open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 904/8715/21
Моніторити
Судовий наказ /13.03.2024/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /06.03.2024/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.01.2024/ Центральний апеляційний господарський суд Постанова /16.11.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /06.11.2023/ Касаційний господарський суд Постанова /02.11.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /11.09.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /01.09.2023/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /24.08.2023/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /07.08.2023/ Касаційний господарський суд Судовий наказ /10.07.2023/ Господарський суд Дніпропетровської області Постанова /29.06.2023/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.05.2023/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /17.04.2023/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.03.2023/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.02.2023/ Центральний апеляційний господарський суд Рішення /19.01.2023/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /20.12.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /20.12.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /30.11.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /06.10.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /03.10.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /13.09.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /18.08.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /11.08.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /21.07.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /23.06.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /01.06.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /31.05.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /23.02.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /31.01.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /12.01.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /07.12.2021/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /08.11.2021/ Господарський суд Дніпропетровської області
emblem
Справа № 904/8715/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Судовий наказ /13.03.2024/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /06.03.2024/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.01.2024/ Центральний апеляційний господарський суд Постанова /16.11.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /06.11.2023/ Касаційний господарський суд Постанова /02.11.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /11.09.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /01.09.2023/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /24.08.2023/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /07.08.2023/ Касаційний господарський суд Судовий наказ /10.07.2023/ Господарський суд Дніпропетровської області Постанова /29.06.2023/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.05.2023/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /17.04.2023/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.03.2023/ Центральний апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.02.2023/ Центральний апеляційний господарський суд Рішення /19.01.2023/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /20.12.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /20.12.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /30.11.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /06.10.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /03.10.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /13.09.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /18.08.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /11.08.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /21.07.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /23.06.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /01.06.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /31.05.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /23.02.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /31.01.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /12.01.2022/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /07.12.2021/ Господарський суд Дніпропетровської області Ухвала суду /08.11.2021/ Господарський суд Дніпропетровської області

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19.01.2023м. ДніпроСправа № 904/8715/21

Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Рудь І.А., за участю секретаря судового засідання Товстоп`ятки В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зінчевського 4", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

про припинення здійснення зловживання своїми правами та скасування донарахування у розмірі 114 271 грн. 25 коп.

Представники:

від позивача: Скворцов Д.В., довіреність від 23.01.2022, представник;

від відповідача: не з`явився.

СУТЬ СПОРУ:

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зінчевського 4" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом від 27.10.2021 № б/н, в якому просить зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" припинити зловживання своїми правами та скасувати донарахування на загальну суму 114 271 грн. 25 коп. з ПДВ, що було здійснено останнім у квітні 2021 по будинку № 4 по вул. Миколи Зінчевського у м. Кривий Ріг.

Позовні вимоги обґрунтовані безпідставним нарахуванням відповідачем у квітні 2021 співвласникам будинку № 4 по вул. Миколи Зінчевського у м. Кривий Ріг суми донарахування за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, у розмірі, що перевищує визначений договором тариф, після припинення договірних відносин 01.04.2021. Позивач стверджує, що станом на 01.04.2021 договірні відносини між позивачем та відповідачем були відсутні, а тому донарахування на загальну суму 114 271 грн 25 коп., які здійснено відповідачем у квітні 2021, слід вважати одностороннім збільшенням тарифу за послуги з утримання житлового будинку. Такі дії відповідача по відношенню до мешканців ОСББ "Зінчевського 4" є неправомірними та свідчать про зловживання відповідачем своїм правом.

Ухвалою господарського суду від 08.11.2021 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, розгляд якої призначено за правилами загального позовного провадження у підготовчому засіданні на 07.12.2021.

Ухвалою господарського суду від 07.12.2021 продовжено строк проведення підготовчого провадження на 30 днів за заявою відповідача, підготовче засідання відкладено на 11.01.2022.

10.12.2021 на адресу суду надійшов відзив відповідача на позовну заяву від 15.11.2021 № 693, в якому просить у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі. Відповідач вказує на те, що він, як управитель, відповідно до п. 7 Порядку № 482, веде облік доходів, витрат, кількісних та якісних показників надання послуги що до кожного багатоквартирного будинку та кожної складової послуги окремо. Свої заперечення обґрунтовує тим, що відповідачем враховано обсяг витрат, які підтверджені первинною документацією, на виконання робіт з утримання, обслуговування та проведення поточного ремонту внутрішньо будинкових систем, який фактично товариством понесений до моменту припинення дії договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком. Повернення в натурі цієї послуги неможливо, отже, співвласники багатоквартирного будинку - споживачі повинні відшкодувати її вартість. Вважає також, що у позивача відсутні повноваження звертатися до суду від імені всіх співвласників ОСББ "Зінчевського 4".

11.01.2022 підготовче засідання не відбулося через перебування судді Рудь І.А. на лікарняному.

Після усунення вказаних обставин, ухвалою господарського суду від 13.01.2021 підготовче засідання призначено на 01.02.2022 в межах розумних строків проведення підготовчого провадження.

Ухвалою господарського суду від 01.02.2022 підготовче засідання відкладено на 24.02.2022, у зв`язку із неявкою сторін та ненаданням витребуваних судом документів.

У призначений судом час 24.02.2022 підготовче засідання не відбулося, у зв`язку з обставинами, які зумовлюють загрозу життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду в умовах військової агресії Російської Федерації проти України.

Ухвалою господарського суду від 24.02.2022 доведено до відома сторін, що про дату та час розгляду справи буде повідомлено додатковою ухвалою суду.

Ухвалою господарського суду від 31.05.2022 підготовче засідання по справі призначене на 23.06.2022.

Ухвалою господарського суду від 23.06.2022 підготовче засідання відкладено на 21.07.2022, у зв`язку із неявкою сторін та ненаданням витребуваних судом документів.

20.07.2022 на адресу суду надійшла відповідь позивача на відзив від 23.02.2022 № б/н, в якій виклав заперечення на спростування доводів відповідача, просив позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою господарського суду від 21.07.2022 підготовче засідання відкладено на 11.08.2022 за клопотанням відповідача.

Ухвалою господарського суду від 11.08.2022 підготовче засідання відкладено на 13.09.2022, у зв`язку із неявкою сторін та ненаданням витребуваних судом документів.

Ухвалою господарського суду від 13.09.2022 закрито підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду по суті в засіданні на 06.10.2022.

22.09.2022 на адресу суду надійшли заперечення відповідача на відповідь на відзив від 29.08.2022 № 504, в яких наполягає на своїй правовій позиції, просить у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Ухвалою господарського суду від 06.10.2022 судове засідання відкладено на 03.11.2022, із його проведенням у режимі відеоконференції за участю представника відповідача поза межами приміщення суду із використанням власних технічних засобів.

У судовому засіданні 03.11.2022 оголошено перерву до 29.11.2022, із проведенням наступного судового засідання у режимі відеоконференції за участю представника відповідача поза межами приміщення суду із використанням власних технічних засобів.

Судове засідання, призначене на 29.11.2022, не відбулося, у зв`язку з тим, що з 12:45 в приміщенні Господарського суду Дніпропетровської області припинено електропостачання, сервер КП ДСС вимкнено. Після відновлення постачання проведено роботи по перевірці працездатності електричної мережі та комп`ютерної техніки 30.11.2022 з 09:00, що підтверджується актом №38/22 від 30.11.2022.

Ухвалою господарського суду від 30.11.2022 розгляд справи по суті призначений у судовому засіданні на 20.12.2022.

Ухвалою господарського суду від 20.12.2022 судове засідання відкладено на 19.01.2023, у зв`язку із неявкою сторін.

У призначене судове засідання відповідач явку повноважного представника не забезпечив, про причини неявки суд не повідомив.

Господарський суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності представника відповідача, оскільки про час та місце розгляду справи останній повідомлявся шляхом направлення ухвал суду на його офіційну електронну адресу, зазначену у відзиві на позов, office_kr@domkom.org.ua, що підтверджується довідками про доставку електронного листа, які наявні в матеріалах справи.

У судовому засіданні 19.01.2023 представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, викладених у позовній заяві та заявах по суті справи, просив позов задовольнити.

В порядку ст. 240 ГПК України у судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

Як стверджує позивач та не заперечує відповідач, 21.12.2012 між усіма співвласниками багатоквартирного будинку № 4 по вул. Миколи Зінчевського в м. Кривому Розі (співвласники будинку) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" укладено типовий публічний договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

Правовою підставою для укладання вказаного договору було рішення Виконавчого комітету Криворізької міської ради, на підставі якого між Управлінням благоустрою та житлової політики Виконкому Криворізької міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" укладено договір про надання послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків і споруд по житловим будинкам Жовтневого району (об`єкт № 1) від 21.12.2012, відповідно до якого Товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" є управителем житлових будинків та споруд у Жовтневому районі міста Кривого Рогу, у тому числі у період з 01.04.2013 по 05.05.2018, багатоквартирного будинку за адресою: місто Кривий Ріг, вулиця Миколи Зінчевського, будинок 4.

Предметом договору про надання послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків і споруд по житловим будинкам Жовтневого району (об`єкт № 1) від 21.12.2012 є зобов`язання відповідача (управителя) надавати послуги з утримання будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд та об`єктів благоустрою, що розташовані на прибудинкових територіях, для забезпечення його сталого функціонування відповідно до цільового призначення, збереження його споживчих властивостей та організації забезпечення потреби власників, співвласників, наймачів, орендарів окремих житлових і нежитлових приміщень у своєчасному отриманні житлово-комунальних послуг відповідної якості, а Управління благоустрою та житлової політики Виконкому Криворізької міської ради, як замовник, надає право Товариству з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком", як управителю, відраховувати належну йому плату від загальної суми оплати за житлово-комунальні послуги, а також відшкодовувати здійснені ним необхідні витрати, пов`язані з управлінням об`єктом, у разі, коли управитель отримав на такі витрати письмову згоду замовника (т.1, а.с. 87-88).

У відповідності до положень та додатків до рішення Виконавчого комітету Криворізької міської ради «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаються населенню м. Кривого Рогу Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" № 180 від 12.04.2017, з травня 2017 у розрізі багатоквартирного будинку за адресою: м. Кривий Ріг, вул. М. Зінчевського, буд. 4 встановлено наступний тариф на послугу з утримання багатоквартирного будинку: 4,7996 грн./м2 з ПДВ (т.1, а.с. 23-25).

08.08.2018 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" (управитель) та співвласниками багатоквартирного будинку за адресою: м. Кривий Ріг, вул. М. Зінчевсього, 4 (співвласники) укладено договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 206/2018 (надалі - договір), у відповідності до п. 1 якого управитель зобов`язується надати співвласникам багатоквартирного будинку за адресою: м. Кривий Ріг, вул. М. Зінчевського, 4 послугу з управління багатоквартирним будинком, а співвласники зобов`язуються оплачувати управителю послугу з управління згідно з вимогами законодавства та умовами цього договору.

За змістом п. 8 договору ціна послуги з управління визначена сторонами у розмірі 4,7996 грн з ПДВ на місяць за 1 кв. метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення у будинку, якщо інша рахункова одиниця послуги не погоджена сторонами та включає:

1) витрати на утримання будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна будинку в розмірі 4,4762 грн. відповідно до кошторису витрат на утримання будинку та прибудинкової території;

2) винагороду управителю в розмірі 0,3234 грн. на місяць.

Пунктом 9 договору передбачено, що плата за послугу з управління нараховується щомісяця управителем та вноситься кожним співвласником не пізніше 20 числа місяця, наступного за розрахунковим.

За умовами п.10 договору управитель щороку, не пізніше ніж за 2 місяці до закінчення строку дії цього договору, звітує перед співвласниками про виконання кошторису витрат та подає співвласникам на погодження новий кошторис витрат.

Новий кошторис витрат підлягає погодженню співвласниками шляхом прийняття відповідного рішення протягом місяця у порядку, встановленому законом, з подальшим внесенням змін до цього договору.

У випадку якщо новий кошторис співвласниками не погоджено, продовжує діяти раніше погоджений кошторис витрат. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну розміру податків і зборів, мінімальної заробітної плати, цін і тарифів на паливно-енергетичні ресурси, сторонами погоджено, що пропорційно управителем змінюється ціна послуги, про що управитель повідомляє співвласників у строк, не менше ніж за 15 календарних днів до введення у дію нової ціни послуги, з посиланням на рішення відповідних органів.

Новий кошторис витрат підлягає погодженню співвласниками шляхом прийняття відповідного рішення у порядку, встановленому законом, з подальшим внесенням змін до цього договору. У випадку якщо новий кошторис співвласниками не погоджено, продовжує діяти раніше погоджений кошторис витрат.

Відповідно до п. 23 договору внесення змін до умов цього договору відбувається шляхом укладання сторонами додаткової угоди, якщо інше не передбачено цим договором.

Згідно з п. 28 договору цей договір набирає чинності з 08.08.2018 та укладається сторонами на один рік.

Якщо за місяць до закінчення строку дії цього договору жодна із сторін не повідомить письмово іншій стороні про відмову від цього договору, він вважається продовженим на один рік (п. 29 договору).

У п. 31 договору сторони погодили, що якщо протягом строку дії цього договору співвласники приймають рішення про зміну форми управління будинком або про обрання іншого управителя, цей договір достроково припиняється через два місяці з дати отримання управителем повідомлення від співвласників (уповноваженої ними особи) про таке рішення.

Сторонами також укладено додатки до договору, зокрема, Додаток 4 "Періодичність виконання (надання) робіт (послуг) з утримання будинку та прибудинкової території по вул. Миколи Зінчевського, 4", Додаток 5 "Кошторис витрат на утримання будинку та прибудинкової території по вул. Миколи Зінчевського, 4", погоджено договірну ціну на послуги з управління будинком (т.1, а.с. 32-36).

14.12.2020 співвласниками багатоквартирному будинку за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Миколи Зінчевського, 4 створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Зінчевського 4», що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (т.1, а.с. 37-38).

20.12.2020 ОСББ «Зінчевського 4», на підставі рішення, прийнятого співвласниками багатоквартирного будинку за адресою: м. Кривий Ріг, вул. М. Зінчевського, 4 щодо здійснення господарчого забезпечення діяльності ОСББ «Зінчевського 4» шляхом самозабезпечення, повідомлено ТОВ «КК «Дом. Ком» про припинення між співвласниками та ТОВ «КК «Дом.Ком» будь-яких договірних відносин та припинення договору.

Як зазначає відповідач, вказане повідомлення уповноваженої особи та протокол загальних зборів співвласників про припинення відносин за договором про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 206/2018 від 08.08.2018, у зв`язку зі створенням ОСББ "Зінчевського 4 ", він отримав 27.01.2021.

Отже, відповідно до умов п. 31 договору, та як стверджують сторони, договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 206/2018 від 08.08.2018 вважається достроково припиненим з 01.04.2021.

Однак, як зазначає позивач, незважаючи на відсутність договірних відносин із співвласниками будинку, відповідач у квітні 2021 надіслав усім співвласникам будинку рахунки на сплату житлово-комунальних послуг, розмір яких значно перевищував затверджений п. 8 договору розмір ціни послуги з управління (57,515 грн./м. кв., а не 4,7996 грн./м. кв.)

Виходячи зі змісту відповіді ГУ Держспоживслужби в Дніпропетровській області від 28.05.2021 № 07.6/8671) та відповіді Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" на звернення від 12.05.2021 № 251, стало відомо, що:

1) у квітні 2021 по будинку № 4 по вул. М. Зінчевського здійснене донарахування на загальну суму 114271,25 грн. з ПДВ (57,515 грн/м. кв.), так як фактичні витрати по складових тарифу (ціни договору) перевищують нарахування за нормативним тарифом за березень-квітень 2021 року;

2) донарахування на загальну суму 114 271,25 грн. з ПДВ (57,515 грн./м. кв.) здійснено на підставі ч. 5 ст. 13 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», згідно з якою у разі зміни форми управління багатоквартирним будинком або обрання іншого управителя виконавець послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій має здійснити остаточне нарахування плати за послуги відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг (т.1, а.с. 39-47, 48-52).

Підставою для звернення до суду з позовом у даній справі стало те, що позивач вважає дії відповідача щодо здійснення у квітні 2021 донарахування на загальну суму 114 271,25 грн з ПДВ за нібито, надані відповідачем послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій за період з січня 2017 по квітень 2021 неправомірними. На думку позивача такі дії відповідача є зловживанням своїм правом, яке полягає у намаганні отримати додатковий дохід за рахунок співвласників житлового будинку № 4 по вул.. М. Зінчевського, у порядку, не передбаченому законом та договором про надання послуг.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представника позивача, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню з таких підстав.

Причиною виникнення спору у справі стало питання щодо наявності чи відсутності підстав для: зобов`язання відповідача припинити зловживання своїми правами та скасувати донарахування на загальну суму 114 271,25 грн, що було здійснено Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" у квітні 2021 по будинку № 4 по вул. М. Зінчевського.

Позовні вимоги обґрунтовано безпідставним нарахуванням відповідачем співвласникам будинку № 4 по вул.. М. Зінчевського платежів у загальному розмірі 114 271,25 грн з ПДВ (плати за послуги відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг) після закінчення дії договору та за відсутності будь-яких договірних зобов`язань між відповідачем та ОСББ "Зінчевського4".

Отже, у даному спорі встановленню підлягають обставини щодо правової підстави надання таких послуг, період надання таких послуг та, відповідно, обставини щодо правомірності дій відповідача щодо такого донарахування.

Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулюються Законом України "Про житлово-комунальні послуги".

Як свідчать матеріали справи на час укладання між співвласниками багатоквартирного будинку № 4 по вул. М. Зінчевського та відповідачем публічного договору про надання послуг від 21.12.2012 діяв Закон України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 за №1785-VI (далі - Закон №1785-VI).

Відповідно до статті 1 Закону №1785-VI у цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

- виконавець - суб`єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору;

- житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та перебування осіб у жилих і нежилих приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил;

- власник приміщення, будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд (далі - власник) - фізична або юридична особа, якій належить право володіння, користування та розпоряджання приміщенням, будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, зареєстроване у встановленому законом порядку;

- споживач - фізична чи юридична особа, яка отримує або має намір отримати житлово-комунальну послугу;

- управитель - особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі - управління будинком) і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до закону та умов договору;

- утримання будинків і прибудинкових територій - господарська діяльність, спрямована на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи щодо забезпечення експлуатації та/або ремонту жилих та нежилих приміщень, будинків і споруд, комплексів будинків і споруд, а також утримання прилеглої до них (прибудинкової) території відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил згідно із законодавством.

Відповідно до статей 12, 13 Закону №1785-VI житлово-комунальні послуги поділяються за: функціональним призначенням; порядком затвердження цін/тарифів. Залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на: 1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо); 2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо); 3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо); 4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).

Тобто, всі послуги, у тому числі й послуги з утримання будинку та прибудинкової території є житлово-комунальними послугами.

Частиною другою статті 14 Закону №1785-VI визначено, що ціни/тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом.

Згідно із підпунктом 2 пункту "а" статті 28 Закону України "Про місцеве самоврядування" виконавчий комітет встановлює в порядку і межах, визначених законодавством, тарифи щодо оплати комунальних та інших послуг, які надаються підприємствами та організаціями комунальної власності відповідної територіальної громади.

Як встановлено судом, з грудня 2012 співвласники багатоквартирного будинку № 4 по вул. М. Зінчевського на підставі типового публічного договору про надання послуг у відносинах із відповідачем (виконавцем) комунальної послуги з утримання будинку і споруд та прибудинкової території в розумінні положень Закону №1785-VI були споживачами таких послуг. За умовами типового публічного договору про надання послуг споживачі мали обов`язок перед відповідачем (виконавцем) щодо своєчасної оплати таких послуг за встановленим тарифом у строк та на умовах, що передбачені цим договором.

Поряд з тим, Закон №1875-IV та постанова Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 №529 щодо відносин, які регулюють надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, управління будинком втратили чинність з 10.06.2018 із набранням чинності Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 №2189-VIII (далі - Закон №2189-VIII) та постанови Кабінету Міністрів України від 05.09.2018 №712 "Про затвердження правил надання послуги з управління багатоквартирним будинком та Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком".

Отже, на час укладання сторонами договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 206/2018 від 08.08.2018 діяв Закон №2189-VIII.

При цьому, як зазначає позивач, відповідач та співвласники будинку після скасування постанови Кабінету Міністрів України № 529 від 20.05.2009 не ініціювали зміни до договору про надання послуг.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону №2189-VIII до житлово-комунальних послуг належить житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком. Послуга з управління багатоквартирним будинком включає: забезпечення утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, якщо прибудинкова територія, за даними Державного земельного кадастру, знаходиться у власності або користуванні співвласників багатоквартирного будинку відповідно до вимог законодавства, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо; купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку; інші додаткові послуги, які можуть бути замовлені співвласниками багатоквартирного будинку.

Згідно з частиною першою статті 6 Закону учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.

Частинами першою, другою статті 12 Закону №2189-VIII передбачено, що надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах. Договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону. Такі договори можуть затверджуватися окремо для різних моделей організації договірних відносин (індивідуальний договір та колективний договір про надання комунальних послуг) та для різних категорій споживачів (індивідуальний споживач, колективний споживач).

Відповідно до частини першої статті 13 Закону №2189-VIII договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку.

Частиною першою статті 10 Закону №2189-VIII, ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.

Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій було затверджено постановою Кабінету Міністрів України №869 від 01.06.2011 (далі - Порядок формування тарифів).

Пунктом 2 Порядку формування тарифів передбачено, що тариф на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (далі - тариф на послуги) є сукупною (загальною) вартістю надання таких послуг, розрахованою на основі економічно обґрунтованих планованих (нормативних) витрат з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість або єдиного податку. Тариф на послуги розраховується окремо за кожним будинком залежно від запланованих кількісних показників послуг, що фактично повинні надаватися для забезпечення належного санітарно-гігієнічного, протипожежного, технічного стану будинків і споруд та прибудинкових територій з урахуванням переліку послуг згідно з додатком до цього Порядку.

Згідно з пунктом 34 Порядку формування тарифів виконавці під час виконання робіт можуть у разі потреби здійснювати перерозподіл витрат у структурі тарифів на послуги без зміни загального обсягу таких витрат та з урахуванням фактичної вартості наданих послуг у межах встановлених тарифів.

Аналіз положень пунктів 2 та 34 Порядку дає підстави для висновку про те, що розрахунок тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій - це визначення, на підставі економічно обґрунтованих планових (нормативних) витрат собівартості послуги, з подальшим розрахунком на підставі цієї собівартості з урахуванням планового прибутку та податку на додану вартість сукупної вартості послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

З 10.06.2018 (набрання чинності Законом №2189-VIII) також до повноважень органів місцевого самоврядування належить, зокрема: встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону; затвердження норм споживання комунальних послуг.

Згідно з положеннями частини другої статті 10 Закону №2189-VIII вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін, крім випадку обрання управителя органом місцевого самоврядування. Ціна послуги з управління багатоквартирним будинком у разі визначення управителя органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах відповідно до Закону України "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку" визначається на рівні ціни, запропонованої в конкурсній пропозиції переможцем конкурсу. Така ціна протягом строку дії договору управління може змінюватися виключно за погодженням сторін з підстав та в порядку, визначених таким договором.

Частинами третьою - п`ятою статті 10 Закону №2189-VIII визначено, що ціна послуги з управління багатоквартирним будинком встановлюється договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком з розрахунку на один квадратний метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення, якщо інше не визначено договором про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, та включає: 1) витрати на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку відповідно до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, крім витрат на обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги, у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем; 2) винагороду управителю, яка визначається за згодою сторін. Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території є невід`ємною частиною договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком. Кошторис витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території враховує обов`язковий перелік робіт (послуг), який затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, а також періодичність виконання (надання) робіт (послуг) з утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території. На вимогу споживача надається інформація про фактичні витрати управителя відповідно до кошторису витрат на утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території. На вимогу органу місцевого самоврядування надається інформація про кількісні та якісні показники наданих послуг з управління, їхню вартість, а також галузева звітність. Інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності здійснюється виконавцями відповідних послуг в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства. На вимогу органу місцевого самоврядування надається інформація про кількісні та якісні показники наданих комунальних послуг, їхню вартість, а також галузева звітність. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну цін/тарифів на комунальні послуги виконавець у строк, що не перевищує 15 днів з дати введення їх у дію, повідомляє про це споживачам з посиланням на рішення відповідних органів.

Частиною першою статті 18 Закону №2189-VIII управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, що укладається згідно з типовим договором.

Згідно з пунктом 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" установлено, що до визначення співвласниками багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, форми управління багатоквартирним будинком, але не більше одного року із дня набрання чинності цим Законом, послуги з утримання такого будинку надає суб`єкт господарювання, визначений виконавцем послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у багатоквартирному будинку до набрання чинності цим Законом.

Отже, виходячи із змісту положень статей 7, 8, 9, 12 Закону №2189-VIII, співвласники будинку споживали та оплачували послуги згідно тарифу встановленого у рішенні Виконавчого комітету Криворізької міської ради «Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаються населенню м. Кривого Рогу Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" № 180 від 12.04.2017 та на умовах типових договорів про надання послуг від 21.12.2012 та від 18.08.2018.

Статтею 385 Цивільного кодексу України визначено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту. Об`єднання власників квартир, житлових будинків є юридичною особою, яка створюється та діє відповідно до статуту та закону.

Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначено Законом України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".

Статтею 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" визначено, що об`єднання співвласників багатоквартирного будинку - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" цей Закон регулює: порядок створення, реєстрації, реорганізації, діяльності і ліквідації об`єднань, асоціацій; відносини суб`єктів права власності щодо користування та розпорядження спільним майном співвласників у об`єднанні; відносини між об`єднаннями та асоціаціями; відносини між об`єднаннями, асоціаціями і органами державної влади та органами місцевого самоврядування; відносини між об`єднаннями і господарюючими суб`єктами.

Частиною першою статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" встановлено, що об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

Згідно з частиною четвертою статті 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

Частинами першою, другою статті 14 Закону №2189-VIII передбачено, що за рішенням співвласників багатоквартирного будинку (уповноваженого органу управління об`єднання співвласників багатоквартирного будинку), прийнятим відповідно до закону, договір про надання комунальної послуги укладається з виконавцем відповідної комунальної послуги, визначеним статтею 6 цього Закону: 1) кожним співвласником багатоквартирного будинку самостійно (індивідуальний договір); 2) від імені та за рахунок усіх співвласників багатоквартирного будинку управителем або іншою уповноваженою співвласниками особою (колективний договір); 3) об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку або іншою юридичною особою, яка об`єднує всіх співвласників такого будинку та в їхніх інтересах укладає відповідний договір про надання комунальних послуг, як колективним споживачем. Співвласники багатоквартирного будинку (об`єднання співвласників багатоквартирного будинку) самостійно обирають одну з моделей організації договірних відносин, визначену частиною першою цієї статті, за кожним видом комунальної послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії).

Відповідно до частин третьої, четвертої статті 14 Закону №2189-VIII індивідуальний договір про надання комунальних послуг укладається між співвласником багатоквартирного будинку та виконавцем відповідної комунальної послуги. Колективний договір про надання комунальної послуги укладається з виконавцем такої послуги особою, уповноваженою на це співвласниками, від імені та за рахунок усіх співвласників багатоквартирного будинку. У разі укладення колективного договору до відносин між співвласниками багатоквартирного будинку та уповноваженою співвласниками особою застосовуються положення Цивільного кодексу України про доручення, якщо інше не встановлено домовленістю між ними.

Із зазначених норм вказаного Закону вбачається можливість співвласникам багатоквартирного будинку самостійно обрати одну з моделей організації договірних відносин: за індивідуальним договором або за колективним договором.

Як встановлено судом, на загальних зборах ОСББ "Зінчевського 4" прийнято рішення про здійснення управління багатоквартирним будинком № 4 по вул. М. Зінчевського через статутні органи позивача. Про таке рішення позивач повідомив відповідача листом, який отриманий останнім 27.01.2021.

Як зазначає позивач та не заперечує відповідач, відповідно до умов п. 31 договору, з 01.04.2021 договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 206/2018 від 08.08.2018 вважається достроково припиненим.

Відповідно до пункту 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" у разі якщо протягом одного року з дня набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок. У разі якщо місцевою радою або її виконавчим органом відповідно до законодавства прийнято рішення про делегування іншому органу - суб`єкту владних повноважень функцій із здійснення управління об`єктами житлово-комунального господарства, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг, управитель призначається на конкурсних засадах таким органом. У такому разі ціна послуги з управління багатоквартирним будинком визначається за результатами конкурсу, який проводиться в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, а договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком строком на один рік від імені співвласників підписує уповноважена особа виконавчого органу відповідної місцевої ради, за рішенням якого призначено управителя. Якщо за один місяць до закінчення зазначеного строку жодна із сторін не повідомить письмово другу сторону про відмову від договору, договір вважається продовженим на черговий однорічний строк. У період від оголошення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку до моменту визначення переможців конкурсу і укладення договорів про надання послуг з управління багатоквартирним будинком послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій продовжують надавати у відповідних багатоквартирних будинках виконавці таких послуг, які надавали відповідні послуги до початку проведення конкурсу. Якщо протягом дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладеного за результатами конкурсу, співвласники приймуть рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком або про обрання іншого управителя, співвласники мають право достроково розірвати такий договір, попередивши про це управителя, призначеного на конкурсних засадах, не пізніш як за два місяці до дня розірвання договору. У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком або обрання іншого управителя виконавець послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій має здійснити остаточне нарахування плати за послуги відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг.

Як вже зазначено вище, договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 206/2018 від 08.08.2018, на підставі якого відповідачем здійснено донарахування в сумі 114 271,25 грн, укладений між відповідачем та співвласниками будинку, припинив свою дію з 01.04.2021.

Водночас, відповідач саме у квітні 2021 надіслав усім "співвласникам будинку" рахунки на сплату житлово-комунальних послуг, до яких рахунків включено суму спірного донарахування за тарифом 57,515 грн/м.

В той же час, як встановлено судом та вбачається з матеріалів справи, сторонами до договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 206/2018 від 08.08.2018 не вносилися зміні щодо ціни послуги управління та не затверджувався інший кошторис витрат, аніж доданий позивачем до позовної заяви. Докази протилежного (відповідні додаткові угоди) матеріали справи не містять та сторонами до суду не надані.

Господарський суд зазначає, що матеріали справи також не містять доказів звернення відповідача протягом дії договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 206/2018 від 08.08.2018, тобто до 01.04.2021, з будь-якими пропозиціями щодо збільшення тарифу на такі послуги.

Обставин щодо звернення чи повідомлення відповідача до співвласників житлового будинку № 4 по вул. М. Зінчевського про збільшення такого тарифу в односторонньому порядку, судом також не встановлено.

Отже, виходячи із умов договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та положень Закону №2189-VIII, можна дійти висновку, що остаточні розрахунки між співвласниками житлового будинку № 4 по вул. М. Зінчевського та відповідачем мають відбуватись саме у відповідності до умов договору. Водночас, умови договору не наділяють відповідача (виконавця послуги) правом здійснювати нарахування плати у розмірі, який перевищує встановлений договором тариф.

З урахуванням вищевикладеного, правомірним є висновок щодо безпідставності такого донарахування за послуги, надані по будинку № 4 по вул. М. Зінчевського у період з січня 2017 по квітень 2021, яке здійснено відповідачем у квітні 2021, тобто поза межами строку дії договору.

Водночас, у контексті встановлених вище обставин справи (прийняття співвласниками житлового будинку № 4 по вул. М. Зінчевського рішення про створення ОСББ та повідомлення про вказане рішення відповідача) надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій співвласникам зазначеного будинку з 01.04.2021 можливе лише за рішенням загальних зборів та за результатами укладення договору, як і можливість стягнення із співвласників суми вартості таких послуг.

Як встановлено судом, станом на 01.04.2021 колективного договору про надання послуг з утримання будинку і споруд та прибудинкової території укладеного між ОСББ "Зінчевського 4" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" укладено не було. Доказів існування будь-яких договірних відносин у співвласників житлового будинку № 4 по вул. М. Зінчевського із відповідачем станом на квітень 2021 матеріали справи також не містять.

Отже, цілком обґрунтованим є висновок, що спірне донарахування здійснене відповідачем у квітні 2021 є зловживанням відповідачем своїм правом, яке полягає у намаганні отримати додатковий дохід від співвласників будинку в порядку, не передбаченому ні законом, ні договором про надання послуг.

При цьому, господарський суд під час розгляду даної справи враховує правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 07.11.2019 по справі №910/11948/18, згідно з якою: "З урахуванням мети створення, ОСББ має пряме та безпосереднє відношення до усіх питань, що стосуються будинку, а отже може мати власну, окрему від інтересів кожного окремого члена об`єднання, матеріально-правову зацікавленість у спорах що стосуються будинку. Наявність матеріально-правової зацікавленості у ОСББ у правовідносинах, що виникають щодо будинку чи його складових, утримання, експлуатації та інших подібних питань є передумовою визнання за ОСББ самостійної процесуальної правосуб`єктності, а отже і права на звернення до суду із самостійним позовом".

За вказаних обставин, господарський суд критично оцінює доводи відповідача, стосовно відсутності повноважень у позивача звертатися до суду від імені всіх співвласників.

З урахуванням вищевикладеного, встановивши обставини безпідставності спірного донарахування за послуги, надані по будинку № 4 по вул. М. Зінчевського у період з січня 2017 по квітень 2021, яке здійснено відповідачем у квітні 2021, тобто поза межами строку дії договору, господарський суд доходить до висновку про зловживання відповідачем своїм правом, яке полягає у намаганнях отримати додатковий дохід від співвласників будинку в порядку, не передбаченому законом та договором про надання послуг та наявності правих підстав для задоволення позовних вимог.

Водночас, враховуючи характер спірних правовідносин, господарський суд зазначає, що з огляду на встановлену судом безпідставність спірного нарахування як і у період до 01.04.2021 (всупереч укладеним з співвласниками будинку договорами про надання послуг), то відповідно і донарахування на загальну суму 114 271, 25 грн. з ПДВ, здійснене відповідачем у квітні 2021 по будинку № 4 по вул. М. Зінчевського, не може бути подією, з якою положення пункту п`ятого Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" пов`язує виникнення зобов`язань співвласників будинку.

Господарський суд зазначає, що зловживання правом не є підставою для виникнення зобов`язання, саме тому у даному випадку застосування пункту п`ятого Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" неможливо саме в силу вищевстановлених обставин - відсутності у співвласників житлового будинку № 4 по вул. М. Зінчевського самого зобов`язання щодо оплати грошових коштів на суму 114 271, 25 грн. з ПДВ, які є платою за послуги надані у період з січня 2017 по квітень 2021 у розмірі, що перевищує встановлений договором тариф.

Згідно із ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України).

Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч. 3 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України).

За приписами ст. 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Згідно із положеннями ст. ст. 78, 79 Господарського процесуального кодексу України достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів учасників справи та їх відображення у судових рішеннях у справі, питання вичерпності висновків судів, суд враховує, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.

Господарський суд зазначає, що відповідачем не спростовані доводи позивача належними та допустимими доказами.

За встановлених обставин, вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати позивача зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" (50053, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул.. Мусоргського, буд. 15А, код ЄДРПОУ 37663931) припинити зловживання своїми правами та скасувати донарахування на загальну суму 114 271 грн. 25 коп. з ПДВ, що було здійснено останнім у квітні 2021 по будинку № 4 по вул. Миколи Зінчевського у м. Кривий Ріг.

Стягнути з Товариство з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" (50053, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул.. Мусоргського, буд. 15А, код ЄДРПОУ 37663931) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зінчевського 4" (50029, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Миколи Зінчевського, буд. 4, код ЄДРПОУ 43909708) 2 270 грн 00 коп. (дві тисячі двісті сімдесят грн. 00 коп.) витрат зі сплати судового збору.

Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 30.01.2023

Суддя І.А. Рудь

Джерело: ЄДРСР 108681957
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку