open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 грудня 2022 року м. ЧернівціСправа № 926/2446/22

Господарський суд Чернівецької області у складі судді Гурина М.О., за участю секретаря судового засідання Чиборак У.Г., розглянувши матеріали справи

за позовом Керівника Чернівецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі:

1) Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області

2) Національної академії аграрних наук України

до Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області

третя особа 1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів - державне підприємство «Дослідне господарство «Чернівецьке» Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України

третя особа 2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - державний реєстратор Центру надання адміністративних послуг Новодністровської міської ради Чернівецької області Дзюбенко Христина Петрівна

про визнання незаконним і скасування рішення сільської ради, скасування державної реєстрації та припинення права комунальної власності на земельні ділянки

Представники сторін:

від прокуратури - Балицька Р.С.;

від позивача 1 - Смутняк О.В.;

від позивача 2 - не з`явився;

від відповідача - Чорний Є.О.;

від третьої особи 1 - не з`явився;

від третьої особи 2 - не з`явився.

І. Стислий виклад позицій учасників справи.

Керівник Чернівецької окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Чернівецькій області та Національної академії аграрних наук України звернувся до Господарського суду Чернівецької області з позовною заявою до Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області про визнання незаконним і скасування рішення сільської ради, скасування державної реєстрації та припинення права комунальної власності на земельні ділянки.

Позовні вимоги прокурора мотивовані тим, що відповідно до Державного акту на право постійного користування від 26.07.2002 серії І-ЧВ №001838 земельна ділянка площею 1170,60 га передана у постійне користування Дослідному господарству «Чернівецьке» Буковинського інституту агропромислового виробництва правонаступником якого є державне підприємство «Дослідне господарство «Чернівецьке» Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України.

Однак, рішенням Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області від 03.12.2021 року №797-10/21 в порушення вимог чинного земельного законодавства, на підставі п. 24 Розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України, прийнято у комунальну власність 5 земельних ділянок з кадастровими номерами 7320786200:03:003:0071, 7320786200:03:002:0066, 7320786200:03:003:0072, 7320786200:02:001:0212, 7320786200:02:001:0211 загальною площею 462,7815 га, які розташовані за межами населених пунктів с. Цурень, с. Маморниця, с. Маморниця Вама в адміністративних межах Острицької сільської ради.

Вищевказані земельні ділянки накладаються в своїх межах на земельну ділянку яка перебуває на праві постійного користування у державного підприємства «Дослідне господарство «Чернівецьке» Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України.

Як зазначає прокурор у поданому позові, оскільки право постійного користування земельною ділянкою за третьою особою на підставі вказаного вище Державного акта не припинилось, згоди на передачу земельної ділянки у комунальну власність ні позивачі ні третя особа не надавали, спірні земельні ділянки не можуть бути об`єктом комунальної власності, у зв`язку з чим рішення є таким, що суперечить вимогам ст.ст. 117, 173 Земельного кодексу України та підлягає визнанню недійсним.

21.07.2022 р. Острицькою сільською радою подано до суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позов не визнає та просить відмовити в його задоволенні.

У поданому відзиві відповідач посилається на те, що при прийнятті свого рішення керувався п. 24 Розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України. Враховуючи відсутність будь-якої інформації у державних реєстрах про право користування третьої особи та права будь-яких інших осіб на сформовані земельні ділянки, та неповідомлення в місячний термін після набрання чинності змін до Закону сільську раду про наявність таких прав, відповідач прийняв оскаржувані рішення.

Позивачі та третя особа на стороні позивача подали письмові пояснення про підтримання позовних вимог в повному обсязі.

ІІ. Рух справи.

29.06.2022 року відділом документального забезпечення та аналітичної роботи суду матеріали позовної заяви зареєстровані за вх.№2446.

Протоколом автоматичного розподілу судової справи між суддями від 29.06.2022 року позовну заяву передано судді Гурину М.О.

Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 30.06.2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 21.07.2022 року.

21.07.2022 року представником відповідача подано відзив на позов (Т.2,а.с. 8-14).

Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 21.07.2022 року залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів - державне підприємство «Дослідне господарство «Чернівецьке» Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України та третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - державного реєстратора Центру надання адміністративних послуг Новодністровської міської ради Чернівецької області Дзюбенко Христину Петрівну, розгляд справи відкладено на 17.08.2022 року.

16.08.2022 року Господарським судом Чернівецької області отримано від третьої особи письмові пояснення щодо позову (Т.2, а.с. 73-78).

17.08.2022 представником відповідача через канцелярію суду подана заява про залишення позову прокурора без розгляду (Т.2, а.с. 108-109).

Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 17.08.2022 року відкладено розгляд заяви про залишення позову без розгляду (вх.№3085) та підготовче судове засідання на 08.09.2022 року.

18.08.2022 року Чернівецькою окружною прокуратурою подано через канцелярію суду відповідь на відзив (Т.2, а.с. 129-132).

23.08.2022 року від позивача 1 отримано письмові пояснення (Т.2, а.с. 138-142).

06.09.2022 року до Господарського суд Чернівецької області надійшло заперечення Чернівецької обласної прокуратури на клопотання про залишення позову без розгляду (Т.2, а.с. 152-161).

08.09.2022 на електронну пошту суду доставлено клопотання третьої особи 2 Дзюбенко Х.П. про розгляд справи без участі учасника судового процесу за наявними у справі документами.

Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 08.09.2022 року відмовлено у задоволенні заяви про залишення позову без розгляду (вх.№3085), продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів, підготовче судове засідання відкладено на 22.09.2022 року.

20.09.2022 року Господарським судом Чернівецької області отримано клопотання Національної академії аграрних наук України про розгляд справи без участі їх представника.

22.09.2022 року прокуратурою подано клопотання про призначення земельно-технічної експертизи (вх.№3519).

Протокольною ухвалою від 22.09.2022 року розгляд справи у підготовчому засіданні відкладено на 28.09.2022 року.

27.09.2022 року Чернівецька окружна прокуратура подала клопотання про долучення доказів.

28.09.2022 року представник відповідача надав письмові заперечення на клопотання про проведення земельно-технічної експертизи.

За клопотанням прокурора протокольною ухвалою від 28.09.2022 року розгляд справи у підготовчому засіданні відкладено на 07.10.2022 року.

05.10.2022 року Господарським судом Чернівецької області отримано заяву прокурора про закриття провадження у справі у зв`язку з відсутністю предмету спору між сторонами в частині скасування державної реєстрації та припинення права комунальної власності на земельні ділянки.

Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 07.10.2022 року залишено без розгляду клопотання про призначення земельно-технічної експертизи (вх.№3519), відкладено розгляд заяви прокурора про закриття провадження у справі (вх.№3698) до вирішенні справи по суті, закрито підготовче провадження у справі №926/2446/22, призначено справу до розгляду по суті на 01.11.2022 року.

У судових засіданнях неодноразово оголошувались перерви, востаннє у судовому засіданні 14.11.2022 року оголошено перерву на 05.12.2022 року.

Станом на день розгляду справи прокурор позовні вимоги підтримала, просила задовольнити позов в частині визнання незаконним і скасування рішення сільської ради та закрити провадження у справі в частині скасування державної реєстрації та припинення права комунальної власності на земельні ділянки у зв`язку із відсутністю предмету спору між сторонами.

Представник позивача 1 підтримав позицію прокурора.

Представник відповідача вказував на непідвідомчість даної справи господарському суду, просив відмовити у задоволенні позову.

Представники позивача 2 та третіх осіб у судове засідання не з`явились, просили розглянути справу без їхньої участі, що підтверджується відповідними заявами, які містяться у матеріалах справи.

За таких обставин суд вирішив за можливе розглянути справу в даному судовому засіданні на підставі наявних матеріалів.

ІІІ. Фактичні обставини, встановлені судом.

З`ясувавши обставини, на які прокурор посилається як на підставу своїх вимог, та дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, суд установив таке.

Пунктом 1, 2 Постанови Президії Верховної Ради Української РСР №39 від 29.07.1991 року встановлено, що Українська академія аграрних наук є самоврядною організацією, яка входить до складу агропромислового комплексу республіки. Закріплено за Українською академією аграрних наук землю, всі основні фонди та інше державне майно, що знаходяться в розпорядженні її установ. Порядок володіння та використання їх визначається виключно Президією Академії.

Постановою Кабінету Міністрів України №1089 від 22.06.1999 року Затверджено перелік установ, організацій які входять до складу Української академії наук згідно з додатком. В Даному додатку значиться Державне підприємство «Дослідне господарство «Чернівецьке» Буковинського інституту агропромислового виробництва.

Розпорядженням Герцаївської районної державної адміністрації Чернівецької області №206-р від 22.05.2002 затверджено технічну документацію по складанню державного акту на право постійного користування землею дослідного господарства «Чернівецьке», надано у постійне користування дослідному господарству «Чернівецьке» Буковинського інституту агропромислового виробництва 1170,60 га земель, доручено Чернівецькому філіалу інституту землеустрою виготовити державний акт на право постійного користування землею дослідному господарству «Чернівецьке» Буковинського інституту агропромислового виробництва.

26.07.2022 дослідному господарству «Чернівецьке» Буковинського інституту агропромислового виробництва видано Державний акт на право постійного користування землею серії І-ЧВ №001838, згідно якого землекористувачу надано у постійне користування 1170,60 гектарів землі в межах згідно з планом землекористування. Землю надано у постійне користування для виробництва сільськогосподарської продукції та здійснення науково-дослідної діяльності.

19.02.2020 року затверджено нову редакцію Статуту Державного підприємства «Дослідне господарство «Чернівецьке» Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України у відповідності до п. 1.1 якого підприємство засноване на основі державної власності, перебуває у віданні Національної академії аграрних наук України, як органу управління державним майном.

Згідно п. 1.4. Статуту підприємство є правонаступником землі, майна, майнових та немайнових прав і зобов`язань Державного підприємства «Дослідне господарство «Чернівецьке» Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України. Підприємство створене наказом Міністерства сільського господарства УРСР :7 від 28 лютого 1964 р. Наказом НААН від 24 листопада 2011 року №322 «Про реорганізацію Буковинського інституту агропромислового виробництва НААН» на виконання Постанови Президії Національної академії аграрних наук України від 18 травня 2011 (протокол №10) «Про оптимізацію мережі наукових установ НААН», визначена назва Державне підприємство «Дослідне господарство «Чернівецьке» Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону НААН».

На підставі наказу Національної академії аграрних наук України №171 від 16.12.2013 року «Про перепідпорядкування Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції та її мережі» підприємство було перейменовано на Державне підприємство «Дослідне господарство «Чернівецьке» Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Національної академії аграрних наук України». Діюче найменування визначене наказом НААН від 16.07.2019 р. № 83 «Про зміну підпорядкування Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Національної академії аграрних наук України та підпорядкованих їй державних підприємств дослідних господарств» на виконання Постанови Президії Національної академії аграрних наук України від 26.06.2019 р. (протокол №9) «Про зміну підпорядкування Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Національної академії аграрних наук України та підпорядкованих їй державних підприємств дослідних господарств».

03.12.2021 року Острицькою сільською радою на Х позачерговій сесії VIII скликання прийнято рішення №797-10/21 «Про розгляд клопотань старости Цуренського старостинського округу №1 Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області Д.Мельника » у відповідності до пунктів 1, 2 якого вирішено прийняти у комунальну власність земельні ділянки розташовані за межами населених пунктів с. Цурень, с. Маморниця, с. Маморниця Вама у межах Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, а саме: 7320786200:03:003:0071, 7320786200:03:002:0066, 7320786200:03:003:0072, 7320786200:02:001:0212, 7320786200:02:001:0211.Уповноважено сільського голову відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» здійснити реєстрацію земельних ділянок вказаних у п.1 цього рішення в установленому порядку.

На підставі зазначеного рішення Острицької сільської ради у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано за Острицькою сільською радою 4 земельні ділянки з кадастровими номерами 7320786200:03:002:0066, 7320786200:03:003:0072, 7320786200:02:001:0212, 7320786200:02:001:0211 загальною площею 329,4214 га (Т.1, а.с. 178-181, 193-196). Підставами для внесення запису значаться рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 20.12.2021 №№62429048, 62429717, 62431154, 62430820 державного реєстратора Новодністровської міської ради Чернівецької області Дзюбенко Х.П.

Сторонами не заперечувалось та матеріалами справи не спростовано розташування спірних земельних ділянок у межах земель, визначених Державним актом на право постійного користування землею серії І-ЧВ №001838 від 26.07.2022 р.

Наказом Міністерства Юстиції України №4053/5 від 26.09.2022 року частково задоволено скаргу Державного підприємства «Дослідне господарство «Чернівецьке» Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України від 22.12.2021 року та скасовано рішення від 20.12.2021 №№62429048, 62429717, 62431154, 62430820, прийняті державним реєстратором Новодністровської міської ради Чернівецької області Дзюбенко Х.П.

ІV. Позиція суду по суті позовних вимог.

Встановивши фактичні обставини, суд дійшов висновку, що спір у даній справі виник у зв`язку із неналежним виконанням відповідачем зобов`язань по договору оренди землі комунальної власності в частині сплати орендної плати.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 1 та ч. 2 ст. Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них.

У відповідності до пункту 24 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель:

а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук);

б) оборони;

в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення;

г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності;

д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності;

е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.

Земельні ділянки, що вважаються комунальною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст відповідно до цього пункту і право державної власності на які зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, переходять у комунальну власність з моменту державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Інші земельні ділянки та землі, не сформовані у земельні ділянки, переходять у комунальну власність з дня набрання чинності цим пунктом.

Перехід земельних ділянок із державної власності у комунальну власність згідно з вимогами цього пункту не є підставою для припинення права оренди та інших речових прав, похідних від права власності, на такі земельні ділянки. Внесення змін до договору оренди, суперфіцію, емфітевзису, земельного сервітуту із зазначенням нового органу, що здійснює розпорядження такою земельною ділянкою, не вимагається і здійснюється лише за згодою сторін договору.

З дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними.

Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.

Рішення Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади про викуп для суспільних потреб земельних ділянок приватної власності, прийняті до дня набрання чинності цим пунктом, є чинними, а заходи щодо відчуження таких земельних ділянок здійснюються органами, визначеними статтями 8 і 9 Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності".

Особи, які отримали дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, зазначені у підпункті "е" цього пункту, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. До 1 січня 2023 року зазначені землі та земельні ділянки не можуть бути передані у власність та користування будь-яким іншим особам, крім тих, яким надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою (крім передачі їх для розміщення об`єктів, передбачених статтею 15 Закону України "Про відчуження земельних ділянок, інших об`єктів нерухомого майна, що на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності"). У разі якщо до 1 січня 2023 року такі земельні ділянки не передані у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, такі земельні ділянки переходять у комунальну власність територіальної громади села, селища, міста, на території якої вони розташовані.

До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.

Положеннями статті 117 Земельного кодексу України встановлено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї. До земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у комунальну власність.

За змістом ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Відповідно до ч. 1 ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Згідно з частиною першою статті 125 та частиною першою статті 126 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на час видання державного акту) право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами. Форми державних актів затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Конституційний Суд України у своєму Рішенні від 22.09.2005 № 5-рп/2005 у справі № 1-17/2005 за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статті 92, пункту 6 розділу Х "Перехідні положення" ЗК (справа про постійне користування земельними ділянками) вказав, що стаття 92 ЗК не обмежує і не скасовує чинне право постійного користування земельними ділянками, набуте громадянами в установлених законодавством випадках. Раніше видані державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними та підлягають заміні у разі добровільного звернення громадян або юридичних осіб (Постанова Кабінету Міністрів України від 02.04.2002 № 449(чинна до 23.07.2013). При цьому обов`язок переоформлення права користування земельною ділянкою, передбачений пунктом 6 "Перехідних положень" ЗК, визнано неконституційним.

Таким чином, право постійного користування земельною ділянкою, набуте особою у встановленому законодавством порядку, відповідно до законодавства, що діяло на момент набуття права постійного користування, не втрачається та не підлягає обов`язковій заміні.

З наведеного вбачається, що земельна ділянка площею 1170,60 гектарів відноситься до земель державної власності, право постійного користування на яку належить державному підприємству «Дослідне господарство «Чернівецьке» Буковинської державної сільськогосподарської дослідної станції Інституту сільського господарства Карпатського регіону Національної академії аграрних наук України та посвідчене державним актом серії І-ЧВ №001838, який виданий на підставі розпорядженням Герцаївської районної державної адміністрації Чернівецької області №206-р від 22.05.2002.

Прокурором оскаржене до суду рішення Острицької сільської ради №797-10/21 від 03.12.2021 року «Про розгляд клопотань старости Цуренського старостинського округу №1 Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області Д.Мельника » у відповідності до пунктів 1, 2 якого вирішено прийняти у комунальну власність земельні ділянки розташовані за межами населених пунктів с. Цурень, с. Маморниця, с. Маморниця Вама у межах Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області, а саме: 7320786200:03:003:0071, 7320786200:03:002:0066, 7320786200:03:003:0072, 7320786200:02:001:0212, 7320786200:02:001:0211.

Суд повторно зазначає, що сторонами не заперечувалось та матеріалами справи не спростовано розташування спірних земельних ділянок у межах земель, визначених Державним актом на право постійного користування землею серії І-ЧВ №001838 від 26.07.2022 року.

Крім того, факт накладання земельних ділянок підтверджується Наказом Міністерства Юстиції України №4053/5 від 26.09.2022 року, яким скасовано рішення від 20.12.2021 №№62429048, 62429717, 62431154, 62430820, прийняті державним реєстратором Новодністровської міської ради Чернівецької області Дзюбенко Х.П.

Тому, суд вважає вірогідними доводи прокурора відносно тих обставин, що спірні земельні ділянки, з кадастровими номерами 7320786200:03:003:0071, 7320786200:03:002:0066, 7320786200:03:003:0072, 7320786200:02:001:0212, 7320786200:02:001:0211, знаходиться у межах державного акту на право постійного користування.

Матеріали справи не містять відомостей щодо прийняття рішень про припинення права постійного користування позивачем, з урахуванням наведених норм до відання Острицької сільської ради не віднесено прийняття рішень щодо земельних ділянок державної форми власності, зокрема відносно вчинення дії з реєстрації права комунальної власності на відповідні земельні ділянки державної власності.

Оцінивши нормативне регулювання спірних правовідносин у сукупності та дослідивши наявні у справі докази, суд доходить висновку щодо незаконності та не відповідності вищевказаним положенням Земельного кодексу України рішення Х позачерговій сесії VIII скликання Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області №797-10/21 від 03.12.2021 «Про розгляд клопотань старости Цуренського старостинського округу №1 Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області Д.Мельника ».

Щодо тверджень відповідача, що в ході перевірки земельних ділянок до прийняття рішення сільською радою були відсутні відомості в державному земельному кадастрі про права інших осіб на вищенаведені земельні ділянки, в тому числі про права постійного користування Національної академії аграрних наук України, що відповідно, не перешкоджало прийняттю оспорюваного рішення відповідача, та те, що при прийнятті рішення Острицької сільської ради X позачергової сесії VIII скликання від 03.12.2021 № 797-10/21 відповідачем враховано, що в рамках справи №600/1517/20-а встановлено, що на земельні ділянки із кадастровими номерами 7320786200:01:002:0135 та 7320786200:01:002:0136, які були сформовані в результаті проведення у 2013 році інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Цуренської сільської ради Гераціївського району Чернівецької області, відсутні документи, які посвідчують право постійного користування інших осіб саме на ці земельні ділянки, а також те, що у порушення приписів передостаннього абзацу (8) п.24 Розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України, Дослідне господарство «Чернівецьке» не повідомили Острицьку сільську Раду протягом місяця з дня набрання чинності цим пунктом про отримання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок, суд зазначає наступне.

Так судом встановлено, що дійсно на момент винесення рішення сільською радою була відсутня інформація про зареєстроване право осіб на земельні ділянки з кадастровими номерами 7320786200:03:003:0071, 7320786200:03:002:0066, 7320786200:03:003:0072, 7320786200:02:001:0212, 7320786200:02:001:0211, що підтверджується (Т.3, а.с. 15-29). Крім того, відсутні будь-які докази про повідомлення позивачами чи третьою особою сільську раду в місячний термін у відповідності до п.24 Розділу X Перехідних положень Земельного кодексу України про отримання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок.

Однак, дії чи бездіяльність певних осіб ніяким чином не впливають на факт наявності державного акту серії І-ЧВ №001838 на право постійного користування земельною ділянкою та невідповідності положенням Земельного кодексу України рішення Острицької сільської ради №797-10/21 від 03.12.2021.

Щодо тверджень відповідача про непідвідомчість даної справи господарському суду, суд зазначає, не є публічно-правовим спір між органом державної влади та/або органом місцевого самоврядування (суб`єктом владних повноважень) як суб`єктом публічного права та юридичною особою або органом державної влади, у якому управлінські дії суб`єкта владних повноважень спрямовані на виникнення, зміну або припинення цивільних прав фізичної чи юридичної особи. У такому випадку це спір про право цивільне, незважаючи на те, що у спорі бере участь суб`єкт публічного права, а спірні правовідносини врегульовано нормами цивільного та адміністративного права.

За позовом прокурора про визнання незаконними зазначених рішень, спір підлягає розгляду в порядку господарського судочинства, оскільки цей спір не стосується захисту прав, свобод та інтересів у сфері публічно-правових відносин, а пов`язаний з вирішенням питання щодо порушення права землекористування та розпорядження землями, а відтак його розгляд не належить до юрисдикції адміністративних судів.

Щодо позовних вимог прокурора про скасування державної реєстрації права комунальної власності Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області на земельні ділянки та припинення права комунальної власності на них, суд зазначає наступне.

Прокурором подано заяву про закриття провадження у справі (вх.№3698) мотивовану тим, що наказом Міністерства юстиції України № 4053/5 від 26.09.2022 скаргу ДПДГ «Чернівецьке» Буковинської ДСГДС ІСГ КР НААН України від 22.12.2021 задоволено частково та скасовано рішення від 20.12.2021 №№ 62429048, 62429717, 62431154, 62430820, прийняті державним реєстратором Новодністровської міської ради Чернівецької області Дзюбенко Христиною Петрівною щодо державної реєстрації права комунальної власності Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області на земельні ділянки за кадастровими номерами 7320786200:03:002:0066 площею 103,7561 га, 7320786200:02:001:0212 площею 113,3695 га, 7320786200:03:003:0072 площею 2,05 га та 7320786200:02:001:0211 площею 110,2458 га.

Оскільки предметом спору є, в тому числі, скасування державної реєстрації та припинення права комунальної власності на земельні ділянки, тому прокурор просить у зв`язку з відсутністю предмета спору на підставі п. 2 ч. 1 ст. 231 Господарського процесуального кодексу України закрити провадження в частині даних позовних вимог.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 231 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд закриває провадження у справі, якщо відсутній предмет спору.

Господарський суд закриває провадження у справі у зв`язку з відсутністю предмета спору, зокрема, у випадку припинення існування предмета спору (наприклад, сплата суми боргу, знищення спірного майна, скасування оспорюваного акта державного чи іншого органу тощо), якщо між сторонами у зв`язку з цим не залишилося неврегульованих питань.

Закриття провадження у справі на підставі зазначеної норми Господарського процесуального кодексу можливе в разі, коли предмет спору існував на момент виникнення останнього та припинив існування в процесі розгляду справи.

Відсутність предмета спору означає відсутність спірного матеріального правовідношення між сторонами.

Ураховуючи, що предмет спору в частині позовних вимог про скасування державної реєстрації права комунальної власності Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області на земельні ділянки та припинення права комунальної власності на них припинив своє існування після видання наказу Міністерства юстиції України № 4053/5 від 26.09.2022, то суд дійшов висновку про закриття провадження у справі у цій частині згідно із п.2 ч.1 ст.231 Господарського процесуального кодексу України.

V. Висновки суду.

Оцінюючи подані докази, що ґрунтуються на повному, всебічному й об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, з урахуванням вищезазначеного та в аспекті забезпечення ефективного захисту прав позивача, суд дійшов висновку про необхідність задоволення позову в частині визнання незаконним та скасування рішення Х позачерговій сесії VIII скликання Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області №797-10/21 від 03.12.2021 «Про розгляд клопотань старости Цуренського старостинського округу №1 Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області Д.Мельника », в решті позовних вимог - суд дійшов висновку про закриття провадження у справі на підставі п.2 ч.1 ст.231 Господарського процесуального кодексу України.

VІ. Розподіл судових витрат.

Пунктом 2 частини 1, частиною 4 статті 129 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволення позову - на відповідача.

Відповідно до пункту 5 частини 1, частини 5 статті 7 Закону України «Про судовий збір», сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі закриття (припинення) провадження у справі (крім випадків, якщо провадження у справі закрито у зв`язку з відмовою позивача від позову і така відмова визнана судом), у тому числі в апеляційній та касаційній інстанціях. Повернення сплаченої суми судового збору здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної фінансової політики.

На підставі вищезазначеного, судовий збір в сумі 2481,00 грн покласти на відповідача з вини якого спір доведено до вирішення в судовому порядку. Решту судового збору в сумі 9924,00 грн сплаченого при поданні позову згідно платіжного доручення №689 від 24.06.2022 року слід повернути Чернівецькій окружній прокуратурі з Державного бюджету України.

Керуючись статтями 2, 4, 12, 13, 73, 74, 86, 129, 232, 233, 236-241 Господарського процесуального кодексу України статтею 7 Закону України «Про судовий збір», суд

УХВАЛИВ:

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати незаконним та скасувати рішення Х позачерговій сесії VIII скликання Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області №797-10/21 від 03.12.2021 «Про розгляд клопотань старости Цуренського старостинського округу №1 Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області Д.Мельника».

3. В решті позову - провадження у справі закрити.

4. Повернути Чернівецькій окружній прокуратурі (58000, м. Чернівці, вул. 28 Червня, 69, код 02910120) з Державного бюджету України 9924,00 грн судового збору сплаченого згідно платіжного доручення №689 від 24.06.2022 року.

5 Стягнути з Острицької сільської ради Чернівецького району Чернівецької області (60520, вул. Кишинівська, 2, с. Остриця Чернівецького району Чернівецької області, код 04418417) 2481,00 грн. судового збору.

6. З набранням судовим рішенням законної сили видати наказ.

Повний текст рішення складено та підписано 12.12.2022 року.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Західного апеляційного господарського суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя М.О. Гурин

Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/.

Джерело: ЄДРСР 107802699
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку