open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

01 грудня 2022 року м. Дніпросправа № 280/11810/21

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),

суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у м. Дніпро апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17.01.2022 року (суддя Прасов О.О., м. Запоріжжя, повний текст рішення складено 17.01.2022 року) в адміністративній справі №280/11810/21 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району про визнання протиправними дії щодо відмови у призначення житлової субсидії,-

в с т а н о в и в:

02.12.2021 року ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) звернулась до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району (далі по тексту - відповідач), в якому просила визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у призначенні їй житлової субсидії; зобов`язати відповідача призначити житлову субсидію з моменту звернення за призначенням житлової субсидії.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 17.01.2022 року позовні вимоги задоволено; визнано протиправними дії Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району щодо відмови у призначенні ОСОБА_1 житлової субсидії; визнано протиправним та скасовано рішення Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району від 10.08.2021 про не призначення ОСОБА_1 житлової субсидії; зобов`язано Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району призначити ОСОБА_1 житлову субсидію з моменту звернення за призначенням житлової субсидії.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення та прийняти нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі. Свої вимоги обґрунтувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянт вказував, що рішенням комісії по вирішенню питань, пов`язаних з наданням населенню житлових субсидій від 11.12.2020 року № 31 було надано ОСОБА_1 право на отримання житлової субсидії з 01.10.2020 року. при прийнятті рішення про надання житлової субсидії на оплату житлово-комунальних послуг було застосовано винятковий випадок відповідно до п. 22 Положення про порядок призначення житлових субсидій. З травня 2021 року передбачено, що призначення житлової субсидії здійснюється після подання нових заяв разом з декларацією про доходи і витрати осіб, які звернулись за призначенням житлової субсидії. Апелянт вказував, що згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно ОСОБА_1 , та її чоловік ОСОБА_2 з 17.05.2019 року є власниками квартири на правах спільної часткової власності, проте за адресою у квартирі не зареєстровані. Передбачено, що житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства, які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично проживають у ньому без укладеного договору наймання (оренди) житла, у разі, коли вони є внутрішньо переміщеними особами, або які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично проживають у ньому на підставі договору наймання (оренди) житла, або індивідуальним забудовникам, будинки яких не прийняті в експлуатацію, у разі, коли їм нараховується плата за житлово-комунальні послуги. У будь-якому випадку, у разі коли особа, яка бажає отримати житлову субсидію має бути зареєстрована у житлі, у разі не реєстраціє має надати договір наймання (оренди) житла. Апелянт вказував, що норма пункту 22 профільного Порядку забороняє надавати житлову субсидію особам, які не зареєстровані у житлі, або незареєстровані та не надають підтверджуючих документів підстави проживання у житлі. Житлова субсидія не може призначатися одночасно за зареєстрованим місцем проживання особи та за місцем її фактичного проживання. ОСОБА_1 має реєстрацію місця проживання у м. Ровеньки Луганської області, яка є тимчасово непідконтрольною територію, проте до придбання квартири у м. Запоріжжі проживала у Луганській області, де і зареєстрована. Позивачка є власником житлового приміщення за яким має намір отримати житлову субсидію, проте не зареєстрована у ньому, своє проживання у житлі на яке має намір отримати житлову субсидію не підтверджує.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.

Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично проживають у ньому на підставі договору наймання (оренди) житла, або індивідуальним забудовникам, будинки яких не прийняті в експлуатацію, у разі, коли їм нараховується плата за житлово-комунальні послуги, які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично проживають у ньому без укладеного договору наймання (оренди) житла, у разі, коли вони є внутрішньо переміщеними особами. Суд першої інстанції вказував, що п.14 Положення про порядок призначення житлових субсидій визначено перелік підстав за якими житлова субсидія не призначається. Позивач має право на призначення житлової субсидії, оскільки повністю підпадає під припис п.22 Положення про порядок призначення житлових субсидій, а саме: «Житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства: «… які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично проживають у ньому без укладеного договору наймання (оренди) житла, у разі, коли вони є внутрішньо переміщеними особами. …». Відповідачем не доведено наявності підстав передбачених у п.14 Положення про порядок призначення житлових субсидій для не призначення позивачу житлової субсидії. Суд першої інстанції вважав за необхідне визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 10.08.2021 року про не призначення позивачу житлової субсидії.

Матеріалами справи встановлено, що у паспорті громадянина України ОСОБА_1 зазначено про реєстрацію місця проживання за адресою: АДРЕСА_1 з 08.01.2010 року.

Встановлено, що ОСОБА_1 є внутрішньо переміщеною особою, що підтверджується довідкою від 12.06.2017 року №2304-15436, виданою Управлінням соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району. зазначено фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 .

Встановлено, що 17.05.2019 року між ОСОБА_3 (продавець) та ОСОБА_1 , ОСОБА_4 (покупці) укладено договір купівлі-продажу квартири, згідно з п.1.1 якого за цим договором продавець зобов`язується продати (передати у власність покупців), а покупці зобов`язуються прийняти (в рівних частках кожний), належну продавцю квартиру, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_3 . Договір нотаріально посвідчений.

Відповідно до матеріалів справи, ОСОБА_1 07.06.2021 року подала до Управлінням соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району заяву №460 про призначення та надання житлової субсидії разом з декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. У заяві вказала своє місце проживання АДРЕСА_3 та саме на це житло має намір отримати житлову субсидію для оплати житлово-комунальних послуг. У заяві вказала, що має у власності квартиру, що розташована у Луганській області, м. Ровеньки, розташована на тимчасово окупованій території в Луганській області.

10.08.2021 року відповідачем прийнято рішення про призначення субсидії, в якому зазначено: ВПО не зареєстровані, відсутній договір найму (оренди) житла, відмовлено у призначені житлової субсидії.

Встановлено, що Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району звернулось за роз`ясненнями до Департаменту соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації щодо визначення права на призначення житлової субсидії ОСОБА_1 . Листом від 02.08.2021 року № 3870/07-29 Департаменту соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації повідомило, що заявником під час звернення за призначенням житлової субсидії повинні надаватись документи, що підтверджують проживання за фактичною адресою домогосподарства, житлова субсидія не може призначатись одночасно за зареєстрованим місцем проживання особи та за місцем фактичного проживання. Якщо особа має статус внутрішньо переміщеної особи та звертається за призначенням житлової субсидії на приміщення власником якого являється, до такої особи не може застосовуватись абз. 4 пункту 22 Порядку, а застосовується абз 2 вказаного пункту, особа повинна бути зареєстрована за адресою, за якою звертається для призначення житлової субсидії.

Листом від 12.08.2021 року № Г.1441.2 Департамент соціального захисту населення Запорізької обласної державної адміністрації повідомив ОСОБА_1 про умови отримання житлової субсидії.

ОСОБА_1 не погоджуючись з відмовою у призначенні житлової субсидії звернулась до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району з запитом та листом від 26.08.2021 року № Г-2104 її повідомлено, що фактично вона мешкає за адресою АДРЕСА_3 , проте за цією адресою не зареєстрована, є внутрішньо переміщеною особою, є власником житлового приміщення, за адресою якого звертається за призначенням субсидії, однак не зареєстрована в ньому.

Представником Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини листом від 04.10.2021 року 3 29404.4/Г-16914.3/21/28.1 повідомлено ОСОБА_1 , що вона не зареєстрована в житловому приміщенні, власником якого є, питання призначення житлової субсидії, може бути вирішено у разі реєстрації за місцем проживання.

Згідно статей 3, 5 Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» формування державних соціальних стандартів і нормативів здійснюється за такими принципами: забезпечення визначених Конституцією України соціальних прав та державних соціальних гарантій достатнього життєвого рівня для кожного; законодавчого встановлення найважливіших державних соціальних стандартів і нормативів; диференційованого за соціально-демографічними ознаками підходу до визначення нормативів; наукової обґрунтованості норм споживання та забезпечення; соціального партнерства; гласності та громадського контролю при їх визначенні та застосуванні; урахування вимог норм міжнародних договорів України у сфері соціального захисту та трудових відносин. Державні соціальні стандарти і нормативи формуються, встановлюються та затверджуються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за участю та погодженням з іншими сторонами соціального партнерства, якщо інше не передбачено Конституцією України та законами України.

Діяльність Кабінету Міністрів України, з огляду на закріплений за ним конституційно-правовий статус вищого органу у системі органів виконавчої влади, враховує, насамперед «суспільний інтерес», спрямовується на досягнення загальносуспільних цілей і забезпечення, в тому числі, проведення внутрішньої політики держави, зокрема, у сфері соціального захисту населення (постанова Верховного Суду від 18.05.2022 року у справі №640/196/19). Тобто КМУ України визначає порядок та умови надання соціальної гарантій - житлової субсидії громадянам.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.2021 року № 420 установлено, що протягом травня - вересня 2021 р. документи, необхідні для призначення житлової субсидії, приймаються від громадян у порядку, визначеному пунктом 9 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848, а структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних державних адміністрацій - також у паперовому вигляді; житлова субсидія особам, які звернулися за її призначенням у травні - вересні 2021 р., призначається починаючи з травня 2021 року.

Відповідно до пунктів 4, 5, 9 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року № 848 (у редакції, чинній на час звернення позивача з заявою) право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, що проживають у житлових приміщеннях (будинках). Житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, установленого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 р. № 1156 «Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії». Призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення. Заяви з необхідними документами також приймаються уповноваженими посадовими особами виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади (далі - посадові особи виконавчого органу) та посадовими особами центру надання адміністративних послуг, які передають їх протягом трьох робочих днів з дати їх надходження відповідному структурному підрозділу з питань соціального захисту населення.

Відповідно до п. 14 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року № 848 (у редакції, чинній на час звернення позивача з заявою) житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо: 1) загальна площа житлового приміщення перевищує 130 кв. метрів для квартир у багатоквартирному будинку, 230 кв. метрів для індивідуальних будинків (крім житлових приміщень дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей, багатодітних сімей, сімей, у яких на початок місяця, з якого призначається субсидія, проживають троє і більше дітей, з урахуванням тих, над якими встановлено опіку чи піклування; житлових приміщень, на які оформлено два і більше окремих особових рахунки на оплату житлово-комунальних послуг, за умови, що загальна площа частини або окремого житлового приміщення кожного домогосподарства, на яку призначається субсидія, не перевищує 130 кв. метрів для квартири, 230 кв. метрів для індивідуального будинку; житлових приміщень, якими забезпечено за рахунок державного чи місцевого бюджету осіб з інвалідністю з ураженнями опорно-рухового апарату, які пересуваються на візках); 2) будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у власності: транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації, з року випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда і причепа); більше ніж один транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації, з року випуску якого минуло менше ніж 15 років (крім мопеда і причепа). При цьому не враховуються транспортні засоби, одержані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля, а також транспортні засоби, придбані батьками-вихователями дитячих будинків сімейного типу. Наявність (відсутність) у власності зазначених осіб транспортних засобів зазначається у декларації; 3) у складі домогосподарства або у складі сім`ї члена домогосподарства є особи, які досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (далі - особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії), і в цьому періоді: за інформацією ДПС, Пенсійного фонду України, у них взагалі відсутні доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії; або нарахований середньомісячний сукупний дохід менше ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії; та/або ними або за них не сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (крім військовослужбовців, а також осіб, стосовно яких наявна заборгованість роботодавця із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, або осіб, які відповідно до законодавства звільнені від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування); або такі особи перебували за кордоном сукупно більше 60 днів (крім випадків, зазначених в абзацах дев`ятому - одинадцятому цього підпункту). До 60-денного періоду перебування за кордоном не включаються дні службового відрядження, лікування, навчання або догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за кордоном, що підтверджується відповідними документами. Житлові субсидії у випадках, передбачених абзацами першим - п`ятим цього підпункту, призначаються, якщо особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії, протягом такого періоду не менше місяця: навчалися за денною формою навчання у закладах загальної середньої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, фахової передвищої освіти, вищої освіти або зареєстровані у службі зайнятості як безробітні; отримували хоча б один із таких видів доходу, як пенсія, стипендія, допомога при народженні (усиновленні) дитини, допомога особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, допомога по догляду за особами з інвалідністю I і II групи внаслідок психічного розладу, допомога особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасова державна соціальна допомога непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, допомога по безробіттю, допомога по частковому безробіттю на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, відповідно до статті 47-1 Закону України «Про зайнятість населення»; надавали соціальні послуги, перебували у місцях позбавлення або обмеження волі, або до них застосовувалися заходи забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення від роботи (посади), застосовувалися запобіжні заходи у вигляді домашнього арешту або тримання під вартою, а також перебували у складних життєвих обставинах, викликаних інвалідністю, тривалою хворобою, що підтверджується висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я встановленого зразка, алко- або наркозалежністю, що підтверджується висновком лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я, який забезпечує надання первинної медичної допомоги, на підставі довідки встановленого зразка закладу охорони здоров`я, що провадить діяльність з надання наркологічної допомоги населенню, в якому особа перебувала на диспансерному обліку (далі - складні життєві обставини); Житлові субсидії у випадках, передбачених абзацами першим - п`ятим цього підпункту, також призначаються, якщо особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії: мали суму середньомісячної нарахованої заробітної плати менше від розміру мінімальної заробітної плати не більш як на 50 відсотків, а у мм. Києві та Севастополі, обласних центрах і містах обласного значення - не більш як на 20 відсотків, і водночас єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування сплачено у розмірі, не меншому ніж мінімальний, за всі місяці протягом зазначеного періоду; сплатили (за них сплачено) єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому ніж мінімальний, протягом кварталу, що передує кварталу перед місяцем звернення за призначенням житлової субсидії або перед місяцем, у якому житлова субсидія призначається без звернення громадянина. Водночас особі, яка працює за строковим трудовим договором, житлову субсидію може бути призначено лише у разі, коли строк дії строкового трудового договору є більшим, ніж строк, на який призначається житлова субсидія; 4) будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії, призначенням житлової субсидії без звернення здійснив на суму, яка на дату проведення операції перевищує 50 тис. гривень: купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), іншого нерухомого майна, транспортного засобу (механізму), цінних паперів та інших фінансових інструментів, віртуальних активів (у значенні, наведеному в Законі України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення»), будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатив (одноразово) будь-які роботи або послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла (в тому числі понаднормової площі житла у випадку, зазначеному в пункті 10 цього Положення) та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування); платіж (платежі), що випливає з правочинів, за якими передбачено набуття майнових прав на нерухоме майно та/або транспортні засоби (механізми) (крім об`єктів спадщини та дарування); внески до статутного (складеного) капіталу товариства, підприємства, організації; благодійну діяльність (виключно у вигляді сплати коштів); надання поворотної/безповоротної фінансової допомоги, позики; 5) структурним підрозділом з питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність простроченої понад три місяці (на дату надання такої інформації) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, строк позовної давності якої не минув і загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії (крім заборгованості за послугу з постачання та розподілу природного газу, що нарахована виконавцем комунальної послуги з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників газу та у зв`язку з приведенням об`ємів використаного природного газу побутовими споживачами до стандартних умов). Відповідна норма не застосовується під час призначення субсидії громадянам на наступний період у разі, коли Мінсоцполітики не забезпечено фінансування житлових субсидій таким громадянам. У разі коли, за даними Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, виконавцем послуги з постачання та розподілу природного газу всупереч рішенням зазначеної Комісії щодо заборони під час здійснення комерційних розрахунків за використаний побутовими споживачами природний газ приводити об`єми такого газу у відповідність із стандартними умовами відповідні нарахування проведено, заборгованість за таким виконавцем не враховується; Житлова субсидія у випадку, передбаченому абзацом першим цього підпункту, призначається з початку опалювального (неопалювального) сезону за умови документального підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі) протягом двох місяців з початку такого сезону, в іншому випадку - з місяця, що настає за тим, у якому до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення надійшло документальне підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі); 6) громадянин не повернув надміру перераховану (виплачену) суму житлової субсидії за попередні періоди її одержання на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення або не сплачує суми до повернення, визначені відповідним структурним підрозділом з питань соціального захисту населення; 7) у складі домогосподарства або у складі сім`ї члена домогосподарства є особи, які, за даними Єдиного реєстру боржників, мають заборгованість за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів понад три місяці (крім осіб, які вважаються безвісно відсутніми за рішенням суду або мають правовий статус осіб, зниклих безвісти, осіб, які є алко- або наркозалежними, що підтверджується довідкою від лікаря, осіб, до яких застосовуються заходи забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення від роботи (посади), осіб, до яких застосовуються запобіжні заходи у вигляді домашнього арешту або тримання під вартою); 8) будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у власності більше ніж одне житлове приміщення (квартиру, будинок), крім житла, яке належить на правах спільної сумісної або часткової власності, розташованого в сільській місцевості, на тимчасово окупованій території у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, у населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють своїх повноважень, та у населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення, або житла, непридатного для проживання, що підтверджено актом обстеження технічного стану житлового приміщення (будинку, квартири) за формою згідно з додатком до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 505. Інформація про наявність (відсутність) у власності зазначених осіб житлових приміщень зазначається у декларації; 9) будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства на 1 число місяця, з якого призначається житлова субсидія, має на депозитному банківському рахунку (рахунках) кошти у сумі, що перевищує 100 тис. гривень, про що зазначається в декларації; 10) будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії, призначенням житлової субсидії без звернення здійснив операції з купівлі безготівкової та/або готівкової іноземної валюти, а також банківських металів на загальну суму, що перевищує 50 тис. гривень.

Тобто визначено чіткий перелік підстав, за якими орган соціального захисту може відмовити у наданні особі, яка звернулась у призначенні житлової субсидії. ОСОБА_1 не підпадала при зверненні з заявою під випадки відмови у призначенні житлової субсидії. Проте, Положення про порядок призначення житлових субсидій передбачає й перелік підстав за якими можливе призначення житлової субсидії.

Згідно п. 22 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 року № 848 (у редакції, чинній на час звернення позивача з заявою) житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства: які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку); які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично проживають у ньому на підставі договору наймання (оренди) житла, або індивідуальним забудовникам, будинки яких не прийняті в експлуатацію, у разі, коли їм нараховується плата за житлово-комунальні послуги; які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично проживають у ньому без укладеного договору наймання (оренди) житла, у разі, коли вони є внутрішньо переміщеними особами. У випадках, передбачених абзацами третім і четвертим цього пункту, склад домогосподарства декларується заявником під час звернення за призначенням житлової субсидії з додаванням до заяви відповідних документів, що підтверджують проживання за фактичною адресою домогосподарства. Житлова субсидія не може призначатися одночасно за зареєстрованим місцем проживання особи та за місцем її фактичного проживання.

ОСОБА_1 у своїх доводах вказує, що на неї розповсюджується випадок коли житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства: які не зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично проживають у ньому без укладеного договору наймання (оренди) житла, у разі, коли вони є внутрішньо переміщеними особами. Проте у такому разі вона дійсно може бути не зареєстрованою в житловому приміщенні на яке просить призначити субсидію, є внутрішньо переміщеною особою, може не надавати договір оренди житла, однак це має бути єдине житло без реєстрації у іншому житлі. Та у такому випадку слід застосовувати встановлюючу та роз`яснювальну норму, згідно якої житлова субсидія не може призначатися одночасно за зареєстрованим місцем проживання особи та за місцем її фактичного проживання. випадок застосовується на внутрішньо переміщених осіб, які проживають без реєстрації та без договору оренди, не у власних житлових приміщеннях.

На випадок з призначенням житлової субсидії внутрішньо переміщеній особі, яка має житло у власності або частку житла у власності, слід застосовувати абз. 1 чи 2 пункту 22 Порядку. ОСОБА_1 є власницею частини квартири та може бути у ній зареєстрована, у випадку не реєстрації в житловому приміщенні має надати докази фактичного, беззаперечного проживання у ньому.

Передбачено, що житлова субсидія призначається мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги. Право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, що проживають у житлових приміщеннях (будинках).

Судом встановлено разом як і встановлено відповідачем, що ОСОБА_1 не зареєстрована за адресою: АДРЕСА_3 , квартири на яку просить призначити житлову субсидію. До заяви про призначення житлової субсидії не надала докази фактичного та дійсного проживання за адресою: АДРЕСА_3 . Наявність частки у власності квартири не вказує на постійне та фактичне проживання у ній.

Встановлено, що ОСОБА_1 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 з 08.01.2010 року. Інші відмітки у паспорті громадянина відсутні.

Суд звертає увагу, що житлова субсидія не може призначатися одночасно за зареєстрованим місцем проживання особи та за місцем її фактичного проживання. Особа, яка звертається за призначенням житлової субсидії за певне житло, за певною адресою має бути зареєстрована у ньому або фактично у ньому проживати згідно договору найму (оренди).

Верховний Суд у постанові від 09.06.2021 року у справі № 524/8130/17 виклав висновок, що субсидія призначається одній із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб та субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги.

Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Не передбачено повернення судового збору позивачу у разі відмови у задоволенні позовних вимог.

Разом як і не передбачено повернення судового збору суб`єкту владних повноважень у тому числі й при задоволенні вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Керуючись статтями 242, 314, 315, 317, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району - задовольнити.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 17.01.2022 року в адміністративній справі №280/11810/21 - скасувати.

Ухвалити нове рішення.

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Вознесенівському району про визнання протиправними дії щодо відмови у призначення житлової субсидії - відмовити.

Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня її проголошення у порядку ст.ст. 328 - 329 КАС України.

Головуючий - суддя О.М. Лукманова

суддя Л.А. Божко

суддя Ю. В. Дурасова

Джерело: ЄДРСР 107730070
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку