open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 160/12836/21
Моніторити
Ухвала суду /08.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /28.11.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.05.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.04.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.03.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.03.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.12.2022/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /28.11.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.10.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.09.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Постанова /23.06.2022/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.01.2022/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.01.2022/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.12.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.11.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Постанова /02.11.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.10.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.10.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.08.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.08.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 160/12836/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /08.02.2024/ Касаційний адміністративний суд Постанова /28.11.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.05.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.04.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.03.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.03.2023/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.12.2022/ Третій апеляційний адміністративний суд Рішення /28.11.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /18.10.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.09.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /29.08.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /09.08.2022/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Постанова /23.06.2022/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.01.2022/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.01.2022/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.12.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /17.11.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Постанова /02.11.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.10.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /06.10.2021/ Третій апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /13.08.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд Ухвала суду /02.08.2021/ Дніпропетровський окружний адміністративний суд Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 листопада 2022 року Справа № 160/12836/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Коренева А.О.

розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради, третя особа: Комунальне підприємство "Павлоградське виробниче управління водопроводно-каналізаційного господарства" Павлоградської міської ради, Комунальне підприємство "Павлоградтеплоенерго" Павлоградської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 з позовом до Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради, третя особа: Комунальне підприємство "Павлоградське виробниче управління водопроводно-каналізаційного господарства" Павлоградської міської ради, Комунальне підприємство "Павлоградтеплоенерго" Павлоградської міської ради, в якому позивачка з урахуванням уточненої позовної заяви просить суд:

визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради, прийнятого за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення та надання житлової субсидії від 02 червня 2021 року, яке оформлено повідомленням № 534 від 15 червня 2021 року, про відмову в призначенні житлової субсидії ОСОБА_1 з 01 травня 2021 року за адресою її фактичного проживання: АДРЕСА_1 ;

визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради, прийнятого за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення та надання житлової субсидії від 29 жовтня 2021 року, яке оформлено повідомленням №1311 від 11 листопада 2021 року, про відмову в призначенні житлової субсидії ОСОБА_1 з 01 жовтня 2021 року за адресою її фактичного проживання: АДРЕСА_1 ;

визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради, прийнятого за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення та надання житлової субсидії від 26 травня 2022 року, яке оформлено повідомленням №323 від 10 червня 2022 року, про відмову в призначенні житлової субсидії ОСОБА_1 з 01 травня 2022 року за адресою її фактичного проживання: АДРЕСА_1 ;

визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради при розгляді заяв ОСОБА_1 про призначення та надання житлової субсидії від 02 червня 2021 року, від 29 жовтня 2021 року, від 26 травня 2022 року, які виразились у включенні до заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, що перешкоджає призначенню житлової субсидії, сум заборгованості домогосподарства за адресою: АДРЕСА_1 :

-перед Комунальним підприємством «Павлоградтеплоенерго» Павлоградської міської ради в розмірі 12 535,43 грн. станом на 01 травня 2021 року, на 01 жовтня 2021 року, на 01 травня 2022 року, по якій минула позовна давність, оскільки з 01 січня 2012 року відсутні нарахування за послугу централізованого теплопостачання, та відсутня оплата сум із складу цієї заборгованості в період з 01 січня 2012 року до 01 травня 2022 року;

-перед Комунальним підприємством «Павлоградське виробниче управління водопроводно-каналізаційного господарства» Павлоградської міської ради в розмірі 2302,55 грн. станом на 01 червня 2021 року, на 01 листопада 2021 року, на 01 травня 2022 року, по якій минула позовна давність, оскільки вказана сума була нарахована за послугу централізованого водопостачання та водовідведення в період з 01 листопада 2006 року до 01 травня 2010 року, після чого відсутня оплата сум із складу цієї заборгованості в період з 01 травня 2010 року по 01 травня 2022 року;

-перед Комунальним підприємством «Павлоградське виробниче управління водопроводно-каналізаційного господарства» Павлоградської міської ради в розмірі 2466.01 грн. станом на 01 червня 2021 року, в розмірі 4388,96 грн. станом на 01 листопада 2021 року, в розмірі 7520,34 грн. станом на 01 травня 2022 року, яка накопичилась внаслідок тривалого періоду, з 21 квітня 2020 року до цього часу, розгляду судами справи №185/2596/20 за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Павлоградське виробниче управління водопроводно-каналізаційного господарства» Павлоградської міської ради про зобов`язання вчинити певні дії;

та які виразились у відмові в призначенні житлової субсидії з підстави відсутності у ОСОБА_1 : - реєстрації за місцем фактичного проживання у квартирі за адресою: АДРЕСА_1 : - договору найму (оренди) вказаної квартири; - документу про перебування на обліку як внутрішньо переміщеної особи;

зобов`язати Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради повторно розглянути заяви ОСОБА_1 від 02 червня 2021 року, від 29 жовтня 2021 року, від 26 травня 2022 року про призначення та надання житлової субсидії на неопалювальний період з 01 травня 2021 року по 30 вересня 2021 року, на опалювальний період з 01 жовтня 2021 року по 30 квітня 2022 року, на неопалювальний період з 01 травня 2022 року по 30 вересня 2022 року і під час повторного розгляду і прийняття рішень утриматися від вчинення протиправних дій, а саме:

відмовляти в призначенні житлової субсидії ОСОБА_1 за адресою фактичного проживання: АДРЕСА_1 з підстав відсутності: реєстрації за місцем проживання за вказаною адресою, договору найму (оренди) щодо вказаної квартири, документу про перебування на обліку як внутрішньо переміщена особа;

враховувати як заборгованість з оплати житлово-комунальних послуг, що перешкоджає призначенню житлової субсидії:

-заборгованість перед Комунальним підприємством «Павлоградтеплоенерго» Павлоградської міської ради в сумі 12535,41 грн. станом на 01 травня 2021 року, на 01 жовтня 2021 року, на 01 травня 2022 року, як таку, щодо якої минула позовна давність;

-заборгованість перед Комунальним підприємством «Павлоградське виробниче управління водопроводно-каналізаційного господарства» Павлоградської міської ради в сумі 2302,55 грн. станом на 01 червня 2021 року, на 01 жовтня 2021 року, на 01 травня 2022 року, як таку, щодо якої минула позовна давність;

-заборгованість перед Комунальним підприємством «Павлоградське виробниче управління водопроводно-каналізаційного господарства» Павлоградської міської ради в сумі 2466,01 грн. станом на 01 червня 2021 року, в сумі 4388,96 грн. станом на 01 листопада 2021 року, в сумі 7520,34 грн. станом на 01 травня 2022 року, як таку, що виникла внаслідок тривалого періоду, з 21 квітня 2020 року до цього часу, розгляду судами спору у справі №185/2596/20 за позовом ОСОБА_1 до Комунального підприємства «Павлоградське виробниче управління водопроводно-каналізаційного господарства» Павлоградської міської ради про зобов`язання вчинити певні дії;

визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради при розгляді заяви ОСОБА_1 про призначення та надання житлової субсидії від 29 жовтня 2021 року, яка виразилась у невчиненні дій по збору інформації щодо обігріву квартири з використанням побутових електроприладів, передбаченої абзацами 1-3 пункту 8 Положення про порядок призначення житлових субсидій, яке затвердженепостановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848із змінами, а саме: не складений акт обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства і не вирішено питання, з повідомленням заявниці ОСОБА_1 , стосовно форми акту обстеження стану зовнішньо- і внутрішньобудинкових електромереж щодо їх відповідності вимогам нормативно-правових актів та уповноважених осіб (організація, комісія, інше), які мають право на складання такого акту по домогосподарству за адресою: АДРЕСА_1 ;

зобов`язати Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради при повторному розгляді заяви ОСОБА_1 від 29 жовтня 2021 року про призначення та надання житлової субсидії на опалювальний період з 01 жовтня по 30 квітня 2022 року вчинити дії щодо складання акту обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства і вирішення питання стосовно форми акту обстеження стану зовнішньо- і внутрішньобудинкових електромереж щодо їх відповідності вимогам нормативно-правових актів та стосовно уповноважених осіб (організація, комісія, інше), які мають право на складання такого акту по домогосподарству за адресою: АДРЕСА_1 .

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 жовтня2022 року відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Цією ж ухвалою відповідачу було надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали провідкриття провадження у справі.

17 жовтня 2022 року до суду надійшла заява ОСОБА_1 ,в якій просила:встановити строки для подання до суду позивачем відповіді на відзив, відповідачемзаперечення, третіми особамипояснень щодо позову або відзиву у адміністративній справі №160/12836/21 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради, треті особи Комунальне підприємство «Павлоградське виробниче управління водопроводно-каналізаційного господарства» Павлоградської міської ради і Комунальне підприємство «Павлоградтеплоенерго» Павлоградської міської ради про визнання протиправним і скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, про що постановити ухвалу.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду 18 жовтня 2022 року заяву ОСОБА_1 про встановлення строку на подання заяв по суті справи - повернуто заявнику без розгляду.

08 листопада 2022 року до суду надійшов відзив Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради на позовну заяву ОСОБА_1 в якому позовні вимоги не визнав, просив в задоволенні позову відмовити в повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції відповідачем зазначено, що ОСОБА_1 звернулась до Управління із заявами про призначення та надання житлової субсидії. Разом із заявами були наданні декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. Так в заявах та поданих деклараціях Позивачка зазначає, що квартира АДРЕСА_2 , це її фактичне місце проживання, проте не надала договір наймання (оренди), а також не надала підтвердження того, що Позивач є внутрішньо переміщеною особою. Крім того, зазначили, що у позивачки наявна заборгованість за послуги з водопостачання, водовідведення, теплопостачання. У зв`язку з чим, Управлінням відповідно до пп 14/5 та п.22 Положенням про порядок призначення житлових субсидій , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848, прийнятті рішення про відмову в призначенні житлової субсидії Позивачу з 01.05.2021 року (повідомлення №534 від 15.06.2021); з 01.10.2021 року (повідомлення № 1311 від 11.11.2021р.); з 01.05.2022 року (повідомлення № 323 від 10.06.2022року).

22 листопада 2022 року до суду надійшла відповідь ОСОБА_1 на відзив Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради, в якій позивачка зазначила про безпідставність доводів Відповідача щодо невизнання позову, оскільки приймати рішення щодо призначення/непризначення житлової субсидії можливо лише після збору всієї належної інформації, переліченої в нормах Положення №848, яку Відповідач не зібрав та протиправно прийняв три рішення про відмову в призначенні житлової субсидії ОСОБА_1 за адресою фактичного проживання: АДРЕСА_1 , які оскаржені в цьому позові. Крім того, просила стягнути з відповідача понесені судові витрати, які пов`язанні з розглядом справи у сумі 231,50 грн.

Треті особи своїм правом на подання пояснень не скористались.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини.

Судом встановлено наступне, що ОСОБА_1 02 червня 2021 року звернулася до Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради із заявою про призначення та надання житлової субсидії на неопалювальний період з 01 травня 2021 року. До заяви була надана декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.

Управлінням відповідно до п.п. 14.5 та п.22 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848, прийнято рішення про відмову у призначенні житлової субсидії позивачу з 01 травня 2021 року (повідомлення №534 від 15.06.2021).

29 жовтня 2021 року ОСОБА_1 звернулася до Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради із заявою про призначення та надання житлової субсидії на опалювальний період з 01 січня 2021 року. До заяви була надана декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.

Управлінням відповідно до п.п. 14.5 та п.22 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848, прийнято рішення про відмову у призначенні житлової субсидії позивачу з 01 травня 2021 року (повідомлення №1211 від 11.11.2021).

26 травня 2022 року ОСОБА_1 звернулася до Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради із заявою про призначення та надання житлової субсидії на неопалювальний період з 01 травня 2022 року. До заяви була надана декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.

Управлінням відповідно до п.п. 14.5 та п.22 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848, прийнято рішення про відмову у призначенні житлової субсидії позивачу з 01 травня 2022 року (повідомлення №323 від 10.06.2022).

Не погоджуючись з вказаними рішеннями, діями та бездіяльністю відповідача позивач звернулася до суду з даним позовом.

Розглядаючи спір по суті судом встановлено наступне.

Як слідує з оскаржуваних рішень підставою для їх прийняття стали наступні підстави: відповідно до довідки про забезпеченість житловою площею, розмір платежів за житло та комунальні послуги, де зазначена інформація про склад сім`ї (зареєстровано «0») та наявність заборгованості за послуги з водопостачання та водовідведення, теплопостачання. Керуючись п.п. 14.5 та п.22 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848, відповідачем прийнято рішення про відмову у призначенні житлової субсидії.

В обґрунтування протиправності прийнятих рішень позивач зазначає, що вона зареєстрована за адресою: АДРЕСА_3 , житлове приміщення 808 на підставі Договору купівлі-продажу нерухомого майна від 03.03.2016. У зв`язку з відсутністю можливості користуватися належним майном та розглядом районним судом позову про виселення осіб, які самоправно вселилися до житлового приміщення, позивач тимчасово мешкає в місті Павлоград в квартирі своєї матері, що належить їй на праві спільної часткової власності згідно свідоцтва про право спадщини за заповітом. Вказує, що відсутність реєстрації у домоволодінні за місцем проживання не може бути підставою для не призначення субсидії. Крім того зазначає, що із приписів пп.14.5 Положення №848 в редакції від 22.05.2021 чітко слідує, що заборгованість по оплаті житлово-комунальних послуг повинна братися за останні три роки (в межах позовної давності).

Таким чином, спір у даній справі виник з приводу права позивача на отримання житлової субсидії у зв`язку з відсутністю зареєстрованих у житловому приміщенні з приводу якого заявлялося право на субсидію, та наявність заборгованості за послуги з водопостачання та водовідведення, теплопостачання.

Як слідує з наданих документів, ОСОБА_1 зареєстрована за адресою АДРЕСА_3 .

Відповідно до Свідоцтва про право на спадщину за заповітом від 06 квітня 1999 року серії АВА №506727 ОСОБА_1 прийняла у спадщину разом з сестрою ОСОБА_2 в рівних частинах житлові приміщення, в тому числі трикімнатну квартиру за адресою: АДРЕСА_1 .

Згідно Довідки управляючого ОСББ «Соборна, 54» ОСОБА_1 мешкає за адресою: АДРЕСА_1 .

Статтею 46 Конституції Українивизначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулюєЗакон України від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII «Про житлово-комунальні послуги».

Відповідно до пункту 7 частини першої статті 4 вищевказаного Закону, до повноважень Кабінету Міністрів України належить, зокрема, встановлення порядку надання пільг та житлових субсидій населенню в частині забезпечення надання житлових субсидій як частки вартості житлово-комунальних послуг, у тому числі їх виплати у грошовій формі.

Отже, з аналізу наведених норм спеціального Закону, яким врегульовано правові відносини у сфері надання житлово-комунальних послуг, вбачається, що єдиним органом який може визначати умови призначення та порядок надання громадянам житлових субсидій є Кабінет Міністрів України.

З метою спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива Кабінетом Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848затвердженоПоложенняпро порядок призначення житлових субсидій (далі - Положення № 848).

Це Положення визначає механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті Мінсоцполітики для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі, умови призначення та порядок надання громадянам таких житлових субсидій:

щомісячної житлової субсидії на оплату внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, а також житлово-комунальних послуг, а саме:

- житлової послуги - послуги з управління багатоквартирним будинком;

- комунальних послуг - послуг з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами;

щомісячної житлової субсидії на оплату внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, а також витрат на управління багатоквартирним будинком, в якому створено об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельний (житловий) кооператив (далі - об`єднання), та витрат на комунальні послуги в такому будинку;

житлової субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива один раз на рік.

В розумінні пункту 3 Положення № 848 житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою вразливим споживачам житлово-комунальних послуг - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком, витрати на комунальні послуги, витрати на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в такому будинку. Суми призначеної, але не виплаченої у зв`язку із смертю одержувача житлової субсидії виплачуються одному із членів домогосподарства, з урахуванням яких призначалася субсидія, за письмовим зверненням такої особи, поданим протягом трьох місяців після смерті одержувача.

Відповідно до пункту 4 та пункту 5 Положення, право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).

Житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, установленого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 р.№ 1156Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії

Згідно пункту 9 Положення призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюються структурними підрозділами з питань соціального захисту населення.

Заяви про призначення та надання житлової субсидії заформоюзгідно з додатком 1 (далі - заява) з необхідними документами приймаються від громадян структурними підрозділами з питань соціального захисту населення. З 1 січня 2021 р. заяви з необхідними документами приймаються від громадян структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних держадміністрацій лише у разі надіслання їх поштою або в електронній формі (через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики, інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування або Єдиний державний веб-портал електронних послуг).

Заяви з необхідними документами також приймаються уповноваженими посадовими особами виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади (далі - посадові особи виконавчого органу) та посадовими особами центру надання адміністративних послуг, які передають їх протягом трьох робочих днів з дати їх надходження відповідному структурному підрозділу з питань соціального захисту населення.

До 1 липня 2021 року посадова особа виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг, яка приймає заяву з необхідними документами, за наявності технічної можливості реєструє заяву та формує електронну справу (заповнює відповідні електронні форми з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики) і не пізніше наступного робочого дня надсилає електронну справу відповідному структурному підрозділу з питань соціального захисту населення засобами електронного зв`язку через інформаційні системи Мінсоцполітики з дотриманням вимог Законів УкраїниПро електронні документи та електронний документообіг,Про електронні довірчі послуги,Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.

З 1 липня 2021 року заяви з необхідними документами приймаються посадовими особами виконавчого органу або центру надання адміністративних послуг виключно з формуванням електронної справи.

Заяви з необхідними документами (після формування електронної справи) у паперовому вигляді передаються відповідному структурному підрозділу з питань соціального захисту населення не рідше ніж раз на два тижні.

Інформація про призначені житлові субсидії вноситься структурним підрозділом з питань соціального захисту населення до Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій.

Таким чином, системний аналіз наведених правових положень свідчить про те, що право на отримання субсидії мають громадяни України, що проживають у житлових приміщеннях (будинках).

Перелік обставин, за яких не призначається субсидія, визначений у пункті 14 Положення № 848.

Для призначення субсидії особа повинна звернутися до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення та надати документи, визначені пунктом 43 Положення №848. За результатами розгляду заяви та поданих документів структурний підрозділ з питань соціального захисту населення приймається одне з рішень, визначених п. 60 Положення №848.

В залежності від прийнятого структурним підрозділом рішення, чітко визначено порядок повідомлення особи, яка звернулася із заявою про призначення субсидії. Зокрема, у разі прийняття рішення про призначення (непризначення) житлової субсидії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття в паперовому або електронному (за наявності адреси електронної пошти) вигляді або смс-повідомленням.

В той же час, у разі прийняття рішення про відмову в призначенні житлової субсидії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття лише у паперовому вигляді з врученням відповідного повідомлення під особистий підпис із зазначенням причин відмови і порядку оскарження прийнятого рішення.

Пунктом 57 Положення передбачено, що у разі коли документи, передбачені пунктом 43 цього Положення, подано не в повному обсязі, житлова субсидія призначається за умови надходження документів, яких не подано одночасно із заявою, протягом 30 днів з дня подання заяви.

У разі коли протягом 30 календарних днів після отримання повідомлення про необхідність виправлення помилки заявник не вчинив дій щодо її виправлення та/або не подав документи, передбачені пунктом 43 цього Положення, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення приймаєрішення про відмову у призначенні житлової субсидії,про що інформує заявника в порядку, встановленому пунктом 62 цього Положення (п. 59).

Відповідно до пункту 60 Положення № 848 структурним підрозділом з питань соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання зазначених документів приймається рішення про: призначення житлової субсидії; непризначення житлової субсидії (у разі, коли за результатами розрахунку житлової субсидії її розмір має нульове або від`ємне значення); відмову в призначенні житлової субсидії; подання документів на розгляд комісії.

Згідно з пунктом 79 Порядку №848 структурні підрозділи з питань соціального захисту населення без звернення громадян збирають необхідну інформацію у порядку, передбаченому пунктами 50-59 цього Положення, і протягом 10 днів після отримання зазначеної інформації приймають рішення про призначення, непризначення, відмову в призначенні житлової субсидії або подання документів на розгляд комісії та інформують про прийняте рішення громадян у порядку, визначеному пунктами 61-63 цього Положення.

Таким чином, судом встановлено, що вказаним Положенням чітко встановлено порядок та повноваження структурного підрозділу з питань соціального захисту населення щодо розгляду заяви та прийняття рішення щодо призначення/непризначення житлової субсидії.

Під час звернення до суду позивачем зазначено, що 25 серпня 2020 року Дніпропетровським окружним адміністративним судом прийнято рішення в адміністративні справі №160/6181/20 визнано протиправним та скасовано рішення Управлінням соціального захисту населення Павлоградської міської ради, яке оформлено повідомленням №692 від 27.11.2019 про не призначення субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг з 01.10.2019; зобов`язано Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 30.09.2019 про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі з 01.10.2019 з урахуванням висновків суду, викладених у судовому рішенні.

Згідно змісту мотивувальної частини вказаного судового рішення, судом встановлено, що «серед обставин, за яких житлова субсидія не призначається, відсутнє посилання на пункт 22 Положення №848, законодавцем не визначено серед обставин, за яких не призначається субсидія, таку обставину як відсутність реєстрації у домоволодінні за місцем проживання».

Звільнення від доказування з підстав установлення преюдиційних обставин в іншому судовому рішенні, передбачене частиною четвертою статті 78 КАС України, варто розуміти так, що учасники адміністративного процесу не зобов`язані повторно доказувати ті обставини, які були встановлені чинним судовим рішенням в іншій адміністративній, цивільній або господарській справі, якщо в цій справі брали участь особи, щодо яких відповідні обставини встановлені.

Тобто, за змістом частини четвертої статті 78 КАС України учасники адміністративного процесу звільнені від надання доказів на підтвердження обставин, які встановлені судом при розгляді іншої адміністративної, цивільної чи господарської справи. Натомість такі учасники мають право посилатися на зміст судового рішення у відповідних справах, що набрало законної сили, в якому відповідні обставини зазначені як установлені.

Для спростування преюдиційних обставин учасник адміністративного процесу, який ці обставини заперечує, повинен подати суду належні та допустимі докази. Ці докази повинні бути оцінені судом, що розглядає справу, у загальному порядку за правилами статті 90 КАС України.

Таким чином, суд зазначає, що посилання відповідача як на підставі для відмови у призначенні житлової субсидії на пункт 22 Положення №848 є необґрунтованим та таким, що не відповідає вимогам законодавства.

Щодо спору відносно посилання відповідач як на підставу відмови у призначенні субсидії на пункт 14.5 Положення №848, судом встановлено наступне.

Так, підпунктом 5 пункту 14 Положення №848 (в редакції станом на дати подання позивачем заяв про отримання субсидій, а саме 02.06.2021 та 29.10.2021) встановлено випадки, коли житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), зокрема, якщо структурним підрозділом з питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність простроченої понад три місяці (на дату надання такої інформації) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, строк позовної давності якої не минув і загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії (крім заборгованості за послугу з постачання та розподілу природного газу, що нарахована виконавцем комунальної послуги з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників газу та у зв`язку з приведенням об`ємів використаного природного газу побутовими споживачами до стандартних умов).

З 18.11.2021 у вказану норму внесено зміну, а саме збільшено розмір порогу заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, строк позовної давності якої не минув і загальна сума якої перевищує 40 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії.

Відповідна норма не застосовується під час призначення субсидії громадянам на наступний період у разі, коли Мінсоцполітики не забезпечено фінансування житлових субсидій таким громадянам. У разі коли, за даними Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, виконавцем послуги з постачання та розподілу природного газу всупереч рішенням зазначеної Комісії щодо заборони під час здійснення комерційних розрахунків за використаний побутовими споживачами природний газ приводити об`єми такого газу у відповідність із стандартними умовами відповідні нарахування проведено, заборгованість за таким виконавцем не враховується; Житлова субсидія у випадку, передбаченому абзацом першим цього підпункту, призначається з початку опалювального (неопалювального) сезону за умови документального підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі) протягом двох місяців з початку такого сезону, в іншому випадку - з місяця, що настає за тим, у якому до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення надійшло документальне підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі) (пп.5 п. 14 Положення).

Згідно з пунктами 81-83 Положення №848 у разі отримання інформації про наявність заборгованості за житлово-комунальні послуги та/або внесків/платежів об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком, що відповідає вимогам, визначеним упідпункті 5пункту 14 цього Положення, житлова субсидія на наступний період не призначається, про що структурний підрозділ з питань соціального захисту населення інформує громадянина у порядку, визначеномупунктом 62цього Положення, або відповідна інформація зазначається у платіжному документі.

Якщо протягом двох місяців з дати отримання повідомлення про відмову в призначенні житлової субсидії на наступний період громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або уклав договір про її реструктуризацію, або оскаржив наявність заборгованості в судовому порядку, житлова субсидія призначається з початку такого періоду.

Зазначений строк продовжується на час хвороби заявника, що підтверджується документально.

Якщо громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або уклав договір про її реструктуризацію, або оскаржив наявність заборгованості в судовому порядку в строк понад два місяці з дати отримання повідомлення про відмову в призначенні житлової субсидії на наступний період, житлова субсидія в такому разі призначається з місяця, що настає за місяцем, в якому громадянин вчинив такі дії, після подання нових заяви і декларації.

Так, відповідно до матеріалів адміністративної справи судом встановлено наступні обставини.

Згідно Довідки про забезпеченість житловою площею та розмір платежів за житло, що видана ОСББ «Соборна,54» за ОСОБА_1 рахується заборгованість за житло станом на 01.05.2021 15,22 грн.

Згідно Довідки про забезпеченість житловою площею, розмір платежів за житло та комунальні послуги №296 від 03.06.2021 перед КП «Павлоградводоканал» у ОСОБА_1 рахується заборгованість станом на 01.06.2021 у розмірі 4768,56 грн., заборгованість понад три місяці 3568,86 грн.

Згідно довідки КП «ГИРАЦ» ПГС заборгованість станом на 01.02.2021 перед Павлоградтеплоенерго складає 12535,43 грн., перед Павлоградводоканал 3568,86 грн.; станом на 01.05.2021 перед Павлоградтеплоенерго складає 12535,43 грн., перед Павлоградводоканал 4768,56 грн.

Згідно довідки про забезпеченість житловою площею, розмір платежів та комунальні послуги №1821 від 01.11.2021 заборгованість перед КП «Павлоградводоканал» станом на 01.11.2021 складає 6691,51 грн., заборгованість понад 3 місяці 5541.96 грн.

Згідно довідки про забезпеченість житловою площею, розмір платежів за житло та комунальні послуги №403 від 27.05.2022 заборгованість перед КП «Павлоградське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» ПМР станом на 01.05.2022 складає 9822,89 грн., заборгованість понад три місяці 8374,13 грн.

Позивачем також надано лист КП «Павлоградтеплоенерго» від 29.04.2021 №1243, відповідно до якого зазначено, що нарахування за надану послугу з постачання теплової енергії у квартирі АДРЕСА_2 було призупинено з 01.01.2013 на підставі акту КП «Павлоградтеплоенерго» про самовільне втручання в систему централізованого опалення (демонтаж радіаторів). Заборгованість за надану послугу, що склалася станом на 01.01.2013 складає 12535,43 грн. та на сьогоднішній день не сплачена.

Позивачем також надано лист КП «Павлоградське виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства» ПМР від 18.03.2020 №689, відповідно до якого зазначено, що з урахуванням строків позовної давності, за період з 01.04.2017 по 28.02.2020 за адресою заборгованість є незмінною. Заборгованість за адресою виникла з 01.11.2006 по 01.05.2010 в зв`язку з проживанням споживачів, які, відповідно, користувалися послугами з водопостачання та водовідведення. Оскільки не надано жодних доказів непроживання споживачів за заначений період, маєте сплатити заборгованість станом на 01.03.2020 в сумі 2345,56 грн. або реструктуризувати її, відповідно до Закону України «Про реструктуризацію заборгованості з квартирної плати, плати за житлово-комунальні послуги, спожиті газ та електроенергію».

Суд зазначає, що за змістом ст.ст. 16, 19, 26 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» відносини у сфері житлово-комунальних послуг регулюються виключно на договірних засадах.

Так, відповідно до частини 2 статті 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг є: власник, споживач, виконавець, виробник.

Згідно статті 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», споживачі зобов`язані оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.

Відповідно до Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, які затверджені постановою Кабінету міністрів України від 21.07.2005 №630, плата за надані послуги вноситься споживачем відповідно до показань засобів обліку води і теплової енергії або затверджених нормативів (норм) споживання на підставі платіжного документа (розрахункової книжки, платіжної квитанції тощо) або відповідно до умов договору на встановлення засобів обліку. Розрахунковим періодом для оплати послуг є календарний місяць. Плата за послуги вноситься не пізніше 20 числа місяця, що настає за розрахунковим (п. 18 Правил).

Відповідно до вимог статті 67 Житлового кодексу України, плата за комунальні послуги (водопостачання, газ, електрична, теплова енергія та інші послуги) береться крім квартирної плати за затвердженими в установленому порядку тарифами.

Згідно з положеннями статті 68 Житлового кодексу України, наймач зобов`язаний своєчасно вносити плату за комунальні послуги.

Згідно статті 162 Житлового кодексу України, плата за комунальні послуги у жилому приміщенні, що належить громадянинові, береться крім квартирної плати за затвердженими в установленому порядку тарифами, у строки визначені угодою сторін. Наймач зобов`язаний своєчасно вносити плату за комунальні послуги.

Відповідно до статті 525 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до вимог пункту 3 статті 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та «Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної води та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з центрального опалення, постачання холодної води та гарячої води і водовідведення» затвердженого Постановою Кабінету Міністрів від 21.07.05 року №630, споживач зобов`язаний вчасно вносити плату за комунальні послуги.

Відповідно до статті 8 Закону України від 16 липня 1999 року «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (із змінами та доповненнями) бухгалтерський облік на підприємстві ведеться безперервно з дня реєстрації підприємства до його ліквідації.

Питання організації бухгалтерського обліку на підприємстві належать до компетенції його власника або уповноваженого органу (посадової особи) відповідно до законодавства та установчих документів. Підприємство самостійно визначає облікову політику підприємства, обирає форму бухгалтерського обліку як певну систему регістрів обліку, порядку і способу реєстрації та узагальнення інформації в них з додержанням єдиних засад, встановлених цим Законом, та з урахуванням особливостей своєї діяльності і технології обробки облікових даних, розробляє систему і форми внутрішньогосподарського (управлінського) обліку, звітності і контролю господарських операцій, визначає права працівників на підписання бухгалтерських документів, затверджує правила документообігу і технологію обробки облікової інформації, додаткову систему рахунків і регістрів аналітичного обліку.

За змістом статті 9 вказаного Закону підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Згідно з пунктом 14.1.11 статті 14 Податкового кодексу України визначено термін «безнадійна заборгованість» - це заборгованість за зобов`язаннями щодо яких минув строк позовної давності.

Наказом Міністерства фінансів України від 08 жовтня 1999 року №237, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25 жовтня 1999 року за №725/4018, затверджено Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 10 «дебіторська заборгованість» (з наступними змінами і доповненнями), яке визначає методологічні засади формування у бухгалтерському обліку інформації про дебіторську заборгованість та її розкриття у фінансовій звітності.

У пункті 4 вказаного Положення визначено поняття безнадійної дебіторської заборгованості як поточної дебіторської заборгованості, щодо якої існує впевненість про її неповернення боржником або за якою минув строк позовної давності.

Відповідно до пункту 11 Положення виключення безнадійної дебіторської заборгованості з активів здійснюється з одночасним зменшенням величини резерву сумнівних боргів. У разі недостатності суми нарахованого резерву сумнівних боргів безнадійна дебіторська заборгованість списується з активів на інші операційні витрати. Сума відшкодування раніше списаної безнадійної дебіторської заборгованості включається до складу інших операційних доходів боржником або за якою минув строк позовної давності.

Відповідно до Інструкції з обліку коштів, розрахунків та інших активів бюджетних установ, затвердженої наказом Державного казначейства України від 26.12.2003 року №242 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 23.01.2004 року за №106/8705, безнадійна дебіторська заборгованість - поточна дебіторська заборгованість, щодо якої є впевненість про неповернення її боржником або за якою строк позовної давності минув.

Враховуючи зазначене, прострочена дебіторська заборгованість є безнадійною у випадках: коли прострочена дебіторська заборгованість обліковується за суб`єктами господарювання, які ліквідовані без правонаступників та виключені з Єдиного державного реєстру підприємств, організацій та установ: коли установами вжито всіх заходів по проведенню претензійно-позовної роботи, інших заходів щодо стягнення заборгованості відповідно до чинного законодавства.

Списання сум дебіторської заборгованості здійснюється відповідно до Інструкції про кореспонденцію субрахунків бухгалтерського обліку для відображення основних господарських операцій бюджетних установ, затвердженої наказом Державного казначейства України від 10 липня 2000 року №61 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 14 серпня 2000 року за №497/4718.

Таким чином, виходячи із розуміння Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», Податкового кодексу України та Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 10 «Дебіторська заборгованість», затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08 жовтня 1999 року №237, виключення з активів підприємства (списання) безнадійної дебіторської заборгованості, в тому числі за якою минув строк позовної давності, є господарською діяльністю підприємства.

Отже, з огляду на викладене, суд приходить до висновку, що особовий рахунок, відкритий на ім`я споживача житлово-комунальних послуг, є документом внутрішньогосподарського обліку господарських операцій і списання з цього внутрішнього господарського документа будь-яких сум є правом надавачів послуг.

Інформаційний обмін щодо наявної заборгованості здійснюється Управлінням через електронні інформаційні ресурси, шляхом формування довідки з зазначенням забезпечення житловою площею, розміру платежів за житло та комунальні послуги (довідка формується через електронний ресурс з Комунальним підприємством «Міський інформаційно-розрахунковий аналітичний центр» Павлоградської міської ради.

Як слідує з матеріалів справи, звертаючись до суду із даним позовом, ОСОБА_1 посилалась на пропуск строку позовної давності щодо стягнення заборгованості, не заперечуючи факту існування зобов`язань перед постачальниками комунальних послуг.

При цьому, суд звертає увагу, що Положенням чітко передбачено вичерпний перелік документів щодо заборгованості особи, що звернулася за призначенням житлової субсидії, який зобов`язує особу надати документально підтверджену сплату заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження наявності заборгованості в судовому порядку. Таких доказів позивачем суду не надано. Надання інших доказів позивачем щодо заборгованості не є належними та такими, що судом не враховуються з огляду на вищевикладене.

Посилання в позовні заяві на судові рішення, які містяться в Єдиному державному реєстрі судових рішень, не спростовують обставини щодо наявності заборгованості за житло та комунальні послуги.

Виходячи з вказаних правових норм в їх сукупності, суд вважає, що посилання в рішеннях про відмову у призначенні житлової субсидій за спірні періоди на підставі пункту 14.5 Положення, відповідач діяв в межах наданих йому повноважень.

При цьому, суд зазначає, що оскаржувані рішення Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради, яке оформлено повідомленням № 534 від 15 червня 2021 року, про відмову в призначенні житлової субсидії ОСОБА_1 з 01 травня 2021 року, рішення, яке оформлено повідомленням № 1311 від 11 листопада 2021 року, про відмову в призначенні житлової субсидії ОСОБА_1 з 01 жовтня 2021 року, рішення, яке оформлено повідомленням № 323 від 10 червня 2022 року, про відмову в призначенні житлової субсидії ОСОБА_1 з 01 травня 2022 року є рішеннями суб`єкта владних повноважень, та повинні відповідати до ч. 2 статті 2 КАС України.

Таким чином, посилання в рішеннях на п.22 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848, як на одну з підстав для відмови в призначенні житлової субсидії, є порушенням вимог закону в частині змісту оскаржуваних рішень, як акту індивідуальної дії.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення суб`єктом владних повноважень конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку про скасування рішення Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради, яке оформлено повідомленням № 534 від 15 червня 2021 року, про відмову в призначенні житлової субсидії ОСОБА_1 з 01 травня 2021 року, рішення, яке оформлено повідомленням № 1311 від 11 листопада 2021 року, про відмову в призначенні житлової субсидії ОСОБА_1 з 01 жовтня 2021 року, рішення, яке оформлено повідомленням № 323 від 10 червня 2022 року, про відмову в призначенні житлової субсидії ОСОБА_1 з 01 травня 2022 року в цілому, оскільки вони прийнятті відповідачем не на підставі та не у спосіб, що передбачений законодавством України, не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття такого рішення, як протиправні.

Згідно з частинами першою та другою статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Відповідно до частини першої статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод і практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (абз.10 п.9 Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003р. № 3-рп/2003).

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Відтак, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Крім того, в рішеннях Європейського суду з прав людини склалася практика, яка підтверджує, що дискреційні повноваження не повинні використовуватися свавільно, а суд повинен контролювати рішення, прийняті на підставі реалізації дискреційних повноважень, максимально ефективно (див. рішення у справі "HasanandChaush v. Bulgaria", заява №. 30985/96).

Отже, адміністративний суд, з урахуванням фактичних обставин, зобов`язаний здійснити ефективне поновлення порушених прав, а не лише констатувати факт наявності неправомірних дій. Для цього адміністративний суд наділений повноваженнями, зокрема, щодо зобов`язання відповідача вчинити певні дії, або ж прийняти рішення, і це прямо вбачається з п.4 ч.2 ст.245 КАС України.

З урахуванням наведеного, з метою ефективного та належного захисту порушеного права позивача за встановлених обставин, суд вважає за необхідне зобов`язати Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради повторно розглянути заяви ОСОБА_1 від 02 червня 2021 року, від 29 жовтня 2021 року, від 26 травня 2022 року про призначення та надання житлової субсидії на неопалювальний період з 01 травня 2021 року по 30 вересня 2021 року, на опалювальний період з 01 жовтня 2021 року по 30 квітня 2022 року, на неопалювальний період з 01 травня 2022 року по 30 вересня 2022 року.

При цьому, суд наголошує, що відповідач при розгляді відповідних заяв позивача повинен врахувати висновки суду, викладені у цьому рішенні.

Щодо позовних вимог про визнання протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради при розгляді заяви ОСОБА_1 про призначення та надання житлової субсидії від 29 жовтня 2021 року, яка виразилась у невчиненні дій по збору інформації щодо обігріву квартири з використанням побутових електроприладів, передбаченої абзацами 1-3 пункту 8 Положення про порядок призначення житлових субсидій, яке затвердженепостановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року №848із змінами, а саме: не складений акт обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства і не вирішено питання, з повідомленням заявниці ОСОБА_1 , стосовно форми акту обстеження стану зовнішньо- і внутрішньобудинкових електромереж щодо їх відповідності вимогам нормативно-правових актів та уповноважених осіб (організація, комісія, інше), які мають право на складання такого акту по домогосподарству за адресою: АДРЕСА_1 ;

Відповідно до пункту 8 Положення № 848, якщо в установленому порядку здійснено відключення споживачів від централізованого опалення (теплопостачання) і громадяни для обігріву приміщень використовують побутові електроприлади, для розрахунку розміру житлових субсидій в опалювальний сезон застосовуються соціальні нормативи на комунальну послугу з постачання та розподілу електричної енергії для індивідуального опалення.

Зазначені розрахунки здійснюються на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства та акта обстеження стану зовнішньо- і внутрішньобудинкових електромереж щодо їх відповідності вимогам нормативно-правових актів, що проведені організаціями, які здійснюють обслуговування таких мереж.

Форма акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства затверджується Мінсоцполітики.

У разі використання для обігріву житлових приміщень індивідуальних електроопалювальних установок, введених в експлуатацію в установленому порядку, що підтверджується документально, під час розрахунку розміру житлової субсидії в опалювальний сезон застосовуються соціальні нормативи на комунальну послугу з постачання та розподілу електричної енергії для індивідуального опалення та соціальні нормативи на комунальну послугу з постачання та розподілу електричної енергії для побутових потреб.

З аналізу вказаної норми зазначений акт складається лише з метою розрахунку розміру житлових субсидій в опалювальний сезон. Враховуючи те, що рішення щодо призначення житлової субсидії відповідачем не приймалося, обов`язку щодо складання даного акту у відповідача не виникало.

Відтак позовні вимоги в цій частині є такими, що не підлягають задоволенню.

Щодо позовної вимоги відносно визнання протиправними дії Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради при розгляді заяв ОСОБА_1 про призначення та надання житлової субсидії від 02 червня 2021 року, від 29 жовтня 2021 року, від 26 травня 2022 року, які виразились у включенні до заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, що перешкоджає призначенню житлової субсидії, сум заборгованості домогосподарства за адресою: АДРЕСА_1 , суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 50 Положення №848 для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості про:

доходи осіб та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування Пенсійним фондом України у порядку, встановленому Пенсійним фондом України та Мінсоцполітики;

доходи осіб з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, а також групу платників єдиного податку, до якої належить фізична особа - підприємець, що обрала спрощену систему оподаткування, - ДПС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном;

перетин державного кордону особами, у яких обов`язково зазначаються дати перетину державного кордону, - Держприкордонслужбою;

наявність в осіб транспортних засобів - уповноваженими органами МВС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та МВС;

реквізити документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство або право іноземця або особи без громадянства на законних підставах перебувати на території України, - ДМС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та МВС;

склад зареєстрованих у житлових приміщеннях (будинках) осіб - органами місцевого самоврядування або уповноваженими ними органами;

забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами - управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг, у яких зазначається:

- розмір цін і тарифів на житлово-комунальні послуги і платежів за такі послуги;

- розмір внесків/платежів об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком та комунальні послуги в такому будинку.

суму простроченої понад три місяці (на дату подання такої інформації) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, строк позовної давності якої не минув, а також суму простроченої понад три місяці (на дату подання такої інформації) заборгованості з оплати абонентського обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються за індивідуальними договорами про надання комунальних послуг або за індивідуальними договорами з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання комунальних послуг.

До суми такої заборгованості за послугу з постачання та розподілу природного газу не включається заборгованість, що нарахована виконавцем комунальної послуги з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників газу та у зв`язку з приведенням об`ємів використаного природного газу побутовими споживачами у відповідність із стандартними умовами.

Якщо звернення за призначенням субсидії надійшло через Портал Дія, відповідний структурний підрозділ з питань соціального захисту населення отримує необхідну для призначення субсидії інформацію згідно зПорядком організації електронної інформаційної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10 травня 2018 р. № 357 Деякі питання організації електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів (Офіційний вісник України, 2018 р., № 41, ст. 1450).

Таким чином, вказаним пунктом чітко встановлено перелік відомостей, які підлягають з`ясуванню під час прийняття рішення щодо призначення житлової субсидії. Відтак позовні вимоги в цій частині є такими, що не підлягають задоволенню.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність вказаних вище доказів окремо, а також достатність і взаємний зв`язок цих доказів у їх сукупності, суд вважає, що позивачем доведено наявність підстав для часткового задоволення заявлених вимог.

Щодо питання про розподіл судових витрат, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 9 ч.1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір», позивачка звільнена від сплати судового збору за подання цього позову, а відтак питання його відшкодування не вирішується.

Проте, згідно з ч.1 ст.132 КАС України, судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Відповідно до п.5 ч.3 ст.132, ч. 1 ст. 138 КАС України встановлено, що до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати, пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи. Розмір витрат, пов`язаних з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів та вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою справи до розгляду, встановлюється судом на підставі договорів, рахунків та інших доказів.

На підтвердження понесених судових витрат пов`язаних з розглядом справи, які складаються із витрат на відправлення кореспонденції до суду і витрат на копіювання документів для учасників справи ОСОБА_1 надала до суду чеки: на 35,00 грн. і 3,00 грн. на 21,50 грн. і 3,00 грн. на чеки на 47,00 грн. і 2,00 грн.; чеки на 29,00 грн. і 2,00 грн.; чеки на 23,00 грн. і 2,00 грн. чек на 32,00 грн., чек на 32,00 грн. на загальну суму 231,50 грн.

На підставі ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати розподіляються пропорційно до задоволених вимог позивача.

Отже, оскільки позовну заяву задоволено частково, понесенні судові витрати підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у розмірі пропорційному до задоволених позовних вимог у сумі 115,75 грн.

Відповідно до частини 5статті 250 Кодексу адміністративного судочинства України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Керуючись ст. ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради, третя особа: Комунальне підприємство "Павлоградське виробниче управління водопроводно-каналізаційного господарства" Павлоградської міської ради, Комунальне підприємство "Павлоградтеплоенерго" Павлоградської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради, прийнятого за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення та надання житлової субсидії від 02 червня 2021 року, яке оформлено повідомленням №534 від 15 червня 2021 року, про відмову в призначенні житлової субсидії ОСОБА_1 з 01 травня 2021 року за адресою її фактичного проживання: АДРЕСА_1 .

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради, прийнятого за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення та надання житлової субсидії від 29 жовтня 2021 року, яке оформлено повідомленням №1311 від 11 листопада 2021 року, про відмову в призначенні житлової субсидії ОСОБА_1 з 01 жовтня 2021 року за адресою її фактичного проживання: АДРЕСА_1 .

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради, прийнятого за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення та надання житлової субсидії від 26 травня 2022 року, яке оформлено повідомленням №323 від 10 червня 2022 року, про відмову в призначенні житлової субсидії ОСОБА_1 з 01 травня 2022 року за адресою її фактичного проживання: АДРЕСА_1 .

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради повторно розглянути заяви ОСОБА_1 від 02 червня 2021 року, від 29 жовтня 2021 року, від 26 травня 2022 року про призначення та надання житлової субсидії на неопалювальний період з 01 травня 2021 року по 30 вересня 2021 року, на опалювальний період з 01 жовтня 2021 року по 30 квітня 2022 року, на неопалювальний період з 01 травня 2022 року по 30 вересня 2022 року, з урахуванням висновків суду, викладених у рішенні.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Павлоградської міської ради (51400, Дніпропетровська область, м. Павлоград, вул. Центральна, 47, код ЄДРПОУ 03192170) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати у розмірі 115,75 грн. (сто п`ятнадцять гривень 75 копійок).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя А.О. Коренев

Джерело: ЄДРСР 107564797
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку