open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 січня 2023 року місто Київ

Єдиний унікальний номер справи 755/7132/22

Номер провадження 22-ц/824/388/2023

Київський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

судді-доповідача Вербової І.М., суддів: Невідомої Т.О., Нежури В.А.,

розглянувши в порядку письмового провадженняв місті Києві апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації на заочне рішення Дніпровського районного суду міста Києва від 05 жовтня 2022 року, ухвалене під головуванням судді Марфіної Н.В., у справі за позовом Управління соціального захисту населення Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації до ОСОБА_1 , третя особа: Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, про стягнення суми боргу,

в с т а н о в и в :

У серпні 2022 року Управління соціального захисту населення Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації звернулося до Дніпровського районного суду міста Києва з позовом до ОСОБА_1 , третя особа: Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, про стягнення 9 216 грн. 38 коп. за період з травня 2018 року по січень 2019 рік та 7 591 грн. 31 коп. за період з лютого 2019 року по вересень 2019 року; 22 632 грн. 30 коп. за період з жовтня 2019 року по березень 2022 рік.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що 12 травня 2015 року ОСОБА_1 звернувся до Управління із заявою про призначення житлової субсидії до якої долучив декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням субсидії. У розділі ІІ «Всі види доходів осіб, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні / будинку, у тому числі, від розміщення депозитів, здачі майна в оренду за період з січня 2014 року по грудень 2014 року» вказаної декларації, відповідач вказав: вид доходу - зарплата: сума доходу - 19853,74 грн.; джерело доходу - ТОВ «Мережевий стандарт»; вид доходу - депозит з 19 грудня 2014 року по 20 квітня 2015 року; сума доходу - 4493,96 грн.; джерело доходу - ПАТ «Промінвестбанк». Рішенням Управління від 01 жовтня 2015 року відповідачу було призначено житлову субсидію.

24 серпня 2015 року відповідач звернувся до Управління з заявою про призначення житлової субсидії до якої долучив декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії. У розділі ІІ «Всі види доходів осіб, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні / будинку, у тому числі від розміщення депозитів, здачі майна в оренду за період з січня 2014 року по грудень 2014 року» зазначеної декларації відповідач вказав: вид доходу - заробітна плата; джерело доходу - ТОВ «Мережевий стандарт». Листом від 17 листопада 2015 року №37/04-22532 Управління повідомило заявника про те, що його заява та декларація від 03 вересня 2015 року взяті до відома, оскільки розмір середньомісячного сукупного доходу та склад зареєстрованих у житловому приміщенні осіб не змінився, а субсидію заявнику вже призначено. На підставі рішень Управління, відповідачу і надалі призначалась житлова субсидія. Листом Управління від 24 вересня 2018 року №37/02-12844 заявнику повідомлено, що внесено зміни до Постанови №484, для отримання субсидії необхідно до 10 жовтня 2018 року письмово у будь - який зручний спосіб надати до Управління інформацію про сімейний стан повнолітніх зареєстрованих, реквізити паспорта, ідентифікаційні коди, джерела доходів та розмір доходів членів їх сім`ї, які зареєстровані за іншою адресою; задекларувати наявність у зареєстрованих осіб та членів їх сім`ї автомобіля, з дати випуску якого менше 5 років. Однак, відповідач не надав витребувану інформацію. На підставі рішень Управління, відповідачу і надалі призначалась житлова субсидія.

17 травня 2021 року відповідач звернувся до Управління із заявою про призначення та надання житлової субсидії до якої долучив декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням субсидії. Листом № 37/02-6881 від 03 червня 2021 року Управління повідомило відповідачу про неможливість опрацювання його заяви. 07 червня 2021 року відповідач звернувся до Управління із заявою про призначення та надання житлової субсидії до якої долучив декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням субсидії. Листом № 37/02-7873 від 24 червня 2021 року Управління повідомило відповідачу про неможливість опрацювання його заяви. 07 червня 2021 року відповідачем було до заповнено відомості у заяві та декларації. У декларації від 07 червня 2021 року у пункті 3 розділу І у графі «Сімейний стан» відповідач вказав: «одружений». У розділі ІІ декларації вказав: « ОСОБА_2 , заміжня, дружина»; в примітках - АДРЕСА_1 ». Рішенням Управління від 16 липня 2021 року відповідачу була призначена субсидія. Пізніше, Управлінням було отримано відомості про доходи відповідача та його дружини та проведено перерахунок субсидії з якого вбачається, що відповідачу було здійснено переплату за період з травня 2018 року по квітень 2021 року у сумі 34 224 грн. 08 коп. Рішенням Управління від 21 жовтня 2021 року відповідачу проведено автоматичне призначення житлової субсидії з жовтня 2021 року по квітень 2022 року. Пізніше, Управлінням було встановлено, що станом на 01 жовтня 2021 року дружина відповідача має депозитний банківський рахунок в АТ «Альфа-Банк». Проте відповідач про вказану обставину, Управління не повідомив. Ураховуючи наведене, рішенням Управління від 05 квітня 2022 року відповідачу було припинено надання житлової субсидії. З метою повернення надміру виплаченої субсидії внаслідок свідомого ненадання відповідачем інформації, Управлінням направлено йому лист від 22 червня 2022 року про повернення надміру виплаченої субсидії, яке було вручено останньому 28 червня 2022 року. Проте вказані кошти повернуті, не були, у зв`язку з чим, позивач був вимушений звернутися до суду.

Рішенням Дніпровського районного суду міста Києва від 05 жовтня 2022 року (а.с. 50-54) у задоволенні позовних вимог Управління соціального захисту населення Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації до ОСОБА_1 , третя особа: Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, про стягнення суми боргу, відмовлено.

Не погоджуючись з вищевказаним рішенням суду, 04 листопада 2022 року Управління соціального захисту населення Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації направило апеляційну скаргу, у якій, посилаючись на порушення норм матеріального права, просило рішення Дніпровського районного суду міста Києва від 05 жовтня 2022 року скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким позовні вимоги, задовольнити.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що 12 травня 2015 року відповідач звернувся до Управління із заявою про призначення житлової субсидії до якої долучив декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням субсидії. Рішенням Управління від 01 жовтня 2015 року відповідачу було призначено житлову субсидію. 24 серпня 2015 року відповідач звернувся до Управління із заявою про призначення житлової субсидії до якої долучив декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням субсидії. Листом Управління від 17 листопада 2015 року відповідача повідомлено про те, що його заява та декларація взяті до відома, оскільки розмір середньомісячного сукупного доходу та склад зареєстрованих у житловому приміщенні осіб не змінився, а субсидію йому вже призначено. На підставі рішення Управління відповідачу й надалі призначалась житлова субсидія.

Листом Управління від 24 вересня 2018 року відповідачу повідомлено про внесення суттєвих змін до Постанови № 848, згідно якої, для отримання субсидії необхідно до 10 жовтня 2018 року надати до Управління інформацію про сімейний стан повнолітніх зареєстрованих, реквізити паспорта, ідентифікаційні коди, джерела доходів та розмір доходів членів їх сім`ї, які зареєстровані за іншою адресою; задекларувати наявність (відсутність) у зареєстрованих осіб та членів їх сім`ї автомобіля, з дати випуску якого менше 5 років. Однак відповідач Управлінню витребувану інформацію не надав. На підставі рішень Управлінню відповідачу й надалі призначалась житлова субсидія. У серпні - вересні 2021 року Управління отримало довідки про доходи відповідача та його дружини, у зв`язку з чим, Управлінням було проведено перерахунок субсидії. У результаті проведення такого перерахунку, Управлінням виявлено, що відповідачу здійснено передоплату житлової субсидії за період з травня 2018 року по квітень 2021 року в розмірі 34 224 грн. 08 коп. Крім того, згідно інформації наданої Міністерством фінансів України, дружина відповідача має депозит в АТ «Альфа-Банк» (на звітну дату 01 жовтня 2021 року). Таким чином, відповідачу було припинено нарахування субсидії. Про необхідність повернення відповідачем надміру виплачених йому коштів, останнього було повідомлено листом, проте суму надміру отриманих коштів повернуті відповідачем не були.

Ухвалою Київського апеляційного суду від 05 грудня 2022 року відкрито апеляційне провадження за поданою апеляційною скаргою, надано строк для подачі відзиву.

Відзиву подано не було.

Ухвалою Київського апеляційного суду від 05 грудня 2022 року закінчено проведення підготовчих дій, справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження, без повідомлення осіб, які беруть участь у справі.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи, перевіривши законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для її часткового задоволення, виходячи з наступного.

Виходячи зі змісту частин 1-5 статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не надано належних та допустимих доказів, які б підтвердили отримання відповідачем грошових коштів за період з травня 2018 року по березень 2022 року, не надано доказів прийняття рішення щодо автоматичного призначення субсидії, не надано рішення Управління щодо проведення перерахунку наданої субсидії, крім того, у змісті позовної заяви позивач посилається на те, що відповідач не надав інформації щодо дружини, а у вимозі надісланої відповідачу вказує на те, що дружина відповідача має депозитний рахунок, однак доказів наявності такого рахунку до суду не надано.

Щодо вищевказаних висновків суду першої інстанції, слід зазначити наступне.

Судом встановлено, що 12 травня 2015 року, ОСОБА_1 звернувся до Управління із заявою про призначення житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, за адресою: АДРЕСА_2 (а.с. 14).

До вказаної заяви ОСОБА_1 долучено декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії (а.с. 14).

01 жовтня 2015 року Управління прийнято рішення про призначення субсидії ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_2 за період з травня 2015 року по квітень 2016 року та розраховано субсидію за період на 5 місяців з травня 2015 року по вересень 2015 року у розмірі 158.01 грн. (а.с. 15).

24 серпня 2015 року ОСОБА_1 звернувся до Управління із заявою про призначення житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, за адресою: АДРЕСА_2 (а.с. 14).

До вказаної заяви ОСОБА_1 долучено декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії (а.с. 15).

Листом від 17 листопада 2015 року Управління повідомило ОСОБА_1 про те, що його заява та декларація від 03 вересня 2015 року про призначення житлової субсидії, розглянуто, за наслідками якого, зазначено, що ОСОБА_1 призначено субсидію з травня 2015 року по квітень 2016 року включно. Субсидію розраховано виходячи з його доходів за минулий календарний рік. Після закінчення терміну дії субсидії, ОСОБА_1 буде автоматично зроблено розрахунок субсидії на наступний період (12 місяців) (а.с. 17).

Із листа Управління №37/02-12844 від 24 вересня 2018 року до ОСОБА_1 вбачається, що відповідно до Постанови № 484 внесено суттєві зміни, для отримання субсидії необхідно до 10.10.2018 року письмово у будь - який зручний спосіб надати до Управління інформацію про сімейний стан повнолітніх зареєстрованих, реквізити паспорта, ідентифікаційні коди, джерела доходів та розмір доходів членів їх сім`ї, які зареєстровані за іншою адресою; задекларувати наявність у зареєстрованих осіб та членів їх сім`ї автомобіля, з дати випуску якого менше 5 років (а.с. 18).

17 травня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Управління із заявою про призначення житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, за адресою: АДРЕСА_2 (а.с. 19-20).

До вказаної заяви ОСОБА_1 долучено декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії (а.с. 21-22).

Листом від 03 червня 2021 року Управління повідомило ОСОБА_1 про те, що його звернення не може бути опрацьовано, оскільки всі розділи заяви і декларації повинні бути заповнені в повному обсязі (а.с. 23).

09 червня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Управління із заявою про призначення житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, за адресою: АДРЕСА_2 (а.с. 24-25).

До вказаної заяви ОСОБА_1 долучено декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії (а.с. 26-27).

Листом від 24 червня 2021 року Управління повідомило ОСОБА_1 про те, що його звернення не може бути опрацьовано, оскільки всі розділи заяви і декларації повинні бути заповнені в повному обсязі (а.с. 28).

16 липня 2021 року Управління прийнято рішення про призначення субсидії ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_2 за період з травня 2021 року по квітень 2022 року та розраховано субсидію за період на 5 місяців з травня 2021 року по вересень 2021 року у розмірі 108 грн. 73 коп. (а.с. 29).

Листом від 28 липня 2021 року Управління повідомило ОСОБА_1 про те, що для вирішення питання щодо призначення субсидії йому необхідно терміново з`явитися до управління та надати інформацію щодо його сімейного стану та інформацію щодо джерела доходів дружини з 2017 року (а.с. 30).

Заявою від 05 серпня 2021 року ОСОБА_1 повідомило Управління про те, що його дружина ОСОБА_2 з липня 2017 року працювала у ЗОШ Дніпровського району по жовтень 2017 року. З липня 2019 року не працювала. 3 липня 2019 року оформлена на пенсію (а.с. 31).

Згідно свідоцтва про укладення шлюбу, 27 липня 1984 ОСОБА_1 та ОСОБА_2 уклали шлюб (а.с. 31).

Згідно довідки про доходи ОСОБА_2 від 10 серпня 2021 рік, сума пенсії за період з 01 липня 2020 року по 30 червня 2021 рік складає 48 458 грн. 79 коп. (а.с. 32).

Згідно довідки про доходи ОСОБА_2 від 20 серпня 2021 року, сума пенсії за період з 01 липня 2019 року по 30 червня 2021 рік складає 94 303 грн. 40 коп. (а.с. 34).

21 жовтня 2021 року Управління прийнято рішення про призначення субсидії ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_2 за період з жовтня 2021 року по квітень 2022 року та розраховано субсидію за період на 1 місяць жовтня 2021 року по жовтень 2021 року у розмірі 496 грн. 17 коп. (а.с. 36).

05 квітня 2022 року Управління прийнято рішення про призначення субсидії ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_2 за період з 01 квітня 2022 року по 30 квітня 2022 року, відмінено з квітня 2022 року за результатом верифікації (а.с. 38).

Листом від 22 червня 2022 року Управління звернулося до ОСОБА_2 у якій просило повернути переплачену житлову субсидію (а.с. 39-40), який було отримано ОСОБА_2 28 травня 2022 року, що підтверджується трекінгом відправлення (а.с. 41).

До апеляційної скарги скаржником додано копії: витягу з електронної пошти, скріншоту з програмного комплексу «Житлові субсидії», листів від 11, 12 липня, 17, 25 жовтня 2022 року, виписки з реєстру, разом з тим, вказані докази було подано з порушенням приписів процесуального законодавства, без підтвердження неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від позивача, а тому, керуючись ч. 3 ст. 367 ЦПК України, колегія суддів не враховує його під час перегляду оскаржуваного рішення.

Відповідно до п.п. 2, 3 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 22 вересня 1997 р. N 1050) (далі - Положення) (в редакції, чинній станом на 12 травня 2015 року), право на отримання адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, а також субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (далі - субсидія) поширюється на громадян, які проживають у житлових приміщеннях (будинках) державного та громадського житлового фонду, в тому числі у гуртожитках, - на оплату користування житлом; приватного житлового фонду та фонду житлово-будівельних (житлових) кооперативів - на оплату утримання житла; житлового фонду незалежно від форм власності - на оплату комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива..

Призначення субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється управліннями праці та соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, структурними підрозділами з питань праці та соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах.

Пунктами 6, 7 Положення (в редакції, чинній станом на 12 травня 2015 року) встановлено, що субсидія призначається одному з членів домогосподарства, на якого відкрито особовий рахунок за місцем реєстрації, або особі, яка не зареєстрована, але фактично проживає у житловому приміщенні (будинку) на підставі договору найму (оренди) житла, і на яку відкрито особові рахунки із сплати житлово-комунальних послуг (далі - орендар). В окремих випадках на підставі рішень районних, районних у містах Києві і Севастополі держадміністрацій та виконавчих органів міських і районних рад або утворених ними комісій та актів обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства субсидія може призначатися іншій особі, зареєстрованій у житловому приміщенні (будинку), а також індивідуальним забудовникам, будинки яких не прийняті в експлуатацію, але які сплачують вартість одержуваних житлово-комунальних послуг.

Субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, у тому числі осіб, призваних на строкову військову службу. Кількість осіб визначається на початок місяця, в якому надійшло звернення за призначенням субсидії.

Із пунктів 13, 14 Положення (в редакції, чинній станом на 12 травня 2015 року) для призначення субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за місцем реєстрації (орендарі - за місцем проживання): заяву про призначення житлової субсидії та декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за встановленими формами; довідки про доходи - у випадках, передбачених абзацом третім пункту 12 цього Положення; договір найму (оренди) житла (за наявності).

Субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається на 12 місяців з місяця звернення за її призначенням і розраховується: на опалювальний сезон - з 1 жовтня по 30 квітня; на неопалювальний сезон - з 1 травня по 30 вересня. Субсидія для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива призначається один раз на календарний рік. Субсидія для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива та відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг надається на календарний рік. При цьому субсидія на оплату житлово-комунальних послуг розраховується з місяця звернення за її призначенням до кінця поточного року. У разі звернення із заявою про призначення субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг протягом двох місяців з початку опалювального (неопалювального) сезону субсидія призначається з початку такого сезону. Після закінчення терміну отримання субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок субсидії на наступний період (12 місяців, календарний рік) для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому періоді. Для цього структурні підрозділи з питань соціального захисту населення збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому пунктом 13 цього Положення, без звернення громадян і протягом десяти днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення про призначення (непризначення) субсидії та письмово інформують про прийняте рішення громадян.

Субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається на основі середньомісячного сукупного доходу осіб, зазначених у пункті 7 цього Положення, а для придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива - на основі річного доходу осіб за попередній календарний рік. Якщо субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається у I кварталі року, середньомісячний сукупний дохід визначається за перші три квартали попереднього року, в інших випадках - за попередній календарний рік. За бажанням громадян субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається на основі середньомісячного (за шість місяців, що передують місяцю звернення) сукупного доходу осіб, зазначених у пункті 7 цього Положення, після подання довідок про доходи таких осіб за зазначений період за формами, затвердженими Мінсоцполітики. Для обчислення доходу непрацюючих громадян, яким призначено пенсію вперше або якщо вони залишили роботу в період, за який враховуються доходи, і не мають інших доходів, крім пенсії та доходів від особистого селянського господарства, в сукупному доході на розсуд пенсіонера враховується дохід за зазначений період або розмір призначеної щомісячної пенсії. Для працездатних осіб (крім осіб, які навчаються за денною формою навчання у загальноосвітніх, вищих навчальних закладах; осіб, призваних на строкову військову службу), середньомісячний дохід яких протягом періоду, за який визначається сукупний дохід, менший від прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на такий період, у розрахунок субсидії за кожний місяць зазначеного періоду включається місячний дохід на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб у відповідному періоді. Для громадян, які одержують (одержували) стипендію, соціальні виплати (допомоги при народженні (усиновленні) дитини, до досягнення дитиною трирічного віку, по догляду за інвалідом I групи або особою, яка досягла 80-річного віку, за дитиною-інвалідом віком до 18 років, інвалідом I чи II групи внаслідок психічного розладу, допомоги по безробіттю, а також компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги і мають право на отримання субсидії, у тому числі на підставі рішень комісій, під час визначення сукупного доходу осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) (осіб, які фактично проживають), враховуються фактичні розміри стипендій та соціальних виплат (пункт 12 Положення).

Відповідно до п. 20 Положення (в редакції, чинній станом на 12 травня 2015 року), надання раніше призначеної субсидії припиняється: за поданням житлово-експлуатаційних організацій, житлово-будівельних (житлових) кооперативів, об`єднань співвласників багатоквартирного будинку та організацій, що надають житлово-комунальні послуги, якщо змінився власник особового рахунка або громадянин, якому призначено субсидію, не сплачує відповідну частку житлово-комунальних послуг, за винятком випадків, пов`язаних із затримкою виплати заробітної плати, пенсії тощо, яка підтверджується відповідними документами, - з місяця, в якому надійшло таке подання. Подання надається зазначеними організаціями структурним підрозділам з питань соціального захисту населення до 10 числа місяця, що настає за місяцем, в якому виникли такі обставини; якщо громадянин приховав або свідомо подав недостовірні дані про доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на субсидію і визначення її розміру, внаслідок чого йому була надміру перерахована сума субсидії, - з місяця, в якому виявлено порушення; у разі переїзду сім`ї в іншу місцевість та настання обставин, що унеможливлюють надання субсидії (зокрема смерть одинокої особи), - з місяця, що настає за місяцем, в якому відбулися зміни; за заявою уповноваженого власника (співвласника) житла, наймача житла у державному та громадському житловому фонді, члена житлово-будівельного кооперативу, власника (співвласника) житлового приміщення, на якого відкрито особовий рахунок, - з місяця, що настає за місяцем її подання, якщо інше не обумовлено заявою. У разі коли через несплату громадянином відповідної частки житлово-комунальних послуг надання субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг припинено, громадянин набуває право на її призначення на наступний період після подання документів, що підтверджують погашення заборгованості, яка виникла за період отримання субсидії. Сума субсидії, перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок свідомого подання громадянином документів з недостовірними відомостями або неповідомлення громадянином про зміни, зазначені у пункті 14 цього Положення, повертається ним у подвійному розмірі за вимогою органу, що призначив субсидію. У разі коли громадянин добровільно не повернув надміру перераховану (виплачену) суму субсидії, питання про її стягнення органи, що призначають субсидії, вирішують у судовому порядку. До посадових осіб, винних у надмірному перерахуванні (виплаті) субсидії, вживаються заходи, передбачені законодавством.

Згідно пункту 6 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848 ((в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 квітня 2018 р. № 329) (далі - Положення) (в редакції, чинній станом на травень 2018 року) житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо, зокрема, будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда). При цьому не враховуються транспортні засоби, одержані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля. Наявність (відсутність) у власності або володінні зазначених осіб транспортних засобів зазначається у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. Якщо право власності або володіння на транспортний засіб набуто під час отримання житлової субсидії, громадянин, якому призначено житлову субсидію, протягом 30 календарних днів зобов`язаний повідомити про це структурному підрозділу з питань соціального захисту населення незалежно від розміру вартості транспортного засобу.

Згідно пункту 16 Положення (в редакції, чинній станом на травень 2018 року) після закінчення строку отримання житлової субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення самостійно здійснюють розрахунок житлової субсидії на наступний сезон для домогосподарств, які отримували житлову субсидію у попередньому сезоні (крім орендарів, внутрішньо переміщених осіб та осіб, які звертаються за призначенням житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, а також домогосподарств, у яких кількість фактично проживаючих зареєстрованих осіб менша, ніж кількість зареєстрованих осіб). Для цього структурні підрозділи з питань соціального захисту населення без звернення громадян збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому пунктом 14 цього Положення, і протягом 10 днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення про призначення (відмову в призначенні) житлової субсидії та інформують про прийняте рішення громадян у порядку, визначеному пунктом 14 цього Положення.

Згідно п. 14 Положення (в редакції, чинній станом на травень 2018 року) для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості про: склад зареєстрованих у житлових приміщеннях (будинках) осіб - органами місцевого самоврядування або уповноваженими ними органами; забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами - управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг. Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 10 календарних днів від інших підприємств, установ і організацій інформацію, необхідну для призначення житлових субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за їх призначенням. У разі коли документи, передбачені пунктом 13 цього Положення, подано не в повному обсязі, житлова субсидія призначається за умови надходження документів, яких не подано одночасно із заявою, протягом 30 днів з дня подання заяви. Якщо документи, передбачені пунктом 13 цього Положення, протягом 30 днів з дня подання заяви не додані громадянином, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення приймає рішення про відмову в призначенні житлової субсидії, про що інформує заявника в порядку, встановленому цим пунктом.

Згідно пункту 22 Положення (в редакції, чинній станом на травень 2018 року) за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли: домогосподарству припинено надання житлово-комунальної послуги (послуг) внаслідок того, що громадянин має заборгованість із сплати обов`язкової частки платежу за житлово-комунальні послуги, встановлену йому під час призначення житлової субсидії і загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день припинення надання такої послуги (послуг); громадянин має заборгованість із сплати обов`язкової частки внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком, встановлену йому під час призначення житлової субсидії і загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день внесення подання об`єднанням; у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії; громадянин не повідомив структурному підрозділу з питань соціального захисту населення про обставини, зазначені у пункті 16 цього Положення, протягом 30 календарних днів з дня їх виникнення; виникли обставини, що унеможливлюють надання житлової субсидії, зокрема у разі переїзду домогосподарства в інше житлове приміщення (будинок), іншу місцевість, у разі смерті одинокої особи; під час вибіркового обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства державним соціальним інспектором виявлено ознаки порушення норм законодавства щодо призначення житлової субсидії, які вплинули на право призначення житлової субсидії або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії; виникнення обставин, зазначених в абзаці сьомому пункту 7 цього Положення; громадянин, якому призначено житлову субсидію, звернувся із заявою про припинення її надання. Надання житлової субсидії у зазначених випадках припиняється з місяця, наступного за місяцем, в якому їх виявлено.

Згідно з пунктом 1 Порядку повернення коштів, надміру виплачених за призначеними субсидіями, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства фінансів України, Міністерства юстиції України від 29.12.97 за № 39/283/90/5 повернення бюджетних асигнувань, надміру перерахованих за призначеними субсидіями, проводиться зокрема і у випадку виявлення подання громадянами свідомо документів із неправильними відомостями про доходи та майновий стан усіх зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, приховання заробітку чи іншого доходу, подання фальшивих документів.

Відповідно до п.2 вказаного вище Порядку в разі виявлення при перевірках подання громадянами свідомо документів із неправильними відомостями, органи соціального захисту населення вживають таких заходів:

- припиняють надання субсидії;

- повідомляють рекомендованим листом отримувачів житлової субсидії про припинення надання житлової субсидії, необхідність і терміни повернення надміру виплачених коштів;

- подають позовні заяви до суду про стягнення надміру виплачених коштів (при неповерненні їх добровільно у встановлені терміни);

- повідомляють надавачів послуг про припинення надання субсидії;

Терміни повернення надміру виплачених коштів встановлюються органом соціального захисту населення в кожному конкретному випадку з урахуванням матеріального стану отримувача субсидії, але не менше місяця з дня отримання повідомлення.

Частиною 1 ст.1212 ЦК України встановлено, що особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Частиною 1 ст.1213 ЦК України визначено, що особа, набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі.

Відповідно до ст.1215 ЦК України вбачається, що не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата, стипендії, пенсії, допомоги, інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Відповідно до частини 4 ст. 263 ЦПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Згідно правового висновку викладеного Верховним Судом у постанові від 31 липня 2019 року у справі № 583/168/17 (провадження № 61-20398св18) не підлягають поверненню безпідставно набуті, зокрема, заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача. При цьому правильність виконаних розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються. Тобто, механізм повернення надмірно отриманих коштів у виді житлової субсидії передбачає стягнення зазначених сум лише у випадку, якщо така надмірна сплата відбулась з вини отримувача субсидій, а саме через його зловживання.

Відповідно до положень ст. 12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін.

Статтею 81 ЦПК України встановлено, що кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Статтею 76 ЦПК України визначено, що доказами, є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Згідно статті 89 ЦПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідно до ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

З матеріалів справи вбачається, що вперше ОСОБА_1 звернувся до Управління із заявою про призначення житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, до якої долучив декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, 12 травня 2015 року. Станом на 12 травня 2015 року зазначена декларація не містила графи «сімейний стан».

Вподальшому, після закінчення терміну дії субсидії, Управлінням приймалися рішення про призначення субсидії на наступний період.

Із листа Управління №37/02-12844 від 24 вересня 2018 року до ОСОБА_1 вбачається, що відповідно до Постанови № 484 внесено суттєві зміни, для отримання субсидії необхідно до 10.10.2018 року письмово у будь - який зручний спосіб надати до Управління інформацію про сімейний стан повнолітніх зареєстрованих, реквізити паспорта, ідентифікаційні коди, джерела доходів та розмір доходів членів їх сім`ї, які зареєстровані за іншою адресою; задекларувати наявність у зареєстрованих осіб та членів їх сім`ї автомобіля, з дати випуску якого менше 5 років. Разом з тим, в матеріалах справи відсутні докази на підтвердження отримання ОСОБА_1 вказаного листа.

Як вбачається з матеріалів справи, до 10 жовтня 2018 року відповідач не подав до Управління вищевказану інформацію.

Згідно п. 14 Положення (в редакції, чинній станом на травень 2018 року), якщо документи, передбачені пунктом 13 цього Положення, протягом 30 днів з дня подання заяви не додані громадянином, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення приймає рішення про відмову в призначенні житлової субсидії, про що інформує заявника в порядку, встановленому цим пунктом.

Незважаючи на наведене, Управлінням й надалі призначалася відповідачу субсидія.

Наступна заява про призначення субсидії та декларація, були подані відповідачем лише 17 травня 2021 року.

Тобто, в даному випадку, не можна стверджувати, що відповідач навмисне, через зловживання своїми правами, не надав до Управління відомостей, зазначених Управлінням у листі №37/02-12844 від 24 вересня 2018 року, оскільки доказів на підтвердження отримання ним зазначеного листа, у матеріалах справи відсутні. При цьому, на наявність в Управління підстав для відмови у призначенні субсидії, відповідачу й надалі призначалась субсидія. Також, листом від 17 листопада 2015 року відповідачу було повідомлено, що після закінчення терміну дії субсидії, йому буде автоматично зроблено розрахунок субсидії на наступний період (12 місяців). Таким чином, відповідач не міг передбачити, необхідність надання ним до Управління будь-якої додаткової інформації. Тобто у діях відповідача відсутні ознаки зловживання ним своїми правами та відсутня вина щодо виплати йому Управлінням субсидії у надмірному розміри, у зв`язку з чим, колегія суддів вважає, що вимоги позивача про стягнення надміру виплачених коштів з відповідача за період з травня 2018 року по квітень 2021 року, не підлягають задоволенню.

17 травня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Управління із заявою про призначення житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, до якої долучив декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.

У зв`язку з не зазначенням відповідачем у графі «сімейний стан» декларації відомостей, листом від 03 червня 2021 року Управління повідомило останнього про неможливість опрацювання його звернення.

07 червня 2021 року ОСОБА_1 звернувся до Управління із заявою про призначення житлової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, до якої долучив декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. При цьому, у графі «сімейний стан» декларації, відповідач зазначив: «одружений». Також, відповідач зазначив відомості про себе та дружину. У Розділі VII декларації, відповідач зазначив, про відсутність у нього, та осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства, коштів на депозитних рахунках у розмірі, що перевищу 25 кратний розмір прожиткового мінімуму. Відповідач зазначив вид свого доходу та доходу дружини, найменування організації у якій доходи було отримано, проте не зазначив суму доходів.

Листом від 24 червня 2021 року Управління повідомило відповідача про неможливість опрацювання його звернення, оскільки всі розділи заяви і декларації повинні бути заповнені в повному обсязі.

Незважаючи на вказаний лист та не подання відповідачем іншої декларації, Управління, 16 липня 2021 року прийняло рішення про призначення відповідачу субсидії з травня 2021 року по квітень 2022 рік.

Тобто, відповідачем взагалі не було зазначено суми їх з дружиною доходів, що стало підставою для неможливості опрацювання його звернення та призначення субсидії. В матеріалах справи відсутні документи на підтвердження того, що отримавши відмову у призначенні субсидії, відповідач звернувся до Управління із декларацією, у якій би зазначив неправдиві відомості. Проте не зважаючи на неподання відповідачем іншої декларації, Управлінням було прийнято рішення про призначення йому субсидії. Таким чином, відсутні підстави вважати, що відповідач зловживав своїми правами, з метою отримання субсидії, подав до Управління недостовірні відомості, що б свідчило про його вину у нарахуванні йому субсидії у більшому розмірі.

Також, слід зазначити, що рішенням Управління від 05 квітня 2022 року, субсидію призначену відповідачу з 01 квітня 2022 року по 30 квітня 2022 року, відмінено з квітня 2022 року за результатами верифікації (депозит ОСОБА_2 на 10.2021 Альфа Банк).

При цьому, у матеріалах справи відсутні докази, які б підтверджували наявність відкритого у дружини відповідача депозитного рахунку, дату його відкриття та суму вкладу. Наявна в матеріалах справи роздруківка (а.с. 37) не містить вказаних відомостей та не підтверджує наявність у дружини відповідача відкритого депозитного рахунку.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що вимоги позивача про стягнення з відповідача надміру виплачених коштів, не підлягають задоволенню.

Відповідно до п.2 ч.1 ст. 374 ЦПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити у відповідній частині нове рішення або змінити рішення.

Згідно ч. 4 ст. 376 ЦПК України зміна судового рішення може полягати в доповненні або зміні його мотивувальної та (або) резолютивної частин.

Враховуючи наведене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції по суті дійшов правильного висновку про відмову в задоволенні позову, проте помилився щодо нормативно-правових підстав мотивування такої відмови, а тому оскаржуване рішення підлягає зміні шляхом викладення його мотивувальної частин у редакції цієї постанови, у зв`язку з чим, апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст. 367, 368, 374, 376, 381-384 ЦПК України, Київський апеляційний суд,-

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації - задовольнити частково.

Заочне рішення Дніпровського районного суду міста Києва від 05 жовтня 2022 року - змінити, виклавши мотивувальну частину рішення в редакції цієї постанови.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, є остаточною та не підлягає оскарженню в касаційному порядку.

Суддя-доповідач: І.М. Вербова

Судді: Т.О. Невідома

В.А. Нежура

Джерело: ЄДРСР 108617353
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку