open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 листопада 2022 року справа № 580/2651/22

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами загального позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1 , Військової частини НОМЕР_1 , третя особа Міністерство оборони України про визнання протиправними дій, скасування наказу про мобілізацію,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_2 ), Військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_3 ) в якому з урахуванням уточнених позовних вимог, просить:

-визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 по призову за мобілізацією капітана у відставці за станом здоров`я ОСОБА_1 ;

-визнати протиправним та скасувати п.п. 1.5 п. 1 Наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 (по стройовій частині) від 25.02.2022 №36 про призов за мобілізацією військовозобов`язаного ...до команди А-7322 військової частини НОМЕР_1 АДРЕСА_4 : капітана ОСОБА_1 ....

-визнати протиправним та скасувати Наказ №17 від 05.02.2022 року (по стройовій частині) військової частини № НОМЕР_1 в частині «зарахування з 05 березня 2022 року до списків особового складу військової частини НОМЕР_1 та поставити на всі види забезпечення, котлове забезпечення згідно каталогу продуктів харчування під час виконання завдань за призначенням військовослужбовця призваного за мобілізацією: капітана ОСОБА_1 на посаду командира 1 стрілецького взводу 2 стрілецької роти, ВОС -0210003, шпк - «старший лейтенант». Вважати таким що 05.03.2022р. справу та посаду прийняв і приступив до виконання службових обов`язків.»;

-зобов`язати військову частину НОМЕР_1 видати наказ по стройовій частині, яким виключити капітана ОСОБА_1 зі списків особовою складу військової частини НОМЕР_1 не пізніше наступного дня після набрання рішенням суду законної сили.

11.07.2022 відкрито провадження в адміністративній справі у порядку спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи в судове засідання.

06.09.2022 перейдено із спрощеного позовного провадження до розгляду справи за правилами загального позовного провадження.

15.09.2022 залучено співвідповідачем в справі - Військову частину НОМЕР_1 .

29.09.2022 продовжено строк проведення підготовчого провадження.

09.11.2022 закрито підготовче провадження у справі.

16.11.2022 перейдено в письмове провадження на підставі ч. 9 ст. 205 КАС України.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачем не було з`ясовано, що позивач не підлягає до призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, оскільки знятий з військового обліку за станом здоров`я. Вказав, що його протиправно було призвано на військову службу по мобілізації, оскільки згоди на призов він не надавав, а призовна комісія та медогляд військово-лікарською комісією не проводився. Тому в наслідок протиправних дій відповідачів прийняті накази підлягають скасуванню.

В судових засіданнях, позивач просив задовольнити позовні вимоги.

ІНФОРМАЦІЯ_2 , подав відзив на адміністративний позов, в якому просив у задоволенні позову відмовити повністю, обґрунтовуючи свою позицію тим, що ОСОБА_1 в добровільному порядку призваний на військову службу під час мобілізації, на особливий період до військової частини НОМЕР_1 , як такий, що прибув самостійно без отримання повістки чи за мобілізаційним розпорядженням. Наголошено, що при призові на військову службу за мобілізацією позивач приховав факт визнання його непридатним до військової служби, а тому підстави для визнання протиправним та скасування наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 (по стройовій частині) від 25.02.2022 №36 про призов за мобілізацією капітана ОСОБА_1 - відсутні. Вказує, що відповідно до вимог Порядку організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов`язаних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 07.12.2016 №921, правила військового обліку призовників і військовозобов`язаних зазначають, що призовники і військовозобов`язані повинні - особисто повідомляти у семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну їх сімейного стану, стану здоров`я, адреси місця проживання (перебування), освіти, місця роботи і посади. Також, відповідач зазначає, що при оформленні документів 05.03.2022, було встановлено про зняття з військового обліку позивача, однак останній продовжив проходити службу в лавах ЗСУ, а тому є підстави лише для звільнення його з військової служби.

В судових засіданнях представник відповідача заперечував щодо задоволення позовних вимог.

Військова частина НОМЕР_1 подала до суду відзив на адміністративний позов, в якому вказала про безпідставність заявленого позову, оскільки позивач самостійно з`явився до Військової частини НОМЕР_1 для проходження служби і після погодження його кандидатури було подано документи до ІНФОРМАЦІЯ_3 . В судових засіданнях представник заперечував щодо задоволення позовних вимог.

Міністерство оборони України письмових пояснень щодо позову до суду не подало.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд виходить з такого.

Указом Президента України №69/2022 «Про Загальну мобілізацію» від 24.02.2022 року було оголошено про загальну мобілізацію на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Києва.

24.02.2022 ОСОБА_1 у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України самостійно прибув до Військової частини № НОМЕР_1 для проходження служби.

Згідно поіменного списку ІНФОРМАЦІЯ_1 від 24.02.2022 №4/591 командир В/Ч №А7322 прийняв команду чисельністю 9 осіб зокрема і капітан ОСОБА_1 без особових справ офіцерів запасу.

Згідно з витягом з наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 (по стройовій частині) №36 від 25.02.2022 призвано за мобілізацією - 1.5 до команди А-7322 військової частини НОМЕР_1 АДРЕСА_4 : капітана ОСОБА_1 .

Наказом командира військової частини НОМЕР_1 від 05.03.2022 №17 - капітана ОСОБА_1 зараховано з 05.03.2022 до списків військової частини, поставлено на всі види забезпечення та призначено на посаду командира 1 стрілецького взводу 2 стрілецької роти, ВОС - 0210003, шпк - «старший лейтенант».

Вважаючи наведені накази відповідачів протиправними, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Судом також встановлено, що відповідно до військового квитка ГР № НОМЕР_2 , ОСОБА_1 05.10.2016 знятий з військового обліку за станом здоров`я.

Однак, згідно директиви Головнокомандувача ЗСУ від 24.02.2022 здійснено тілесний огляд ОСОБА_1 шляхом опитування скарг та заяв, а тому в наслідок їх відсутності, медичну комісію останній не проходив, що підтверджується поясненнями позивача та відповідача.

При чому, судом враховано, що відповідно до довідки ВЛК від 02.06.2022 №387 КНП «ЧОР ЧОЛ», капітан ОСОБА_1 обмежено придатний до військової служби.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з частинами першою, другою статті 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України.

У силу статті 65 Основного Закону України, захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

Поряд з цим, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Згідно частини першої статті 1 Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу» від 25.03.1992 №2232-XII (далі - Закон №2232-ХІІ в редакції на час виникнення спірних відносин) захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України.

Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями. (частина друга статті 1 Закону №2232-ХІІ)

Відповідно до частини сьомої статті 1 Закону №2232-ХІІ виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (далі - територіальні центри комплектування та соціальної підтримки).

За нормами частини третьої статті 1 Закону №2232-ХІІ військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.

Статтею 1 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» від 21.10.1993 №3543-ХІІ (далі - Закон №3543-ХІІ в редакції на час виникнення спірних відносин) визначено, що мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

Статтею 22 Закону №3543-ХІІ визначено, що призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів Служби зовнішньої розвідки України - відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язаних Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

Як вже встановлено судом, ОСОБА_1 05.10.2016 знятий з військового обліку за станом здоров`я, а тому згідно норм Закону №2232-ХІІ та №3543-ХІІ не є особою, яка є військовозобов`язаною та підлягає мобілізації.

Однак, згідно пункту першого, восьмого, п`ятнадцятого статті 1 Закону України «Про основи національного спротиву» від 16.07.2021 №1702-ІX (далі - Закон №1702-ІX в редакції на час виникнення спірних відносин) та який вводиться в дію з 1 січня 2022 року (Прикінцеві і Перехідні Положення) доброволець Сил територіальної оборони Збройних Сил України - громадянин України або іноземець чи особа без громадянства, який перебуває в Україні на законних підставах впродовж останніх п`яти років та на добровільній основі зарахований до проходження служби у складі добровольчого формування Сил територіальної оборони Збройних Сил України. Національний спротив - комплекс заходів, які організовуються та здійснюються з метою сприяння обороні України шляхом максимально широкого залучення громадян України до дій, спрямованих на забезпечення воєнної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності держави, стримування і відсіч агресії та завдання противнику неприйнятних втрат, з огляду на які він буде змушений припинити збройну агресію проти України. Сили територіальної оборони Збройних Сил України - окремий рід сил Збройних Сил України, на який покладається організація, підготовка та виконання завдань територіальної оборони.

При чому, частиною другою Закону №1702-ІX визначено, що правову основу національного спротиву становлять Конституція України, цей та інші закони України, міжнародні договори, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також видані на виконання Конституції та законів України інші нормативно-правові акти.

Комплектування органів військового управління, військових частин Сил територіальної оборони Збройних Сил України здійснюється в особливий період - військовослужбовцями за контрактом, за призовом особами офіцерського складу та територіальним резервом. До складу добровольчих формувань територіальних громад зараховуються громадяни України, які відповідають вимогам, встановленим Положенням про добровольчі формування територіальних громад, пройшли медичний, професійний та психологічний відбір і підписали контракт добровольця територіальної оборони. (частина перша, третя статті 9 Закону №1702-ІX).

З аналізу норм Законів №2232-ХІІ, №3543-XII, №1702-ІX слідує, що під час загальної мобілізації, громадяни мають право і самостійно за власним бажанням з`являтись до відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки щодо виконання свого конституційного обов`язку захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, оскільки Закони не містять заборони для територіального центру комплектування та соціальної підтримки включати їх у склад інших військових формувань в порядку мобілізації.

Судом встановлено, а сторонами не заперечувалося, що Військова частина НОМЕР_1 є формуванням Сил територіальної оборони Збройних Сил України.

З матеріалів справи встановлено, що позивач добровільно з`явився безпосередньо до Військової частини НОМЕР_1 , тобто згідно законодавства підпадає під визначення добровольця, а враховуючи, що згідно Закону №1702-ІX правову основу національного спротиву становить зокрема Конституція України, якою унормовано, що захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 (по стройовій частині) від 25.02.2022 №36 в частині про призов за мобілізацією до команди А-7322 військової частини НОМЕР_1 АДРЕСА_4 : капітана ОСОБА_1 та наказ №17 від 05.02.2022 року (по стройовій частині) військової частини № НОМЕР_1 є правомірним та не підлягає до скасування виходячи з обгрунтувань позивача.

Щодо визнати протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 по призову за мобілізацією капітана у відставці за станом здоров`я ОСОБА_1 то суд зазначає таке.

Згідно директиви Головнокомандувача ЗСУ від 24.02.2022, в умовах режиму воєнного стану територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки доведено завдання щодо спрощеного порядку призову громадян по мобілізації до військових частин Сил територіальної оборони Збройних Сил України, згідно якою ступінь придатності до військової служби громадян, які призначаються на доукомплектування в/ч сид територіальної оборони, здійснюється в обсязі тілесного огляду шляхом опитування скарг та заяв, а призов здійснюється за паспортом громадянина України.

Сторони не заперечували, що ОСОБА_1 являючись інвалідом 3 групи та особою знятою з військового обліку станом на час винесення наказу про мобілізацію не повідомив по дані обставини, а тому в наслідок відсутності заяв та скарг, медичну комісію останній не проходив, що підтверджується поясненнями позивача та відповідача.

Проте, незважаючи на директиву, Постановою КМУ від 29 грудня 2021 №1449 затверджено Положення «Про добровольчі формування територіальних громад», яким визначено, що членом добровольчого формування може бути громадянин України віком від 18 років, який проживає на території громади, де діє добровольче формування, пройшов медичний, професійний та психологічний відбір (перевірку) і уклав контракт добровольця територіальної оборони. (пунк 16 положення)

Порядок проходження медичного огляду затверджується відповідно Міністерством оборони України, центральними органами виконавчої влади, які відповідно до закону здійснюють керівництво військовими формуваннями, Службою безпеки України, Службою зовнішньої розвідки України за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я.

Відповідно до пункту 10 статті 14 Закону №2232-ХІІ за результатами медичного огляду громадянина України і з урахуванням рівня його освітньої підготовки, особистих якостей, роду діяльності та спеціальності комісія з питань приписки може прийняти одне з таких рішень:

-придатний для військової служби та попередньо призначений до служби у Збройних Силах України чи іншому військовому формуванні;

-тимчасово непридатний до військової служби, потребує лікування;

-підлягає направленню на додаткове медичне обстеження та проведення повторного медичного огляду (із зазначенням дати проведення);

-непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час, підлягає взяттю на облік військовозобов`язаних;

-непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку, підлягає виключенню з військового обліку;

-підлягає взяттю на військовий облік військовозобов`язаних як такий, що був раніше засуджений до позбавлення волі, обмеження волі, арешту, виправних робіт за вчинення злочину невеликої або середньої тяжкості, у тому числі із звільненням від відбування покарання;

-підлягає виключенню з військового обліку як такий, що був раніше засуджений до позбавлення волі за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину.

Відповідно до пункту 1.1 розділу І Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженим наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008 року № 402 (далі - Положення), військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців та військовозобов`язаних, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.

Згідно до пункту 1.1 розділу ІІ Положення, медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.

Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності: до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти); військовослужбовців до військової служби; військовослужбовців до військової служби за військовою спеціальністю; військовослужбовців до служби в високомобільних десантних військах, плаваючому складі, морській піхоті; кандидатів на навчання у ВВНЗ, учнів військових ліцеїв; кандидатів до військової служби за контрактом; кандидатів до участі у міжнародних миротворчих операціях (далі - ММО) та у складі миротворчого персоналу; військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів, працівників Збройних Сил України для роботи з ДІВ, КРП, джерелами ЕМП, ЛВ та мікроорганізмами I - II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; військовослужбовців та працівників Збройних Сил України до служби (роботи) у спеціальних спорудах, працівників допоміжного флоту ВМС Збройних Сил України; а також з метою визначення: можливості проходження військової служби військовослужбовцями та проживання членів їх сімей за кордоном; необхідності в тривалому спеціалізованому лікуванні, медичному спостереженні або в навчанні (вихованні) у спеціалізованих навчальних закладах членів сімей військовослужбовців, транспортабельності їх за станом здоров`я.

Згідно пункту 1.5 розділу ІІ Положення, у воєнний час військовослужбовці, військовозобов`язані, працівники Збройних Сил України, крім ВЛК, зазначених у пункті 1.4 розділу II Положення, проходять медичний огляд також у ВЛК евакуаційних пунктів, госпітальних баз.

З огляду на викладе, позивач під час мобілізації повинен був пройти медичний огляд ВЛК з метою визначення на тепер придатності його до військової служби.

Судом встановлено, що медичну комісію ОСОБА_1 не проходив, що підтверджується поясненнями представників відповідачів, а лише був оглянутий згідно директиви Головнокомандувача ЗСУ від 24.02.2022.

Суд зазначає, що позивач в обов`язковому порядку мав пройти медичний огляд за результатами якого повинна встановлюватись його придатність до військової служби із врахуванням того, що йому 04.12.2018 року встановлена третя група інвалідності (довідка обласної МСЕК №2 серії 12 ААБ №129943).

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що ІНФОРМАЦІЯ_2 допустив бездіяльність щодо не направлення ОСОБА_1 на проходження медичного огляду після призову на військову службу під час мобілізації.

Отже, позовні вимоги в частині визнання протиправними дій, що полягають у здійсненні призову за мобілізацією без проходження медичного огляду військово-лікарською комісією пілягають до часткового задоволення, шляхом визнання протиправною бездіяльності ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо не направлення позивача на проходження медичного огляду після призову на військову службу під час мобілізації.

В частині позовних вимог, що стосуються скасування наказів, дана бездіяльність не вплинула на їх прийняття, оскільки відповідно до довідки ВЛК від 02.06.2022 №387 КНП «ЧОР ЧОЛ», капітан ОСОБА_1 обмежено придатний до військової служби.

Судом також враховно, що 15.03.2022 внесено зміни у Закон №3543-ХІІ, згідно яким редакцією статті 23 визначено, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані:

-заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;

-визнані відповідно до висновку військово-лікарської комісії тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров`я на термін до шести місяців (з наступним проходженням військово-лікарської комісії);

-жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років (такі жінки та чоловіки можуть бути призвані на військову службу у разі їх згоди і тільки за місцем проживання);

-жінки та чоловіки, які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років (такі особи можуть бути призвані на військову службу у разі їх згоди і тільки за місцем проживання);

-жінки та чоловіки, на утриманні яких перебуває дитина з інвалідністю підгрупи А віком до 18 років;

-жінки та чоловіки, на утриманні яких перебуває дитина з інвалідністю, яка має будь-які види порушень функцій організму III - IV ступеня їх вираження та обмеження життєдіяльності будь-якої категорії II - III ступеня їх вираження відповідно до критеріїв встановлення інвалідності дітям, затверджених Кабінетом Міністрів України, або дитина з інвалідністю, яка має функціональні порушення в організмі та обмеження життєдіяльності, що відповідають критеріям для встановлення I чи II групи інвалідності для повнолітньої особи згідно з порядком, затвердженим Кабінетом Міністрів України (такі особи можуть бути призвані на військову службу у разі їх згоди і тільки за місцем проживання);

-жінки та чоловіки, на утриманні яких перебуває повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю II групи, до досягнення нею 23 років;

-усиновителі, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, на утриманні яких перебувають діти-сироти або діти, позбавлені батьківського піклування, віком до 18 років (такі особи можуть бути призвані на військову службу у разі їх згоди і тільки за місцем проживання);

-зайняті постійним доглядом за особами, що його потребують, відповідно до законодавства України, в разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд;

-народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим;

-інші військовозобов`язані або окремі категорії громадян у передбачених законами випадках.

Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

-здобувачі фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти;

-наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки;

-жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, дід, баба або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час проведення антитерористичної операції з числа:

військовослужбовців або працівників утворених відповідно до законів України військових формувань, що захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення;

працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися до забезпечення проведення антитерористичної операції та загинули або пропали безвісти під час забезпечення проведення антитерористичної операції безпосередньо в районах та у період її проведення;

осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, за умови що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів;

осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, але в подальшому такі добровольчі формування не були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів, і виконували завдання антитерористичної операції у взаємодії з утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами.

Особи, зазначені в абзацах четвертому - восьмому частини другої цієї статті, у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їхньою згодою.

Не підлягають призову на військову службу під час часткової мобілізації протягом шести місяців з дня звільнення з військової служби військовозобов`язані з числа громадян, які проходили військову службу за призовом під час мобілізації та були звільнені зі служби у запас (крім військовослужбовців, зарахованих на службу у військовому оперативному резерві першої черги). Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою.

Щодо позовних вимог про зобов`язання військову частину НОМЕР_1 видати наказ по стройовій частині, яким виключити капітана ОСОБА_1 зі списків особовою складу військової частини НОМЕР_1 не пізніше наступного дня після набрання рішенням суду законної сили то суд зазначає таке.

Як встановлено підпунктом "б, г" пунктом 2 частини 4 статті 26 Закону №2232-ХІІ, військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, звільняються з військової служби на підставах: під час воєнного стану:

-за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку;

-через такі сімейні обставини або інші поважні причини (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу) у зв`язку з необхідністю здійснення постійного догляду за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), що підтверджується відповідним медичним висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я.

Згідно наявних матеріалів справи ОСОБА_2 (мати) потребує догляду на непрофесійній основі ОСОБА_1 , згідно висновку КНП "Другий Черкаський міський центр первинної медико-санітарної допомоги" №126 від 10.06.2022 та дійсного до 10.06.2023.

Відповідно до довідки ВЛК від 02.06.2022 №387 КНП «ЧОР ЧОЛ», капітан ОСОБА_1 обмежено придатний до військової служби.

Частиною 3 статті 24 Закону №2232-ХІІ встановлено, що закінченням проходження військової служби вважається день виключення військовослужбовця зі списків особового складу військової частини (військового навчального закладу, установи тощо) у порядку, встановленому положеннями про проходження військової служби громадянами України.

Згідно пункту 233 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженого Указом Президента України від 10 грудня 2008 року №1153/2008, військовослужбовці, які бажають звільнитися з військової служби, подають по команді рапорти та документи, які підтверджують підстави звільнення.

Як вбачається з матеріалів справи, рапорт ОСОБА_1 щодо звільнення відсутній, а тому дана вимога є передчасною оскільки відповідачем не прийнято рішення по даному питанню. Крім того суд позбавлений можливості приймати рішення на майбутнє, на усунення порушень, які ще не вчинені.

Так, відповідно до частини 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішеннями, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатись на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних причин.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є частково обґрунтованими, а тому позов підлягає частковому задоволенню.

Відповідно ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, тому підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 241-246, 255, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльності ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо не направлення ОСОБА_1 на проходження медичного огляду після призову на військову службу під час мобілізації.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.

Суддя Петро ПАЛАМАР

Джерело: ЄДРСР 107487785
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку