open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 січня 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/8965/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації, виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В:

17 жовтня 2022 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (надалі - позивач; ОСОБА_1 ), з урахуванням уточненої позовної заяви, до Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації, виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області /а.с. 39-45/, у якій позивач просить:

- визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації (Відділ № 4 з питань призначення та виплати державної соціальної допомоги та надання інших видів соціальної підтримки населенню) щодо не призначення ОСОБА_1 компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;

- визнати протиправною бездіяльність виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області щодо недотримання процедури належного оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації (Відділ № 4 з питань призначення та виплати державної соціальної допомоги та надання інших видів соціальної підтримки населенню) визнати ОСОБА_1 , як фізичну особу, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та призначити компенсацію як фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі із 31 травня 2022 року;

- зобов`язати виконавчий комітет Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області виплачувати щомісячну компенсацію як фізичній особі, яка надає соціальні послуги на непрофесійній основі, починаючи із 31 травня 2022 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 28.05.2022 позивач надіслав по пошті до центру надання адміністративних послуг заяву та пакет документів для оформлення надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі, які були отримані центром надання адміністративних послуг 31.05.2022. Листом виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від 30.06.2022 позивача повідомлено про те, що відділом №4 з питань соціального захисту населення Полтавської РДА відмовлено у наданні соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі з підстав відсутності гарантійного листа про забезпечення фінансування. Позивач вважає, що відповідачами у порушення вимог законодавства України не призначено та не виплачено ОСОБА_1 компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі. Вказує, що виконавчим комітетом Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області не дотримано процедуру належного оформлення документів, призначення і виплати компенсації позивачу, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2022 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2022 року клопотання ОСОБА_1 про звільнення від сплати судового збору - задоволено, звільнено ОСОБА_1 від сплати судового збору у справі №440/8965/22, прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/8965/22, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

13 грудня 2022 року до суду надійшов відзив виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області на позовну заяву /а.с. 216-222/ та заява виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області про поновлення процесуального строку для подання відзиву на позовну заяву /а.с. 223-224/.

У відзиві на позовну заяву представник відповідача виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що центру надання адміністративних послуг надійшла заява ОСОБА_1 з доданими до неї документами, яка зареєстрована 02.06.2022 за вх. №С-02-18/465. Пояснює, що центром надання адміністративних послуг сформовано особову справу ОСОБА_1 , яку переслано до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення №4 Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації, яке зазначене позивачем у своїй заяві. Вважає, що Кабінет Міністрів України може встановлювати розмір соціальної допомоги тільки щодо тієї допомоги, яка фінансується з Державного бюджету України, а не з місцевого бюджету. Зазначає, що до Кобеляцької територіальної громади не надходили кошти для покриття очікуваних (потенційних) витрат для компенсації соціальної допомоги у вигляді догляду на непрофесійній основі, тому вважає, що підстави для щомісячної виплати компенсації позивачу відсутні.

15 грудня 2022 року до суду надійшов відзив Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації на позовну заяву /а.с. 228-230/, у якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що відповідно до пункту 3 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 859, уповноваженим органом щодо призначення та виплати компенсації є виконавчий комітет Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області, а не Управління. Пояснює, що оскільки на даний час відсутня можливість автоматизованого призначення компенсації новоутвореними територіальними громадами, що унеможливлює призначення та виплату ними компенсації, нарахування та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за окремих отримувачів компенсації, для врегулювання зазначеного питання Мінсоцполітики з початку 2021 року дано доручення Державному підприємству "Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики України" розробити відповідний програмний комплекс. Враховуючи відсутність відповідного програмного комплексу, на період до його введення, Мінсоцполітики запропоновано певний алгоритм проведення призначення та виплати компенсації. Пояснює, що з метою надання соціальних гарантій мешканцям територіальних громад Полтавського району Управлінням соціального захисту населення Полтавської РДА у 2021 році укладено 22 угоди про співробітництво з призначення та виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі. Станом на 30.11.2022 угода про співробітництво з призначення та виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги на непрофесійній основі, Кобеляцькою міською радою не укладена і жодних дій, спрямованих на врегулювання цього питання відповідною радою чи виконавчим комітетом не здійснювалось. Вказує, що Управління не має відповідних зобов`язань з призначення позивачу спірної компенсації по догляду згідно вимог чинного законодавства. Зазначає, що за інформацією, наданою відділом №4, 20.06.2022 в електронному вигляді через програмний комплекс "Соціальна громада" до відділу №4 від ЦНАП надійшла особова справа позивача. Оскільки Кобеляцькою міською радою не укладено угоди про співробітництво з призначення та виплати компенсації фізичним особам, та/або не надано гарантійного листа виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області про прийняття ним зобов`язання щодо здійснення виплати відповідної компенсації позивачу, відділом №4 справа була перевірена та повернута виконавчому комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області на доопрацювання.

19 грудня 2022 року до суду надійшла відповідь позивача на відзив виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області /а.с. 241-245/, у якій зазначено, що відповідачами не доведено обставин, на які вони посилаються в обґрунтування заперечень проти позову, порушено право позивача на своєчасне формування особової справи, не здійснено виплату компенсації, що має здійснюватися за рахунок коштів місцевого бюджету.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 09 січня 2023 року продовжено процесуальний строк для подання відповідачем виконавчим комітетом Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області відзиву на позовну заяву та приєднано до матеріалів справи відзив виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області на позовну заяву у справі №440/8965/22.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

28.05.2022 ОСОБА_1 надіслано до центру надання адміністративних послуг Кобеляцької міської ради по пошті заяву від 27.05.2022 про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, у якій позивач дав згоду на надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 та просив призначити (перерахувати) йому компенсацію за надання соціальних послуг на непрофесійній основі /а.с. 19, зворот а.с. 19, а.с. 149-151/ та заяву ОСОБА_2 від 27.05.2022 про згоду отримувати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від ОСОБА_1 /а.с. 152-153/.

Із заявами надіслано такі документи:

- декларацію ОСОБА_1 про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 27.05.2022 /а.с. 154-155/;

- довідку виконавчого комітету Кобеляцької міської ради №983 від 18.05.2022 про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку, осіб /а.с. 156/;

- акт №56 від 18.05.2022 обстеження матеріально-побутових умов сім`ї /а.с. 157-159/;

- копію витягу з паспорта гр. ОСОБА_1 /а.с. 160-162/;

- копію картки фізичної особи - платника податків ОСОБА_1 /а.с. 163/;

- копію витягу з паспорта гр. ОСОБА_2 /а.с. 164-165/;

- копію картки фізичної особи - платника податків гр. ОСОБА_2 /а.с. 165/;

- копію витягу з паспорта гр. ОСОБА_3 /а.с. 166-167/;

- копію картки фізичної особи - платника податків гр. ОСОБА_3 /а.с. 167/;

- копію трудової книжки ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 /а.с. 168-172/;

- копію свідоцтва про народження ОСОБА_4 серія НОМЕР_2 /а.с. 173/;

- копію свідоцтва про народження ОСОБА_5 серія НОМЕР_3 /а.с.174/;

- довідку Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області №673 від 27.05.2022 про доходи ОСОБА_2 № НОМЕР_4 /а.с. 175/;

- довідку Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області №671 від 27.05.2022 про доходи ОСОБА_3 № 3863 8686 5783 1858 /а.с. 176/;

- висновок № 137 про наявність когнітивних порушень у громадян похилого віку, унаслідок яких вони потребують надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі щодо ОСОБА_2 /а.с. 177/;

- висновок ЛКК № 138 від 23.05.2022 /а.с. 178/;

- довідку Державного центру зайнятості Полтавського обласного центру зайнятості Кобеляцької районної філії від 18.05.2022 № 768, видану ОСОБА_1 /а.с. 179/;

- заяву ОСОБА_1 про виплату пенсії або грошової допомоги від 27.05.2022 /а.с. 180/.

Заява ОСОБА_1 про згоду надати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та пакет документів вручено адресату центру надання адміністративних послуг Кобеляцької міської ради 31.05.2022 /а.с. 19/, зареєстровано центром надання адміністративних послуг Кобеляцької міської ради 02.06.2022 за вх. №С-02-18/465 /а.с. 149/.

ОСОБА_1 також звернувся до голови Кобеляцької територіальної громади із заявою від 30.05.2022 (вх. №С-02-18/460 від 30.05.2022), у якій просив забезпечити прийом його документів для оформлення надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі /а.с. 20/.

Листом виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області від 30.06.2022 вих. № 02-26/1031 позивача повідомлено, що центром надання адміністративних послуг апарату виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області 02.06.2022 отримано заяву ОСОБА_1 про надання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі. Після вивчення поданої заяви адміністративним центром надання адміністративних послуг сформовано особову справу в електронній формі у ПК "Соціальна громада" і засобами електронного зв`язку надіслано до відділу № 4 з питань соціального захисту населення Полтавської райдержадміністрації для прийняття відповідного рішення. 30.06.2022, після опрацювання заяви ОСОБА_1 , відділом №4 з питань соціального захисту населення Полтавської райдержадміністрації відмовлено у наданні соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі з підстав відсутності гарантійного листа про забезпечення фінансування. Перелік документів, які необхідно подати до №4 з питань соціального захисту населення Полтавської райдержадміністрації для прийняття відповідного рішення затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 06.10.2021 №1040 "Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі". У листі зазначено, що Кобеляцька міська рада, керуючись статтею 19 Конституцій України, подала необхідний перелік документів ОСОБА_1 до відділу №4 з питань соціального захисту населення Полтавської райдержадміністрації відповідно до вимог чинного законодавства. Гарантійний лист не передбачений вищевказаним нормативно-правовим актом, який регулює дані правовідносини, тому міська рада виконала всі необхідні умови для отримання соціальної послуги позивачем /а.с. 21/.

На звернення позивача /а.с. 47/ листом Відділу № 4 з питань призначення та виплати державної соціальної допомоги та надання інших видів соціальної підтримки населенню Управління соціального захисту населення від 14.10.2022 №11-27/2085 ОСОБА_1 повідомлено, що 20.06.2022 в електронному вигляді через ПК "Соціальні громади" до відділу №4 надійшло звернення ОСОБА_1 щодо призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі. Під час опрацювання особової справи ОСОБА_1 встановлено, що гарантійний лист відсутній. З метою забезпечення дотримання запропонованого відповідного алгоритму призначення і виплати компенсації відповідно до Порядку, відділом №4 особова справа була повернута на доопрацювання /а.с. 48/.

Вважаючи протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації щодо не призначення ОСОБА_1 компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та вважаючи протиправною бездіяльність виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області щодо недотримання процедури належного оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, позивач звернувся до суду з позовом у цій справі.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Частиною 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах визначає Закону України від 17 січня 2019 року № 2671-VIII "Про соціальні послуги" (надалі - Закон № 2671-VIII).

Відповідно до пункту 17 частини 1 статті 1 Закону № 2671-VIII соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.

Уповноважені органи системи надання соціальних послуг визначені статтею 11 Закону № 2671-VIII, відповідно до частини 1 якої до уповноважених органів системи надання соціальних послуг належать: 1) центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення; 2) Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації; 3) виконавчі органи міських рад міст обласного значення, рад об`єднаних територіальних громад.

Фінансування надання соціальних послуг здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, спеціальних фондів, коштів підприємств, установ та організацій, плати за соціальні послуги, коштів благодійної допомоги (пожертвувань) та інших джерел, не заборонених законом (статті 27 Закону № 2671-VIII).

Частиною 3, 6, 7 статті 13 Закону № 2671-VIII передбачено, що до надавачів соціальних послуг недержавного сектору належать підприємства, установи, організації, крім визначених частиною другою цієї статті, громадські об`єднання, благодійні, релігійні організації, фізичні особи - підприємці та фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності.

Фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є: 1) особами з інвалідністю I групи; 2) дітьми з інвалідністю; 3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; 4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; 5) дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги. Перелік зазначених тяжких захворювань, розладів, травм, станів дітей, яким не встановлено інвалідність, затверджує Кабінет Міністрів України.

Фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.

Розмір компенсації за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на непрофесійній основі, незалежно від кількості осіб, за якими здійснюється догляд, розраховується як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, встановленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги, та середньомісячним сукупним доходом фізичної особи - надавача соціальної послуги за один квартал, який передує місяцю, що є попереднім до місяця звернення із заявою про згоду надавати соціальні послуги. Середньомісячний сукупний дохід фізичної особи - надавача соціальної послуги визначається шляхом автоматизованого обміну наявними даними між інформаційно-телекомунікаційними системами органів влади, підприємств, установ, організацій та обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу її сім`ї на кількість членів сім`ї, які включаються до її складу. Методика обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Розмір компенсації за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, визначається з розрахунку 70 відсотків мінімальної заробітної плати у погодинному розмірі за одну годину догляду за однією особою, але не більше 360 годин на місяць.

Компенсація за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, виплачується фізичним особам - надавачам соціальних послуг, які не перебувають у трудових відносинах, не є фізичними особами - підприємцями, не провадять незалежної професійної діяльності (наукової, літературної, артистичної, художньої, освітньої або викладацької, а також медичної, юридичної практики, у тому числі адвокатської, нотаріальної діяльності тощо), не перебувають на обліку як безробітні.

Компенсація за догляд фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, виплачується відповідно до тристороннього договору про надання соціальних послуг з догляду, що укладається у письмовій формі між фізичною особою - надавачем соціальних послуг з догляду, отримувачем соціальних послуг з догляду або його законним представником та структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів міської ради міст обласного значення, рад об`єднаних територіальних громад.

Однією з істотних умов такого договору є кількість годин надання соціальних послуг з догляду на місяць.

У разі введення надзвичайного або воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях компенсація за догляд, передбачена цією частиною, особам із числа внутрішньо переміщених осіб за новим місцем їх проживання/перебування разом із особами, за якими вони здійснюють догляд, призначається і виплачується в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.

Частиною 1 статті 117 Конституції України визначено, що Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 23 вересня 2020 р. № 859 "Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі", якою затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Ця постанова Кабінету Міністрів України є чинною, а тому є обов`язковою для виконання.

Відповідно до пункту 1 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 р. № 859 (надалі - Порядок №859), цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є: особами з інвалідністю I групи; дітьми з інвалідністю; громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2018 р. № 1161 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 9, ст. 306).

Згідно з пунктом 3 Порядку №859 компенсація призначається і виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад (далі - уповноважені органи) за місцем проживання / перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Отже, уповноваженими органами щодо призначення та виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі за місцем проживання / перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, є:

- структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій;

- виконавчі органи сільських, селищних, міських рад.

Відповідач Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації не є структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, а тому не є уповноваженим органом з питань призначення та виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Відповідно до частини 1 статті 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.

Зважаючи на викладене, оскільки зареєстрованим місцем проживання особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 є АДРЕСА_1 /а.с. 165/, то уповноваженим органом з питань призначення та виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі є виконавчий орган міської ради, зокрема, виконавчий комітет Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області.

Пунктом 6 Порядку №859 встановлено, що для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до уповноваженого органу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку.

Особою/законним представником особи, яка потребує надання соціальних послуг, подається заява про згоду отримувати соціальні послуги.

Якщо заяву про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі подає законний представник особи, яка потребує надання таких послуг, заява про згоду отримувати соціальні послуги не подається.

Під час подання заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги пред`являється паспорт громадянина України або інший документ, що посвідчує особу (посвідка на постійне проживання/посвідчення біженця/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, - для іноземця та особи без громадянства).

Форми заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги затверджуються Мінсоцполітики.

Також заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги можуть прийматися центром надання адміністративних послуг за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги в електронній формі можуть подаватися через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.

Якщо заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги подаються в електронній формі, відомості про прізвище, власне ім`я та по батькові (за наявності) фізичної особи, яка надає соціальні послуги, особи/законного представника особи, яка потребує надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі, документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (картка платника податків), або дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, внесені до паспорта громадянина України, а також дані паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу (посвідка на постійне проживання/посвідчення біженця/посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, - для іноземця та особи без громадянства), отримуються із кваліфікованого сертифіката відкритого ключа електронного підпису.

Центр надання адміністративних послуг, який приймає заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги з необхідними документами, реєструє такі заяви і не пізніше ніж наступного робочого дня засобами телекомунікаційного, зокрема електронного, зв`язку надсилає сформовану особову справу фізичної особи, яка надає соціальні послуги (у тому числі електронну), відповідному уповноваженому органу для прийняття рішення.

При цьому, відповідно до частин 1, 2 статті 12 Закону України "Про адміністративні послуги" центр надання адміністративних послуг - це постійно діючий робочий орган або виконавчий орган (структурний підрозділ) органу місцевого самоврядування або місцевої державної адміністрації, що зазначені у частині другій цієї статті, в якому надаються адміністративні послуги згідно з переліком, визначеним відповідно до цього Закону.

У центрах надання адміністративних послуг послуги надаються адміністратором центру, у тому числі шляхом його взаємодії з суб`єктами надання адміністративних послуг. У виняткових випадках (якщо послуги у центрах надання адміністративних послуг не можуть бути надані адміністратором або таке їх надання є значно гіршим для інтересів суб`єктів звернення та/або публічних інтересів) окремі адміністративні послуги можуть надаватися через центр надання адміністративних послуг посадовими особами суб`єктів надання адміністративних послуг на підставі узгоджених рішень з органом, який прийняв рішення про утворення центру надання адміністративних послуг.

Центр надання адміністративних послуг, утворений як постійно діючий робочий орган, забезпечує надання адміністративних послуг суб`єктам звернення із залученням до його роботи посадових осіб окремих виконавчих органів (структурних підрозділів) органу, який прийняв рішення про утворення центру надання адміністративних послуг.

Центри надання адміністративних послуг мають власні найменування та можуть мати символіку. Окремо від найменування та символіки центри мають право використовувати позначення "Центр Дії".

Центри надання адміністративних послуг утворюються: 1) Київською, Севастопольською міською, районною у місті Києві, Севастополі державною адміністрацією; 2) міською, селищною, сільською радою.

Отже, центр надання адміністративних послуг, у даному випадку утворений Кобеляцькою міською радою як окрема юридична особа, повинен приймати заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги з необхідними документами, реєструвати такі заяви і не пізніше ніж наступного робочого дня засобами телекомунікаційного, зокрема електронного, зв`язку надсилати сформовану особову справу фізичної особи, яка надає соціальні послуги (у тому числі електронну), відповідному уповноваженому органу для прийняття рішення, яким (уповноваженим органом), як зазначено вище, у даному випадку є виконавчий комітет Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області.

Як встановлено судом, 28.05.2022 ОСОБА_1 по пошті надіслано до центру надання адміністративних послуг Кобеляцької міської ради по пошті заяву від 27.05.2022 про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, у якій позивач дав згоду на надання соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі ОСОБА_2 та просив призначити (перерахувати) йому компенсацію за надання соціальних послуг на непрофесійній основі /а.с. 19, зворот а.с. 19, а.с. 149-151/, заяву ОСОБА_2 від 27.05.2022 про згоду отримувати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від ОСОБА_1 /а.с. 152-153/ та пакет інших документів, перелік яких зазначено вище.

У порушення вимог пунктів 3, 6 Порядку №859 центр надання адміністративних послуг Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області, який є окремою юридичною особою, до якого надійшла заява позивача 31.05.2022, сформував та надіслав лише 20.06.2022, тобто несвоєчасно, сформовану особову справу ОСОБА_1 для прийняття рішення до Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації, тобто не уповноваженому органу, оскільки уповноваженим органом для прийняття рішення у цьому випадку є виконавчий комітет Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області.

Суд критично оцінює доводи виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області про те, що заяви були надіслані органу, зазначеному у самих заявах, оскільки відповідно до пункту 6 Порядку №859 обов`язок надіслати відповідні заяви відповідному уповноваженому органу для прийняття рішення покладено саме на центр надання адміністративних послуг.

Як вбачається з матеріалів справи, заява ОСОБА_1 та пакет документів були повернуті Управлінням соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації до виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області /а.с. 147-213/.

Пунктом 2 Порядку №859 передбачено, що компенсація не призначається:

1) фізичним особам, які надають соціальні послуги особам, зазначеним у пункті 1 цього Порядку, якщо такі особи отримують: соціальні послуги з догляду вдома, паліативного, стаціонарного догляду; виплати на догляд відповідно до Законів України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування", "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю", "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю" (крім осіб з інвалідністю з дитинства I групи);

2) фізичним особам, які надають соціальні послуги та отримують допомогу на догляд відповідно до Закону України "Про психіатричну допомогу";

3) фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на професійній основі.

Згідно з пунктом 4 Порядку №859 розмір компенсації відповідно до статті 13 Закону України "Про соціальні послуги" обчислюється як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу в розрахунку на місяць, установленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та середньомісячним сукупним доходом фізичної особи, яка надає соціальні послуги, за один квартал, який передує місяцю, що є попереднім до місяця звернення із заявою про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Фізична особа, яка надає соціальні послуги, отримує тільки одну компенсацію незалежно від кількості осіб, за якими вона доглядає.

Середньомісячний сукупний дохід фізичної особи, яка надає соціальні послуги, визначається із застосуванням автоматизованого обміну даними між інформаційно-телекомунікаційними системами органів влади, підприємств, установ, організацій та обчислюється шляхом ділення середньомісячного сукупного доходу сім`ї цієї особи на кількість осіб, які входять до складу сім`ї, згідно з Методикою обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї для надання соціальних послуг, затвердженою наказом Мінсоцполітики від 16 червня 2020 р. № 419.

До запровадження автоматизованого обміну даними між інформаційно-телекомунікаційними системами органів влади, підприємств, установ, організацій фізична особа, яка надає соціальні послуги, подає довідки/інші документи про доходи за один квартал, який передує місяцю, що є попереднім до місяця звернення із заявою про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Відповідно до підпункту 1 пункту 7 Порядку №859 призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, таких документів: 1) у паперовій формі:

заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;

заяви про згоду отримувати соціальні послуги;

копії свідоцтва про народження дитини (у разі надання дитині соціальних послуг з догляду на непрофесійній основі);

декларації про доходи та майновий стан (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї) за формою, затвердженою Мінсоцполітики. У декларації також зазначається інформація про склад сім`ї фізичної особи, яка надає соціальні послуги;

копії довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією (для осіб з інвалідністю);

висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді громадян похилого віку внаслідок когнітивних порушень за формою, затвердженою МОЗ;

висновку лікарської комісії медичного закладу щодо потреби в догляді невиліковно хворих осіб, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися, за формою, затвердженою МОЗ;

копії медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років за формою, затвердженою МОЗ;

довідки про захворювання дитини на тяжке перинатальне ураження нервової системи, тяжку вроджену ваду розвитку, рідкісне орфанне захворювання, онкологічне, онкогематологічне захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкий психічний розлад, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гостре або хронічне захворювання нирок IV ступеня, про те, що дитина отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що видана лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу в порядку та за формою, встановленими МОЗ;

копії рішення суду про обмеження цивільної дієздатності або визнання недієздатною особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для недієздатних осіб та осіб, цивільна дієздатність яких обмежена);

копії рішення суду або органу опіки та піклування про призначення опікуна або піклувальника особі, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (для опікунів або піклувальників).

Копії поданих документів засвідчуються посадовими особами уповноваженого органу або центру надання адміністративних послуг, який прийняв заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги.

За приписами пункту 7 Порядку №859 уповноважений орган перевіряє подані/надіслані фізичною особою, яка надає соціальні послуги, документи/відомості, зазначає кількість прийнятих документів, порядковий номер заяви, дату її реєстрації, кількість неподаних документів, які необхідно подати, і дату, до якої такі документи повинно бути подано.

Якщо заява з пакетом документів надсилається поштою, днем подання заяви вважається дата відправлення, зазначена на календарному штемпелі.

Якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, уповноважений орган протягом трьох робочих днів із дати отримання заяви надсилає на поштову адресу або адресу електронної пошти фізичної особи, яка надає соціальні послуги, повідомлення про те, що документи потрібно подати. Якщо документи подано не пізніше ніж через один місяць з дня отримання повідомлення, днем подання заяви вважається день її прийняття уповноваженим органом або відправлення поштою.

Уповноважений орган протягом двох робочих днів після отримання заяв про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги здійснює комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, за показниками згідно з додатком.

Комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, здійснюється фахівцями уповноваженого органу разом із представниками закладу охорони здоров`я, надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг, та/або її законного представника.

За результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, уповноваженим органом готується висновок за формою згідно з додатком.

Згідно з пунктом 10 Порядку №859 компенсація призначається на 12 місяців і виплачується щомісяця.

Відповідно до пунктів 14, 15 Порядку №859 компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи.

Рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні приймається уповноваженим органом протягом 10 днів з дати подання документів, зазначених у пункті 7 цього Порядку, і наступного дня після його прийняття надсилається фізичній особі, яка надає соціальні послуги.

Для підтвердження факту спільного проживання з особою, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та догляду за нею складається акт про проведення обстеження сім`ї фахівцями уповноваженого органу. Форма акта про проведення обстеження сім`ї затверджується Мінсоцполітики.

Якщо фізична особа надає соціальні послуги за місцем проживання/перебування особи, якій надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, але має інше зареєстроване місце проживання, обстеження сім`ї для встановлення факту догляду є обов`язковим.

Компенсація виплачується щомісяця шляхом перерахування уповноваженим органом коштів на рахунок в установі банку, зазначений у заяві фізичної особи, яка надає соціальні послуги, або через АТ "Укрпошта".

Отже, пунктом 7 Порядку №859 визначено виключний перелік документів, які мають бути подані фізичною особою, у тому числі, у паперовій формі, для призначення і виплати компенсації, який розширеному тлумаченню не підлягає. Рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні приймається уповноваженим органом протягом 10 днів з дати подання документів, зазначених у пункті 7 цього Порядку, і наступного дня після його прийняття надсилається фізичній особі, яка надає соціальні послуги.

Однак, виконавчим комітетом Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області не було прийнято рішення про призначення позивачу компенсації або про відмову в її наданні, чим порушено вимоги пунктів 3, 14 Порядку №859.

Суд враховує правову позицію Європейського суду з прав людини, викладену в рішеннях у справах "Лелас проти Хорватії" (Lelas v. Croatia), "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки" (PincovdandPine v. The Czech Republic), "Ґаші проти Хорватії" (Gashiv. Croatia), "Трго проти Хорватії" (Trgo v. Croatia) щодо застосування принципу "належного урядування", згідно якого державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Зважаючи на викладене вище, суд дійшов висновку, що мала місце протиправна бездіяльність виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області, яка полягає у не вирішенні питання про призначення ОСОБА_1 компенсації або про відмову в її наданні.

Зазначена вище бездіяльність є порушенням прав позивача на розгляд суб`єктом владних повноважень його заяви у встановленому законодавством порядку, що потребує судового захисту.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.

Згідно з частиною 4 статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Враховуючи викладене вище, обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, з урахуванням частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, з метою ефективного захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області, яка полягає у не вирішенні питання про призначення ОСОБА_1 компенсації за надання соціальних послуг на непрофесійній основі або про відмову в її наданні та зобов`язати виконавчий комітет Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області розглянути заяву ОСОБА_1 про згоду надати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 27 травня 2022 року з пакетом документів та вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльності виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області щодо недотримання процедури належного оформлення документів задоволенню не підлягають, оскільки позивачем було надіслано по пошті заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги з документами до саме центру надання адміністративних послуг Кобеляцької міської ради, а не безпосередньо до виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області, а тому обов`язок прийняти заяви про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та про згоду отримувати соціальні послуги з необхідними документами, зареєструвати такі заяви і не пізніше ніж наступного робочого дня засобами телекомунікаційного, зокрема електронного, зв`язку надіслати сформовану особову справу фізичної особи, яка надає соціальні послуги (у тому числі електронну), відповідному уповноваженому органу для прийняття рішення був покладений саме на центр надання адміністративних послуг Кобеляцької міської ради, що є окремою юридичною особою, а не на відповідача виконавчий комітет Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області.

Водночас, Центр надання адміністративних послуг Кобеляцької міської ради, що є окремою юридичною особою, не зазначений у позовній заяві ОСОБА_1 як відповідач, жодних вимог до центру надання адміністративних послуг Кобеляцької міської ради позивач не звертає.

Щодо позовних вимог в частині визнання протиправною бездіяльності виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області щодо призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та зобов`язання виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області виплачувати щомісячну компенсацію як фізичній особі, яка надає соціальні послуги на непрофесійній основі, починаючи із 31 травня 2022 року, суд зазначає таке.

Завданням адміністративного судочинства, відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Тобто, за змістом вказаної правової норми, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями визначеними статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Поняття дискреційних повноважень наведене у Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Суд зазначає, що такий спосіб захисту, як зобов`язання прийняти конкретне рішення, як і будь-які інші способи захисту застосовується лише за наявності необхідних підстав, з урахуванням фактичних обставин справи.

У світлі такого правового регулювання, надані процесуальним законом повноваження суд реалізує у разі встановленого факту порушення прав, свобод чи інтересів позивача, що зумовлює необхідність їх відновлення належним способом у тій мірі, у якій вони порушені. Зміст вимог адміністративного позову, як і, відповідно, зміст рішення має виходити з потреби захисту саме порушених прав, свобод та інтересів у цій сфері.

Однак, як і будь-який інших спосіб захисту, зобов`язання відповідача прийняти конкретне рішення може бути застосовано судом за наявності необхідних та достатніх для цього підстав.

У даному випадку відповідач виконавчий комітет Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області не вирішив порушене питання і не ухвалив з цього приводу жодного рішення у порядку, встановленому законодавством України.

Враховуючи, що у спірних відносинах відповідач не реалізував своїх повноважень, оскільки у спосіб, встановлений законом, не вирішив питання, щодо якого звернувся позивач, а саме не прийняв жодного з рішень, які мав ухвалити згідно із законодавством України, та заява позивача не перевірялась на предмет наявності або відсутності підстав для відмови, тому позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльності виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області щодо призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та зобов`язання виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області виплачувати щомісячну компенсацію як фізичній особі, яка надає соціальні послуги на непрофесійній основі, починаючи із 31 травня 2022 року, є передчасними, а тому у їх задоволенні слід відмовити.

Позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльності Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації (Відділ № 4 з питань призначення та виплати державної соціальної допомоги та надання інших видів соціальної підтримки населенню) щодо не призначення ОСОБА_1 компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та зобов`язання Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації (Відділ № 4 з питань призначення та виплати державної соціальної допомоги та надання інших видів соціальної підтримки населенню) визнати ОСОБА_1 , як фізичну особу, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та призначити компенсацію як фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі із 31 травня 2022 року, задоволенню не підлягають, оскільки Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації не є уповноваженим органом для прийняття такого рішення, що вмотивовано вище.

При прийнятті рішення у даній справі суд враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи), сформовану, зокрема у справах "Салов проти України" (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), "Проніна проти України" (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Таким чином, адміністративний позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню частково.

Підстави для стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів на користь позивача судових витрат відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 9, 77, 139, 229, 243-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_5 , АДРЕСА_2 ) до Управління соціального захисту населення Полтавської районної державної адміністрації (ідентифікаційний код 05385890, вул. Історична, 1, село Мачухи, Полтавський район, Полтавська область, 38754), виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області (ідентифікаційний код 04057304, вул. Касьяна, 29, м. Кобеляки, Полтавський район, Полтавська область, 39200) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність виконавчого комітету Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області, яка полягає у не вирішенні питання про призначення ОСОБА_1 компенсації за надання соціальних послуг на непрофесійній основі або про відмову в її наданні.

Зобов`язати виконавчий комітет Кобеляцької міської ради Полтавського району Полтавської області розглянути заяву ОСОБА_1 про згоду надати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 27 травня 2022 року з пакетом документів та вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.С. Сич

Джерело: ЄДРСР 108316466
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку