач зазначив, що на підставі розпорядження голови міської ради про завершення опалювального сезону з 03.04.2017, управлінням були виконані перерахунки раніше призначених сум субсидій з урахуванням двох календарних днів з послуги газопостачання, яке використовувалось для опалення індивідуальних будинків (а.с.6,7).

Вважаючи, що відповідачем протиправно не здійснено нарахування субсидії за квітень 2017 року, позивач звернулась до суду.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Постановою Комсомольського міського суду Полтавської області від 11.12.2017, залишеною без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 29.01.2018, у задоволенні позову відмовлено.

Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що у зв`язку з прийняттям міським головою рішення про завершення опалювального сезону, відповідачем правомірно, на виконання вказаного розпорядження, були виконані перерахунки раніше призначених сум субсидій з урахуванням двох календарних днів квітня за послуги газопостачання, яке використовувалось для опалення індивідуальних будинків, у тому числі і позивачу, як мешканця Дмитрівської сільської ради.

Враховуючи викладене, суди дійшли висновку, що відповідач діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством, тому підстави для задоволення позовних вимог відсутні.

УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обгрунтування касаційної скарги позивач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення судових рішень, які підлягають скасуванню.

Зокрема, покликається на те, що проживає в с. Дмитрівка Полтавської області на території юрисдикції Дмитрівської сільської ради, якою рішення про зміну терміну закінчення опалювального сезону не приймалось. В свою чергу, рішенння голови Горішньоплавської міської ради, на яке здійснено посилання відповідача в обгрунтування правомірності своїх дій, не є рішенням виконавчого органу, відповідно до якого можлива зміна опалювального сезону.

Просила рішення судів попередніх інстанцій скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення прозову.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив у її задоволенні відмовити, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 №1875-IV, (далі - Закон №1875-IV) житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил.

Відповідно до пункту 2 частини третьої статті 16 зазначеного Закону, комунальні послуги надаються споживачам безперебійно, виключно за винятком часу перерв на міжопалювальний період для систем опалення, рішення про початок та закінчення якого приймається виконавчими органами відповідних місцевих рад або місцевими державними адміністраціями виходячи з кліматичних умов згідно з правилами та іншими нормативними документами.

Порядок призначення та надання житлових субсидій встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Питання щодо надання субсидій врегульовано Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 (далі - Положення №848, в редакції, на час виникнення спірних правовідносин).

Це положення визначає умови призначення та порядок надання громадянам щомісячної адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату управління багатоквартирним будинком, користування житлом або його утримання, послуг з транспортування та розподілу природного газу та комунальних послуг (водо-, тепло-, газопостачання, водовідведення, електроенергія, вивезення побутового сміття та рідких нечистот), а також один раз на рік субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

Відповідно до п. 2 Положення №848 право на отримання адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, а також субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (далі - субсидія) поширюється на громадян, які проживають у житлових приміщеннях (будинках), в частині оплати ними користування житлом; утримання житла; управління багатоквартирним будинком, комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

Призначення субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі-структурні підрозділи з питань соціального захисту населення). (п. 3 Положення №898).

Згідно з п.14 Положення (у редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин), субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону, але не більше ніж на 12 місяців, і розраховується: на неопалювальний сезон - з 1 травня по 30 вересня; на опалювальний сезон - з 1 жовтня по 30 квітня.

Перерахунок субсидії в межах установленого строку її призначення без звернення громадян здійснюється, зокрема, у разі встановлення рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або місцевої держадміністрації дати початку (закінчення) опалювального періоду, що відрізняється від дати початку (закінчення) опалювального сезону, на який розраховується субсидія, визначеної цим пунктом.

Пунктом 5 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 №630 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), визначено, що рішення про початок та закінчення опалювального сезону приймається виконавчими органами відповідних сільських, селищних та міських рад або місцевими державними адміністраціями виходячи з кліматичних умов згідно з будівельними нормами і правилами, правилами технічної експлуатації, нормами санітарного законодавства та іншими нормативними документами.

Згідно з частиною першою статті 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Відповідно до ч.ч.1, 3 ст. 12 цього Закону, сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста. Сільський, селищний, міський голова очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради, головує на її засіданнях.

У відповідності до п.п. 2, 3, 20 ч. 4 ст. 42 Закону №280/97-ВР сільський, селищний, міський голова: організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету; підписує рішення ради та її виконавчого комітету; видає розпорядження у межах своїх повноважень.

Відповідно до ч. 6 ст. 59 зазначеного Закону виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

Сільський, селищний, міський голова, голова районної у місті, районної, обласної ради в межах своїх повноважень видає розпорядження.(ч. 8 ст. 59 Закону №280/97-ВР).

Під час розгляду справи судами попередніх інстанцій встановлено, що перерахунок позивачу субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за квітень 2017 року здійснено відповідачем у зв?язку з достроковим закінченням опалювального сезону.

Підставою для такого перерахунку стало розпорядження міського Голови Горішньоплавнівської міської ради Полтавської області.

При цьому, рішення виконавчого комітету Горішньоплавнівської міської ради Полтавської області про встановлення опалювального періоду, що відрізняється від дати його закінчення, на який розраховується субсидія, визначеної пунктом 14 Положення №848, відсутнє.

Водночас, за правилами пункту 14 Положення №848 підставою для перерахунку субсидії з підстав дострокового завершення опалювального сезону може бути лише рішення виконавчого органу відповідної міської ради.

Перерахунок субсидії на підставі розпорядження міського голови Положенням №848 не передбачено.

Таким чином, передбачені Положенням №848 підстави для перерахунку субсидії в межах установленого строку її призначення без звернення громадян були відсутні.

За таких обставин, висновки судів першої та апеляційної інтанцій щодо правомірності дій відповідача під час перерахунку позивачу субсидії, не ґрунтуються на правильному застосуванні норм матеріального права.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.

Відповідно до частини першої статті 351 Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Враховуючи викладене, колегія суддів дійшла висновку, що рішення судів попередніх інстанцій підлягають скасуванню з ухваленням у справі нового рішення про часткове задоволення позовних вимог.

Керуючись статтями 345, 351, 355, 356, 359 КАС України, суд,

п о с т а н о в и в:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Постанову Комсомольського міського суду Полтавської області від 11.12.2017 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 29.01.2018 - скасувати.

Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Горішньоплавнівської міської ради Полтавської бласті щодо здійснення перерахунку призначеної ОСОБА_1 субсидії для відшкодування витрат на оплату послуг газопостачання, яке використовувалось для опалення індивідуальних будинків, за квітень 2017 року та зобов`язати здійснити нарахування призначеної їй субсидії для відшкодування витрат на оплату послуг газопостачання, яке використовувалось для опалення індивідуальних будинків за квітень 2017 року з урахуванням проведених нарахувань.

В задоволенні решти позовних вимог ОСОБА_1 відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту її підписання, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Судді:

О.П. Стародуб

В.М. Кравчук

А.А. Єзеров

Джерело: ЄДРСР 108696591
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку