open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа №443/1447/22

Провадження №2-о/443/63/22

РІШЕННЯ

іменем України

24 листопада 2022 року місто Жидачів

Жидачівський районний суд Львівської області в складі:

головуючого судді Павліва А.І.,

секретар судового засідання Стасів С.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку окремого провадження справу за заявою ОСОБА_1 про встановлення факту смерті на тимчасово окупованій території України,

встановив:

Стислий виклад позиції сторін.

ОСОБА_1 (заявник) подав до суду заяву, заінтересованою особою в якій зазначено Жидачівський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Стрийському районі Львівської області Західного міжрегіонального управління міністерства юстиції (м.Львів), в якій просить встановити факт смерті його батька ОСОБА_2 , який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 у с.ВеселеТокмацького районуЗапорізької областіта помер ІНФОРМАЦІЯ_2 у м. Олешки Херсонського району Херсонської області.

В обґрунтування заяви покликається на те, що ІНФОРМАЦІЯ_2 його батько ОСОБА_2 помер у м. Олешки Херсонського району Херсонської області. Олешківська територіальна громада входить до переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних дій або, які перебувають в тимчасовій окупації станом на 23.07.2022. Тобто, м. Олешки Херсонського району Херсонської області з початку військових дій і по сьогодні є окупованим окупаційними військами російської федерації. Через це його матір не змогла у встановлені законом строки подати заяву про державну реєстрацію смерті його батька та отримати свідоцтво про смерть. Встановлення зазначеного юридичного факту необхідно йому для подання заяви про державну реєстрацію смерті батька, отримання свідоцтва про смерть, щоб у подальшому мати можливість оформити спадкові права.

Заінтересована особа правом на подання відзиву не скористалася.

Заявник у судове засідання не з`явився, однак подав до суду заяву про розгляду справи за його відсутності та підтримання заяви.

Представник заінтересованої особи у судове засідання не з`явилася, однак подала до суду заяву про розгляд справи за її відсутності згідно чинного законодавства.

Заяви, клопотання, подані учасниками справи.

Заявником подано заяву про розгляду справи за його відсутності та підтримання заяви (а.с.24).

Представник заінтересованої особи подано заяву про розгляд справи за її відсутності (а.с.25).

Процесуальні дії у справі.

Ухвалою від 23.11.2022 відкрито провадження у справі та призначено справу до судового розгляду в порядку окремого провадження (а.с.19-20).

Ухвалою судового засідання від 24.11.2022 судом постановлено проводити розгляд справи без фіксування судового процесу за допомогою звукозаписувального технічного засобу (а.с.26).

Суд, з`ясувавши обставини, на які заявник посилається як на підставу заявлених вимог, всебічно, повно, об`єктивно та безпосередньо дослідивши наявні у справі докази, надавши оцінку кожному доказу окремо та зібраним у справі доказам у цілому, доходить висновку, що заява підлягає задоволенню повністю виходячи з такого.

Фактичні обставини, встановлені судом, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.

Дітьми ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , про що наявний відповідний запис у паспорті громадянина України серії НОМЕР_1 (а.с.16).

ОСОБА_1 зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 та є вимушено переселеною особою, що підтверджується відповідною довідкою переселенця (а.с.9-10).

Згідно з лікарським свідоцтвом про смерть №111 від 12.08.2022 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , помер ІНФОРМАЦІЯ_2 м. Олешки Херсонського району Херсонської області у віці 62 роки (а.с.12-13).

Зміст правовідносин.

Правовідносини між сторонами виникли у зв`язку із смертю батька заявника на тимчасово окупованій території України та пропуском встановленого строку для подачі заяви про державну реєстрацію смерті.

Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.

До правовідносин, які стосуються встановлення фактів, що мають юридичне значення, і які виникли між сторонами, підлягають застосуванню норми Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (далі Закон № 1207-VII), Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» (далі Закон № 2398-VI), Цивільного процесуального кодексу України (далі ЦПК України) та Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 жовтня 2000 року № 52/5, за заявами громадян України (далі Правил).

Так, приписами статті 4 Закону № 1207-VII встановлено, що на тимчасово окупованій території на строк дії цього Закону поширюється особливий правовий режим реалізації прав і свобод людини і громадянина.

Згідно з положеннями статті 9 Закону № 1207-VII державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до Конституції та законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.

Громадянам України гарантується дотримання у повному обсязі їхніх прав і свобод, передбачених Конституцією України, у тому числі соціальних, трудових, виборчих прав та права на освіту, після залишення ними тимчасово окупованої території. Гарантії прав, свобод та законних інтересів осіб, які переселилися з тимчасово окупованої території України та перебувають на території України на законних підставах, визначаються Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (стаття 18 Закону № 1207-VII).

Відповідно до вимог частини 2 статті 2 Закону № 2398-VI смерть підлягає державній реєстрації.

Нормою частини 1 статті 17 Закону № 2398-VI передбачено, що державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою.

Заява про державну реєстрацію смерті подається не пізніше трьох днів з дня настання смерті або виявлення трупа, а в разі якщо неможливо одержати документ закладу охорони здоров`я або судово-медичної установи, не пізніше п`яти днів (частина 2 статті 17 Закону № 2398-VI).

Згідно з пунктом 3 Розділу І Правил за заявами громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території України або переселилися з неї, державну реєстрацію актів цивільного стану, внесення змін до актових записів цивільного стану, їх поновлення та анулювання здійснюють відділи державної реєстрації актів цивільного стану за місцем звернення заявника.

Відповідно до підпункту «ґ» пункту 1 підрозділу 5 «Державна реєстрація смерті» Глави ІІІ Правил, підставою для державної реєстрації смерті є рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час.

Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25 квітня 2022 року № 75 «Про затвердження Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 10 жовтня 2022 року», Олешківська міська територіальна громада Херсонської області станом на 10 жовтня 2022 року відноситься до територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).

Заява про встановлення факту смерті особи на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан, або на тимчасово окупованій території України, визначеній такою відповідно до законодавства, може бути подана членами сім`ї померлого, їхніми представниками або іншими заінтересованими особами (якщо встановлення факту смерті особи впливає на їхні права, обов`язки чи законні інтереси) до будь-якого місцевого суду України, що здійснює правосуддя, незалежно від місця проживання (перебування) заявника. (абзац 2 частини 1 статті 317 ЦПК України).

Крім цього, суд застосував норми статей 293, 294 та 317 ЦПК України, які визначають зміст окремого провадження та встановлюють порядок розгляду справ даної категорії.

Застосовані судом вищенаведені норми права регулюють правовідносини щодо встановлення фактів, які мають юридичне значення, визначають обсяг суб`єктивних прав та юридичних обов`язків, якими наділені сторони в цих правовідносинах.

Також, суд зважає на роз`яснення, викладені в пунктах 1, 13 постанови Пленуму Верховного Суду України «Про судову практику в справах про встановлення фактів, що мають юридичне значення» №5 від 31.03.1995.

Мотивована оцінка наведених учасниками справи аргументів щодо наявності чи відсутності підстав для задоволення заяви.

Судом встановлено на підставі безпосередньо досліджених та оцінених наявних у справі доказів, що заявник є сином ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , і який помер ІНФОРМАЦІЯ_2 у м. Олешки Херсонського району Херсонської області у віці 62 роки. Факт смерті ОСОБА_2 підтверджується лікарським свідоцтвом про смерть №111 від 12.08.2022.

Суд зауважує, що Олешківська міська територіальна громада Херсонської області входить до переліку тимчасово окупованих територій України, а відтак аргументи заявника щодо неподання своєчасно заяви про державну реєстрацію смерті його батька, суд вважає такими, що заслуговують на увагу.

Відтак, суд доходить переконання, зважаючи на достатність фактичних даних у їх сукупності, про наявність обґрунтованих підстав для встановлення факту смерті батька заявника ОСОБА_2 12.08.2022 на тимчасово окупованій території України, а саме: у м. Олешки Херсонського району Херсонської області.

Також, суд зауважує, що встановлення факту смерті батька заявника на тимчасово окупованій території України породжує для заявника юридичні наслідки, оскільки усуне перешкоди в реєстрації смерті померлої особи в уповноваженому державному органі України та надасть можливість належним чином оформити спадщину після його смерті.

Враховуючи вищевикладене у своїй сукупності, суд вважає, що заяву слід задовольнити повністю.

Керуючись статтями 10, 19, 81, 89, 259, 263-265, 268, 293, 294, 317, 319 Цивільного процесуального кодексу України, суд,

ухвалив:

Заяву ОСОБА_1 (зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , фактичне місце проживання: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 ) про встановлення факту смерті на тимчасово окупованійтериторії України задовольнити повністю.

Встановити факт смерті ОСОБА_2 ,який народився ІНФОРМАЦІЯ_1 ус. Веселе Токмацького району Запорізької області, 12.08.2022 на тимчасово окупованійтериторії України м. Олешки Херсонського району Херсонської області.

Допустити негайне виконання цього рішення.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Оскарження рішення не зупиняє його виконання.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Дата складення повного судового рішення 24 листопада 2022 року.

Головуючий суддя А.І. Павлів

Джерело: ЄДРСР 107495841
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку