open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 грудня 2022 року

м. Полтава

Полтавський районний суд Полтавської області в складі:

головуючого - Харабадзе К. Ш.,

за участю секретаря - Гаврись В.В.,

Справа № 545/3864/22

Номер провадження 2/545/1434/22

позивач ОСОБА_1

відповідач Височанська селищна рада Харківського району Харківської області

розглянувши в судовому засіданні цивільну справу про відшкодування матеріальної та моральної шкоди завданої органом місцевого самоврядування щодо невиконання ним вимог постанови Кабінету міністрів України № 328 від 20.03.2022

у с т а н о в и в :

Позивач звернувся до суду із позовом до відповідача, про відшкодування матеріальної та моральної шкоди завданої органом місцевого самоврядування, посилаючись на те, що Постановою Кабінету Міністрів України №328 від 20.03.22 року "Деякі питання забезпечення населення продовольчими товарами тривалого зберігання в умовах воєнного стану" (надалі постанова КМУ №328), визначено, що мешканці Височанської селищної територіальної громади повинні отримати у травні 2022 року продовольчі товари обсяг яких встановлено в Додатку до цієї постанови. Ці товари купуються за кошти держбюджету України, централізовано формуються та видаються населенню Харківською військовою обласною адміністрацією (надалі ХОВА). В ХОВА прийнято розпорядження № 16В від 23.03.2022 року, за яким організацію та забезпечення видачі населенню вказаних товарів покладено на Штаб з питань надання населенню гуманітарної допомоги. Сама видача вже сформованих товарів на території Височанської селищної територіальної громади здійснювалась посадовцями і працівниками Височанської селищної ради. На закупівлю та формування означених товарів, у травні 2022 року було виділено з бюджету України 5 млрд. гривен, в розрахунку сформування 10 млн. одиниць пакетів товарів. Вартість кожного пакету вказаних товарів складала 500 гривен. До Височанської селищної ради було направлено на передачу населення означених постановою КМУ №328 товари, але посадові особи Височанської селищної ради організували не прозору передачу населенню товарів, визначену на своїх особистих міркуваннях, тому за травень 2022 року позивачем не було отримано означених у постанові КМУ №328 продуктів харчування, бо вони зникли у невідомому напрямку. Позивач вказує, що невидача встановлених постановою КМУ №328 продуктових товарів тривалого порушила його права, що гарантовані цією постановою, а й права визначені Конституцією України. Щодо розрахунку відшкодування завданої матеріальної шкоди: то вона визначена вартістю продуктового набору вказаного у постанові КМУ №328 і складає 500 гривен, а сума завданої позивачу моральної шкоди - то вона не підлягає чіткому розрахунку, але позивач вважає що її розмір повинен бути у 650001 гривню. Це компенсація за завдану йому моральну шкоду, яка надасть можливість подолати негативні наслідки від її отримання.

У судове засідання позивач не з`явився, надавши до суду заяву про розгляд справи без участі, позов підтримав та просив його задовольнити.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату, час і місце судового засідання повідомлявся, проти задоволення позову заперечував з підстав, викладених у відзиві.

У відзиві на позов представник відповідача просить відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що Кабінетом Міністрів України було прийнято Постанову №328 від 20.02.2022 року «Деякі питання забезпечення населення продовольчими товарами тривалого зберігання в умовах воєнного стану». У Додатку 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 328 визначено перелік обласних, Київської міської військових адміністрацій, що забезпечують видачу продовольчих товарів, а також пакувальних товарів для їх фасування, та кількість осіб, які потребують забезпечення продовольчими товарами.

Згідно переліку додатку 3 на Харківську обласну військову адміністрацію визначено 1 531 000 осіб, які потребують забезпечення продовольчими товарами.

Розпорядженням начальника Харківської ОВА №16В від 24.03.2022 року ОСОБА_2 затверджено «Порядок безоплатної видачі населення територіальних громад Харківської області продовольчих товарів тривалого зберігання в умовах воєнного стану».

У пункті 5 Розпорядження начальника Харківської ОВА №16В від 24.03.2022 року визначено: «безоплатній видачі населенню територіальних громад Харківської області підлягають продовольчі товари, закуплені в межах переліку кількості (обсягу) та доставлені до місць доставки, зазначених у наданих до Міністерства економіки Харківською обласною військовою адміністрацією заявок».

У пункті 5 Розпорядження начальника Харківської ОВА №16В від 24.03.2022 року визначено, що організацію безоплатної видачі населенню продовольчих товарів здійснює Штаб з питань надання населенню гуманітарної допомоги.

Розпорядженням начальника Харківської ОВА №10В від 06.03.2022 року ОСОБА_2 створено Штаб з питань надання населенню гуманітарної допомоги та затверджено його персональний склад.

Отримання та видача продуктових наборів, визначених Постановою КМУ №328 від 20.02.2022 року, здійснювалась співробітниками ради та працівниками освітніх закладів на добровільних волонтерських засадах з метою допомоги населенню громади.

В постанові КМУ №328 від 20.02.2022 року прописано, що саме має бути у пакунках, але є допустимі відхилення до 20 відсотків. Більш того, по багатьох позиціях вказано до 1 пачки, наприклад, цукру, тобто вказує на певні відхилення у обсязі.

Варто відзначити, що спочатку у постанові було прописане фотографування наповнення пакунків, але потім це виключили, внісши відповідні зміни.

Пакунки формувались в логістичних центрах в різних регіонах. Наприклад, в Тернополі формували у коробки, а в іншому регіоні в пакети. У Полтаві три подібних центра, і в кожному могло бути різне наповнення.

Така ситуація призвела до суперечок, адже члени громади отримали різне наповнення.

При цьому у соціальних мережах, люди скаржилися на розподіл гуманітарної допомоги в різних громадах.

За весь час воєнних дій до Височанської селищної ради Харківського району Харківської області, для видачі населенню, від Штабу з питань надання населенню гуманітарної допомоги надійшло 21 822 пакунки по програмі Президента України «Пакунок кожному громадянину».

Згідно даних інформації з Реєстру територіальної громади (РТГ) станом на 03.02.2022 року на території Височанської селищної ради Харківського району Харківської області проживало 26 608 осіб.

Крім того, на даний час на території Височанської селищної ради Харківського району Харківської області зареєстровано 11 292 внутрішньо переміщені особи (ВПО).

Тож очевидно, що 21 822 пакунки отриманих по програмі Президента України «Пакунок кожному громадянину» не могло вистачило на всіх мешканців та ВПО громади.

На офіційному сайті Височанської селищної ради Харківського району Харківської області (https://vysochanska-rada.dosvit.org.ua/) було розміщено, численні оголошення та повідомлення про час місця та порядок видачі гуманітарної допомоги мешканцям громади.

Тож з урахуванням вказаних вище особливостей посилання позивача на непрозорість видачі гуманітарної допомоги мешканцям громади безпідставні.

28.04.2022 року Позивачка прийшла до будівлі Зеленогайського ліцею Височанської селищної ради, де в той день вона мала отримати пакет гуманітарної допомоги. Коли дійшла її черга заступник директора ліцею ОСОБА_3 записала її паспортні дані у список і їй видали пакунок з продуктовим набором. Вона запропонувала ОСОБА_3 розкрити пакунок і показати його вміст. ОСОБА_3 натомість запропонувала їй отримати пакунок, а потім самій його розпаковувати. Після цього вона відмовилася отримувати пакунок та розписуватися за його отримання. Це підтверджується записом № 217 у відомості від 28.04.2022 року на видачу гуманітарної допомоги мешканцям АДРЕСА_1 .

Зважаючи на те, що відповідач надав відзив на позов, а позивачка виклала свої заперечення щодо відзиву та прохала провести розгляд справи у її відсутність, суд вважає за можливе провести розгляд справи за відсутності сторін за наявними в справі доказами.

Дослідивши матеріали справи, суд доходить до таких висновків.

Як встановлено судом і підтверджується матеріалами справи, Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову №328 від 20.02.2022 року «Деякі питання забезпечення населення продовольчими товарами тривалого зберігання в умовах воєнного стану» (зі змінами та доповненнями).

У Додатку 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 328 визначено перелік обласних, Київської міської військових адміністрацій, що забезпечують видачу продовольчих товарів, а також пакувальних товарів для їх фасування, та кількість осіб, які потребують забезпечення продовольчими товарами.

Згідно переліку додатку 3 на Харківську обласну військову адміністрацію визначено 1 531 000 осіб, які потребують забезпечення продовольчими товарами.

Розпорядженням начальника Харківської ОВА №16В від 24.03.2022 року ОСОБА_2 затверджено «Порядок безоплатної видачі населення територіальних громад Харківської області продовольчих товарів тривалого зберігання в умовах воєнного стану».

У пункті 5 Розпорядження начальника Харківської ОВА №16В від 24.03.2022 року визначено: «безоплатній видачі населенню територіальних громад Харківської області підлягають продовольчі товари, закуплені в межах переліку кількості (обсягу) та доставлені до місць доставки, зазначених у наданих до Міністерства економіки Харківською обласною військовою адміністрацією заявок».

У пункті 5 Розпорядження начальника Харківської ОВА №16В від 24.03.2022 року визначено, що організацію безоплатної видачі населенню продовольчих товарів здійсню Штаб з питань надання населенню гуманітарної допомоги.

Розпорядженням начальника Харківської ОВА №10В від 06.03.2022 року ОСОБА_2 створено Штаб з питань надання населенню гуманітарної допомоги та затверджено його персональний склад.

Отримання та видача продуктових наборів визначених Постановою КМУ №328 від 20.02.2022 року здійснювалась співробітниками рад та працівниками освітніх закладів на добровільних волонтерських засадах з метою допомоги населенню громади.

За весь час воєнних дій до Височанської селищної ради Харківського району Харківської області, для видачі населенню, від Штабу з питань надання населенню гуманітарної допомоги надійшло 21 822 пакунки по програмі Президента України «Пакунок кожному громадянину».

Згідно даних інформації з Реєстру територіальної громади (РТГ) станом на 03.02.2022 року на території Височанської селищної ради Харківського району Харківської області проживало 26 608 осіб.

Крім того, на даний час на території Височанської селищної ради Харківського району Харківської області зареєстровано 11 292 внутрішньо переміщені особи (ВПО).

До Височанської селищної ради надійшло 21 822 пакунки отриманих по програмі Президента України «Пакунок кожному громадянину» .

На офіційному сайті Височанської селищної ради Харківського району Харківської області (https://vysochanska-rada.dosvit.org.ua/) було розміщено, численні оголошення та повідомлення про час місця та порядок видачі гуманітарної допомоги мешканцям громади.

28.04.2022 року Позивачка прийшла до будівлі Зеленогайського ліцею Височанської селищної ради, де в той день вона мала отримати пакет гуманітарної допомоги. Коли дійшла її черга заступник директора ліцею ОСОБА_3 записала її паспортні дані у список і їй видали пакунок з продуктовим набором. Вона запропонувала ОСОБА_3 розкрити пакунок і показати його вміст. ОСОБА_3 натомість запропонувала їй отримати пакунок, а потім самій його розпаковувати. Після цього вона відмовилася отримувати пакунок та розписуватися за його отримання. Це підтверджується записом № 217 у відомості від 28.04.2022 року на видачу гуманітарної допомоги мешканцям АДРЕСА_1 , копія якої надана до суду відповідачем. Однак суд звертає увагу на ту обставину , що відмова позивачки від отримання пакунку не була належним чином зафіксована, зокрема, не складено відповідного акту про відмову в отриманні в присутності свідків чи не зафіксовано дану обставину під відео фіксацію.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування. їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією га законами України.

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Стаття 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає, що посадова особа місцевого самоврядування - особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

Стаття 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Стаття 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає виключну компетенція сільських, селищних, міських рад.

Глава 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Отже жодна норма Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та інших законодавчих та нормативних актів України не визначає обов`язку Височанської селищної ради Харківського району Харківської області, її виконавчих органів та її посадових осіб організовувати передачу населенню продуктових наборів визначених Постановою КМУ №328 від 20.02.2022 року.

Крім того, нормами Постанови Кабінету Міністрів України №328 від 20.02.2022 року «Деякі питання забезпечення населення продовольчими товарами тривалого зберігання в умовах воєнного стану» (зі змінами та доповненнями) не передбачено отримання грошової компенсації за не отриманий продуктовий набір як і не покладено відповідний обов`язок щодо видачі продуктових наборів на органи місцевого самоврядування.

Відповідно до частини 1статті 23 ЦК Україниособа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.

Встатті 1166 ЦК Українивизначені загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду.

Згідно частини 1статті 1167 ЦК Українипередбачено, що моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Відповідно достатті 1173 ЦК Українишкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, дією чи бездіяльністю органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні ними своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів.

Статтею 1174 ЦК Українипередбачено, що шкода, завдана фізичній або юридичній особі незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю посадової або службової особи органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування при здійсненні нею своїх повноважень, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цієї особи.

Як роз`яснено у пункті 2постанови Пленуму Верховного Суду України «Про практику розгляду судами цивільних справ за позовами про відшкодування шкоди» від 27 березня 1992 року № 6розглядаючи позови про відшкодування шкоди, суди повинні мати на увазі, що шкода, заподіяна особі і майну громадянина або заподіяна майну юридичної особи, підлягає відшкодуванню в повному обсязі особою, яка її заподіяла, за умови, що дії останньої були неправомірними, між ними і шкодою є безпосередній причинний зв`язок та є вина зазначеної особи.

Відповідно до пункту 5постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди» від 31 березня 1995 року № 4відповідно до загальних підстав цивільно-правової відповідальності обов`язковому з`ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв`язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні. Суд, зокрема, повинен з`ясувати, чим підтверджується факт заподіяння позивачеві моральних чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, за яких обставин чи якими діями (бездіяльністю) вони заподіяні, в якій грошовій сумі чи в якій матеріальній формі позивач оцінює заподіяну йому шкоду та з чого він при цьому виходить, а також інші обставини, що мають значення для вирішення спору.

Особа (фізична чи юридична) звільняється від відповідальності по відшкодуванню моральної шкоди, якщо доведе, що остання заподіяна не з її вини. Відповідальність заподіювача шкоди без вини може мати місце лише у випадках, спеціально передбачених законодавством.

Згідно пункту 9 вказаної постанови Пленуму ВСУ розмір відшкодування моральної (немайнової) шкоди суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин. Зокрема, враховуються стан здоров`я потерпілого, тяжкість вимушених змін у його життєвих і виробничих стосунках, ступінь зниження престижу, ділової репутації, час та зусилля, необхідні для відновлення попереднього стану, добровільне - за власною ініціативою чи за зверненням потерпілого - спростування інформації редакцією засобу масової інформації. При цьому суд має виходити із засад розумності, виваженості та справедливості.

Суд вважає, що позивачем не доведено завдання йому моральної шкоди внаслідок неправомірних дій відповідача, оскільки надані позивачем докази, не підтверджують ту обставину, що відповідачем були порушені його права та спричинена моральна шкода.

Також ним не надано доказів того, що саме відповідачем були вчинені неправомірні дії чи бездіяльність, які призвели до спричинення йому моральної шкоди.

Відповідно до загальних підстав цивільно-правової відповідальності обов`язковому з`ясуванню при вирішенні спору про відшкодування моральної (немайнової) шкоди підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв`язку між шкодою і протиправним діянням заподіювача та вини останнього в її заподіянні.

Під час вирішення спорів про відшкодування шкоди на підставі статті1173,1174 ЦК Українидоказуванню підлягає: факт спричинення шкоди, протиправність дій заподіювача шкоди, причинний зв`язок між протиправною дією чи бездіяльністю і негативними наслідками.

Відсутність хоча б одного з таких елементів виключає відповідальність за заподіяння шкоди.

Суд, зокрема, повинен з`ясувати, чим підтверджується факт заподіяння позивачеві шкоди, за яких обставин чи якими діями (бездіяльністю) вони заподіяні, в якій грошовій сумі чи в якій матеріальній формі позивач оцінює заподіяну йому шкоду та з чого він при цьому виходить, а також інші обставини, що мають значення для вирішення спору.

Оскільки для наявності зобов`язання з відшкодування шкоди відповідно достатті 1173 ЦК Українипотрібна наявність незаконного рішення, дії чи бездіяльності органу державної влади, наявність шкоди, протиправність дій її завдавача та причинний зв`язок між його діями та шкодою, ці обставини підлягають доказуванню на загальних підставах та відповідно до статей12,81 ЦПК Україниє обов`язком позивача.

Розмір відшкодування моральної (немайнової) шкоди суд визначає залежно від характеру та обсягу страждань (фізичних, душевних, психічних тощо), яких зазнав позивач, характеру немайнових втрат (їх тривалості, можливості відновлення тощо) та з урахуванням інших обставин. Зокрема, враховуються стан здоров`я потерпілого, тяжкість вимушених змін у його життєвих і виробничих стосунках, ступінь зниження престижу, ділової репутації, час та зусилля, необхідні для відновлення попереднього стану, добровільне - за власною ініціативою чи за зверненням потерпілого - спростування інформації редакцією засобу масової інформації. При цьому суд має виходити із засад розумності, виваженості та справедливості.

Під моральною шкодою слід розуміти втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями або бездіяльністю інших осіб.

Моральна шкода може полягати, зокрема: у приниженні честі, гідності, престижу або ділової репутації, моральних переживаннях у зв`язку з ушкодженням здоров`я, у порушенні права власності (в тому числі інтелектуальної), прав, наданих споживачам, інших цивільних прав, у зв`язку з незаконним перебуванням під слідством і судом, у порушенні нормальних життєвих зв`язків через неможливість продовження активного громадського життя, порушенні стосунків з оточуючими людьми, при настанні інших негативних наслідків.

Отже, обов`язковою умовою відшкодування заподіяних збитків та майнової шкоди є порушення прав особи внаслідок незаконних дій або бездіяльності та наявність реального збитку та шкоди.

У статтях1173,1174 ЦК Українивстановлено, що шкода, завдана фізичній або юридичній особі посадовою або службовою особою органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, а також, завдана органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, відшкодовується державою, Автономною Республікою Крим або органом місцевого самоврядування незалежно від вини цих органів чи вини посадової або службової особи.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією, яку Верховний Суд виклав у постанові від 13 лютого 2019 року у справі №757/38064/16-ц.

Враховуючи, що позивач відмовився від отримання продуктового набору підстави для стягнення матеріальної та моральної шкоди з відповідача відсутні. Також при прийнятті рішення суд звертає увагу на те, що позивачем жодними належними доказами не доведено факт завдання йому відповідачем моральних страждань. Суд вважає, що позивачем не доведено заподіяння йому моральної шкоди відповідачем, оскільки він не надав суду належних та допустимих доказів, які би підтверджували вказану обставину. Позивач також не надав суду доказів наявності прямого причинного зв`язку між діяннями відповідача- Височанською селищною радою та заподіянням позивачу моральної шкоди.

За таких підстав суд вважає, що позовні вимоги є необґрунтованим належними доказами, а тому у задоволенні позову слід відмовити.

Суд звертає увагу на те, що за нормами ЦПК України суд не має можливості вийти за межі позовних вимог, а оскільки позивачем не заявлено вимогу щодо зобов`язання відповідача повторно організувати видачу продуктового набору позивачу то дане питання судом при розгляді справи не вирішувалось.

Витрати по сплаті судового збору підлягають віднесенню за рахунок держави, згідно ст.141 ЦПК України, оскільки судовий збір згідно п. 13 ч. 2 ст. 3 Закону України «Про судовий збір» не справляється за подання даного позову.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 9-13, 17, 81, 141, 200, 258, 259, 263-265, 279ЦПК України,

у х в а л и в :

Відмовити у задоволенні позову ОСОБА_1 до Височанської селищної ради Харківського району Харківської області, про відшкодування матеріальної та моральної шкоди, завданої органом місцевого самоврядування.

Судові витрати віднести за рахунок держави.

Апеляційна скаргана рішеннясуду подаєтьсядо Полтавськогоапеляційного судушляхом подачіапеляційної скаргибезпосередньо досуду апеляційноїінстанції протягомтридцяти днівз дняйого проголошення. Якщов судовомузасіданні булооголошено лишевступну тарезолютивну частинисудового рішенняабо уразі розглядусправи (вирішенняпитання)без повідомлення(виклику)учасників справи,зазначений строкобчислюється здня складенняповного судовогорішення. Учасниксправи,якому повнерішення абоухвала судуне буливручені удень йогопроголошення абоскладення,має правона поновленняпропущеного строкуна апеляційнеоскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 цього Кодексу.

позивач ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , місце проживання за адресою: АДРЕСА_2

відповідач Височанська селищна рада Харківського району Харківської області, ЄДРПОУ 04396503, місцезнаходження за адресою: с. Високий Харківського району Харківської області, вул.. Бульварна, 12

Суддя Карина ХАРАБАДЗЕ

Джерело: ЄДРСР 107636343
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку