open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

УХВАЛА

про закриття провадження у справі

в частині окремих позовних вимог

м. Вінниця

20 жовтня 2022 р. Справа № 120/4165/22

Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Яремчука Костянтина Олександровича, розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства цифрової трансформації України, Міністерства економіки України, державного підприємства "Дія" про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Вінницького окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом ОСОБА_1 до Міністерства цифрової трансформації України, Міністерства економіки України, державного підприємства "Дія" про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що позивачка відповідає вимогам Порядку надання допомоги в рамках Програми єПідтримка, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1272 від 09 грудня 2021 року, та має право на отримання допомоги в розмірі 6500 гривень.

З метою реалізації такого права позивач за допомогою мобільного додатку ОСОБА_2 23 березня 2022 року подала заяву на отримання разової грошової допомоги в розмірі 6500 гривень, на яку одразу отримала відповідь про успішне подання такої заяви, а також запропоновано очікувати на отримання такої допомоги протягом 10 робочих днів.

Проте кошти на картковий рахунок позивачки так і не надійшли.

17 квітня 2022 року позивачці надійшло повідомлення про неможливість виплати їй такої допомоги, адже надання допомоги є недоступним для її категорії або регіону діяльності.

Маючи на меті отримати роз`яснення щодо невиплати їй допомоги в рамках програми "єПідтримка", ОСОБА_1 звернулася із листами до Пенсійного фонду України, Державної податкової служби України, Міністерства економіки України, Міністерства цифрової трансформації України та до державного підприємства "Дія", на які їй повідомлено, що після отримання її заяви про отримання відповідної допомоги надійшов лист Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області вих. № 3398-3289/К-07/8-0200/22 від 27 квітня 2022 року, згідно із яким в реєстрі страхувальників наявна інформація про те, що 25 лютого 2022 року прийнято рішення про ліквідацію страхувальника Акціонерного товариства "Міжнародний резервний банк" та 30 березня 2022 року зазначена інформація була відображена в реєстрі страхувальників.

Відтак зміст листа вказує на те, що позивачка втратила заробіток (дохід) внаслідок ліквідації страхувальника, у зв`язку із чим останнього виключено з реєстру страхувальників 30 березня 2022 року, що, в свою чергу, вказує на те, що ОСОБА_1 не підпадає під дію вимог постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2021 року № 1272 "Деякі питання надання допомоги в рамках Програми єПідтримка.

Не погодившись із діями державного підприємства "Дія", Міністерства цифрової трансформації України та Міністерства економіки України, позивачка оскаржила такі в судовому порядку, звернувшись з позовом до суду.

Одна із позовних вимог адресована до державного підприємства "Дія" та стосується визнання протиправною дію щодо зміни статусу заявки, поданої позивачкою, у застосунку "Дія".

Визначаючись із тим, чи належить розглядати позовну вимогу, що адресована до державного підприємства "Дія", в порядку адміністративного судочинства, суд зважає на таке.

Згідно з частиною першою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України публічно-правовий спір - це спір, у якому:

хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або

хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або

хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

Відповідно до частини першої статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень.

Згідно з частиною першою статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема у спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Частиною другою наведеної норми встановлено вичерпний перелік справ, на які не поширюється юрисдикція адміністративних судів. За цією статтею такими справами є ті, що віднесені до юрисдикції Конституційного Суду України; що мають вирішуватися в порядку кримінального судочинства; про накладення адміністративних стягнень, крім випадків, визначених цим Кодексом; щодо відносин, які відповідно до закону, статуту (положення) громадського об`єднання, саморегулівної організації віднесені до його (її) внутрішньої діяльності або виключної компетенції, крім справ у спорах, визначених пунктами 9, 10 частини першої цієї статті.

Таким чином, Кодекс адміністративного судочинства України регламентує порядок розгляду не всіх публічно-правових спорів, а лише тих, які виникають у результаті здійснення суб`єктом владних повноважень саме управлінських функцій і розгляд яких безпосередньо не віднесено до підсудності інших судів.

Так, суд установив, що спірні правовідносини пов`язані з невиплатою ОСОБА_1 допомоги в рамках Програми «єПідтримка».

Особливості надання такої допомоги врегульовано Порядком надання допомоги в рамках Програми «єПідтримка» (далі - Порядок), що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2021 року № 1272.

Абзацом 2 пункту 1 Порядку передбачено, що допомога в рамках Програми «єПідтримка» є державною допомогою, яка надається отримувачам допомоги, визначеним пунктом 2 цього Порядку, за рахунок коштів державного бюджету.

Відповідно до пункту 5 Порядку для отримання допомоги отримувачу допомоги необхідно: установити мобільний додаток Порталу Дія (Дія) на електронному носії, критерії якого підтримують його використання, та пройти електронну ідентифікацію та автентифікацію; обрати у мобільному додатку Порталу Дія (Дія) послугу єПідтримка; відкрити поточний рахунок із спеціальним режимом використання єПідтримка для зарахування допомоги, соціальної допомоги або інших виплат, визначених законодавством, у тому числі отриманих у рамках допомоги від міжнародних організацій, відсоткової ставки доходу та номінальної вартості за державними облігаціями (далі - поточний рахунок), в одному з банків України, з яким Мінцифри укладено відповідний договір інформаційної взаємодії (далі - банк), та/або перевірити номер поточного рахунка (за стандартом IBAN) отримувача допомоги для виплати допомоги, інформація щодо якого передана банком та який наявний у мобільному додатку Порталу Дія (Дія).

Подати запит, який містить такі дані:

прізвище, власне ім`я, по батькові (за наявності);

дата народження;

реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (за наявності);

номер банківського рахунка (за стандартом IBAN) отримувача допомоги.

Після підтвердження наявної у мобільному додатку Порталу Дія (Дія) інформації отримувачем допомоги інформація про нього потрапляє до Реєстру отримувачів допомоги в рамках Програми єПідтримка, який формується відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для надання допомоги в рамках Програми "єПідтримка", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2021 р. № 1272 Деякі питання надання допомоги в рамках Програми єПідтримка.

Отримувачу допомоги автоматично надходить повідомлення засобами мобільного додатка Порталу Дія (Дія) про результати обробки інформації для отримання допомоги.

Водночас, Положенням про Єдиний державний вебпортал електронних послуг (далі - Положення), що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 року № 1137, визначено мету, основні завдання, функціональні можливості та суб`єктів Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (далі - Портал Дія), зміст розміщеної на ньому інформації та порядок її внесення, порядок ведення Реєстру адміністративних послуг, а також інші питання щодо функціонування Порталу Дія.

Пунктом 3 цього Положення передбачено, що портал Дія призначений для реалізації права кожного на доступ до електронних послуг та інформації про адміністративні та інші публічні послуги, звернення до органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій (у тому числі відповідно до Закону України Про звернення громадян), отримання інформації з національних електронних інформаційних ресурсів, яка необхідна для надання послуг, а також для проведення моніторингу та оцінки якості послуг у випадках, визначених цим Положенням.

Згідно із пунктом 6 Положення одним із суб`єктів Порталу Дія є технічний адміністратор.

Технічним адміністратором Порталу Дія є державне підприємство Дія, що належить до сфери управління Мінцифри. Технічний адміністратор здійснює створення, модернізацію, розвиток, адміністрування та забезпечення функціонування Порталу Дія, що включає в себе, зокрема: технічне, технологічне та комунікаційне супроводження Порталу Дія; розроблення, створення, модернізацію, розвиток, впровадження та супроводження програмного забезпечення Порталу Дія тощо.

Отже, державне підприємство «Дія» є технічним адміністратором Порталу Дія, одним із завдань якого є створення, модернізація, розвиток, адміністрування та забезпечення функціонування Порталу Дія.

Наведене свідчить про те, що роль державного підприємства «Дія» як технічного адміністратора Порталу Дія у наданні допомоги в рамках Програми «єПідтримка» полягає лише у забезпеченні належного функціонування Порталу Дія.

З огляду на те, що публічно-владних управлінських функцій державне підприємство «Дія» не здійснює, а тому не є суб`єктом владних повноважень в розумінні Кодексу адміністративного судочинства України.

За таких обставин позовну вимогу, що адресована до державного підприємства «Дія», не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 238 Кодексу адміністративного судочинства України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої статті 238 цього Кодексу, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд справи (частина 1 статті 239 Кодексу адміністративного судочинства України).

Однак слід врахувати те, що поняття спору, який не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, слід тлумачити в більш широкому значенні, тобто як поняття, що стосується спорів, які не підпадають під юрисдикцію саме адміністративних судів, а також спорів, які взагалі не підлягають судовому розгляду.

Подібні висновки викладено зокрема у постанові Великої Палати Верховного Суду від 31 жовтня 2019 року у справі № 9901/296/19 та ряду інших.

На переконання суду, спір в частині вимоги до державного підприємства «Дія» не підлягає розгляду не лише в порядку адміністративного судочинства, а й взагалі не підлягає судовому розгляду, що унеможливлює виконати вимоги частини 1 статті 239 Кодексу адміністративного судочинства України та роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд справи в цій частині.

Керуючись статтями 2, 4, 5, 19, 238, 239, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

УХВАЛИВ:

Провадження у справі в частині позовної вимоги щодо визнання протиправною дію державного підприємства "Дія" щодо зміни статусу заявки ОСОБА_1 у застосунку "Дія" на отримання допомоги в рамках Програми "єПідтримка" закрити.

Ухвала суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 256 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини 1 статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини ухвали суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя Яремчук Костянтин Олександрович

Джерело: ЄДРСР 106907404
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку