open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 жовтня 2022 року Справа № 160/12260/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кальника В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

12 серпня 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради, в якому просить суд:

- визнати бездіяльність Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради код ЄДРПОУ:40392181, щодо відмови в реєстрації місця проживання ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 протиправною;

- зобов`язати Департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради код ЄДРПОУ:40392181, зареєструвати місце проживання ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 .

Обґрунтовуючи вимоги, позивач посилається на те, що до 01.09.2000 року він був тимчасово зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 , після зазначеної реєстрації, місце проживання не реєстрував. Позивач, як громадянин України, звернувся до відповідача із заявою щодо реєстрації місця проживання за адресою: АДРЕСА_1 . Власником житлового будинку за вищевказаною адресою, є ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , який не заперечує щодо реєстрації місця проживання позивача в належному йому житловому будинку, що підтверджує відповідна заява долучена до позовної заяви. Позивач 05.08.2022 року за №10/5-904 отримав відмову відповідача щодо реєстрації його місця проживання за адресою: АДРЕСА_1 . Відмова обґрунтована Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», де зазначено, що на період дії воєнного стану та протягом одного місяця після його припинення чи скасування законодавством, визначені деякі особливості надання адміністративних послуг, зокрема, у порядках надання адміністративних послуг, визначених Переліком адміністративних послуг органів виконавчої влади та адміністративних послуг, що надаються органами місцевого самоврядування у порядку виконання делегованих повноважень, які є обов`язковими для надання через центри надання адміністративних послуг, затвердженими розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 року №523, ст.12 ЗУ «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», де зазначено, що послуги з декларування місця проживання, реєстрації місця проживання, а також зняття з реєстрації місця проживання осіб не надаються. Здійснити адміністративну послугу буде можливо після закінчення періоду воєнного стану. Враховуючі зазначену відмову, позивач позбавлений права зареєструвати своє місце проживання відповідно до Конституції України, яка регулює відносини, пов`язані зі свободою пересування та вільним вибором місця проживання в Україні, що гарантуються Конституцією України і закріплені Загальною декларацією прав людини, Міжнародним пактом про громадянські та політичні права, Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод і протоколами до неї, міжнародними договорами України, а також визначає порядок реалізації свободи пересування та вільного вибору місця проживання і встановлює випадки їх обмеження Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» (Закон №1382-IX).

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 16.08.2022 року відкрито провадження у справі, розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження.

11.10.2022 року на адресу суду від відповідача надійшов відзив щодо заявлених позовних вимог, в якому відповідач просив суд відмовити в задоволенні позову. Вказав, що повноваження з реєстрації, зняття з реєстрації місця проживання, перебування фізичних осіб з 04.04.2016 здійснює відділ формування та ведення реєстру територіальної громади управління у сфері державної реєстрації департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради відповідно до Закону України "Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні".

Указом Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», який в подальшому затверджений Верховною Радою України, з 24 лютого 2022 року строком на 30 діб по всій території України запроваджено воєнний стан.

Відповідно до статті 13 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір проживання в Україні», вільний вибір місця проживання обмежується в адміністративно-територіальних одиницях, на територіях щодо яких введено воєнний або надзвичайний стан.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 р. № 1450 затверджено «Порядок встановлення заборони або обмеження на вибір місця перебування чи місця проживання осіб на території, на якій діє воєнний стан», зокрема запровадження заборони або обмеження на вибір місця перебування чи місця проживання осіб здійснюється військовим командуванням на підставі указу Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та полягає у забороні декларування (реєстрації) місця перебування чи місця проживання осіб на території, на якій діє воєнний стан, зняття із задекларованого (зареєстрованого) місця перебування чи місця проживання осіб на території, на якій діє воєнний стан, крім зняття із задекларованого (зареєстрованого) місця перебування чи місця проживання осіб у разі одночасного декларування (реєстрації) місця перебування чи місця проживання осіб на території, на якій воєнний стан не введено.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 165 «Про деякі питання реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб» визначено зупинити строки надання адміністративних послуг суб`єктами їх надання та видачу дозвільними органами документів дозвільного характеру на час воєнного стану в Україні. Поновити зупинені строки у місячний строк після припинення чи скасування воєнного стану на відповідній території України.

У відзиві відповідач звернув увагу, що на період дії воєнного стану, встановленого Указом президента України від 23 лютого 2022 року, відповідно до вимог статті 12 ЗУ «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», послуги з декларування місця проживання/реєстрації місця проживання не надаються.

В умовах дії правового режиму воєнного стану, з метою збереження персональних даних громадян, запобігання їх втраті, знищенню, спотворенню, недопущення випадків несанкціонованого доступу до таких даних, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 12.03.2022 № 263 «Деякі питання забезпечення функціонування інформаційно-комунікаційних систем, електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів в умовах воєнного стану», зважаючи на відсутність механізмів для оперативного отримання інформації про перелік територіальних громад, які розташовані в районах, проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), та негайного блокування доступу таких територіальних громад до відомостей, які містяться у відповідних реєстрах територіальних громад, ДМС тимчасово призупинено роботу реєстрів територіальних громад, що ведуться програмними засобами відомчої інформаційної системи ДМС із забезпеченням доступу через офіційний веб - сайт ДМС, а також тимчасово припинено електронну інформаційну взаємодію реєстрів територіальних громад, які ведуться засобами інформаційно-комунікаційних систем органів реєстрації, з відомчою інформаційною системою ДМС.

Тобто отримання адміністративної послуги без доступу до реєстру територіальної громади міста Дніпра здійснити фактично неможливо. Згідно з Указом Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», який в подальшому затверджений Верховною Радою України, з 24 лютого 2022 року строком на 30 діб по всій території України запроваджено воєнний стан.

У зв`язку із введенням воєнного стану можуть запроваджуватися заходи правового режиму, зокрема «встановлюватися у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, заборони або обмеження на вибір місця перебування чи місця проживання осіб на території, на якій діє воєнний стан».

Так, п. 10 ч. 1 ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» встановлено, що військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування встановлювати у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, заборону" або обмеження на вибір місця перебування чи місця проживання осіб на території, на якій діє воєнний стан;

Так, постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 р. № 1450 затверджено «Порядок встановлення заборони або обмеження на вибір місця перебування чи місця проживання осіб на території, на якій діє воєнний стан» (надалі - Постанова КМУ № 1450).

Запровадження заборони або обмеження на вибір місця перебування чи місця проживання осіб здійснюється військовим командуванням на підставі указу Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та полягає у забороні декларування (реєстрації) місця перебування чи місця проживання осіб на території, на якій діє воєнний стан, зняття із задекларованого (зареєстрованого) місця перебування чи місця проживання осіб на території, на якій діє воєнний стан.

Також зазначено, що на теперішній час Державною міграційною службою України опрацьовано лист Дніпровської міської ради від 29.08.2022 № 6/10-1295 про інформаційну взаємодію реєстрів територіальних громад з відомчою інформаційною системою ДМС.

За результатами опрацювання Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради було повідомлено про наявність технічної можливості для передачі відомостей про зареєстроване/зняте з реєстрації місце проживання фізичних осіб до відомчої інформаційної системи ДМС України з реєстрів територіальних громад, що ведуться органами реєстрації, відсутніх в Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій станом на 23 серпня 2022 року, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за № 4531/37789 (у редакції, чинній на момент прийняття рішення про відновлення електронної інформаційної взаємодії).

Дослідивши докази, наявні в матеріалах справи, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом громадянина України серії НОМЕР_2 .

Позивач звернувся до відповідача із заявою щодо реєстрації місця проживання за адресою: АДРЕСА_1 .

Власником житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 , є ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , що підтверджується договорами купівлі-продажу, посвідченими приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Кейтельгіссер О.М. 29.07.2014 року за №1725, №1726.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_2 надав до Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради заяву, в якій зазначено, що йому на праві приватної власності належить житловий будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_1 . Також в заяві зазначено про те, що ОСОБА_2 не заперечує щодо реєстрації місця проживання ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 , за вищевказаною адресою.

Листом від 05.08.2022 року №10/5-904 Департаментом адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради позивача повідомлено, що Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан. На період дії воєнного стану та протягом одного місяця після його припинення чи скасування законодавством визначені деякі особливості надання адміністративних послуг, зокрема, у порядках надання адміністративна послуг, визначених Переліком адміністративних послуг органів виконавче влади та адміністративних послуг, що надаються органами місцевою самоврядування у порядку виконання делегованих повноважень, які обов`язковими для надання через центри надання адміністративних послуг затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 № 523. Звертає увагу, що на період дії воєнного стану, встановленого Указом послуги з декларування місця проживання/реєстрації місця проживання, також зняття з реєстрації місця проживання осіб не надаються. Отже здійснити адміністративну послугу буде можливо після закінчення періоду воєнного стану.

Не погоджуючись із бездіяльністю відповідача щодо реєстрації місця проживання, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до преамбули Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» від 05 листопада 2021 року № 1871-IX, який набрав чинності з 01 грудня 2021 року, цей Закон регулює відносини у сфері надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання (перебування) фізичних осіб в Україні, встановлює порядок надання таких послуг та порядок внесення, обробки, обміну відповідними відомостями в електронних реєстрах, базах даних для надання таких послуг.

Порядок реєстрації місця проживання (перебування) особи врегульовано ст. 9 зазначеного Закону та передбачає наступне:

У разі реєстрації місця проживання (перебування) особи під час особистого відвідування органу реєстрації (у тому числі через центр надання адміністративних послуг) подається заява про реєстрацію місця проживання (перебування) за формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Реєстрація місця проживання (перебування) особи, зміна її місця проживання (перебування) може бути здійснена за зверненням її законного представника або представника, що діє на підставі довіреності, посвідченої у встановленому законом порядку (далі - представник).

До заяви про реєстрацію місця проживання (перебування) особи додаються:

1) паспортний документ особи або довідка про звернення за захистом в Україні, або документ, що посвідчує особу без громадянства, з особистими даними;

2) свідоцтво про народження - для дітей віком до 14 років;

3) документи, що підтверджують право на проживання (перебування) в житлі, адреса якого реєструється для проживання (перебування) (відомості про житло (документи), що підтверджують право власності на житло, рішення суду, яке набрало законної сили, про надання особі права на вселення до житла, визнання за особою права користування житлом, жилим приміщенням, договір найму (піднайму, оренди) або інші документи, визначені Кабінетом Міністрів України);

4) документи, що посвідчують особу законного представника (представника);

5) документи, що підтверджують повноваження особи як законного представника (представника), крім випадків, якщо законними представниками дитини є її батьки чи один із батьків;

6) документ, що підтверджує сплату адміністративного збору;

7) військово-обліковий документ (для громадян України, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку).

У разі відсутності документів, передбачених пунктом 3 частини другої цієї статті, реєстрація місця проживання особи здійснюється за згодою власника (співвласників) житла, уповноваженої особи житла.

У разі перебування житла в іпотеці, довірчій власності як способу забезпечення виконання зобов`язань для реєстрації місця проживання (перебування) подається письмова згода відповідного іпотекодержателя або довірчого власника.

Під час особистого відвідування особою органу реєстрації заява про реєстрацію місця проживання (перебування) формується посадовою особою органу реєстрації з використанням відповідних програмно-технічних засобів та відтворюється у паперовій формі.

Військово-обліковий документ подається у випадках та порядку, встановлених Кабінетом Міністрів України.

Якщо у свідоцтві про народження дитини віком до 14 років зазначено, що батьки або один із батьків дитини є іноземцем чи особою без громадянства, для реєстрації місця проживання такої дитини вперше, крім документів, передбачених частиною другою цієї статті, додатково подається довідка про реєстрацію особи громадянином України. Іноземці, особи без громадянства, які для реєстрації місця проживання подали посвідку на постійне проживання або посвідку на тимчасове проживання, додатково подають паспортний документ іноземця або документ, що посвідчує особу без громадянства, або рішення про визнання особою без громадянства, видане центральним органом виконавчої влади, що реалізує політику у сфері реєстрації фізичних осіб, та засвідчений у встановленому законодавством порядку переклад на українську мову сторінки паспортного документа іноземця або документа, що посвідчує особу без громадянства, з особистими даними.

Забороняється вимагати для реєстрації місця проживання (перебування) подання особою відомостей та/або документів, не передбачених цим Законом.

Механізм реєстрації місця проживання (перебування) врегульовано Порядком декларування та реєстрації місця проживання (перебування), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 07 лютого 2022 року № 265.

Для реєстрації місця проживання (перебування) особа або її законний представник (представник), уповноважена особа житла або уповноважена особа спеціалізованої соціальної установи, закладу для бездомних осіб, іншого надавача соціальних послуг з проживанням подає:

1) заяву за формою згідно з додатками 2, 3 і 8;

2) паспортний документ особи або довідку про звернення за захистом в Україні (для осіб, які реєструють місце перебування);

3) свідоцтво про народження (для дітей віком до 14 років), крім іноземців та осіб без громадянства, або документ про реєстрацію народження, виданий компетентним органом іноземної держави і легалізований у встановленому порядку, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України;

4) довідку про реєстрацію особи громадянином України (у разі здійснення вперше реєстрації місця проживання дитини віком до 14 років, у свідоцтві про народження якої зазначено, що батьки або один із батьків є іноземцем чи особою без громадянства);

5) документи, що підтверджують:

право на проживання (перебування) в житлі, зокрема свідоцтво про право власності, ордер, договір оренди (найму, піднайму), договір найму житла у гуртожитку (для студентів), рішення суду, яке набрало законної сили, про надання особі права на вселення до житлового приміщення, визнання за особою права користування житловим приміщенням або права власності на нього, права на реєстрацію місця проживання або інші підтверджуючі документи. У разі відсутності зазначених документів реєстрація місця проживання (перебування) особи здійснюється за згодою власника (співвласників) житла, наймача та членів його сім`ї, уповноваженої особи житла (зазначені документи та згода не вимагаються під час реєстрації місця проживання (перебування) малолітніх та неповнолітніх дітей за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) батьків або законних представників (представників), або одного з них;

право на перебування або взяття на облік у спеціалізованій соціальній установі, іншого надавача соціальних послуг з проживанням (довідка про прийняття на обслуговування в спеціалізованій соціальній установі, іншого надавача соціальних послуг з проживанням за формою згідно з додатком 4, копія посвідчення про взяття на облік бездомної особи, форма якого затверджується Мінсоцполітики (для осіб, які перебувають на обліку у таких установах або закладах);

6) відомості або документ, що підтверджує сплату адміністративного збору (не подається у разі здійснення реєстрації місця перебування);

7) військово-обліковий документ (для громадян України, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку).

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивач звернувся до органу реєстрації - Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради із відповідною заявою, паспортом, згодою власника житла щодо реєстрації ОСОБА_1 та документами, які підтверджують право власності на житловий будинок.

Частиною 1 ст. 33 Конституції України гарантовано кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом.

Відповідно до ст. 3 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» вільний вибір місця проживання чи перебування - це право громадянина України, а також іноземця та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України, на вибір адміністративно-територіальної одиниці, де вони хочуть проживати чи перебувати.

Тобто право на вільний вибір місця проживання чи перебування пов`язується з необхідністю реєстрації (або декларування) місця проживання.

Пунктом 7 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» передбачено, що орган реєстрації - це виконавчий орган сільської, селищної або міської ради, який на території територіальної громади, на яку поширюються повноваження відповідної ради, забезпечує формування та ведення реєстру територіальної громади, облік задекларованого місця проживання/зміну місця проживання особи.

Таким чином, Департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради є органом державної влади, на який указаним Законом покладено виконання функцій органу реєстрації.

Відповідно до п.п. 11, 12 ч. 1 статті 2 указаного Закону:

- реєстраційна дія - це внесення органом реєстрації до реєстру територіальної громади відомостей про зареєстроване місце проживання (перебування), зняте з реєстрації місце проживання, задеклароване місце проживання/виключення з реєстру територіальної громади інформації про задеклароване місце проживання, скасування реєстрації місця проживання/зняття з реєстрації місця проживання (перебування)/задекларованого місця проживання/зміненого місця проживання (перебування) з подальшою передачею таких відомостей до відомчої інформаційної системи. Реєстраційна дія є завершеною після отримання органом реєстрації підтвердження про внесення відповідної інформації до відомчої інформаційної системи;

- реєстрація місця проживання (перебування) особи - це внесення за заявою про реєстрацію місця проживання (перебування), поданою особою в паперовій формі, до реєстру територіальної громади інформації про місце проживання (перебування) особи.

Частиною 1 ст. 28 Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» передбачено, що орган реєстрації здійснює:

1) формування та ведення реєстру територіальної громади;

2) реєстраційні дії та внесення інформації за результатами їх вчинення до відповідного реєстру територіальної громади;

3) передачу інформації про реєстраційну дію до відомчої інформаційної системи з подальшим внесенням інформації до Єдиного державного демографічного реєстру.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 цього Закону, на вказані відносини поширює свою дію також Закон України «Про адміністративні послуги».

Пунктом 1 ст. 1 Закону України «Про адміністративні послуги» від 06 вересня 2012 року № 5203-VI передбачено, що адміністративна послуга - це результат здійснення владних повноважень суб`єктом надання адміністративних послуг за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав та/або здійснення обов`язків такої особи відповідно до закону.

Як зазначено вище, відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 2 Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» Департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради є органом реєстрації, на який згідно зі ст. 28 указаного Закону покладено повноваження щодо здійснення відповідних реєстраційних дій.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:

1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;

2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;

3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);

4) безсторонньо (неупереджено);

5) добросовісно;

6) розсудливо;

7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;

8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);

9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;

10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Отже, Департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради як суб`єкт владних повноважень вправі прийняти рішення про відмову в реєстрації місця проживання виключно з підстав, передбачених законом.

Відповідно до ст. 12 Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» орган реєстрації відмовляє у внесенні до реєстру територіальної громади інформації про задеклароване або зареєстроване місце проживання (перебування) особи у разі, якщо:

1) у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно містяться відомості про обтяження щодо житла, яке особа декларує або реєструє як місце проживання (перебування);

2) відомості Державного реєстру речових прав на нерухоме майно не відповідають відомостям у поданих особою документах або даних;

3) особа подала документи або відомості, передбачені цим Законом, не в повному обсязі;

4) у поданих особою документах або відомостях містяться недостовірні відомості або подані документи є недійсними, або строк дії паспортного документа іноземця чи особи без громадянства, які на законних підставах проживають на території України, закінчився;

5) за декларуванням або реєстрацією місця проживання (перебування) особи звернулася дитина віком до 14 років або особа, не уповноважена на подання документів;

6) житлу, в якому особа декларує або реєструє своє місце проживання (перебування), не присвоєна адреса у встановленому порядку;

7) за адресою житла, в якому особа декларує або реєструє своє місце проживання (перебування), наявний об`єкт нерухомого майна, який не належить до житла;

8) відомості реєстру територіальної громади щодо задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) батьків або інших законних представників дитини віком до 14 років не відповідають відомостям, наведеним у заяві (декларації), поданій стосовно цієї дитини;

9) дані реєстру територіальної громади щодо задекларованого або зареєстрованого місця проживання (перебування) батьків або інших законних представників дитини віком від 14 до 18 років не відповідають відомостям, наведеним у заяві (декларації), поданій цією дитиною.

Суд враховує, що зазначений перелік вичерпний та розширеному тлумаченню не підлягає.

Як зазначено в листі від 05.08.2022 року № 10/5-904 Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні" із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан. На період дії воєнного стану та протягом одного місяця після його припинення чи скасування законодавством визначені деякі особливості надання адміністративних послуг, зокрема, у порядках надання адміністративна послуг, визначених Переліком адміністративних послуг органів виконавче влади та адміністративних послуг, що надаються органами місцевою самоврядування у порядку виконання делегованих повноважень, які обов`язковими для надання через центри надання адміністративних послуг затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.05.2014 № 523. Звертає увагу, що на період дії воєнного стану, встановленого Указом послуги з декларування місця проживання/реєстрації місця проживання, також зняття з реєстрації місця проживання осіб не надаються. Отже здійснити адміністративну послугу буде можливо після закінчи періоду воєнного стану.

Така ж аргументація використана відповідачем у відзиві на позовну заяву. Інших підстав для прийняття рішення про відмову в реєстрації місця проживання позивача відповідачем не наведено.

Аналізуючи такі підстави прийняття оскаржуваного рішення, суд враховує те, що зазначене вище не передбачено Законом України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» та Порядком декларування та реєстрації місця проживання (перебування) як підстава для відмови в реєстрації місця проживання.

Що стосується постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 2022 року № 263, на яку відповідач посилається у відзиві, суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 1 зазначеної постанови установлено, що на період дії воєнного стану міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, державні та комунальні підприємства, установи, організації, що належать до сфери їх управління, для забезпечення належного функціонування інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, публічних електронних реєстрів, володільцями (держателями) та/або адміністраторами яких вони є, та захисту інформації, що обробляється в них, а також захисту державних інформаційних ресурсів, можуть вживати таких додаткових заходів:

1) розміщувати державні інформаційні ресурси та публічні електронні реєстри на хмарних ресурсах та/або в центрах обробки даних, що розташовані за межами України, та реєструвати доменні імена у домені gov.ua для такого розміщення;

2) створювати додаткові резервні копії державних інформаційних ресурсів та публічних електронних реєстрів з дотриманням установлених для таких ресурсів вимог щодо цілісності, конфіденційності та доступності;

3) зберігати резервні копії державних інформаційних ресурсів та публічних електронних реєстрів у зашифрованому вигляді, зокрема за межами України, на хмарних ресурсах та/або окремих фізичних носіях, та/або в ізольованому сегменті центрів обробки даних з дотриманням установлених для таких ресурсів вимог щодо цілісності, конфіденційності та доступності;

4) зупиняти, обмежувати роботу інформаційних, інформаційно-комунікаційних та електронних комунікаційних систем, а також публічних електронних реєстрів.

Суд зазначає про те, що у вказаній постанові Уряду не внормовано підстави для відмови в реєстрації місця проживання.

Крім того, як зазначено вище, вичерпний перелік підстав для відмови декларування та реєстрації місця проживання в Україні визначено у ст. 12 Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні».

Відповідно до ч. ч. 1 - 3 ст. 7 Кодексу адміністративного судочинства України: суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України; у разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

Виходячи із визначених у ч. 4 ст. 7 Кодексу адміністративного судочинства України загальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами, суд виходить з того, що оскаржуване рішення про відмову в реєстрації місця проживання не відповідає вимогам Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні».

Що стосується постанови Кабінету Міністрів України від 12 березня 2022 року № 263, на яку посилається відповідач, суд зазначає наступне.

Частиною 2 ст. 64 Конституції України передбачено, що в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені ст.ст. 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.

Тобто свобода пересування та вільний вибір місця проживання (ст. 30) є такими, що можуть бути обмежені.

Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12 травня 2015 року № 389-VIII в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такі заходи правового режиму воєнного стану: встановлювати у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, заборону або обмеження на вибір місця перебування чи місця проживання осіб на території, на якій діє воєнний стан.

Згідно з Порядком встановлення заборони або обмеження на вибір місця перебування чи місця проживання осіб на території, на якій діє воєнний стан, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1450:

- правовою основою запровадження та здійснення заборони або обмеження на вибір місця перебування чи місця проживання осіб на території, на якій діє воєнний стан, є Конституція України, Закони України «Про правовий режим воєнного стану», «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні», «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні», указ Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, інші нормативно-правові акти

- запровадження заборони або обмеження на вибір місця перебування чи місця проживання осіб здійснюється військовим командуванням на підставі указу Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та полягає у забороні декларування (реєстрації) місця перебування чи місця проживання осіб на території, на якій діє воєнний стан, зняття із задекларованого (зареєстрованого) місця перебування чи місця проживання осіб на території, на якій діє воєнний стан, крім зняття із задекларованого (зареєстрованого) місця перебування чи місця проживання осіб у разі одночасного декларування (реєстрації) місця перебування чи місця проживання осіб на території, на якій воєнний стан не введено;

- військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування приймає рішення про запровадження заборони або обмеження на вибір місця перебування чи місця проживання осіб, яке негайно доводиться до відома населення через засоби масової інформації.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022 передбачено, що на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені ст.ст. 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені ч. 1 ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

На підставі вищевикладеного, суд приходить до висновку, що введення в Україні воєнного стану не призводить до автоматичного обмеження конституційних прав і свобод, у тому числі на вільний вибір місця проживання, а лише є конституційним підґрунтям для прийняття військовим командуванням відповідного рішення.

Отже, правовою підставою обмеження у праві на вільний вибір місця проживання, а відтак і відмови позивачу в реєстрації місця проживання, могло би бути виключно рішення військового командування про запровадження заборони або обмеження на вибір місця перебування чи місця проживання.

Водночас про наявність такого рішення у листі відповідача від 05.08.2022 року № 10/5-904 не зазначено.

Також, суд зазначає, що до матеріалів справи долучено лист Державної міграційної служби України №7.1-9655/3.2-22 від 21.09.2022 року, на який у відзиві посилається відповідач, в якому зазначено про те, на теперішній час Державною міграційною службою України опрацьовано лист Дніпровської міської ради від 29.08.2022 № 6/10-1295 про інформаційну взаємодію реєстрів територіальних громад з відомчою інформаційною системою ДМС.

За результатами опрацювання Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради було повідомлено про наявність технічної можливості для передачі відомостей про зареєстроване/зняте з реєстрації місце проживання фізичних осіб до відомчої інформаційної системи ДМС України з реєстрів територіальних громад, що ведуться органами реєстрації, відсутніх в Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій станом на 23 серпня 2022 року, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.04.2022 за № 4531/37789 (у редакції, чинній на момент прийняття рішення про відновлення електронної інформаційної взаємодії).

З вищевикладеного, судом встановлено, що на теперішній час Департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради не позбавлений фактичної можливості здійснити реєстрацію та зняття з реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб, яка була зупинена в Україні з 24.02.2022 року.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів правомірності своїх дій та рішення. Натомість, позивачем доведено та підтверджено належними доказами обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.

Зважаючи на встановлені у справі обставини, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради код ЄДРПОУ: 40392181 щодо реєстрації місця проживання ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 .

Зобов`язати Департамент адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради код ЄДРПОУ: 40392181, здійснити реєстрацію місця проживання ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту адміністративних послуг та дозвільних процедур Дніпровської міської ради (код ЄДРПОУ 40392181) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_3 ) судові витрати з оплати судового збору у розмірі 992,40 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.В. Кальник

Джерело: ЄДРСР 106781296
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку