open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 915/371/21
Моніторити
Постанова /27.10.2022/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /25.10.2022/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.09.2022/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.07.2022/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.03.2022/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.02.2022/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.01.2022/ Південно-західний апеляційний господарський суд Рішення /08.12.2021/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /19.11.2021/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /17.06.2021/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /27.05.2021/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /25.05.2021/ Господарський суд Миколаївської області Постанова /12.05.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.04.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /05.04.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.03.2021/ Господарський суд Миколаївської області
emblem
Справа № 915/371/21
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /27.10.2022/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /25.10.2022/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.09.2022/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.07.2022/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.03.2022/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.02.2022/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.01.2022/ Південно-західний апеляційний господарський суд Рішення /08.12.2021/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /19.11.2021/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /17.06.2021/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /27.05.2021/ Господарський суд Миколаївської області Ухвала суду /25.05.2021/ Господарський суд Миколаївської області Постанова /12.05.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.04.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /05.04.2021/ Південно-західний апеляційний господарський суд Ухвала суду /29.03.2021/ Господарський суд Миколаївської області

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

_____________________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 жовтня 2022 рокум. ОдесаСправа № 915/371/21Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді: Богатиря К.В.

суддів: Аленін О.Ю., Таран С.В.

секретар судового засідання Кратковський Р.О.

за участю представників сторін:

Від ОСОБА_1 Тимошин Ю.В.

Від Акціонерного товариства «Миколаївобленерго» - Колодяжна Ю.А., Котенко О.О.

Від Фонду державного майна України Пономаренко В.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Господарського суду Миколаївської області від 08.12.2021, ухвалене суддею Давченко Т.М., м. Миколаїв, повний текст складено 14.12.2021

у справі № 915/371/21

за позовом ОСОБА_1

до Акціонерного товариства «Миколаївобленерго»

за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача: Фонду державного майна України

про визнання незаконними та скасування рішень наглядової ради

ВСТАНОВИВ:

Описова частина.

ОСОБА_1 пред`явлено до акціонерного товариства (АТ) «Миколаївобленерго» позов про визнання незаконними та скасування рішень наглядової ради АТ «Миколаївобленерго», оформлених протоколами від 12.02.2021 № 83 та від 16.02.2021 № 84.

Позов обґрунтований тим, що рішенням відповідача, оформленим протоколом від 09.04.2020 № 66, ОСОБА_1 обраний виконуючим обов`язки генерального директора товариства. Рішенням наглядової ради, оформленим протоколом від 12.02.2021 № 83, позивача відсторонено від здійснення повноважень виконуючого обов`язки генерального директора, а рішенням наглядової ради, оформленим протоколом від 16.02.2021 № 84, припинено виконання позивачем обов`язків генерального директора та розірвано укладений з ним контракт від 10.04.2020 № 773.

Позивач стверджує, що оскаржувані рішення прийняті неправомочним складом наглядової ради, а саме, з порушенням п. 17.5.1 статуту відповідача, ст. 53 Закону України «Про акціонерні товариства», ст. 11-2 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» ? у зв?язку з відсутністю у складі ради щонайменше трьох незалежних директорів.

Короткий зміст оскаржуваного рішення суду першої інстанції.

Рішенням Господарського суду Миколаївської області від 08.12.2021 у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено повністю.

Ухвалюючи рішення, суд першої інстанції виходив з того, що наглядову раду відповідача обрано 13.04.2017, і матеріали справи не містять доказів того, що рішення від 13.04.2017, оформлені протоколом № 26, визнані недійсними чи скасовані. В той же час вимоги законодавства про включення до наглядової ради АТ «Миколаївобленерго» незалежних членів (директорів) могли б бути виконаними лише за умови вчинення Фондом відповідних дій для відбору таких осіб (проведення конкурсного відбору, визначення переможців, внесення відповідних пропозицій), докази чого в даному випадку відсутні.

Суд першої інстанції вказав, що строк повноважень обраної 13.04.2017 наглядової ради становив 3 роки, що відповідає вимогам законодавства та статуту відповідача, а після закінчення трирічного строку повноважень наглядової ради такі повноваження були продовженими з законних підстав - у зв`язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (СОVID - 19).

З огляду на викладені обставини, суд першої інстанції дійшов висновку, що на момент прийняття оскаржуваних рішень, оформлених протоколами від 12.02.2021 № 83 та від 16.02.2021 № 84, склад наглядової ради АТ «Миколаївобленерго» був правомочним, тому відсутні підстави для задоволення позову.

Аргументи учасників справи.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнення її доводів.

До Південно-західного апеляційного господарського суду надійшла апеляційна скарга ОСОБА_1 на рішення Господарського суду Миколаївської області від 08.12.2021 по справі № 915/371/21.

Апелянт вказав, що відповідача було зобов`язано забезпечити приведення складу наглядової ради у відповідність із вимогами частини 4 статті 53 Закону України «Про акціонерні товариства» до 06 січня 2019 року. З обставин справи вбачається, що Відповідач не виконав своїх зобов`язань у встановлений законом строк.

У зв`язку з не приведенням складу наглядової ради Відповідача у відповідність з законодавством України та статутом у визначений законом строк, така наглядова рада припинила свої повноваження 06.01.2019 та не могла приймати рішення, крім рішень з питань скликання загальних зборів для обрання всього складу наглядової ради. Отже, рішення наглядової ради Відповідача від 12 лютого 2021 року та від 16 лютого 2021 року, які не стосуються скликання загальних зборів, були прийняті неправомочною наглядовою радою.

За викладеного вище, апелянт вважає, що судом першої інстанції не надано оцінки наявним в матеріалах справи доказам у взаємозв`язку та у відповідності до діючого Закону, тобто порушено норми матеріального права.

Керуючись викладеним вище, апелянт просить скасувати рішення Господарського суду Миколаївської області по справі № 915/371/21 від 08 грудня 2021 року повністю та ухвалити нове рішення, яким позов ОСОБА_2 задовольнити, визнати незаконними та скасувати рішення наглядової ради АТ «Миколаївобленерго», оформлені протоколами № 83 від 12 лютого 2021 року та №84 від 16 лютого 2021 року.

Короткий зміст відзиву АТ «Миколаївобленерго» на апеляційну скаргу.

28.01.2022 до Південно-західного апеляційного господарського суду надійшов відзив відповідача на апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Господарського суду Миколаївської області від 08.12.2021 по справі № 915/371/21.

Відповідач вказав, що з урахуванням вимог Порядку утворення наглядової ради та Порядку проведення конкурсного відбору кандидатів на посаду незалежного члена наглядової ради, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 142, відбір незалежних членів наглядової ради господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, пропонуються суб`єктом управління об`єктами державної власності ? Фондом державного майна України. При цьому в даному випадку відповідач жодним чином не порушив вимоги законодавства, зокрема Закону України «Про акціонерні товариства».

Відповідач зазначив, що з норм закону України «Про акціонерні товариства» вбачається, що члени наглядової ради акціонерного товариства, у тому числі незалежні директори, обираються виключно акціонерами товариства. Відповідач, як акціонерне товариство, не відповідає за зобов`язаннями акціонерів і тому ствердження позивача, що саме відповідачем повинні бути прийняті рішення про припинення повноважень членів наглядової ради та обрання членів наглядової ради, є безпідставними та такими, що суперечать нормам діючого законодавства України.

Відповідач також вказав, що на виконання вимог Закону «Про акціонерні товариства» Акціонерним товариством «Миколаївобленерго» при скликані та проведенні загальних зборів неодноразово було ініційовано розгляд питання переобрання членів наглядової ради Товариства. Але акціонери Товариства згідно наданих їм прав не приймали рішень з даних питань. Тому, ні Акціонерне товариство «Миколаївобленерго», ні її виконавчий орган не може самостійно вирішувати питання припинення та/або обрання членів наглядової ради Товариства.

Окрім того, відповідач зазначив, що повноваження наглядової ради Товариства, обраної загальними зборами 13.04.2017 у 2018, 2019, 2020 роках не припинено, а відтак рішення наглядової ради АТ «Миколаївобленерго», оформлені протоколом № 83 від 12 лютого 2021 та протоколом № 84 від 16 лютого 2021, прийняті правомочною наглядовою радою та відповідають вимогам діючого законодавства України.

Керуючись викладеним вище, відповідач просить залишити рішення Господарського суду Миколаївської області від 08.12.2021 по справі № 915/371/21 без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Короткий зміст відзиву Фонду державного майна України на апеляційну скаргу.

10.06.2022 до Південно-західного апеляційного господарського суду надійшов відзив третьої особи на апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Господарського суду Миколаївської області від 08.12.2021 по справі № 915/371/21.

Третя особа зазначила, що повноваження в. о. генерального директора можуть бути припинені, а контракт розірваний у будь-який час до закінчення строку його дії за рішенням наглядової ради АТ «Миколаївобленерго». Крім того, відсторонення Генерального директора та/або члена Дирекції від здійснення повноважень та обрання особи, яка тимчасово здійснюватиме повноваження Генерального директора та/або директора згідно ЗУ «Про акціонерні товариства» та Статуту віднесено до виключної компетенції наглядової ради товариства. Отже, враховуючи вищевикладене, рішення наглядової ради про припинення виконання Позивачем обов`язків генерального директора АТ «Миколаївобленерго» та розірвання укладеного з ним Контракту №773 від 10.04.2020, є законним.

Третя особа також вказала, що на момент прийняття рішення про відсторонення та припинення повноважень виконуючого обов`язки генерального директора ОСОБА_1 , наглядова рада Товариства була правомочна та діяла в межах наданих їй повноважень.

Керуючись викладеним вище, третя особа просила апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Миколаївської області від 08.12.2021 у справі № 915/371/21 без змін.

Рух справи у суді апеляційної інстанції.

Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 10.01.2022 для розгляду вказаної апеляційної скарги сформовано колегію у складі головуючого судді Будішевської Л.О., суддів Таран С.В., Поліщук Л.В.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 13.01.2022 за апеляційною скаргою відкрито апеляційне провадження, встановлено іншим учасникам справи строк до 27.01.2022 для подання відзиву, роз`яснено учасникам справи про їх право у цей же строк подати до суду будь-які заяви чи клопотання стосовно процесуальних питань, витребувано у Господарського суду Миколаївської області матеріали справи № 915/371/21.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 07.02.2022 призначено справу № 915/371/21 до розгляду на 03.03.2022 о 11:00 год.

Розпорядженням керівника апарату Південно-західного апеляційного господарського суду № 256 від 23.02.2022, у зв`язку зі звільненням судді ОСОБА_3 у відставку та тимчасовою непрацездатністю судді Поліщук Л.В. призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 915/371/21.

Відповідно витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.02.2022 справу № 915/371/21 передано на розгляд колегії суддів у складі головуючий суддя - Богатир К.В., судді Таран С.В., Аленін О.Ю.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 22.03.2022 прийнято апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Господарського суду Миколаївської області від 08.12.2021 по справі № 915/371/21 до провадження колегією суддів у складі: головуючого судді Богатиря К.В., суддів: Таран С.В., Аленіна О.Ю.; визначено, що про дату, час та місце судового засідання учасники справи будуть повідомлені додатково.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 06.07.2022 призначено справу №915/371/21 за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Господарського суду Миколаївської області від 08.12.2021 до розгляду на 15 вересня 2022 року о 11:30 год.

У судовому засіданні 15.09.2022 судова колегія оголосила перерву в судовому засіданні до 27.10.2022 о 12:00.

27.10.2022 у судовому засіданні прийняли участь представники ОСОБА_1 Тимошин Ю.В.; Акціонерного товариства «Миколаївобленерго» - Колодяжна Ю.А. та ОСОБА_4 , Фонду державного майна України Пономаренко В.С.

У зв`язку з введенням на території України воєнного стану справу №915/371/21 за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Господарського суду Миколаївської області від 08.12.2021 було розглянуто Південно-західним апеляційним господарським судом у розумний строк, відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Фактичні обставини, встановлені судом.

Рішенням наглядової ради АТ «Миколаївобленерго», оформленим протоколом від 09.04.2020 № 66, обрано ОСОБА_1 виконуючим обов`язки генерального директора AT «Миколаївобленерго», а також затверджено умови контракту з позивачем.

У подальшому між АТ «Миколаївобленерго» та ОСОБА_1 укладено контракт від 10.04.2020 № 773 (далі ? контракт), згідно умов якого ОСОБА_1 (керівник) зобов`язався здійснювати поточне управління (керівництво) АТ «Миколаївобленерго» (роботодавцем), забезпечувати його високоприбуткову діяльність, ефективне використання і збереження належного роботодавцю майна, в т.ч. державного майна, що не увійшло до складу статутного капіталі роботодавця, забезпечувати виконання рішень загальних зборів акціонерів та наглядової ради, а роботодавець зобов`язався створювати належні умови для матеріального забезпечення та організації праці керівника (п. 1.1 контракту).

Пунктом 7.3 контракту встановлено, що його дія припиняється, зокрема, до закінчення строку дії контракту у випадках, передбачених пунктами 7.4 та 7.5 цього контракту.

У відповідності до п. 7.4 контракту, повноваження керівника можуть бути припинені, а контракт розірваний у будь-який час до закінчення його дії за рішенням наглядової ради.

Оскаржуваним рішенням наглядової ради АТ «Миколаївобленерго», оформленим протоколом від 12.02.2021 № 83, ОСОБА_1 відсторонено від здійснення повноважень виконуючого обов`язки генерального директора АТ «Миколаївобленерго».

У подальшому іншим оскаржуваним рішенням наглядової ради АТ «Миколаївобленерго», оформленим протоколом від 16.02.2021 № 84, припинено виконання ОСОБА_1 обов`язків генерального директора АТ «Миколаївобленерго» і розірвано укладений з ним контракт від 10.04.2020 № 773.

Мотивувальна частина.

Відповідно до ч. 1 ст. 269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Частиною 2 ст. 269 ГПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Розглянувши матеріали господарської справи, доводи та вимоги апеляційної скарги, відзивів на неї, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції не підлягає скасуванню, виходячи з таких підстав.

Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, відповідач є акціонерним товариством, власником 70% статутного капіталу котрого є Держава Україна.

У відповідності до ч. 1 ст. 13 Закону України «Про акціонерні товариства», установчим документом акціонерного товариства є його статут.

Статутом АТ «Миколаївобленерго» в редакції, затвердженій загальними зборами товариства 08.04.2019, визначено, що управління діяльністю та контроль за фінансово-господарською діяльністю товариства здійснюють його органи, склад і порядок обрання (призначення) яких визначається зазначеним статутом та чинним законодавством України (п. 15.1 статуту).

Органами товариства є: вищий орган товариства ? загальні збори; наглядова рада; виконавчий орган товариства (колегіальний) ? дирекція. Органи Товариства діють в межах своїх повноважень та компетенції, що визначається цим статутом (п.п. 15.2-15.3 статуту).

Посадовими особами органів товариства є фізичні особи ? голова та члени наглядової ради, генеральний директор та члени дирекції (п. 15.4 статуту).

Обрання та припинення повноважень посадових осіб органів товариства здійснюється відповідно до Статуту та законодавства України (п. 15.5 статуту).

У відповідності до п. 17.1 статуту, наглядова рада є колегіальним органом, що здійснює захист прав акціонерів товариства і в межах, компетенції, визначеної статутом та Законом України «Про акціонерні товариства», здійснює управління товариством, а також контролює та регулює діяльність дирекції.

Указане положення статуту кореспондується з приписами ч. 1 ст. 51 Закону України «Про акціонерні товариства».

До виключної компетенції наглядової ради належить, зокрема, обрання та припинення повноважень генерального директора, обрання членів дирекції (директорів) за поданням генерального директора та припинення їх повноважень; прийняття рішення про відсторонення генерального директора та/або члена дирекції (директора) від здійснення повноважень та обрання особи, яка тимчасово здійснюватиме повноваження генерального директора та/або директора (пп.пп. 12, 14 п. 17.3 статуту).

Аналогічно, згідно п.п. 8, 10 ч. 2 ст. 52 Закону України «Про акціонерні товариства», до виключної компетенції наглядової ради належить, зокрема, обрання та припинення повноважень голови і членів виконавчого органу; прийняття рішення про відсторонення голови або члена виконавчого органу від здійснення повноважень та обрання особи, яка тимчасово здійснюватиме повноваження голови виконавчого органу.

Частиною 1 статті 61 Закону України «Про акціонерні товариства» визначено, що повноваження голови колегіального виконавчого органу (особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу) припиняються за рішенням наглядової ради з одночасним прийняттям рішення про призначення голови колегіального виконавчого органу (особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу) або особи, яка тимчасово здійснюватиме його повноваження, якщо статутом акціонерного товариства це питання не віднесено до компетенції загальних зборів.

Підстави припинення повноважень голови та/або члена виконавчого органу встановлюються законом, статутом товариства, а також контрактом, укладеним з головою та/або членом виконавчого органу.

Статутом відповідача також визначено, що керівництво поточною діяльністю товариства здійснює колегіальний виконавчий орган товариства ? дирекція. Очолює та керує діяльністю дирекції генеральний директор, який обирається та повноваження якого припиняються наглядовою радою (п.п. 18.1-18.2 статуту).

Прийняття наглядовою радо рішення про обрання особи на посаду генерального директора та/або директора є підставою для укладення з особою, обраною на вказану посаду, трудового договору (контракту) з товариством. Посадові повноваження особи, обраної на посаду генерального директора та/або директора, дійсні з моменту її обрання, якщо інше не встановлено у відповідному рішенні наглядової ради. Особа, обрана на посаду генерального директора та/або директора, здійснює свої повноваження на підставі цього статуту та укладеного з нею трудового договору (контракту) (п. 18.9 статуту).

Контракт з генеральним директором та/або директором укладає (підписує) та/або розриває (припиняє) від імені товариства наглядова рада (п. 18.10 статуту).

Генеральний директор та/або директор можуть бути відсторонені від здійснення повноважень за рішенням наглядової ради (п. 18.12 статуту).

Наглядова рада має право у будь-який момент прийняти рішення про припинення повноважень генерального директора та/або директора та розірвання з ним трудових відносин, а також трудового контракту, або рішення про відсторонення генерального директора та/або директора. Таке рішення наглядова рада має право прийняти незалежно від строку перебування обраної особи на посаді генерального директора та/або директора (п.18.5 статуту).

Повноваження особи, яка була обрана на посаду генерального директора та/або директора, припиняються в момент прийняття наглядовою радою рішення про припинення повноважень генерального директора та/або директора, якщо інше не встановлено у відповідному рішенні наглядової ради. Наслідком прийняття наглядовою радою рішення про припинення повноважень генерального директора є розірвання з ним трудового договору (контракту) та припинення трудових відносин з товариством (п. 18.16 статуту).

Положення розділу 18 статуту відповідача кореспондуються з приписами ст.ст. 58-61 Закону України «Про акціонерні товариства».

Із змісту наведених положень статуту відповідача та приписів законодавства вбачається, що повноваження в.о. генерального директора можуть бути припинені, а контракт розірваний у будь-який час до закінчення строку його дії за рішенням наглядової ради AT «Миколаївобленерго». Крім того, до виключної компетенції наглядової ради товариства віднесено відсторонення генерального директора та/або члена дирекції від здійснення повноважень та обрання особи, яка тимчасово здійснюватиме повноваження генерального директора та/або директора.

Викладені факти апелянтом не оспорюються.

Таким чином, дослідженню підлягає факт правомочності або неправомочності складу наглядової ради, яким прийняті оскаржувані рішення.

01.05.2016 набрав чинності Закон України від 07.04.2015 № 289-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав інвесторів», підпунктом 26 пункту 10 розділу І якого статтю 53 Закону України «Про акціонерні товариства» було викладено у такій редакції:

«Стаття 53. Обрання членів наглядової ради

1. Члени наглядової ради публічного акціонерного товариства обираються акціонерами під час проведення загальних зборів товариства на строк до наступних річних зборів товариства.

Якщо річні збори публічного акціонерного товариства не були проведені у строк, встановлений статтею 32 цього Закону, або не було прийнято рішення, передбачені пунктами 17 та 18 частини другої статті 33 цього Закону, повноваження членів наглядової ради припиняються, крім повноважень з підготовки, скликання і проведення річних зборів товариства.

Особи, обрані членами наглядової ради, можуть переобиратися необмежену кількість разів.

2. Членом наглядової ради акціонерного товариства може бути лише фізична особа. Член наглядової ради не може бути одночасно членом виконавчого органу та/або членом ревізійної комісії (ревізором) цього товариства.

3. До складу наглядової ради обираються акціонери або особи, які представляють їхні інтереси (далі - представники акціонерів), та/або незалежні директори.

4. Наглядова рада публічного акціонерного товариства та акціонерного товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток, паїв) належить державі, а також акціонерного товариства, 50 і більше відсотків акцій (часток, паїв) якого знаходяться у статутних капіталах господарських товариств, частка держави в яких становить 100 відсотків, має включати щонайменше двох незалежних директорів.

5. Під час обрання членів наглядової ради разом з інформацією про кожного кандидата (прізвище, ім?я, по батькові (найменування) акціонера, розмір пакета акцій, що йому належить) у члени наглядової ради в бюлетені для кумулятивного голосування зазначається інформація про те, чи є такий кандидат акціонером, представником акціонера або групи акціонерів (із зазначенням інформації про цього акціонера або акціонерів) або чи є він незалежним директором.

6. Повноваження члена наглядової ради, обраного кумулятивним голосуванням, за рішенням загальних зборів можуть бути припинені достроково лише за умови одночасного припинення повноважень усього складу наглядової ради. У такому разі рішення про припинення повноважень членів наглядової ради приймається загальними зборами акціонерів простою більшістю голосів акціонерів, які зареєструвалися для участі у зборах. Положення цієї частини не застосовується до права акціонера (акціонерів), представник якого (яких) обраний до складу наглядової ради, замінити такого представника - члена наглядової ради.

Член наглядової ради, обраний як представник акціонера або групи акціонерів згідно з частиною п?ятою цієї статті, може бути замінений таким акціонером або групою акціонерів у будь-який час.

7. Повноваження члена наглядової ради дійсні з моменту його обрання загальними зборами. У разі заміни члена наглядової ради - представника акціонера повноваження відкликаного члена наглядової ради припиняються, а новий член наглядової ради набуває повноважень з моменту отримання акціонерним товариством письмового повідомлення від акціонера (акціонерів), представником якого є відповідний член наглядової ради.

Повідомлення про заміну члена наглядової ради - представника акціонера повинно містити інформацію про нового члена наглядової ради, який призначається на заміну відкликаного (прізвище, ім?я, по батькові (найменування) акціонера (акціонерів), розмір пакета акцій, що йому належить або їм сукупно належить).

Порядок здійснення повідомлення про заміну члена наглядової ради - представника акціонера може бути визначений у статуті акціонерного товариства. Таке письмове повідомлення розміщується публічним акціонерним товариством на власному веб-сайті протягом одного робочого дня після його отримання товариством.

Акціонер (акціонери), представник якого (яких) обраний членом наглядової ради, може обмежити повноваження свого представника як члена наглядової ради.

8. Акціонери та член наглядової ради, який є їхнім представником, несуть солідарну відповідальність за відшкодування збитків, завданих акціонерному товариству таким членом наглядової ради.

9. Акціонери товариства в порядку, передбаченому частиною другою статті 78 цього Закону, мають право на ознайомлення з письмовими повідомленнями, зазначеними у частині шостій цієї статті.

10. Обрання членів наглядової ради публічного акціонерного товариства здійснюється виключно шляхом кумулятивного голосування.

Обрання членів наглядової ради приватного акціонерного товариства здійснюється шляхом кумулятивного голосування, якщо інший спосіб не встановлений статутом акціонерного товариства.

11. Кількісний склад наглядової ради встановлюється статутом акціонерного товариства. Мінімальна кількість членів наглядової ради публічного акціонерного товариства не може бути меншою ніж 5 осіб.

12. Якщо кількість членів наглядової ради, повноваження яких дійсні, становить менше половини її кількісного складу, обраного відповідно до вимог закону загальними зборами акціонерного товариства, товариство протягом трьох місяців має скликати позачергові загальні збори для обрання решти членів наглядової ради, а в разі обрання членів наглядової ради шляхом кумулятивного голосування - для обрання всього складу наглядової ради акціонерного товариства».

Відповідно до пункту 2 прикінцевих положень зазначеного закону, вимоги абзацу другого підпункту 11, абзаців четвертого, восьмого та двадцятого підпункту 26, підпункту 27 пункту 10 розділу I цього Закону до 01.01.2018 застосовуються до публічних акціонерних товариств, акції яких включені до біржового реєстру.

Відповідно до Положення про функціонування фондових бірж, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 22.11.2012 № 1688 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.12.2012 за № 2082/22394, біржовий список ? документ фондової біржі, який містить інформацію щодо цінних паперів, які на відповідну дату допущені до торгівлі в режимі регулярних торгів на фондовій біржі за категорією лістингових цінних паперів або за категорією позалістингових цінних паперів;

біржовий реєстр ? складова біржового списку, що містить інформацію щодо лістингових цінних паперів.

За твердженнями позивача, не спростованими відповідачем, цінні папери AT «Миколаївобленерго» допущені до торгів без рівня лістингу, тобто належить до категорії позалістингових цінних паперів, тому входять в біржовий список, але не в біржовий реєстр. Викладене підтверджується інформацією з офіційного сайту AT «Українська біржа» (т. 1, а.с. 231).

Отже, вимоги ч. 4 ст. 53 Закону України «Про акціонерні товариства» в редакції Закону України від 07.04.2015 № 289-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав інвесторів» застосовуються до AT «Миколаївобленерго» з 01.01.2018.

Відповідно до абз. 2 ч. 3 ст. 1 Закону України «Про акціонерні товариства», що визначає сферу застосування цього закону, передбачено, що управління акціонерними товариствами, у статутних капіталах яких є корпоративні права держави або територіальної громади, здійснюється з урахуванням особливостей, визначених законом. Зокрема, правові основи управління об`єктами державної власності, в тому числі корпоративними правами, що належать державі у статутних капіталах господарських організацій, визначає Закон України «Про управління об`єктами державної власності».

Відповідно до до частини 2 статті 11-2 Закону України «Про управління об`єктами державної власності» (із змінами гідно із Законом України від 02.06.2016 № 1405-VIII, що набрав чинності 25.06.2016), до складу наглядових рад господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, включаються незалежні члени наглядової ради, кількість яких повинна становити більшість членів наглядової ради. Кандидатури осіб, які пропонуються суб`єктом управління об`єктами державної власності, що здійснює управління корпоративними правами держави в господарському товаристві, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, до обрання членами наглядової ради господарського товариства, відбираються в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, а самі члени наглядової ради обираються згідно із Законом України «Про акціонерні товариства», іншими законами, що регулюють діяльність таких господарських товариств.

Кандидатури осіб, які пропонуються суб`єктом управління об`єктами державної власності, що здійснює управління корпоративними правами держави в господарському товаристві, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, до обрання членами наглядової ради господарського товариства, відбираються в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, а самі члени наглядової ради обираються згідно із Законом України «Про акціонерні товариства», іншими законами, що регулюють діяльність таких господарських товариств.

Відповідно до підпункту 29 пункту 10 розділу І Закону України від 16.11.2017 № 2210-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення ведення бізнесу та залучення інвестицій емітентами цінних паперів» (набрав чинності 06.01.2018) в абзаці першому частини 4 статті 53 Закону України «Про акціонерні товариства» слова «включати щонайменше двох незалежних директорів» замінені словами «складатися не менш ніж на одну третину з незалежних директорів, при цьому кількість незалежних директорів не може становити менше двох осіб».

Отже, як Закон України «Про акціонерні товариства» (з 01.05.2016), так і Закон України «Про управління об`єктами державної власності» (з 25.06.2016) передбачав обрання до складу наглядових рад господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, незалежних членів наглядової ради. Відмінність полягала у тому, що відповідно до Закону України «Про акціонерні товариства» наглядова рада акціонерного товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток, паїв) належить державі, мала включати щонайменше двох незалежних директорів, а відповідно до Закону України «Про управління об`єктами державної власності» - кількість незалежних членів повинна була становити більшість членів наглядової ради.

При цьому частиною 5 статті 18 Закону України «Про управління об`єктами державної власності», який набрав законної сили з 25.06.2016, визначено, шо законодавчі та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.

Пунктом 13 прикінцевих та перехідних положень Закону України від 16.11.2017 № 2210-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення ведення бізнесу та залучення інвестицій емітентами цінних паперів» встановлено, що статути та внутрішні положення підлягають приведенню у відповідність із цим Законом: для публічних акціонерних товариств та банків до 01.01.2019; для всіх інших акціонерних товариств до 01.01.2020.

Водночас, відповідно до пункту 21 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 16.11.2017 № 2210-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення ведення бізнесу та залучення інвестицій емітентами цінних паперів», що набрав чинність 06.01.2018, зобов`язано акціонерні товариства (у тому числі, господарські товариства, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі) протягом року з дня набрання чинності цим законом забезпечити приведення складу наглядової ради та її комітетів, а також інших органів управління у відповідність із вимогами Закону № 2210.

Як вже зазначалось вище, Законом № 2210 внесено зміни, в тому числі до частини 4 статті 53 Закону України «Про акціонерні товариства» та визначено, що наглядова рада акціонерного товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток, паїв) належить державі, має складатися не менш ніж на одну третину з незалежних директорів, при цьому кількість незалежних директорів не може становити менше двох осіб.

Отже, акціонерні товариства, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, до 06.01.2019 зобов`язані були привести склад наглядової ради у відповідність із вимогами саме Закону № 2210, яким, зокрема, внесено зміни до частини 4 статті 53 Закону України «Про акціонерні товариства».

В той же час, згідно ст. 1 Закону України «Про Фонд державного майна України», Фонд державного майна України є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що реалізує державну політику у сфері приватизації, оренди, використання та відчуження державного майна, управління об`єктами державної власності, у тому числі корпоративними правами держави щодо об`єктів державної власності, що належать до сфери його управління, а також у сфері державного регулювання оцінки майна, майнових прав та професійної оціночної діяльності.

Згідно з ст. 5 указаного Закону, до повноважень Фонду належить, зокрема здійснення повноважень власника державного майна.

Власником 70% статутного капіталу АТ «Миколаївобленерго» є Держава Україна.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 142 «Деякі питання управління державними унітарними підприємствами та господарськими товариствами, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі» визначено та затверджено критерії, відповідно до яких утворення наглядової ради є обов`язковим на державних унітарних підприємствах та в господарських товариствах, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі (далі - критерії). Указаною постановою затверджено «Порядок утворення, організації діяльності та ліквідації наглядової ради державного унітарного підприємства та її комітетів» (далі ? Порядок утворення наглядової ради), який визначає процедуру утворення, організації діяльності та ліквідації наглядової ради та її комітетів.

Згідно з п. 2 Порядку утворення наглядової ради, суб`єкт управління об`єктами державної власності (Фонд державного майна України) приймає рішення про проведення конкурсного відбору кандидатів на посади незалежних членів наглядової ради, визначає представників держави в наглядовій раді, затверджує положення про наглядову раду та її склад.

Компетенція наглядової ради, її кількісний склад, порядок скликання, проведення засідання, прийняття рішень та інші питання внутрішньої організації діяльності наглядової ради визначаються в статуті підприємства та положенні про наглядову раду (п. 4 Порядку утворення наглядової ради).

Пунктом 7 Порядку утворення наглядової ради встановлено, що строк повноважень члена наглядової ради становить три роки.

Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 142 також затверджено «Порядок проведення конкурсного відбору кандидатів на посаду незалежного члена наглядової ради державного унітарного підприємства та їх призначення, а також проведення конкурсного відбору кандидатів на посаду незалежного члена наглядової ради господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, що пропонуються суб`єктом управління об`єктами державної власності до обрання на посаду незалежних членів наглядової ради» (далі ? Порядок проведення конкурсного відбору), який визначає процедуру проведення конкурсного відбору з визначення кандидатів на посаду незалежних членів наглядової ради на посаду незалежних членів наглядової ради.

У відповідності до п. 2 Порядку проведення конкурсного відбору, конкурсний відбір з визначення кандидатів на посаду незалежних членів наглядової ради підприємства, товариства (далі - наглядова рада) здійснюється відповідно до положення про принципи формування наглядової ради згідно з профілем діяльності та стратегією підприємства, товариства.

Зазначене положення затверджується щодо підприємства, товариства, у статутному капіталі якого 100 відсотків акцій (часток) належать державі, суб`єктом управління, а щодо товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, ?- загальними зборами акціонерів (учасників) товариства.

У відповідності до пунктів 3.1, 3.2, п.п. 3.3.1 «Положення про принципи формування наглядової ради публічного акціонерного товариства «Миколаївобленерго»», затвердженого річними загальними зборами акціонерів товариства «Миколаївобленерго» (протокол від 13.04.2017 № 26), розробленого відповідно до норм Законів України «Про управління об`єктами державної власності», «Про акціонерні товариства» та на виконання постанов Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 142 «Деякі питання управління державними унітарними підприємствами та господарськими товариствами, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі» та від 10.03.2017 № 143 «Деякі питання управління об`єктами державної власності», члени наглядової ради обираються акціонерами під час проведення загальних зборів шляхом кумулятивного голосування на строк, визначений статутом товариства. Порядок проведення кумулятивного голосування, а також підрахунок голосів здійснюється в порядку, визначеному статутом товариства та/або законом.

До складу наглядової ради обираються акціонери або особи, які представляють їхні інтереси (далі ? представники акціонерів) та незалежні члени наглядової ради (далі ? незалежні директори).

Повноваження члена наглядової ради дійсні з моменту його обрання загальними зборами. У разі заміни члена наглядової ради-представника акціонера повноваження відкликаного члена наглядової ради припиняються, а новий член наглядової ради набуває повноважень з моменту отримання товариством письмового повідомлення від акціонера (акціонерів), представником якого є відповідний член наглядової ради.

Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 142 постановлено суб`єктам управління об`єктами державної власності у п`ятнадцятиденний строк, зокрема:

- ініціювати проведення загальних зборів акціонерів (учасників) господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі (далі - господарські товариства), в яких утворення наглядових рад є обов`язковим згідно з абзацами другим і третім критеріїв, на яких розглянути питання про приведення їх установчих документів у відповідність з вимогами Закону України від 2 червня 2016 p. № 1405-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління об`єктами державної та комунальної власності» та затвердження положення про принципи формування наглядових рад;

- розпочати після проведення загальних зборів акціонерів (учасників) господарських товариств відповідно до абзацу четвертого цього підпункту проведення конкурсного відбору кандидатів на посади незалежних членів наглядової ради господарського товариства.

Отже, із змісту наведених вище положень законодавства та підзаконних актів вбачається, що відбір незалежних членів наглядової ради господарського товариства, у статутному капіталі якого більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, мав бути здійсненим суб`єктом управління об`єктами державної власності ? Фондом державного майна України.

Доказів того, що Фондом були вчинені відповідні дії, матеріали справи не містять.

Крім того, доводи позивача про незаконність оспорюваного рішення у зв`язку з тим, що наглядова рада товариства була неповноважною, оскільки не було приведено склад наглядової ради у відповідність до вимог законодавства, колегія суддів вважає такими, що не можуть підтверджувати обґрунтованість заявленого позову, адже за обставинами цієї справи, саме таким складом наглядової ради і було обрано позивача до складу дирекції АТ «Миколаївобленерго» та затверджено умови укладеного з ОСОБА_1 трудового контракту. Отже, прийняття оспорюваного рішення зазначеним складом наглядової ради не може порушувати права позивача, який, за його ж позицією, був призначений на посаду неповноважною наглядовою радою, отже призначений незаконно.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 18.05.2022 по справі №922/2339/21.

Відповідно до положень ст. 53 Закону України «Про акціонерні товариства» із змінами, внесеними згідно із Законом від 16.11.2017 № 2210-VIII (набрання чинності 06.01.2018), члени наглядової ради акціонерного товариства обираються акціонерами під час проведення загальних зборів товариства на строк не більший ніж три роки. Статутом приватного акціонерного товариства може бути передбачено інший строк повноважень наглядової ради, але такий строк не може перевищувати три роки.

Статутом АТ «Миколаївобленерго» передбачено, що члени наглядової ради обираються акціонерами під час проведення загальних зборів шляхом кумулятивного голосування на строк 3 роки. У разі не обрання нового складу наглядової ради по закінченню трирічного строку, повноваження членів наглядової ради припиняються, крім повноважень з підготовки, скликання і проведення загальних зборів, на яких, у тому числі, буде обраний новий склад наглядової ради (п. 17.6 статуту).

Як вбачається з матеріалів справи, 13.04.2017 були проведені річні загальні збори акціонерів ПАТ «Миколаївобленерго», оформлені протоколом № 26, на яких прийнято рішення про обрання членів наглядової ради товариства у кількості 7 осіб, а саме, обрано:

- ОСОБА_5 ? представника акціонера ТОВ «ВЕНЧУРНІ ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ», яке діяла за рахунок та в інтересах ПЗНВІФ «МІЖРЕГІОНАЛЬНИЙ ВЕНЧУРНИЙ ФОНД»;

- ОСОБА_6 ? представника акціонера товариства, юридичної особи ? Фонду державного майна України;

- Сачівка Андрія Івановича ? представника акціонера товариства, юридичної особи ? Фонду державного майна України;

- Вїзїра Олександра Сергійовича ? представника акціонера товариства, юридичної особи ? Фонду державного майна України;

- Холоднову Ірину Петрівну ? представника акціонера товариства, юридичної особи ? Фонду державного майна України;

- Павлюк Наталію Василівну ? представника акціонера товариства, юридичної особи ? Фонду державного майна України;

- Онищука Олександра Адамовича ? представника акціонера ТОВ «ВЕНЧУРНІ ІНВЕСТИЦІЙНІ ПРОЕКТИ», яке діяла за рахунок та в інтересах ПЗНВІФ «МІЖРЕГІОНАЛЬНИЙ ВЕНЧУРНИЙ ФОНД».

У подальшому наказами Фонду від 26.09.2018 № 1241, від 20.11.2018 № 1472, від 02.08.2019 № 779, від 29.11.2019 № 1188, від 06.01.2021 № 6 здійснювалися заміни представників Фонду у складі наглядової ради.

Наступні річні загальні збори акціонерів ПАТ «Миколаївобленерго» були проведені 19.04.2018, і прийняті на них рішення оформлені протоколом № 27; до порядку денного указаних зборів було включено питання про припинення повноважень голови та членів наглядової ради товариства, проте рішення не було прийнято.

Подальші загальні збори акціонерів AT «Миколаївобленерго» відбулися 08.04.2019 та оформлені протоколом № 28; до порядку денного зазначених зборів питання про обрання/припинення повноважень голови та членів наглядової ради товариства включене не було.

Після цього щорічні загальні збори акціонерів AT «Миколаївобленерго» було заплановано провести 21.04.2020, проте в указану дату збори не відбулися у зв`язку з введенням на території України обмежувальних карантинних заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а саме, згідно розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства», в редакції Закону України від 30.03.2020 № 540-ІХ.

Відповідно до п. 10 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» тимчасово, у зв`язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), норми статті 32 Закону України «Про акціонерні товариства» щодо строків проведення річних загальних зборів акціонерів не застосовуються у 2020 році. При цьому проведення загальних зборів акціонерів у 2020 році в строки, встановлені цим Законом під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), не є порушенням цього Закону. Річні загальні збори акціонерів за результатами 2019 фінансового року мають бути проведені у строк не пізніше трьох місяців після дати завершення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). У разі якщо в силу дії обмежувальних заходів у зв`язку з дією карантину на території України неможливим є проведення загальних зборів акціонерів в порядку, встановленому цим Законом, загальні збори акціонерів можуть бути проведені дистанційно в порядку та строки, визначені тимчасовим порядком дистанційного проведення загальних зборів, затвердженого Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.

Пунктом 11 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства» встановлено, що у разі завершення строку повноважень членів наглядових рад акціонерних товариств у 2020 році повноваження таких членів наглядових рад продовжуються в повному обсязі до дати проведення загальних зборів акціонерів у порядку, встановленому пунктом 10 цього розділу.

Таким чином, повноваження членів наглядової ради АТ «Миколаївобленерго» було продовжено в повному обсязі до дати проведення загальних зборів акціонерів.

Пунктом 12 розділу XVII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про акціонерні товариства», Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку наказано невідкладно розробити та затвердити тимчасовий порядок скликання та дистанційного проведення загальних зборів акціонерів у зв`язку із здійсненням заходів щодо запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), передбачених карантином, встановленим Кабінетом Міністрів України.

У відповідності до Тимчасового порядку скликання та дистанційного проведення загальних зборів акціонерів та загальних зборів учасників корпоративного інвестиційного фонду, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фонового ринку від 16.04.2020 № 196, загальні збори, які були скликані у встановленому законодавством порядку до дати набрання чинності цим порядком, можуть бути за рішенням наглядової ради товариства перенесені та проведені дистанційно. Рішення наглядової ради про перенесення загальних зборів має відповідати вимогам пункту 8 цього порядку.

Наглядова рада товариства має право прийняти рішення про перенесення загальних зборів за умови дотримання всіх наступних вимог:

1) загальні збори акціонерів скликано з дотриманням вимог Закону України «Про акціонерні товариства», Закону України «Про інститути спільного інвестування» для загальних зборів учасників корпоративного інвестиційного фонду);

2) на дату прийняття такого рішення дата проведення загальних зборів зазначених в підпункті 1) цього пункту не наступила;

3) дата дистанційного проведення загальних зборів призначається не менше ніж через 35 днів;

4) на дату прийняття такого рішення діє карантин, встановлений Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби COVID-19.

Рішення наглядової ради, передбачене пунктом 7 цього Порядку, повинне містити всю наступну інформацію:

1) обґрунтування прийняття рішення;

2) інформацію щодо дати дистанційного проведення загальних зборів;

3) інформацію, передбачену пунктом 43 цього Порядку.

В даному випадку про перенесення дати річних загальних зборів АТ «Миколаївобленерго» 17.04.2020 прийняте рішення наглядової ради, оформлене протоколом № 67. Відповідне повідомлення оприлюднене в загальнодоступній інформаційній базі даних НКЦПФР та на веб-сайті відповідача.

З урахуванням викладених обставин наступні річні загальні збори акціонерів АТ «Миколаївобленерго» відбулися 30.04.2021, і прийняті на них рішення оформлені протоколом № 30.

Таким чином, строк повноважень наглядової ради АТ «Миколаївобленерго» було продовжено до 30.04.2021.

З огляду на викладене вище, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що наглядову раду відповідача обрано 13.04.2017, і матеріали справи не містять доказів того, що рішення від 13.04.2017, оформлені протоколом № 26, визнані недійсними та скасовані, строк повноважень обраної 13.04.2017 наглядової ради становив 3 роки, що відповідає вимогам законодавства та статуту відповідача, однак після закінчення трирічного строку повноважень наглядової ради такі повноваження були продовженими з законних підстав ? у зв`язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), тому на момент прийняття оскаржуваних рішень, оформлених протоколами від 12.02.2021 № 83 та від 16.02.2021 № 81, склад наглядової ради АТ «Миколаївобленерго» був правомочним, а посилання апелянта в цій частині є безпідставними.

Інші доводи апеляційної скарги також жодним чином не спростовують висновків, до яких дійшла колегія суддів та не доводять неправильність чи незаконність рішення, прийнятого судом першої інстанції.

Згідно зі статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини від 10.02.2010 у справі "Серявін та інші проти України" Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча п.1 ст.6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 09.12.1994р., серія A, №303-A, п.29).

Названий Суд зазначив, що, хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського суду з прав людини у справі "Трофимчук проти України").

Висновки апеляційного господарського суду.

Згідно статті 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Будь-яких підстав для скасування рішення Господарського суду Миколаївської області від 08.12.2021 по справі №915/371/21 за результатами його апеляційного перегляду колегією суддів не встановлено.

За вказаних обставин оскаржуване рішення Господарського суду Миколаївської області від 08.12.2021 по справі №915/371/21 підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга залишенню без задоволення із віднесенням витрат на оплату судового збору за подачу апеляційної скарги на апелянта.

Керуючись статтями 269-271, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, Південно-західний апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Господарського суду Миколаївської області від 08.12.2021 по справі №915/371/21 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Миколаївської області від 08.12.2021 по справі №915/371/21 залишити без змін.

Витрати по сплаті судового збору за подачу апеляційної скарги покласти на апелянта.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду у випадках і строки, передбачені ст.ст. 287, 288 ГПК України.

Повний текст постанови складено та підписано 01.11.2022.

Головуючий К.В. Богатир

Судді: О.Ю. Аленін

С.В. Таран

Джерело: ЄДРСР 107074972
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку