open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 грудня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/8271/22Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Ясиновського І.Г.,

за участю:

секретаря судового засідання Сизої І.А.,

представника позивача Скубака А.В.,

представника відповідача - Прокопчука О.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Державного підприємства "Жовтневий спиртовий завод" до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання неправомірним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В:

27 вересня 2022 року Державне підприємство "Жовтневий спиртовий завод" (надалі по тексту - позивач, ДП "Жовтневий спиртовий завод") звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі по тексту - відповідач, ГУ ДПС в Полтавській області) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0022900903 від 14.07.2022, видане на підставі акту про результати камеральної перевірки №2099/16-31-09-03-09/00374829 від 17.06.2022.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що при проведенні камеральної перевірки декларації акцизного податку відповідач вийшов за межі своїх повноважень, оскільки використовував не тільки дані декларації, а й інші документи та при цьому не перевірив Єдиний реєстр акцизних накладних, Систему електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, Систему автоматичного зіставлення показників обсягів обігу та залишку пального, показників обсягів обігу спирту етилового. При використанні спирту етилового денатурованого як сировини для виробництва готової продукції хімічного і технічного призначення, включеної до переліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 722 від 14 серпня 2019 року, позивач у січні 2022 року застосував ставку акцизного податку 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту відповідно до підпункту д підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 Податкового кодексу України. Оскільки при цьому позивачем дотримані вимоги до суб`єктів господарювання, які встановлені підпунктом 229.1.8 пункту 229.1 статті 229 ПК України та у перевіряємий період підпункт 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України не передбачав обов`язкового включення платника податку до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини, висновки контролюючого органу щодо порушення позивачем норм податкового законодавства є безпідставними. На спірні правовідносини вимога статті 7-1 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального не поширюється, оскільки вона направлена на регулювання особливостей відпуску спирту етилового виробником та отримання спирту етилового суб`єктом господарювання, а позивач у перевіряємий період передавав спирт на переробку в межах підприємства та не здійснював відпуску спирту етилового денатурованого як окремої продукції, що підтверджується відсутністю відповідних первинних документів та інформацією, що міститься в акцизних накладних.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 03 жовтня 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання та витребувано докази.

24 жовтня 2022 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого представник відповідача наполягав на відмові у задоволенні позовних вимог, посилаючись на правомірність винесеного податкового повідомлення-рішення. Наголошував, що позивачем самостійно задекларовано та розраховано суму акцизного податку у розмірі 88160742,50 грн, проте не сплачено з огляду на позицію останнього стосовно правомірності застосування нульової ставки, з якою не погоджується контролюючий орган. Невнесення ДП "Жовтневий спиртовий завод" до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини, позбавляє ДП "Жовтневий спиртовий завод" права на отримання пільги, передбаченої підпунктом "д" підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України. Також відсутні підстави для врахування під час судового розгляду експертного висновку №011-АНО21 від 21 травня 2021 року комісійного науково-правового дослідження, виконаного на замовлення ДП "Жовтневий спиртовий завод" установою відокремленим структурним підрозділом ДП Інформаційні судові системи Центр судових експертиз та експертних досліджень, оскільки такий вид дослідження як наукове-правове дослідження не передбачений чинними законодавчими актами; на розгляд експерта поставлені питання, встановлення яких не потребує спеціальних знань експерта, як того вимагає норма частини другої статті 101 Кодексу адміністративного судочинства України; в порушення статті 104 КАС України експертний висновок не містить інформації про те, що він підготовлений для подання до суду та експерт обізнаний про кримінальну відповідальність за завідомо неправдивий висновок /а.с.198-207, т.1/.

За результатами підготовчого засідання, призначеного на 17 листопада 2022 року, протокольною ухвалою суду закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Суд, заслухавши вступне слово представників сторін дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

Державне підприємство "Жовтневий спиртовий завод" пройшло передбачену законодавством процедуру державної реєстрації, набуло правового статусу юридичної особи, включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з ідентифікаційним кодом 00374829 та знаходиться на обліку як платник податків, зборів (обов`язкових платежів) в Головному управлінні ДПС у Полтавській області.

ГУ ДПС у Полтавській області проведено камеральну перевірку декларації акцизного податку за січень 2022 року ДП "Жовтневий спиртовий завод", за наслідками якої складено акт від 17 червня 2022 року за № 2099/16-31-09-03/00374829 /а.с. 211-216, т1/, згідно висновків якого встановлено порушення ДП "Жовтневий спиртовий завод" вимог підпункту 213.1.2 пункту 213.1 статті 213 та пункту 214.4 статті 214 Податкового кодексу України в частині невключення до об`єкту оподаткування обсягу передачі в межах одного підприємства з метою промислової переробки підакцизної продукції - спирту етилового денатурованого в обсязі 661321,30 літрів 100 - відсоткового спирту, а також вимоги статті 7-1 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального", а саме: здійснення передачі (відпуску та отримання) спирту етилового для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, включеної до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України, без дотримання умови внесення ДП "Жовтневий спиртовий завод" до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини.

У зв`язку із неправомірним застосуванням пільги щодо сплати акцизного податку, сума заниження податкового зобов`язання за січень 2022 року відповідно до обсягу спирту етилового денатурованого, переданого на переробку, з порушенням умов оподаткування акцизним податком 661321,30 літрів та чинної ставки акцизного податку в розмірі 133,31 грн за 1 літр 100 - відсоткового спирту, склала 88160742,50 грн.

На підставі такого акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення №0022900903 від 14.07.2022, яким ДП "Жовтневий спиртовий завод" збільшено суму грошового зобов`язання з акцизного податку на спирт у розмірі 264482227,50 грн, у томі числі за податковими зобов`язаннями - 88160742,50 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 176321485,00 грн /а.с. 12-14, т.1/.

Не погодившись з таким податковим повідомленням-рішенням, позивач оскаржив його в адміністративному порядку, за результатами якого податкове повідомлення-рішення №0022900903 від 14.07.2022 залишено без змін /а.с. 28-43, т.1/.

Не погодившись з таким податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Спірні правовідносини унормовані Податковим кодексом України /далі - ПК України (у відповідній редакції)/ та Законом України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР /далі - Закон №481/95-ВР (у відповідній редакції)/.

Підпунктами 19-1.1.1 19-1.1.2, 19-1.1.8, 19-1.1.14 пункту 19.1-1 статті 19-1 ПК України встановлено, що контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу:

19-1.1.1 здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків;

19-1.1.2 контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів;

19-1.1.8 забезпечують достовірність та повноту обліку платників податків та платників єдиного внеску, об`єктів оподаткування та об`єктів, пов`язаних з оподаткуванням;

19-1.1.14 здійснюють контроль у сфері виробництва, обігу та реалізації підакцизних товарів, контроль за їх цільовим використанням, забезпечують міжгалузеву координацію у цій сфері;

Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право: проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи /пункт 75.1 статті 75 ПК України/.

Підпунктом 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 ПК України визначено, що камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО.

Предметом камеральної перевірки також може бути своєчасність подання податкових декларацій (розрахунків) та/або своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних та/або своєчасність сплати узгодженої суми податкового (грошового) зобов`язання виключно на підставі даних, що зберігаються (опрацьовуються) у відповідних інформаційних базах, повнота нарахування та своєчасність сплати податку на доходи фізичних осіб та єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у разі невідповідності резидента Дія Сіті вимогам, визначеним пунктами 2, 3 частини першої та пунктом 10 частини другої статті 5 Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні".

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що метою камеральної перевірки є перевірка своєчасності декларування платником податків, а також своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків (зборів), проте на відміну від документальної перевірки камеральна перевірка проводиться на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, та даних відповідних реєстрів та відповідної системи електронного адміністрування.

За висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 23 червня 2018 року у справі №803/552/17 та від 21 червня 2018 року у справі №813/448/17, що підтримані і в постановах Верховного Суду від 19 квітня 2022 року у справі №816/687/16 та від 21 червня 2022 року у справі № 816/686/16 у подібних правовідносинах, метою камеральної перевірки є виявлення в поданій звітності, інших даних систем електронного адміністрування арифметичних та/або методологічних помилок, інших відомостей, які призвели до заниження або завищення податкового зобов`язання, або посвідчують інші реєстраційні порушення, які доводять склад податкового правопорушення. Основним завданням камеральної перевірки є перевірка складання податкових декларацій і розрахунків, що включає в себе перевірку правильності застосування ставок податків, податкових пільг, відображення у податковій звітності показників, необхідних для обчислення бази оподаткування; виявлення арифметичних або методологічних помилок. Встановлений нормою підпункту 78.1.4 пункту 78.1 статті 78 ПК України спосіб реалізації контролюючим органом повноважень щодо здійснення позапланової перевірки не стосується камеральних перевірок. Камеральна перевірка проводиться виключно на підставі даних, які зазначені у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість, Єдиного реєстру акцизних накладних та даних електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних системи обліку даних реєстратора розрахункових операцій. Виявлене за результатами камеральної перевірки податкової декларації (розрахунку) заниження платником податку суми податкового зобов`язання внаслідок застосування ставки податку іншої, ніж встановлено нормою ПК України, є достатньою підставою для визначення контролюючим органом відповідно до пункту 54.3.2 пункту 54.3 статті 54 ПК України суми грошових зобов`язань.

Враховуючи вищенаведене, суд доходить висновку, що контролюючий орган під час прийняття оскаржуваного у цій справі податкового повідомлення-рішення не порушив процедури його прийняття.

Наказом Міністерства фінансів України № 14 від 23 січня 2015 року, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30 січня 2015 року за № 105/26550, затверджено форму декларації акцизного податку, Порядок заповнення та подання декларації акцизного податку /далі Порядок № 14/.

Згідно з пунктами 1, 2, 6 розділу II Порядку заповнення та подання декларації акцизного податку (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 26 вересня 2016 року № 841) декларація складається платником у порядку, встановленому статтею 48 глави 2 розділу II Кодексу. Додатки до Декларації є її невід`ємною частиною.

Декларація складається із загальної частини, що містить необхідні обов`язкові реквізити платника, шести розділів, що складаються платниками залежно від виду підакцизних товарів, додатків, що містять розрахунки для обчислення суми податку залежно від виду встановлених ставок акцизного податку, а також розділу, що заповнюється працівниками Державної податкової служби України (далі - контролюючий орган) після подання Декларації. Порядок заповнення Декларації окремо за кожним розділом наводиться у розділі IV, а додатків - у розділі V цього Порядку.

У Декларації зазначаються платники, перелік яких визначено статтею 212 розділу VI Кодексу. Для зазначення виду платника акцизного податку у відповідній клітинці рядка 05 загальної частини Декларації, що відповідає визначеному підпункту пункту 212.1 статті 212 розділу VI Кодексу, згідно з яким суб`єкт господарювання є платником акцизного податку, в обов`язковому порядку проставляється позначка "Х".

Пунктами 3 та 18 розділу III Порядку № 14 передбачено, що платником заповнюються лише відповідний розділ і додатки до Декларації, які відповідають виду господарської діяльності платника, виду підакцизних товарів (продукції). Якщо платник є одночасно платником акцизного податку за різними видами господарської діяльності згідно зі статтею 212 Кодексу, він подає одну Декларацію з відповідними розділами та додатками до неї.

Відомості, наведені в Декларації, повинні підтверджуватися первинними документами та даними бухгалтерського обліку.

Безпосередньо порядок заповнення Декларації встановлений розділом IV Порядку № 14.

Так, пунктами 1-3 цього Розділу встановлено, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у Декларації, що подається до контролюючого органу у строки, встановлені Кодексом. Податкове зобов`язання, самостійно визначене платником акцизного податку, не підлягає оскарженню.

Загальна частина Декларації заповнюється в порядку, визначеному у розділі II цього Порядку.

Розділ А Податкові зобов`язання із спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, пива та продуктів із вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об`ємних одиниць та більше Декларації заповнюється платниками акцизного податку із спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, пива та продуктів із вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об`ємних одиниць та більше в такому порядку:

1) у першій графі рядків А1-А10 зазначаються коди розділу та операцій із спиртом етиловим та іншими спиртовими дистилятами, алкогольними напоями, пивом та продуктами із вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об`ємних одиниць та більше, оподаткування яких передбачено розділом VI Кодексу;

2) у другій графі рядків А1-А10 зазначається перелік операцій із виробленими на території України спиртом етиловим та іншими спиртовими дистилятами, алкогольними напоями та пивом, із ввезеними на митну територію України алкогольними напоями, маркованими марками акцизного податку;

3) у третій графі рядків А1-А9, А10.1, А10.2 зазначаються коди показників додатків до Декларації, що використовуються для обчислення сум акцизного податку із спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв та пива, та номери граф додатків, дані яких вносяться до четвертої графи цього розділу;

4) у четвертій графі рядків А1-А10 зазначаються суми акцизного податку, обчислені згідно з додатками 1, 3 до Декларації, які проставляються відповідно до номерів граф додатків.

При цьому у рядку А10 сума акцизного податку з обсягів алкогольних напоїв, для маркування яких придбавалися марки акцизного податку, які були отримані та втрачені платником податку, зазначається окремо для вироблених(ої) товарів (продукції) - рядок А10.1 та для імпортованих(ої) товарів (продукції) - рядок А10.2.

Суми акцизного податку, що зазначаються у четвертій графі рядків А1-А9, А10.1, А10.2, обчислюються за формами згідно з додатками 1, 3 до Декларації, які заповнюються та надаються із зазначенням у верхньому лівому куті додатків коду операції та рядка, що визначені у першій графі розділу А;

5) у рядках А11, А12 зазначаються суми коригування податкових зобов`язань зі спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв та пива, розмір яких обчислюється за формами згідно з додатками 1, 3 до Декларації:

у рядках А11.1, А12.1 відображається зменшення суми податку на суму, обчислену з повернених спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв та пива платнику, що раніше були реалізовані або ввезені платником, як це передбачено пунктом 217.5 статті 217 та пунктом 218.4 статті 218 розділу VI Кодексу;

у рядках А11.2, А12.2 відображається зменшення суми податку в інших випадках (передбачається коригування податкового зобов`язання на суму втрачених товарів (продукції), з яких не виникає податкове зобов`язання за обставин, перелічених у пункті 216.3 статті 216 розділу VI Кодексу);

6) у рядку за кодом операції А13 проставляється сума акцизного податку, обчислена за формою згідно з додатком 1-2 до Декларації;

7) у рядку А14 проставляється сума пільг з операцій, що звільняються від оподаткування згідно з переліком таких операцій, зазначеним у пункті 213.3 статті 213 розділу VI Кодексу. Нарахування такої суми акцизного податку здійснюється за формами згідно з додатками 1, 4 до Декларації;

8) у рядку А15 виробником спирту етилового сума пільг за наданими йому податковими векселями або за сумами акцизного податку, сплаченими виробником алкогольних напоїв грошовими коштами до отримання спирту етилового, призначеного для переробки на продукцію, визначену в статті 225, пункті 229.1 статті 229 розділу VI Кодексу, проставляється за формами згідно з додатками 1, 4 до Декларації;

9) у рядку А16 зазначається сума податкових зобов`язань з вироблених підакцизних товарів, що визначається як сума рядків А1-А9 та А 10.1, А13, за вирахуванням рядків А3, А11. У рядках А16.1-А16.5 зазначаються суми податкового зобов`язання відповідно до кодів бюджетної класифікації окремо зі спирту етилового, лікеро-горілчаної продукції, виноробної продукції, інших спиртових дистилятів, продуктів із вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об`ємних одиниць та більше (окремо з алкогольної продукції, з якої акцизний податок сплачується при придбанні акцизних марок, та за звітний місячний період), пива, вироблених на території України, виходячи з розрахунків за формами згідно з додатками 1, 3 до Декларації, за тими операціями, які здійснює платник;

10) у рядку А17 зазначається сума податкових зобов`язань із ввезених підакцизних товарів, що визначається як сума рядків А3, А10.2, за вирахуванням рядка А12. У рядках А17.1, А17.2, А17.3 зазначаються суми податкового зобов`язання відповідно до кодів бюджетної класифікації окремо з лікеро-горілчаної продукції, виноробної продукції, інших спиртових дистилятів, продуктів із вмістом спирту етилового 8,5 відсотка об`ємних одиниць та більше, пива, ввезених на митну територію України, виходячи з розрахунків за формами згідно з додатками 1, 3 до Декларації, за тими операціями, які здійснює платник.

Розділом V Порядку № 14 передбачено додатки до Декларації, зокрема:

Додаток 1 "Розрахунок суми акцизного податку з підакцизних товарів (продукції) (крім транспортних засобів), на які встановлено специфічні ставки акцизного податку (крім операцій, визначених підпунктами 213.1.9, 213.1.11, 213.1.12 пункту 213.1 статті 213 розділу VI Кодексу)" заповнюють тільки виробники та платники податку, визначені підпунктом 212.1.16 пункту 212.1 статті 212 розділу VI Кодексу в такому порядку:

у графі 2 "Код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД" зазначається код товарів (продукції), на які статтею 215 розділу VI Кодексу встановлено специфічні ставки акцизного податку.

у графі 3 "Опис товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД" зазначається назва підакцизних товарів (продукції), передбачена Кодексом, за відповідним кодом УКТ ЗЕД.

у графі 7 "Одиниця виміру товару (продукції) - для обчислення акцизного податку (шт., л, кг, ТВЕНи - тис.шт.,)" зазначається одиниця виміру, передбачена статтею 215 розділу VI Кодексу, що використовується для обчислення акцизного податку (лікеро-горілчані вироби, коньяк - л (100-відсоткового спирту); пиво, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, винопродукція (крім коньяку) - л; пальне - тис.л, приведене до t 15 °C; тютюнова сировина та тютюнові відходи - кг);

у графі 8 "Обороти з реалізації та/або передачі в межах одного підприємства, ввезення підакцизних товарів (продукції)" проставляються оподатковувані обороти з реалізованого(ї) (переданого(ї)), ввезеного(ї) товару (продукції) в одиницях виміру відповідно до графи 6, за якими у платника ведеться окремий облік реалізації (передачі), ввезення підакцизних товарів (продукції), для обчислення акцизного податку за специфічними ставками;

у графі 9 Обороти з реалізації та/або передачі в межах одного підприємства, ввезення підакцизних товарів (продукції) проставляються оподатковувані обороти з реалізованого (переданого), ввезеного товару (продукції) в одиницях виміру відповідно до графи 7, передбачені статтею 215 розділу VI Кодексу, які використовуються для обчислення акцизного податку (для лікеро-горілчаних напоїв, коньяку та спирту - гр. 8 Ч гр. 4 Ч (гр. 5 / 100); для пива, вина, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, тютюнових виробів (за кодами УКТ ЗЕД, у яких перші чотири цифри 2403, крім 2403 99 90 10),- гр. 8 Ч гр. 5; для пального - гр. 9 - обсяг пального в тис. л, приведеного до t 15 °C, для ТВЕНів - оборот у тис.шт.;

у графі 10 "Обороти з реалізації та/або передачі в межах одного підприємства, ввезення підакцизних товарів (продукції)" проставляються неоподатковувані обороти з реалізованого (переданого), ввезеного товару (продукції) в одиницях виміру відповідно до графи 6, за якими у платника ведеться окремий облік реалізації (передачі), ввезення підакцизних товарів (продукції);

у графі 11 "Обороти з реалізації та/або передачі в межах одного підприємства, ввезення підакцизних товарів (продукції)" проставляються неоподатковувані обороти реалізованого (переданого), ввезеного товару (продукції) в одиницях виміру відповідно до графи 7, передбачені статтею 215 розділу VI Кодексу, які використовуються для обчислення акцизного податку (для лікеро-горілчаних напоїв, коньяку та спирту - гр. 10 х гр. 4 х (гр. 5 / 100); для пива, вина, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, тютюнових виробів (за кодами УКТ ЗЕД, у яких перші чотири цифри 2403, - гр. 10 х гр. 5); для пального гр. 11 - обсяг пального в тис.л, приведеного до t 15 °C, для ТВЕНів - оборот у тис.шт.);

у графі 12 "Специфічні ставки акцизного податку - з одиниці виміру (євро, грн)" проставляються специфічні ставки акцизного податку з одиниці товару (продукції), встановлені статтею 215 розділу VI Кодексу.

у графі 15 "Сума податкового зобов`язання (округлення до двох знаків після коми) - не сплачена через отримання пільг (грн)" проставляється сума податкового зобов`язання з акцизного податку в гривнях, яка обчислюється, виходячи з неоподатковуваних оборотів (графа 11) та встановленої ставки у перерахунку на одиницю виміру товару (продукції) (графа 12) і офіційного курсу гривні до євро (якщо ставка встановлена в євро), встановленого Національним банком України, що діє на перший день кварталу, в якому здійснюються реалізація (передача) товару (продукції);

Додаток 1-2 "Розрахунок суми акцизного податку з реалізації спирту етилового згідно із підпунктом 213.1.12 пункту 213.1 статті 213 розділу VI Кодексу" заповнюють усі платники акцизного податку з реалізації спирту етилового (в тому числі виробники). Дані щодо акцизних складів / акцизних складів пересувних із зазначенням їх унікального номера в розрізі товарів (продукції) за кодами згідно з УКТ ЗЕД заносяться у такому порядку:

1) у графі 1 "Уніфікований номер акцизного складу в СЕАРП та СЕ / номер реєстрації транспортного засобу в уповноважених органах відповідної держави" проставляється уніфікований номер акцизного складу в СЕАРП та СЕ, номер реєстрації транспортного засобу в уповноважених органах відповідної держави, з якого фізично відвантажено (відпущено) спирт етиловий (автомобільного, залізничного, повітряного, морського, річкового, трубопровідного);

2) у графі 2 "Код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД" зазначається код товарів (продукції), на які статтею 215 розділу VI Кодексу встановлено специфічні ставки акцизного податку;

3) у графі 3 "Обсяг залишків спирту етилового на початок звітного періоду (акт інвентаризації 1) (в дал 100-відсоткового спирту, приведеного до t 20 °C)" зазначається сумарний обсяг залишків спирту етилового в дал 100-відсоткового спирту, приведеного до t 20 °C, на початок звітного періоду за відповідним кодом товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД;

4) у графі 4 Обсяги спирту етилового за місцем діяльності за акцизними накладними, розрахунками коригування до акцизних накладних (у дал 100-відсоткового спирту, приведеного до t 20 °C) - отримано зазначаються сумарно обсяги спирту етилового в дал 100-відсоткового спирту, приведеного до t 20 °C, отриманого суб`єктом господарювання у звітному періоді, зазначені у других примірниках зареєстрованих у Єдиному реєстрі акцизних накладних (далі - ЄРАН):

акцизних накладних, складених у звітному періоді;

розрахунках коригування до акцизних накладних, якими коригуються показники акцизної накладної, складеної у звітному періоді;

5) у графі 5 Обсяги спирту етилового за місцем діяльності за акцизними накладними, розрахунками коригування до акцизних накладних (у дал 100-відсоткового спирту, приведеного до t 20 °C) - реалізовано зазначаються обсяги реалізованого суб`єктом господарювання 100-відсоткового спирту, приведеного до t 20 °C, зазначені в перших примірниках зареєстрованих у ЄРАН:

акцизних накладних, складених у звітному періоді;

розрахунках коригування до акцизних накладних, якими коригуються показники акцизної накладної, складеної у звітному періоді;

6) у графах 6, 7 "Обороти з реалізації спирту етилового оподатковувані (в дал 100-відсоткового спирту, приведеного до t 20 °C)" проставляються оподатковувані обороти з реалізованого спирту етилового протягом звітного періоду в дал 100-відсоткового спирту, приведеного до t 20 °C:

у графі 6 "задекларовані в гр. 9, 11 додатка 1 до розділу А за кодами операції А1, А4, А5, А6" проставляються оподатковувані обороти, задекларовані як база оподаткування реалізованого у звітному періоді спирту етилового виробниками та відображені у графі 9 чи графі 11 додатка 1 до Декларації та розділі А за кодом операції А1, А4, А5, А6;

у графі 7 "понад обсяги згідно із підпунктом 213.1.12 пункту 213.1 статті 213 розділу VI Кодексу" проставляються обсяги спирту етилового, реалізованого згідно із підпунктом 213.1.12 пункту 213.1 статті 213 розділу VI Кодексу. Для перевірки: гр. 5 - (гр. 3 + гр. 4 + гр. 6). Якщо значення <0, зазначається "0";

7) у графі 8 "Обсяг залишків спирту етилового на кінець звітного періоду (в дал 100-відсоткового спирту, приведеного до t 20 °C)" проставляються загальні обсяги спирту етилового в дал 100-відсоткового спирту, приведеного до t 20 °C, які було зареєстровано у СЕАРП та СЕ за актом інвентаризації (одноразово), за митними деклараціями, за акцизними накладними/розрахунками коригування до акцизних накладних (на збільшення), за заявками на поповнення (коригування) та не реалізовано протягом звітного періоду. Для перевірки: гр. 3 + гр. 4 + гр. 13 - гр. 5. Значення графи 8 звітного періоду переноситиметься до графи 3 наступного звітного періоду;

8) у графі 9 "Ставка акцизного податку з одиниці виміру згідно із підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Кодексу (грн)" проставляються специфічні ставки акцизного податку з одиниці товару (продукції) у гривнях, встановлена статтею 215 розділу VI Кодексу;

9) у графі 10 "Сума податкового зобов`язання з обсягів згідно із підпунктом 213.1.12 пункту 213.1 статті 213 розділу VI Кодексу (грн)" проставляється сума податкового зобов`язання з акцизного податку в гривнях із округленням до двох знаків після коми, яка обчислюється, виходячи з оподатковуваних оборотів (графа 7) та встановленої ставки на одиницю виміру (графа 9). Для перевірки: гр. 7 х гр. 9;

10) у графах 11-15 "Поповнення залишків спирту етилового згідно із заявками на поповнення (коригування) залишків спирту етилового, зареєстрованими в ЄРАН (в дал 100-відсоткового спирту, приведеного до t 20 °C)" зазначаються дані за заявками на поповнення (коригування) залишків спирту етилового в дал 100-відсоткового спирту, приведеного до t 20 °C, зареєстровані в ЄРАН:

у графі 11 "обсяг спирту етилового, який не реалізовано на початок звітного періоду" проставляються обсяги спирту етилового на початок звітного періоду, які було занесено до СЕАРП та СЕ виключно за заявками на поповнення (коригування) у попередньому звітному періоді та не реалізовано. Для перевірки: значення графи 11 дорівнюватиме значенню графи 14 звітних даних за попередній звітний період;

у графі 12 "обсяг поповнення (коригування) в поточному періоді" проставляються обсяги спирту етилового, які було зареєстровано у СЕАРП та СЕ виключно за заявками на поповнення (коригування) протягом звітного періоду;

у графі 13 "обсяг реалізованого в поточному періоді" проставляються обсяги спирту етилового, які було зареєстровано у СЕАРП та СЕ виключно за заявками на поповнення (коригування) та реалізовано протягом звітного періоду. Для перевірки: гр. 13 = гр. 6 + гр. 7;

у графах 14, 15 "обсяг спирту етилового, який не реалізовано на кінець звітного періоду" зазначаються відповідно кількість (графа 14) та сума (графа 15) обсягів спирту етилового, які було занесено до СЕАРП та СЕ виключно за заявками на поповнення (коригування) та залишились нереалізованими на кінець звітного періоду. Для перевірки: гр. 14 = (гр. 11 + гр. 12) - гр. 13; гр. 15 = гр. 14 х гр. 9.

Додаток 4 "Обороти, що звільняються від оподаткування, оподатковуються за нульовою або за зниженою ставкою" заповнюється в такому порядку:

1) у графі 2 Код товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД указується код підакцизних товарів (продукції);

2) у графі 3 Опис товару (продукції) згідно з УКТ ЗЕД вказується назва підакцизних товарів (продукції);

3) у графі 4 Одиниця виміру товару (продукції) (л, кг, куб. см, шт.) проставляється кількісна одиниця виміру, за якою ведеться облік товару (продукції) у платника;

4) у графі 5 Кількість товару (продукції) (л, кг, куб. см, шт.) вказується кількість підакцизних товарів (продукції);

5) у графі 6 Вміст спирту (%) в алкогольних напоях вказується вміст спирту в конкретному виді алкогольних напоїв;

6) у графі 7 Кількість у перерахунку на 100-відсотковий спирт (л) вказується кількість алкогольних напоїв у перерахунку на 100-відсотковий спирт;

7) у графі 8 Код пільги згідно з довідником податкових пільг зазначається код пільги з акцизного податку згідно з довідником податкових пільг;

8) у графах 9-10 Сума акцизного податку, не сплачена з операцій, що звільняються від оподаткування, не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою або за зниженою ставкою (грн) вказується нарахована сума пільг акцизного податку з операцій з підакцизними товарами (продукцією), що звільняються від оподаткування, оподатковуються за нульовою або за зниженою ставкою.

Суми акцизного податку, розраховані на підставі підпункту 38.5 пункту 38 підрозділу 10 розділу XX Кодексу відображаються: у гр. 9 додатка 4 до Декларації - з операцій, визначених пунктами 213.2, 213.3 статті 213 розділу VI Кодексу, у гр. 10 додатка 4 до Декларації - з операцій, визначених статтею 229 розділу VI Кодексу;

9) у графах 11, 12 Реквізити отримувача товару (продукції), у тому числі при передачі для власного споживання, та нерезидента вказуються реквізити отримувача підакцизного товару (продукції) зі звільненням від оподаткування акцизним податком;

10) у графах 13-15 "Документи, що підтверджують операції, які не підлягають оподаткуванню, оподатковуються за нульовою або за зниженою ставкою" зазначаються реквізити митної декларації, що підтверджують операції з ввезення (імпорту), обліковий номер податкового векселя, відповідно до якого відвантажено/ввезено підакцизну продукцію без сплати акцизного податку, або без застосування підвищувального коефіцієнта, встановленого підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Кодексу, або реквізити акта знищення чи іншого документа, що підтверджує утворення та подальше знищення чи утилізацію відходів тютюнової сировини;

11) у графі 16 "Строк користування податковою пільгою у звітному періоді" зазначається число, місяць, рік початку та закінчення користування пільгами. У разі, якщо строк користування податковою пільгою встановлено до початку звітного періоду і продовжується після його закінчення, такий строк збігається з датою початку та закінчення зазначеного періоду (наприклад, 01 березня 2020 року - 31 березня 2020 року). Графа підлягає заповненню з 01 січня 2020 року;

12) у графі 17 "Сума податкової пільги, що використана за цільовим призначенням" проставляється обсяг пільг за платежами згідно з Довідником пільг у разі цільового використання податкових пільг. Графа підлягає заповненню з 01 січня 2020 року.

Додаток 12 "Довідка про цільове використання спирту етилового (біоетанолу) його виробником як сировини для виробництва продукції, визначеної у підпункті 229.1.16 пункту 229.1 статті 229 розділу VI Кодексу" обов`язково подається суб`єктами господарювання, які згідно із підпунктом 229.1.16 пункту 229.1 статті 229 розділу VI Кодексу одночасно є виробниками біоетанолу та біопалива, спирту етилового денатурованого та продукції хімічного і технічного призначення, включеної до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України, спирту етилового неденатурованого та оцту з харчової сировини, спирту етилового денатурованого та парфумерно-косметичної продукції, спирту етилового-сирцю та біоетанолу.

Довідка подається в розрізі акцизних складів із наведенням їх уніфікованих номерів, присвоєних СЕАРП та СЕ.

Довідка подається щомісяця разом із декларацією акцизного податку.

Матеріалами справи підтверджується, що у додатку 1 до декларації "Розрахунок суми акцизного податку з підакцизних товарів (продукції) (крім транспортних засобів), на які встановлено специфічні ставки акцизного податку (крім операцій, визначених підпунктами 213.1.9, 213.1.11, 213.1.12 пункту 213.1 статті 213 розділу VI Кодексу)" до неоподатковуваних оборотів з реалізації та/або передачі в межах одного підприємства, ввезення підакцизних товарів (продукції) позивачем включено 661321,3000 л 100% спирту (графа 11); зазначено специфічну ставку акцизного податку 126,9600 грн (графа 12); вказано суму податкового зобов`язання, яка не сплачена через отримання пільги, 83961352,25 грн (графа 15) /а.с. 57, т.1/.

У додатку 12 до декларації "Розрахунок суми акцизного податку з реалізації спирту етилового згідно із підпунктом 213.1.12 пункту 213.1 статті 213 розділу VI Кодексу" у графі 6 вказано задекларовані в графі 11 додатка 1 до розділу А за кодами операцій А1, А4, А5, А6 обороти з реалізації спирту етилового оподатковувані 66132,13; у графі 9 - ставку акцизного податку з одиниці виміру 126,96 грн; у графі 13 - обсяг реалізованого в поточному періоді спирту 66132,13 дал /а.с. 56, т.1/.

У додатку 4 до декларації "Обороти, що звільняються від оподаткування, оподатковуються за нульовою або за зниженою ставкою" у графі 7 зазначено загальну кількість спирту - 66132 л; у графі 10 загальну суму акцизного податку, не сплачену з операцій, що оподатковуються за нульовою або за заниженою ставкою 83961352 грн; у графі 11 в якості отримувача спирту вказано ДП Жовтневий спиртовий завод; у графах 13-15 - реквізити документів, що підтверджують операції, які звільняються від оподаткування, оподатковуються за нульовою ставкою, а саме: Вимог на відпуск спирту; у графі 16 відповідний строк користування податковою пільгою у звітному періоді з 11.01.2022 по 31.01.2022 /а.с. 58-61, т.1/.

Також ДП Жовтневий спиртовий завод подано довідку №1 про цільове використання спирту етилового (біоетанолу) його виробником як сировини для виробництва продукції, визначеної у підпункті 229.1.16 пункту 229.1 статті 229 розділу VI Кодексу" /а.с. 62, т.1/.

Як вже зазначалося судом, камеральною перевіркою декларації акцизного податку за січень 2022 року ДП "Жовтневий спиртовий завод" встановлено порушення останнім вимог підпункту 213.1.2 пункту 213.1 статті 213 та пункту 214.4 статті 214 Податкового кодексу України внаслідок невключення до об`єкту оподаткування обсягу передачі в межах одного підприємства з метою промислової переробки підакцизної продукції - спирту етилового денатурованого - 661321,30 літрів 100 - відсоткового спирту, а також вимоги статті 7-1 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального", а саме: здійснення передачі (відпуску та отримання) спирту етилового для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, включеної до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України, без дотримання умови внесення ДП "Жовтневий спиртовий завод" до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини.

Невнесення ДП "Жовтневий спиртовий завод" до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини, за твердженням контролюючого органу, позбавляє ДП "Жовтневий спиртовий завод" права на застосування пільги, передбаченої підпунктом "д" підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України.

Суд погоджується із зазначеним висновком контролюючого органу з таких підстав.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулює ПК України.

Порядок справляння акцизного податку врегульовано Розділом VI Акцизний податок ПК України.

Так, згідно з підпунктом 212.1.1 пункту 212.1 статті 212 ПК України платником акцизного податку є особа, постійне представництво, які виробляють підакцизні товари (продукцію) на митній території України, у тому числі з давальницької сировини.

Відповідно до підпункту 213.1.2 пункту 213.1 статті 213 ПК України об`єктом оподаткування акцизним податком є операції з реалізації та/або передачі в межах одного підприємства підакцизних товарів (продукції) з метою власного споживання, промислової переробки, своїм працівникам, а також здійснення внесків підакцизними товарами (продукцією) до статутного капіталу. Ця норма не поширюється на операції з передачі в межах одного підприємства електричної енергії (за кодом 2716 00 00 00 згідно з УКТ ЗЕД), виробленої на об`єктах електроенергетики.

У разі обчислення податку із застосуванням специфічних ставок з підакцизних товарів (продукції) базою оподаткування є їх величина, визначена в одиницях виміру ваги, об`єму, кількості товару (продукції), об`єму циліндрів двигуна автомобіля або в інших натуральних показниках /пункт 214.4 статті 214 ПК України/

Пунктом 215.1 статті 215 ПК України до підакцизних товарів віднесено спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво (крім квасу "живого" бродіння).

Ставки податку та перелік товарів, з яких справляється податок, визначено пунктом 215.2 статті 215 ПК України.

Підпунктом 222.1.1 пункту 222.1 статті 222 ПК України встановлено, що суми податку перераховуються до бюджету платниками акцизного податку протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації за місячний податковий період.

Згідно з пунктом 224.1 статті 224 ПК України контроль за правильністю обчислення і своєчасністю сплати до бюджету податку з підакцизних товарів (продукції), що виробляються на території України, здійснюється контролюючими органами.

Особливості оподаткування спирту етилового визначено пунктом 229.1 статті 229 ПК України.

Так, за приписами підпункту "д" підпункту 229.1.1 цієї статті податок справляється за ставкою 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту із спирту етилового денатурованого, який використовується для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, включеної до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Підпунктом 229.1.8 пункту 229.1 статті 229 ПК України встановлено, що суб`єкти господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції, визначеної у підпунктах "д"-"ж" підпункту 229.1.1 пункту 229.1 цієї статті, зобов`язані:

а) обладнати кожне місце отримання спирту етилового витратомірами-лічильниками обсягу виробленого спирту етилового, зареєстрованими в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового;

б) обладнати кожне місце відпуску продукції, для виробництва якої використовується отриманий спирт етиловий, витратомірами-лічильниками обсягу виробленої продукції, зареєстрованими в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового;

в) щоденно формувати та подавати до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, дані про добовий фактичний обсяг отриманого спирту етилового та обсяг продукції, виробленої з його використанням.

Дані про добовий фактичний обсяг отриманого спирту етилового та обсяг продукції, виробленої з його використанням, подаються електронними засобами зв`язку у формі електронних документів, яка затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Електронні документи заповнюються автоматично шляхом передачі до них даних з витратомірів-лічильників спирту етилового та витратомірів-лічильників обсягу виробленої продукції.

Дані про добовий фактичний обсяг отриманого спирту етилового та обсяг продукції, виробленої з його використанням, формуються після проведення останньої операції з отримання спирту етилового та виробництва продукції з його використанням у звітній добі, але не пізніше 23 години 59 хвилин цієї доби, до початку здійснення операцій з отримання спирту етилового та виробництва продукції з його використанням у добу, що настає за звітною добою, та подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше 23 години 59 хвилин доби, що настає за звітною добою.

Забороняється отримання спирту етилового та виробництво продукції з його використанням без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників спирту етилового та витратомірів-лічильників обсягу виробленої продукції, а також через кожне місце отримання спирту етилового та виробництва продукції з його використанням, на якому вийшов з ладу або відсутній витратомір-лічильник спирту етилового або витратомір-лічильник обсягу виробленої продукції.

Витратоміри-лічильники спирту етилового та витратоміри-лічильники обсягу виробленої продукції повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства. У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності витратомірів-лічильників спирту етилового та витратомірів-лічильників обсягу виробленої продукції для цілей цього Кодексу витратоміри-лічильники спирту етилового та витратоміри-лічильники обсягу виробленої продукції вважаються невстановленими.

Відповідно до підпункту б підпункту 229.1.16 пункту 229.1 статті 229 ПК України податковий вексель не видається суб`єктами господарювання, які одночасно є виробниками спирту етилового денатурованого та продукції хімічного і технічного призначення, включеної до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.

Перелік продукції хімічного і технічного призначення, для виробництва якої використовується спирт етиловий денатурований, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 року № 722.

Преамбулою до постанови Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 року № 722 визначено, що відповідно до підпункту д підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 Податкового кодексу України та абзацу тридцять четвертого статті 1 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального Кабінет Міністрів України постановляє затвердити Перелік продукції хімічного і технічного призначення, для виробництва якої використовується спирт етиловий денатурований, здійснено Кабінетом Міністрів України

За визначенням, наведеним в абзаці 34 статті 1 Закону №481/95-ВР, спирт етиловий денатурований - спирт етиловий ректифікований денатурований та інші види спирту етилового будь-якої міцності, змішані з іншими речовинами (денатуруючими добавками), які роблять його непридатним для пиття, але не перешкоджають його використанню для промислових цілей.

Тож затвердження Кабінетом Міністрів України Переліку продукції, для виробництва якої використовується спирт етиловий денатурований, здійснено для цілей застосування підпункту д підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 Податкового кодексу України, тобто застосовувати ставку 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту можуть ті суб`єкти господарювання, які використовують спирт етиловий денатурований для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, що затверджена Кабінетом Міністрів України.

З огляду на те, що стадії використання спирту етилового передує стадія отримання такого спирту від виробника, то для встановлення осіб, які мають право отримувати спирт етиловий в цілях його використання для виробництва затвердженої КМУ продукції (за ставкою акцизного податку 0 гривень), слід звернутися до відповідної норми.

Такою нормою є норма статті 7-1 Закону №481/95-ВР.

Так, статтею 7-1 Закону №481/95-ВР встановлено, що відпуск спирту етилового його виробниками та отримання спирту етилового суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які використовують його для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, включеної до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини, здійснюється за умови внесення таких суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини (далі - Електронний реєстр).

Ведення Електронного реєстру здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Для включення до Електронного реєстру суб`єкт господарювання (у тому числі іноземний суб`єкт господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) подає заяву, до якої додаються: копії документів, що підтверджують наявність власних та/або орендованих приміщень та технологічного обладнання для виробництва продукції з використанням спирту етилового; копії технічної документації (технічні регламенти, стандарти, технічні умови на продукцію, що виробляється з використанням спирту етилового); копії технологічних інструкцій (рецептур) на всю номенклатуру продукції, що виробляється з використанням спирту етилового; перелік технологічного обладнання, що забезпечує виробництво продукції з використанням спирту етилового.

Включення суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини, до Електронного реєстру здійснюється за рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, протягом 10 робочих днів з дня отримання заяви, за умови: внесення витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового, встановлених на кожному місці отримання спирту етилового, та витратомірів-лічильників обсягу виробленої продукції, встановлених на кожному місці відпуску продукції, до Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового; кількості працюючих не менше 10 осіб; відсутності податкового боргу на момент прийняття рішення про включення до Електронного реєстру; внесення місць зберігання спирту до Єдиного реєстру місць зберігання спирту.

Оскільки наведеною нормою встановлено, що отримувати спирт етиловий від виробника можуть лише ті суб`єкти господарювання, які внесені до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, то і використовувати спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення (за ставкою акцизного податку 0 гривень) вправі суб`єкти господарювання, які внесені до такого Електронного реєстру.

Беручи до уваги вищенаведене формулювання у підпункті б підпункту 229.1.16 пункту 229.1 статті 229 ПК України, суд вважає, що норма статті 7-1 Закону №481/95-ВР поширюється і на ті правовідносини, в яких суб`єкт господарювання, який виробляє продукцію хімічного і технічного призначення, є одночасно виробником спирту етилового і в межах свого підприємства отримує вироблений ним же спирт як сировину для виробництва продукції хімічного і технічного призначення. Тобто у разі використання спирту етилового для виробництва продукції хімічного і технічного призначення виробник набуває статусу суб`єкта господарювання, який отримує спирт етиловий від виробника для виробництва продукції хімічного і технічного призначення і на нього так само поширюється встановлена статтею 7-1 Закону №481/95-ВР умова отримання спирту: як-то внесення суб`єкта господарювання-отримувача спирту етилового до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини.

На переконання суду, встановлення законодавцем такої умови отримання спирту етилового в цілях його використання для виробництва продукції хімічного і технічного призначення як внесення суб`єкта господарювання-отримувача спирту етилового до Електронного реєстру обумовлено необхідністю державного контролю за суб`єктами господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, суть якого полягає у встановленні законодавцем до таких суб`єктів господарювання певних вимог та перевірці їх дотримання (щодо наявності у суб`єктів господарювання технологічного обладнання, що забезпечує виробництво продукції з використанням спирту етилового, та внесення витратомірів-лічильників до Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового; наявності у суб`єктів господарювання власних та/або орендованих приміщень та внесення місць зберігання спирту до Єдиного реєстру місць зберігання спирту; наявності достатньої кількості трудових ресурсів, тощо).

Отже, характерною ознакою суб`єктів господарювання, які можуть отримувати та використовувати спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення (за ставкою акцизного податку 0 гривень), є їх перебування в спеціальному реєстрі, ведення якого забезпечується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

Відтак, самого лише факту використання суб`єктом господарювання спирту етилового для виробництва продукції хімічного і технічного призначення недостатньо для того, щоб підприємство-виробник могло відпустити, а суб`єкт господарювання-отримувач спирту міг отримати від виробника спирт етиловий (за ставкою акцизного податку 0 гривень).

Відповідно, невнесення суб`єкта господарювання до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, позбавляє його права на отримання та використання спирту етилового для виробництва продукції хімічного і технічного призначення (за ставкою акцизного податку 0 гривень).

Одночасне застосування норм підпункту д підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України та статті 7-1 Закону №481/95-ВР в їх системному взаємозв`язку не суперечить пункту 5.2, пунктам 7.3 та 7.4 статті 7 ПК України, оскільки до відносин, які виходять за рамки регулювання Податковим кодексом України, мають бути застосовані субсидіарно норми інших законів.

Наведене дає суду підстави сформулювати висновок про те, що право на пільгу зі сплати акцизного податку (за ставкою 0 гривень) відповідно до підпункту д підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України мають суб`єкти господарювання, які внесені до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення.

На користь такого висновку суду свідчать і подальші доповнення, що внесені Законом України № 2284-ІХ від 31 травня 2022 року (набрав чинності 17 червня 2022 року) до підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України.

Так, підпункт 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України було доповнено абзацом 12 такого змісту: спирт етиловий за ставкою 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту для виробництва продукції, зазначеної у підпунктах "д", "е", "є" цього підпункту, дозволяється отримувати лише суб`єктам господарювання (у тому числі іноземним суб`єктам господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), внесеним до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини (далі - Електронний реєстр), ведення якого здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.

У розділі 1 Обґрунтування необхідності прийняття акту Пояснювальної записки до проекту Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо стимулювання виробництва спирту етилового денатурованого № 2284-ІХ від 31 травня 2022 року зазначено, що внаслідок неврегульованості ряду питань щодо обліку спирту етилового денатурованого та біоетанолу їх виробництво та реалізація в України протягом останніх двох років практично не здійснювалися.

Розділом 2 Мета та шляхи її досягнення цієї Пояснювальної записки визначено, що метою, яка покладена в основу проекту Закону, є забезпечення сприятливих умов для виробництва спирту етилового денатурованого, біоетанолу, продукції хімічного і технічного призначення, у тому числі дезінфікуючих засобів, парфумерно-косметичної продукції, у виробництві яких використовують спирт етиловий денатурований, а також оцту з харчової сировини, який виробляється із спирту етилового неденатурованого, що сприятиме розвитку спиртової галузі та суміжних галузей.

Згідно з розділом 4 Правові аспекти Пояснювальної записки нормативно-правову базу у даній сфері суспільних відносин складають Податковий кодекс України, Закон України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального.

Відповідно до розділу 5 Фінансове-економічне обґрунтування Пояснювальної записки у середньостроковій перспективі очікується збільшення надходження податків від українських суб`єктів господарської діяльності галузі за рахунок розвитку сфери виробництва спирту етилового денатурованого та продукції хімічного і технічного призначення.

Як свідчить зміст Пояснювальної записки, доповнення, що внесені Законом України № 2284-ІХ від 31 травня 2022 року, зокрема, до підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України, мають забезпечити сприятливі умови для виробництва та обігу спирту етилового та збільшити надходження податків за рахунок розвитку сфери виробництва спирту етилового денатурованого та продукції хімічного і технічного призначення. Оскільки нульова ставка акцизного податку для виробництва продукції хімічного і технічного призначення була введена Податковим кодексом України ще в 2019 році, то є підстави вважати, що сприятливі умови для виробництва та обігу спирту етилового мають бути досягнуті Законом України № 2284-ІХ від 31 травня 2022 року не завдяки ставки 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту для виробництва затвердженої КМУ продукції, а завдяки врегульованості питання щодо особи, яка має право отримувати спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, в Податковому кодексі України, оскільки до 17 червня 2022 року питання щодо особи, яка вправі отримувати спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, було врегульовано статтею 7-1 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального", тоді як Податковий кодекс України відповідне положення не містив, у зв`язку з чим на практиці виникали спірні ситуації, схожі до тих, що є предметом розгляду у цій справі. Але в будь-якому випадку, доповнення підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України абзацом 12 не змінило правового регулювання підпункту д підпункту 229.1.1 пункту 229.1 статті 229 ПК України та статті 7-1 Закону №481/95-ВР, яке було встановлене законодавцем до 17 червня 2022 року. Тож отримувати та використовувати спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення за ставкою акцизного податку 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту дозволяється лише суб`єктам господарювання, які внесені до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини.

Оскільки в січні 2022 року позивач не був внесений до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини, то логічним є висновок перевірки про наявність у позивача обов`язку, встановленого підпунктом 213.1.1 пункту 213.1 статті 213 та пунктом 214.4 статті 214 ПК України, включити до об`єкту оподаткування за ставкою 133,31 грн за 1 літр 100-відсоткового спирту етилового денатурованого, передбаченою підпунктом 215.3.1 пункту 215.3 статті 215 ПК України, операцію з передачі в межах одного підприємства підакцизної продукції (спирту етилового денатурованого) з метою його промислової переробки.

Як наслідок, невиконання позивачем вказаного обов`язку, як і обов`язку зі сплати відповідної суми податкового зобов`язання, свідчить про умисність таких діянь, спрямованих на ухилення від сплати акцизного податку, об`єктивним свідченням чого є і даний адміністративний позов, у зв`язку з чим контролюючим органом в порядку пунктів 123.4, 123.5 статті 123 ПК України правомірно було застосовано штраф у подвійному розмірі від суми визначеного податкового зобов`язання.

Експертний висновок комісійного науково-правового дослідження №011-АНО21 від 21 травня 2021 року /а.с. 82-114, т.1/, який виготовлений на замовлення ДП "Жовтневий спиртовий завод" та доданий до позовної заяви на підтвердження правомірності дій позивача, суд до уваги не приймає, адже цей висновок експерта не відповідає вимогам Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема частині другій статті 101 та частині шостій статті 104 цього Кодексу.

Інші доводи та докази позивача не спростовують висновки суду у цій справі. Навпаки, наявний в матеріалах справи лист ДПС України від 07 липня 2022 року № 6760/6/99-00-09-02-01-06 /а.с. 14-16, т.2/, що прийнятий за результатами розгляду заяви ДП "Жовтневий спиртовий завод" про включення підприємства до Електронного реєстру суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини, лише підтверджує вищенаведені висновки суду, адже цим листом заяву ДП "Жовтневий спиртовий завод" повернуто на доопрацювання у зв`язку з тим, що підприємством не дотримані встановлені законом умови для внесення суб`єктів господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини, до Електронного реєстру: невнесення ДП "Жовтневий спиртовий завод" всіх витратомірів-лічильників до Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників, ненадання підприємством технічних регламентів, стандартів на продукцію, що виробляється з використанням спирту етилового, тощо, та у листі ДПС України не зазначено про відсутність необхідності для внесення ДП "Жовтневий спиртовий завод" до Електронного реєстру, оскільки підприємство є одночасно виробником і спирту етилового і продукції хімічного і технічного призначення та здійснює передачу (відпуск та отримання) спирту етилового лише в межах підприємства для виробництва продукції хімічного і технічного призначення.

Зважаючи на встановлені обставини, суд не вбачає підстав для скасування спірного податкового повідомлення-рішення та відмовляє позивачу у задоволенні його позову.

У зв`язку з відмовою у задоволенні адміністративного позову відсутні підстави для розподілу судових витрат.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позову Державного підприємства "Жовтневий спиртовий завод" (вул. Полтавська, буд. 3, м. Карлівка, Полтавська область, 39503, ідентифікаційний код 00374829) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код ВП 44057192) про визнання неправомірним та скасування податкового повідомлення-рішення - відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 20 грудня 2022 року.

СуддяІ.Г.Ясиновський

Джерело: ЄДРСР 107976826
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку