open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

23 грудня 2022 року м. Ужгород№ 260/4331/22 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дору Ю.Ю., розглянувши в письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом громадянина Угорщини ОСОБА_1 до Закарпатської митниці Держмитслужби про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Громадянин Угорщини ОСОБА_1 в особі адвоката Уварової Є.О. звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Закарпатської митниці Держмитслужби у якому просить: визнати протиправним та скасувати рішення Закарпатської митниці Державної митної служби України про відмову у припиненні (завершенні) митного режиму тимчасового ввезення ОСОБА_1 , автомобіля марки VOLKSWAGEN PASSAT, реєстраційний номер НОМЕР_1 , VIN-код; НОМЕР_2 , зареєстрований в Чеській Республіці, оформлене листом від 06.10.2022 року № 7.7-08-3/17/29/5970; зобов`язати Закарпатську митницю Державної митної служби України видалити із програмно- інформаційного комплексу ЄАІС інформацію щодо митного режиму тимчасового ввезення ОСОБА_1 , автомобіля марки VOLKSWAGEN PASSAT, реєстраційний номер НОМЕР_1 , VIN-код; НОМЕР_2 , зареєстрований в Чеській Республіці. В зв`язку з скрутним матеріальним становищем просить відстрочити позивачу сплату судовою збору.

Позовні вимоги обґрунтовані тим зокрема, що 12.09.2022 року позивач звернувся до Закарпатської митниці з заявою про зупинення перебігу строку тимчасового ввезення легкового автомобіля марки VOLKSWAGEN PASSAT, реєстраційний номер НОМЕР_1 . у зв`язку із знищенням пожежею. 15.09.2022 року Закарпатська митниця надала відповідь заявнику № 7.7-08-2/17/29/5358, згідно якої заява від 12.09.2022 року отримана та розглянута та заявника проінформовано про законодавче врегулювання питань, пов`язаних з підтвердженням факту втрати товарів унаслідок аварії або дії обставин непереборної сили тощо. Вказує, що 29.09.2022 року позивач звернувся до Закарпатської митниці із заявою щодо припинення митного режиму тимчасового ввезення транспортного засобу марки VOLKSWAGEN PASSAT, реєстраційний номер НОМЕР_1 , VIN-код; НОМЕР_2 , в якій просив надати дозвіл на припинення митного режиму тимчасового ввезення вищевказаного транспортного у зв`язку із повним знищенням внаслідок пожежі. 06.10.2022 року Закарпатською митницею позивачу надано відповідь № 7.7-08-3/17/29/5970 про розгляд заяви від 29.09.2022 року, згідно якої заявник повідомляється про прийняття рішення про відмову в припиненні (завершені) митного режиму в зв`язку з тим, що наведені у наявному повідомленні про поломку транспортного засобу від 26.05.2017 року обставини неможливо віднести до форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) та транспортний засіб без дозволу митного органу було знищено (утилізовано) ПАТ «Закарпатвтормет», яке відсутнє в Державному реєстрі суб`єктів господарювання, які здійснюють приймання та/або розбирання транспортних засобів, що утилізуються. Вважає такі дії та рішення відповідача протиправними, просить позовні вимоги задовольнити.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 07 листопада 2022 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) сторін.

15 листопада 2022 року відповідачем подано відзив по справі. У якому вказує, що згідно ч.З ст.112 МК України, митний режим тимчасового ввезення припиняється митним органом у разі конфіскації товарів, транспортних засобів комерційного призначення, їх повної втрати внаслідок аварії або дії обставин непереборної ,сшщ за умови підтвердження факту аварії або дії обставин непереборної сили у лорядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Водночас посилання позивача на те, що він після пожежі здав на утилізацію кузов легкрвого автомобіля вказує, що автомобіль не зазнав повної втрати, а його залишки могли бути використані для господарської операції здачі на утилізації підприємству, яке здійснює збір металобрухту (зазвичай з відповідною оплатою такого металобрухту). Таким чином відсутність факту повної втрати автомобіля вказує на відсутність підстав для припинення митного режиму тимчасове ввезення. Просить у задоволенні позову відмовити повністю.

Відповідно до положень ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України, з врахуванням положень ст.263 КАС України.

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, матеріали пенсійної справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що 27.05.2016 року позивачем ввезено на митну територію України автомобіль в режимі тимчасового ввезення терміном на 1 рік.

12.09.2022 року позивач звернувся до Закарпатської митниці з заявою про зупинення перебігу строку тимчасового ввезення легкового автомобіля марки VOLKSWAGEN PASSAT, реєстраційний номер НОМЕР_1 . у зв`язку із знищенням пожежею .

Листом Закарпатської митниці від 15.09.2022 №7.7-08-2/17/29/5358 Закарпатська митниця надала роз`яснення щодо порядку підтвердження факту втрати товарів наслідок аварії або дії обставин непереборної сили та надано взірець заяви, яка згідно Порядку виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму, затвердженого наказом Мінфіну України від 31.05.2012 №657, повинна подаватись для припинення (скасування) відповідного митного режиму.

29.09.2022 року позивач звернувся до Закарпатської митниці із заявою щодо припинення митного режиму тимчасового ввезення транспортного засобу марки VOLKSWAGEN PASSAT, реєстраційний номер НОМЕР_1 , VIN-код; НОМЕР_2 , в якій просив надати дозвіл на припинення митного режиму тимчасового ввезення вищевказаного транспортного у зв`язку із повним знищенням внаслідок пожежі. До вказаної заяви було додано: вищевказану копію листа Закарпатської митниці від 15.09.2022 р.; копію Паспорта; копііо техпаспорту автомобіля; копію заяви позивача від 26.05.2017 , адресованої Закарпатській митниці ДФС щодо поломки автомобіля, знаходження його у автомайстерні та про вивезення автомобіля після завершення роботи через митний пост Чоп (Тиса); копію довідки Свалявського районного відділу Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області від 03.08.2017 №017065, в якій вказується на виникнення 29.06.2017 о 23 год.46 хв за адресою м.Свалява. вул.Визволення 95 пожежі в салоні легкового автомобіля марки Volkswagen Passat, реєстраційний номер НОМЕР_1 , в результаті чого автомобіль було знищено повністю; копію вищевказаної заяви позивача від 12.09.2022 про зупиненя перебігу тимчасового ввезення автомобіля; довідку від 03.11.2022 №07/11/17 видану ПАТ «Закарпатвтормет», про те що 03.11.2017 від позивача прийнято на утилізацію кузов легкового`автомобіля Марки Volkswagen Passat реєстраційний помер SV345BB.

06.10.2022 р. листом Закарпатської митниці від №7.7-08-3/17/29/5970 позивачу було направлено Заяву за формою встановленою Порядком виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму, затвердженого наказом Мінфіну України від 31.05.2012 №657, яка містила рішення митного органу про відмову у Припиненні митного режиму щодо автомобіля.

Вважаючи таке рішення протиправним позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.103 МК України, тимчасове ввезення - це митний режим, відповідно до якого іноземні товари, транспортні засоби комерційного призначення ввозяться для конкретних цілей на митну територію України з умовним повним або частковим звільненням від оподаткування митними платежами та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності і підлягають реекспорту до завершення встановленого строку без будь-яких змін, за винятком звичайного зносу в результаті їх використання.

Ч.1 ст.112 МК України визначено, що митний режим тимчасового ввезення завершується шляхом реекспорту товарів, транспортних засобів комерційного призначення, поміщених у цей митний режим, або шляхом поміщення їх в інший митний режим, що допускається цим Кодексом, а також у випадках, передбачених частиною третьою цієї статті.

Згідно ч.3 ст.112 МК України, митний режим тимчасового ввезення припиняється митним органом у разі конфіскації товарів, транспортних засобів комерційного призначення, їх повної втрати внаслідок аварії або дії обставин непереборної ,сшщ за умови підтвердження факту аварії або дії обставин непереборної сили у лорядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до ч. 1 ст.380 МК України, тимчасове ввезення громадянами-нерезидентами на митну територію України транспортних засобів особистого користування дозволяється на строк до одного року.

Згідно ч. 6 ст.380 МК України, тимчасово ввезені транспортні засоби особистого користування повинні бути вивезені за межі митної території України з дотриманням строків, установлених відповідно до вимог цього Кодексу, або поміщені у митні режими відмови на користь держави, знищення або руйнуцання чи можуть бути оформлені для вільного обігу на митній території України за умови сплати митних платежів, які відповідно до закону підлягають сплаті при імпорті таких транспортних засобів.

Відповідно до ч.7 ст.380 МК України, у разі втрати чи повного зіпсування тимчасово ввезених транспортних засобів особистого користування внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили перебіг строку тимчасового ввезення зупиняється за умови надання митним органам власниками таких транспортних засобів достатніх доказів їх втрати чи зіпсування; Дозволяється поміщення таких транспортних засобів у митний режим знищення або руйнування.

Отже, наведені вище норми вказують що єдиною підставою для припинення митного- режиму тимчасового ввезення, є повна втрата внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили, за умови підтвердження факту аварії або дії обставин непереборної сили у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

При цьому, використання законодавцем формулювання «Повна втрата» та можливість митного оформлення тимчасово ввезених транспортних засобів у митний режим знищення або руйнування вказує, що ввезений товар внаслідок аварії або до обставин непереборної сили повинен зазнати таких змін, які б виключали будь-яке його подальше використання.

Посилання позивача на те, що він після пожежі здав на утилізацію кузов легкового автомобіля свідчить, що автомобіль не зазнав повної втрати, а його залишки могли бути використані для господарської операції здачі на утилізації підприємству, яке здійснює збір металобрухту .

Таким чином відсутність факту повної втрати автомобіля вказує на відсутність підстав для припинення митного режиму тимчасове ввезення.

Суд зазначає, що ні довідка Свалявського районного відділу Управління державної служби, України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області від 03.08.2017 №01/665, ні довідка ПАТ «Закарпатвтормет» від 03.11.2022 №07/11/17 не містить посилання на номер кузова автомобіля, що не дозволяє ідентифікувати, засвідчені цими, документами факти , із ввезеним позивачем автомобілем марки Volkswagen Passat, номер кузова НОМЕР_2 .

Пунктом 5 статті 3, п. 6 ст. 4 та статтею 6 Закону України від 04.07.2013 №421-VII «Про утилізацію транспортних засобів» пункт прийому/розбирання/утилізадії транспортних засобів повинен бути внесений до Державного реєстру суб`єктів господарювання, які здійснюють приймання та/або розбирання транспортних засобів, що утилізуються.

Державний реєстр суб`єктів господарювання, які здійснюють приймання та/або розбирання транспортних засобів, що утилізуються ведеться Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів та доступний он-лайн на веб-сайті-Міністерства.

Однак, судом встановлено, що ДАТ «Закарпатвтормет» відсутнє в Державному реєстрі суб`єктів господарювання, які здійснюють-приймання та/або розбирання транспортних засобів, що утилізуються.

Згідно п.5 та п.6 розділу VIII Порядку виконання митних формальностей відповідно до заявленого митного режиму, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від -31.05.2012 № 657 (далі - Порядок №657), якщо факт аварії чи дії обставин непереборної сили має місце на; Митній території України, юсоба, відповідальна за виконання вимог законодавства України з питань державної митної справи щодо товарів чи транспортних засобів, що перебувають під митним контролем, повинна- звернутись до митного органу, в зоні діяльності якого перебувають ці товари, транспортні засоби, із письмовою заявою, яка повинна містити відомості, що надають можливість ідентифікувати товари, транспортні засоби як такі, що перебувають під митним контролем; а також інформацію про час, місце, обставини та; наслідки аварії чи дії обставин непереборної сили.

Керівник митного органу, в зоні діяльності якого перебувають товари, транспортні засоби, що потрапили в аварію або під дію обставин непереборної сили; після отримання заяви невідкладно організовує проведення огляду території чи іншого місця, де знаходяться, знаходились або можуть знаходитися товари і транспортні засоби, що перебувають під митним контролем, за винятком випадків, коли такий огляд проводити недоцільно з урахуванням характеру аварії чи обставин непереборної сили та їх наслідків. За результатами огляду складається акт встановленої форми у трьох примірниках.

У випадку, якщо факт аварії чи дії обставин непереборної сили має .місце, особа, відповідальна за виконання вимог законодавства України з питань державної митної справи щодо товарів чи транспортних засобів, що перебувають під митним контролем, повинна звернутись до митного органу, яким здійснюється контроль за цими товарами, транспортними засобами, з письмовою заявою, яка повинна містити відомості, що надають можливість ідентифікувати товари, транспортні засоби як такі, що перебувають під митним контролем, а також інформацію цро час, місце, обставини та наслідки аварії чи дії обставин непереборної сили.

Разом із заявою, зокрема, подаються: документи, що підтверджують факт аварії чи дії обставин непереборної сили, видані компетентними органами (установами) та засвідчені в установленому порядку; примірник акта про проведення огляду територій та приміщень складів тимчасового зберігання,, митних складів, магазинів безмитної торгівлі, територій вільних митних зон та інших місць, де знаходяться товари, транспортні засоби комерційного призначення, що підлягають митному контролю, чи провадиться діяльність, контроль за якою покладено на митні органи, якщо аварія чи обставини непереборної сили, мали місце на митній території України у .зоні діяльності іншого митного органу та таким іншим митним органом проводився огляд.

Заява розглядається, митним органом, під контролем якого перебувають товари, транспортні засоби, що потрапили в аварію або під дію обставин непереборної сили, протягом п`яти робочих днів -з дати її подання.

Розгляд заяви проводиться з урахуванням, характеру авдрії чи обставин непереборної сили та їх наслідків, документів, наданих заявником та отриманих від іншого митного органу (якщо аварія чи обставини непереборної сили мали місце на митній території України у зоні діяльності іншого митного органу), та результатів проведення огляду території чи іншого місця, де знаходяться; знаходились або можуть знаходитися товари і транспортні засоби, що перебувають під митним контролем, безпосередньо митним органом, під контролем якого перебувають ці товари, транспортні засоби.

За результатами розгляду заяви щодо факту аварії чи дії обставин непереборної сили- керівник митного органу, під контролем якого перебувдють товари, транспортні засоби, що потрапили в аварію або під дію обставин непереборної сили; або особа, ЩО`виконує його обов`язки, виносить відповідне рішення згідно з Кодексам.

Пунктом 3 розділу VIII цього Порядку визначено, що залежно від характеру аварії чи обставин непереборної сили документи, що підтверджують їх наявність і тривалість дії, можуть видаватися державними органами, місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування;- іншими спеціально вповноваженими на це державними органами, а також уповноваженими на це підприємствами, установами та організаціями відповідно до їх компетенції.

Згідно статті 14 Закону України від 02:12.1997 № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в "Україні», торгово- промислова' палата України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.

Однак, всупереч наведеним нормам, ні заяви про форс-мажорні обставини, ні відповідного документу про підтвердження повної втрати автомобіля в установленому порядку позивачем не надавалось, доказів надання таких суду не надано.

Разом з тим, довідка Свалявського районного відділу Управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Закарпатській області від 03.08.2017 №01/665, крім відомостей щодо номера кузова, також не містить відомостей про причини пожежі, що не дозволяє встановити наявність форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), які нормами ч.2 ст.14-1 Закону України «Про торгово- промислові палати в Україні», визначені як надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань.

Крім того, згідно п.9 Розділу VIII Порядку №657, залишки або відходи товарів, транспортних засобів, що потрапили в аварію або під дію обставин непереборної сили, повинні бути в установленому порядку задекларовані у відповідний митний режим або з дозволу митного органу видалені відповідно до законодавства України. Відходи, що підлягають видаленню, перебувають під митним контролем до моменту подання митному органу документів, які підтверджують видалення цих відходів (договорів, актів приймання-передавання, актів видалення тощо) шляхом виконання операцій, зазначених у позиціях Б 1-Б 15 розділу А додатка 1 до Положення про контроль за транскордонними перевезеннями небезпечних відходів та їх утилізацією/видаленням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2000 року № 1120 (зі змінами).

Таким чином, відсутність доказів повної втрати автомобіля, відсутність доказів наявності форс-мажорних обставин, недотримання позивачем встановленого порядку дій при втраті товарів внаслідок аварії або дії обставин непереборної сили, вказує на правомірність дій Закарпатської митниці Держмитслужби щодо відмови у припиненні митного режиму тимчасового ввезення.

Відповідно до статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частиною першою статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Враховуючи вищевикладене, встановлені обставини у справі, оцінивши належність, допустимість, достовірність доказів, суд дійшов висновку про те, що рішення Закарпатської митниці Держмитслужби про відмову у припиненні (завершенні) митного режиму тимчасового ввезення ОСОБА_1 , автомобіля марки VOLKSWAGEN PASSAT, реєстраційний номер НОМЕР_1 , VIN-код; НОМЕР_2 , зареєстрований в Чеській Республіці є правомірним, а тому підстави для його скасування та задоволення позовних вимог відсутні.

За таких обставин, в задоволенні позову слід відмовити.

Відповідно до встановлених статтею 139 КАС України правил розподілу судових витрат понесені позивачем витрати на сплату судового збору покладаються судом на нього.

Керуючись ст. ст. 5, 9, 19, 77, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовної заяви громадянина Угорщини ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт НОМЕР_3 ) до Закарпатської митниці Держмитслужби (вул. Собранецька, буд. 20,м. Ужгород,Закарпатська область,88000, код ЄДРПОУ 43985560) про визнання рішення протиправним та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

СуддяЮ.Ю.Дору

Джерело: ЄДРСР 108050497
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку