ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 листопада 2022 року Справа № 160/13497/22
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіПрудника С.В. розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 з урахуванням уточненої позовної заяви, яку подано до суду 09.09.2022 року, звернувся 01.09.2022 року (29.08.2022 року направлена засобами поштового зв`язку) до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, в якій просить суд:
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 21910427, вул. Набережна Перемоги, 26, м. Дніпро, 49094) здійснити перерахунок та виплату, з урахуванням виплачених сум, пенсії ОСОБА_1 шляхом включення з 01.10.2017 року до складу грошового забезпечення з якого обчислюється пенсія, яке визначено у 2017-2022 роках, індексацію грошового забезпечення в сумі 3002 грн. 63 копійки, без обмеження максимального розміру пенсії внаслідок зміни прожиткового мінімуму (з урахуванням надбавок, у т.ч. для непрацюючих пенсіонерів, які мають на своєму утриманні непрацездатних членів сім`ї, відповідно ст.16 п."а" Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" від 09.04.1992 № 2262-ХІІ), підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством).
Означені позовні вимоги вмотивовані тим, що розрахунок виплати індексації грошового забезпечення, шляхом включення її до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія за вересень-грудень 2017 року свідчить, що Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області обрало 24 місячний термін обрахунку середнього розміру її виплати при наявності даних лише за 21 місяць її нарахування за довідкою №718 військової частини НОМЕР_1 . Наведене свідчить, що ГУ ПФУ в Дніпропетровській області суттєво зменшило щомісячний розмір нарахування даного виду виплат за 2017 рік, а в подальшому взагалі протиправно припинило їх нарахування та поточну виплату.
24.10.2022 року ГУ ПФУ в Дніпропетровській області до суду подано відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечив щодо задоволення позовних вимог. В обґрунтування своєї правової позиції зазначено наступне. Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.04.2021 року у справі № 160/2259/21 зобов`язано Головне управління здійснити з 01.01.2018 року та з 01.04.2019 року перерахунок та виплату пенсії позивача, виходячи з відсоткового значення розміру пенсії 83% сум грошового забезпечення, з урахуванням виплачених сум; зобов`язано Головне управління здійснити з 05.03.2019 перерахунок та виплату пенсії позивача, без обмеження максимальним розміром. На виконання рішення суду від 30.04.2021 року у справі № 160/2259/21 позивачу проведено перерахунок пенсії з 01.04.2019 року з розмірі 70% від грошового забезпечення 24 220 грн. 25 коп., яке зазначено у довідці від 19.08.2020 року за № ФД 115271, яка надана ІНФОРМАЦІЯ_1 на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб». Після проведеного перерахунку основний розмір пенсії позивача 70% від грошового забезпечення склав 16 954 грн. 18 коп. Отже, до основного розміру пенсії позивача встановлені наступні надбавки та підвищення: підвищення учаснику бойових дій в розмірі 25 відсотків від прожиткового мінімуму встановленого для осіб, які втратили працездатність; щомісячна цільова допомога на прожиття учасника бойових дій в розмірі 40,00 грн.; надбавка на 2 непрацездатних членів сім`ї відповідно до пункту «а» статті 16 Закону №2262 в розмірі 50% від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на кожного.
Відповідно до пункту 2 «Прикінцевих положень» Закону України від 08.07.2011 № 3668-IV «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» (далі -Закон № 3668) пенсіонерам, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом і в яких розмір пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) перевищує максимальний розмір пенсії (щомісячного довічного грошового утримання), встановлений цим Законом, виплата пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) здійснюється без індексації, без застосування положень частин другої та третьої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та проведення інших перерахунків, передбачених законодавством, до того часу, коли розмір пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) відповідатиме максимальному розміру пенсії (щомісячного довічного грошового утримання), встановленому цим Законом.
На виконання рішення суду від 30.04.2021 року № 160/2259/21 розмір підвищення учасника бойових дій та надбавку на непрацездатних членів сім`ї обчислено у відсотковому співвідношенні від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, який встановлено на дату, з якої судом зобов`язано провести перерахунок пенсії., а саме, на 01.04.2019 року. Отже, загальний розмір пенсійної виплати позивача склав 18 865 грн. 43 коп. Доплата на виконання рішення суду за період з 01.04.2019 року по 30.11.2021 року становить 245 787 грн. 00 коп. Законом України від 15 грудня 2020 року № 1082-ІХ «Про Державний бюджет України на 2021 рік» з 01.12.2021 року розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлено нарівні 1934 грн. 00 коп. Законом України від 02 грудня 2021 року № 1928-ІХ «Про Державний бюджет України на 2022 рік» з 01.01.2022 року розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлено нарівні 1 934 грн. 00 коп., з 01.07.2022 року - 2027 грн. 00 коп. Статтею 43 Закону № 2262 передбачено, що максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність. Таким чином, з 01.12.2021 року та з 01.07.2022 року після проведеного перерахунку підвищення учасника бойових дій та надбавки на утриманців виплата пенсії позивача здійснювалась у розмірі 19 340 грн. 00 коп., а з 01.07.2022 року здійснюється у розмірі 20 270 грн. 00 коп., з урахуванням обмеження, передбаченого статтею 43 Закону № 2262.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.04.2022 у справі № 160/2862/22 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок, нарахування та виплату позивачу пенсію починаючи з 01.10.2017 року, шляхом включення до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, індексацію грошового забезпечення на підставі довідки розрахунку та виплати індексації грошового забезпечення від 28.12.2021 року № 718 військової частини НОМЕР_1 . Враховуючи те, що в рішенні суду не визначено кінцевої дати періоду, за який слід здійснювати перерахунок пенсії, тому перерахунок здійснено до внесення змін до норм законодавства, тобто до 01.01.2018 року (дата з якої проводився перерахунок пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб»). Доплата на виконання рішення суду за період з 01.10.2017 року по 31.12.2017 року становить 5 517 грн. 33 коп.
16.02.2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 118 Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році відповідно до якої з 01.03.2022 року розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 та 36 Закону № 2262-ХІІ підвищуються на коефіцієнт збільшення у розмірі 1,14, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом.
Звертаючи увагу на те, що розмір пенсії позивача, який був обчислений на виконання рішення суду від 30.04.2021 року у справі № 160/2259/21 перевищує максимальний розмір, визначений статтею 43 Закону № 2262-ХІІ (з 01.01.2022 року - 19 430 грн. 00 коп., з 01.07.2022 року - 20 270 грн. 00 коп.), для підвищення пенсії позивачу на коефіцієнт збільшення у розмірі 1,14 відповідно до Постанови №118 відсутні підстави.
Згідно статті 8 Закону № 2262-ХІІ виплата пенсій, у тому числі додаткових пенсій, доплат, надбавок та підвищень до них, компенсаційних виплат, встановлених законодавством, звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей забезпечується за рахунок Державного бюджету України.
Відповідно з частинами 1 та 2 статті 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету можна здійснювати лише за наявності відповідного бюджетного призначення, встановленого законом про Державний бюджет України.
Положеннями пунктів 20, 29 частини першої статті 116 Бюджетного кодексу України визначено, що взяття зобов`язання без відповідних бюджетних та здійснення видатків бюджету без встановлених бюджетних призначень або з їх перевищенням всупереч цьому кодексу чи закону про Державний бюджет України є порушенням бюджетного законодавства.
Нараховані на виконання рішень суду кошти виплачуються в межах затверджених бюджетних призначень на погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду.
Водночас, бюджет Пенсійного фонду України на 2022 рік на сьогодні не затверджено. Сума коштів на погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішеннями суду буде визначена у бюджеті Пенсійного фонду України на 2022 рік після його затвердження. Отже, доплату на виконання рішення суду буде здійснено позивачу після бюджетних асигнувань, виділених на цю мету.
З 01.07.2022 року виплата пенсії позивачу здійснюється у розмірі 20 270 грн. 00 коп., який обчислено на виконання вище вказаного рішення суду та з урахуванням постанови № 118. Також слід зазначити, що вказаним рішенням суду не зобов`язано органи Пенсійного фонду України перерахувати пенсію позивачу з 01.12.2019 року без обмеження максимального розміру.
Таким чином, покладені судом зобов`язання вчинити дії щодо перерахунку пенсії позивачу Головним управлінням виконані в порядку та в межах повноважень, покладених на управління Пенсійного фонду України.
Відтак, спір, щодо виплати пенсії без обмеження максимальним розміром - відсутній.
За відомостями з витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.09.2022 року зазначена вище справа розподілена та 02.09.2022 року передана судді Пруднику С.В.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.09.2022 року вказану позовну заяву було залишено без руху через невідповідність вимогам ст. ст. 160, 161 КАС України.
У встановлений ухвалою суду від 06.09.2022 року строк позивач усунув недоліки адміністративного позову.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.10.2021 року відкрито провадження в адміністративній справі, призначено розгляд за правилами спрощеного провадження без виклику учасників справи.
Справа розглянута в межах строку розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження, встановленогостаттею 258 Кодексу адміністративного судочинства України- в межах шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Дослідивши всі документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню частково, виходячи з наступних підстав.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 проходив військову службу за контрактом у військовій частині НОМЕР_2 (Оперативне командування « ІНФОРМАЦІЯ_2 » Сухопутних військ Збройних Сил України) на посаді начальника відділу пропаганди управління по роботі з особовим складом, допущеного до тимчасового виконання обов`язків заступника начальника управління морально-психологічного забезпечення до 30.09.2017р.
Згідно з посвідченням серії НОМЕР_3 , виданим Управлінням персоналу штабу військової частини НОМЕР_2 від 12 березня 2015 року, ОСОБА_1 має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій.
Наказом Міністра оборони України (по особовому складу) №659 від 19 вересня 2017 року полковника ОСОБА_1 , колишнього начальника відділу пропаганди управління по роботі з особовим складом, допущеного до тимчасового виконання обов`язків заступника начальника управління морально-психологічного забезпечення, звільнено з військової служби в запас за п. «а» ч.6 ст.26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» від 25.03.1992 №2232-XII (у зв`язку із закінченням строку контракту), з правом носіння військової форми одягу.
Наказом командира військової частини НОМЕР_2 (по стройовій частині) від 30.09.2017 року №214 позивача з 30.09.2017 року виключено зі списків особового складу частини та всіх видів забезпечення, а також направлено для зарахування на військовий облік ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Як зазначив позивач у поданій до суду позовній заяві, 01.10.2017 року ІНФОРМАЦІЯ_1 останньому було призначено пенсію за вислугу років військової служби (30 років) у розмірі 70% грошового забезпечення.
Відповідно до положень Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб" від 09.04.1992 року № 2262-ХІІ позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області.
Довідкою військової частини НОМЕР_2 від 13.10.2017 року №1314/10/696 визначено які щомісячні додаткові види грошового забезпечення нараховувались позивачу з жовтня 2015 року по вересень 2017 року, і з яких сплачено страхові внески на загальнообов`язкове пенсійне страхування.
Також, позивач зазначив у позові, що військова частина НОМЕР_2 знаходиться на фінансовому забезпеченні у військовій частині НОМЕР_1 .
За реплікацією «Діловодство спеціалізованого суду» встановлено, що рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.06.2020 року у справі 160/3313/20 позовну заяву ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) до Військової частини НОМЕР_2 (код ЄДРПОУ НОМЕР_5 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 ) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задоволено у повному обсязі.
Визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_2 (код ЄДРПОУ НОМЕР_5 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 ) щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 року по 30.09.2017 року.
Зобов`язано військову частину НОМЕР_2 (код ЄДРПОУ НОМЕР_5 , місцезнаходження: АДРЕСА_2 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 , місце проживання: АДРЕСА_1 ) індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 року по 30.09.2017 року.
Означене судове рішення набрало законної сили 23.12.2020 року.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.04.2021 року у справі №160/2259/21 адміністративний позов задовольнити частково.
Визнано протиправним дії Головною управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо відмови здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до наданої довідки № ФД 115271 від 19.08.2020 року ІНФОРМАЦІЯ_4 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з урахуванням окладу за посадою, військовим званням, відсоткової надбавки за вислугу років та додаткових видів грошового забезпечення.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити з 01 квітня 2019 року перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до довідки ІНФОРМАЦІЯ_4 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії № ФД 115271 від 19.08.2020 року без обмеження максимального розміру пенсії, з урахуванням проведених платежів, з нарахуванням та виплатою компенсації втрати частини доходу.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Означене судове рішення набрало законної сили 07.10.2021 року.
З матеріалів справи убачається, що на виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 01.06.2020 року у справі №160/3313/20, військовою частиною НОМЕР_1 складено довідку розрахунку та виплати індексації грошового забезпечення від 28.12.2021 року №718, відповідно до якої сума нарахованої індексації за період з січня 2016 року по вересень 2017 року склала 63055,42 грн., з відрахуванням податків сума індексації складає 62109,59 грн.
Листом від 04.01.2022 року №7/10009/4 ІНФОРМАЦІЯ_5 направив до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області документи про нараховану позивачу індексації з проханням розгляду питання по суті.
28.12.2021 року позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області із заявою про перерахунок пенсії, додавши до заяви довідку розрахунку та виплати індексації грошового забезпечення від 28.12.2021 року №718.
Позивач, вважаючи неправомірними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо не проведення перерахунку пенсії шляхом включення до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, індексації грошового забезпечення, звернувся до суду з даним позовом.
За наслідкам и розгляду даної позовної заяви, рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.04.2022 року у справі №160/2862/22 позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (вул. Набережна Перемоги, 26, м. Дніпро, 49094, код ЄДРПОУ 21910427), третя особа військова частина НОМЕР_1 ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_6 ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково.
Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо не проведення перерахунку пенсії ОСОБА_1 шляхом включення до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, індексації грошового забезпечення.
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок, нарахування та виплату пенсії ОСОБА_1 , починаючи з 01.10.2017 року, шляхом включення до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, індексацію грошового забезпечення на підставі довідки розрахунку та виплати індексації грошового забезпечення від 28.12.2021 року №718 військової частини НОМЕР_1 .
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
Розподіл судових витрат не здійснювався.
Означене судове рішення набрало законної сили 06.05.2022 року.
У поданій до суду позовній заяві позивач також зазначив, що на чисельні його заяви про видачу довідки про нарахування індексації грошового забезпечення за останніх два роки служби, 28.12.2021 року військовою частиною НОМЕР_1 було виготовлено довідку за №718, про розрахунок та виплату індексації грошового забезпечення позивачу за 21 місяць, з січня 2016 року по вересень 2017 року. Тож, 28.12.2021 року, на підставі статті 23 Постанови правління ПФУ від 31.01.2007 року № 3-1 (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15.02.2007 року за № 135/13402), якою було затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", позивач надав до уповноваженого структурного підрозділу ( ІНФОРМАЦІЯ_5 ) відомості як "додатковий матеріал", щодо збільшення грошового забезпечення особі МО України, а саме довідку від 28.12.2021 року №712 військової частини НОМЕР_7 про розрахунок та виплату індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 (з січня 2016 по вересень 2017 року) для подачі зазначених даних до ГУПФУ у Дніпропетровській області для перерахунку пенсії. Також на підставі пункту 7 Постанови правління ПФУ від 31.01.2007 року № 3-1 через уповноважений структурний підрозділ було надано заяву на перерахунок пенсійного забезпечення Позивача за формою 1 даної постанови ПФУ з додаванням копій відповідних документів (паспорт, ідентифікаційний код). Листом від 04.01.2022 року №7/10009/4 ІНФОРМАЦІЯ_5 направив до ГУ ПФУ в Дніпропетровській області відповідне повідомлення з проханням розгляду питання по суті.
Позивач стверджує, що відповідач перерахунок, нарахування та виплату пенсії йому з включенням до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, індексації грошового забезпечення в добровільному порядку не здійснив. За рішенням суду від 05 квітня 2022 року у справі № 160/2862/22 ГУ ПФУ в Дніпропетровській області було зобов`язано здійснити перерахунок, нарахування та виплату пенсії ОСОБА_1 , починаючи з 01.10.2017 року, шляхом включення до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, індексацію грошового забезпечення на підставі довідки розрахунку та виплати індексації грошового забезпечення від 28.12.2021 року №718 військової частини НОМЕР_1 . Проте 19.08.2022 року із листа заступника начальника відділу розгляду звернень ГУ ПФУ в Дніпропетровській області від 15.07.2022 року №21179-15065/ч-01/8-0400/22 позивачу стало відомо, що нарахування зі включенням до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія індексації грошового забезпечення проведено лише з 01.10.2017 року по 31.12.2017 року і становить 5517,33 грн. З 01.01.2018 року поточна виплата на підставі рішення суду та довідки від 28.12.2021 року №718 не здійснюється. За повідомленням посадових осіб ГУ ПФУ в Дніпропетровській області, "оскільки в рішенні суду не визначено кінцевої дати періоду, за який слід здійснювати перерахунок пенсії, тому перерахунок здійснено до внесення змін до норм законодавства, тобто до 01.01.2018 року (дата з якої проводився перерахунок пенсії відповідно по постанови кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №103 "Про перерахунок пенсії особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб"). Також відповідачем в своєї діяльності не враховується і рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 квітня 2021 року у справі № 160/2259/21, щодо зобов`язання ГУ ПФУ в Дніпропетровській області здійснити з 01 квітня 2019 року перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 відповідно до довідки ІНФОРМАЦІЯ_6 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії № ФД 115271 від 19.08.2020 року без обмеження максимального розміру пенсії, з урахуванням проведених платежів, з нарахуванням та виплатою компенсації втрати частини доходу. Крім того, розрахунок виплати індексації грошового забезпечення, шляхом включення її до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія за вересень-грудень 2017 року свідчить, що Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області обрало 24 місячний термін обрахунку середнього розміру її виплати при наявності даних лише за 21 місяць її нарахування за довідкою №718 військової частини НОМЕР_1 . (Загальна сума нарахувань) 63055,42 грн. / 24 місяці ("нібито" останні календарні місяці служби, за рішенням відповідача) = 2627,31 грн.; 2627,31 грн. х 0,7 = 1839,11 грн. (щомісячна виплата, яку ГУ ПФУ нарахувало за 2017 рік). (Загальна сума нарахувань) 63055,42 грн. / 21 місяць (фактичні місяці в довідці) = 3002,64 грн. Тож, 3002,64 грн. х 0,7 = 2101,85 грн. (щомісячна виплата, яка підлягає нарахуванню та виплаті на переконання позивача).
Таким чином позивач вважає, що ГУ ПФУ в Дніпропетровській області суттєво зменшило щомісячний розмір нарахування даного виду виплат за 2017 рік, а в подальшому взагалі протиправно припинило їх нарахування та поточну виплату. З таким виконанням та "вільним" трактуванням відповідачем на свою користь рішень судів та обраного обрахунку середньомісячного розміру індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 не згодний.
Судом встановлено, що листом від 15.07.2022 року №21179-15065/Ч-01/8-0400/22 ГУ ПФУ в Дніпропетровській області на звернення позивача від 13.06.2022 року та від 17.06.2022 року повідомило наступне.
«…Відповідно до статті 15 Закону України від 02 жовтня 1996 року № 393/96-ВР «Про звернення громадян» заяви (клопотання) Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, осіб з інвалідністю внаслідок війни розглядаються першими керівниками державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій особисто.
Відповідно до статті 19 зазначеного Закону у разі необхідності та за наявності можливостей розгляд звернень громадян покладається на посадову особу чи підрозділ службового апарату, спеціально уповноважені здійснювати цю роботу, в межах бюджетних асигнувань.
Відповідно до наказу від 23.12.2020 за № 379 Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області надано право заступнику начальника управління обслуговування громадян - начальнику відділу розгляду звернень та його заступнику в межах їх компетенції підписувати від імені Головного управління: відповіді на звернення громадян, запити на інформацію (крім пропозицій (зауважень) Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, осіб з інвалідністю внаслідок війни та жінок, яким присвоєно почесне звання України Мати-героїня); відповіді на адвокатські запити; інформацію до Пенсійного фонду України щодо пенсійного забезпечення громадян; запити та відповіді на листи підприємств, установ і організацій, (крім листування з Центральними органами виконавчої влади, Дніпропетровською обласною державною адміністрацією, Дніпропетровською обласною радою, правоохоронними органами та документів зобов`язального характеру, депутатських звернень та запитів).
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.04.2021 року у справі № 160/2259/21 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити з 01 квітня 2019 року перерахунок та виплату Вашої пенсії відповідно до довідки ІНФОРМАЦІЯ_4 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії №ФД 115271 від 19.08.2020 року без обмеження максимального розміру пенсії, з урахуванням проведених платежів, з нарахуванням та виплатою компенсації втрати частини доходу.
На виконання зазначеного рішення суду проведено перерахунок пенсії позивача з 01.04.2019 року у розмірі 70% від грошового забезпечення 24220,25 грн, яке зазначено у довідці від 19.08.2020 року за № ФД115271, наданої ІНФОРМАЦІЯ_7 , та нараховано компенсацію втрати частини доходів.
Після проведеного перерахунку основний розмір пенсії позивача 70% від грошового забезпечення склав 16 954,18 грн.
Одночасно, до основного розміру пенсії позивачу встановлені наступні надбавки та підвищення:
- підвищення учаснику бойових дій в розмірі 25 відсотків від прожиткового мінімуму встановленого для осіб, які втратили працездатність;
- щомісячна цільова допомога на прожиття учасника бойових дій в розмірі 40,00 грн.;
- надбавка на 2 непрацездатних членів сім`ї відповідно до пункту «а» статті 16 Закону № 2262 в розмірі 50% від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, на кожного.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.06.2022 року у справі № 160/2259/21 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок та виплату пенсії позивача починаючи з 01.04.2019 року на підставі довідки ІНФОРМАЦІЯ_4 про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії №ФД 115271 від 19.08.2020 року, без обмеження пенсії максимальним розміром, з урахуванням проведених платежів, з нарахуванням та виплатою компенсації втрати частини доходу, відповідно до рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 квітня 2021 року у справі № 160/2259/21.
Відповідно до пункту 2 «Прикінцевих положень» Закону України від 08.07.2011 № 3668-VI «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» (далі -Закон № 3668) пенсіонерам, яким пенсія (щомісячне довічне грошове утримання) призначена до набрання чинності цим Законом і в яких розмір пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) перевищує максимальний розмір пенсії (щомісячного довічного грошового утримання), встановлений цим Законом, виплата пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) здійснюється без індексації, без застосування положень частин другої та третьої статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та проведення інших перерахунків, передбачених законодавством, до того часу, коли розмір пенсії (щомісячного довічного грошового утримання) (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) відповідатиме максимальному розміру пенсії (щомісячного довічного грошового утримання), встановленому цим Законом.
На виконання рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30.04.2021 року у справі № 160/2259/21 розмір підвищення учасника бойових дій та надбавки надбавка на непрацездатних членів сім`ї обчислено у відсотковому співвідношенні від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, який встановлено на дату, з якої судом зобов`язано провести перерахунок пенсії., а саме, на 01.04.2019 року.
Загальний розмір позивача пенсійної виплати склав 18865,43 грн.
Доплата на виконання рішення суду за період з 01.04.2019 року по 30.11.2021 року становить 245787 грн.
Законом України від 15 грудня 2020 року № 1082-ІХ «Про Державний бюджет України на 2021 рік» з 01.12.2021 розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлено на рівні 1934,00 грн.
Законом України від 02 грудня 2021 року № 1928-ІХ «Про Державний бюджет України на 2022 рік» з 01.01.2022 розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлено на рівні 1934,00 грн, з 01.07.2022 - 2027,00 грн.
Законом України від 15 грудня 2020 року № 1082-ІХ «Про Державний бюджет України на 2021 рік» з 01.12.2021 розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлено на рівні 1934,00 грн.
Законом України від 02 грудня 2021 року № 1928-ІХ «Про Державний бюджет України на 2022 рік» з 01.01.2022 розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлено на рівні 1934,00 грн, з 01.07.2022 - 2027,00 грн.
Статтею 43 Закону № 2262 передбачено, що максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність.
Таким чином , з 01.12.2021 року та з 01.07.2022 року проведено перерахунок підвищення учасника бойових дій та надбавки на утриманців та виплата позивача пенсії здійснювалась у розмірі 19340 грн., а з 01.07.2022 року здійснюється у розмірі 20 270,00 грн., з урахуванням обмеження, передбаченого статтею 43 Закону № 2262.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду 05.04.2022 року у справі № 160/2862/22 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок, нарахування та виплату позивачу пенсії починаючи з 01.10.2017 року, шляхом включення до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, індексацію грошового забезпечення на підставі довідки розрахунку та виплати індексації грошового забезпечення від 28.12.2021 року № 718 військової частини НОМЕР_1 .
Оскільки в рішенні суду не визначено кінцевої дати періоду, за який слід здійснювати перерахунок пенсії, тому перерахунок здійснено до внесення змін до норм законодавства, тобто до 01.01.2018 року (дата з якої проводився перерахунок пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб»).
Доплата на виконання рішення суду за період з 01.10.2017 року по 31.12.2017 року становить 5517,33 грн.
Відповідно до статті 8 Закону № 2262 виплата пенсій, у тому числі додаткових пенсій, доплат, надбавок та підвищень до них, компенсаційних виплат, встановлених законодавством, звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей забезпечується за рахунок коштів Державного бюджету України.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету можна здійснювати лише за наявності відповідного бюджетного призначення, встановленого законом про Державний бюджет.
Згідно з пунктами 20 та 29 частини першої статті 116 Бюджетного кодексу України взяття зобов`язань без відповідних бюджетних асигнувань та здійснення видатків бюджету з перевищенням бюджетних призначень є порушенням бюджетного законодавства. Нараховані на виконання рішень суду кошти виплачуються в межах затверджених бюджетних призначень та погашення заборгованості з пенсійних виплат за рішенням суду.
Отже, доплату на виконання рішень суду, винесених на користь позивача, та компенсацію втрати частини доходів буде здійснено після надходження бюджетних асигнувань, виділених на цю мету.
Таким чином, покладені судом зобов`язання вчинити дії щодо перерахунків позивачу пенсії виконані Головним управлінням Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області в порядку, встановленому судовим рішенням, та в межах повноважень, покладених на управління Пенсійного фонду України…».
Вважаючи такі дії ПФУ протиправними, позивач звернувся до суду із даною позовною заявою.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд зазначає наступне.
Надаючи оцінку спірним обставинам, суд врахував ч.2ст.19 Конституції України, якою встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
У ч. 1ст. 46 Конституції Українизакріплено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Так, щодо перерахунку та виплати пенсії з урахуванням індексації грошового забезпечення, суд зазначає таке.
Статтею 18 Закону УкраїниПро державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантіївід 05.10.2000 №2017-ІІІ (даліЗакон №2017-ІІІ) визначено, що законами України з метою надання соціальної підтримки населенню України в цілому та окремим категоріям громадян встановлюються державні гарантії, зокрема, щодо індексації доходів населення з метою підтримання достатнього життєвого рівня громадян та купівельної спроможності їх грошових доходів в умовах зростання цін.
Державні соціальні гарантії є обов`язковими для всіх державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (ч.2ст.19 Закону №2017-ІІІ).
Статтею 9 Закону №2011-XIIпередбачено, що грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановленихКонституцією Українигарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України регульованоЗаконом України від 3 липня 1991 року № 1282-ХІІПро індексацію грошових доходів населення(даліЗакон №1282-ХІІ).
Згідно зіст.1 Закону №1282-ХІІіндексація грошових доходів населеннявстановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
Статтею 2 цього Законупередбачено, що індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема оплата праці (грошове забезпечення).
Отже, індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій, спрямованою на підтримання купівельної спроможності населення України шляхом підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг. При цьому проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язковим для всіх юридичних осіб - роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.
Для вирішення спору суд врахував висновки ВерховногоСуду (даліВС) у постанові від 03.04.2019 у справі №638/9697/17, які обов`язкові для врахування судом відповідно до ч.5ст.242 КАС України.
ВС у вказаному рішенні зазначив, що індексації підлягають всі грошові доходи населення, які не мають разового характеру, а не тільки грошове забезпечення військовослужбовців, а також те, що здійснення індексації врегульовано окремим законом, до якогостаття 9 Закону №2011-ХІІмістить відсилочну норму, колегія суддів судової палати дійшла висновку, що механізм індексації має універсальний характер і питання її врахування до складу грошового забезпечення для призначення пенсії за вислугу років не регулюється положеннямиЗакону №2011-XIIабоЗакону №2262-ХІІ.
Статтею 6 Закону №1282-ХІІвстановлено, що у разі виникнення обставин, передбаченихстаттею 4 цього Закону, у встановленому законом порядку здійснюється перегляд розмірів: заробітної плати; пенсій; державної соціальної допомоги; стипендій, що виплачуються студентам державних та комунальних вищих навчальних закладів. Перегляд зазначених у частині першій цієї статті гарантій здійснюється у розмірах, що визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін.
Згідно зістаттею 4 Закону №1282-ХІІіндексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка. Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цьогоЗакону.
Пунктом 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженогопостановою КМУ від 17 липня 2003 №1078, передбачено, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення.
Правове регулювання виплати індексації визначає умови (коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації), з настанням яких виникає право на щомісячне отримання суми індексації у структурі заробітної плати (грошового забезпечення) до настання обставин (підвищення тарифних ставок, окладів), за яких виплата розрахованої суми індексації припиняється до повторного настання обставин, які обумовлюють повторне виникнення права на отримання індексації.
З урахуванням наведеного ВС у постанові від 03.04.2019 у справі №638/9697/17 відступив від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах в частині відсутності підстав для включення до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, отриманої військовослужбовцем індексації грошового забезпечення, викладеного у постановах Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 6 та 13 березня 2019 року у справах №522/11262/16-а (провадження №К/9901/18884/18, К/9901/18886/18) та №522/7855/17 (провадження №К/9901/5388/17, №К/9901/5385/17) відповідно та сформулював наступний правовий висновок.
Незважаючи на наявність спеціального законодавства, зокремаЗакону №2262-ХІІта відповідних підзаконних нормативних актів, якими врегульовуються відносини щодо обчислення (призначення, перерахунку) пенсій військовослужбовцям та наявність спеціального законодавства, зокремаЗакону №2011-ХІІ, яким імперативно визначаються види (складові) грошового забезпечення військовослужбовців, натомість які не врегульовують питання віднесення індексації грошового забезпечення до видів грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, при вирішенні цього питання слід субсидіарно застосовувати положення спеціальних законів щодо механізму проведення індексації, її мети та правової природи (суті), зокремаЗакону №2017-ІІІ,Закону №1282-ХІІ, та Порядку №1078.
Субсидіарне застосування зазначених норм права дає підстави для правового висновку, щоіндексація грошового забезпеченнямає систематичний (щомісячний) характер, а її правова природа полягає у підтриманні купівельної спроможності рівня заробітної плати (грошового забезпечення) внаслідок її знецінення через подорожчання споживчих товарів і послуг, а тому вонамає бути врахована у складі грошового забезпечення військовослужбовців для розрахунку пенсіїза вислугу років, що забезпечує дотримання пенсійних прав осіб, звільнених з військової служби, як складової конституційного права на соціальний захист. В іншому випадку, не врахування індексації при обрахунку пенсії за вислугу років призвело б до застосування для визначення розміру пенсії знеціненого грошового забезпечення.
Як було встановлено судом під час розгляду справи, рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.04.2022 у справі № 160/2862/22 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок, нарахування та виплату позивачу пенсію починаючи з 01.10.2017 року, шляхом включення до складу грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія, індексацію грошового забезпечення на підставі довідки розрахунку та виплати індексації грошового забезпечення від 28.12.2021 року № 718 військової частини НОМЕР_1 .
Відповідач, враховувавши те, що в рішенні суду не визначено кінцевої дати періоду, за який слід здійснювати перерахунок пенсії, на свій власний розсуд здійснив перерахунок за період з 01.10.2017 року по 31.12.2017 року до внесення змін до норм законодавства, тобто до 01.01.2018 року (дата з якої проводився перерахунок пенсії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб»).
У зв`язку із чим, доплата на виконання рішення суду за період з 01.10.2017 року по 31.12.2017 року становить 5 517 грн. 33 коп.
Тому суд дійшов висновку, що відносно позивача у спірних правовідносинах не було дотримано вищевказаних вимог законодавства щодо врахування індексації грошового забезпечення позивача для обрахунку його пенсії з 01.01.2018 року.
Слід зазначити, що частиною 2статті 9Кодексу адміністративного судочинства Українипередбачено, що суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості й забезпечує ефективне поновлення в правах(абзац 10 пункту 9Рішення Конституційного Суду України від 30 січня 2003 року№3-рп/2003).
Європейський суд з прав людини неодноразово у своїх рішеннях, аналізуючи національні системи правового захисту на предмет дотримання права на ефективність внутрішніх механізмів в аспекті забезпечення гарантій, визначених ст. 13 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, вказував, щодля того, щоб бути ефективним, засіб захисту має бути незалежним від будь-якої вжитої на розсуд державних органів дії, бути безпосередньо доступним для тих, кого він стосується (див. рішення від 06.09.2005 р. у справі«Гурепка проти України»(Gurepka v. Ukraine), заява №61406/00, п. 59); спроможним запобігти виникненню або продовженню стверджуваному порушенню чи надати належне відшкодування за будь-яке порушення, яке вже мало місце (див. рішення від 26.10.2000 р. у справі«Кудла проти Польщі»(Kudla v. Poland), заява №30210/96, п. 158) (п. 29 рішення Європейського суду з прав людини від 16.08.2013 р. у справі«Гарнага проти України»(Garnaga v. Ukraine), заява №20390/07).
Таким чином, враховуючи наведені вище обставини, які свідчать про порушення прав позивача та неправомірність дій ПФУ, суд вважає, що належним та достатнім способом захисту порушених прав позивача є:
- визнання дій ГУ ПФУ в Дніпропетровській області протиправними про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2018 року індексації грошового забезпечення відповідно до довідки розрахунку та виплати індексації грошового забезпечення від 28.12.2021 року №718 військової частини НОМЕР_1 ;
- зобов`язання ГУ ПФУ в Дніпропетровській області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з урахуванням індексації грошового забезпечення відповідно до довідки розрахунку та виплати індексації грошового забезпечення від 28.12.2021 року №718 військової частини НОМЕР_1 .
До того ж, на думку суду зобов`язуючи орган державної влади виконати свої дискреційні повноваження суд встановлює справедливість та відновлює баланс взаємодії між органами державної влади та суб`єктами господарювання. Також, що є дуже важливим, суд унеможливлює виникнення вільного трактування та зловживання органами державної влади своїми дискреційними повноваженнями. Дана думка повністю підтверджена рішенням від 16 вересня 2015 року у справі № 21-1465а15 Верховного Суду України, який вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дію чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
При цьому, не підлягають вимоги щодо зобов`язання ГУ ПФУ в Дніпропетровській області здійснити перерахунок та виплату, з урахуванням виплачених сум, пенсії позивача шляхом включення з 01.10.2017 року до складу грошового забезпечення з якого обчислюється пенсія, яке визначено у 2017-2022 роках, індексацію грошового забезпечення в сумі 3002,63 грн., оскільки відповідачем вже проведено перерахунок пенсії період з 01.10.2017 року по 31.12.2017 року та доплата на виконання рішення суду від 05.04.2022 року у справі №160/2862/22 за період з 01.10.2017 року по 31.12.2017 року становить 5 517 грн. 33 коп. В свою ж чергу, визначенняпозивачем конкретного розміру індексації, то суд звертає увагу на те, що розрахунок суми покладається на відповідача, проте як вбачається з матеріалів справи, позивачем самостійно визначено суму індексації.
Щодо нарахування, перерахування та виплати пенсії позивачу з 01 березня 2022 року без обмеження її максимальним розміром та з індексацією, з урахуванням вже виплачених сум, суд зазначає наступне.
Порядок проведення індексацій пенсій врегульований Постановою Кабінету Міністрів УкраїниПро індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році№118 від 16 лютого 2022 року (далі - Постанова №118).
Пунктом 2 Постанови №118 установлено, що з 1 березня 2022 року розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону УкраїниПро пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб(без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації пенсії, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, щомісячної доплати до пенсії, адресної допомоги до пенсійної виплати та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за зазначеним Законом (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей і строк призначення яких до 31 грудня 2021 р. включно, підвищуються на коефіцієнт збільшення, установлений абзацом другим пункту 1 цієїпостанови, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом.
Підвищення пенсії, передбачене абзацом першим цього пункту, встановлюється додатково до щомісячної доплати до пенсії, передбаченоїпостановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 р. № 713Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб.
Підвищення на коефіцієнт збільшення, установлений абзацом другим пункту 1 цієїпостанови, застосовується також у разі поновлення виплати пенсії, призначеної до 31 грудня 2021 р. відповідно до Закону УкраїниПро пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, та перерахунку пенсії відповідно до Закону УкраїниПро пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, крім перерахунків пенсії, що проводилися у період з 1 січня 2021 р. до 28 лютого 2022 р. за рішенням Кабінету Міністрів України відповідно до частини четвертоїстатті 63 зазначеного Закону.
Підвищення пенсії, передбачене цим пунктом, враховується під час подальших перерахунків пенсії відповідно до частини четвертої статті 63 Закону УкраїниПро пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.
Таким чином, позивач має право на підвищення на коефіцієнт збільшення та нарахування індексації до розміру його пенсії з 01.03.2022 року.
З копії перерахунку пенсії (Додаток №6 до позову станом на 29.08.2022 року) вбачається, що пенсійним органом проведено перерахунок пенсії позивача та визначено розмір пенсії позивача у розмірі 16954,18 грн., з урахуванням індексації 19327,77 грн. Індексація базового ОСНП (16954,18*0,140) складає 2373,59 грн. Підсумок пенсії з урахуванням максимального розміру 20 270 грн. Основний розмір пенсії: 70 % грошового забезпечення (вислуга років 30).
У відзиві на позов представник відповідача зазначив, що 16.02.2022 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 118 Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році відповідно до якої з 01.03.2022 року розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 та 36 Закону № 2262-ХІІ підвищуються на коефіцієнт збільшення у розмірі 1,14, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом. Звертаючи увагу на те, що розмір пенсії позивача, який був обчислений на виконання рішення суду від 30.04.2021 року у справі № 160/2259/21 перевищує максимальний розмір, визначений статтею 43 Закону № 2262-ХІІ (з 01.01.2022 року - 19 430 грн. 00 коп., з 01.07.2022 року - 20 270 грн. 00 коп.), для підвищення пенсії позивачу на коефіцієнт збільшення у розмірі 1,14 відповідно до Постанови №118 відсутні підстави.
Стосовно наявності у пункті 2постанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 №118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році"положення про підвищення пенсій з 01.03.2022 "у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом", суд звертає увагу на те, що за загальним правилом вирішення колізій, яке передбачене ч. 3 ст. 7 КАС України, у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.
У зв`язку з цим суд звертає увагу нарішення Конституційного Суду України від 20.12.2016 №7-рп/2016, яким визнано неконституційними положення ч. 7ст. 43 Закону №2262-ХІІ, згідно з яким максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність; тимчасово, у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740 гривень.
Відповідно до ч.5ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 19.02.2020 у справі №520/15025/16-а (провадження №11-1207апп19, пункт 56) сформувала правовий висновок, згідно з яким у разі існування неоднозначного або множинного тлумачення прав та обов`язків особи в національному законодавстві органи державної влади зобов`язані застосувати підхід, який був би найбільш сприятливим для особи.
У спірних відносинах наведене положенняпостанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 №118суперечить приписамЗакону №2262-XIIз урахуваннямрішення Конституційного Суду України від 20.12.2016 №7-рп/2016, які є спеціальними у спірних правовідносинах, а тому підлягають застосуванню відповідачем і судом.
Таким чином, при проведенні перерахунку пенсії позивача на виконання рішення суду пенсійним органом протиправно не виплачено проведену індексацію пенсії позивача відповідно допостанови Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 №118 "Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році".
Зважаючи на встановлені в ході розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовані спірні відносини, обираючи належний та ефективний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо обмеження максимальним розміром пенсійних виплат ОСОБА_1 з 01.03.2022 року та зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області виплачувати ОСОБА_1 пенсію з 01.03.2022 року з урахуванням індексації, встановленоїпостановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 року №118Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 роцібез обмеження максимальним розміром.
Згідно ч. 2ст. 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Відповідно до ч. 1ст. 77 КАС Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
Частиною 2статті 77 КАС Українипередбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, суд вважає вимоги позивача правомірними та такими, що підлягають частковому задоволенню.
Розподіл судових витрат у відповідності до вимог ст. 139 КАС України, за наслідками розгляду даної справи не здійснюється, оскільки позивач у відповідності до ч.1 ст.5 Закону України Про судовий збір звільнений від сплати судового збору.
Керуючись ст. ст. 2, 77, 78, 139, 242-243, 245-246, 258, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області протиправними про відмову у перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2018 року індексації грошового забезпечення відповідно до довідки розрахунку та виплати індексації грошового забезпечення від 28.12.2021 року №718 військової частини НОМЕР_1 .
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з урахуванням індексації грошового забезпечення відповідно до довідки розрахунку та виплати індексації грошового забезпечення від 28.12.2021 року №718 військової частини НОМЕР_1 .
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо обмеження максимальним розміром пенсійних виплат ОСОБА_1 з 01.03.2022 року.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області виплачувати ОСОБА_1 пенсію з 01.03.2022 року з урахуванням індексації, встановленоїпостановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2022 року №118Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 роцібез обмеження максимальним розміром.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимогстатті 255 Кодексу адміністративного судочинства Українита може бути оскаржене встроки, передбачені статтею295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя С. В. Прудник