open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

Справа №498/187/22

Провадження по справі №2/498/121/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 листопада 2022 року Великомихайлівський районний суд Одеської області в складі: головуючої судді Чернецької Н.С., за участю секретаря судового засідання Гонтаренко О.В., позивача ОСОБА_1 , розглянувши у відкритому судовому засіданні, в залі суду в смт. Велика Михайлівка цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до товариства з обмеженою відповідальністю " Одесагаз-постачання" про визнання неправомірними дій ТОВ " Одесагаз-постачання",

ВСТАНОВИВ:

28 березня 2022 року позивач ОСОБА_1 звернулась до суду з вищевказаною позовною заявою в якій він просить суд зобов`язати посадових осіб та працівників ТОВ «Одесагаз-постачання» виконувати свої службові обов`язки, а саме направляти необхідні документи про спожитий природний газ по його рахунку № НОМЕР_1 до Великомихайлівського УСЗН Роздільнянського РДА або Президента України та органу місцевого самоврядування; визнати неправомірними нарахування про оплату за розподіл газу та доставку газу до його житлового будинку по АДРЕСА_1 по його рахунку № НОМЕР_1 ; зобов`язати ТОВ « Одесагаз-постачання» в подальшому нараховувати оплату лише за використані по факту, кубічні метри природного газу, без будь яких додаткових оплат за можливості послуги; відшкодувати за рахунок ТОВ «Одесагаз-постачання», згідно до ст. 56 Конституції України завдану матеріальну та моральну шкоду йому та його сім`ї в розмірі 250000 грн. кошти перерахувати на відкритий рахунок ІНФОРМАЦІЯ_1 ..

В судовому засіданні позивач ОСОБА_1 підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити в повному обсязі посилаючись на обставини зазначені в позові.

Представник відповідача ТОВ « Одесагаз-постачання» в судове засідання не з`явився, про дати та час судових засідань вони повідомлялись належним чином, заяв та клопотань від них не надходило.

Заслухавши пояснення позивача, дослідивши подані документи та матеріали, суд вважає, що позовна заява ОСОБА_1 підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Згідно ст.ст.15, 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або спорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права чи інтересу, обравши передбачений законом або умовами договору спосіб захисту.

Згідно частини 3 ст.12 ЦПК України кожна сторона у справі, яка розглядається в порядку цивільного судочинства, повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до статті 13 ЦПК України учасник справи, на власний розсуд розпоряджається своїми правами щодо предмета спору, а суд розглядає справу не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбаченому цим Кодексом випадках.

Позивач ОСОБА_1 звернувся в суд з вказаним позовом до відповідача, в обґрунтування якого посилається на те, що він є інвалідом ІІ групи, що підтверджується, копією посвідчення наявної в матеріалах справи серії НОМЕР_2 виданого Великомихайлівським УСЗН Одеської області 01 червня 2016 року.

Судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 та його сім`я проживають за адресою: АДРЕСА_1 , є побутовим споживачем природного газу, йому було відкрито особовий рахунок № НОМЕР_1 за адресою АДРЕСА_1 .

Позивач згідност.7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»має 100% знижку плати за користування комунальними послугами, в тому числі і послугами з газопостачання.

10 лютого 2022 року Великомихайлівським районним судом Одеської області було винесено судовий наказ про стягнення заборгованості за спожитий природний газ з ОСОБА_1 .

Ухвалою суду Великомихайлівського району Одеської області від 15 березня 2022 року було скасовано судовий наказ Великомихайлівського районного суду Одеської області від 10 лютого 2022 року.

В матеріалах справи наявна відповідь на запит суду від управління соціального захисту населення Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області, з якої вбачається, що ОСОБА_1 як особі з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи, надаються пільги з оплати житлово-комунальних послуг у межах норм затверджених постановою Кабінету Міністрів від 06.08.2014 року № 409 « Про встановлення державних соціальних стандартів у сфері житлово-комунального обслуговування» зі змінами та доповненнями. Так, згідно розрахунків за 2021 рік ОСОБА_1 нараховані пільги за споживання природного газу: січень газове постачання ( опалення) 3194,76 грн., розподіл природного газу 308,12 грн. ; лютий - газове постачання ( опалення) 1339,52 грн., розподіл природного газу 345,76 грн.; березень- газове постачання ( опалення) 2267,14 грн., розподіл природного газу 326,94 грн.; квітень- газове постачання ( опалення) 1171,32 грн., розподіл природного газу 168,91 грн.; травень - газове постачання (плиту) 99,36 грн., розподіл природного газу 10,89 грн.; червень - газове постачання (плиту) 99,36 грн., розподіл природного газу 10,89 грн.; липень - газове постачання (плиту) 99,36 грн., розподіл природного газу 10,89 грн.; серпень - газове постачання (плиту) 99,36 грн., розподіл природного газу 10,89 грн.; вересень - газове постачання (плиту) 99,36 грн., розподіл природного газу 10,89 грн.; жовтень - газове постачання ( опалення) 1588,18 грн., розподіл природного газу 174,01 грн.; листопад - газове постачання ( опалення) 2983,94 грн., розподіл природного газу 326,94 грн.; грудень - газове постачання ( опалення) 2983,94 грн., розподіл природного газу 326,94 грн. Згідно розрахунків за 2022 рік ОСОБА_1 нараховані пільги за споживання природного газу: січень - газове постачання ( опалення) 2983,94 грн., розподіл природного газу 424,24 грн.; лютий - газове постачання ( опалення) 2983,97 грн., розподіл природного газу 424,24 грн.; березень - газове постачання ( опалення) 2983,97 грн., розподіл природного газу 424,24 грн.;квітень - газове постачання ( опалення+ плита ) 1760, 53 грн., розподіл природного газу 250,31 грн.;травень- газове постачання ( опалення+ плита ) 856, 34 грн., розподіл природного газу 123,03 грн.;червень - газове постачання ( опалення+ плита ) 856, 34 грн., розподіл природного газу 123,03 грн.;липень - газове постачання ( плита ) 85, 93 грн., розподіл природного газу 14,13 грн. Нарахування пільг за споживання природного газу ОСОБА_1 особі з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи, здійснено в повному обсязі згідно норм чинного законодавства та перераховано на його безготівковий рахунок в АТ « Ощадбанк» для подальшої оплати за житлово- комунальні послуги.

В матеріалах справи наявна відповідь на запит суду від АТ «Державний ощадний банк України», з якої вбачається, що ОСОБА_1 дійсно надходили кошти з описом операцій: « Сплата за послуги з постачання природного газу» (послуга з газопостачання),« ТОВ «Одесагаз постачання»; «Сплата за послуги централізованого водопостачання», «Сплата за послуги з постачання електричної енергії» та «зарахування від Мінсоцполітики» на його особистий рахунок в АТ «Ощадбанк»,тобто нараховані пільги від управління соціального захисту населення Роздільнянської районної державної адміністрації Одеської області, однак з жовтня 2021 року по березень 2022 року з особистого рахунку ОСОБА_1 перестали списуватись кошти за послуги:« Сплата за послуги з постачання природного газу» ( послуга з газопостачання),« ТОВ «Одесагаз постачання» та станом на 03.2022 року на його рахунку є залишок в сумі 18309,54 грн.

Так, відповідно до пункту 9 Постанови КМУ від 17 квітня 2019 року № 373 про «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу у грошовій формі», за рахунком для виплати пільг здійснюються такі операції:на рахунку для виплати пільг обліковуються суми коштів, які перераховані Мінсоцполітики з наданням АТ Ощадбанк реєстрів нарахованих пільг, що підлягають зарахуванню на цей рахунок та відображенню в автоматизованих системах банку в розрізі облікових записів пільговиків (далі - реєстр нарахованих пільг);з рахункадля виплатипільг коштиу розрізіпільговиків перераховуютьсяуправителям,об`єднанням тавиконавцям комунальнихпослуг,інформація прояких міститьсяв Реєстрі,згідно зподаними нимиреєстрами просуми нарахованихплатежів запослуги; за підсумками опалювального сезону суми невикористаних коштів перераховуються з рахунка для виплати пільг на рахунки пільговиків в АТ Ощадбанк. У разі відсутності відкритого рахунка в АТ Ощадбанк рахунок відкривається за заявою пільговика до АТ Ощадбанк. Відкриття рахунка здійснюється в порядку, визначеному АТ Ощадбанк.

Крім того, відповідно до підпункту 3 пункту 11 вищевказаної постанови Мінсоцполітики формує протягом трьох робочих днів узагальнений реєстр нарахованих пільг, який подає АТ Ощадбанк, та протягом наступних п`яти робочих днів здійснює переказ коштів на рахунок для виплати пільг для відображення таких коштів в автоматизованих системах АТ Ощадбанк за обліковими записами пільговиків. Форма узагальненого реєстру нарахованих пільг установлюється договором між Мінсоцполітики та АТ Ощадбанк.

Згідно пункту 12 Постанови КМУ від 17 квітня 2019 року № 373, перерахування коштів з рахунка для виплати пільг на рахунки управителів, об`єднань, виконавців комунальних послуг здійснюється АТ Ощадбанк в такій послідовності:

1) управителі, об`єднання, виконавці комунальних послуг, які уклали з АТ Ощадбанк договори, подають щомісяця до 13 числа (включно) АТ Ощадбанк реєстри пільговиків разом з даними про облікові записи пільговиків, нараховані суми за спожиті послуги у попередньому місяці окремо за кожним видом послуги, крім витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - реєстр нарахованих сум платежів пільговикам).

За наявності на особовому рахунку пільговика в управителя, об`єднанні, виконавців комунальних послуг переплати за житлово-комунальні послуги управитель, об`єднання, виконавці комунальних послуг не включають дані про такого пільговика до реєстру нарахованих сум платежів пільговикам.

2) АТ Ощадбанк на підставі отриманих реєстрів нарахованих сум платежів пільговикам здійснює щомісяця до 18 числа перерахування коштів у розмірі нарахованих сум за спожиті послуги в попередньому місяці з рахунка для виплати пільг на рахунки управителів, об`єднань, виконавців комунальних послуг з наданням реєстрів нарахованих сум платежів пільговикам, у яких зазначається інформація про перерахування коштів.

У разі коли в реєстрах нарахованих сум платежів пільговикам не містяться дані про обліковий запис пільговика або відповідний обліковий запис пільговика відсутній в автоматизованих системах АТ Ощадбанк, банк не здійснює переказ коштів управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг;

3) АТ Ощадбанк за наявності в нього інформації про номер мобільного телефону пільговика інформує протягом однієї доби після перерахування коштів управителям, об`єднанням, виконавцям комунальних послуг пільговика (смс-повідомленням або через електроні засоби зв`язку (за наявності) про стан розрахунків за послуги. В смс-повідомленні / інформаційному повідомленні через електроні засоби зв`язку (за наявності) обов`язково зазначаються дані про наявний залишок платежу за кожним видом послуг і перелік послуг, за якими від управителів, об`єднань, виконавців комунальних послуг АТ Ощадбанк не отримано реєстри нарахованих сум платежів пільговику.

Статею 7 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», передбачено, що споживач має право: одержувати інформацію про ціни, тарифи; загальну вартість місячного платежу; структуру ціни, тарифу та порядок надання відповідної послуги; на зменшення у встановленому законодавством порядку розміру плати за житлово- комунальні послуги у разі їх ненадання; на несплату вартості комунальних послуг у разі їх невикористання.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 4 Закону України «Про захист прав споживачів» відповідно до якого «споживачі під час придбання, замовлення або використання продукції, яка реалізується на території України, для задоволення своїх особистих потреб мають право на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію, її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);

Пунктом 3 частини 1 статті 21 Закону України «Про захист прав споживачів», відповідно до якого права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо при наданні послуги, від якої споживач не може відмовитись, а одержати може лише в одного виконавця, виконавець нав`язує такі умови одержання послуги, які ставлять споживача у нерівне становище порівняно з іншими споживачами;

Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 21 Закону України «Про захист прав споживачів», відповідно до якого обмежується право споживача на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про відповідну продукцію.

Отже, з вищевикладеного вбачається, що відповідачем« ТОВ «Одесагаз постачання» не було виконано свого зобов`язання щодо надання реєстрів пільговика ОСОБА_1 разом з даними про облікові записи пільговика та нараховані суми за спожиті послуги з постачання природного газу» (послуга з газопостачання)у попередньому місяці, які відповідно до договору відповідач зобов`язаний подавати щомісяця до 13 числа (включно) до АТ Ощадбанк. В результаті чого з особового рахунку ОСОБА_1 з вересня 2021 року по березень 2022 року не здійснювалась сплата за спожитий природний газ. Таким чином, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог позивача ОСОБА_1 в цій частині позовних вимог.

Крім того, в матеріалах справи наявні повідомлення-квитанції з вимогою сплатити за послуги розподілу (транспортування) природного газу ТОВ « Одесагаз-постачання» нараховані: за березень 2022 року з загальною сумою до сплати 2386,11 грн. ; за квітень 2022 року з загальною сумою до сплати 2386,12 грн.; за травень 2022 року з загальною сумою до сплати 2386,12 грн.

Правові, економічні та організаційні засади функціонування ринку природного газу визначалися Законом України від 08.07.2010 року №2467-VI «Про засади функціонування ринку природного газу» (далі - Закон №2467).

Згідно зі статтею 16 Закону №2467 передбачено відокремлення функцій транспортування, розподілу та постачання природного газу. Прикінцевими та перехідними положеннями Закону №2467 встановлено, що з метою забезпечення поступового та послідовного переходу до повномасштабного ринку природного газу, передбаченого цим Законом, встановлюється перехідний період, який включає такі етапи: перший етап, під час якого здійснюються відокремлення функцій з розподілу та постачання природного газу, визначення споживачів, які набувають статусу кваліфікованих, та визначення Кабінетом Міністрів України гарантованих постачальників, починає діяти з 1 січня 2012 року; другий етап, під час якого всі категорії споживачів набувають статусу кваліфікованих споживачів, починає діяти з 1 січня 2015 року.

Згідно з частиною першою статті 6 Закону №2467 діяльність, пов`язана, зокрема з постачанням або розподілом природного газу за регульованим тарифом провадиться за умови отримання відповідної ліцензії.

На виконання вимог Закону №2467 з 01.07.2015 року відбулося юридичне відокремлення суб`єктів господарювання ринку природного газу, що входять до складу вертикально інтегрованої господарської організації, що полягає у створенні окремих юридичних осіб-суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність з постачання природного газу за регульованим тарифом окремо від діяльності пов`язаної з розподілу природного газу.

Правовідносини сторін, регулюються Законом України «Про ринок природного газу» та Кодексом газоросподільних систем, затвердженого Постановою НКРЕКП № 2498 від 30.09.2015 року

Тарифи, вартість послуг, які надаються ПАТ «По газопостачанню та газифікації «Одесагаз-постачання», та порядок оплати встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП).

З 01 жовтня 2015 року введено в дію Закон України «Про ринок природного газу» від 09 квітня 2015 року №329-VІІІ, яким визначено правові засади функціонування ринку природного газу України.

Відповідно до ч.ч.1,2 ст.40 вказаного Закону розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами.За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу.Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором.

Положеннями статей 11, 629 Цивільного кодексу України визначено, що договір є однією з підстав виникнення зобов`язань; договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Кодексом газорозподільних систем, затвердженим постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №2494 від 30 вересня 2015 року, що набрала чинності 27.11.2015 року, визначено, що оператор газорозподільної системи - суб`єкт господарювання, що на підставі ліцензії здійснює діяльність з розподілу природного газу газорозподільною системою, яка знаходиться у його власності або користуванні відповідно до законодавства, та здійснює щодо неї функції оперативно-технологічного управління.

Пунктом 2 глави 1 Розділу 6 Кодексу ГРМ передбачено, що доступ споживачів, у тому числі побутових споживачів, до газорозподільної мережі (далі - ГРМ) для споживання (постачання) природного газу надається за умови та на підставі укладеного між споживачем та Оператором ГРМ договору розподілу природного газу, що укладається за формою Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 року №2498.

01.12.2015 року набрали чинності постанова НКРЕКП № 2498 «Про затвердження типового договору розподілу природного газу» від 30.09.2015 року та постанова НКРЕКП від 30.09.2015 №2500 «Про затвердження Типового договору постачання природного газу побутовим споживачам». З цього часу відносини між Споживачем та Газорозподільним підприємством регулюються типовим договором розподілу природного газу з урахуванням вчинення дій Споживачем щодо акцептування його умов.

Типовий договір розподілу природного газу є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об`єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.

Умови цього Договору однакові для всіх споживачів України та розроблені відповідно до Закону України «Про ринок природного газу» і Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року №2494.

Цей Договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього Договору, та/або сплата рахунка Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу. (п. 1.3. Договору).

Відповідно до п.п.2.1-2.3 Договору за цим Договором Оператор ГРМ зобов`язується надати Споживачу послугу з розподілу природного газу, а Споживач зобов`язується прийняти зазначену послугу та сплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначені цим Договором. Обов`язковою умовою надання Споживачу послуги з розподілу природного газу є наявність у Споживача об`єкта, підключеного в установленому порядку до газорозподільної системи Оператора ГРМ. При вирішенні всіх питань, що не обумовлені цим Договором, Сторони зобов`язуються керуватися Законом України «Про ринок природного газу» та Кодексом газорозподільних систем.

Згідно пункту 4 глави 3 Розділу 6 Кодексу, договір розподілу природного газу між Оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу.

Окрім того, в пункті 7 глави 3 Розділу 6 Кодексу зазначено, що фактом приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема повернення підписаної заяви-приєднання, сплата рахунку Оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання природного газу.

Оплата вартості послуги оператора ГРМ з розподілу природного газу здійснюється Споживачем за тарифом, встановленим регулятором для оператора ГРМ, що сплачується як плата за річну замовлену потужність, з урахуванням вимог Кодексу газорозподільних систем (п. 6.1 Договору).

Тариф, встановлений згідно з пунктом 6.1 цього розділу, є обов`язковим для Сторін з дати набрання чинності постановою Регулятора щодо його встановлення (п.6.2 Договору).

Відповідно до абз. 1 п. 6.3 Договору величина річної замовленої потужності об`єкта (об`єктів) споживача на розрахунковий календарний рік визначається відповідно до Кодексу ГРМ.

Згідно п.п.1,2 глави 6 Розділу VI Кодексу газорозподільних систем розрахунки споживача за послугу розподілу природного газу, що надається Оператором ГРМ за договором розподілу природного газу, здійснюються виходячи з величини річної замовленої потужності об`єкта (об`єктів) споживача та оплачуються споживачем рівномірними частками протягом календарного року.

Річна замовлена потужність об`єкта (об`єктів) споживача на розрахунковий календарний рік визначається оператором ГРМ виходячи з фактичного обсягу споживання природного газу цим об`єктом за газовий рік, що передував розрахунковому календарному року, який визначається відповідно до вимог цього Кодексу.

Фактичний обсяг використання потужності визначається виходячи із фактичного обсягу споживання природного газу наростаючим підсумком протягом відповідного календарного року.

У випадку якщо річна замовлена потужність (за замовчуванням) об`єкта (об`єктів) споживача на розрахунковий календарний рік визначається Оператором ГРМ виходячи з фактичного обсягу споживання природного газу цим об`єктом загазовий рік, що передував розрахунковому календарному року, нарахування Оператором ГРМ вартості перевищення замовленої потужності не здійснюється.

Тобто, розрахунок тарифу на розподіл не залежить від наявності лічильника. Для кожного абонента є обсяг, який він спожив за попередній рік. Якщо лічильника немає, то розрахунок ведеться за встановленими нормами споживання. Якщо є індивідуальний лічильник, тоді береться обсяг спожитого газу, який був зафіксований індивідуальним лічильником.

Єдиною правовою підставою для не здійснення позивачем оплати за надані послуги з розподілу природного газу є механічне від`єднання газових мереж споживача від газорозподільної системи та припинення діючого договору за заявою споживача.

Відповідно до вимог ст.21 Закону України «Про захист прав споживачів» крім інших випадків порушень прав споживачів, які можуть бути встановлені та доведені виходячи з відповідних положень законодавства у сфері захисту прав споживачів, вважається, що для цілей застосування цього Закону та пов`язаного з ним законодавства про захист прав споживачів права споживача вважаються в будь-якому разі порушеними, якщо: 1) при реалізації продукції будь-яким чином порушується право споживача на свободу вибору продукції; 2) при реалізації продукції будь-яким чином порушується свобода волевиявлення споживача та/або висловлене ним волевиявлення; 3)при наданні послуги, від якої споживач не може відмовитись, а одержати може лише в одного виконавця, виконавець нав`язує такі умови одержання послуги, які ставлять споживача у нерівне становище порівняно з іншими споживачами та/або виконавцями, не надають споживачеві однакових гарантій відшкодування шкоди, завданої невиконанням (неналежним виконанням) сторонами умов договору;4) порушується принцип рівності сторін договору,учасником якого є споживач;5) будь-яким чином (крім випадків, передбачених законом) обмежується право споживача на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про відповідну продукцію; 6) споживачу реалізовано продукцію, яка є небезпечною, неналежної якості, фальсифікованою; 7) ціну продукції визначено неналежним чином; 8) документи, які підтверджують виконання договору, учасником якого є споживач, своєчасно не передано (надано) споживачу.

Відповідач є єдиним на ринку надання вказаних послуг, однак, у позивача є право, у випадку, якщо він не бажає продовжувати договірні відносини з вказаним суб`єктом господарювання, подати відповідну заяву про розірвання діючого договору та механічного від`єднання газових мереж споживача від газорозподільної системи.

Отже, відповідач, надіславши позивачу повідомлення-квитанції з вимогою оплатити послуги з розподілу природного газу, жодним чином не порушив права позивача ОСОБА_1 , як споживача, а діяв лише в межах діючого законодавства.

Правовідносини, які виникли між сторонами регулюються Кодексом газорозподільних систем, затвердженим Постановою НКРЕКП №2494 від 30.09.2015 року, який на момент звернення позивача до суду не скасований, а тому є обов`язковим для виконання як Оператором ГРМ (відповідачем по справі), так і позивачем ОСОБА_1 (як побутовим споживачем).

Щодо стягнення з ТОВ «Одесагаз-постачання» моральної шкоди на користь позивача суд приходить до наступних висновків.

Поняття моральної (немайнової) шкоди і порядок її відшкодування визначається ст. 25 ЦК України.

Зокрема, підставами для відшкодування моральної шкоди можуть бути порушення майнових, особистих немайнових прав особи, а також зобов`язань у випадках, передбачених договором або законом.

Спори про відшкодування заподіяної фізичній чи юридичній особі моральної (немайнової) шкоди розглядаються, зокрема: коли право на її відшкодування безпосередньо передбачено нормами Конституції або випливає з її положень; у випадках, передбачених Цивільним кодексом та іншим законодавством, яке встановлює відповідальність за заподіяння моральної шкоди; при порушенні зобов`язань, які підпадають під дію Закону України«Про захистправ споживачів» чи інших законів, що регулюють такі зобов`язання і передбачають відшкодування моральної (немайнової) шкоди.

Відповідно до п. 3 Постанови Пленуму Верховного суду України "Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової шкоди)'' від 31.03.1995 р. (зі змінами та доповненнями) під моральною шкодою потрібно розуміти втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явиш. заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями чи бездіяльністю інших осіб.

Згідно з ч. 2ст.23Цивільного кодексуУкраїни моральна шкода полягає: у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом чи/або іншим ушкодженням здоров`я; у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів;у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.

Відшкодування моральної шкоди - це вчинення стосовно людини, котрій спричинено таку шкоду порушенням її загально соціальних (природних) прав чи свобод, певних дій, які спрямовані на усунення або ж послаблення у неї негативних психічних станів і процесів, викликаних приниженням її гідності внаслідок цього порушення

Право на відшкодування моральної шкоди закріплено і в Конституції України, згідно з якою громадяни мають право на відшкодування моральної (немайнової) шкоди: завданої збиранням, зберіганням, використанням і поширенням недостовірної інформації про громадянина та членів його сім`ї; завданої громадянам незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органів державної влади; завданої безпідставним засудженням громадян; завданої фізичним і юридичним особам актами і діями, які визнані Конституцією Судом неконституційними.

Право на відшкодування моральної шкоди виникає за наявності передбачених законом умов або підстав відповідальності за заподіяну шкоду.

Виходячи з аналізу ст. 1167 ЦК України" Підстави відповідальності за завдану моральну шкоду", зобов`язання з відшкодування моральної шкоди виникає за наявності: моральної шкоди як наслідку порушення особистих немайнових прав або посягання на інші нематеріальні блага; неправомірних рішень, дій чи бездіяльності заподіювана шкоди; причинного зв`язку між неправомірною поведінкою і моральною шкодою;вини заподіювана шкоди.

Як зазначено у п. 4 постанови Пленуму Верховного Суду України "Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди" від 31.03.1995 р. № 4, у позовній заяві про відшкодування моральної (немайнової) шкоди має бути зазначено, в чому полягає ця шкода, якими неправомірними діями (бездіяльністю) її заподіяно та якими доказами вона підтверджується. Факт заподіяння моральної шкоди повинен довести заявник.

В обґрунтування своїх вимог позивач надав суду медичну документацію, а саме:

копію виписки № 659 із медичної карти стаціонарного хворого надану Комунальним некомерційним підприємством «Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області» з якої вбачається, що ОСОБА_1 перебував на стаціонарному лікуванні з 18.02.2022 року по 21.02.2022 року з діагнозом: злукова хвороба черевної порожнини, злукова кишкова непрохідність.

довідку №124 видану Комунальним некомерційним підприємством «Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області» від 07.03.2022 року, ОСОБА_1 в тому, що він перебував на стаціонарному лікуванні в хірургічному відділенні КНП «В.Михайлівська БЛ» з 02.03.2022 року по теперішній час з діагнозом: злукова тонко кишкова странгуляційна непрохідність з некрозом тонкого кишечника. Стан після операції: лапаротомія, резекція тонкого кишечника, санація та дренування черевної порожнини, єюностомія (21.02.2022р.). За станом здоров`я хворий потребує довготривалого та дорогого коштовного лікування, стороннього догляду.

протокол №61 виданий Комунальним некомерційним підприємством «Великомихайлівська багатопрофільна лікарня» Великомихайлівської селищної ради Одеської області» від 07.03.2022 року, з якого вбачається, що ОСОБА_1 має діагноз: злукова странгуляційна непрохідність.

довідку № 23 видану Комунальним некомерційним підприємством «Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області» від 02.08.2022 року, ОСОБА_1 в тому, що він перебував на стаціонарному лікуванні в КНП « В.Михайлівська БЛ» з діагнозом: вісцероз органів черевної порожнини стан після виведення єюностоми ( 22.02.2022р.), як наслідок гострої спайкової непрохідності. Супутні захворювання: ІХС. Атеросклеротичний кардіосклероз. СН-0 Гіпертонічна хвороба ІІ ступ 1 ризик 2. Дисциркуляторна енцефалопатія ІІ ст. на тлі церебрального атеросклерозу, гіпертонічної хвороби з астено- невротичним вестибуло-атактчним, цефалічним синдромами, інтелектуально- мнестичним зниженням зниженням.

Також в матеріалах справи наявна довідка № 256 видана Комунальним некомерційним підприємством «Великомихайлівська багатопрофільна лікарня Великомихайлівської селищної ради Одеської області» від 15.06.2022 року, якої вбачається, що ОСОБА_1 знаходився на амбулаторному лікуванні з 08.06.2022 року по 15.06.2022 року. Д-з: ІХС. Стенокардія спокою та напруги. Гіпертонічний криз. Дисциркуляторна енцефалопатія ІІ ст. з когнітивними порушеннями.

копію виписки із медичної карти стаціонарного хворого № 1162 надану Українським державним медико соціальним центром ветеранів з якої вбачається, що ОСОБА_1 був госпіталізований в хірургічне відділення з 17.06.2022 року по 14.07.2022 року з діагнозом: Вісцероз органів черевневої порожнини. Стан після виведення єюностоми ( 22.02.22 р.), як наслідок гострої спайкової непрохідності. Супутні захворювання: ІХС. Атеросклеротичний кардіосклероз. СН-0 -1ст. Гіпертонічна хвороба ІІ ст. 1 ризик 2. Дисциркуляторна енцефалопатія ІІ ст. на тлі церебрального атеросклерозу гіпертанічної хвороби з астено невротичним, вестибуло-атактичним, цефалічним синдромами, інтелектуально-мнестичним зниженням. Хронічний тиреоїдит. Наявність вузлів в обох долях щитовидної залози.

Аналізуючи зібрані докази в їх сукупності, суд приходить до висновку,що позивачем було надано суду належні та допустимі докази на підтвердження його позовних вимог в частині відшкодування моральної шкоди. У зв`язку з чим, суд вважає необхідним частково задовольнити позовні вимоги в частині відшкодування завданої йому моральної шкоди, а саме в сумі 10000, 00 грн.

Керуючись статтями12,13,81,259,263-265 ЦПК України, суд,

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 до товариства з обмеженою відповідальністю " Одесагаз-постачання" про визнання неправомірними дій ТОВ " Одесагаз-постачання" задовольнити частково.

Визнати неправомірними дії ТОВ " Одесагаз-постачання" щодо неподання реєстру нарахованих сум платежів пільговика ОСОБА_1 до АТ «Державний ощадний банк України».

Стягнути з ТОВ " Одесагаз-постачання"( ЄДРПОУ 39525257) на користь ОСОБА_1 , (РНОКПП НОМЕР_3 ) моральну шкоду в розмірі 10 000,00 грн.

В задоволенні інших позовних вимог відмовити.

Стягнути з ТОВ " Одесагаз-постачання"( ЄДРПОУ 39525257) судовий збір в розмірі 2481,00 грн. на користь держави.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Одеського апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 23 листопада 2022 року.

Суддя Н.С Чернецька

Джерело: ЄДРСР 107680902
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку