open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 420/10863/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 грудня 2022 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Цховребової М.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

встановив:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов ОСОБА_1 до Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області, в якому позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення начальника Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області Олени Погребняк про повернення без розгляду заяві (матеріалів) ОСОБА_1 про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням, виражене в листі від 14.07.2022 № 5100.4.5-5172/51.1-22;

- зобов`язати Головне Управління Державної міграційної служби України в Одеській області розглянути заяву ОСОБА_1 про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням та прийняти рішення в порядку передбаченому законом.

Ухвалою суду від 15.08.2022 року: відкрито провадження в адміністративній справі; вирішено, що справа буде розглядатися в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Згідно зі змістом адміністративного позову та відповіді на відзив, позивач просить суд задовольнити адміністративний позов в повному обсязі, з тих підстав, по суті, що: ні дія воєнного стану ні особисте бажання не дають права начальнику ГУ ДМС Олені Погрібняк та іншим відмовляти у розгляді звернень громадян Російської Федерації, зокрема заяв про набуття громадянства України за територіальним походженням. Тобто здійснювати дискримінацію за ознакою громадянської приналежності. Рішення Олени Погребняк мотивоване лише однією причиною повернення заяви без розгляду, яка виражається в тому, що позивач є громадянином Російської Федерації - країни, яка чинить збройну агресію проти України. Тобто за дискримінаційною ознакою. Заява про набуття громадянства 12.07.2022 подано особисто ОСОБА_1 посадовій особі у будівлі суб`єкта надання адміністративної послуги.

Згідно зі змістом відзиву на позовну заяву, відповідач вважає позовні вимоги позивача необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню в повному обсязі, по суті, з підстав відповідності оскаржуваного рішення вимогам законодавства, які регулюють спірні правовідносини, із зазначенням, зокрема, що відповідно до п. 5 Порядку № 215 заяву та інші документи з питань громадянства заявник подає особисто. За наявності поважних причин (хвороба заявника, стихійне лихо тощо) заява та інші документи з питань громадянства на прохання заявника можуть подаватися іншою особою або надсилатися поштою. 12.07.2022 до відділу документального забезпечення ГУ ДМС в Одеській області надійшов супровідний лист до заяви про набуття громадянства України за територіальним походженням. Враховуючи викладене, ОСОБА_1 не дотримала вимог Закону та Порядку № 215 щодо особистого звернення з відповідною заявою та порядку подання такої заяви до територіального підрозділу ДМС. За таких обставин, заяву ОСОБА_1 від 12.07.2022 було правомірно розглянуто ГУ ДМС в Одеській області в порядку Закону України «Про звернення громадян» та 14.07.2022 надано відповідь. Позивача було проінформовано, що надані матеріали повертаються без розгляду. Окрім цього, зазначено, зокрема, що до прийняття Верховною Радою України та набрання чинності законом щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов`язаних з державою-агресором, а також відповідного акту Кабінету Міністрів України із вказаних питань, ДМС тимчасово припинено прийом та розгляд заяв від громадян Російської Федерації, зокрема щодо оформлення дозволу на імміграцію в Україну або громадянства України». Повернення без розгляду заяви не є рішенням суб`єкта владних повноважень, саме по собі воно жодним чином не породжує для позивача жодних правових наслідків.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши надані пояснення, а також докази в їх сукупності, суд встановив таке.

Позивач звернувся до начальника Головного управління ДМС в Одеській області О.Г. Погребняк із супровідним листом від 11.07.22 (а.с.71), вхід. № 4610/1/5101-22 від 12.07.2022, в якому зазначив, що він надсилає заяву про набуття громадянства за територіальним походженням.

Додатками до листа зазначено: зобов`язання припинити іноземне громадянство позивача (1 арк.), дві фотокартки (розміром (35х45мм), нотаріально засвідчена копія національного паспорту (з перекладом) громадянки РФ ОСОБА_1 (2 арк.), копія посвідки на постійне проживання в Україні (1 арк.), нотаріально засвідчена копія свідоцтва про народження (з перекладом) позивача (2 арк.), копія свідоцтва про народження ОСОБА_4 (1 арк.), копія свідоцтва про народження ОСОБА_5 (1 арк.), копія свідоцтва про шлюб між ОСОБА_4 та ОСОБА_6 (2 арк.), копія довідки про місце проживання № 31-53094-ф/л від 28.03.2022 (1 арк.), копія клопотання Благодійного фонду «ПЛІЧ-О-ПЛІЧ» від 04.07.2022 № 39 (18 арк.), довідка про відсутність судимості (з перекладом та нотаріально засвідчене) (2 арк.).

Супровідний лист про надіслання відповідачу заяви про набуття громадянства за територіальним походженням датований 11.07.2022 року та підписаний від імені ОСОБА_1 .

Листом № 5100.4.5-5172/51.1-22 від 14.07.2022 року Головне управління Державної міграційної служби України в Одеській області (а.с.72-73) повідомило позивача про таке:

- звернення позивача щодо отримання громадянства України розглянуто Головним управлінням ДМС України в Одеській області;

- за результатами розгляду повертаємо надані матеріали без розгляду;

- на сьогодні Україна перебуває в умовах воєнного стану, введеного та продовженого Указами Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», від 14.03.2022 № 133 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 15.03.2022 № 2119-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», від 18.04.2022 № 259 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 21.04.2022 № 2212-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», від 17.05.2022 № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 25.05.2022 № 2263-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», у зв`язку із повномасштабною збройною агресією зі сторони Російської Федерації;

- позивач належить до громадянства країни-агресора. Згідно основних засад міжнародного права іноземець, який перебуває за кордоном, користується захистом та заступництвом держави свого громадянства, не втрачає юридичного зв`язку зі своєю державою та підпорядковується нормам законодавства країни свого громадянства;

- пунктами 6, 26 частини першої статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» до заходів правового режиму воєнного стану віднесено, зокрема, встановлення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, особливого режиму в`їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства; інтернування (примусове оселення) громадян іноземної держави, яка загрожує нападом чи здійснює агресію проти України;

- до прийняття Верховною Радою України та набрання чинності законом щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов`язаних з державою-агресором, а також відповідного акту Кабінету Міністрів України із вказаних питань, ДМС тимчасово припинено прийом та розгляд заяв від громадян Російської Федерації, зокрема щодо оформлення дозволу на імміграцію в Україну або громадянства України»;

- додаток: на 34 арк. та фото.

Не погоджуючись з рішенням начальника Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області Олени Погребняк про повернення без розгляду заяві (матеріалів) ОСОБА_1 про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням, виражене в листі від 14.07.2022 № 5100.4.5-5172/51.1-22, позивач звернувся до суду з вищенаведеними вимогами.

На доведення обставин, на яких ґрунтуються позовні вимоги, позивачем також надано копії, зокрема (а.с.7-55): заяви про оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням від 11 липня 2022 року з додатками; паспорту ОСОБА_7 ; грамот та листів-подяк Благодійному фонду «Пліч о пліч» та колективу волонтерського штабу «Одеса як вона є».

Згідно з ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

В частині 2 статті 9 КАС України встановлено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до абз.абз. 1, 2 ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Частиною 1 статті 78 КАС України встановлено, що обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, їх представників.

Спірні правовідносини врегульовано законодавством (чинним та у редакції станом на момент виникнення відповідних правовідносин): Законом України «Про громадянство України» від 18.01.2001 року № 2235-ІII (далі - Закон № 2235-ІII), Порядком провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень, затвердженим Указом Президента України від 27 березня 2001 року № 215 (в редакції Указу Президента України від 27 червня 2006 року № 588/2006) (далі - Порядок № 215).

Відповідно до ст. 6 Закону № 2235-ІІІ громадянство України набувається: 1) за народженням; 2) за територіальним походженням; 3) внаслідок прийняття до громадянства; 4) внаслідок поновлення у громадянстві; 5) внаслідок усиновлення; 6) внаслідок встановлення над дитиною опіки чи піклування, влаштування дитини в заклад охорони здоров`я, заклад освіти або інший дитячий заклад, у дитячий будинок сімейного типу чи прийомну сім`ю; 7) внаслідок встановлення над особою, визнаною судом недієздатною, опіки; 8) у зв`язку з перебуванням у громадянстві України одного чи обох батьків дитини; 9) внаслідок визнання батьківства чи материнства або встановлення факту батьківства чи материнства; 10) за іншими підставами, передбаченими міжнародними договорами України.

Згідно з ч.ч. 1-3 ст. 8 Закону № 2235-ІІІ «Набуття громадянства України за територіальним походженням», особа (іноземець або особа без громадянства), яка сама чи хоча б один із її батьків або її дід чи баба, прадід чи прабаба, або її рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра, син чи дочка, онук чи онука народилися або постійно проживали до 24 серпня 1991 року на території, яка стала територією України відповідно до Закону України "Про правонаступництво України", або яка сама чи хоча б один із її батьків або її дід чи баба, прадід чи прабаба, або її рідні (повнорідні та неповнорідні) брат чи сестра народилися або постійно проживали на інших територіях, що входили на момент їх народження або під час їх постійного проживання до складу Української Народної Республіки, Західноукраїнської Народної Республіки, Української Держави, Української Соціалістичної Радянської Республіки, Закарпатської України, Української Радянської Соціалістичної Республіки (УРСР), а також її неповнолітні діти мають право на набуття громадянства України за територіальним походженням.

Для оформлення набуття громадянства України в установленому порядку разом із заявою (клопотанням) про набуття громадянства України подається:

особою без громадянства - декларація про відсутність іноземного громадянства;

іноземцем - зобов`язання припинити іноземне громадянство.

Іноземці, які перебувають у громадянстві (підданстві) кількох держав, подають зобов`язання припинити громадянство (підданство) усіх цих держав.

Перелік документів, які подаються для встановлення, оформлення та перевірки належності до громадянства України, прийняття до громадянства України, оформлення набуття громадянства України, припинення громадянства України, скасування рішень про оформлення набуття громадянства України, а також процедуру подання цих документів та провадження за ними, виконання прийнятих рішень з питань громадянства України. відповідно до Закону України "Про громадянство України" визначає Порядок № 215.

Згідно з п. 5 Порядку № 215 заяву та інші документи з питань громадянства заявник подає особисто.

За наявності поважних причин (хвороба заявника, стихійне лихо тощо) заява та інші документи з питань громадянства на прохання заявника можуть подаватися іншою особою або надсилатися поштою.

Заява та інші документи з питань громадянства недієздатної особи подаються її опікуном.

Заява та інші документи з питань громадянства дитини подаються одним з її батьків або іншим законним представником дитини за місцем проживання дитини або одного з її батьків чи іншого законного представника.

Особа, яка зареєструвала шлюб до досягнення повноліття або якій надано повну цивільну дієздатність до досягнення повноліття відповідно до Цивільного кодексу України, заяву та інші документи з питань громадянства подає самостійно.

Під час подання заяви та інших документів з питань громадянства пред`являється документ, що посвідчує особу заявника, а також документ про проживання заявника на території України або про його постійне проживання за кордоном та подаються копії таких документів.

Перелік документів, що подаються для оформлення набуття громадянства України за територіальним походженням, в залежності від обставин-підстав звернення, передбачений п.п. 24-44 Порядку № 215.

Згідно з п. 92 Порядку № 215 територіальні органи Державної міграційної служби України приймають рішення про оформлення набуття громадянства України:

за народженням;

за територіальним походженням;

внаслідок поновлення у громадянстві;

внаслідок усиновлення;

внаслідок встановлення над дитиною опіки чи піклування, влаштування дитини в дитячий заклад чи заклад охорони здоров`я, в дитячий будинок сімейного типу чи прийомну сім`ю або передачі на виховання в сім`ю патронатного вихователя;

внаслідок встановлення над особою, визнаною судом недієздатною, опіки;

у зв`язку з перебуванням у громадянстві України одного чи обох батьків дитини;

внаслідок визнання батьківства чи материнства або встановлення факту батьківства чи материнства;

за іншими підставами, передбаченими міжнародними договорами України.

До повноважень територіальних органів Державної міграційної служби України також належить скасування прийнятих ними рішень про оформлення набуття громадянства України у випадках, передбачених статтею 21 Закону.

Відповідно до п. 93 Порядку 215 територіальний підрозділ Державної міграційної служби України, до якого подано документи щодо оформлення набуття громадянства України, перевіряє відповідність оформлення поданих документів вимогам законодавства України. Територіальний підрозділ Державної міграційної служби України, до якого подано документи про оформлення набуття громадянства України знайдою, також одержує від відповідного органу реєстрації актів громадянського стану копію запису акта громадянського стану, який підтверджує, що новонароджену дитину знайдено на території України і батьки її невідомі.

Якщо під час перевірки буде встановлено, що подані заявником документи не оформлені відповідно до вимог законодавства України, територіальний підрозділ Державної міграційної служби України не пізніш як у двотижневий строк з дня надходження документів повертає їх заявникові для усунення недоліків. Якщо заявник у двомісячний строк з дня повернення йому документів не усуває недоліки та не подає документи повторно, керівник територіального підрозділу Державної міграційної служби України приймає рішення про припинення провадження за цією заявою.

Подані заявником належно оформлені документи не пізніш як у двотижневий строк з дня їх надходження надсилаються до територіального органу Державної міграційної служби України.

Згідно з абз.абз. 1, 2 п. 94 Порядку 215 територіальний орган Державної міграційної служби України перевіряє відповідність оформлення документів з питань громадянства вимогам законодавства України та підтвердження ними наявності фактів, з якими Закон пов`язує набуття особою громадянства України.

Якщо під час перевірки буде встановлено, що подані заявником документи не оформлені відповідно до вимог законодавства України, зазначені документи повертаються до територіального підрозділу Державної міграційної служби України, до якого документи були подані заявником. Територіальний підрозділ Державної міграційної служби України не пізніш як у тижневий строк з дня повернення документів надсилає їх заявникові для усунення недоліків. Якщо заявник у двомісячний строк з дня повернення йому документів не усуває недоліки та не подає документи повторно, керівник територіального підрозділу Державної міграційної служби України приймає рішення про припинення провадження за цією заявою.

На підставі вищенаведених вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, та встановлених судом обставин, суд дійшов висновку, що позиція відповідача зі спірних питань - є помилковою, такою, що не відповідає положенням законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, та/або фактичним обставинам справи, з таких підстав.

Судом встановлено, що позивач звернувся до начальника Головного управління ДМС в Одеській області О.Г. Погребняк із супровідним листом від 11.07.22, вхід. № 4610/1/5101-22 від 12.07.2022, в якому зазначив, що він надсилає заяву про набуття громадянства за територіальним походженням.

Додатками до листа зазначено: зобов`язання припинити іноземне громадянство позивача (1 арк.), дві фотокартки (розміром (35х45мм), нотаріально засвідчена копія національного паспорту (з перекладом) громадянки РФ ОСОБА_1 (2 арк.), копія посвідки на постійне проживання в Україні (1 арк.), нотаріально засвідчена копія свідоцтва про народження (з перекладом) позивача (2 арк.), копія свідоцтва про народження ОСОБА_4 (1 арк.), копія свідоцтва про народження ОСОБА_5 (1 арк.), копія свідоцтва про шлюб між ОСОБА_4 та ОСОБА_6 (2 арк.), копія довідки про місце проживання № 31-53094-ф/л від 28.03.2022 (1 арк.), копія клопотання Благодійного фонду «ПЛІЧ-О-ПЛІЧ» від 04.07.2022 № 39 (18 арк.), довідка про відсутність судимості (з перекладом та нотаріально засвідчене) (2 арк.).

Листом № 5100.4.5-5172/51.1-22 від 14.07.2022 року Головне управління Державної міграційної служби України в Одеській області повідомило позивача про таке:

- звернення позивача щодо отримання громадянства України розглянуто Головним управлінням ДМС України в Одеській області;

- за результатами розгляду повертаємо надані матеріали без розгляду;

- на сьогодні Україна перебуває в умовах воєнного стану, введеного та продовженого Указами Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», від 14.03.2022 № 133 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 15.03.2022 № 2119-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», від 18.04.2022 № 259 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 21.04.2022 № 2212-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», від 17.05.2022 № 341/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України від 25.05.2022 № 2263-ІХ «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», у зв`язку із повномасштабною збройною агресією зі сторони Російської Федерації;

- позивач належить до громадянства країни-агресора. Згідно основних засад міжнародного права іноземець, який перебуває за кордоном, користується захистом та заступництвом держави свого громадянства, не втрачає юридичного зв`язку зі своєю державою та підпорядковується нормам законодавства країни свого громадянства;

- пунктами 6, 26 частини першої статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» до заходів правового режиму воєнного стану віднесено, зокрема, встановлення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, особливого режиму в`їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства; інтернування (примусове оселення) громадян іноземної держави, яка загрожує нападом чи здійснює агресію проти України;

- до прийняття Верховною Радою України та набрання чинності законом щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов`язаних з державою-агресором, а також відповідного акту Кабінету Міністрів України із вказаних питань, ДМС тимчасово припинено прийом та розгляд заяв від громадян Російської Федерації, зокрема щодо оформлення дозволу на імміграцію в Україну або громадянства України;

- додаток: на 34 арк. та фото.

По-перше, суд погоджується з доводами представника відповідача, що лист Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області № 5100.4.5-5172/51.1-22 від 14.07.2022 року - не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні КАС України з таких підстав.

Так, суд звертає увагу позивача на те, що відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Згідно з п. 19 ч. 1 ст. 4 КАС України, у цьому Кодексі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

- індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Разом з тим, виходячи зі змісту позовних вимог та заяв позивача по суті справи щодо їх обґрунтування, предметом спору є правомірність/протиправність повернення без розгляду наданих позивачем матеріалів зі зверненням щодо отримання громадянства України.

Отже, в даному випадку має місце явна процесуально-правова помилка позивача щодо обрання способу захисту прав позивача у спірних правовідносинах, що з урахуванням положень ч. 2 ст. 9 КАС України, не є самостійною підставою для відмови у задоволенні заявлених позовних вимог.

По-друге, відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Разом з тим, з вищенаведеного змісту листа відповідача № 5100.4.5-5172/51.1-22 від 14.07.2022 року, разом з яким позивачу повернуто без розгляду матеріали зі зверненням щодо отримання громадянства України, вбачається, зокрема, що у зазначеному листі вказано, що «розглянуто» звернення позивача та взагалі не зазначено:

- в якому законодавчо встановленому порядку та із застосуванням яких саме норм відповідного порядку (пункт, частина, стаття тощо) діяв відповідач при розгляді та поверненні позивачу без розгляду матеріалів за результатами розгляду звернення щодо отримання громадянства України;

- жодних зауважень щодо недотримання позивачем законодавчо встановленого порядку звернення з відповідною заявою.

Виходячи з встановленого, суд не бере до уваги посилання відповідача у відзиві на те, що: ОСОБА_1 не дотримала вимог Закону та Порядку № 215 щодо особистого звернення з відповідною заявою та порядку подання такої заяви до територіального підрозділу ДМС; за таких обставин, заяву ОСОБА_1 від 12.07.2022 було правомірно розглянуто ГУ ДМС в Одеській області в порядку Закону України «Про звернення громадян» та 14.07.2022 надано відповідь, - як такі, що не відповідають змісту листа, з яким відповідачем здійснене спірне повернення без розгляду наданих позивачем матеріалів.

Крім того, суд звертає увагу відповідача, що позивач стверджує, що заяву про набуття громадянства 12.07.2022 подано особисто ОСОБА_1 посадовій особі у будівлі суб`єкта надання адміністративної послуги.

При цьому судом також встановлено, що супровідний лист про надіслання відповідачу заяви про набуття громадянства за територіальним походженням датований 11.07.2022 року та підписаний від імені ОСОБА_1 .

Разом з тим, відповідачем щодо наведених ним у відзиві обставин неособистого звернення позивача з відповідною заявою жодних доказів не зазначено та не надано.

Крім того, у вищезазначеному листі відповідача № 5100.4.5-5172/51.1-22 від 14.07.2022 року, разом з яким позивачу повернуто без розгляду матеріали зі зверненням щодо отримання громадянства України, також не зазначено:

- законодавчі положення (вимоги), на підставі яких відповідачем у листі вказано, що до прийняття Верховною Радою України та набрання чинності законом щодо врегулювання відносин за участю осіб, пов`язаних з державою-агресором, а також відповідного акту Кабінету Міністрів України із вказаних питань, ДМС тимчасово припинено прийом та розгляд заяв від громадян Російської Федерації, зокрема щодо оформлення дозволу на імміграцію в Україну або громадянства України.

При цьому також, відповідно до вищенаведених положень Порядку № 215, зокрема пункту 93, на який також у відзиві посилається відповідач, а також положень п. 94 Порядку № 215, зокрема:

- повноваженнями щодо повернення заявникові поданих останнім документів, якщо під час перевірки буде встановлено, що вони не оформлені відповідно до вимог законодавства України, - наділений територіальний підрозділ Державної міграційної служби України та лише для усунення недоліків;

- ГУ ДМС в Одеській області, як територіальний орган Державної міграційної служби України, наділений повноваженнями щодо повернення поданих заявником документів, якщо під час перевірки буде встановлено, що вони не оформлені відповідно до вимог законодавства України, - лише до територіального підрозділу Державної міграційної служби України.

Отже, звернення позивача про набуття громадянства за територіальним походженням розглянуто відповідачем не у законодавчо встановлений спосіб.

Разом з тим, щодо позовних вимог позивача в частині про зобов`язання відповідача прийняти рішення в порядку передбаченому законом, - слід зазначити таке.

Виходячи з встановлених судом обставин та здійснених на їх підставі висновків суду, зокрема щодо: не зазначення у листі-поверненні наданих матеріалів без розгляду, в якому законодавчо встановленому порядку та із застосуванням яких саме норм відповідного порядку (пункт, частина, стаття тощо) діяв відповідач при розгляді та поверненні позивачу без розгляду матеріалів за результатами розгляду звернення щодо отримання громадянства України; законодавчо встановлених повноважень територіального органу Державної міграційної служби України та територіального підрозділу Державної міграційної служби України щодо перевірки відповідності оформлення поданих документів вимогам законодавства України та правових наслідків такої перевірки, тощо - у суду в межах цієї справи (спору) немає підстав для дослідження правомірності дій відповідача щодо суті порушеного позивачем у заяві питання та зобов`язання відповідача прийняти рішення.

Інших суттєвих доводів та/або доказів щодо обґрунтування заявлених позовних вимог та заперечень проти них, які могли б потягнути зміну висновків суду щодо спірних правовідносин, сторонами суду не наведено та не надано.

При цьому щодо решти доводів слід зазначити, що рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя (див. п. 30 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 р.).

Однак, ст. 6 п. 1 Конвенції не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін (див. п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 9 грудня 1994 р.).

Згідно з ч. 3 ст. 245 КАС України, у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Також, відповідно до абз. 2 ч. 4 ст. 245 КАС України, у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні, відповідно

суд, із застосуванням положень ч. 2 ст. 9 КАС України, дійшов висновків, що:

- дії щодо повернення без розгляду матеріалів за результатами розгляду звернення позивача щодо отримання громадянства України від 11.07.2022 року, вхід. № 4610/1/5101-22 від 12.07.2022, листом № 5100.4.5-5172/51.1-22 від 14.07.2022 року, вчинені відповідачем: не на підставі чинного законодавства України; необґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для вчинення дії; непропорційно, зокрема без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані ці дії, тому вони є протиправними, відповідно

- позовні вимоги позивача, в тому числі похідні вимоги позивача зобов`язального характеру, - підлягають задоволенню частково, а саме у спосіб, з урахуванням встановлених судом обставин щодо вчинення відповідачем саме протиправних дій (повернення поданих позивачем матеріалів без розгляду разом із листом, тобто вчинено дії, а не прийнято рішення, як помилково зазначено позивачем), а саме шляхом: зобов`язання відповідача розглянути звернення позивача щодо отримання громадянства України від 11.07.2022 року, вхід. № 4610/1/5101-22 від 12.07.2022, з урахуванням правової оцінки питання, щодо якого звернувся позивач, наданої судом у рішенні;

- в задоволенні решти позовних вимог - слід відмовити.

Згідно з ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Позивачем до позовної заяви додано дублікат квитанції від 06.08.2022 року про сплату судового збору за подання даного адміністративного позову в сумі 992,40 грн. (а.с.6)

Виходячи з вищенаведених висновків суду щодо заявлених позовних вимог, судом фактично задоволено одну основну вимогу позивача немайнового характеру та похідну від неї вимогу зобов`язального характеру, в інший, ніж заявлено позивачем спосіб та обсязі.

Відповідно, стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача підлягає судовий збір в сумі 992,40 грн. (дев`ятсот дев`яносто дві гривні сорок копійок).

Згідно з п. 3 Розділу VI Прикінцевих положень КАС України (в редакції, чинній до 17.07.2020 року) під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), зокрема, процесуальні строки щодо розгляду адміністративної справи продовжуються на строк дії такого карантину.

Згідно з п. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 18.06.2020 року № 731-ІХ, який набрав чинності 17.07.2020 року, зокрема, процесуальні строки, які були продовжені відповідно до пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" № 540-IX від 30 березня 2020 року, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом.

Постановою Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 року № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2022 р. № 928) до 31 грудня 2022 р. на території України продовжено дію карантину, встановленого постановами Кабінету Міністрів України.

Справу розглянуто, рішення прийнято та складено також з урахуванням: часу тимчасової непрацездатності головуючого судді; часу перебування головуючого судді у відпустці; забезпечення суду електроенергією; статей 10, 12-2, 26 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»; Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»; законів України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», якими затверджено Укази Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 14.03.2022 № 133/2022, від 22.04.2022 № 259/2022, від 17.05.2022 № 341/2022, від 12.08.2022 № 573/2022, від 07.11.2022 року № 757/2022; рішення Ради суддів України від 24.02.2022 № 9.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 77, 78, 139, 159, 241-246, 250, 255, 258, 262, 295, Прикінцевими та Перехідними положеннями КАС України, суд -

вирішив:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_1 ) до Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області (місцезнаходження: вул. Преображенська, 44, м. Одеса, 65014; ідентифікаційний код юридичної особи: 37811384) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області щодо повернення без розгляду матеріалів за результатами розгляду звернення ОСОБА_1 щодо отримання громадянства України від 11.07.2022 року, вхід. № 4610/1/5101-22 від 12.07.2022, листом № 5100.4.5-5172/51.1-22 від 14.07.2022 року.

Зобов`язати Головне управління Державної міграційної служби України в Одеській області розглянути звернення ОСОБА_1 щодо отримання громадянства України від 11.07.2022 року, вхід. № 4610/1/5101-22 від 12.07.2022, з урахуванням правової оцінки питання, щодо якого звернулась ОСОБА_1 , наданої судом у рішенні.

В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути з Головного управління Державної міграційної служби України в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 992,40 грн. (дев`ятсот дев`яносто дві гривні сорок копійок).

Апеляційні скарги на рішення суду подаються учасниками справи до або через Одеський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя М.Г. Цховребова

Джерело: ЄДРСР 107838611
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку