open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 166/1131/22

Провадження 1-кп/166/12/23

категорія: 125

ВИРОК

іменем України

16 січня 2023 року смт.Ратне

Ратнівський районний суд Волинської області

в складі: головуючого судді ОСОБА_1 ,

з участю секретаря ОСОБА_2 ,

прокурора ОСОБА_3 ,

обвинуваченого ОСОБА_4 ,

захисника ОСОБА_5 ,

розглянувши у відкритому підготовчому судовому засіданні кримінальне провадження №32019030000000024, відомості про яке внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань 11 липня 2019 року, про обвинувачення ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця та зареєстрованого в АДРЕСА_1 , громадянина України, несудимого, одруженого, має малолітню дитину, фактично мешкає АДРЕСА_1 ,у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 212,ч.1 ст. 209,ч.1 ст. 205-1 КК України,

встановив:

Обвинувачений ОСОБА_4 , зареєстрований фізичною особою-підприємцем 18.03.2015 Ратнівською районною державною адміністрацією Волинської області (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ), за основним видом діяльності «Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах» та отримав свідоцтво про державну реєстрацію, запис у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб- підприємців № 21910000000002786 та взятий на податковий облік ГУ ДПС у Волинській області (Ратнівський район), тобто є особою, що займається підприємницькою діяльністю без створення юридичної особи.

Досудовим розслідуванням установлено, що оподаткування одержаних доходів від провадження господарської діяльності за період з 01.01.2019 по 31.12.2020 фізична особа-підприємець ОСОБА_4 здійснював на спрощеній системі оподаткування, був платником єдиного податку другої групи.

Таким чином, на ОСОБА_4 як на фізичну особу - підприємця, яка здійснює господарську діяльність, відповідно до Конституції України та Законів України покладено обов`язки щодо подання до контролюючих органів податкової звітності, відображення у ній достовірних даних та встановлено відповідальність за обчислення податків, своєчасну їх сплату до бюджетів, а саме:

ст. 67 Конституції України - обов`язок сплачувати податки і збори в порядку і розмірах встановлених законом,

Податкового кодексу України №2755-УІ від 02.12.2010:

- ст. 16 - обов`язок сплачувати податки в строки та у розмірах, встановлених Податковим кодексом України, - ст. 36 - податковий обов`язок визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені Податковим кодексом України;

- ст. 47 - відповідальність за неподання, порушення порядку заповнення документів податкової звітності, недостовірність інформації, наведеної у зазначених документах;

- ст. 110 - відповідальність за вчинення порушень, визначених законами з питань оподаткування та іншими законодавчими актами;

- ст. 111 - кримінальна відповідальність за порушення законів з питань оподаткування;

- ст. 168 (п. 168.1) - обов`язок податкового агента, який нараховує (виплачує, надає) оподатковуваний дохід на користь платника, утримувати податок із суми такого доходу за його рахунок, використовуючи ставку податку, визначену у ст. 167 цього Кодексу; податок сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом; якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом, але не виплачується (не надається) платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такого нарахованого доходу, підлягає перерахуванню до бюджету податковим агентом у строки, встановлені цим Кодексом для місячного податкового періоду;

- ст. 176 (п. 176.2) - обов`язок осіб, які відповідно до цього Кодексу мають статус податкових агентів: а) своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати за її рахунок; б) подавати у строки, встановлені цим Кодексом для податкового кварталу податковий розрахунок суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, а також суми утриманого з них податку до контролюючого органу за місцем свого розташування. Такий розрахунок подається лише у разі нарахування сум зазначених доходів платнику податку податковим агентом протягом звітного періоду.

Разом з тим, ОСОБА_4 , діючи в порушення вищевказаних норм податкового законодавства, керуючись єдиним умислом, шляхом внесення до офіційних документів податкової звітності суб`єкта господарювання протягом 2019-2020 років завідомо неправдивих відомостей щодо обсягів отриманого ним доходу, використовуючи реквізити підконтрольного ФОП ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_2 ), здійснюючи ведення подвійної бухгалтерії, що базувалась на чорнових записах про здійснені операції з купівлі-продажу ягід та інших лісових ресурсів вторинного значення, умисно обравши форму оподаткування - єдиний податок другої групи, яка не відповідала дійсності та фактичним річним доходам останнього, переслідуючи корисливий мотив, а саме з метою умисного ухилення від сплати податків та зборів на загальну суму 6 509 978,47 гривень.

Установлено, що у період 2019 - 2020 років ОСОБА_7 , являючись суб`єктом господарювання, для здійснення підприємницької діяльності використовував ряд офісних та нежитлових приміщень, належних на праві приватної власності ФОП ОСОБА_6 , зокрема за адресами: АДРЕСА_1 , АДРЕСА_2 , а також офісні, складські приміщення, приміщення холодильних камер, що знаходились за адресою: АДРЕСА_3 , де зберігав придбані ним ягоди та інші лісові ресурси вторинного значення.

При цьому, з метою ухилення від сплати податків, а також з метою приховання обсягів своєї діяльності, договорів оренди вищеперелічених об`єктів із власниками не укладав, відповідно інформації про користування цими приміщеннями для здійснення власної господарської діяльності до контролюючих органів не подавав.

Крім того, ФОП ОСОБА_4 , з метою умисного ухилення від сплати податків, залучив до вказаної незаконної діяльності ФОП ОСОБА_6 (РНОКПП НОМЕР_2 ), шляхом установлення повного контролю та доступу до банківських рахунків останнього та використання коштів, що перебували на таких рахунках для здійснення власної господарської діяльності.

Відповідно до руху коштів по банківських рахунках ФОП ОСОБА_4 та ФОП ОСОБА_6 , установлено, що оплата за ягоди та інші лісові ресурси вторинного значення здійснювалась на рахунки: як ОСОБА_4 , так і на рахунки ОСОБА_6 ..

Так, 27.06.2019 ТОВ «Атлас експорт» перераховано на банківський рахунок ОСОБА_6 300 000 гривень за придбання у ОСОБА_4 ягідно-грибної продукції, які у подальшому за вказівкою останнього 02.07.2019 були повернуті підприємству, як помилково сплачені, а 04.07.2019 скеровані на рахунок ОСОБА_4 , що вчинено з метою збереження гранично допустимого ліміту річних доходів у ФОП ОСОБА_6 .

В подальшому, ОСОБА_4 (від імені ФОП ОСОБА_6 ) надав для здійснення оплати за поставлену ним ягідно-грибну продукцію на ТОВ «Атлас експорт» номер банківського розрахункового рахунку ФОП ОСОБА_6 № НОМЕР_3 , відкритий у Волинському ГРУ АТ КБ «Приватбанк» м.Луцьк (МФО 303440). На вказаний рахунок ТОВ «Атлас експорт» здійснило оплату за придбані у ФОП ОСОБА_4 ягоди в загальній сумі 1 012 241,4 грн, у тому числі 25.01.2019 на суму 114 926 грн; 26.06.2019 на суму 197 315,4 грн;26.09.2019 на суму 400 000 грн; 27.06.2019 на суму 300 000 грн.

Таким чином, ФОП ОСОБА_4 отримав у 2019 році загальний річний дохід в сумі 1 736 091,47 грн, який складається:

- за рахунок задекларованого обсягу доходів відповідно до податкової декларації платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця єдиного податку другої групи за 2019 рік в сумі 723 850,07 грн;

- за рахунок отриманих від ТОВ «Атлас експорт» у період з 25.01.2019 по 27.06.2019 в якості оплати за ягідну продукцію ФОП ОСОБА_6 1 012 241,4 грн.

Тобто, ФОП ОСОБА_4 , будучи платником II групи єдиного податку отримав дохід від підприємницької діяльності за 2019 рік в загальній сумі 1 736 091,47 грн (максимально допустимий обсяг доходу становив 1 500 000 грн, сума перевищення склала 236 091,47 грн), що є порушенням п.291.4 ст. 291 Податкового Кодексу України.

Відповідно до п.293.8 (2) ст.293 Податкового Кодексу України платники єдиного податку другої групи, які перевищили у податковому (звітному) періоді обсяг доходу, визначений для таких платників у пункті 291.4 статті 291 цього Кодексу, у наступному податковому (звітному) кварталі за заявою переходять на застосування ставки єдиного податку, визначеної для платників єдиного податку третьої групи, або відмовляються від застосування спрощеної системи оподаткування. Такі платники до суми перевищення зобов`язані застосувати ставку єдиного податку у розмірі 15 відсотків.

Сума єдиного податку від суми перевищення ФОП ОСОБА_4 допустимого за 2019 рік обсягу доходу на 236 091,47 грн за ставкою єдиного податку у розмірі 15 відсотків становить 35 413,7 грн (236 091,47 грн х 15%).

В ході досудового розслідування вилучено «неофіційну» бухгалтерію ФОП ОСОБА_4 , відповідно до якої останнім у період з 10.06.2019 по 15.07.2019, за готівкові кошти прийнято від населення вищевказаної продукції на загальну суму 8 643 826,68 грн.

У подальшому, заготовлена продукція була реалізована ОСОБА_4 на ТОВ «Атлас експорт» на суму 439 523,39 грн, які перераховано на банківський рахунок ФОП ОСОБА_4 № НОМЕР_4 , відкритий у АТ КБ «Приватбанк».

Відповідно до підп. 14.1.180 п. 14.1 ст. 14 та пп. 14.1.222 п. 14.1 ст. 14 Податкового Кодексу України ФОП ОСОБА_4 має статус податкового агента, тобто несе обов`язки, в тому числі, з нарахування, утримання та сплати податку до бюджету від імені та за рахунок фізичної особи з доходів, що виплачуються такій особі, ведення податкового обліку, подання податкової звітності контролюючим органам та несе відповідальність за порушення його норм у порядку, передбаченим цим Кодексом.

Згідно до положень п. 176.2 ст. 176 Податкового Кодексу України особи, які відповідно до цього Кодексу мають статус податкових агентів, зобов`язані: а)своєчасно та повністю нараховувати, утримувати та сплачувати (перераховувати) до бюджету податок з доходу, що виплачується на користь платника податку та оподатковується до або під час такої виплати за її рахунок;б)подавати у строки, встановлені цим Кодексом для податкового кварталу податковий розрахунок суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, а також суми утриманого з них податку до контролюючого органу за місцем свого розташування.

Досудовим розслідуванням установлено, що згідно даних АС «Податковий блок» ФОП ОСОБА_4 не подано за ІІ-ІІІ квартал 2019 року податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, а також суми утриманого з них податку до контролюючого органу за місцем свого розташування щодо здійснення виплат за придбані у червні - липні 2019 року у населення ягоди та лісові ресурси вторинного значення.

Таким чином, сума податку з доходів фізичних осіб, умисно не утримана та не перерахована ОСОБА_4 , як податковим агентом, при виплаті у червні- липні 2019 року доходу фізичним особам на загальну суму 8 643 826,68 грн за придбану продукцію становить 1 555 888,8 грн (8 643 826,68 грн х 18%).

Крім того, внаслідок виплати доходу фізичним особам, ФОП ОСОБА_4 , будучи податковим агентом, умисно, в порушення п. 1.1, 1.4, 1.5 Закону України №1621-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України», п. 162.1 ст. 162, ст. 168, ст. 171 ПКУ, не утримав та не сплатив військового збору з таких доходів на загальну суму 129657,4 грн (8 643 826,68 грн х 1,5%).

Також, ФОП ОСОБА_4 умисно, з метою ухилення від сплати податків, не подано та не задекларовано у податкових деклараціях з ПДВ операції з постачання товару, починаючи із суми, що перевищує 1 000 000 грн за 2019 рік на суму 736 091,47 грн (1 736 091,47 - 1 000 000).

Сума податкових зобов`язань, яка підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету відповідно становить 147 218,29 грн в т.ч. за 2019 рік - 147 218,29 грн, (736 091,47 х 20% ПДВ).

Всього за 2019 рік сума умисно недорахованої суми податків з придбання у населення ФОП ОСОБА_4 за готівкові кошти ягід та інших лісових ресурсів вторинного значення з їх подальшою реалізацію без утримання та без сплати до бюджету ним податків в загальній сумі становить 1 868 178,19 гривень, зокрема єдиного податку за 2019 рік в сумі 35 413,7 грн; податку з доходів фізичних осіб за 2019 рік в сумі 1 555 888,8 грн та військового збору в сумі 129 657,4 грн; сума податкових зобов`язань з ПДВ, яка підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету за 2019 рік - 147 218,29 (736 091,47x20% ПДВ) грн.

Крім цього, відповідно до п.п.298.2.3. п.298.2 ст.298 Податкового Кодексу України визначено, що платники єдиного податку зобов`язані перейти на сплату інших податків і зборів, визначених цим Кодексом, у разі перевищення протягом календарного року і встановленого обсягу доходу платниками єдиного податку першої і другої груп та нездійснення такими платниками переходу на застосування іншої ставки - з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) кварталом, у якому відбулося таке перевищення.

Проте, ФОП ОСОБА_4 умисно, з метою ухилення від сплати податків, не перейшов на загальну систему оподаткування з 01 січня 2020 року, тому з врахуванням п.п.298.2.3. п.298.2 ст.298 Податкового Кодексу України дохід отриманий в 2020 році підприємцем від провадження діяльності підлягає оподаткуванню на загальних підставах.

Як установлено, у ході здійснення досудового розслідування, сума доходу за 2020 рік від провадження діяльності ФОП ОСОБА_4 , яку останній умисно не відобразив в офіційній податковій звітності за вказаний період, становить 7 400 000 грн.

Так, відповідно до первинних документів, вилучених у ході здійснення обшуку у вересні 2020 року за місцем зберігання ФОП ОСОБА_4 документів щодо здійснення діяльності із заготівлі та подальшої реалізації ягід та інших лісових ресурсів вторинного значення, а саме двох папок для паперів із рукописним текстом на обкладинці «Степанович 2020», в якій містяться вихідні накладні, складені від імені підконтрольного ФОП ОСОБА_6 (а в дійсності складені ФОП ОСОБА_4 ), щодо реалізації 182 073 кг ягід чорниці, у період з 09.07.2020 по 11.08.2020, на загальну суму 12 107 633,5 грн. При цьому, згідно видаткових касових ордерів, виписаних на підконтрольного ФОП ОСОБА_4 ОСОБА_6 (а в дійсності йому ж самому) виплачено готівковими коштами наступні суми: 09.07.2020 на суму 1 500 000 грн із записом « ІНФОРМАЦІЯ_2 »; 11.07.2020 на суму 1 200 000 грн із записом « ІНФОРМАЦІЯ_2 »; 15.07.2020 на суму 2 200 000 грн із записом « ІНФОРМАЦІЯ_3 »; 21.07.2020 на суму 1 200 000 грн із записом «ІНФОРМАЦІЯ_2 »; 30.07.2020 на суму 300 000 грн із записом « ОСОБА_6 ч/з ОСОБА_9 »; 31.07.2020 на суму 1 000 000 грн. з записом « ОСОБА_6 ч/з ОСОБА_10 ».

Вищезазначене підтверджує розмір отримання ФОП ОСОБА_4 7 400 000 грн доходу готівковими коштами, які умисно останнім не відображено у податковій звітності за 2020 рік. Таким чином, сума заниження валового доходу за 2020 рік складає 7 400 000 грн.

Відповідно до п. 177.2. ст. 177 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов`язаними з господарською діяльністю такої фізичної особи - підприємця.

У відповідності до п. 181.1. ст. 181 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями), у разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з цим розділом, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп`ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 000 000 гривень (без урахування податку на додану вартість), така особа зобов`язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених статтею 183 цього Кодексу.

Згідно п. 183.10 ст.183 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями) будь-яка особа, яка підлягає обов`язковій реєстрації, як платник податку на додану вартість, у випадках та в порядку, передбачених цією статтею, не подала до органу державної фіскальної служби Заяву, несе відповідальність за ненарахування або несплату податку на додану вартість на рівні зареєстрованого платника податку на додану вартість без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування.

Враховуючи вищеописані обставини діяльності ФОП ОСОБА_4 та зазначені норми законодавства, відповідно до п. 183.2 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями) ФОП ОСОБА_4 підлягав обов`язковій реєстрації платником податку на додану вартість.

Відповідно до «чорнової» бухгалтерії, яку вів ФОП ОСОБА_4 , і за його вказівкою інші невстановлені слідством особи, що була вилучена в ході проведення обшуку за адресою АДРЕСА_2 , а саме: вхідних накладних з записами прізвищ, імен, з відміткою «оплачено» установлено, що ФОП ОСОБА_4 за період липня- серпня 2020 року прийнято та оплачено за зібрану лісопродукцію на загальну суму 4 040 722 грн.

При цьому, ФОП ОСОБА_4 умисно, з метою ухилення від сплати податків, не утримано та не перераховано податку з доходів фізичних осіб при виплаті протягом липня-серпня 2020 року доходу фізичним особам в сумі 4 040 722 грн, внаслідок придбання у населення зібраних лісових ресурсів, в результаті чого сума несплати ФОП ОСОБА_4 податку з доходів фізичних осіб становить 888 958,84 грн (4 040 722 грн * 18%), що є порушенням пп. 14.1.180, пп. 14.1.222 п. 14.1 ст.14, ст.46, п.51.1 ст.51, п.п.168.1.1, 168.1.2, 168.1.4, 168.1.5 п. 168.1 ст.168 та п. 176.2 ст.176 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-УІ.

Крім того, ФОП ОСОБА_4 , як податковим агентом, умисно не нараховано, не утримано та не сплачено до бюджету військовий збір з виплачених у липні-серпні 2020 року доходів в сумі 4 040 722 грн, в результаті чого сума не утриманого та не перерахованого військового збору становить 60 610,83 грн (4 040 722,00 грн * 1,5%).

Згідно даних, внесених ФОП ОСОБА_4 до податкової декларації платника єдиного податку-фізичної особи - підприємця за 2020 рік, останнім відображено отримання ним загальної суми доходу за звітний період у сумі 2 453 748, 38 грн.

Крім того, у 2020 році ФОП ОСОБА_4 отримав дохід від реалізації ягідно- грибної продукції у сумі 7 400 000 грн., в необлікованих готівкових коштах.

Розмір загального доходу ФОП ОСОБА_4 , за результатми здійснення ним фінансово-господарської діяльності у 2020 році, склав 9 853 748,38 грн, який сформовано за рахунок задекларованого обсягу доходу відповідно до податкової декларації платника єдиного податку - фізичної особи - підприємця єдиного податку другої групи за 2020 рік в сумі 2 453 748,38 грн, та суми доходу 7 400 000 грн, встановленої згідно видаткових касових ордерів щодо виплачених готівкових коштів ФОП ОСОБА_4 (на ім`я ОСОБА_6 ), не облікований ним через банківський рахунок становить у 2020 році в сумі 9 853 748,38 грн.

Отже, розмір не утриманого та не сплаченого до бюджету податку з доходів фізичних осіб в становить 1 773 674, 71 грн (9 853 748,38 х 18%), а військового збору в сумі 147 806,23 грн. (9 853 748,38 х 1,5%).

Крім вищевикладеного, за результатами виплати доходу фізичним особам, ФОП ОСОБА_4 , будучи податковим агентом, в порушення п. 1.1, 1.4, 1.5 Закону України № 1621-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України», п. 162.1 ст. 162, ст. 168, ст. 171 ПКУ, не утримав та не сплатив з таких доходів 4 040 722 грн, зокрема податку з доходів фізичних осіб за 2020 рік в сумі 727 329,96 грн, військового збору в сумі 60 610,83 грн з виплачених у липні-серпні 2020 року доходів внаслідок придбання у фізичних осіб зібраних ягід та інших лісових ресурсів.

Згідно п. 181.1. ст. 181 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями), у разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з цим розділом, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп`ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 000 000 гривень (без урахування податку на додану вартість), така особа зобов`язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених статтею 183 цього Кодексу.

Відповідно до п. 183.10 ст.183 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями) будь-яка особа, яка підлягає обов`язковій реєстрації як платник податку на додану вартість у випадках та в порядку, передбачених цією статтею, не подала до органу державної фіскальної служби Заяву, несе відповідальність за ненарахування або несплату податку на додану вартість на рівні зареєстрованого платника податку на додану вартість без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного відшкодування.

Таким чином, відповідно до п. 183.2 Податкового кодексу України (зі змінами та доповненнями) ФОП ОСОБА_4 підлягав обов`язковій реєстрації платником податку на додану вартість.

Фактично, ФОП ОСОБА_4 умисно, з метою ухилення від сплати податків, не зареєструвався платником податку на додану вартість у термін до 10 вересня 2019 року (26.06.2019 загальна сума отриманого доходу перевищила 1 000 000 грн), проте операції з постачання товару починаючи із суми, що перевищує 1 000 000 грн. підпадають під визначення об`єкта оподаткування відповідно до положень ч. "а" п. 185.1 ст.185, ч. "а" п. 187.1. ст.187, підлягають оподаткуванню за ставкою 20%, а сума податкових зобов`язань підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету відповідно до п. 200.1. п. 200.2 ст. 200 Податкового кодексу України.

ФОП ОСОБА_4 не подано та не задекларовано в податкових деклараціях з ПДВ операції з постачання товару починаючи із суми, що перевищує 1 000 000 грн за 2020 рік на суму 9 853 748,38 грн, в результаті чого сума податкових зобов`язань, яка підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету відповідно становить, за 2020 рік становить 1 770 749,67 грн (9 853 748,38 - 1 000 000 = 8 853 748,38 х 20%).

Отже, досудовим розслідуванням установлено умисне ненарахування, та несплату ФОП ОСОБА_4 податків і зборів, зокрема за 2019 рік: по єдиному податку - 35 413,7 гривень, податку на доходи фізичних осіб (як податковий агент) 1 555 888,8 гривень, по військовому збору 129 657,4 гривень, по податку на додану вартість 147 218,29 гривень, за 2020 рік: по податку на доходи фізичних осіб (як податковий агент) 888 958,84 гривень, по військовому збору 60 610,83 гривень, по податку на додану вартість 1 770 749,67 гривень, по податку на доходи фізичних осіб з незадекларованого доходу 1 773 674,71 гривень, по військовому збору з незадекларованого доходу 147 806,23 гривень в загальному розмірі 6 509 978,47 гривень.

Вищевказані порушення податкового законодавства підтверджені висновком судово-економічної експертизи від 07.12.2022 за №22-57/СЕЕ,

Отже, ОСОБА_4 , будучи фізичною особою-підприємцем, виступаючи податковим агентом, порушив вимоги податкового законодавства, які встановлюють порядок формування дохідної частини державного бюджету за рахунок надходження податків, усвідомлюючи протиправний та суспільно- небезпечний характер своїх злочинних дій, а також передбачаючи настання суспільно-небезпечних наслідків у вигляді ненадходження до бюджету грошових коштів, керуючись єдиним умислом, в період з 2019 по 2020 роки, умисно ухилився від сплати єдиного податку, податку з доходів фізичних осіб, військового збору, податку на додану вартість в загальній сумі 6 509 978,47 грн, що відповідно до примітки до ст. 212 КК України більше, ніж у п`ять тисяч разів перевищує встановлений законодавством неоподатковуваний мінімум доходів громадян, що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у великих розмірах. .

Таким чином, своїми умисними діями, які виразились в умисному ухиленні від сплати податків, зборів (обов`язкових платежів), що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, вчинене особою, що займається підприємницькою діяльністю без створення юридичної особи, що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у великих розмірах, ОСОБА_4 вчинив кримінальне правопорушення, передбачене ч. 2 ст. 212 КК України.

Крім цього ОСОБА_4 у період з 01.01.2019 по 06.11.2020 умисно, з корисливих мотивів, легалізував кошти, одержані внаслідок вчинення суспільно-небезпечного протиправного діяння, що передувало легалізації (відмиванню) доходів за наступних обставин.

А саме, ОСОБА_4 , в результаті здійснення ним, у вищеописаний спосіб, з порушенням податкового законодавства підприємницької діяльності, пов`язаної з проведенням господарських операцій з купівлі-продажу ягід та інших лісових ресурсів вторинного значення, отримані кошти, як прихований об`єкт оподаткування, вирішив легалізувати їх шляхом проведення фінансових операцій із зняття готівки через мережу банкоматів та каси банків, переказу на банківські рахунки третіх осіб, та перерахування коштів для оплати зобов`язань перед іншими суб`єктами господарювання та придбання товарів.

Пунктом 1 частини 1 статті 1 Закону України № 1702-VII «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (надалі Закон України від 14.10.2014 року № 1702-VII) передбачено, що активи: кошти, майно, майнові і немайнові права, відповідно до пункту 2 частини 1 статті 1 Закону України від 06.12.2019 року № 361-ІХ активи - кошти, у тому числі електронні гроші, інше майно, майнові та немайнові права.

Пунктом 16 частини 1 статті 1 Закону України № 1702-V11 визначено, що доходи, одержані злочинним шляхом, - будь-яка: вигода, одержана внаслідок вчинення суспільно небезпечного діяння, що передує легалізації (відмиванню) доходів, яка може складатися з рухомого чи нерухомого майна, майнових та немайнових прав, незалежно від їх вартості.

Відповідно до пункту 47 частини 1 статті 1 Закону України № 1702--V11 фінансова операція - будь-які дії щодо активів клієнта, вчинені за допомогою суб`єкта первинного фінансового моніторингу, або про які стало відомо суб`єкту державного фінансового моніторингу в рамках виконання цього Закону.

Згідно з пунктом 65 частини 1 статті 1 Закону України № 361-ІХ фінансова операція - будь-які дії щодо активів клієнта, вчинені за допомогою суб`єкта первинного фінансового моніторингу або про які стало відомо суб`єктам первинного фінансового моніторингу, зазначеним у підпунктах "а" - "д" пункту 7 частини другої статті 6 цього Закону, у рамках ділових відносин з клієнтом, суб`єктам державного фінансового моніторингу, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, державним органам, що провадять діяльність у сфері запобігання та протидії, правоохоронним та розвідувальним органам України в рамках виконання цього Закону.

Як визначено частиною 1 статті 4 Закону України від 14.10.2014 року № 1702--V11 та частиною 1 статті 5 Закону України від 06.12.2019 року № 361-ІХ до легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом належать будь- які дії, пов`язані із вчиненням фінансової операції чи правочину з активами (доходами), одержаними злочинним шляхом, а також вчиненням дій, спрямованих на приховання чи маскування незаконного походження таких активів (доходів) чи володіння ними, прав на такі активи (доходи), джерел їх походження, місцезнаходження, переміщення, зміну їх форми (перетворення), а так само набуттям, володінням або використанням активів (доходів), одержаних злочинним шляхом.

Досудовим розслідуванням установлено, що в період 01.01.2019 по 06.11.2020, згідно видаткових фінансових операцій по рахунках ОСОБА_4 № НОМЕР_5 в Волинському ГРУ АТ КБ «Приватбанк», м. Луцьк (МФО 303440) та № НОМЕР_6 в Волинському ГРУ АТ КБ «Приватбанк», м.Луцьк (МФО 303440) та підконтрольного йому ФОП ОСОБА_6 (№ НОМЕР_3 в Волинському ГРУ АТ КБ «Приватбанк», м. Луцьк (МФО 303440), вчинялись видаткові фінансові операції, що належать до дій, спрямованих на приховування чи маскуванням джерел походження таких активів в сумі 3 821 722,3 грн, та спрямовані на зміну форми (перетворення) активів з безготівкових коштів на готівкові, а саме:

- зняття готівки через мережу банкоматів та каси банків на загальну суму 1 464 596 грн,

- часткового переведення з банківського рахунку в сумі 139 400 грн на банківський рахунок ФОП ОСОБА_11 ,

- перерахування коштів для оплати зобов`язань перед іншими суб`єктами господарювання, зокрема витрачання коштів в вересні 2022 року ФОП ОСОБА_4 , на придбання транспортного засобу:вантажного автомобіля (фургон спеціалізований) FIAT DUCATO номерний знак НОМЕР_7 згідно Договору укладеному №4907/22/000071 від 22 вересня 2022 року на загальну суму 1 415 675,79 грн.

Вищевказані порушення підтверджені висновком судово-економічної експертизи від 07.12.2022 за №22-57/СЕЕ.

Отже, досудовим розслідуванням встановлено, що ОСОБА_4 умисно, з корисливих мотивів, легалізував майно, а саме кошти в сумі 3 019 671,79 грн, що одержані ним внаслідок вчинення суспільно-небезпечного протиправного діяння, що передувало легалізації (відмиванню) доходів.

Таким чином, своїми умисними діями, які виразились в умисному вчиненні набуття, володіння, використання та розпорядження майном, одержаним злочинним шляхом, здійснення фінансових операцій з таким майном, його переміщення, перетворення, вчиненням дій, спрямованих на враховування, маскування походження такого майна, вчинені особою, яка звала що таке майно одержано злочинним шляхом, ОСОБА_4 вчинив кримінальне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 209 КК України.

Крім цього, ОСОБА_4 в липні 2019 року, вчинив внесення в документи, які відповідно до закону подаються для проведення державної реєстрації фізичної особи - підприємця ОСОБА_12 , завідомо неправдивих відомостей, а також умисне подання для проведення такої реєстрації документів, які містять завідомо неправдиві відомості.

Так, ОСОБА_4 , при здійсненні ним господарської діяльності, пов`язаної із купівлею-продажем лісових ресурсів вторинного значення, з метою приховування реальних обсягів такої діяльності, та відповідно об`єктів оподаткування, використовував підконтрольних йому ФОП-ів. Так, в липні 2019 року, з метою використання в своїх злочинних цілях установчих та реєстраційних документів ФОП ОСОБА_12 (код - НОМЕР_8 ), ОСОБА_4 здійснив реєстрацію вказаної особи як фізичну особу-підприємця.

При цьому, ОСОБА_12 в дійсності не мав наміру займатись підприємницькою діяльністю, та не був обізнаний із злочинними намірами ОСОБА_4 , проте за його вказівкою підписав складену за невстановлених обставин Заяву від 01.07.2019 про державну реєстрацію фізичної особи підприємцем громадянина ОСОБА_12 (код - НОМЕР_8 ), після чого, виконуючи вказівку ОСОБА_4 подав вказану Заяву до Державного реєстратора Ковельської РДА.

Вказана Заява є реєстраційним документом, який містив завідомо неправдиві для ОСОБА_4 відомості, оскільки в дійсності відповідного рішення про реєстрацію фізичною особою-підприємцем ОСОБА_12 не приймав, види економічної діяльності не обирав, та такої діяльності не здійснював, оскільки фактично не мав відповідної на це освіти та спеціальних знань чи навичок, а також необхідних для здійснення підприємницької діяльності капіталовкладень. Підписував вищевказану Заяву від 01.07.2019 не вивчаючи її змісту, не бажаючи реалізації юридичних наслідків від її підписання.

За таких обставин, ОСОБА_4 вчинив внесення в документи, які відповідно до Розділу IV Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» подаються для проведення державної реєстрації юридичної особи, завідомо неправдивих відомостей.

У подальшому, 01.07.2019 вищевказані документи, які містили для ОСОБА_4 завідомо неправдиві відомості, були подані ОСОБА_12 державному реєстратору Ковельської РДА (код - 04051402, адреса:м. Ковель, вул.Незалежності, 73) для проведення державної реєстрації відомостей, що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб- підприємців та громадських формувань.

Разом з тим, після проведення державної реєстрації фізичною особою- підприємцем ОСОБА_12 жодних документів бухгалтерського обліку, звітності, та інших документів, що пов`язані з господарською діяльністю, не готував та не підписував, фактично підприємницьку діяльність не здійснював.

За таких обставин, ОСОБА_4 вчинив умисне внесення в документи, які відповідно до закону подаються для проведення державної реєстрації фізичної особи - підприємця, завідомо неправдивих відомостей, а також умисне подання для проведення такої реєстрації документів, які містили завідомо неправдиві відомості чим скоїв злочин, передбачений ч.1 ст.205-1 КК України.

Таким чином , ОСОБА_4 обвинувачується : за ч.2 ст. 212 КК України, тобто умисних діях, які виразились в умисному ухиленні від сплати податків, зборів ( обов`язкових платежів), що входять в систему оподаткування, введених у встановленому законом порядку, вчинене особою , що займається підприємницькою діяльністю без створення юридичної особи, що призвело до фактичного ненадходження до бюджету коштів у великих розмірах; за ч.1 ст. 209 КК України, тобто умисних діях, які виразились в умисному вчиненні набуття, володіння, використання та розпорядження майном, одержаним злочинним шляхом, здійснення фінансових операцій з таким майном, його переміщення, перетворення, вчинення дій, спрямованих на приховування, маскування походження такого майна, вчинені особою, яка знала що таке майно одержано злочинним шляхом; за ч.1 ст. 205-1 КК України , тобто умисне внесення у документи , які відповідно до закону подаються для проведення державної реєстрації фізичної особи - підприємця, завідомо неправдивих відомостей, а також умисне подання для проведення такої реєстрації документів, які містили завідомо неправдиві відомості.

16 січня 2023 року між обвинуваченим ОСОБА_4 та прокурором відділу нагляду за додержанням законів Бюро економічної безпеки України Волинської обласної прокуратури ОСОБА_3 укладено угоду про визнання винуватості, за умовами якої обвинувачений повністю і беззастережно визнав себе винуватим у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст. 212, ч.1 ст. 209, ч.1 ст. 205-1 КК України , а сторони узгодили покарання : за ч.2 ст. 212 КК України ( із врахувапнням редакції Закону України № 101-1Х від 18.09.2019 ) - штраф у розмірі семи тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 119000 ( сто дев`ятнадцять тисяч) гривень з позбавленням права займатися підприємницькою діяльністю на строк три роки; за ч.1 ст. 205 -1 КК України ( із врахувапнням редакції Закону України № 835- V111 від 26.11.2015 )- обмеження волі на строк два роки . за ч.1 ст. 209 КК України - позбавленням волі на строк чотири роки з позбавленням права займатися підприємницькою діяльністю на строк два роки без конфіскації майна ;

На підставі ч.1 ст. 70 КК України за сукупністю кримінальних правопорушень шляхом поглинення менш суворого покарання більш суворим остаточно визначити покарання у виді позбавлення волі на строк чотири роки з позбавленням права займатися підприємницькою діяльністю на строк три роки без конфіскації майна.

На підставі ч.1 ст. 75 КК України ОСОБА_4 звільнити від відбування покарання у виді позбавлення волі з випробуванням, із покладенням обов`язків відповідно до ст. 76 КК України із встановленням іспитового строку.

У судовому підготовчому засіданні обвинувачений ОСОБА_4 винуватість в інкримінованих йому кримінальних правопорушееннях за ч.2 ст. 212 , ч.1 ст. 209 , ч.1 ст. 205-1 КК України вину визнав повністю , які вчинив при вищевикладених обставинах протягом 2019-2020 роках.

Суд, заслухавши обвинуваченого, його захисника, думку прокурора, дослідивши угоду про визнання винуватості, укладену між прокурором та обвинуваченим, дослідивши матеріали кримінального провадження для прийняття рішення, дійшов наступного.

Відповідно до п.1 ч.4 ст.469 КПК України угода про визнання винуватості між прокурором і обвинуваченим може бути укладена у проваджені щодо кримінальних проступків, нетяжких та тяжких злочинів.

Кримінальні правопорушення, передбачені ч.2 ст. 212 , ч.1 ст. 209,ч.1 ст. 205-1 КК України, відповідно віднесені до категорії тяжкого, тяжкого,нетяжкого злочинів. Про підозру у вчиненні кримінального правопорушення ОСОБА_4 за ч.3 ст. 212 КК України повідомлено 24 жовтня 2022 року. Поряд з цим, ОСОБА_4 13.12.2022 повідомлено про зміну повідомлення про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.2 ст. 212, ч.1 ст. 209 , ч.1 ст. 205-1 КК України.

Судом з`ясовано, що обвинувачений ОСОБА_4 розуміє права, визначені п.1 ч.4 ст.474 КПК України, наслідки укладення та затвердження даної угоди, передбачені ч.2 ст.473 цього Кодексу, характер обвинувачень, щодо яких ОСОБА_4 визнає себе винуватим, вид покарання, а також інші заходи, які будуть застосовані до нього у разі затвердження угоди судом.

Суд переконався, що укладення угоди сторонами є добровільним, тобто не є наслідком застосування насильства, примусу, погроз або наслідком обіцянок чи дій будь-яких інших обставин, ніж ті, що передбачені в угоді.

Також суд вважає, що узгоджене сторонами покарання є обгрунтованим, відповідає тяжкості вчинених злочинів, даним про особу обвинуваченого, який за місцем проживання характеризуються виключно позитивно, одружений, має на утриманні малолітню дитину, шявність обставин , що пом`якшують покарання - щире каяття, вперше притягається до кримінальної відповідальності, часткове відшкодування збитків, завданих кримінальним правопорушенням, інші обставини вчинення злочинів, відсутність обтяжуючих обставин покарання .

За нормами ст. 77 КК України , у разі звільнення від відбування покарання з випробуванням не може бути призначене додаткове покарання у виді конфіскації майна.

Умови даної угоди не суперечать вимогам Кримінального процесуального Кодексу України та Кримінального Кодексу України.

Прокурор та обвинувачений, його захисник просили затвердити угоду на викладених у ній умовах.

З урахуванням наведеного, суд вважає за необхідне затвердити угоду про визнання винуватості між прокурором та обвинуваченим і призначити ОСОБА_4 узгоджене сторонами покарання .

Відповідно до вимог ч.4 ст. 174 КПК України, скасувати арешт на майно, накладений ухвалою Луцького міськрайонного суду Волинської області від 17.10.2022, частково скасована ухвалою Волинського апеляційного суду від 07.11.2022.

Речові докази вирішити відповідно до ч.9 ст. 100 КК України.

Долю речових доказів вирішити відповідно до вимог ч.9 ст. 100 КПК України.

Керуючись ст. ст. 474, 475 КПК України, суд,-

ухвалив:

Затвердити,укладену 16 січня 2023 року= угоду про визнання винуватості між прокурором відділу нагляду за додержанням законів Бюро економічної безпеки Волинської обласної прокуратури ОСОБА_3 та обвинуваченим ОСОБА_4 .

Визнати ОСОБА_4 винувати у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 2 ст. 212,ч.1 ст. 209,ч.1 ст. 205-1 КК України та призначити покарання :

за ч.2 ст. 212 КК України ( із врахувапнням редакції Закону України № 101-1Х від 18.09.2019 ) - штраф у розмірі семи тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що становить 119000 ( сто дев`ятнадцять тисяч) гривень з позбавленням права займатися підприємницькою діяльністю на строк три роки;

за ч.1 ст. 205 -1 КК України ( із врахувапнням редакції Закону України № 835- V111 від 26.11.2015 )- обмеження волі на строк два роки;

за ч.1 ст. 209 КК України - позбавленням волі на строк чотири роки з позбавленням права займатися підприємницькою діяльністю на строк два роки та без конфіскації майна.

На підставі ч.1 ст. 70 КК України за сукупністю кримінальних правопорушень шляхом поглинення менш суворого покарання більш суворим, остаточно визначити покарання у виді позбавлення волі на строк чотири роки з позбавленням права займатися підприємницькою діяльністю на строк три роки без конфіскації майна .

На підставі ст. ст. 75,76 КК України ОСОБА_4 звільнити від відбування основного покарання у виді позбавлення волі, якщо протягом двох років він не вчинить нового кримінального правопорушення і виконає покладені на нього обов`язки : періодично з`являтися для реєстрації до уповноваженого органу з питань пробації; повідомляти уповноважений орган з питань пробації про зміну місця проживання, роботи або навчання.

Скасувати арешт на майно, накладений ухвалою Луцького міськрайонного суду Волинської області від 17.10.2022, яка частково скасована ухвалою Волинського апеляційного суду від 07.11.2022, а саме на майно :

за адресою: АДРЕСА_3 , а саме:договір про надання послуг відповідального зберігання №1 від 01.07.2021, укладений між ФОП ОСОБА_13 та ТОВ «Ратнеагрохолод»; договір про надання послуг відповідального зберігання №2 від 01.07.2021 укладений між ФОП ОСОБА_13 та ФОП Палій у двох екземплярах кожен; договір про надання послуг відповідального зберігання №3 від 01.07.2021 укладений між ФОП ОСОБА_4 та ТОВ «Ратнеагрохолод» у двох екземплярах кожен; договір про надання послуг відповідального зберігання №2 від 01.07.2021, укладений між ФОП ОСОБА_6 та ТОВ «Ратнеагрохолод» у двох екземплярах кожен; чорнові записи у вигляді зошитів, в кількості шести штук по 21 арк., 53 арк., 14 арк., 14 арк., 12 арк., 14 арк.; чисті бланки «звіт» у кількості 19 арк.; чисті бланки «Накладна» в кількості 40 арк.; чисті бланки «вид продукції» в кількості 4 арк.; чисті бланки «купуємо ягоди та гриби» в кількості 4 арк.; чорнові записи «звітів заповнених» в кількості 8 арк.; чорнові записи «Накладна заповнені» в кількості 16 арк.; чорнові записи на аркушах різних розмірів в кількості 25 арк.;

за адресою: АДРЕСА_2 , а саме: 20 папок з документами щодо фінансово-господарських операцій із закупівлі, транспортування ягід та грибів, видаткових накладних, чорнові записи щодо заготівлі ягід тощо; 12 папок з документами щодо фінансово-господарських операцій із закупівлі, транспортування ягід та грибів, видаткових накладних, чорнові записи, щодо заготівлі ягід тощо; ноутбук марки DELL s|n 8Sy74P2 із зарядним пристроєм; 9 папок з документами щодо фінансово-господарських операцій із закупівлі та транспортування ягід і грибів, видаткових накладних, чорнових записів щодо закупівлі ягід тощо; два мобільні телефони марки «Nokia» (серійний номер НОМЕР_9 , НОМЕР_10 з сім-картою з номером НОМЕР_11 ; ( НОМЕР_12 , НОМЕР_13 ) без сім-карти; відео реєстратор Dahua, s|n 6h09460PAZZCAB; пакет з документами та чорновими записами щодо закупівлі та транспортування ягід та 9 блокнотів з чорновими записами; 10 упаковок з -під банківських карт; 6 флеш-карт пам`яті; 2 штуки GSM|GPRS|GPS марки Mini A8.

Вищезазначені речові докази залишити при матеріалах кримінального провадження, окрім : ноутбука марки DELL s|n 8Sy74P2 із зарядним пристроєм;двох мобільних телефонів марки «Nokia» (серійний номер НОМЕР_9 , НОМЕР_10 з сім-картою з номером НОМЕР_11 ; ( НОМЕР_12 , НОМЕР_13 ) без сім-карти; відео реєстратор Dahua, s|n 6h09460PAZZCAB, які повернути законному власнику ОСОБА_6 .

Вирок набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого КПК України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги вирок, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення Волинським апеляційним судом.

Вирок суду на підставі угоди між прокурором та обвинуваченим про визнання винуватості може бути оскаржений до Волинського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення :

обвинуваченим, його захисником, законним представником виключно з підстав: призначення судом покарання, суворішого, ніж узгоджене сторонами угоди; ухвалення вироку без його згоди на призначення покарання; невиконання судом вимог, встановлених частинами четвертою, шостою, сьомою статті 474 цього Кодексу, в тому числі нероз`яснення йому наслідків укладення угоди;

прокурором виключно з підстав: призначення судом покарання, менш суворого, ніж узгоджене сторонами угоди; затвердження судом угоди у провадженні, в якому згідно з частиною четвертою статті 469 цього Кодексу угода не може бути укладена.

Копія вироку негайно після його проголошення вручається обвинуваченому та прокурору.

Суддя Ратнівського

районного суду ОСОБА_1

Джерело: ЄДРСР 108420840
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку