open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 300/8079/21
Моніторити
Ухвала суду /21.12.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /26.10.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.10.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.10.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.10.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.09.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.07.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /30.05.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2021/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.12.2021/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 300/8079/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /21.12.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /26.10.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.10.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /24.10.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /12.10.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.10.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /16.09.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /01.07.2022/ Восьмий апеляційний адміністративний суд Рішення /30.05.2022/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /27.12.2021/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд Ухвала суду /14.12.2021/ Івано-Франківський окружний адміністративний суд Івано-Франківський окружний адміністративний суд

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 жовтня 2022 рокуЛьвівСправа № 300/8079/21 пров. № А/857/9983/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Гуляка В.В.

суддів: Гудима Л.Я., Ільчишин Н.В.

за участі секретаря судового засідання: Приступи Р.Л.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу ОСОБА_1 ,

на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30 травня 2022 року (суддя - Чуприна О.В., час ухвалення - не зазначено, місце ухвалення - м.Івано-Франківськ, дата складання повного тексту - не зазначено),

в адміністративній справі №300/8079/21 за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Управління Держпраці в Івано-Франківській області,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Головне управління ДПС в Івано-Франківській області,

про визнання протиправною та скасування постанови,

встановив:

У грудні 2021 року позивач ФОП ОСОБА_1 звернулася в суд із адміністративним позовом до відповідача Управління Держпраці в Івано-Франківській області, в якому просила визнати протиправною та скасувати постанову відповідача за №53-ФС від 24.12.2021 про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення на фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 в розмірі 60000 гривень.

Ухвалою суду першої інстанції від 28.12.2021 залучено до участі у справі Головне управління ДПС в Івано-Франківській області в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.

Відповідач позовних вимог не визнав, вважаючи їх необґрунтованими та безпідставними, в суді першої інстанції подав відзив на позовну заяву. Просив відмовити в задоволені позовних вимог повністю.

Третя особа у справі надала суду першої інстанції письмові пояснення в яких просила відмовити у задоволенні позовних вимог.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30.05.2022 в задоволенні позову відмовлено.

З цим рішенням суду першої інстанції не погодилася позивач та оскаржила його в апеляційному порядку. Вважає апелянт, що оскаржене рішення суду прийняте з грубим порушенням норм матеріального права та процесуальних норм, висновки суду не відповідають обставинам справи та ґрунтуються на припущеннях, а тому рішення суду підлягає скасуванню з підстав, викладених в апеляційній скарзі.

В обґрунтування апеляційних вимог апелянт зазначає, що не погоджується з висновками суду першої інстанції про допуск позивачем ОСОБА_2 до виконання обов`язків продавця, зокрема, суд не взяв до уваги та не надав оцінку доводам позивача про те, що 12.10.2021р. ОСОБА_1 була хвора, в зв`язку з чим зверталася за медичною допомогою в м. Надвірна, а тому не була та не могла бути на місці здійснення підприємницької діяльності - в магазині «ІНФОРМАЦІЯ_1» в с. Гвізд. Ці обставини підтверджено копією медичної довідки. Відсутність ФОП ОСОБА_1 12.10.2021р. в приміщенні магазину «ІНФОРМАЦІЯ_1» спростовує висновки суду про надання нею доступу ОСОБА_2 до підакцизних товарів та допуску до виконання функцій продавця. Вважає скаржник, що одноразове виявлення факту безоплатної реалізації підакцизного товару, що належить підприємцю ОСОБА_1 , в її інтересах іншим підприємцем - ОСОБА_2 не може свідчити, що між ними склалися правовідносини, що мають ознаки трудових.

За результатами апеляційного розгляду апелянт просить скасувати оскаржене рішення суду від 30.05.2022 та ухвалити нове рішення, яким позов задоволити в повному обсязі.

Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та докази по справі, обговоривши доводи, межі та вимоги апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, вважає, що дану апеляційну скаргу слід задоволити, з урахуванням наступного.

Судом апеляційної інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що позивач ОСОБА_1 , з 24.02.2017 зареєстрована як фізична особа-підприємець та здійснює роздрібну торгівлю продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами в магазині « ІНФОРМАЦІЯ_1 » на АДРЕСА_1 . Приміщення магазину «ІНФОРМАЦІЯ_1» площею 25 м.кв. перебуває в користуванні ФОП ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_2 на підставі договору позички нежилого приміщення (безоплатної оренди) від 01.03.2020 та акту приймання передачі від 01.03.2020. ФОП ОСОБА_2 самостійно здійснює підприємницьку діяльність в орендованому приміщенні, код згідно КВЕД - 47.11. роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продукти харчування (а.с. 8, 32, 33).

Посадовими особами Головного управління ДПС в Івано-Франківській області 12.10.2021 на підставі направлень на перевірку №№ 2685, 2686 від 12.10.2021 (а.с. 58) проведено фактичну перевірку господарської одиниці магазину " ІНФОРМАЦІЯ_1 ", розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , що належать суб`єкту господарської діяльності - ФОП ОСОБА_1 ..

При здійсненні перевірки посадовими особами ГУ ДПС в Івано-Франківській області встановлено ряд порушень, серед яких, порушення вимог пункту 11, 12 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", наказу Міністерства фінансів України від 13.05.2021 за №261 "Про затвердження типової форми, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами-підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність, та Порядку її ведення", постанови Кабінету Міністрів України від 30.10.2008 за №957 "Про встановлення розміру мінімальних оптово-відпускних і роздрібних цін на окремі види алкогольних напоїв", а порушення також статей 21-24 КЗпП України (використання праці найманих працівників без укладення трудового договору, а саме із продавцем ОСОБА_2 ), про що складено акт (довідку) за №5766/09/09/РРО/2276305288 від 12.10.2021 (а.с. 54-55).

Виявлені порушення стосувалися обставин:

- проведення розрахункових операцій через реєстратор розрахункових операцій без використання режиму попереднього програмування, для підакцизних товарів коду товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД;

- здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями за цінами, нижчими від встановлених мінімальних роздрібних цін на такі напої;

- порушення порядку ведення обліку товарних запасів за місцем їх реалізації, здійснення продажу товарів, які не обліковані у встановленому порядку за встановленою типовою формою;

- використання праці найманих працівників без укладення трудового договору, а саме відсутність трудового договору між ФОП ОСОБА_1 і продавцем ОСОБА_2 ..

За наслідками проведеної посадовими особами ГУ ДПС в Івано-Франківській області перевірки прийнято:

- податкове повідомлення-рішення №0/10210/0706 від 16.11.2021, яким на підставі підпункту 54.3.3. пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України і пункту 7 статті 17, статті 20 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" застосовано до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 штрафні (фінансові) санкції в розмірі 24547,00 гривень (а.с. 51);

- податкове повідомлення-рішення №0/10215/0706 від 16.11.2021, яким на підставі підпункту 54.3.3. пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України і абзацу 18 частини 2 статті 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" від 19.12.1995 за № 481/95-ВР застосовано до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 штрафні (фінансові) санкції в розмірі 10000,00 гривень (а.с. 52).

Головне управління ДПС в Івано-Франківській області супровідним листом від 27.10.2021 за №11442/5/09-19-07-06-22 скерувало матеріали фактичної перевірки ФОП ОСОБА_1 від 12.10.2021 до Управління Держпраці в Івано-Франківській області для вжиття відповідних заходів в межах компетенції (а.с. 80).

Листом від 04.11.2021 за №05-07/15-10/7336 відповідачем повідомлено позивача про отримання 01.11.2021 уповноваженою особою Управління Держпраці в Івано-Франківській області акт про проведення фактичної перевірки з питань дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами), складеного Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області №5766/09/09/РРО/2276305288 від 12.10.2021, який є підставою для накладення штрафу за порушення законодавства про працю за ч.2 ст.265 КЗпП України (а.с. 84).

За наслідками розгляду справи про накладення штрафу, на підставі акта перевірки ГУ ДПС в Івано-Франківській області №5766/09/09/РРО/2276305288 від 12.10.2021, за порушення позивачем законодавства про працю та зайнятість населення, а саме, статей 21-24 КЗпП України, відповідачем на підставі абзацу 2 частини 2 статті 265 КЗпП України 24.11.2021 прийнято постанову за №53-ФС про накладення штрафу на фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 в розмірі 60000,00 гривень (а.с. 6, 87).

Вважаючи зазначену постанову протиправною, позивач звернулася до суду з даним адміністративним позовом.

Суд апеляційної інстанції не погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для відмови у задоволенні позовних вимог, з врахуванням наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 5 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон №877-V).

За визначенням п.1 ч.1 ст.1 Закону №877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Стаття 2 Закону №877-V визначає, що, заходи контролю здійснюються органами державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, державного контролю за додержанням законодавства у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Загальні вимоги до здійснення державного нагляду (контролю) встановлені статтею 4 Закону №877-V, відповідно до частини одинадцятої якої плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи.

Відповідно до частини першої статті 259 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України), державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно із ч.1 ст.260 КЗпП України, державний нагляд за додержанням законодавчих та інших нормативних актів про охорону праці здійснюють, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Згідно з підпунктами 6, 9 пункту 4 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №96 від 11 лютого 2015 року, Державна служба України з питань праці (Держпраці) відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний контроль за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю, зайнятість населення в частині дотримання прав громадян під час прийому на роботу та працівників під час звільнення з роботи; використання праці іноземців та осіб без громадянства; наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця; дотримання прав і гарантій стосовно працевлаштування громадян, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню; провадження діяльності з надання послуг з посередництва та працевлаштування.

Відповідно до Положення про Управління Держпраці в Івано-Франківській області, затвердженого наказом Державної служби України з питань праці від 03.08.2018 №84 (далі - Положення №84), відповідач є територіальним органом Державної служби з питань праці, що їй підпорядковується.

Управління Держпраці здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю (пп.5 п.4 Положення №84).

Процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю, визначає Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. №823 «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю» (далі - Порядок №823), (в редакції, чинній на час розглядуваних правовідносин).

Згідно з пунктом 2 Порядку №823, заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю здійснюються у формі інспекційних відвідувань, що проводяться інспекторами праці Держпраці та її територіальних органів.

Згідно з підпунктами 5, 6 пункту 5 Порядку №823, підставами для здійснення інспекційних відвідувань є, зокрема, повідомлення посадових осіб органів державного нагляду (контролю), правоохоронних органів про виявлені в ході виконання ними повноважень ознак порушення законодавства про працю щодо неоформлення та/або порушення порядку оформлення трудових відносин; інформація ДПС та її територіальних органів про: невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності; факти порушення законодавства про працю, виявлені в ході здійснення повноважень; факти провадження господарської діяльності без державної реєстрації у порядку, встановленому законом, як суб`єкта господарювання.

У розглядуваній справі судом встановлено, що при здійсненні перевірки 12.10.2021 року господарської одиниці магазину "ІНФОРМАЦІЯ_1", розташованого за адресою: вул.Дмитра Синяка, 1а, с.Гвізд, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, посадові особи ГУ ДПС в Івано-Франківській області виявили, що ОСОБА_2 продала одну пачку сигарет "прима синя" за ціною 50,00 гривень та алкогольний напій "Блек-джек" 0,25 л за ціною 48,00 гривень, провівши розрахункову операцію через касовий апарат ФОП ОСОБА_1 та дійшли висновку, що в даному випадку має місце використання праці найманих працівників без укладення трудового договору, а саме відсутність трудового договору між ФОП ОСОБА_1 і продавцем ОСОБА_2 ..

Головне управління ДПС в Івано-Франківській області супровідним листом від 27.10.2021 за №11442/5/09-19-07-06-22 скерувало матеріали фактичної перевірки ФОП ОСОБА_1 від 12.10.2021 до Управління Держпраці в Івано- Франківській області для вжиття відповідних заходів в межах компетенції.

Постановою Управління Держпраці в Івано-Франківській області про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення від 24.12.2021 №53-ФС на підставі акта перевірки Головного управління ДПС в Івано- Франківській області від 12.10.2021 №090680 встановлено порушення вимог ст.21-24 КЗпП України, відповідальність за яке передбачено абз.2 ч.2 ст.265 КЗпП України та накладено на ФОП ОСОБА_1 штраф у розмірі 60000 грн..

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, колегія суддів враховує наступне.

Положення частини першої статті 21 КЗпП України визначають, що трудовий договір є угодою між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

За змістом ст.23 КЗпП України, трудовий договір може бути: 1) безстроковим, що укладається на невизначений строк; 2) на визначений строк, встановлений за погодженням сторін; 3) таким, що укладається на час виконання певної роботи. Строковий трудовий договір укладається у випадках, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням характеру наступної роботи, або умов її виконання, або інтересів працівника та в інших випадках, передбачених законодавчими актами.

Статтею 24 КЗпП України передбачено, що трудовий договір укладається, як правило, в письмовій формі. Додержання письмової форми є обов`язковим: 1) при організованому наборі працівників; 2) при укладенні трудового договору про роботу в районах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для здоров`я; 3) при укладенні контракту; 4) у випадках, коли працівник наполягає на укладенні трудового договору у письмовій формі; 5) при укладенні трудового договору з неповнолітнім (стаття 187 цього Кодексу); 6) при укладенні трудового договору з фізичною особою; 6-1) при укладенні трудового договору про дистанційну роботу або про надомну роботу; 7) в інших випадках, передбачених законодавством України.

При укладенні трудового договору громадянин зобов`язаний подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку (у разі наявності) або відомості про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, а у випадках, передбачених законодавством, - також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров`я, відповідний військово-обліковий документ та інші документи.

Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з вимогами ч.1 абз.2, ч.2 ст.265 КЗпП України, посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.

Юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі: фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої - третьої груп, застосовується попередження.

Згідно з ч.ч.3,4 ст.265 КЗпП України, штрафи, накладення яких передбачено частиною другою цієї статті, є фінансовими санкціями і не належать до адміністративно-господарських санкцій, визначених главою 27 Господарського кодексу України.

Штрафи, зазначені у частині другій цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Частиною 10 статті 265 КЗпП України передбачено, що сплата штрафу не звільняє від усунення порушень законодавства про працю.

Механізм накладення на суб`єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України та частинами другою - сьомою статті 53 Закону України "Про зайнятість населення" визначений Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 №509 (далі Порядок №509).

Відповідно до п.2 Порядку №509, штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, начальниками управлінь і відділів Держпраці та їх заступниками (з питань, що належать до їх компетенції), начальниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками, керівниками виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад та їх заступниками (далі - уповноважені посадові особи).

Штрафи можуть бути накладені, зокрема, на підставі акта, складеного за результатами заходу державного контролю за додержанням законодавства про працю, у ході якого виявлено факти використання праці неоформлених працівників.

Постановою Кабінету Міністрів України "Про порядок повідомлення Державній фіскальній службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу" від 17.06.2015 №413 установлено, що повідомлення про прийняття працівника на роботу подається власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом (особою) чи фізичною особою (крім повідомлення про прийняття на роботу члена виконавчого органу господарського товариства, керівника підприємства, установи, організації) до територіальних органів Державної податкової служби за місцем обліку їх як платника єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за формою згідно з додатком до початку роботи працівника за укладеним трудовим договором, зокрема, засобами електронного зв`язку з використанням кваліфікованого електронного підпису відповідальних осіб відповідно до вимог законодавства у сфері електронного документообігу та електронних довірчих послуг.

Судом встановлено, що підставою для застосування до позивача штрафних санкцій згідно постанови про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №53-Ф від 24.11.2021 слугував акт Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 12.10.2021 за №5766/09/09/РРО/2276305288, складений за результатом проведення перевірки магазину "ІНФОРМАЦІЯ_1", право на здійснення діяльності в якому, поряд з ОСОБА_2 , належить ФОП ОСОБА_1 , де зафіксовано порушення ФОП ОСОБА_1 законодавства про працю, а саме статей 21-24 КЗпП України.

Доказуванню у вказаній справі підлягають обставини допуску ОСОБА_2 як працівника фізичної особи-підприємця до роботи без належного оформлення трудових відносин.

Згідно висновків акта (довідки) перевірки від 12.10.2021 №5766/09/09/РРО/ НОМЕР_1 встановлено, що в магазині " ІНФОРМАЦІЯ_1 ", який знаходиться за адресою АДРЕСА_1 , мало місце виконання "трудової функції" ОСОБА_2 , яка діяла в інтересах позивача.

Так, у день проведення фактичної перевірки ОСОБА_2 продала одну пачку сигарет "прима синя" за ціною 50,00 гривень та алкогольний напій "Блек-джек" 0,25 л за ціною 48,00 гривень, провівши розрахункову операцію через касовий апарат, що підтверджується також письмовими поясненнями ОСОБА_2 від 12.10.2021 (а.с. 56).

Окрім вказаного, згідно письмових пояснень ОСОБА_2 , остання зареєстрована фізичною особою-підприємцем, працює продавцем у магазині "ІНФОРМАЦІЯ_1" три роки, режим роботи з 10:00 год. до 22:00 год., заробітної плати не отримує. Проданий товар (сигарети та алкогольний напій) належить ФОП ОСОБА_1 ..

Із поданих третьою особою документів встановлено, що ОСОБА_2 24.02.2017 зареєстрована як суб`єкт підприємницької діяльності та перебуває на обліку у Головному управлінні ДПС в Івано-Франківській області, свідченням чого є наявний в матеріалах справи витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, сформований станом на 10.01.2022 (а.с. 60-61).

Видами економічної діяльності згідно КВЕД ОСОБА_2 є "діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування (основний)" (56.10); "роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями і тютюновими виробами" (47.11); "роздрібна торгівля хлібобулочними виробами, борошняними та цукровими кондитерськими виробами в спеціалізованих магазинах" (47.24).

Згідно податкових декларацій платника єдиного податку - фізичної особи-підприємця за 2019-2021 роки, поданих ОСОБА_2 04.02.2020, 01.02.2021, 01.03.2022, остання здійснює господарську діяльність як платник єдиного податку другої групи, що не заперечується сторонами (а.с. 98-101).

В матеріалах справи також містяться представлені позивачем на підтвердження сплати ОСОБА_2 єдиного податку з фізичних осіб копії дублікатів чеків від 19.07.2021 за №0.0.22.01644892.2, від 16.08.2021 за №0.0.2232250904.2, від 15.09.2021 за №0.0.2266084756.2, від 10.10.2021 за №№0.0.2308370284.2, 0.0.2308350520.2 (а.с.26-27), а також Книгу обліку доходів №0014472, яка ведеться ОСОБА_2 з 01.08.2018 (а.с. 29-31).

Встановлені у справі обставини підтверджують здійснення ОСОБА_2 самостійної підприємницької діяльності у приміщенні магазину "ІНФОРМАЦІЯ_1", що належить останній, та частина якого (25 м2) як "господарська одиниця" перебуває у користуванні ФОП ОСОБА_1 на підставі договору позички нежилого приміщення (безоплатної оренди) від 01.03.2020 та акту приймання передачі від 01.03.2020 (а.с. 32, 33, 34).

Суд першої інстанції дійшов висновку про те, що ОСОБА_2 , здійснюючи продаж належних позивачу підакцизних товарів без наявності ліцензії та являючись платником єдиного податку 2-ої групи, не могла здійснювати самостійну господарську діяльність, а діяла саме в інтересах ФОП ОСОБА_1 як продавець. Суд вважав, що необмежений допуск ОСОБА_2 до господарській одиниці магазину "ІНФОРМАЦІЯ_1" до неналежного останній підакцизного товару є свідченням забезпечення зі сторони ФОП ОСОБА_1 належних функціональних і виконавських можливостей для здійснення реалізації товару в інтересах останньої. На переконання суду першої інстанції, таке забезпечення функціональних можливостей на час перевірки в момент контрольної закупки є свідченням наявності ознак допуску ФОП ОСОБА_1 до виконання обов`язків продавця ОСОБА_2 ..

Однак, такі висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи та спростовуються наявними у справі доказами.

Судом апеляційної інстанції приймаються до уваги доводи позивача про те, що 12.10.2021 ОСОБА_1 була хвора, у зв`язку з чим зверталася за медичною допомогою в м. Надвірна, а тому не була та не могла бути на місці здійснення підприємницької діяльності в магазині «ІНФОРМАЦІЯ_1» в с. Гвізд. Ці обставини підтверджено копією медичної довідки, яка міститься в матеріалах справи.

Відсутність ФОП ОСОБА_1 12.10.2022 в приміщенні магазину «ІНФОРМАЦІЯ_1» спростовує висновки суду першої інстанції про надання нею доступу ФОП ОСОБА_2 до підакцизних товарів та допуску до виконання функцій продавця.

Судом же встановлено, що ФОП ОСОБА_1 наймає приміщення магазину «ІНФОРМАЦІЯ_1» площею 25 м.кв. разом з ФОП ОСОБА_2 згідно договору позички нежилого приміщення (безоплатної оренди) від 01.03.2020 та акту приймання передачі від 01.03.2020 без будь якого реального поділу цього приміщення між підприємцями, а тому ОСОБА_2 має необмежений доступ до нього незалежно від бажання та допуску ФОП ОСОБА_1 ..

Згідно з доводами позивача це маленький сільський магазин, підприємці є далекими родичами, між ними склалися довірливі відносини. Тому, знаючи, що ОСОБА_1 захворіла, ОСОБА_2 без будь-яких розпоряджень від власника та не узгоджуючи з ним свої дії, продала належний ОСОБА_1 підакцизний товар, будь-яких коштів за це від ОСОБА_1 не отримувала. Оскільки саме ОСОБА_2 проводила касово-розрахункові операції під час контрольної закупки, то відповідно і вона надавала пояснення контролюючому органу.

Апеляційний суд критично оцінює обставини внесення посадовими особами Головного управління ДПС в Івано-Франківській області в акт перевірки, зазначивши, що ОСОБА_1 відмовилась від підпису та отримання акту, оскільки ФОП ОСОБА_1 12.10.2021 року в магазині не перебувала.

Судом першої інстанції не надано оцінки доказам, поданим позивачем, а саме, копії запису з Книги обліку доходів (для платників єдиного податку першої групи, другої та третьої груп, які не є платниками на додану вартість) №0014472 ОСОБА_2 , зокрема, що 12.10.2021 року в день проведення перевірки вона здійснювала підприємницьку діяльність, яка полягала в реалізації товарів на суму 275 грн., тобто безпосередньо виконувала роботу в рамках своєї підприємницької діяльності, що виключає можливість одночасного виконання роботи за трудовим договором.

Колегією суддів враховується, що характерними ознаками трудових відносин є: систематична виплата заробітної плати за процес праці (а не її результат); підпорядкування правилам внутрішнього трудового розпорядку; виконання роботи за професією (посадою), визначеною Національним класифікатором України ДК 003:2010 «Класифікатор професій», затвердженим наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 №327; обов`язок роботодавця надати робоче місце; дотримання правил охорони праці на підприємстві, в установі, організації тощо.

Разом з тим, матеріали справи не містять доказів вчинення ФОП ОСОБА_1 дій, в результаті яких ОСОБА_2 була допущена до роботи продавця товарів в магазині «ІНФОРМАЦІЯ_1» та не встановлено, що остання перебувала у трудових відносинах з ФОП ОСОБА_1 .. Одноразове виявлення факту безоплатної реалізації підакцизного товару, що належить підприємцю ОСОБА_1 , в її інтересах іншим підприємцем - ОСОБА_2 не може свідчити, що між ними склалися правовідносини, що мають ознаки трудових.

За таких обставин недоцільним є застосування висновку Верховний Суду, викладеного у постанові від 29.04.2020 у справі №826/16738/17, оскільки обставини в даній справі є відмінними. Зокрема, у згаданій справі судами встановлено фактичний допуск працівників до виконання ними роботи задовго до проведення перевірки, а також факт виплати позивачем працівникам заробітної плати без сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків протягом липня-жовтня 2017 року та інші важливі елементи трудового договору.

Колегія суддів також приймає до уваги надані ОСОБА_2 письмові пояснення щодо обставин справи, зокрема проведення перевірки посадовими особами Головного управління ДПС в Івано-Франківській області магазину "ІНФОРМАЦІЯ_1" 12 жовтня 2021 року, згідно з якими ОСОБА_2 як зареєстрований підприємець здійснює роздрібну торгівлю продуктами харчування в селі, використовує частину нежитлового приміщення на АДРЕСА_1 , площею 25 м.кв. разом зі своєю родичкою ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 здійснювала реалізацію своєї продукції в приміщенні магазину «ІНФОРМАЦІЯ_1». ОСОБА_1 захворіла та поїхала в м. Надвірна до лікаря, а на своєму товарі, зокрема на алкогольних напоях розмістила табличку «зачинено». Жодних розпоряджень щодо реалізації її продукції, ОСОБА_1 відносно ОСОБА_2 не надавала. Коли зайшли до магазину два покупці за спиртним і сигаретами, ОСОБА_2 вирішила продати їм продукцію ОСОБА_1 .. Як пізніше виявилось, це були перевіряючі. Просить взяти до уваги, що 12.10.2021 вона не підпорядковувалась ОСОБА_1 та не перебувала з нею в трудових відносинах. Проте дійсно реалізувала продукцію ОСОБА_1 , однак зробила це безоплатно з власної ініціативи, з гуманних переконань, щоби її родичка ОСОБА_1 не втратила дохід.

З урахуванням зазначеного, на підставі наданих доказів в їх сукупності, фактичних обставин справи, системного аналізу положень законодавства України, апеляційний суд приходить до висновку, що встановлені у справі обставини свідчать про те, що на час проведення фактичної перевірки посадовими особами ГУ ДПС в Івано-Франківській області господарської одиниці магазину "ІНФОРМАЦІЯ_1", розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , що належать суб`єкту господарської діяльності - ФОП ОСОБА_1 не підтверджено допущення позивачем вимог трудового законодавства, зокрема вимог статей 21-24 КЗпП України - використання праці найманих працівників без укладення трудового договору, а саме, відсутність трудового договору між ФОП ОСОБА_1 і продавцем ОСОБА_2 ..

Колегія суддів зазначає, що відповідач Управління Держпраці в Івано-Франківській області після отримання 01.11.2021 року матеріалів податкової перевірки (акт перевірки від 12.10.2021 року) фактичних обставин справи не дослідив та у спірних правовідносинах дійшов необгрунтованого висновку про наявність достатніх підстав для застосування до позивача ФОП ОСОБА_1 штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення.

Вказане дає підстави вважати протиправною постанову Управління Держпраці в Івано-Франківській області від 24.12.2021 №53-ФС про накладення на ФОП ОСОБА_1 штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення на підставі абзацу 2 частини 2 статті 265 КЗпП України, яку належить скасувати.

Таким чином, доводи апеляційної скарги спростовують помилковість висновків суду першої інстанції, а отже апеляційну скаргу необхідно задоволити.

На підставі наведених вище норм законодавства та фактичних обставин справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що судом першої інстанції при розгляді адміністративної справи ухвалено рішення без повного з`ясування судом обставин, що мають значення для справи та невідповідністю висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, що є підставою для його скасування та прийняття нової постанови про задоволення позовних вимог.

Колегія суддів також враховує, що відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Судом встановлено, що позивачем при поданні позовної заяви та апеляційної скарги було сплачено судовий збір у розмірі відповідно 908,00 грн та 1362,00 грн, що підтверджується наявними в матеріалах справи платіжними документами.

Отже, сплачений позивачем судовий збір за подання позову та апеляційної скарги у розмірах 908,00 грн та 1362,00 грн слід стягнути в користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача як суб`єкта владних повноважень.

Суд апеляційної інстанції також зазначає, що відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України, не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності та інших справах, розглянутих за правилами спрощеного позовного провадження (крім справ, які відповідно до цього Кодексу розглядаються за правилами загального позовного провадження).

Проаналізувавши характер спірних правовідносин, предмет доказування, склад учасників справи, та враховуючи, що дану адміністративну справу було розглянуто судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження, суд апеляційної інстанції зазначає, що дана адміністративна справа є справою незначної складності, а тому рішення суду апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Керуючись ст.ст. 243, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд

постановив:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задоволити.

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30 травня 2022 року в адміністративній справі №300/8079/21 за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Управління Держпраці в Івано-Франківській області про визнання протиправною та скасування постанови - скасувати та прийняти нову постанову.

Позовні вимоги Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 - задоволити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Управління Держпраці в Івано-Франківській області від 24.12.2021 №53-ФС про накладення на Фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держпраці в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 39784625) на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судові витрати у виді судового збору в сумі 908 (девятсот вісім) грн 00 коп. сплаченого за подання позову та судового збору в сумі 1362 (одну тисячу триста шістдесят дві) грн 00 коп. сплаченого за подання апеляційної скарги.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття і касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя В. В. Гуляк судді Л. Я. Гудим Н. В. Ільчишин Повний текст постанови суду складено 04.11.2022 року

Джерело: ЄДРСР 107123735
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку