open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 521/19540/21
Моніторити
Ухвала суду /23.04.2024/ Малиновський районний суд м.Одеси Рішення /23.04.2024/ Малиновський районний суд м.Одеси Ухвала суду /18.01.2024/ Малиновський районний суд м.Одеси Ухвала суду /18.01.2024/ Малиновський районний суд м.Одеси Постанова /10.01.2023/ Одеський апеляційний суд Постанова /10.01.2023/ Одеський апеляційний суд Ухвала суду /09.01.2023/ Одеський апеляційний суд Ухвала суду /12.12.2022/ Одеський апеляційний суд Ухвала суду /25.10.2022/ Одеський апеляційний суд Ухвала суду /30.09.2022/ Одеський апеляційний суд Ухвала суду /19.09.2022/ Одеський апеляційний суд Ухвала суду /06.09.2022/ Малиновський районний суд м.Одеси Ухвала суду /21.08.2022/ Малиновський районний суд м.Одеси Рішення /12.08.2022/ Малиновський районний суд м.Одеси Рішення /02.08.2022/ Малиновський районний суд м.Одеси Рішення /02.08.2022/ Малиновський районний суд м.Одеси Ухвала суду /20.04.2022/ Малиновський районний суд м.Одеси Ухвала суду /25.11.2021/ Малиновський районний суд м.Одеси
emblem
Справа № 521/19540/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /23.04.2024/ Малиновський районний суд м.Одеси Рішення /23.04.2024/ Малиновський районний суд м.Одеси Ухвала суду /18.01.2024/ Малиновський районний суд м.Одеси Ухвала суду /18.01.2024/ Малиновський районний суд м.Одеси Постанова /10.01.2023/ Одеський апеляційний суд Постанова /10.01.2023/ Одеський апеляційний суд Ухвала суду /09.01.2023/ Одеський апеляційний суд Ухвала суду /12.12.2022/ Одеський апеляційний суд Ухвала суду /25.10.2022/ Одеський апеляційний суд Ухвала суду /30.09.2022/ Одеський апеляційний суд Ухвала суду /19.09.2022/ Одеський апеляційний суд Ухвала суду /06.09.2022/ Малиновський районний суд м.Одеси Ухвала суду /21.08.2022/ Малиновський районний суд м.Одеси Рішення /12.08.2022/ Малиновський районний суд м.Одеси Рішення /02.08.2022/ Малиновський районний суд м.Одеси Рішення /02.08.2022/ Малиновський районний суд м.Одеси Ухвала суду /20.04.2022/ Малиновський районний суд м.Одеси Ухвала суду /25.11.2021/ Малиновський районний суд м.Одеси

Номер провадження: 22-ц/813/3676/23

Справа № 521/19540/21

Головуючий у першій інстанції Сегеда О.М.

Доповідач Лозко Ю. П.

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10.01.2023 року м. Одеса

Одеський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:

головуючого - Лозко Ю.П.

суддів: Карташова О.Ю.,Назарової М.В.,

за участю секретаря судового засідання Пінькової К.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в залі судових засідань Одеського апеляційного суду в порядку спрощеного провадження

апеляційну скаргу Департаменту міського господарства Одеської міської ради в інтересах якої діє представник ОСОБА_1

на заочне рішення Малиновського районного суду м. Одеси від 02 серпня 2022 року

у справі про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії

учасники справи:

позивачка - ОСОБА_2

відповідач - Департамент міського господарства Одеської міської ради

встановив:

19 листопада 2022 року позивачка ОСОБА_2 звернулася до суду з вказаним вище позовом, в якому просила визнати протиправною бездіяльність Департаменту міського господарства Одеської міської ради, яка полягає у неприйнятті жодного передбаченого законом рішення щодо взяття її на соціальний квартирний облік та наданні їй житлового приміщення у соціальному гуртожитку протягом усього терміну перебування на соціальному квартирному обліку та зобов`язати відповідача зареєструвати та розглянути її заяву щодо взяття її на соціальний квартирний облік та наданні їй житлового приміщення у соціальному гуртожитку протягом усього терміну перебування на соціальному квартирному обліку з дотриманням порядку і процедури, передбачених Законом України «Про житловий фонд соціального призначення» від 12 січня 2006 року та Порядку взяття громадян на соціальний квартирний облік, їх перебування на такому обліку та зняття з нього, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2008 року №682, а також зобов`язати Департамент міського господарства Одеської міської ради надати їй житлове приміщення соціальному гуртожитку протягом усього терміну її перебування на соціальному квартирному обліку.

Позов мотивований такими обставинами.

Позивачка ОСОБА_2 у зв`язку з бойовими діями та проведення антитерористичної операції на сході України була вимушена залишити місце свого проживання у м. Донецьку та виїхати на підконтрольну українській владі територію до м. Одеси, і по цей час тимчасово проживає в Одеському геріатричному будинку-інтернаті, керівництво якого повідомило її про те, що подальше її проживання у цьому закладі є неможливим і вона має виїхати звідти, хоча інше житло у неї відсутнє, у зв`язку з чим ОСОБА_2 звернулася до Центру надання адміністративних послуг Одеської міської ради із заявою про взяття її на соціальний квартирний облік, проте у прийнятті цієї заяви їй було відмовлено, та роз`яснено, що вона повинна звернутися з такою заявою до органу місцевого самоврядування.

Впродовж 2019 та 2020 років позивачка неодноразово зверталася до Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради із заявами про взяття її на соціальний квартирний облік як внутрішньо переміщену та малозабезпечену особу, яка не має іншого житла для проживання на підконтрольній українській владі території, але жодна її заява не була зареєстрована у встановленому законом порядку та розглянута відповідно до вимог Закону України «Про житловий фонд соціального призначення» від 12 січня 2006 року та Порядку взяття громадян на соціальний квартирний облік, їх перебування на такому обліку та зняття з нього, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2008 року №682 «Про деякі питання реалізації Закону України «Про житловий фонд соціального призначення».

У відповіді директора Департаменту міського господарства Одеської міської ради від 06 травня 2021 року №С-503/2, наданої на звернення позивачки ОСОБА_2 до міського голови м. Одеси Труханова Г.Л. про взяття її на соціальний квартирний облік та надання їй житлового приміщення у соціальному гуртожитку, ОСОБА_2 повідомлено про те, що рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради №110 від 30 квітня 2020 року створено житловий фонд соціального призначення у м. Одесі із включенням до нього вільних житлових приміщень комунальної власності територіальної громади м. Одеси, проте на теперішній час не визначено складу оцінної комісії з визначення вартості майна громадян, які мають намір стати на облік для отримання соціального житла, та персонального складу наглядової ради у сфері розподілу соціального житла із житлового фонду соціального призначення. Після здійснення передбачених законодавством заходів, вирішення питання про взяття на соціальний квартирний облік відбуватиметься відповідно до положень Порядку взяття громадян на соціальний квартирний облік, їх перебування на такому обліку та зняття з нього, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2008 року №682 «Про деякі питання реалізації Закону України «Про житловий фонд соціального призначення». Водночас зазначено, що вирішення питання щодо надання житлового приміщення в соціальному гуртожитку не належить до повноважень Департаменту.

Позивачка вважає, що така відповідь директора Департаменту міського господарства Одеської міської ради від 06 травня 2021 року №С-503/2 суперечить вимогам діючого законодавства, оскільки органом управління житловим фондом соціального призначення визначено Департамент міського господарства Одеської міської ради, в повноваження якого входить ведення соціального квартирного обліку громадян, які мають право на отримання соціального житла із житлового фонду соціального призначення, у тому числі приймає рішення про взяття громадян на облік, надає на розгляд виконавчому комітету Одеської міської ради пропозиції про надання громадянам соціального житла із житлового фонду соціального призначення на підставах і в порядку, визначених чинним законодавством України, укладає та розриває договори найму соціального житла на підставі відповідних рішень виконавчого комітету Одеської міської ради, здійснює контроль за використанням житла із житлового фонду соціального призначення, веде щорічний моніторинг сукупного доходу громадян, які перебувають на соціальному квартирному обліку або вже отримали житло; затверджує склад оцінної комісії з визначення вартості майна громадян, які мають намір стати на облік для отримання соціального житла та здійснює інші повноваження органу, уповноваженого здійснювати управління житловим фондом соціального призначення.

Тому позивачка вважає, що вказані обставини свідчать про бездіяльність Департаменту міського господарства Одеської міської ради стосовно не прийняття рішення щодо її заяви про взяття її на соціальний квартирний облік та виділення їй житлового приміщення у житловому фонді соціального призначення і є протиправною, оскільки порушується її конституційне право на житло.

Рішенням Малиновського районного суду м. Одеси від 02 серпня 2022 року позовні вимоги ОСОБА_2 задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Департаменту міського господарства Одеської міської ради стосовно не прийняття рішення щодо заяви ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про взяття її на соціальний квартирний облік та виділення їй житлового приміщення у житловому фонді соціального призначення протягом усього терміну перебування на соціальному квартирному обліку та зобов`язано Департамент міського господарства Одеської міської ради зареєструвати та розглянути заяву ОСОБА_2 від 04 січня 2021 року, щодо взяття ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на соціальний квартирний облік та виділення їй житлового приміщення у житловому фонді соціального призначення протягом усього терміну перебування на соціальному квартирному обліку з дотриманням порядку і процедури, передбачених Законом України «Про житловий фонд соціального призначення» від 12 січня 2006 року та Порядку взяття громадян на соціальний квартирний облік, їх перебування на такому обліку та зняття з нього, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2008 року №682.

В інший частині позовних вимог відмовлено.

В апеляційній скарзі відповідач посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного рішення про часткове задоволення позову ОСОБА_2 просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині задоволених вимог позивачки та ухвалити нове судове рішення, яким повністю відмовити в задоволенні позову ОСОБА_2 .

За доводами апеляційної скарги висновки суду про задоволення позову ОСОБА_2 у вказаній вище частині, з підстав наведених у змісті рішення суду першої інстанції є помилковими; справу розглянуто за відсутності представника відповідача, який про дату, час і місце судового засідання не був повідомлений судом належним чином, що унеможливило реалізацію стороною відповідача своїх процесуальних прав, і призвело до неправильного вирішення справи; судом не вірно встановлені обставини у цій справі, зокрема стосовно того, що позивачка 04 січня 2021 року звернулася із заявою на ім`я міського голови м. Одеси Г.Труханова про взяття її на соціальний квартирний облік та надання їй житлового приміщення у соціальному гуртожитку, оскільки в матеріалах справи міститься заява ОСОБА_2 датована 01 квітня 2021 року, отже лише у квітні 2021 року остання звернулася з вказаною заявою до якої додала документи а саме, довідку про взяття її на облік як внутрішньо переміщеної особи; довідку про доходи; інформацію з державного Реєстру прав власності на нерухоме майно; копію пенсійного посвідчення;копію свого паспорта;копію довідки висновків МСЄК для осіб з інвалідністю; довідку з Єдиного державного реєстру транспортних засобів; копію довідки з КП Міське агентство з приватизації житла, але форма цих документів на думку скаржника не відповідає формі, яка передбачена діючими нормативними документами, і на цю заяву ОСОБА_2 отримала відповідь директора Департаменту міського господарства Одеської міської ради від 06 травня 2021 року № С-503/2.

У відзиві на апеляційну скаргу позивачка ОСОБА_2 посилаючись на необґрунтованість доводів апеляційної скарги та законність рішення суду першої інстанції про часткове задоволення її позову, просила апеляційну скаргу залишити без задоволення, а заочне рішення суду без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення сторони скаржника за доводами апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги, обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає скаргу такою, що не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Відповідно до ч.3 ст.3 ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Згідно ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Відповідно до ст.263 ЦПК Українирішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права і з дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосування норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Вказаним вимогам рішення суду в оскаржуваній частині відповідає.

За вимогамист.13ЦПК Українисуд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цьогоКодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи.

Особа, яка бере участь у справі, розпоряджається своїми правами щодо предмету спору на власний розсуд.

За вимогами статей12,81 ЦПК Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказування не може ґрунтуватись на припущеннях.

Предметом позову є матеріально правова вимога позивача до відповідача щодо якої вона просить ухвалити рішення, а підставою обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги.

За змістом статей 15 і 16 ЦК України кожна особа має право на звернення до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права у разі його порушення, невизнання або оспорювання та інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Судом встановлені та матеріалами справи підтверджуються такі факти і обставини у справі.

Департамент міського господарства Одеської міської радиє виконавчим органом Одеської міської ради (далі-Депортамент).

Департамент є юридичною особою, має гербову печатку, штампи, бланки, рахунок в органах Державної казначейської служби України.

Департамент підзвітний та підконтрольний міській раді, підпорядкований міському голові та виконавчому комітету міської ради.

У своїй діяльності Департамент керується Конституцією і законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, рішеннями міської ради, її виконавчого комітету, розпорядженнями міського голови та Положеннямпро департамент міського господарства Одеської міської ради у новій редакції, затвердженим рішенням Одеської міської ради№ 5451-VII від 11 грудня 2019 року (далі Положення).

ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженка м. Сніжне, Донецької області, є особою яка має інвалідність 2 групи безстроково, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , фактичне її місце проживання: АДРЕСА_2 , і є внутрішньо переміщеною особою, що підтверджується довідкою МСЕК від 26 жовтня 2015 року та пенсійним посвідченням серії НОМЕР_1 , довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 23 листопада 2016 року №5138-4722 та довідкою про внесення відомостей до Єдиного державного демографічного реєстру від 22 серпня 2019 року №268677 2019 (а.с.14,17,26).

Позивачка ОСОБА_2 , у зв`язку з бойовими діями та проведення антитерористичної операції на сході України була вимушена залишити місце свого проживання у м. Донецьку та виїхати на підконтрольну українській владі територію, а саме до м. Одеси, і на теперішній час тимчасово проживає в Одеському геріатричному будинку-інтернаті, що розташований за адресою: АДРЕСА_2 , де знаходиться на повному державному забезпеченні, що підтверджується листом Суворовської районної адміністрації від 16 квітня 2019 року (а.с. 20-22).

Відповідно до пояснень ОСОБА_2 наданих під час вирішення судом першої інстанції справи, керівництво Одеського геріатричного будинку-інтернаті її повідомило про те, що подальше проживання у даному закладі є неможливим і вона має звільнити будинок інтернат, що стало причиною її систематичних звернень протягом 2019 - 2020 років до Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради із заявами про взяття її на соціальний квартирний облік, як внутрішньо переміщену та малозабезпечену особу, яка не має іншого житла для проживання, але їй було відмовлено з підстав того, що Суворовська районна адміністрація Одеської міської ради не веде квартирний облік, у зв`язку з відсутністю житла соціального призначення в Суворовському районі м. Одеси (а.с. 20-22, 23-26, 27-28, 29-30).

Як убачається із матеріалів справи 01 квітня 2021 року позивачка звернулась із заявою на ім`я голови Одеської міської ради Г. Труханова про взяття її на соціальний квартирний облік та надання житлового приміщення у соціальному гуртожитку, посилаючись на те, що вона має інвалідність, і є внутрішньо переміщеною особою (а.с. 31-32).

На виконання доручення заступника міського господарства ОСОБА_3 , стосовно вказаного вище звернення ОСОБА_2 від 01 квітня 2022 року директором Департаменту міського господарства Одеської міської ради від 06 травня 2021 року №С-503/2, повідомлено, що рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради №110 від 30 квітня 2020 року було створено житловий фонд соціального призначення у м. Одесі із включенням до нього вільних житлових приміщень комунальної власності територіальної громади м. Одеси, однак на час надання цієї відповіді не визначено складу оцінної комісії з визначення вартості майна громадян, які мають намір стати на облік для отримання соціального житла, та персонального складу наглядової ради у сфері розподілу соціального житла із житлового фонду соціального призначення. Після здійснення передбачених законодавством заходів, вирішення питання про взяття на соціальний квартирний облік відбуватиметься відповідно до положень Порядку взяття громадян на соціальний квартирний облік, їх перебування на такому обліку та зняття з нього, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2008 року №682 «Про деякі питання реалізації Закону України «Про житловий фонд соціального призначення» (а.с. 33-34).

Отже Департаментом міського господарства Одеської міської ради в компетенцію якого входить розгляд заяви щодо взяття особи на соціальний квартирний облік, рішення по цьому питанню не прийнято, чим порушено права позивачки.

Статтею 47 Конституції Українивстановлено, що кожен має право на житло. Держава створює умови, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду. Громадянам, які потребують соціального захисту, житло надається державою та органами місцевого самоврядування безоплатно або за доступну для них плату відповідно до закону. Ніхто не може бути примусово позбавлений житла інакше як на підставі закону за рішенням суду.

Статтею 1 Закону України №3334-IV визначено, що житловий фонд соціального призначення - сукупність соціального житла, що надається громадянам України, які відповідно до закону потребують соціального захисту.

Соціальне житло - житло всіх форм власності (крім соціальних гуртожитків) із житлового фонду соціального призначення, що безоплатно надається громадянам України, які потребують соціального захисту, на підставі договору найму на певний строк;

Соціальний гуртожиток - соціальне житло, яке надається громадянам України на час їх перебування на соціальному квартирному обліку за умови, що таке житло є єдиним місцем їх проживання;

Соціальний квартирний облік - облік громадян України, які користуються правом на соціальне житло і перебувають у черзі на його отримання;

Відповідно до п. 2.1. Положення Департамент забезпечує реалізацію державної та місцевої політики у сфері житлово-комунального господарства, паливно-енергетичного комплексу та благоустрою міста, діяльності міського електричного транспорту.

Пунктом 2.2 зазначено, щоДепартаментведе облік жилих приміщень для тимчасового проживання та реєстру заяв громадян, які потребують надання житлових приміщень з фонду житла для тимчасового проживання. Розглядає заяви громадян, які потребують надання житлових приміщень із фонду житла для тимчасового проживання. Видає ордера на вселення в жилі приміщення з фонду житла для тимчасового проживання на підставі рішень виконкому. Укладає договора найму житлових приміщень під час видачі ордерів на житлові приміщення з фонду житла для тимчасового проживання. Вносить на розгляд виконкому пропозицій щодо надання громадянам житлових приміщень із фонду житла для тимчасового проживання (п. 2.2.29, 2.2.30, 2.2.31, 2.2.32, 2.2.33).

Отже Департамент, як виконавчий орган Одеської міської ради зобов`язаний був розглянути заяву ОСОБА_2 відповідно до вимогЗакону України «Про житловий фонд соціального призначення» від 12 січня 2006 року та Порядку взяття громадян на соціальний квартирний облік, їх перебування на такому обліку та зняття з нього, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2008 року №682 «Про деякі питання реалізації Закону України «Про житловий фонд соціального призначення»та винести по цьому питанню відповідне рішення.

Згідно ст. ст. 2, 3Закону України №3334-IV соціальне житло надається органами місцевого самоврядування. До житла з житлового фонду соціального призначення належать:1) квартири в багатоквартирних жилих будинках, садибні (одноквартирні) жилі будинки, які надаються громадянам у порядку черги на одержання соціального житла; 2) жилі приміщення у соціальних гуртожитках, які надаються громадянам на час їх перебування на соціальному квартирному обліку за умови, що таке житло є єдиним місцем їх проживання.

Соціальні гуртожитки створюються органами місцевого самоврядування відповідно допунктів 1-4,6,8частини першої статті 5 цього Закону і перебувають у комунальній власності.Типове положення про соціальний гуртожитокзатверджується Кабінетом Міністрів України.

Надання громадянам квартир, садибних (одноквартирних) жилих будинків із житлового фонду соціального призначення та жилих приміщень у соціальних гуртожитках проводиться за нормою, встановленою органом місцевого самоврядування, який надає соціальне житло але не менше мінімальної норми, яка встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Статтею 9 Закону України №3334-IV визначено, що органи місцевого самоврядування відповідно до закону:1) створюють за рахунок коштів місцевих бюджетів, інших джерел фінансування житловий фонд соціального призначення; 2) здійснюють управління житловим фондом соціального призначення, організовують його належне обслуговування та ремонт, упорядкування та утримання прибудинкових територій; 3) здійснюють контроль за використанням соціального житла за призначенням, визначають виконавця житлових та комунальних послуг у порядку, встановленому законом, вживають заходів щодо забезпечення збереження житлового фонду соціального призначення незалежно від форми власності; 4) встановлюють плату за соціальне житло відповідно достатті 28цього Закону; 5) приймають рішення про проведення реконструкції, капітального ремонту, переобладнання нежилих будинків у жилі або знесення непридатних для проживання жилих будинків з житлового фонду соціального призначення; 6) забезпечують пристосування жилих будинків до потреб осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, які мешкають у них, шляхом обладнання спеціальними засобами і пристосуваннями під`їздів, сходових клітин та житла, займаного особами з інвалідністю чи сім`ями, в яких є особи з інвалідністю та/або діти з інвалідністю; 7) ведуть облік громадян, які мають право на отримання квартир, садибних (одноквартирних) жилих будинків із житлового фонду соціального призначення, приймають рішення про надання цим громадянам соціального житла на підставах і в порядку, визначених законом; 8) ведуть щорічний моніторинг сукупного доходу громадян, які перебувають на соціальному квартирному обліку або вже отримали таке житло; 9) укладають та розривають договори найму соціального житла; 10) затверджують у межах своїх повноважень місцеві програми розвитку соціального житла, здійснюють контроль за їх виконанням.

Рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 30 квітня 2020 року №110 було створено житловий фонд соціального призначення із включенням до нього вільних житлових приміщень комунальної власності територіальної громади м. Одеси (а.с. 93-94).

Зі змісту вказаної вище відповіді директора Департаменту міського господарства Одеської міської ради від 06 травня 2021 року №С-503/2, що надана на заяву ОСОБА_2 від 01 квітня 2021 року убачається, що ця заява не може бути розглянута, оскільки не визначено складу оцінної комісії з визначення вартості майна громадян, які мають намір стати на облік для отримання соціального житла…, та персонального складу наглядової ради у сфері розподілу соціального житла із житлового фонду соціального призначення.

Згідно статті 10 Закону України №3334-IVсоціальний квартирний облік здійснюється відповідними органами місцевого самоврядування за місцем проживання громадян (…для внутрішньо переміщених осіб - за місцем перебування на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб…), які мають право на отримання квартир, садибних (одноквартирних) жилих будинків із житлового фонду соціального призначення.

Правом взяття на соціальний квартирний облік користуються громадяни України:

а) для яких таке житло є єдиним місцем проживання або які мають право на поліпшення житлових умов відповідно до закону;

б) середньомісячний сукупний дохід яких за попередній рік з розрахунку на одну особу в сумі менший від величини опосередкованої вартості найму житла в даному населеному пункті та прожиткового мінімуму, встановленого законодавством;

в) внутрішньо переміщені особи, які не мають іншого житла для проживання на підконтрольній українській владі території або житло яких зруйновано (знищене) або пошкоджене до стану, непридатного для проживання, внаслідок проведення антитерористичної операції та здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.

Під час визначення середньомісячного сукупного доходу враховується вартість майна, що перебуває у власності громадянина та членів його сім`ї на момент взяття на соціальний квартирний облік (крім вартості майнових прав чи прав власності внутрішньо переміщеної особи та членів її сім`ї на нерухоме майно, що розміщене на тимчасово окупованій території, в населених пунктах, які розташовані на лінії зіткнення або на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, а також на майно, яке зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції та здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях).

Тобто вартість майнових прав чи прав власності внутрішньо переміщеної особи та членів її сім`ї на нерухоме майно, що розміщене на тимчасово окупованій території на момент взяття їх на соціальний квартирний облік не враховується при визначенні середньомісячного сукупного доходу.

Правом взяття на соціальний квартирний облік також користуються мешканці тимчасових притулків для дорослих, громадяни, які мають право на соціальний захист у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Порядок взяття громадян на соціальний квартирний облік, їх перебування на такому обліку та зняття з ньогозатверджується Кабінетом Міністрів України.

Надання громадянам житла з житлового фонду соціального призначення здійснюється за рішенням відповідного органу місцевого самоврядування. Таке рішення є підставою для укладення відповідного договору найму соціального житла.

Статтею 13 Закону України №3334-IV визначено, щовзяття громадян на соціальний квартирний облік здійснюється за рішенням органу місцевого самоврядування на підставі їх письмової заяви. До заяви про взяття на соціальний квартирний облік додаються документи, які підтверджують обґрунтованість визнання у встановленому порядку громадянина малозабезпеченим та таким, що потребує надання соціального житла. Вичерпний перелік таких документів встановлюється органом місцевого самоврядування, який здійснює взяття на соціальний квартирний облік. Внутрішньо переміщена особа до заяви про взяття на соціальний квартирний облік, крім зазначених документів, додає копію довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та копії довідок про взяття на такий облік членів її сім`ї.

Громадяну, який подав заяву про взяття на соціальний квартирний облік, відповідним органом місцевого самоврядування, що здійснює взяття на соціальний квартирний облік, видається розписка в одержанні документів з обов`язковим зазначенням їх переліку та дати їхнього отримання.

Рішення про взяття на соціальний квартирний облік або про відмову у взятті на такий облік приймається органом місцевого самоврядування, що здійснює взяття на облік, за результатами розгляду заяви та інших представлених відповідно до частини третьої цієї статті документів не пізніше тридцяти робочих днів від дня подання зазначених документів у даний орган.

Орган місцевого самоврядування, що прийняв рішення про взяття на соціальний квартирний облік громадянина, для якого соціальне житло є єдиним місцем проживання, одночасно, за письмовою заявою зазначеного громадянина, приймає рішення про надання йому жилого приміщення у соціальному гуртожитку протягом усього терміну його перебування на соціальному квартирному обліку.

Орган місцевого самоврядування, що здійснює взяття на соціальний квартирний облік, не пізніше семи робочих днів від дня прийняття рішення про взяття на соціальний квартирний облік направляє письмове повідомлення із зазначенням дати взяття на облік, виду і номера черги або підстави відмови у задоволенні заяви.

Отже відповідно до діючого законодавства, посадові особи Департаменту зобов`язані були розглянути заяву позивачки про прийняття її на соціальний квартирний облік та винести з цього питання рішення.

Відмова у взятті громадян на соціальний квартирний облік може бути оскаржена в судовому порядку.

Порядок ведення органом місцевого самоврядування соціального квартирного обліку громадян визначений статтею 16 Закону України №3334-IV, відповідно до якої списки громадян для отримання соціального житла в порядку загальної черги, першочергово або позачергово розміщуються окремо та підлягають оприлюдненню. Поряд із списками, зазначеними у частині першій цієї статті, розміщується порядок надання соціального житла.

Згідно зі статтею 18 Закону України №3334-IV відмова у взятті громадянина на соціальний квартирний облік допускається в разі:1) непредставлення необхідних документів відповідно дочастини третьоїстатті 13 цього Закону; 2) подання документів з виправленнями; 3) подання документів, які не підтверджують можливість визнання у встановленому порядку відповідного громадянина таким, що потребує надання соціального житла; 4) подання документів із заздалегідь неправдивою інформацією, що було встановлено органом, який приймає на соціальний квартирний облік.

Рішення про відмову у взятті на соціальний квартирний облік повинне містити підстави відмови з обов`язковим посиланням на порушення, передбачені частиною першою цієї статті. Письмова відповідь з рішенням про відмову у взятті на соціальний квартирний облік видається (направляється) громадянинові, який подав відповідну заяву, не пізніше трьох робочих днів від дня прийняття такого рішення.

Відповідно до Порядку взяття громадян на соціальний квартирний облік, їх перебування на такому обліку та зняття з нього взяття громадян на соціальний квартирний облік (далі - облік) здійснюється за рішенням органу місцевого самоврядування за місцем проживання громадян, які мають право на отримання квартир, садибних (одноквартирних) житлових будинків з житлового фонду соціального призначення, після набуття ними повної цивільної дієздатності відповідно до закону.

Внутрішньо переміщені особи беруться на облік відповідними органами місцевого самоврядування за місцем перебування на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб. При цьому члени сім`ї внутрішньо переміщеної особи, яка подає заяву, беруться на облік разом із нею незалежно від місця такого обліку (за умови, що вони не перебувають на обліку за місцем перебування на обліку в Єдиній інформаційній базі даних про внутрішньо переміщених осіб).

Заява про взяття громадянина на облік подається до органу місцевого самоврядування за місцем проживання/перебування заявникаодним з таких способів:1) особисто під час відвідування органу місцевого самоврядування або центру надання адміністративних послуг, зокрема за наявності технічної можливості шляхом заповнення відповідною посадовою особою органу місцевого самоврядування або центру надання адміністративних послуг електронної форми заяви, її роздрукування та підписання громадянином;2) через Єдиний державний веб-портал електронних послуг або інтегровану з ним інформаційну систему в електронній формі за наявності технічної можливості. Ідентифікація особи здійснюється з використанням кваліфікованого електронного підпису;3) рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Засвідчення справжності підпису особи у заяві здійснюється відповідно доЗакону України "Про нотаріат".

У заяві про взяття на облік, яка подається внутрішньо переміщеною особою зазначається інформація про її фактичне місце проживання/перебування.

До заяви про взяття громадянина на облік, як внутрішньо переміщеної особи додається довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, передбаченої Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою КМУ від 01 жовтня 2014 року №509;копії документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, громадянина, який подає заяву, та всіх членів його сім`ї (для осіб, які не досягли 14 років, - копії свідоцтв про народження), які проживають разом з ним, з пред`явленням оригіналів таких документів;копії одного з передбаченихПодатковим кодексом Українидокумента з даними про реєстраційний номер облікової картки платника податків громадянина, який подає заяву, та всіх членів його сім`ї, які проживають разом з ним (крім випадків, коли через свої релігійні переконання особи відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті) і бажають стати на облік, з пред`явленням оригіналів;копії документів, виданих органами державної реєстрації актів цивільного стану або судом, що підтверджують родинні відносини між членами сім`ї (свідоцтва про народження, свідоцтва про шлюб, свідоцтва про розірвання шлюбу, рішення суду про розірвання шлюбу, яке набрало законної сили, витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян), з пред`явленням оригіналів;копії документів, що підтверджують право громадянина, який подає заяву, та членів його сім`ї на надання пільг під час взяття на облік;довідки про доходи громадянина, який подає заяву, та членів його сім`ї за попередній рік;відомості про вартість майна, що перебуває у власності громадянина, який подає заяву, та членів його сім`ї на момент взяття на соціальний квартирний облік (крім вартості майнових прав чи прав власності на нерухоме майно, розміщене на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктах, розташованих на лінії зіткнення (розмежування), а також на майно, яке зруйноване або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції та здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктах, розташованих на лінії зіткнення (розмежування).

До заяви про взяття на облік, крім зазначених документів, у разі наявності у громадянина, який подає заяву, або членів його сім`ї житла, яке зруйноване або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення (розмежування), додається копія акта обстеження технічного стану житлового приміщення (будинку, квартири), складеного комісією, утвореною районною, районною у місті держадміністрацією, військово-цивільною адміністрацією, виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі утворення) ради, виконавчим органом ради об`єднаної територіальної громади, за формою згідно з додатком до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженогопостановою КМУ від 1 жовтня 2014 року № 505, з пред`явленням оригіналу.

Посадова особа місцевого самоврядування реєструє заяву про взяття громадянина на облік та документи, що додаються до неї, в книзі згідно з додатком 2 та видає розписку згідно з додатком 3.

Рішення про взяття громадянина на облік або про відмову приймає відповідний орган місцевого самоврядування за результатами розгляду заяви разом з документами, що додаються до неї, не пізніше 30 робочих днів після їх надходження.

Зазначене рішення приймається з урахуванням вартості майна, що перебуває у власності громадянина та членів його сім`ї на момент взяття на соціальний квартирний облік.

Під час вирішення питання щодо надання соціального житла - квартири або садибного (одноквартирного) житлового будинку громадянинові, який має приватне житло, враховується площа житлового приміщення, що перебуває у приватній власності такого громадянина або членів його сім`ї, які проживають разом з ним (крім площі житла, розміщеного на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктах, розташованих на лінії зіткнення (розмежування), а також площі житла, яке зруйноване або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції та здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення (розмежування).

Громадянинові може бути відмовлено у взятті на облік у разі подання документів: у неповному обсязі відповідно до пункту 2 цього Порядку; які містять виправлення; що не підтверджують можливість визнання у встановленому порядку громадянина таким, що потребує надання соціального житла; які містять недостовірні відомості, що встановлено відповідним органом місцевого самоврядування.

У разі прийняття рішення про взяття на облік орган місцевого самоврядування вручає/надсилає громадянинові не пізніше семи робочих днів після його прийняття повідомлення згідно з додатком 4. Повідомлення про відмову згідно з додатком 5 надсилається не пізніше ніж протягом трьох робочих днів після прийняття такого рішення.

Відмова у взятті громадянина на облік може бути оскаржена в судовому порядку.

Підсумовуючи наведене вище, колегія суддів вважає вірними та обґрунтованими висновки суду про те, що бездіяльність з боку Департаменту міського господарства Одеської міської ради стосовно не прийняття рішення щодо заяви ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про взяття її на соціальний квартирний облік та виділення їй житлового приміщення у житловому фонді соціального призначення протягом усього терміну перебування на соціальному квартирному облікує противоправною, оскільки порушує конституційне право останньої на житло івідповідач зобов`язаний зареєструвати та розглянути подану нею заяву щодо взяття її на соціальний квартирний облік та виділення їй житлового приміщення у житловому фонді соціального призначення протягом усього терміну перебування на соціальному квартирному обліку з дотриманням порядку і процедури, передбачених Законом України «Про житловий фонд соціального призначення» від 12 січня 2006 року та Порядку взяття громадян на соціальний квартирний облік, їх перебування на такому обліку та зняття з нього, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2008 року №682.

За таких обставин колегія суддів вважає вірними висновки суду про задоволення позовної заяви ОСОБА_2 у вказаній вище частині, з підстав наведених у змісті оскаржуваного рішення.

Доказів які б спростували правильні висновки суду скаржником не надано.

Порушень судом норм процесуального права колегією суддів не встановлено.

Доводи апеляційної скарги щодо розгляду судом і вирішення цієї справи за відсутності відповідача, який про дату, час і місце судового засідання належним чином повідомлений не був, що призвело до порушення судом процесуальних прав останнього і унеможливило реалізацію цих прав, колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки ці доводи спростовуються наявними у справі матеріалами, зокрема розпискою яка міститься на а.с. 87, за змістом якої про дату, час і місце судового засідання призначеного судом на 02 серпня 2022 року на 10 годину представник відповідача ОСОБА_1 був повідомлений 17 червня 2022 року під розписку, а також ознайомлений з матеріалами справи.

Щодо доводів апеляційної скарги стосовно того, що судом невірно встановлені обставини по справі, зокрема того, що позивачка ОСОБА_2 саме 04 січня 2021 року звернулася на ім`я міського голови м. Одеси Г.Труханова із заявою про взяття її на соціальний квартирний облік та надання їй житлового приміщення у соціальному гуртожитку, що є помилковим, оскільки датою звернення ОСОБА_2 із цією заявою є 01 квітня 2021 року, колегія суддів зауважує, що вказане є опискою, оскільки дійсно ця заява, що міститься в матеріалах справи на а.с. 31-32 датована 01 квітня 2021 року, що встановлено апеляційним судом, водночас зазначене на правильні висновки суду про часткове задоволення позову з наведених вище підстав не впливає, і не є підставою для скасування рішення суду першої інстанції в оскаржуваній частині, та може бути виправлено судом відповідно до статті 269 ЦПК України.

Інші доводи апеляційної скарги зводяться до незгоди з висновками суду стосовно встановлення обставин справи, містять посилання на факти, що були предметом дослідження й оцінки суду, без посилення на обставини, які не були враховані під час вирішення цієї справи.

Європейськийсудз прав людини вказав,щопункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язуєсудидавати обґрунтування своїх рішень, але ценеможе сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними, й міра, до якоїсудмає виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення («Серявін та інші проти України» (SeryavinandOthers v. Ukraine) від 10.02.2010 року, заява №4909/04).

Отже доводи апеляційної скарги відповідача не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.

За таких обставин колегія суддів вважає, що відсутні підстави для скасування рішення суду першої інстанції в оскаржуваній частині з мотивів наведених у скарзі.

У відповідності ст.375 ЦПК Українисуд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу потрібно залишити без задоволення, а рішення суду в оскаржуваній частині без змін, оскільки доводи апеляційної скарги відповідача правильних висновків суду не спростовують.

Керуючись ст. ст.367,374, 375 ЦПК України, апеляційний суд

постановив:

Апеляційну скаргу Департаменту міського господарства Одеської міської ради залишити без задоволення.

Заочне рішення Малиновського районного суду м. Одеси від 02 серпня 2022 року в оскаржуваній частині залишити без змін.

Постанова Одеського апеляційного суду набирає законної сили з дня її проголошення та може бути оскаржена безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту.

Дата складення повної постанови 13 січня 2023 року.

Головуючий Ю.П. Лозко

Судді: О.Ю Карташов

М.В. Назарова

Джерело: ЄДРСР 108400531
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку