open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 420/2910/22
Моніторити
Постанова /21.06.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.06.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.03.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /13.01.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.01.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.12.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /04.11.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.09.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.08.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.02.2022/ Одеський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 420/2910/22
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /21.06.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /20.06.2023/ Касаційний адміністративний суд Ухвала суду /10.03.2023/ Касаційний адміністративний суд Постанова /13.01.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /11.01.2023/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /19.12.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /09.12.2022/ П'ятий апеляційний адміністративний суд Рішення /04.11.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.09.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /16.08.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /11.05.2022/ Одеський окружний адміністративний суд Ухвала суду /13.02.2022/ Одеський окружний адміністративний суд

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

___________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 січня 2023 р.м.ОдесаСправа № 420/2910/22Головуючий в 1 інстанції: Вовченко О.А.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді Кравченка К.В.,судді Джабурія О.В.,судді Вербицької Н.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2022 року по справі за позовом заступника керівника Суворовської окружної прокуратури м. Одеси в інтересах Державної екологічної інспекції Південно-західного округу (Миколаївська та Одеська області) до Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

В лютому 2022 року заступник керівника Суворовської окружної прокуратури м. Одеси в інтересах Державної екологічної інспекції Південно-західного округу (Миколаївська та Одеська області) (далі позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради (далі відповідач, Суворовська РА) в якому просив:

- визнати бездіяльність Суворовської РА щодо ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ будівельних відходів, твердих побутових відходів, а також звалища відходів органічного походження, що знаходяться на території промислової зони Суворовського району м. Одеси за географічними координатами: 46.6167051,30.8096230 протиправною;

- зобов`язати Суворовську РА забезпечити в повному обсязі ліквідацію несанкціонованих сміттєзвалищ будівельних відходів, твердих побутових відходів, а також звалища відходів органічного походження, що знаходяться на території промислової зони Суворовського району м. Одеси за географічними координатами: 46.6167051,30.8096230.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що вивченням стану додержання вимог законодавства у сфері поводження з відходами на території Суворовського району м. Одеси, проведенні Суворовською окружною прокуратурою міста Одеси встановлено порушення вимог ст.ст.21, 28, 29 Закону України «Про відходи», ст.15 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст.ст.26, 27, 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.46 Закону України «Про охорону земель» - не здійснюється ліквідація несанкціонованого звалища будівельних відходів, твердих побутових відходів, а також звалища відходів органічного походження, що знаходяться на території промислової зони Суворовського району м. Одеси за географічними координатами: 46.6167051,30.8096230.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25.10.2022 року позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з таким рішенням, Суворовська РА подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів прийшла до наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, що 06.08.2021 року Державною екологічною інспекцією Південно-західного округу (Миколаївська та Одеська області) (далі - ДЕІ) відповідачу направлено вимогу вих.№4697/3 (вх.№01-05-5/617вх від 09.08.2021 року та №01-05-5/617вх від 17.08.2021 року), у п.8 якої визначено забезпечити в повному обсязі ліквідацію несанкціонованих і неконтрольних звалищ відходів на підконтрольній території, зокрема несанкціонованих сміттєзвалищ за координатами: 46.6167051,30.8096230, та інформацію про виконання зокрема цього пункту надати у строк до 20.08.2021 року.

19.08.2021 року за вих.№01-05-5/617вх відповідачем на адресу ДЕІ направлено відповідь на вимогу щодо приведення у відповідність із законодавством підконтрольну територію несанкціонованих сміттєзвалищ за координатами: 46.6167051,30.8096230, у якій зазначено, що Суворовська РА не забезпечена матеріалами і фінансовими ресурсами для виконання робіт з ліквідації сміттєзвалищ, тобто відсутні в структурі проектні підрозділи, технічні засоби і фахівці для виконання робіт, та що Суворовською РА ініційовано обстеження вказаної території спільно з представниками Департаменту з благоустрою міста Одеси, Департаменту екології та розвитку рекреаційних зон Одеської міської ради та Державної екологічної інспекції Південно-західного округу (Миколаївська та Одеська області).

31.08.2021 року ДЕІ за результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) у період з 20.08.2021 року по 31.08.2021 року складено акт перевірки дотримання природоохоронного законодавства №57, яким встановлено:

«Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) вимогою від 06.08.2021 №4697/3 (далі - вимога) зобов`язано Суворовську районну адміністрацію Одеської міської ради (далі - райадміністрація) здійснити заходи щодо ліквідації хаотично розміщених місць несанкціонованих сміттєзвалищ, що знаходяться на території промислової зони за географічними координатами 46.6167051.30.8096230.

В ході проведення заходу державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) (далі - держінспектори) 20.08.2021 проведено обстеження території за географічними координатами 46.6167051.30.8096230, за результатами якого виявлено наявність хаотично розміщених місць несанкціонованих сміттєзвалищ будівельних відходів, твердих побутових відходів орієнтовними розмірами: 33м х 5м х 0,5м (висота), 6м х 3м х 0,5м (висота), 10м х 10м х 0,5м (висота), а також звалище відходів органічного походження орієнтовним розміром 15,2м х 7м х 1,5м (висота).

Таким чином, виїздом на місце встановлено, що несанкціоновані сміттєзвалища будівельних відходів, твердих побутових відходів, а також звалище відходів органічного походження на території промислової зони за географічними координатами 46.6167051,30.8096230 не ліквідовано райадміністрацією.

Згідно з розпорядженням Одеського міського голови від 12.08.2021 №681 «Про створення постійно діючої міської комісії з питань поводження з безхазяйними відходами» та з метою вирішення питання виявлення, обліку та вжиття заходів реагування щодо ліквідації безхазяйних відходів, 20.08.2021 райадміністрацією спільно з представниками Департаменту з благоустрою міста, Департаменту екології та розвитку рекреаційних зон Одеської міської ради та Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) проведено комісійне обстеження території промислової зони за географічними координатами 46.6167051.30.8096230.

Відповідно до листа райадміністрації від 19.08.2021 №01-05-5/617вх райадміністрація не забезпечена матеріалами і фінансовими ресурсами для виконання робіт з ліквідації сміттєзвалищ, тобто відсутні проектні підрозділи, технічні засоби і фахівці для виконання робіт з ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ.

Разом з тим, відповідно до листів Департаменту міського господарства Одеської міської ради від 27.07.2021 №01-69/1108, від 12.08.2021 №01-69/1196 вбачається, що згідно з Міською цільовою програмою благоустрою міста Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 12.12.2018 №4004-VII (із змінами), районні адміністрації Одеської міської ради, зокрема Суворовська районна адміністрація, протягом 2020-2021 років здійснюють виконання заходу «Утримання і благоустрій територій загального користування територіальної громади міста Одеси» у межах, якого на договірних умовах, утримуються (проводять очищення, прибирання та вивіз сміття) за кошти бюджету території загального користування міста Одеси, які не мають власників, балансоутримувачів чи орендарів. Так, на договірних умовах з ТОВ КК «Суворовський» за кошти бюджету Суворовською районною адміністрацією здійснювалось утримання (проводили очищення, прибирання та вивіз сміття) територій загального користування, які не мають власників, балансоутримувачів чи орендарів. Крім того, згідно з рішенням Виконавчого комітету Одеської міської ради від 27.05.2021 року №183 «Про порядок здійснення контролю за виконанням Правил благоустрою території міста Одеси» надані повноваження районним адміністраціям Одеської міської ради, Департаменту з благоустрою міста Одеської міської ради та Департаменту екології та розвитку рекреаційних зон Одеської міської ради складати протоколи про адміністративні правопорушення за статтею 152 Кодексу України про адміністративні правопорушення, зокрема щодо дотримання належного санітарного стану на території міста Одеси. Таким чином, на підставі вказаного рішення посадові особи районних адміністрацій міста складають протоколи про адміністративні правопорушення, здійснюють контроль за утриманням території району в належному санітарно-технічному стані та перевірки території району; об`єктів благоустрою району щодо стану їх благоустрою і додержання юридичними та фізичними особами законодавства у сфері благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території міста Одеси, Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища». Закону України «Про відходи», на території району вживають необхідні заходи, у разі виявлення порушень. Відповідно до п.7.17 Правил благоустрою території міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 №1631-VI (нова редакція), визначення територій, прилеглих до територій підприємств, установ, організацій, що підлягають прибиранню, контроль за їх санітарним очищенням, утриманням та збереженням зелених насаджень, своєчасним вивезенням твердих побутових відходів з території приватної забудови, ліквідація стихійних звалищ при відсутності балансоутримувачів, власників (користувачів) покладається на районні адміністрацій, органи самоорганізації населення, житлово-комунальні кооперативи відповідно до планів-схем закріплених територій, затверджених районними адміністраціями.

За результатами проведеного заходу державного нагляду (контролю) встановлено, що Суворовською районною адміністрацією Одеської міської ради не забезпечено в повному обсязі виконання повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища, а саме: не забезпечено ліквідацію несанкціонованих сміттєзвалищ будівельних відходів, твердих побутових відходів, а також звалища відходів органічного походження на території промислової зони за географічними координатами 46.6167051,30.8096230 (п.«м» ч.1 ст.20 Закону України «Про відходи»), та не виконано вимогу Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) від 06.08.2021 №4697/3, відповідальність за що передбачено п.«ї» ч.2 ст.68 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»».

03.09.2021 року Державною екологічною інспекцією Південно-західного округу (Миколаївська та Одеська області) складено припис №393, яким приписано відповідачу до 03.10.2021 року (згідно з листом інспекції від 15.09.2021 року №55300/3) забезпечити в повному обсязі ліквідацію несанкціонованих сміттєзвалищ будівельних відходів, твердих побутових відходів, а також звалища відходів органічного походження на території промислової зони за географічними координатами: 46.6167051,30.8096230.

У період з 23.10.2021 року по 03.11.2021 року Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївської та Одеської області) на підставі наказу від 20.10.2021 року №1335, направлення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 20.10.2021 року №1196пр було проведено повторний позаплановий захід за дотриманням Суворовською районною адміністрацією Одеської міської ради вимог природоохоронного законодавства, а саме в частині виконання припису від 03.09.2021 року №393.

За результати проведеної перевірки ДЕІ було складено акт №78 від 03.11.2021 року, у якому зазначено, що в ході проведення позапланового заходу державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) 27.10.2021 року проведено обстеження території за географічними координатами 46.6167051,30,8096230, за результатами якого виявлено наявність хаотично розміщених місць несанкціонованих сміттєзвалищ будівельних відходів, твердих побутових відходів, а також звалища відходів органічного походження.

12.11.2021 року Суворовська РА направила на адресу ДЕІ лист №01-04-1/330вх, в якому повідомила, що у відповідача відсутні повноваження та функції з ліквідації стихійних сміттєзвалищ, необхідне для цього матеріально-технічне забезпечення, а також те, що штатним розкладом не передбачено посадову особу, яка організовує функції з ліквідації стихійних сміттєзвалищ.

Станом на час звернення до суду, доказів на підтвердження виконання припису від 03.09.2021 року №393 та доказів щодо виконання вимог чинного законодавства у сфері поводження з відходами до суду не надано.

Листом ДЕІ від 03.12.2021 року №7206/3 було повідомлено Суворовську окружну прокуратуру м.Одеси, що Суворовською районною адміністрацією Одеської міської ради несанкціоноване сміттєзвалище твердих побутових відходів, будівельних відходів, а також відходів поліетилену на території Суворовського району м.Одеси (поля фільтрації) за географічними координатами 46.6167051,30.8096230 не ліквідовано.

З огляду на вищезазначене, заступник керівника Суворовської окружної прокуратури м.Одеси в інтересах держави в особі ДЕІ звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що саме Суворовська РА є виконавчим органом місцевого самоврядування, до компетенції якого належить вирішення питань у сфері поводження з відходами відповідно до законодавства.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Відповідно до ст.1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з ч.1 ст.20-2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі: про використання та охорону земель; про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275 затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію України (далі - Положення №275).

Згідно пп.«л» пп.2 п.4 Положення №275 Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства з питань поводження з відходами, зокрема щодо:

Відповідно до пп.3, 5 п.4 Положення №275 Держекоінспекція, зокрема, проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування);

Згідно з п.7 Положення №275 Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Правові, економічні та соціальні основи охорони земель з метою забезпечення їх раціонального використання, відтворення та підвищення родючості ґрунтів, інших корисних властивостей землі, збереження екологічних функцій ґрунтового покриву та охорони довкілля визначає Закон України від 19.06.2003 року №962-IV «Про охорону земель» (далі - Закон №962-IV).

Стаття 35 Закону №962-IV зобов`язує власників і землекористувачів, в тому числі орендарів, земельних ділянок при здійсненні господарської діяльності, зокрема: дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України; проводити на земельних ділянках господарську діяльність способами, які не завдають шкідливого впливу на стан земель та родючість ґрунтів; забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням та дотримуватися встановлених обмежень (обтяжень) на земельну ділянку; забезпечувати захист земель від забруднення, уживати заходів щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельні ділянки та ліквідації наслідків цього впливу.

Згідно ч.1 та ч.2 ст.45 Закону №962-IV господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад установлені граничнодопустимі концентрації небезпечних речовин, забороняється. У разі виявлення фактів забруднення ґрунтів небезпечними речовинами спеціально уповноважені органи виконавчої влади у галузі охорони земель вживають заходів до обмеження, тимчасової заборони (зупинення) чи припинення діяльності підприємств, установ, організацій, незалежно від форм власності, притягнення винних до відповідальності згідно із законом і проведення в установленому порядку робіт з дезактивації, відновлення забруднених земель, консервації угідь і визначення режимів їх подальшого використання.

Відповідно до ч.3 ст.46 Закону №962-IV забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на землях природно-заповідного та іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, у межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини.

Законом України «Про відходи» від 05.03.1998 року №187/98-ВР (далі - Закон №187/98-ВР) визначено правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини на території України.

Відповідно до частин 1, 2 ст.9 Закону №187/98-ВР суб`єктами права власності на відходи є громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи та організації усіх форм власності, територіальні громади, Автономна Республіка Крим і держава. Територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об`єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий (безхазяйні відходи).

Статтею 12 Закону №187/98-ВР визначено, що відходи, щодо яких не встановлено власника або власник яких невідомий, вважаються безхазяйними (ч.1). З метою запобігання або зменшення обсягів утворення відходів виявлені безхазяйні відходи беруться на облік (ч.2). Порядок виявлення та обліку безхазяйних відходів визначається Кабінетом Міністрів України (ч.3). Власники або користувачі земельних ділянок, на яких виявлено безхазяйні відходи, зобов`язані у п`ятиденний строк повідомити про них місцеві органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування (ч.7). Підставами для визначення відходів безхазяйними та їх обліку можуть бути: повідомлення власників або користувачів земельних ділянок, на яких виявлено безхазяйні відходи; звернення (повідомлення) громадян, підприємств, установ та організацій, засобів масової інформації; результати інспекційних перевірок центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, державної санітарно-епідеміологічної служби, органів місцевого самоврядування (ч.8). У разі отримання звернення (повідомлення) Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а також органи місцевого самоврядування зобов`язані визначити кількість, склад, властивості, вартість відходів, рівень їх небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та вжити заходів для визначення власника відходів (ч.10). У разі потреби для визначення власника безхазяйних відходів та їх оцінки можуть залучатися правоохоронні органи, відповідні спеціалісти і експерти (ч.11).

Відповідно до ч.1 ст.21 Закону №187/98-ВР органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: а) виконання вимог законодавства про відходи; б) розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; в) організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; г) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням; д) вжиття заходів для стимулювання суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами; е) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами; є) координацію діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, в межах компетенції; з) здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території; и) ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів; і) сприяння роз`ясненню законодавства про відходи серед населення, створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини; ї) здійснення інших повноважень відповідно до законів України; й) надання згоди на розміщення на території села, селища, міста місць чи об`єктів для зберігання та захоронення відходів, сфера екологічного впливу функціонування яких згідно з діючими нормативами включає відповідну адміністративно-територіальну одиницю; м) здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.

Відповідно до статті 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Згідно з пп.6, 15 п.«а» ч.1 ст.30 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку належить, зокрема: вирішення питань поводження з побутовими відходами, знешкодження та захоронення трупів тварин; затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів.

Відповідно до ч.ч.1, 2, 4 ст.54 Закону №280/97-ВР сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. Організаційні засади реалізації повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо здійснення державної регуляторної політики визначаються Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Відділи, управління та інші виконавчі органи ради є підзвітними і підконтрольними раді, яка їх утворила, підпорядкованими її виконавчому комітету, сільському, селищному, міському голові, голові районної у місті ради. Положення про відділи, управління та інші виконавчі органи ради затверджуються відповідною радою.

Згідно з ч.3 ст.52 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільська, селищна, міська рада може прийняти рішення про розмежування повноважень між її виконавчим комітетом, відділами, управліннями, іншими виконавчими органами ради та сільським, селищним, міським головою (у тому числі з метою забезпечення надання адміністративних послуг у строк, визначений законом) в межах повноважень, наданих цим Законом виконавчим органам сільських, селищних, міських рад.

Відповідно до п.7.17 Правил благоустрою території міста Одеси, затверджених рішенням Одеської міської ради від 23.12.2011 року №1631-VI визначення територій, прилеглих до територій підприємств, установ, організацій, що підлягають прибиранню, контроль за їх санітарним очищенням, утриманням та збереженням зелених насаджень, своєчасним вивезенням твердих побутових відходів з території приватної забудови, ліквідація стихійних звалищ при відсутності балансоутримувачів, власників (користувачів) покладається на районні адміністрації, органи самоорганізації населення, житлово-комунальні кооперативи відповідно до планів-схем закріплених територій, затверджених районними адміністраціями.

Отже, Суворовська РА є виконавчим органом Одеської міської ради і створена нею для виконання чітко визначених функцій місцевого самоврядування. В своїй діяльності районна адміністрація зобов`язана керуватись Положенням про Суворовську районну адміністрацію Одеської міської ради, затвердженим рішенням Одеської міської ради від 13.02.2014 року №4584-VІ (далі Положення №4584), в якому визначені всі повноваження райадміністрацїї.

Так, п.2.4 Положення №4584 передбачено, що у сфері житлово-комунального господарства райадміністрація: а) власні повноваження: виконує функції уповноваженого органу власника щодо управління житловим фондом на території району в порядку та на умовах, визначених законодавством; здійснює заходи з проведення благоустрою та озеленення територій району в межах виділених бюджетних коштів; здійснює контроль за утриманням території району в належному санітарно-технічному стані та, у разі виявлення правопорушень, повідомляє відповідні органи.

Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що Суворовська РА є виконавчим органом місцевого самоврядування, до компетенції якого належить вирішення питань у сфері поводження з відходами відповідно до законодавства, зокрема ліквідації стихійних звалищ при відсутності балансоутримувачів.

Як вже зазначалося вище та вбачається з акту ДЕІ №78 від 03.11.2021 року Суворовською РА несанкціоноване сміттєзвалище будівельних відходів, твердих побутових відходів, а також звалища відходів органічного походження, що знаходяться на території за географічними координатами 46.6167051,30.8096230 не ліквідовано в повному обсязі.

Як зазначено судом першої інстанції та підтверджується під час розгляду справи в апеляційному провадженні, станом на дату розгляду справи Суворовська РА не надала до суду доказів ліквідації несанкціонованого сміттєзвалища будівельних відходів, твердих побутових відходів, а також звалища відходів органічного походження, що знаходяться на території промислової зони Суворовського району м.Одеси за географічними координатами: 46.6167051,30.8096230.

Також, колегія суддів погоджується з доводами суду першої інстанції, щодо необґрунтованості посилання Суворовської РА на відсутність у неї підпорядкованих підприємств, установ та організацій для виконання робіт з ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ, та цільових коштів на виконання зазначених робіт силами залучених підприємств, установ, організацій, оскільки зазначені обставини не спростовують обов`язку Суворовської РА щодо дотримання вимог чинного законодавства.

Колегія суддів також погоджується з судом першої інстанції, що надані Суворовською РА до суду: протокол №6 позачергового засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій Виконавчого комітету Одеської міської ради; листи від 05.07.2022 №01-05-7/11вх, від 29.07.2022 №01-67/548, від 11.08.2022 №01-05-7/11вх; договори про закупівлю послуг, укладені з ТОВ «КЕРУЮЧА КОМПАНІЯ «СУВОРОВСЬКИЙ» №9061 від 06.04.2022 року з додатками №1 та №2 та №9061/1 від 18.05.2022 року з додатками №1 та №2 не свідчать про фактичну ліквідацію несанкціонованого сміттєзвалища будівельних відходів, твердих побутових відходів, а також звалища відходів органічного походження, що знаходяться на території за географічними координатами 46.6167051,30.8096230.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню, оскільки саме бездіяльність Суворовської РА, як виконавчого органу місцевого самоврядування, до компетенції якого належить вирішення питань у сфері поводження з відходами за зазначеними географічними координатами, є протиправною.

Колегія суддів відхиляє доводи апелянта про те, що прокурор не може звертатися до суду і інтересах держави в особі ДЕІ шляхом подачі адміністративного позову у зв`язку з відсутністю у останнього фінансування, тобто коштів на оплату судового збору, виходячи з наступного.

Аналіз положень ст.53 КАС України та ст.23 Закону України «Про прокуратуру» дозволяє дійти висновку, що прокурор здійснює представництво у суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави у двох випадках:

1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати такий захист у спірних правовідносинах;

2) якщо відсутній орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені повноваження здійснювати захист законних інтересів держави у спірних правовідносинах.

Крім цього, відповідно до висновку Великої Палати Верховного Суду, викладеного у постанові від 15.10.2019 року у справі №903/129/18, незалежно від того, чи відповідають дійсності доводи позивача про неможливість самостійно звернутись до суду з позовом про повернення земельної ділянки через відсутність коштів для сплати судового збору, сам факт не звернення до суду сільської ради з позовом, який би відповідав вимогам процесуального законодавства та відповідно мав змогу захистити інтереси жителів територіальної громади, свідчить про те, що указаний орган місцевого самоврядування неналежно виконує свої повноваження щодо повернення земельної ділянки, у зв`язку із чим у прокурора виникають обґрунтовані підстави для захисту інтересів значної кількості громадян - членів територіальної громади та звернення до суду з таким позовом, що відповідає нормам національного законодавства та практиці Європейського суду з прав людини.

Також Верховним Судом у постанові від 11.03.2021 року у справі №920/821/ висловлена подібна правова позиція щодо підстав для представництва прокурором інтересів держави, які тотожні підставам, наведеним у даній справі.

Таким чином, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Суворовської районної адміністрації Одеської міської ради залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2022 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.

Головуючий суддя Кравченко К.В.Судді Джабурія О.В. Вербицька Н. В.

Джерело: ЄДРСР 108390680
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку