open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 жовтня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/5300/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сич С.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Департаменту патрульної поліції Національної поліції України про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на службі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та стягнення додаткової винагороди,-

В С Т А Н О В И В:

20 червня 2022 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява позивача ОСОБА_1 (надалі - позивач; ОСОБА_1 ) до Департаменту патрульної поліції Національної поліції України (надалі також відповідач), у якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати наказ № 318 від 27 травня 2022 року Департаменту патрульної поліції Національної поліції України в частині притягнення до дисциплінарної відповідальності інспектора-чергового відділення чергової служби батальйону патрульної поліції в місті Кременчук Управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції Національної поліції України ОСОБА_1 ;

- визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту патрульної поліції Національної поліції України від 11 червня 2022 року № 845 о/с про звільнення інспектора-чергового відділення чергової служби батальйону патрульної поліції в місті Кременчук Управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції Національної поліції України ОСОБА_1 зі служби в поліції;

- поновити ОСОБА_1 на службі в поліції на посаді інспектора-чергового відділення чергової служби батальйону патрульної поліції в місті Кременчук Управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції Національної поліції України з 11 червня 2022 року;

- стягнути за рахунок державних асигнувань Департаменту патрульної поліції Національної поліції України на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з моменту звільнення, а саме з 11 червня 2022 року по день фактичного розрахунку;

- стягнути за рахунок державних асигнувань Департаменту патрульної поліції Національної поліції України на користь ОСОБА_1 додаткову винагороду в розмірі 30000 гривень щомісячно, починаючи з 18 квітня 2022 року до дня припинення та/або скасування воєнного стану в Україні.

Позовна заява подана позивачем на пошту 15 червня 2022 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що оскаржувані накази є протиправними, оскільки у діях ОСОБА_1 відсутній склад дисциплінарного правопорушення та відповідачем порушено процедуру притягнення до дисциплінарної відповідальності, а саме, у наказі не конкретизовано, коли та за яких обставин вчинено дисциплінарне правопорушення, відповідачем не надано належних та допустимих доказів на підтвердження вчинення позивачем дисциплінарного проступку. Вказує, що у порушення ч. 7 ст. 19 Дисциплінарного статуту Національної поліції України зміст наказу не оголошено по особовому складу поліції. Крім того, ОСОБА_1 зазначає, що починаючи з 18 квітня 2022 року йому неправомірно не виплачується додаткова винагорода, встановлена постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 №168.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27 червня 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/5300/22, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), клопотання позивача про витребування доказів задоволено, витребувано від відповідача Департаменту патрульної поліції Національної поліції України докази.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 26 серпня 2022 року повторно витребувано від відповідача Департаменту патрульної поліції Національної поліції України докази та встановлено строк для їх надання до суду.

15 вересня 2022 року до суду надійшов відзив відповідача на позовну заяву /а.с. 161-179, у якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що службовим розслідуванням встановлено та підтверджено матеріалами справи в діях інспектора-чергового відділення чергової служби БПП в місті Кременчук УПП в Полтавській області ДПП капітана поліції ОСОБА_1 порушення ч. 1 ст. 3, ч. 1 ст. 7, ч. 1 ст. 8, пунктів 1-3 ч. 1 ст. 18, ч. 2 ст. 29, ч. 1 ст.43, ч. 1 ст. 44, ч. 1 ст. 64 Закону України "Про Національну поліцію", пунктів 1,2,3,6,7,9 ч. 3 ст. 1 Дисциплінарного статуту, абз. 2, 3, 5,8,9,11 пункту 1 розділу ІІ, пунктів 5,6 розділу ІІІ, пунктів 3,4,5 розділу ІV Правил етичної поведінки, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.11.2016 №1179. Зокрема, 13.04.2022 під час реагування на повідомлення про крадіжку з квартири (житлового будинку), зареєстрованому у журналі єдиного обліку заяв і повідомлень відділення поліції №1 Кременчуцького районного управління поліції ГУНП в Полтавській області за №3057, позивач без попередження застосував стосовно ОСОБА_2 фізичну силу, недотримуючись вимог пропорційності, необхідності та ефективності обраного поліцейського заходу, допустив застосування насильства, проявив жорстоке та принизливе ставлення до останнього, погрожував, використовував нецензурну лексику та вислови, що принижують честь і гідність людини. Пояснює, що на час винесення оскаржуваного наказу позивач мав дисциплінарне стягнення у вигляді догани, яке було застосоване до позивача наказом УПП в Полтавській області від 05.05.2022 №26. Вказує, що 11.06.2022 наказ Департаменту патрульної поліції Національної поліції України від 11 червня 2022 року № 845 о/с оголошено та ознайомлено позивача під підпис. Зазначає про відсутність у позивача права на додаткову винагороду у період відсторонення від виконання службових обов`язків з посиланням на Методичні рекомендації щодо виплати додаткової винагороди поліцейським під час дії воєнного стану, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану".

30 вересня 2022 року до суду надійшли додаткові письмові пояснення представника відповідача з питання нарахування додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" /а.с. 200-201/.

Справу розглянуто судом за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

ОСОБА_1 проходив службу на посадах в Національній поліції з 07.11.2015 по 11.06.2022, що підтверджується послужним списком ОСОБА_1 /а.с. 63-68/.

07.12.2015 ОСОБА_1 прийняв присягу працівника поліції /а.с.112/.

Із 14.02.2022 по 11.06.2022 позивач проходив службу на посаді інспектора-чергового відділення чергової служби батальйону патрульної поліції в місті Кременчук управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції /зворот а.с. 65/.

Наказом Департаменту патрульної поліції Національної поліції України №496 від 19.04.2022 "Про призначення службового розслідування, утворення дисциплінарної комісії та відсторонення від виконання службових обов`язків" за фактом вчинення дій, що мають ознаки дисциплінарного проступку, інспектором-черговим відділення чергової служби батальйону патрульної поліції в місті Кременчук управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції капітаном поліції ОСОБА_1 за відомостями, викладеними у рапорті інспектора відділення моніторингу та аналітичного забезпечення БПП в місті Кременчук УПП в Полтавській області ДПП старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 від 15.04.2022 за №2707вн/41/26/1-2022 /а.с. 82/, призначено службове розслідування у формі письмового провадження (пункт 1 наказу); для проведення службового розслідування створено дисциплінарну комісію у складі голови та членів дисциплінарної комісії, які зазначені у пункті 2 цього наказу, відповідно до статті 17 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, затвердженого Законом України "Про Дисциплінарний статут Національної поліції України" інспектора-чергового відділення чергової служби батальйону патрульної поліції в місті Кременчук управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції капітана поліції ОСОБА_1 відсторонено від виконання службових обов`язків (пункт 3 наказу) /а.с. 76-77/.

19.05.2022 складено висновок службового розслідування за фактом вчинення дій, що мають ознаки дисциплінарного проступку, інспектором-черговим відділення чергової служби батальйону патрульної поліції в місті Кременчук управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції (далі - БПП в місті Кременчук УПП в Полтавській області БПП) капітаном поліції ОСОБА_1 за відомостями, викладеними у рапорті інспектора відділення моніторингу та аналітичного забезпечення БПП в місті Кременчук УПП в Полтавській області ДПП старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 від 15.04.2022 за №2707вн/41/26/1-2022, що затверджений начальником Департаменту патрульної поліції полковником поліції Є.Жуковим 19.05.2022 /а.с. 143-159/.

Пунктом 3 цього висновку пропонується за вчинення дисциплінарного проступку, що виразився в порушенні вимог ч. 1 ст. 3, ч. 1 ст. 7, ч. 1 ст. 8, пунктів 1-3 ч. 1 ст. 18, ч.2 ст. 29, ч. 2 ст. 29, ч. 1 ст. 43, ч. 1 ст. 44, ч. 1 ст. 64 Закону України "Про Національну поліцію", пунктів 1,2,3,6,7,9 ч. 3 ст. 1 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, абз. 2,3,5,8,9,11 п. 1 розділу ІІ, пунктів 5,6 розділу ІІІ, пунктів 3,4,5 розділу ІV Правил етичної поведінки поліцейських, затверджених наказом МВС України від 09.11.2016 №1179, на підставі п. 7 ч. 3 ст. 13 Дисциплінарного статуту, до інспектора-чергового відділення чергової служби БПП в місті Кременчук УПП в Полтавській області БПП капітана поліції ОСОБА_1 застосувати дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення зі служби в поліції /а.с. 158/.

Наказом Департаменту патрульної поліції Національної поліції України від 27.05.2022 №318 "Про застосування дисциплінарного стягнення до працівника БПП у місті Кременчук УПП в Полтавській області ДПП" вирішено за вчинення дисциплінарного проступку, що виразився в порушенні вимог ч. 1 ст. 3, ч. 1 ст. 7, ч. 1 ст. 8, пунктів 1-3 ч. 1 ст. 18, ч.2 ст. 29, ч. 2 ст. 29, ч. 1 ст. 43, ч. 1, 2 ст. 44 Закону України "Про Національну поліцію", Присяги працівника поліції, визначеної ч. 1 ст. 64 Закону України "Про Національну поліцію", пунктів 1,2,3,6,7,9 ч. 3 ст. 1 Дисциплінарного статуту, абз. 1-5, 7-9, 11 п. 1 розділу ІІ, пунктів 4,5,6 розділу ІІІ, пунктів 2-5 розділу ІV Правил етичної поведінки поліцейських, затверджених наказом МВС України від 09.11.2016 № 1179, на підставі п. 7 ч. 3 ст. 13 Дисциплінарного статуту, до інспектора-чергового відділення чергової служби БПП в місті Кременчук УПП в Полтавській області БПП капітана поліції ОСОБА_1 застосувати дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення зі служби в поліції /а.с. 18-19, 71-72/.

У цьому наказі зазначено, що під час службового розслідування встановлено факт вчинення інспектором-черговим відділення чергової служби БПП в місті Кременчук УПП в Полтавській області БПП капітаном поліції Домащенком В. дисциплінарного проступку, а саме, 13.04.2022 під час реагування на повідомлення про крадіжку з квартири (житлового будинку), зареєстрованому у журналі єдиного обліку заяв і повідомлень відділення поліції №1 Кременчуцького районного управління поліції ГУНП в Полтавській області за №3057, без попередження застосував стосовно ОСОБА_2 фізичну силу, не дотримуючись вимог пропорційності, необхідності та ефективності обраного поліцейським заходу, допустив застосування насильства, проявив жорстоке та принизливе ставлення до останнього, погрожував, використовував нецензурну лексику та вислови, що принижують честь і гідність людини.

Із наказом від 27.05.2022 №318 "Про застосування дисциплінарного стягнення до працівника БПП у місті Кременчук УПП в Полтавській області ДПП" ОСОБА_1 був ознайомлений 11.06.2022, що підтверджується відміткою про ознайомлення та підписом позивача на примірнику наказу, копія якого наявна у матеріалах справи /а.с. 71-72/.

Наказом Департаменту патрульної поліції Національної поліції України від 11.06.2022 №845о/с "По особовому складу" відповідно до пункту 6 частини 1 статті 77 Закону України "Про Національну поліцію" звільнено зі служби в поліції по управлінню патрульної поліції в Полтавській області капітана поліції ОСОБА_1 , інспектора-чергового відділення чергової служби батальйону патрульної поліції в місті Кременчук з 11 червня 2022 року з виплатою грошової компенсації за 15 діб невикористаної частини чергової оплачуваної відпустки за фактично відпрацьований час у календарному році, установивши премію за червень 2022 року у розмірі 41,741 відсотків /а.с. 73/.

Із наказом Департаменту патрульної поліції Національної поліції України від 11.06.2022 №845о/с "По особовому складу" ОСОБА_1 ознайомлений 11.06.2022, що підтверджується відміткою про ознайомлення та підписом позивача на примірнику наказу, копія якого наявна у матеріалах справи /а.с.73/.

Позивач не погодився з наказом Департаменту патрульної поліції Національної поліції України від 27.05.2022 №318 "Про застосування дисциплінарного стягнення до працівника БПП у місті Кременчук УПП в Полтавській області ДПП" в частині притягнення до дисциплінарної відповідальності інспектора-чергового відділення чергової служби батальйону патрульної поліції в місті Кременчук Управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції Національної поліції України ОСОБА_1 та з наказом Департаменту патрульної поліції Національної поліції України від 11.06.2022 №845о/с "По особовому складу", у зв`язку з чим звернувся до суду з позовом у цій справі.

Надаючи правову оцінку оскаржуваним наказу Департаменту патрульної поліції Національної поліції України від 27.05.2022 №318 "Про застосування дисциплінарного стягнення до працівника БПП у місті Кременчук УПП в Полтавській області ДПП" в частині притягнення до дисциплінарної відповідальності інспектора-чергового відділення чергової служби батальйону патрульної поліції в місті Кременчук Управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції Національної поліції України ОСОБА_1 та наказу Департаменту патрульної поліції Національної поліції України від 11.06.2022 №845о/с "По особовому складу", суд дійшов таких висновків.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Стаття 3 Закону України Про Національну поліцію від 02 липня 2015 року №580-VIII (далі Закон №580-VIII) встановлює, що у своїй діяльності поліція керується Конституцією України, міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, цим та іншими законами України, актами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, а також виданими відповідно до них актами Міністерства внутрішніх справ України, іншими нормативно-правовими актами.

На працівників поліції (поліцейських та державних службовців) поширюється дія Закону України "Про запобігання корупції".

Згідно із частиною 1 статті 7 Закону №580-VIII під час виконання своїх завдань поліція забезпечує дотримання прав і свобод людини, гарантованих Конституцією та законами України, а також міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, і сприяє їх реалізації.

Відповідно до частини 1 статті 8 Закону №580-VIII поліція діє виключно на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Пунктами 1, 2, 3 частини 1 статті 18 Закону №580-VIII визначено, що поліцейський зобов`язаний: 1) неухильно дотримуватися положень Конституції України, законів України та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського; 2) професійно виконувати свої службові обов`язки відповідно до вимог нормативно-правових актів, посадових (функціональних) обов`язків, наказів керівництва; поважати і не порушувати прав і свобод людини.

Згідно з частиною 2 статті 29 Закону №580-VIII поліцейський захід застосовується виключно для виконання повноважень поліції. Обраний поліцейський захід має бути законним, необхідним, пропорційним та ефективним.

Частиною 1, 2, 3 статті 43 Закону №580-VIII передбачено, що поліцейський зобов`язаний заздалегідь попередити особу про застосування фізичної сили, спеціальних засобів і вогнепальної зброї і надати їй достатньо часу для виконання законної вимоги поліцейського, крім випадку, коли зволікання може спричинити посягання на життя і здоров`я особи чи та/або поліцейського або інші тяжкі наслідки, або в ситуації, що склалася, таке попередження є невиправданим або неможливим.

Попередження може бути зроблено голосом, а за значної відстані або звернення до великої групи людей - через гучномовні установки, підсилювачі звуку.

Вид та інтенсивність застосування заходів примусу визначаються з урахуванням конкретної ситуації, характеру правопорушення та індивідуальних особливостей особи, яка вчинила правопорушення.

Відповідно до частини 1, 2 статті 44 Закону №580-VIII поліцейський може застосовувати фізичну силу, у тому числі спеціальні прийоми боротьби (рукопашного бою), для забезпечення особистої безпеки або/та безпеки інших осіб, припинення правопорушення, затримання особи, яка вчинила правопорушення, якщо застосування інших поліцейських заходів не забезпечує виконання поліцейським повноважень, покладених на нього законом.

Поліцейський зобов`язаний письмово повідомити свого керівника, а той зобов`язаний повідомити прокурора про завдання особі тілесних ушкоджень унаслідок застосування фізичної сили.

Відповідно до частини 1, 2 статті 19 Закону №580-VIII у разі вчинення протиправних діянь поліцейські несуть кримінальну, адміністративну, цивільно-правову, матеріальну та дисциплінарну відповідальність відповідно до закону.

Підстави та порядок притягнення поліцейських до дисциплінарної відповідальності, а також застосування до поліцейських заохочень визначаються Дисциплінарним статутом Національної поліції України, що затверджується законом.

Частина 1 статті 64 Закону №580-VIII передбачає, що особа, яка вступає на службу в поліції, складає Присягу на вірність Українському народові такого змісту: "Я, (прізвище, ім`я та по батькові), усвідомлюючи свою високу відповідальність, урочисто присягаю вірно служити Українському народові, дотримуватися Конституції та законів України, втілювати їх у життя, поважати та охороняти права і свободи людини, честь держави, з гідністю нести високе звання поліцейського та сумлінно виконувати свої службові обов`язки".

Пунктом 6 частини 1 статті 77 Закону №580-VIII встановлено, що поліцейський звільняється зі служби в поліції, а служба в поліції припиняється у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України.

Частина 1 статті 1 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, затвердженого Законом України від 15 березня 2018 року № 2337-VIII (далі Дисциплінарний статут), визначає, що службова дисципліна - дотримання поліцейським Конституції і законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, актів Президента України і Кабінету Міністрів України, наказів Національної поліції України, нормативно-правових актів Міністерства внутрішніх справ України, Присяги поліцейського, наказів керівників.

Відповідно до пунктів 1, 2, 3, 6, 7, 9 частини 3 статті 1 Дисциплінарного статуту службова дисципліна, крім основних обов`язків поліцейського, визначених статтею 18 Закону України "Про Національну поліцію", зобов`язує поліцейського:

1) бути вірним Присязі поліцейського, мужньо і вправно служити народу України;

2) знати закони, інші нормативно-правові акти, що визначають повноваження поліції, а також свої посадові (функціональні) обов`язки;

3) поважати права, честь і гідність людини, надавати допомогу та запобігати вчиненню правопорушень;

6) утримуватися від дій, що перешкоджають іншим поліцейським виконувати їхні обов`язки, а також які підривають авторитет Національної поліції України;

7) утримуватися від висловлювань та дій, що порушують права людини або принижують честь і гідність людини;

9) підтримувати рівень своєї підготовки (кваліфікації), необхідний для виконання службових повноважень.

Згідно з абзацами 1-5, 7-9, 11 пункту 1 розділу ІІ Правил етичної поведінки поліцейських, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.11.2016 № 1179 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 06 грудня 2016 р. за № 1576/29706, під час виконання службових обов`язків поліцейський повинен:

неухильно дотримуватися положень Конституції та законів України, інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського;

професійно виконувати свої службові обов`язки, діяти лише на підставі, у межах повноважень та в спосіб, що визначені Конституцією, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, міжнародними договорами України, а також цими Правилами;

поважати і не порушувати права та свободи людини, до яких, зокрема, відносяться права: на життя; на повагу до гідності; на свободу та особисту недоторканність; недоторканність житла; на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань; на свободу світогляду і віросповідання; володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності; на мирні зібрання; на свободу пересування, вільний вибір місця проживання; інші права, які передбачені Конституцією та законами України, міжнародними договорами України;

у кожному окремому випадку обирати той захід з-поміж заходів, передбачених законодавством України, застосування якого призведе до настання найменш негативних наслідків;

виявляти повагу до гідності кожної людини, справедливо та неупереджено ставитися до кожного, незважаючи на расову чи національну приналежність, мову, стать, вік, віросповідання, політичні чи інші переконання, майновий стан, соціальне походження чи статус, освіту, місце проживання, сексуальну орієнтацію або іншу ознаку;

поводитися стримано, доброзичливо, відкрито, уважно і ввічливо, викликаючи в населення повагу до поліції і готовність співпрацювати;

контролювати свою поведінку, почуття та емоції, не дозволяючи особистим симпатіям або антипатіям, неприязні, недоброму настрою або дружнім почуттям впливати на прийняття рішень та службову поведінку;

дотримуватися норм ділового мовлення, не допускати використання ненормативної лексики.

Відповідно до пунктів 4,5,6 розділу ІІІ Правил етичної поведінки поліцейських, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.11.2016 № 1179 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 06 грудня 2016 р. за № 1576/29706, поліцейський не повинен піддавати катуванню затриманих осіб, допускати жорстоке, нелюдське або таке, що принижує людську гідність, ставлення до них.

Поліцейський повинен забезпечити людське ставлення та повагу до затриманої особи.

Поліцейський може застосувати заходи поліцейського примусу до затриманої особи лише у передбачених законом випадках, з дотриманням вимог законності, необхідності, пропорційності та ефективності заходу.

Згідно з пунктами 2-5 розділу ІV Правил етичної поведінки поліцейських, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.11.2016 № 1179 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 06 грудня 2016 р. за № 1576/29706, незалежно від посади чи звання у відносинах із населенням поліцейський зобов`язаний: бути тактовним та доброзичливим; висловлювати вимоги чи зауваження, що стосуються особи, у ввічливій та переконливій формі; надати можливість особі висловити власну думку; до всіх потерпілих від злочинів або інших правопорушень проявляти повагу, охороняти їх безпеку та право на невтручання в особисте життя.

За будь-яких обставин і відносно будь-якої людини як у робочий, так і в неробочий час поліцейський зобов`язаний дотримуватися норм професійної етики.

При зверненні до особи поліцейському заборонено бути зверхнім, погрожувати, іронізувати, використовувати ненормативну лексику.

Поліцейський повинен бути коректним та не повинен допускати застосування насильства чи інших негативних дій щодо членів суспільства, а також, незважаючи на провокації, повинен залишатися об`єктивним.

З метою зменшення кількості випадків застосування поліцейських заходів примусу поліцейський повинен проявляти розсудливість, відкритість, почуття справедливості, володіти комунікативними навичками (переконання, ведення переговорів тощо), а в необхідних випадках мати керівні та організаційні якості.

За приписами статті 12 Дисциплінарного статуту дисциплінарним проступком визнається протиправна винна дія чи бездіяльність поліцейського, що полягає в порушенні ним службової дисципліни, невиконанні чи неналежному виконанні обов`язків поліцейського або виходить за їх межі, порушенні обмежень та заборон, визначених законодавством для поліцейських, а також у вчиненні дій, що підривають авторитет поліції.

Відповідно до статті 11 Дисциплінарного статуту за порушення службової дисципліни поліцейські незалежно від займаної посади та спеціального звання несуть дисциплінарну відповідальність згідно з цим Статутом.

За вчинення адміністративних правопорушень поліцейські несуть дисциплінарну відповідальність відповідно до цього Статуту, крім випадків, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення.

Поліцейських, яких в установленому порядку притягнуто до адміністративної, кримінальної або цивільно-правової відповідальності, одночасно може бути притягнуто до дисциплінарної відповідальності згідно з цим Статутом.

Згідно з приписами статті 13 Дисциплінарного статуту дисциплінарне стягнення є засобом підтримання службової дисципліни, що застосовується за вчинення дисциплінарного проступку з метою виховання поліцейського, який його вчинив, для безумовного дотримання службової дисципліни, а також з метою запобігання вчиненню нових дисциплінарних проступків.

Дисциплінарне стягнення має індивідуальний характер та не застосовується до поліцейського, вина якого у вчиненні дисциплінарного проступку не встановлена у визначеному порядку або який діяв у стані крайньої необхідності чи необхідної оборони.

До поліцейських можуть застосовуватися такі види дисциплінарних стягнень: 1) зауваження; 2) догана; 3) сувора догана; 4) попередження про неповну службову відповідність; 5) пониження у спеціальному званні на один ступінь; 6) звільнення з посади; 7) звільнення із служби в поліції.

Статтею 14 Дисциплінарного статуту встановлено, що службове розслідування - це діяльність із збирання, перевірки та оцінки матеріалів і відомостей про дисциплінарний проступок поліцейського.

Службове розслідування проводиться з метою своєчасного, повного та об`єктивного з`ясування всіх обставин вчинення поліцейським дисциплінарного проступку, встановлення причин і умов його вчинення, вини, ступеня тяжкості дисциплінарного проступку, розміру заподіяної шкоди та для підготовки пропозицій щодо усунення причин вчинення дисциплінарних проступків.

Службове розслідування призначається за письмовим наказом керівника, якому надані повноваження із застосування до поліцейського дисциплінарного стягнення.

Підставою для призначення службового розслідування є заяви, скарги та повідомлення громадян, посадових осіб, інших поліцейських, засобів масової інформації (далі - повідомлення), рапорти про вчинення порушення, що має ознаки дисциплінарного проступку, або безпосереднє виявлення ознак такого проступку посадовою особою поліції, за наявності достатніх даних, що вказують на ознаки дисциплінарного проступку.

У разі надходження до органу поліції матеріалів про вчинення поліцейським адміністративного правопорушення, що складені в порядку, визначеному Кодексом України про адміністративні правопорушення, службове розслідування не призначається, а рішення про притягнення до дисциплінарної відповідальності приймається на підставі зазначених матеріалів.

Службове розслідування проводиться на засадах неупередженості та рівності всіх поліцейських перед законом незалежно від займаної посади, спеціального звання, наявних у них державних нагород та заслуг перед державою.

У разі вчинення поліцейським більше двох дисциплінарних порушень проводиться одне службове розслідування. Якщо протягом проведення службового розслідування поліцейським вчинено інший дисциплінарний проступок, розпочинається нове службове розслідування.

У разі надходження скарги на рішення, дії чи бездіяльність поліцейського, щодо яких вже проводиться службове розслідування, така скарга долучається до матеріалів службового розслідування.

У разі надходження скарги на рішення, дії чи бездіяльність поліцейського, щодо яких є висновок дисциплінарної комісії, такі скарги не розглядаються, якщо не містять інформації, яка не була досліджена під час проведення службового розслідування. Про відмову у розгляді скарги заявник інформується у десятиденний строк.

Порядок проведення службових розслідувань у Національній поліції України встановлюється Міністерством внутрішніх справ України.

Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку проведення службових розслідувань у Національній поліції України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 07 листопада 2018 року № 893 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 листопада 2018 р. за № 1355/32807 (надалі - Порядок №893), службове розслідування призначається за письмовим наказом керівника, якому надані повноваження із застосування до поліцейського дисциплінарного стягнення.

Підставами для призначення службового розслідування є заяви, скарги та повідомлення громадян, посадових осіб, інших поліцейських, засобів масової інформації, рапорти про вчинення порушення, що має ознаки дисциплінарного проступку, або безпосереднє виявлення ознак такого проступку посадовою особою поліції за наявності достатніх даних, що вказують на ознаки дисциплінарного проступку.

Згідно з пунктом 1 розділу V Порядку №893 проведення службового розслідування полягає в діяльності дисциплінарної комісії із збирання, перевірки та оцінки матеріалів і відомостей про дисциплінарний проступок поліцейського з метою своєчасного, повного та об`єктивного з`ясування всіх обставин його вчинення, установлення причин і умов учинення дисциплінарного проступку, вини поліцейського, ступеня тяжкості дисциплінарного проступку, розміру заподіяної шкоди та для підготовки пропозицій щодо усунення причин учинення дисциплінарних проступків.

Відповідно до пунктів 1, 2 розділу VІ Порядку №893 зібрані під час проведення службового розслідування матеріали та підготовлені дисциплінарною комісією документи формуються нею у справу.

Підсумковим документом службового розслідування є висновок службового розслідування, який складається зі вступної, описової та резолютивної частин. Висновок службового розслідування готує і підписує дисциплінарна комісія.

Згідно з пунктами 1, 3 розділу VІІ Порядку №893 у разі якщо за результатами розгляду матеріалів службового розслідування (справи) дисциплінарна комісія встановить наявність у діях (бездіяльності) поліцейського дисциплінарного проступку, керівнику, який призначив службове розслідування, вносяться пропозиції щодо накладення на поліцейського дисциплінарного стягнення.

Уповноважений керівник, враховуючи характер проступку, обставини, за яких він був учинений, особу порушника, ступінь його вини, обставини, що пом`якшують або обтяжують відповідальність, попередню поведінку поліцейського, його ставлення до служби, визначає вид дисциплінарного стягнення, що підлягає застосуванню до поліцейського, та видає письмовий наказ про його застосування. У разі якщо керівник не уповноважений на застосування дисциплінарних стягнень, він порушує перед старшим прямим керівником клопотання про притягнення поліцейського до дисциплінарної відповідальності.

Застосування до поліцейського, винного в учиненні дисциплінарного проступку, дисциплінарних стягнень та їх виконання здійснюються з урахуванням вимог статей 19-22 Дисциплінарного статуту Національної поліції України.

Виконання таких дисциплінарних стягнень, як звільнення з посади, пониження в спеціальному званні на один ступінь та звільнення зі служби в поліції, шляхом видання наказів по особовому складу покладається на підрозділи кадрового забезпечення (служби персоналу) територіальних органів поліції, установ та закладів поліції, а також ЗВО.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що наказом Департаменту патрульної поліції Національної поліції України №496 від 19.04.2022 "Про призначення службового розслідування, утворення дисциплінарної комісії та відсторонення від виконання службових обов`язків" за фактом вчинення дій, що мають ознаки дисциплінарного проступку, інспектором-черговим відділення чергової служби батальйону патрульної поліції в місті Кременчук управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції капітаном поліції ОСОБА_1 за відомостями, викладеними у рапорті інспектора відділення моніторингу та аналітичного забезпечення БПП в місті Кременчук УПП в Полтавській області ДПП старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 від 15.04.2022 за №2707вн/41/26/1-2022 /а.с. 82/, призначено службове розслідування у формі письмового провадження (пункт 1 наказу); для проведення службового розслідування створено дисциплінарну комісію у складі голови та членів дисциплінарної комісії, які зазначені у пункті 2 цього наказу /а.с. 76-77/.

У висновку службового розслідування за фактом вчинення дій, що мають ознаки дисциплінарного проступку, інспектором-черговим відділення чергової служби батальйону патрульної поліції в місті Кременчук управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції (далі - БПП в місті Кременчук УПП в Полтавській області БПП) капітаном поліції ОСОБА_1 за відомостями, викладеними у рапорті інспектора відділення моніторингу та аналітичного забезпечення БПП в місті Кременчук УПП в Полтавській області ДПП старшого лейтенанта поліції ОСОБА_3 від 15.04.2022 за №2707вн/41/26/1-2022, що затверджений начальником Департаменту патрульної поліції полковником поліції Є. Жуковим 19.05.2022 /а.с. 143-159/, зафіксовано, що 13.04.2022 під час реагування на повідомлення про крадіжку з квартири (житлового будинку), зареєстрованому у журналі єдиного обліку заяв і повідомлень відділення поліції №1 Кременчуцького районного управління поліції ГУНП в Полтавській області за №3057, позивач без попередження застосував стосовно ОСОБА_4 фізичну силу, не дотримавсь вимог пропорційності, необхідності та ефективності обраного поліцейського заходу, допустив застосування насильства, проявив жорстоке та принизливе ставлення до останнього, погрожував, використовував нецензурну лексику та вислови, що принижують честь і гідність людини, чим порушив Присягу працівника поліції, допустив вчинення дій, що підривають довіру та авторитет Національної поліції і їх працівників в очах громадськості та є несумісним із подальшим проходженням служби /а.с. 156/.

Матеріалами службового розслідування, копії яких наявні у матеріалах цієї справи, підтверджено, що 13.04.2022 на скорочений номер екстреного виклику поліції "102" надійшло повідомлення "Крадіжка з квартири (житлового будинку)", зареєстроване до єдиного обліку відділення поліції №1 Кременчуцького районного управління поліції ГУНП в Полтавській області за №3057, щодо крадіжки телефону за адресою: АДРЕСА_1 . Для реагування на подію о 18:20 диспетчером був призначений наряд поліції "Залік-112", до складу якого, зокрема, входив інспектор - черговий відділення чергової служби батальйону патрульної поліції в місті Кременчук управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції капітан поліції ОСОБА_1 /а.с. 83-85/.

У ході службового розслідування та розгляду даної справи, було досліджено відеозаписи з портативного відеореєстратора майора поліції ОСОБА_5 , який також перебував у складі наряду поліції "Залік-112" на місці події разом із позивачем, та встановлено, що 13.04.2022 у період часу з 19:21:08 по 19:32:00 майор поліції ОСОБА_5 та капітан поліції ОСОБА_1 разом із ОСОБА_4 стоять поряд зі службовим автомобілем працівників БПП в місті Кременчук УПП в Полтавській області ДПП, останній кричить та, використовуючи нецензурну лайку, звертається до працівників поліції. Капітан ОСОБА_1 сміється і говорить "За других обстоятельств луснув бы тебя, заработал бы черепно-мозговую травму, (нецензурна лексика), и ходил бы еще (нецензурна лексика) с одной категорией", на що ОСОБА_4 відповідає нецензурною лайкою та провокує працівника поліції. Капітан поліції ОСОБА_1 говорить: "Ладно, все, (нецензурна лексика)". ОСОБА_4 підходить до капітана поліції ОСОБА_1 впритул та знімає окуляри, при цьому словесно продовжує провокувати останнього. Капітан поліції ОСОБА_1 говорить: "Отошел, (ненормативна лексика)", після чого штовхає ОСОБА_4 та останній падає в салон службового транспортного засобу. Капітан поліції ОСОБА_1 говорить: "Отошел, я тебя убью", на що ОСОБА_4 зі словами "Ты меня убьеш?" наносить удар ногою по нозі капітана поліції ОСОБА_1 . Майор поліції ОСОБА_5 робить крок назад та капітан поліції ОСОБА_1 штовхає ОСОБА_4 в салон службового транспортного засобу та починає наносити останньому удари руками, заштовхує його далі в середину салону та говорить: "Ты попутал?", після чого наносить удар ногою. Капітан поліції ОСОБА_1 піднімається в салон службового транспортного засобу та зі словами: "Ты перепутал, (нецензурна лексика)?" продовжує наносити удари".

За результатами перегляду цього відеозапису з портативного реєстратора №476530, що 13.04.2022 був закріплений на форменому одязі інспектора-чергового відділення чергової служби БПП в місті Кременчук УПП в Полтавській області ДПП майора поліції Єрохіна О.В. складено комісійний акт від 16.05.2022 /а.с. 109-111/.

Суд враховує, що відповідно до пункту 1 розділу І, пунктів 4, 5 розділу ІІ Інструкції із застосування органами та підрозділами поліції технічних приладів і технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, затвердженої Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 18 грудня 2018 року № 1026 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 11 січня 2019 р. за № 28/32999, ця Інструкція регулює застосування органами, підрозділами поліції технічних приладів і технічних засобів, що мають функції автоматичної фото- і кінозйомки, відеозапису, засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, доступ до відеозаписів працівників поліції та інших осіб, порядок зберігання, видачу та приймання технічних приладів і технічних засобів, а також зберігання, видалення та використання інформації, отриманої з цих приладів.

Під час здійснення повноважень поліцейськими портативний відеореєстратор закріплюється на його форменому одязі на грудях (ближче до плечового суглоба) так, щоб не створювати перешкод діям поліцейського. У випадках, пов`язаних з необхідністю якісної фіксації подій, поліцейські можуть тримати портативний відеореєстратор у руках. Дозволяється закріплення портативного відеореєстратора на екіпіруванні (шоломі) або зброї, якщо їх конструкцією передбачені відповідні кріплення.

Включення портативного відеореєстратора відбувається з моменту початку виконання службових обов`язків та/або спеціальної поліцейської операції, а відеозйомка ведеться безперервно до її завершення, крім випадків, пов`язаних з виникненням у поліцейського особистого приватного становища (відвідування вбиральні, перерви для приймання їжі тощо). У процесі включення портативного відеореєстратора поліцейський переконується в точності встановлених на пристрої дати та часу.

Таким чином, відеозапис з портативного відеореєстратора ОСОБА_5 є належним та допустимим доказом у розумінні Кодексу адміністративного судочинства України.

На відеозаписі видно та у висновку службового розслідування зафіксовано, що на місці події були присутні сторонні особи, які сидять на лавці біля під`їзду та спостерігають за подією /а.с. 62/, що свідчить про те, що описана вище поведінка працівника поліції стала відома стороннім спостерігачам, а отже, набула розголосу.

Із урахуванням встановлених обставин справи суд погоджується з доводами відповідача про порушення позивачем приписів ч. 1 ст. 3, ч. 1 ст. 7, ч. 1 ст. 8, пунктів 1-3 ч. 1 ст. 18, ч.2 ст. 29, ч. 2 ст. 29, ч. 1 ст. 43, ч. 1, 2 ст. 44 Закону України "Про Національну поліцію", Присяги працівника поліції, визначеної ч. 1 ст. 64 Закону України "Про Національну поліцію", пунктів 1,2,3,6,7,9 ч. 3 ст. 1 Дисциплінарного статуту, абз. 1-5, 7-9, 11 п. 1 розділу ІІ, пунктів 4,5,6 розділу ІІІ, пунктів 2-5 розділу ІV Правил етичної поведінки поліцейських, затверджених наказом МВС України від 09.11.2016 № 1179, які полягають у тому, що 13.04.2022 під час реагування на повідомлення про крадіжку з квартири (житлового будинку), зареєстрованому у журналі єдиного обліку заяв і повідомлень відділення поліції №1 Кременчуцького районного управління поліції ГУНП в Полтавській області за №3057, позивач без попередження застосував стосовно ОСОБА_2 фізичну силу, не дотримуючись вимог пропорційності, необхідності та ефективності обраного поліцейським заходу, допустив застосування насильства, проявив жорстоке та принизливе ставлення до останнього, погрожував, використовував нецензурну лексику та вислови, що принижують честь і гідність людини.

Суд зазначає, що в основі поведінки працівника поліції закладені етичні, правові та службово-дисциплінарні норми поведінки, порушення яких утворює факт порушення Присяги. Під порушенням Присяги працівника поліції слід розуміти скоєння працівником поліції проступку (вчинку) проти інтересів служби, який суперечить покладеним на нього обов`язкам, підриває довіру до нього як носія влади, що призводить до приниження авторитету поліції та унеможливлює подальше виконання ним своїх обов`язків.

Застосування дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби є крайнім заходом дисциплінарного впливу, проте його застосування здійснюється на розсуд уповноваженої особи з урахуванням обставин у справі та не потребує наведення неможливості застосування інших видів дисциплінарних стягнень.

Вимоги морального змісту віднесені до службово-трудових обов`язків працівників поліції. Приймаючи присягу, позивач зобов`язався вірно служити Українському народові, дотримуватися Конституції та законів України, втілювати їх у життя, поважати та охороняти права і свободи людини, честь держави, з гідністю нести високе звання поліцейського та сумлінно виконувати свої службові обов`язки.

Аналогічні висновки щодо застосування норм права викладені у постанові Верховного Суду від 25.04.2019 у справі №816/604/17.

На думку суду, описана вище поведінка позивача, як поліцейського, суперечить загальним принципам, встановленим для співробітників органів поліції. Вчинення подібних дій призводить до встановлення негативної суспільної думки населення щодо органів правопорядку, які у відповідності до своїх службових обов`язків повинні неупереджено дотримуватись законодавства України, в тому числі щодо морально-етичних принципів.

Підставою для звільнення позивача стала реалізація дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби, накладеного відповідно до Дисциплінарного статуту Національної поліції України (пункт 6 частини першої статті 77 Закону України №580-VIII), а не набрання законної сили рішенням суду щодо притягнення до відповідальності за вчинення кримінального правопорушення (пункт 10 частини першої статті 77 Закону України № 580-VIII), тому суд критично оцінює доводи позивача про протиправність оскаржуваних наказів з посиланням на те, що ОСОБА_4 не звертався за медичною допомогою.

Не отримання комісією письмових пояснень від громадянина ОСОБА_4 не спростовує факту вчинення позивачем дисциплінарного порушення, яке підтверджено належними та допустимими доказами.

Позивач надав відповідачу письмові пояснення з приводу описаної вище події /а.с. 128-129/, за змістом яких зазначено, що ОСОБА_4 хворіє на заразну хворобу, тому позивач попросив ОСОБА_4 не підходити до позивача, на що ОСОБА_4 не реагував.

Разом з тим, позивачем не надано до суду належних та допустимих доказів на підтвердження того, що на час події ОСОБА_4 мав заразну хворобу, про яку зазначає позивач.

Натомість, за приписами наведених вище норм законодавства України поліцейський не повинен допускати застосування насильства чи інших негативних дій щодо членів суспільства, а також, незважаючи на провокації, повинен залишатися об`єктивним, контролювати свою поведінку, почуття та емоції, не дозволяючи особистим симпатіям або антипатіям, неприязні впливати на службову поведінку.

З огляду на викладене, поведінка ОСОБА_4 (використання нецензурної лексики, провокації), що зафіксована на місці події, не може бути підставою для виправдання дій поліцейського щодо використання нецензурної лексики, погроз ОСОБА_4 , а також для застосування стосовно ОСОБА_2 фізичної сили без належного попередження останнього, без дотримання вимог пропорційності та необхідності обраного поліцейським заходу.

На час вирішення відповідачем питання про обрання виду заходу дисциплінарного впливу до позивача, ОСОБА_1 мав не зняте дисциплінарне стягнення у вигляді догани за вчинення дисциплінарного проступку, у тому числі, за порушення і норм, які позивач повторно порушив 13.04.2022.

Так, наказом Департаменту патрульної поліції Національної поліції України від 05.05.2022 №26 "Про застосування до працівника БПП у місті Кременчук УПП в Полтавській області ДПП дисциплінарного стягнення" вирішено за вчинення дисциплінарного проступку, що виразився в порушенні вимог пунктів 1,2,3,6,7,9,11,13 ч. 3 ст. 1 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, затвердженого Законом України "Про Дисциплінарний статут Національної поліції України", ч. 1 ст. 3, пунктів 1,2,3 ч. 1 ст. 18, ч.1 ст. 30 Закону України "Про Національну поліцію", п. 1 розділу ІІ, пунктів 3,4 розділу ІV Правил етичної поведінки поліцейських, затверджених наказом МВС України від 09.11.2016 № 1179, пунктів 8,9 пункту 2 розділу ІХ Інструкції з організації реагування на заяви і повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або полії та оперативного інформування в органах (підрозділах) Національної поліції України, затвердженої наказом Міністрів внутрішніх справ України 27.04.2020 №357, на підставі п. 2 ч. 3 ст. 13 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, затвердженого Законом України "Про Дисциплінарний статут Національної поліції України", до інспектора-чергового відділення чергової служби БПП в місті Кременчук УПП в Полтавській області БПП капітана поліції ОСОБА_1 застосовано дисциплінарне стягнення у вигляді догани (пункт 2) /а.с. 140-142/.

В обґрунтування цього наказу зазначено, що у ході службового розслідування встановлено, що інспектор-черговий відділення чергової служби БПП в місті Кременчук УПП в Полтавській області БПП капітан поліції ОСОБА_1 12.04.2022 під час реагування на повідомлення, зареєстроване до єдиного обліку Кременчуцького районного управління поліції ГУНП в Полтавській області за №6287, не вжив заходів реагування на правопорушення, що визначені Кодексом адміністративного судочинства України, допустив порушення норм професійної етики, а саме погрожував, іронізував, використовував ненормативну лексику.

Зазначене вище було враховано керівником при складенні службової характеристики інспектора - чергового відділення чергової служби БПП в місті Кременчук УПП в Полтавській області БПП капітана поліції ОСОБА_1 від 25 травня 2022 року /а.с. 138-139/, тоді як попередня службова характеристика позивача була складена 20 квітня 2022 року /а.с. 196/, тобто ще до дати притягнення позивача до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани наказом Департаменту патрульної поліції Національної поліції України від 05.05.2022 №26.

Відтак, суд критично оцінює доводи позивача про протиправність спірних наказів з посиланням на розбіжності у характеристиках позивача від 20 квітня 2022 року та від 25 травня 2022 року.

Як встановлено судом, з наказом від 27.05.2022 №318 "Про застосування дисциплінарного стягнення до працівника БПП у місті Кременчук УПП в Полтавській області ДПП" Домащенко Володимир Валеріянович був ознайомлений 11.06.2022, що підтверджується відміткою про ознайомлення та підписом позивача на примірнику наказу, копія якого наявна у матеріалах справи /а.с. 71-72/. Отже зміст наказу оголошений позивачу.

Не оголошення змісту цього наказу іншим особам особового складу органу поліції не спростовує факту вчинення позивачем дисциплінарного проступку та не порушує прав чи законних інтересів позивача.

Підсумовуючи викладене вище, суд дійшов висновку, що наказ Департаменту патрульної поліції Національної поліції України від 27.05.2022 №318 "Про застосування дисциплінарного стягнення до працівника БПП у місті Кременчук УПП в Полтавській області ДПП" в частині застосування до інспектора-чергового відділення чергової служби батальйону патрульної поліції в місті Кременчук Управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції Національної поліції України ОСОБА_1 дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби в поліції та наказ Департаменту патрульної поліції Національної поліції України від 11.06.2022 №845о/с "По особовому складу" про звільнення зі служби в поліції інспектора-чергового відділення чергової служби батальйону патрульної поліції в місті Кременчук Управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції Національної поліції України ОСОБА_1 з 11 червня 2022 року, прийняті відповідачем на підставі, в межах повноважень, у спосіб, передбачені законодавством України, та обґрунтовано. Тому підстави для задоволення позовних вимог в цій частині відсутні.

Беручи до уваги те, що позовні вимоги ОСОБА_1 в частині поновлення його на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу є похідними від вимог про визнання його звільнення незаконним, у задоволенні вказаних вимог також слід відмовити.

Щодо вимог про стягнення за рахунок державних асигнувань Департаменту патрульної поліції Національної поліції України на користь ОСОБА_1 додаткової винагороди в розмірі 30000 гривень щомісячно, починаючи з 18 квітня 2022 року до дня припинення та/або скасування воєнного стану в Україні, суд дійшов таких висновків.

За приписами частини 1, 2 статті 94 Закону України "Про Національну поліцію" поліцейські отримують грошове забезпечення, розмір якого визначається залежно від посади, спеціального звання, строку служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наявності наукового ступеня або вченого звання.

Порядок виплати грошового забезпечення визначає Міністр внутрішніх справ України.

Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року №64/2022 введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Законом України № 2102-IX від 24 лютого 2022 року затверджено Указ Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, яким введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

На виконання Указів Президента України від 24 лютого 2022 р. № 64 Про введення воєнного стану в Україні та № 69 Про загальну мобілізацію пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 217 від 07.03.2022, № 350 від 22.03.2022, № 400 від 01.04.2022) (у редакції, чинній на 18 квітня 2022 року) установлено, що на період дії воєнного стану військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Офісу Генерального прокурора, особам рядового і начальницького складу Державної служби з надзвичайних ситуацій, співробітникам Служби судової охорони, особам начальницького складу управління спеціальних операцій Національного антикорупційного бюро та поліцейським, а також особам рядового і начальницького складу Державної кримінально-виконавчої служби, які несуть службу в органах і установах зазначеної Служби, що розташовані в межах адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога в рамках Програми єПідтримка, виплачується додаткова винагорода в розмірі 30 000 гривень щомісячно, а тим з них, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах у період здійснення зазначених заходів (у тому числі військовослужбовцям строкової служби), - розмір цієї додаткової винагороди збільшується до 100 000 гривень в розрахунку на місяць пропорційно часу участі у таких діях та заходах.

Виплата такої додаткової винагороди здійснюється на підставі наказів командирів (начальників).

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06 березня 2022 р. № 204-р затверджено перелік адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми єПідтримка, згідно з додатком.

Згідно з Переліком адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми єПідтримка: Волинська область, Дніпропетровська область, Донецька область, Житомирська область, Запорізька область, Київська область, м. Київ, Луганська область, Миколаївська область, Одеська область, Сумська область, Харківська область, Херсонська область, Чернігівська область.

Законом України №2119-IX від 15 березня 2022 року затверджено Указ Президента України від 14 березня 2022 року № 133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", пунктом 1 якого продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Законом №2212-IX від 21 квітня 2022 року затверджено Указ Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", пунктом 1 якого продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Законом №2263-IX від 22 травня 2022 року затверджено Указ Президента України від 17 травня 2022 року № 341/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", пунктом 1 якого строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.

Законом №2500-IX від 15 серпня 2022 року затверджено Указ Президента України від 12 серпня 2022 року № 573/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", пунктом 1 якого строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.

Відомістю про грошове забезпечення ОСОБА_1 за період з квітня 2022 року по червень 2022 року підтверджено, що позивач отримав додаткову винагороду на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 у квітні 2022 року у розмірі 25000 грн., у травні 2022 року у розмірі 5000 грн. та у червні 2022 року у розмірі 18000 грн. /а.с. 70/.

Представник відповідача надав до суду 30 вересня 2022 року письмові пояснення, за змістом яких за період з 26.03.2022 по 24.04.2022 позивачу нараховано додаткову винагороду у розмірі 25000 грн., враховуючи період тимчасової непрацездатності п`ять днів з 20.04.2022 по 24.04.2022. Із 20.05.2022 по 24.05.2022 включно позивачу нараховано додаткову винагороду в розмірі 5000 грн. за п`ять днів. Із 25.05.2022 по 11.06.2022 позивачу нараховано додаткову винагороду 18000 грн. за вісімнадцять днів /а.с. 200-201/.

Отже, позивачу нараховано та виплачено додаткову винагороду, встановлену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", за спірні періоди з 18.04.2022 по 24.04.2022 включно, з 20.05.2022 по 24.05.2022 включно, з 25.05.2022 по 11.06.2022 включно.

Матеріалами справи підтверджено, що наказом Департаменту патрульної поліції Національної поліції України №496 від 19.04.2022 "Про призначення службового розслідування, утворення дисциплінарної комісії та відсторонення від виконання службових обов`язків" відповідно до статті 17 Дисциплінарного статуту Національної поліції України, затвердженого Законом України "Про Дисциплінарний статут Національної поліції України" інспектора-чергового відділення чергової служби батальйону патрульної поліції в місті Кременчук управління патрульної поліції в Полтавській області Департаменту патрульної поліції капітана поліції ОСОБА_1 відсторонено від виконання службових обов`язків (пункт 3 наказу) /а.с. 76-77/.

Тобто, у період 25 квітня 2022 року - 19 травня 2022 року позивач був відсторонений від виконання службових обов`язків, у зв`язку з чим позивачу за цей період відповідачем не виплачувалася додаткова винагорода, встановлена постанову Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168.

За приписами пунктів 3, 9 розділу І Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затвердженого Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 квітня 2016 р. за № 669/28799, грошове забезпечення поліцейських визначається залежно від посади, спеціального звання, стажу служби в поліції, інтенсивності та умов служби, кваліфікації, наукового ступеня або вченого звання.

До складу грошового забезпечення входять: 1) посадовий оклад; 2) оклад за спеціальним званням; 3) щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер); 4) премії; 5) одноразові додаткові види грошового забезпечення.

При виплаті поліцейським грошового забезпечення за неповний місяць розмір виплати за кожний календарний день визначається шляхом ділення суми грошового забезпечення за повний місяць на кількість календарних днів у місяці, за який здійснюється виплата.

Пунктом 5 розділу ІІІ цього Порядку встановлено, що за поліцейським, відстороненим від виконання службових обов`язків (посади) у зв`язку з проведенням щодо нього службового розслідування в порядку, визначеному Дисциплінарним статутом Національної поліції України, прийняттям відповідною місцевою радою резолюції недовіри, здійсненням щодо нього кримінального провадження, зберігаються всі види грошового забезпечення, які були йому встановлені до відсторонення, крім премії.

Поліцейський вважається відстороненим від виконання службових обов`язків з дати видання відповідного наказу до дня видання наказу про допуск до виконання службових обов`язків за займаною посадою.

Рішення про відсторонення поліцейського від посади можуть приймати начальники, яким надано право прийняття на службу або призначення на посаду, шляхом видання письмового наказу.

У разі допуску до виконання службових обов`язків за займаною посадою (якщо за результатами службового розслідування підстави прийняття рішення про відсторонення не підтвердилися) або до виконання службових повноважень (у разі закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення, пов`язане з корупцією, у зв`язку з відсутністю події або складу адміністративного правопорушення) за період, протягом якого поліцейські не виконували службові обов`язки (службові повноваження), може бути встановлена премія, на отримання якої вони втратили право у зв`язку з усуненням (відстороненням) від виконання службових обов`язків (службових повноважень). Розмір премії зазначається в наказі про скасування та не перевищує розміру, що був установлений у попередньому місяці до відсторонення.

Законом №2212-IX від 21 квітня 2022 року затверджено Указ Президента України від 18 квітня 2022 року № 259/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні", пунктом 1 якого продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб.

Отже, у період 25 квітня 2022 року - 19 травня 2022 року діяв воєнний стан, тому в силу пункту 5 розділу ІІІ Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затвердженого Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 квітня 2016 р. за № 669/28799, за позивачем, який був у цей період відстороненим від виконання службових обов`язків (посади) у зв`язку з проведенням щодо нього службового розслідування в порядку, визначеному Дисциплінарним статутом Національної поліції України, зберігалися всі види грошового забезпечення, які були йому встановлені до відсторонення, крім премії, а отже за позивачем у вказаний період зберігалася встановлена на період дії воєнного стану постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" додаткова винагорода.

Відтак, у період 25 квітня 2022 року - 19 травня 2022 року позивач мав право на виплату додаткової винагороди, встановленої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану".

Частинами 1, 2 статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України.

За визначенням пункту 18 частини 1 статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.

Пунктом 2 Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 1992 р. № 731, встановлено, що державній реєстрації підлягають нормативно-правові акти, які містять одну або більше норм, що зачіпають права, свободи, законні інтереси і стосуються обов`язків громадян та юридичних осіб, встановлюють новий або змінюють, доповнюють чи скасовують організаційно-правовий механізм їх реалізації, або мають міжвідомчий характер, тобто є обов`язковими для інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, а також юридичних осіб, що не належать до сфери управління суб`єкта нормотворення.

Відповідно до пункту 12 цього Положення у разі коли нормативно-правовий акт відповідає вимогам, зазначеним у цьому Положенні, орган державної реєстрації приймає рішення про його державну реєстрацію та заносить його до державного реєстру (додаток 1).

Разом з тим, державної реєстрації Методичних рекомендації щодо виплати додаткової винагороди поліцейським під час дії воєнного стану, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" не здійснено, рішення про його державну реєстрацію не прийнято, до державного реєстру ці Методичні рекомендації не внесено /а.с. 183-186/.

Таким чином, Методичні рекомендації щодо виплати додаткової винагороди поліцейським під час дії воєнного стану, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", не є нормативно-правовим актом, носять рекомендаційний характер та в частині не встановлення поліцейським додаткової винагороди на період відсторонення від виконання службових обов`язків (посади) суперечать пункту 5 розділу ІІІ Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затвердженого Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 квітня 2016 р. за № 669/28799.

Відтак, суд критично оцінює доводи відповідача про відсутність у позивача права на додаткову винагороду у період відсторонення від виконання службових обов`язків з посиланням на Методичні рекомендації щодо виплати додаткової винагороди поліцейським під час дії воєнного стану, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" /а.с. 183-186/.

Зважаючи на викладене вище, враховуючи встановлені обставини справи та наведені вище норми законодавства, якими врегульовані спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що не виплативши ОСОБА_1 додаткову винагороду, встановлену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", за період з 25 квітня 2022 року по 19 травня 2022 року включно, тобто за 25 календарних днів, відповідач порушив вимоги пункту 5 розділу ІІІ Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затвердженого Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 квітня 2016 р. за № 669/28799, та пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану".

З огляду на викладене вище, суд вважає за необхідне стягнути з Департаменту патрульної поліції Національної поліції України на користь ОСОБА_1 додаткову винагороду, встановлену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", за період з 25 квітня 2022 року по 19 травня 2022 року включно в сумі 25000 грн.: (30000 грн/30 днів) * 25 календарних днів=25000 грн.

Натомість, позовна вимога в частині стягнення за рахунок державних асигнувань Департаменту патрульної поліції Національної поліції України на користь ОСОБА_1 додаткової винагороди в розмірі 30000 гривень щомісячно, починаючи з 18 квітня 2022 року по 24 квітня 2022 року та з 20 травня 2022 року до дня припинення та/або скасування воєнного стану в Україні, необґрунтована та задоволенню не підлягає, оскільки за періоди з 18 квітня 2022 року по 24 квітня 2022 року та з 20 травня 2022 року по 11 червня 2022 року включно позивачу нараховано та виплачено додаткову винагороду, встановлену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", а починаючи з 12 червня 2022 року відносини публічної служби ОСОБА_1 з відповідачем припинилися у зв`язку з прийняттям відповідачем наказу №845 о/с від 11.06.2022 "По особовому складу", тому відсутні підстави для здійснення на користь позивача виплат складових грошового забезпечення за період починаючи з 12 червня 2022 року.

Слід також зазначити, що вимога в частині стягнення за рахунок державних асигнувань Департаменту патрульної поліції Національної поліції України на користь ОСОБА_1 додаткової винагороди до дня припинення та/або скасування воєнного стану в Україні спрямована на майбутнє, що також є підставою для відмови у її задоволенні, оскільки судовому захисту підлягають порушені права чи інтереси особи, а не ті, що можливо/ймовірно будуть порушені у майбутньому.

Таким чином, адміністративний позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню частково.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

На підставі викладеного, керуючись статтями 3-9, 72-77, 80, 139, 229, 243-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) до Департаменту патрульної поліції Національної поліції України (ідентифікаційний код 40108646, вул. Федора Ернста, 3, м. Київ, 03048) про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на службі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу та стягнення додаткової винагороди задовольнити частково.

Стягнути з Департаменту патрульної поліції Національної поліції України на користь ОСОБА_1 додаткову винагороду, встановлену постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану", за період з 25 квітня 2022 року по 19 травня 2022 року включно в сумі 25000 грн. (двадцять п`ять тисяч гривень).

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.С. Сич

Джерело: ЄДРСР 106593871
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку