open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 жовтня 2022 року Справа № 480/2832/22

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Шаповала М.М.,

за участю секретаря судового засідання - І.С. Іуткіної,

позивачки - І.В. Білолюбської,

представника позивача - О.К. Рибалко,

представника відповідача - С.М. Гриценко,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/2832/22 за позовом ОСОБА_1 до Державного підприємства "Національні інформаційні системи" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 з урахуванням уточнення до позовних вимог просить суд:

- визнати протиправною бездіяльність Державного підприємства "Національні інформаційні системи", яка полягає у ненаданні їй, як державному реєстратору, доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;

- зобов`язати Державне підприємство "Національні інформаційні системи" надати доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному реєстратору Білолюбській Ірині Вікторівні.

Свої вимоги мотивує тим, що наказом Міністерства юстиції України від 07.12.2020 № 4237/5 задоволена скарга Сумської міської ради від 07.02.2020 та скасовано рішення державного реєстратора Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області Білолюбської І.В. від 04.12.2018 № 44403219 і анульований доступ державному реєстратору Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області Білолюбської Ірини Вікторівни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 08.02.2021 по справі № 480/8912/20 в задоволенні позову було відмовлено. Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, позивачка подала апеляційну скаргу, за результатами розгляду якої постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 05.07.2021 апеляційну скаргу задоволено, рішення Сумського окружного адміністративного суду від 08.02.2021 по справі № 480/8912/20 скасовано, прийнято нову постанову, якою позовні вимоги задоволено, визнано протиправним та скасовано пункти 3, 5 Наказу № 4237/5 Міністерства юстиції України від 07.12.2020.

Позивачка направила до Державного підприємства "Національні інформаційні системи" лист із засвідченою судом копією постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 05.07.2021, із замовленням на підключення до реєстрів, розпорядженням про призначення на посаду державного реєстратора від 11.10.2021 № 165-ОС, посадовою інструкцією державного реєстратора речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Юнаківської сільської ради від 12.10.2021, розпорядженням про закріплення робочого місця, положенням про загальний відділ Юнаківської сільської ради та штатним розписом про виконання у добровільному порядку вказаного судового рішення, відновлення доступу до Реєстру. Однак, у відповідь на вказаний лист відповідач повідомив про те, що доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно буде надано підприємством лише після проходження спеціальної перевірки державного реєстратора та отримання від Міністерства юстиції відповідної інформації про успішне проходження мною такої перевірки.

Вважає, що вищевказана позиція відповідача є невиконанням судового рішення, прямим та грубим порушенням норм Конституції України та порушенням права позивачки на працю, у зв`язку з чим звернулася до суду.

Ухвалою суду від 24.03.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення сторін.

Ухвалою суду від 13.05.2022 здійснено перехід до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання.

Ухвалою суду від 15.07.2022 закрито підготовче провадження по справі, призначено її до судового розгляду.

В судовому засіданні позивачка ті її представник позовні вимоги підтримали з названих вище підстав і просили суд задовольнити їх у повному обсязі.

В судовому засіданні представник відповідача проти позовних вимог заперечувала, зазначила, що до Сумської регіональної філії Державного підприємства "Національні інформаційні системи" надійшов лист державного реєстратора Юнаківської об`єднаної територіальної громада Білолюбської І.В. від 22.12.2021 щодо виконання в добровільному порядку рішення Другого апеляційного суду 05.07.2021 у справі № 480/8912/20 шляхом відновлення доступу до Державного реєстру прав.

Так, у розпорядженні Державного підприємства "Національні інформаційні системи" наявне повідомлення виконавчого комітету Сумської міської ради від 07.06.2021 № 1014/03.02.02-08 про закриття доступу позивачці до Єдиних та Державних реєстрів, адміністратором яких є ДП "Національні інформаційні системи", як державному реєстратору Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області, у зв`язку з її звільненням в порядку переведення в Хотінську селищну раду Сумського району Сумської області.

Представник відповідача зазначила, що Стецьківська сільська рада Сумського району Сумської області реорганізована шляхом приєднання до Сумської міської ради (рішення Сумської міської ради VII скликання від 21.10.2020 № 7586-МР "Про включення територій територіальних громад (населених пунктів) до складу території Сумської міської територіальної громади", № 7589-МР "Про реорганізацію Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області шляхом приєднання до Сумської міської ради".

Відповідно до пунктів 2 та 3 "Порядку забезпечення доступу осіб, уповноважених на здійснення реєстраційних дій, до Єдиних та Державних реєстрів, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Міністерства юстиції України" (далі - Порядок доступу) доступ до реєстрів надається користувачу на безоплатній основі на підставі договору, укладеного відповідно до загальних засад цивільного законодавства. У разі якщо користувачем є посадова особа державного органу, органу місцевого самоврядування договір укладається адміністратором реєстрів та суб`єктом, у трудових відносинах з яким користувач перебуває користувач. Для отримання доступу до реєстрів, суб`єкту з яким користувач перебуває у трудових відносинах, необхідно подати відповідне замовлення адміністратору реєстрів. Звертає увагу суду на те, що від Хотінської селищної ради Сумського району Сумської області до ДП "Національні інформаційні системи" або його регіональних філій не надходило відповідне замовлення щодо надання позивачці ідентифікаторів доступу до реєстрів.

Оскільки на момент отримання рішення ДП "Національні інформаційні системи" ОСОБА_1 не перебувала у трудових відносинах зі Стецьківською сільською радою Сумського району у зв`язку з чим відповідач не мав правових підстав надати доступ до Державного реєстру прав позивачці.

Крім того, 14.01.2022 до Сумської регіональної філії ДП "Національні інформаційні системи" надійшло замовлення Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області від 11.01.2022 № 25 щодо надання ОСОБА_1 ідентифікаторів доступу до Державного реєстру прав, Єдиного реєстру та державного реєстру актів цивільного стану громадян як державному реєстратору Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області разом з копією розпорядження Юнаківського сільського голови Сумського району Сумської області від 11.10.2021 № 165-ОС "Про призначення на посаду державного реєстратора загального відділу Юнаківської сільської ради ОСОБА_1 ", з якого вбачається, що позивачку було призначено на посаду державного реєстратора загального відділу, як таку, що пройшла за конкурсом.

Однак, з вказаних документів не вбачається, що нормативно визначені абзацом п`ятим Кваліфікаційних вимог випадки, за яких спеціальна перевірка не проводиться, поширюються на випадок призначення (працевлаштування) ОСОБА_1 на посаду державного реєстратора Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області.

Вислухавши пояснення учасників справи і оцінивши зібрані у справі докази відповідно до вимог ст. 90 КАС України, суд встановив таке.

29.11.2020 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації мережі та функціонування центрів надання адміністративних послуг та удосконалення доступу до адміністративних послуг, які надаються в електронній формі" від 3 листопада 2020 року № 943-IX (далі - Закон № 943-IX).

Пунктом 2 Розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" вказаного Закону передбачено, що центри надання адміністративних послуг, утворені при районних державних адміністраціях, функціонують до початку роботи центрів надання адміністративних послуг, утворених відповідними міськими, селищними радами в адміністративних центрах районів (станом на 1 січня 2020 року), але не пізніше 31 грудня 2021 року.

Центри надання адміністративних послуг, утворені при районних державних адміністраціях, що набули статусу військово-цивільних адміністрацій відповідно до Закону України "Про військово-цивільні адміністрації", продовжують здійснення повноважень з надання адміністративних послуг на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці до відкриття першої сесії новообраної відповідної ради. На підставі узгодженого рішення з новообраною відповідною радою центр надання адміністративних послуг, утворений при районній державній адміністрації, може продовжувати здійснення надання адміністративних послуг на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці до утворення такою радою центру надання адміністративних послуг відповідно до цього Закону.

З метою виконання норм Закону № 943-IX пунктом 3 його Прикінцевих та перехідних положень Кабінету Міністрів України доручено, серед іншого:

1) забезпечити фінансування центрів надання адміністративних послуг, утворених при районних державних адміністраціях, до початку роботи центрів надання адміністративних послуг, утворених відповідними міськими, селищними радами в адміністративних центрах районів (станом на 1 січня 2020 року), але не пізніше 31 грудня 2021 року;

2) забезпечити під час розроблення проектів законів про Державний бюджет України на 2021 рік та наступні роки виділення фінансування з державного бюджету місцевим бюджетам на заходи з утворення та забезпечення функціонування мережі центрів надання адміністративних послуг;

3) забезпечити із залученням обласних державних адміністрацій координацію виконання плану утворення центрів надання адміністративних послуг міськими, селищними радами, що здійснюють свої повноваження в населених пунктах - адміністративних центрах районів (станом на 1 січня 2020 року), та ліквідації центрів надання адміністративних послуг, утворених при районних державних адміністраціях;

Міським та селищним радам, що здійснюють свої повноваження в населених пунктах - адміністративних центрах районів (станом на 1 січня 2020 року), незалежно від кількості мешканців територіальної громади утворити центри надання адміністративних послуг та прийняти (за потреби) майно центрів надання адміністративних послуг, утворених при районних державних адміністраціях, що ліквідуються, до 1 січня 2022 року.

Крім того, у відповідності до пунктів 5, 6 Розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону № 943-IX міські, селищні, сільські ради, що представляють інтереси територіальних громад з населенням:

1) понад 10 тисяч мешканців, - зобов`язанні утворити центри надання адміністративних послуг відповідно до цього Закону до 1 січня 2023 року;

2) менше 10 тисяч мешканців, - утворити центри надання адміністративних послуг відповідно до цього Закону (у разі виділення відповідного державного фінансування на будівництво, реконструкцію, облаштування приміщень та забезпечення обладнанням таких центрів) до 1 січня 2024 року. При цьому зазначені органи місцевого самоврядування можуть утворювати такі центри за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету та інших не заборонених законодавством джерел без урахування строків, передбачених цим пунктом.

Переведення державних службовців з посад адміністраторів центрів надання адміністративних послуг, утворених при районних державних адміністраціях, що ліквідуються, на такі самі посади в органах місцевого самоврядування може здійснюватися за згодою сторін без проведення конкурсу та з урахуванням положень Закону України "Про державну службу" та Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування". Спеціальна перевірка діяльності державного реєстратора у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань у такому разі не здійснюється.

Судом встановлено, наказом Міністерства юстиції України від 07.12.2020 № 4237/5 задоволена скарга Сумської міської ради від 07.02.2020 та скасовано рішення державного реєстратора Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області Білолюбської Ірини Вікторівни від 04.12.2018 № 44403219 в анульований доступ державному реєстратору Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області Білолюбської Ірини Вікторівни до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 08.02.2021 по справі № 480/8912/20 в задоволенні адміністративного позову було відмовлено, однак постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 05.07.2021 апеляційну скаргу задоволено, рішення Сумського окружного адміністративного суду від 08.02.2021 по справі № 480/8912/20 скасовано, прийнято нову постанову, якою позовні вимоги задоволено, визнано протиправним та скасовано пункти 3, 5 Наказу № 4237/5 Міністерства юстиції України від 07.12.2020 (т. 1 а.с 9-13).

14.12.2021 позивачка направила до ДП "Національні інформаційні системи" лист із засвідченою судом копією постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 05.07.2021 про виконання у добровільному порядку вказаного судового рішення, відновлення доступу до Реєстру (т. 1 а.с. 14).

Згідно копії повідомлення від 07.06.2021 № 1014/03.02.02-08 виконавчий комітет Сумської міської ради просив про закриття доступу ОСОБА_1 до Єдиних та Державних реєстрів, адміністратором яких є відповідач, як державному реєстратору Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області, у зв`язку з її звільненням в порядку переведення в Хотінську селищну раду Сумського району Сумської області (т.1 а.с. 55).

Судом встановлено та не заперечується сторонами в судовому засіданні, що Стецьківська сільська рада Сумського району Сумської області реорганізована шляхом приєднання до Сумської міської ради (рішення Сумської міської ради VII скликання від 21.10.2020 № 7586-МР "Про включення територій територіальних громад (населених пунктів) до складу території Сумської міської територіальної громади", № 7589-МР "Про реорганізацію Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області шляхом приєднання до Сумської міської ради".

Листом № 6620/19.1- 16 від 29.12.2021 ДП "Національні інформаційні системи" повідомлено позивачку про те, що відповідно до п.2 та п. 3 Порядку надання ідентифікаторів доступу до Єдиних та Державних реєстрів, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Міністерства юстиції України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 15.12.2015 № 2586/5 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 грудня 2015 р. за № 1568/28013, доступ до реєстрів надається користувачу на безоплатній основі на підставі договору, укладеного відповідно до загальних засад цивільного законодавства. У разі, якщо користувачем є посадова особа державного органу, органу місцевого самоврядування договір укладається між суб`єктом, у трудових відносинах з яким перебуває такий користувач, та адміністратором реєстрів. Для отримання доступу до реєстрів суб`єкту, з яким користувач перебуває у трудових відносинах, необхідно подати відповідне замовлення адміністратору реєстрів. Вказано, що до ДП "Національні інформаційні системи" або його регіональних філій не надходило замовлення від органів місцевого самоврядування щодо надання мені ідентифікаторів доступу до реєстрів (т. 1 а.с. 16).

14.01.2022 до Сумської регіональної філії ДП "Національні інформаційні системи" надійшло замовлення Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області від 11.01.2022 № 25 щодо надання ОСОБА_1 ідентифікаторів доступу до Державного реєстру прав, Єдиного реєстру та державного реєстру актів цивільного стану громадян як державному реєстратору Юнаківської сільської ради Сумського району Сумської області разом з копією розпорядження Юнаківського сільського голови Сумського району Сумської області від 11.10.2021 № 165-ОС "Про призначення на посаду державного реєстратора загального відділу Юнаківської сільської ради ОСОБА_1 ", з якого вбачається, що позивачку було призначено на посаду державного реєстратора загального відділу, як таку, що пройшла за конкурсом (т. 1 а.с. 17).

Згідно копії листа № 20/40-06 від 17.01.2022 ДП "Національні інформаційні системи" повідомило позивачку про те, що доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно буде надано їй лише після проходження спеціальної перевірки державного реєстратора та отримання від Міністерства юстиції відповідної інформації про успішне проходження мною такої перевірки (т.1 а.с. 18-19).

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулюються нормами Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 1 липня 2004 року № 1952-ІV (далі - Закон № 1952-ІV).

Так, за визначеннями термінів, наведених у статті Закону № 1952-ІV:

1) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно;

2) Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження;

6) територіальні органи Міністерства юстиції України - територіальні органи Міністерства юстиції України, що забезпечують реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі;

7) технічний адміністратор Державного реєстру прав (далі - технічний адміністратор) - державне унітарне підприємство, визначене Міністерством юстиції України та віднесене до сфери його управління, що здійснює заходи із створення, впровадження та супроводження програмного забезпечення Державного реєстру прав, відповідає за його технічне і технологічне забезпечення, збереження та захист даних цього реєстру, здійснює технічні та технологічні заходи з надання, блокування та анулювання доступу до Державного реєстру прав, організовує та проводить навчання для роботи з цим реєстром;

9) реєстраційна дія - державна реєстрація прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, а також інші дії, що здійснюються державним реєстратором у Державному реєстрі прав, крім надання інформації з цього реєстру.

Відповідно до ст. 6 Закону № 1952-ІV організаційну систему державної реєстрації прав становлять:

1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи;

2) суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації;

3) державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).

Виконавчі органи сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення) набувають повноважень у сфері державної реєстрації прав відповідно до цього Закону у разі прийняття відповідною радою такого рішення.

Статтею 7 Закону № 1952-ІV визначено повноваження Міністерства юстиції України у сфері державної реєстрації прав, відповідно до яких Міністерство юстиції:

1) забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав;

2) здійснює нормативно-правове регулювання у сфері державної реєстрації прав;

3) забезпечує створення та функціонування Державного реєстру прав, є його держателем;

4) організовує роботу, пов`язану із забезпеченням діяльності з державної реєстрації прав;

5) здійснює контроль за діяльністю у сфері державної реєстрації прав, у тому числі шляхом проведення моніторингу реєстраційних дій відповідно до цього Закону та приймає обов`язкові до виконання рішення, передбачені цим Законом;

6) забезпечує доступ до Державного реєстру прав державних реєстраторів, суб`єктів державної реєстрації прав, визначених цим Законом, інших суб`єктів, право доступу яких визначено цим Законом, та приймає рішення про тимчасове блокування або анулювання такого доступу у випадках, передбачених цим Законом;

7) розглядає скарги на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб`єктів державної реєстрації прав, територіальних органів Міністерства юстиції України та приймає обов`язкові до виконання рішення, передбачені цим Законом;

8) складає протоколи про адміністративні правопорушення у випадках, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення;

9) організовує роботу з підготовки та підвищення кваліфікації державних реєстраторів;

9-1) надає узагальнені роз`яснення щодо застосування законодавства з питань державної реєстрації прав;

10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно з ч. 1 ст. 10 Закону № 1952-ІV державним реєстратором є, зокрема, громадянин України, який має вищу освіту за спеціальністю правознавство, відповідає кваліфікаційним вимогам, встановленим Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації прав.

29.12.2015 Міністерством юстиції України прийнято Наказ № 2795/5 "Про врегулювання відносин, пов`язаних зі статусом державного реєстратора".

Вказаним наказом відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та ч. 1 ст. 6 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" затверджено Кваліфікаційні вимоги до державного реєстратора, Зразок печатки державного реєстратора та Опис печатки державного реєстратора.

Так, Кваліфікаційні вимоги до державного реєстратора розроблені відповідно до Законів України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" та поширюються на державних реєстраторів прав на нерухоме майно та державних реєстраторів юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що перебувають у трудових відносинах із суб`єктом державної реєстрації (далі - державні реєстратори).

В редакції до 29.12.2020 Кваліфікаційні вимоги встановлювали для державних реєстраторів такі вимоги, окрім вимог, передбачених Законами України "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про державну службу" та іншими законами України:

- стаж роботи у сфері права не менше трьох років або на посаді державного реєстратора чи виконання функцій державного реєстратора не менше одного року;

- успішне проходження спеціальної перевірки діяльності державного реєстратора в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань в порядку здійснення контролю, визначеному Кабінетом Міністрів України (для осіб, які до призначення на посаду державного реєстратора або виконання функцій державного реєстратора виконували функції державного реєстратора, перебуваючи у трудових відносинах з іншим суб`єктом державної реєстрації).

Наказом Міністерства юстиції України від 23.12.2020 № 4423/5 затверджено Зміни до Кваліфікаційних вимог до державного реєстратора, які набули чинності з 29.12.2020, відповідно до яких вимоги доповнено новим абзацом 5 та встановлено, що спеціальна перевірка діяльності державного реєстратора в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не проводиться:

- у випадках переведення з посади державного реєстратора на іншу посаду державного реєстратора в межах одного суб`єкта державної реєстрації;

- у випадку переведення з посади державного реєстратора на іншу посаду державного реєстратора у зв`язку з реорганізацією або ліквідацією суб`єкта державної реєстрації;

- у випадку передачі або делегування повноважень і функцій від одного суб`єкта державної реєстрації до іншого.

Таким чином, з 29.12.2020 для осіб, які до призначення на посаду державного реєстратора перебували на посаді державного реєстратора в іншого суб`єкта державної реєстрації, вимога про успішне проходження спеціальної перевірки стала не обов`язковою за наявності підстав, передбачених абзацом 5 Кваліфікаційних вимог. Водночас до цього успішне проходження спеціальної перевірки було невід`ємною складовою кваліфікаційних вимог для осіб, які до призначення на посаду державного реєстратора або виконання функцій державного реєстратора виконували функції державного реєстратора, перебуваючи у трудових відносинах з іншим суб`єктом державної реєстрації.

Щодо спеціальної перевірки діяльності державних реєстраторів у реєстрах, то така перевірка проводиться Міністерством юстиції України у відповідності до Порядку здійснення Міністерством юстиції контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2016 № 990 (далі - Порядок № 990).

Так, за змістом пункту 1 Порядку № 990 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 № 1125, яка була чинною до 22.01.2021, цей Порядок визначає процедуру здійснення Мін`юстом контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - сфера державної реєстрації), критерії, за якими здійснюється моніторинг реєстраційних дій в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - реєстри), та визначається ступінь відповідальності за порушення у сфері державної реєстрації.

Відповідно до пунктів 3-5 Порядку № 990 основними завданнями контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації є:

- перевірка стану дотримання визначених законами порядків державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та/або державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань державними реєстраторами, уповноваженими особами суб`єктів державної реєстрації під час здійснення ними повноважень;

- запобігання, виявлення та вжиття заходів до усунення виявлених порушень вимог законів;

- визначення професійної компетентності осіб, які мають намір виконувати функції державного реєстратора та не перебували на посаді державного реєстратора або не виконували функції державного реєстратора;

- аналіз практики застосування законодавства у сфері державної реєстрації, надання відповідних узагальнених роз`яснень.

Контроль за діяльністю у сфері державної реєстрації, зокрема щодо відповідності державних реєстраторів кваліфікаційним вимогам, визначеним законодавством, здійснюється шляхом розгляду скарг відповідно до Закону України "Про звернення громадян", звернень інших осіб відповідно до закону, депутатських звернень, аналізу інформації, опублікованої в засобах масової інформації чи оприлюдненої в Інтернеті, перевірки відомостей, отриманих Мін`юстом під час реалізації повноважень у сфері державної реєстрації, моніторингу реєстраційних дій в реєстрах, а також шляхом проведення спеціальної перевірки діяльності державного реєстратора в реєстрах.

Контроль за діяльністю у сфері державної реєстрації щодо визначення професійної компетентності осіб, які мають намір виконувати функції державного реєстратора та не перебували на посаді державного реєстратора або не виконували функції державного реєстратора, здійснюється шляхом тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації таких осіб.

Під час здійснення контролю за діяльністю у сфері державної реєстрації відповідні посадові особи Мін`юсту мають право доступу до реєстрів, зокрема до реєстраційних справ в електронній формі.

В силу вимог пункту 8 Порядку № 990 спеціальна перевірка діяльності державного реєстратора в реєстрах проводиться у строк, що не перевищує 25 календарних днів з дати надходження до Мін`юсту від суб`єкта державної реєстрації, на посаду державного реєстратора або на виконання функцій державного реєстратора в якому претендує особа, відповідного запиту, в якому обов`язково зазначаються такі відомості:

- прізвище, ім`я та по батькові (у разі наявності) претендента (у разі зміни таких відомостей також зазначаються прізвище, ім`я та по батькові до змін);

- серія та номер паспорта громадянина України, відомості про дату та орган, що здійснив видачу паспорта громадянина України;

- реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім випадків, коли фізична особа через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідному контролюючому органу і має відмітку у паспорті);

- найменування суб`єкта державної реєстрації, в якому особа обіймала посаду державного реєстратора або виконувала функції державного реєстратора.

До запиту додаються засвідчені в установленому порядку відповідним суб`єктом державної реєстрації копії:

- паспорта громадянина України;

- документа про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (крім випадків, коли фізична особа через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідному контролюючому органу і має відмітку у паспорті);

- документа про освіту;

- трудової книжки.

Спеціальна перевірка діяльності державного реєстратора в реєстрах проводиться шляхом перевірки реєстраційних дій такого реєстратора в реєстрах із застосуванням вибіркового підходу та охоплює період обіймання посади державного реєстратора або виконання функцій державного реєстратора не більше двох місяців.

Інформація про результати спеціальної перевірки діяльності державного реєстратора в реєстрах надсилається Мін`юстом до суб`єкта державної реєстрації, який надіслав відповідний запит.

Таким чином, до 22.01.2021, тобто до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України № 34 від 20.01.2021 про внесення змін до Порядку № 990, цим Порядком чітко регламентувалася процедура проведення Міністерство юстиції спеціальної перевірки діяльності державного реєстратора в реєстрах за запитом суб`єктів державної реєстрації щодо осіб, які претендують на посаду державного реєстратора або на виконання функцій державного реєстратора у відповідного суб`єкта, та наслідки не проходження такої перевірки, які полягають в неможливості призначення особи на посаду державного реєстратора або покладення на неї виконання функцій державного реєстратора.

Після внесення змін до Порядку № 990 на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 34 від 20.01.2021, процедура проведення спеціальної перевірки діяльності державного реєстратора, а також вищезазначені наслідки, в разі її не проходження, збереглися.

Згідно з п. 4 Порядку № 990 в новій редакції, спеціальна перевірка діяльності державного реєстратора в реєстрах не проводиться у разі переведення з посади державного реєстратора на іншу посаду державного реєстратора в межах одного суб`єкта державної реєстрації чи переведення з посади державного реєстратора на іншу посаду державного реєстратора у зв`язку з реорганізацією або ліквідацією суб`єкта державної реєстрації, передачі або делегування повноважень і функцій від одного суб`єкта державної реєстрації до іншого.

Міністерство юстиції України було є державним органом, який уповноважений на здійснення контрольних функцій у сфері державної шляхом проведення спеціальної перевірки діяльності державного реєстратора щодо осіб, які до призначення на посаду державного реєстратора або на іншу посаду, що передбачає виконання функцій державного реєстратора, перебували на посаді державного реєстратора в іншого суб`єкта державної реєстрації.

Судом встановлено, що у зв`язку з реформуванням системи органів державної влади та самоврядування, Стецьківська сільська рада Сумського району Сумської області реорганізована шляхом приєднання до Сумської міської ради (рішення Сумської міської ради VII скликання від 21.10.2020 № 7586-МР "Про включення територій територіальних громад (населених пунктів) до складу території Сумської міської територіальної громади", № 7589-МР "Про реорганізацію Стецьківської сільської ради Сумського району Сумської області шляхом приєднання до Сумської міської ради".

Згідно копії розпорядження міського голови м. Суми від 22.12.2020 № 515-к "Про звільнення працівників Стецьківської сільської ради та виплату компенсації за невикористані відпустки" звільнено працівників Стецьківської сільської ради 31.12.2020 по переведенню (п. 5 ст. 36 КЗпП України), а саме ОСОБА_1 з посади державного реєстратора для подальшої роботи в Хотінській селищній раді (т. 1 а.с. 56-57).

Державний реєстратор Стецьківської сільської ради Білолюбська Ірина Вікторівна звернулася до відповідача із засвідченою судом копією постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 05.07.2021 у справі № 480/8912/20 про виконання у добровільному порядку вказаного судового рішення, а саме відновлення анульованого доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному реєстратору Стецьківсьої сільської ради Сумського району Сумської області Білолюбській І.В.

Відповідно до пунктів 2 та 3 Порядку доступу, доступ до реєстрів надається користувачу на безоплатній основі на підставі договору, укладеного відповідно до загальних засад цивільного законодавства. У разі якщо користувачем є посадова особа державного органу, органу місцевого самоврядування договір укладається адміністратором реєстрів та суб`єктом, у трудових відносинах з яким користувач перебуває користувач. Для отримання доступу до реєстрів, суб`єкту з яким користувач перебуває у трудових відносинах, необхідно подати відповідне замовлення адміністратору реєстрів.

Від Хотінської селищної ради Сумського району Сумської області до відповідача не надходило відповідне замовлення щодо надання позивачці ідентифікаторів доступу до реєстрів.

За наведених обставин суд визнає, що оскільки на момент отримання постанови Другого апеляційного адміністративного суду у справі № 480/8912/20 від 05.07.2021 ОСОБА_1 не перебувала у трудових відносинах зі Стецьківською сільською радою Сумського району, відповідач не мав правових підстав надати доступ до Державного реєстру прав позивачці.

Крім того, наказом Міністерства юстиції України від 15.12.2015 № 2586/5 затверджено Порядок забезпечення доступу осіб, уповноважених на здійснення реєстраційних дій, до Єдиних та Державних реєстрів, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Міністерства юстиції України (у редакції наказу Міністерства юстиції від 03.02.2020 № 340/5) (далі - Порядок № 2586/5), який визначає процедуру забезпечення доступу до Єдиних та Державних реєстрів, створення та забезпечення функціонування яких належить до компетенції Міністерства юстиції України (далі - реєстри), особам, уповноваженим відповідно до законодавства на здійснення реєстраційних дій у відповідних реєстрах, у тому числі щодо прийняття та видачі документів (далі - користувачі), шляхом надання ідентифікаторів доступу, припинення доступу до реєстрів, а також порядок тимчасового блокування та анулювання доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та/або Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Відповідно до пункту 2 Порядку № 2586/5 доступ до реєстрів надається користувачу на безоплатній основі на підставі договору, укладеного відповідно до загальних засад цивільного законодавства.

У разі якщо користувачем є посадова особа державного органу, органу місцевого самоврядування договір укладається між суб`єктом, у трудових відносинах з яким перебуває такий користувач, та адміністратором реєстрів.

Пунктом 4 Порядку № 2586/5 визначено, що ідентифікатори доступу до реєстрів надаються користувачу після встановлення його особи за паспортом громадянина України та здійснення інших заходів, необхідних для його ідентифікації, навчання його роботі з відповідними реєстрами (крім випадку, коли користувачем є особа, яка вже мала доступ до відповідного реєстру) та за умови використання ним кваліфікованого електронного підпису, для створення якого використовуються виключно засоби кваліфікованого електронного підпису, які мають вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на них даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення із значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання, відповідають вимогам, визначеним Законом України "Про електронні довірчі послуги", та є сумісним з програмним забезпеченням реєстрів.

Доступ до реєстрів надається користувачу виключно за умови відсутності щодо такого користувача діючих рішень про тимчасове блокування чи анулювання доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та/або Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а також у випадках, передбачених законодавством, за умови успішного проходження ним спеціальної перевірки діяльності державного реєстратора в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та/або Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань чи успішного проходження тестування на знання законодавства у сферах державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та/або державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Результати спеціальної перевірки та тестування доводяться до адміністратора реєстрів Міністерством юстиції України із зазначенням відомостей, що дозволяють однозначно ідентифікувати особу, яка пройшла спеціальну перевірку або тестування, у тому числі з використанням системи електронного документообігу.

Отже, в силу приписів Порядку № 2586/5 доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно може бути наданий користувачу лише за умови успішного проходження ним спеціальної перевірки діяльності державного реєстратора у випадках, передбачених законодавством.

А оскільки зазначена перевірка щодо позивачки не була проведена Міністерством юстиції, законні підстави для надання позивачу такого доступу на сьогодні відсутні, а позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Враховуючи положення статті 139 КАС України, позивачка немає права на відшкодування понесених у цій справі судових витрат.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позову ОСОБА_1 до Державного підприємства "Національні інформаційні системи" про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 17.10.2022.

Суддя М.М. Шаповал

Джерело: ЄДРСР 106810748
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку