open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

25 жовтня 2022 року м. Ужгород№ 260/4277/21 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Іванчулинця Д.В.,

при секретарі судового засідання Костелей І.Ф.,

сторони у судове засідання не з`явились,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовною заявою Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, буд. 16,м. Київ, Південна Частина Києва, Київ, 03057, код ЄДРПОУ 37536031) до Приватного акціонерного товариства "Новоселицький кар`єр" (вул. Вайди, буд. 130,с. Новоселиця, Тячівський район, Закарпатська область, 90533, код ЄДРПОУ 00290311) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -

В С Т А Н О В И В:

У відповідності до ч. 3 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 25 жовтня 2022 року проголошено вступну та резолютивну частини Рішення. Рішення в повному обсязі складено та підписано 04 листопада 2021 року.

Державна служба геології та надр України звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Приватне акціонерне товариство "Новоселицький кар`єр" про анулювання спеціального дозволу на користування надрами (а.с.1-6).

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

Відповідач одержав 21 червня 2010 року спеціальний дозвіл на користування надрами за № 5173. При здійсненні заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України проведено планову перевірку відповідача щодо раціонального і ефективного використання надр України. За результати проведеної перевірки виявлені порушення та складено Акт перевірки за № 02-02/08/2018-11/п-50 від 18 травня 2018 року та винесено припис за № 210-18/02. Відповідачеві надано строк терміном до 18 червня 2018 року для усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування. Однак відповідач взятих на себе зобов`язань не виконав, порушення у встановлений строк не усунув. Державна служба геології та надр України видала наказ №526 від 27.12.2018 «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» чим надала надрокористувачу термін для усунення порушень до 01.02.2019 року та повідомила про це відповідним листом №151/03/14-19 від 03.01.2019, який отримано уповноваженим представником 15.01.2019 року. Держгеонадра видала наказ №172 від 29.05.2019 «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» чим надала надрокористувачу 30 календарних днів на усунення порушень та повідомила про це надрокористувача листом від 04.06.2019 №10153/03/14-19, який отримано уповноваженим представником 13.06.2019 року. Державна служба геології та надр України видала наказ №265 від 09.08.2019 «Про продовження термінів для усунення порушень» чим надрокористувачу продовжено до 01.11.2019 року термін усунення порушень, про що надрокористувача повідомлено листом від 19.08.2019 №16944/01/14-19, який отримано уповноваженим представником 27.08.2019 р.. Держгеонадра видала наказ №484 від 16.12.2019 «Про продовження термінів для усунення порушень» чим надрокористувачу продовжено до 01.03.2020 термін на усунення порушень, про що надрокористувача було повідомлено листом №100/01/07-20 від 02.01.2020, який отримано 14.01.2020 року. Державна служба геології та надр України видала наказ №138 від 24.04.2020 «Про продовження термінів для усунення порушень» чим надрокористувачу продовжено до 01.07.2020 року термін на усунення порушень, про що повідомлено відповідним листом від 12.05.2020 №7066/01/07-20, який отримано 19.05.2020 року. Держгеонадра видала наказ №348 від 14.08.2020 року «Про продовження термінів для усунення порушень» чим надрокористувачу продовжено до 01.12.2020 термін на усунення порушень, про що надрокористувача було повідомлено листом №12712/01/07-20 від 20.08.2020 року, який отримано 03.09.2020. Державна служба геології та надр України видала наказ №612 від 28.12.2020 «Про продовження термінів для усунення порушень» чим надрокористувачу продовжено термін на усунення порушень до 01.04.2021 року, про що надрокористувача було повідомлено листом від 05.01.2021 №104/01/07-21, який отримано 19.01.2021 року. У зв`язку із не усуненням порушень встановлених приписом. Західним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України направлено лист Про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами Державної служби геології та надр України від 17.05.2021 №7791/01/07-21. Так, у зв`язку з тим, що відповідачем не усунено порушення вказані в Акті перевірки та Приписі, позивач змушений був звернутися до суду із позов з метою анулювання спеціального дозволу на використання надр.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду було відкрито загальне позовне провадження в даній адміністративній справі (а.с.65, 66).

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду було закрито підготовче провадження в даній справі та призначено справу до судового розгляду по суті (а.с.75, 76).

У судове засідання представник позивача не з`явився, однак неодноразово надсилав на адресу суду клопотання про розгляд справи у його відсутності (в письмовому провадженні) за наявними в матеріалах справи доказами, позовні вимоги підтримує у повному обсязі та просить задовольнити позов повністю.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, хоча судом вжито всіх заходів для належного повідомлення останнього про дату, час та місце судового розгляду. Не скористався своїм правом надання відзиву на позовну заяву. Доказом про належне повідомлення останнього є наявні в матеріалах справи рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень.

Відповідно до ч.6 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України), у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Зважаючи на вимоги ч.1 ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає, що розгляд справи може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.

У відповідності до вимог частини 4 статті 229 КАС України передбачено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши подані позивачем документи та матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Судом встановлено, що Приватному акціонерному товариству "Новоселицький кар`єр" надано спеціальний дозвіл на користування надрами за № 5173 від 21 червня 2010 року, з метою видобування вапняків, придатних для отримання облицювальних блоків і плит, для виробництва буту, щебеню будівельного для баластного шару залізничної колії і покриття автомобільних доріг та мармурової крихти (а.с.8-11).

З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 року № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 р. № 124), (надалі- Порядок № 615), спеціальним дозволом на користування надрами, Угодою про умови користування надрами, тощо.

Відповідно до частини другої статті 24 Кодексу України про надра, користувачі надр зобов`язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та Угодою, тощо.

Державною службою геології та надр України затверджено наказ від 23.12.2015 р. №438 «Щодо проведення систематичного аналізу Державного балансу запасів корисних копалин» чим доручено ДНВП «Геоінформ» та ДКЗ провести експертизу матеріалів геолого-економічної оцінки відповідних родовищ корисних копалин (а.с.12).

Державна комісія України по запасах корисних копалин листом від 15.02.2016 №87/07-1 надала перелік родовищ, по яких термін затвердження запасів перевищує 5 років (а.с.13).

ДНВП «Геоінформ» листом від 13.01.2016 №02/302-0021 надала відомості щодо затвердження запасів родовищ корисних копалин, на розробку яких надані спеціальні дозволи на користування надрами (а.с.14).

У зв`язку з вищенаведеним Держгеонадра видала наказ №5 від 11.01.2017 р. «Про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень» чим надали надрокористувачу термін для усунення порушень та зупинення дії дозволу з 01.03.2017 (а.с.15).

Державна служба геології та надр України видала наказ №50 від 01.02.2017р. «Про внесення змін до наказу №5 від 11.01.2017» чим надали надрокористувачу термін для усунення порушень та встановили дату зупинення з 01.05.2017 року (а.с.16).

Держгеонадра видали наказ №382 від 28.08.2017р. «Про внесення змін до наказів від 18.11.2015 №373, від 11.01.2017 №5, від 01.02.2017 №50 та від 19.04.2017 №172» чим надали надрокористувачу термін для усунення порушень та встановили дату зупинення з 01.11.2017року (а.с.17).

Державна служба геології та надр України видала наказ №523 від 28.11.2017 «Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2018 рік» (а.с.18).

Держгеонадра видала наказ №121 від 10.04.2018 «Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) у травні 2018 року» (а.с.19).

У зв`язку з вищенаведеним надрокористувачу було відправлено Повідомлення від 12.04.2018 №6365/02/14-18 про проведення планової перевірки, яке отримано 19.04.2018 р.

Після здійснення відповідної перевірки Західним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України було складено відповідний Акт від 18.05.2018 р. № 02-02/08/2018-11/п-50 (а.с.21-28) та винесено відповідний Припис від 18.05.2018 р. № 210-18/02 (а.с.29), яким виявлені порушення у сфері надрокористування, а саме:

- у 2009-2017 роках розробка Великокам`янецького родовища проводилась згідно з незатвердженим проектом, а саме «Техно-робочий проект розробки родовища мармуризоваиих вапняків Великий Кам`янець» не погоджений в установленому порядку з Міністерством охорони навколишнього природного середовища України (до 18.11.2012) чи з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр;

- не в повній мірі виконується п. 5.3 Угоди про умови користування надрами від 21.06.2010 №5173 а саме: дотримання вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою; додержання вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами.

Надрокористувач цим приписом зобов`язується у строк до 18.06.2018р. усунути вищезазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

Державна служба геології та надр України видала наказ №526 від 27.12.2018 «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» чим надала надрокористувачу термін для усунення порушень до 01.02.2019 року та повідомила про це відповідним листом №151/03/14-19 від 03.01.2019, який отримано уповноваженим представником 15.01.2019 року (а.с.32-33 (на звороті)).

Держгеонадра видала наказ №172 від 29.05.2019 «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» чим надала надрокористувачу 30 календарних днів на усунення порушень та повідомила про це надрокористувача листом від 04.06.2019 №10153/03/14-19, який отримано уповноваженим представником 13.06.2019 року (а.с.39-40 (на звороті)).

Державна служба геології та надр України видала наказ №265 від 09.08.2019 «Про продовження термінів для усунення порушень» чим надрокористувачу продовжено до 01.11.2019 року термін усунення порушень, про що надрокористувача повідомлено листом від 19.08.2019 №16944/01/14-19, який отримано уповноваженим представником 27.08.2019 р. (а.с.49-50 (на звороті)).

Держгеонадра видала наказ №484 від 16.12.2019 «Про продовження термінів для усунення порушень» чим надрокористувачу продовжено до 01.03.2020 термін на усунення порушень, про що надрокористувача було повідомлено листом №100/01/07-20 від 02.01.2020, який отримано 14.01.2020 року (а.с.51-52 (на звороті)).

Державна служба геології та надр України видала наказ №138 від 24.04.2020 «Про продовження термінів для усунення порушень» чим надрокористувачу продовжено до 01.07.2020 року термін на усунення порушень, про що повідомлено відповідним листом від 12.05.2020 №7066/01/07-20, який отримано 19.05.2020 року (а.с.53-54 (на звороті)).

Держгеонадра видала наказ №348 від 14.08.2020 року «Про продовження термінів для усунення порушень» чим надрокористувачу продовжено до 01.12.2020 термін на усунення порушень, про що надрокористувача було повідомлено листом №12712/01/07-20 від 20.08.2020 року, який отримано 03.09.2020 (а.с.55-56 (на звороті)).

Державна служба геології та надр України видала наказ №612 від 28.12.2020 «Про продовження термінів для усунення порушень» чим надрокористувачу продовжено термін на усунення порушень до 01.04.2021 року, про що надрокористувача було повідомлено листом від 05.01.2021 №104/01/07-21. який отримано 19.01.2021 року (а.с.57-58 (на звороті)).

У зв`язку із не усуненням порушень встановлених приписом, Західним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України направлено відповідачеві лист Про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами Державної служби геології та надр України від 17.05.2021 №7791/01/07-21 (а.с.60).

Позивач у позовній заяві наголошував, що жодної відповіді на даний лист до Держгеонадр - не надходило.

Відповідно до пункту 8 статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.

Згідно ст. 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.

Зокрема, згідно ч.2 ст.24 Кодексом України про надра, користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Пунктом 23 Порядку 615 визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».

Крім того, згідно п. 7 ст.4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру разі здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності, або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Слід зауважити, що із змісту вищевказаного та наведених правових норм вбачається, що головною з підстав припинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокорнстувачем умов та порядку користування надрами та невиконання обов`язків, визначених ст.24 Кодексом України про надра, спеціальним дозволом на користування надрами та Угодою до нього.

Станом на дату звернення до суду з цим позовом до позивача не надходило матеріалів, які підтверджують факт дотримання надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.15 №1174 (далі - Положення № 1174), Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Згідно з пп. 10, 12 п. 4 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення; здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.

Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, у відповідності до п.4 Положення серед іншого здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням, зокрема за:

Статтею 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний:

-допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом;

-виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства;

-надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону;

-одержувати примірник акта та/або припису органу державного нагляду (контролю) за результатами здійсненого планового чи позапланового заходу.

Частиною першою статті 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

В силу приписів статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Згідно вимог ст. 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Відповідно до ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 165 (далі - Порядок № 615).

Пунктом 22 Порядку № 615 визначено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Згідно з пунктом 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та законом України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».

Відповідно до п. 2 ч. 7 ст. 4 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» № 2806-IV від 06 вересня 2005 року дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

За змістом частини першої статті 64 Кодексу України про надра спори з питань користування надрами розглядаються органом державного геологічного контролю, органом державного гірничого нагляду, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, місцевими радами або судом у порядку, встановленому законодавством України.

Таким чином, орган, який надав надра у користування (Держгеонадра), повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

Водночас згідно з правовими висновками Верховного Суду (постанови від 10.05.2018 у справі № 802/4846/13-а, від 26.06.2018 у справі № 802/923/14-а та від 06.11.2018 у справі № 805/4098/17-а) право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.

Виходячи з наведених вище положень Кодексу України про надра, Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та Порядку № 615, анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для видання уповноваженим органом припису про їх усунення та зупинення дії дозволу.

Суд вважає, що оскільки відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для вирішення цього питання в судовому порядку.

Відтак, спеціальним законом, яким передбачено підстави припинення права користування надрами, є Кодекс України про надра, статтею 26 пунктом 5 якого передбачено однією з підстав - порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Судом встановлено, що всі повідомлення, листи, рішення та Припис, які позивач в силу наданих йому повноважень складав під час перевірки і які передували процесу звернення до суду з даним позовом відповідач отримав.

Оскільки рішення позивача, які передували зверненню до суду, відповідачем не оскаржувалися, то вони не є предметом даного спору, а тому не підлягають оцінці в межах даної справи.

Такої самої думки притримується Верховний Суд у справі №806/1285/16 у постанові від 15 квітня 2020 року (адміністративне провадження №К/9901/30775/18).

Також суд звертає увагу на те, що відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу, тому умови щодо їх використання, зокрема надрами, є особливо суворими та, як виняток, застосовуються до суб`єкта, який отримав відповідний дозвіл і зобов`язаний забезпечувати безумовне дотримання у своїй діяльності всіх вимог законодавства у сфері надрокористування.

Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 20 травня 2019 року у справі № 826/11885/16.

За наведених обставин, суд дійшов висновку про наявність обґрунтованих доказів на підтвердження факту порушення відповідачем вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами та Угодою, що відповідно до статті 26 Кодексу України про надра є підставою для припинення права користування надрами.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи, стосовно заявлених позовних вимог, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

У відповідності до частини 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно із частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За наведених обставин, заявлені позивачем вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Судові витрати у даній справі не стягуються на підставі частини 2 статті 139 КАС України.

Керуючись ст. ст. 5, 9, 19, 77, 205, 241 - 246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, буд. 16,м. Київ, Південна Частина Києва, Київ, 03057, код ЄДРПОУ 37536031) до Приватного акціонерного товариства "Новоселицький кар`єр" (вул. Вайди, буд. 130,с. Новоселиця, Тячівський район, Закарпатська область, 90533, код ЄДРПОУ 00290311) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами задовольнити повністю.

Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами за № 5173 від 21 червня 2010 року наданого Приватному акціонерному товариству "Новоселицький кар`єр".

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції (з урахуванням особливостей, що встановлені пп. 15.5 п. 15 Розділу VII КАС України).

СуддяД.В. Іванчулинець

Джерело: ЄДРСР 107186967
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку