open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Вліво
11.07.2023
Постанова
19.06.2023
Ухвала суду
29.05.2023
Ухвала суду
06.04.2023
Постанова
09.03.2023
Ухвала суду
28.02.2023
Ухвала суду
21.02.2023
Ухвала суду
27.12.2022
Ухвала суду
06.12.2022
Ухвала суду
08.11.2022
Ухвала суду
31.10.2022
Ухвала суду
18.08.2022
Рішення
07.08.2022
Ухвала суду
07.08.2022
Ухвала суду
01.08.2022
Ухвала суду
20.07.2022
Ухвала суду
29.06.2022
Ухвала суду
13.06.2022
Ухвала суду
17.05.2022
Ухвала суду
21.02.2022
Ухвала суду
17.01.2022
Ухвала суду
13.12.2021
Ухвала суду
22.11.2021
Ухвала суду
10.11.2021
Постанова
04.10.2021
Ухвала суду
12.08.2021
Ухвала суду
18.05.2021
Постанова
12.04.2021
Ухвала суду
14.12.2020
Ухвала суду
26.10.2020
Ухвала суду
12.10.2020
Ухвала суду
22.09.2020
Ухвала суду
27.08.2020
Ухвала суду
11.06.2020
Ухвала суду
19.05.2020
Ухвала суду
30.03.2020
Ухвала суду
05.03.2020
Ухвала суду
05.03.2020
Ухвала суду
02.03.2020
Ухвала суду
02.03.2020
Ухвала суду
28.02.2020
Ухвала суду
28.02.2020
Ухвала суду
25.02.2020
Ухвала суду
25.02.2020
Ухвала суду
06.02.2020
Ухвала суду
23.12.2019
Ухвала суду
24.10.2019
Рішення
03.10.2019
Ухвала суду
05.09.2019
Ухвала суду
20.06.2019
Ухвала суду
20.06.2019
Ухвала суду
23.05.2019
Ухвала суду
23.04.2019
Ухвала суду
09.04.2019
Постанова
14.03.2019
Ухвала суду
25.02.2019
Ухвала суду
04.02.2019
Ухвала суду
Вправо
Справа № 911/309/19
Моніторити
Постанова /11.07.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /19.06.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /29.05.2023/ Касаційний господарський суд Постанова /06.04.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /09.03.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /28.02.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.02.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.12.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.12.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /08.11.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.10.2022/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /18.08.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /07.08.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /07.08.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /01.08.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /20.07.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /29.06.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /13.06.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /17.05.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /21.02.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /17.01.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /13.12.2021/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /22.11.2021/ Господарський суд Київської області Постанова /10.11.2021/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /04.10.2021/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /12.08.2021/ Касаційний господарський суд Постанова /18.05.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.04.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.12.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /26.10.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.10.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.09.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /27.08.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /11.06.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.05.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.03.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /05.03.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /05.03.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /02.03.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /02.03.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /28.02.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /28.02.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /25.02.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /25.02.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.02.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /23.12.2019/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /24.10.2019/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /03.10.2019/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /05.09.2019/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /20.06.2019/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /20.06.2019/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /23.05.2019/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /23.04.2019/ Господарський суд Київської області Постанова /09.04.2019/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.03.2019/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /25.02.2019/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.02.2019/ Господарський суд Київської області
emblem
Справа № 911/309/19
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Постанова /11.07.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /19.06.2023/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /29.05.2023/ Касаційний господарський суд Постанова /06.04.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /09.03.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /28.02.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /21.02.2023/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /27.12.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.12.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /08.11.2022/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /31.10.2022/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /18.08.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /07.08.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /07.08.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /01.08.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /20.07.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /29.06.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /13.06.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /17.05.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /21.02.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /17.01.2022/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /13.12.2021/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /22.11.2021/ Господарський суд Київської області Постанова /10.11.2021/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /04.10.2021/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /12.08.2021/ Касаційний господарський суд Постанова /18.05.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.04.2021/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.12.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /26.10.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /12.10.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /22.09.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /27.08.2020/ Касаційний господарський суд Ухвала суду /11.06.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /19.05.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /30.03.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /05.03.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /05.03.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /02.03.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /02.03.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /28.02.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /28.02.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /25.02.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /25.02.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /06.02.2020/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /23.12.2019/ Північний апеляційний господарський суд Рішення /24.10.2019/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /03.10.2019/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /05.09.2019/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /20.06.2019/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /20.06.2019/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /23.05.2019/ Господарський суд Київської області Ухвала суду /23.04.2019/ Господарський суд Київської області Постанова /09.04.2019/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /14.03.2019/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /25.02.2019/ Північний апеляційний господарський суд Ухвала суду /04.02.2019/ Господарський суд Київської області
Єдиний державний реєстр судових рішень

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"18" серпня 2022 р. м. Київ Справа № 911/309/19

м. Київ, вул. С. Петлюри, буд. 16/108

Господарський суд Київської області

Господарський суд Київської області, одноособово, у складі судді Саванчук С.О., секретар судового засідання Сорока П.М., розглянув матеріали справи

за позовом заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури

09201, Київська обл., м. Кагарлик, вул. Кооперативна, буд.3, код ЄДРПОУ 02909996

в інтересах держави в особі

Головного управління Держгеокадастру у Київській області

03115, м. Київ, вул. Серпова, буд. 3/14, код ЄДРПОУ 39817550

до 1) Таращанської міської ради

09500, Київська обл., м. Тараща, вул. Шевченка, буд. 7, код ЄДРПОУ 04054955

2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтерагроінвест"

09401, Київська обл., смт Ставище, вул. Цимбала Сергія, буд. 4, код ЄДРПОУ 32855584

про визнання недійсними рішень ради, результатів земельних торгів та договору оренди землі

за участі представників сторін:

прокурора: Козачук В.Б., посвідчення №064660 від 01.06.2021;

позивача: не з`явився;

відповідача -1: не з`явився;

відповідача - 2: Бойко В.О., посвідчення № 10122/10 від 01.07.2021, ордер № 1198719 від 17.01.2022;

Обставини справи:

У провадженні Господарського суду Київської області перебувала справа №911/309/19 за позовом заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області до Лучанської сільської ради та Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтерагроінвест" про визнання недійсними рішень ради, результатів земельних торгів та договору оренди землі.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 10.11.2021 постанову Північного апеляційного господарського суду від 18.05.2021 та рішення Господарського суду Київської області від 24.10.2019 у справі №911/309/19 скасовано, справу направлено на новий розгляд до Господарського суду Київської області.

18.11.2021 відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу №911/309/19 передано до розгляду судді Саванчук С.О.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 22.11.2021 судом прийнято справу №911/309/19 до розгляду та призначено підготовче засідання у справі на 14.12.2021.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 14.12.2021 відкладено підготовче засідання на 18.01.2022.

Через канцелярію Господарського суду Київської області від відповідача-2 надійшли письмові пояснення (вх. № 1053/22 від 18.01.2022).

Через канцелярію Господарського суду Київської області від прокурора надійшло клопотання (вх. № 1096/22 від 18.01.2022) про заміну відповідача.

У судове засідання 18.01.2022 з`явився прокурор, який підтримав клопотання про заміну відповідача та представник відповідача-2, який не заперечував проти задоволення клопотання, інші учасники справи у судове засідання не з`явились, про дату, місце та час судового розгляду повідомлялись шляхом направлення ухвали суду.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 18.01.2022 замінено відповідача Лучанську сільську раду її правонаступником Таращанською міською радою, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 22.02.2022.

Через канцелярію Господарського суду Київської області від відповідача надійшла заява (вх. № 07-21/73/2022 від 01.02.2022) про розгляд справи без участі представника відповідача.

Через канцелярію Господарського суду Київської області від відповідача надійшла заява (вх. № 07-21/124/2022 від 11.02.2022) про долучення документів на виконання ухвали Господарського суду Київської області від 18.01.2022.

Через канцелярію Господарського суду Київської області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 3215/22 від 14.02.2022).

Через канцелярію Господарського суду Київської області від відповідача-2 надійшли додаткові письмові пояснення (вх. № 3648/22 від 18.02.2022).

Через канцелярію Господарського суду Київської області від відповідача-2 надійшло клопотання (вх. № 3660/22 від 18.02.2022) про долучення документів на виконання ухвали Господарського суду Київської області від 18.01.2022.

Через канцелярію Господарського суду Київської області від відповідача-2 надійшло клопотання (вх. № 3720/22 від 21.02.2022) про долучення документів.

Через канцелярію Господарського суду Київської області від прокурора надійшли письмові пояснення (вх. № 3893/22 від 22.02.2022).

Через канцелярію Господарського суду Київської області від прокурора надійшов лист (вх. № 3894/22 від 22.02.2022) щодо направлення доказів.

Через канцелярію Господарського суду Київської області від відповідача-2 надійшло клопотання (вх. № 3903/22 від 22.02.2022) про долучення доказів до матеріалів справи.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 22.02.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 22.03.2022.

Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022 на всій території України введено воєнний стан на 30 діб у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.

Наказом голови Господарського суду Київської області від 03.03.2022 № 3 встановлено особливий режим роботи Господарського суду Київської області в умовах воєнного стану, зокрема, зупинено розгляд справ у відкритих судових засіданнях за участі учасників судового процесу для запобігання загрози життю, здоров`ю та безпеці відвідувачів суду.

Зважаючи на вказане, судове засідання 22.03.2022 не відбулось.

Згідно з наказом голови Господарського суду Київської області від 01.04.2022 № 4 відновлено проведення відкритих судових засідань за участі учасників судового процесу в Господарському суді Київської області.

У зв`язку з покращенням безпекової ситуації у місті Києві та Київській області, ухвалою Господарського суду Київської області від 17.05.2022 призначено судове засідання на 02.06.2022.

У судовому засіданні 02.06.2022 оголошено перерву до 21.06.2022, про що постановлено ухвалу суду.

У судовому засіданні 21.06.2022 оголошено перерву до 12.07.2022, про що постановлено ухвалу суду.

Через канцелярію Господарського суду Київської області від Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтерагроінвест" надійшло клопотання (вх. № 7223/22 від 22.06.2022) про відкладення розгляду справи до завершення воєнного стану, що аргументоване тим, що прокурор та представник позивача систематично не з`являються у судові засідання, крім того, часті повітряні тривоги та відсутнє пальне на АЗС не дають можливості представникові відповідача прибути у судове засідання.

Через канцелярію Господарського суду Київської області від Таращанської міської ради надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника Таращанської міської ради (вх. № 697/22 від 11.07.2022).

У судовому засіданні 12.07.2022 відповідно до частин 4, 5 статті 233 Господарського процесуального кодексу України: без оформлення окремим документом, без виходу до нарадчої кімнати, із занесенням до протоколу судового засідання, суд постановив ухвалу за результатами розгляду клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтерагроінвест" (вх. 7223/22 від 22.06.2022) про відкладення розгляду справи до завершення воєнного стану - про відмову в його задоволенні, в частині відкладення до завершення воєнного стану.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 20.07.2022 повідомлено учасників справи, що судове засідання з розгляду справи по суті відбудеться 02.08.2022.

Через канцелярію Господарського суду Київської області від Головного управління Держгеокадастру у Київській області надійшла заява щодо надання інформації (вх. №07-21/836/2022 від 02.08.2022).

У судове засідання 02.08.2022 з`явились прокурор та представник відповідача 2, представники позивача та відповідача 1 не з`явились, про дату, час та місце судового засідання повідомлені.

Під час судового засідання на території Києва та Київської області оголошено повітряну тривогу.

Відповідно до розпорядження Голови Господарського суду Київської області №6-А від 19.07.2022 про порядок дій при оголошенні повітряної тривоги, у разі оголошення сигналу «повітряна тривога» суддям, працівникам апарату та відвідувачам суду негайно необхідно залишити приміщення суду та прослідувати до найближчого укриття.

Сигнал про відбій повітряної тривоги пролунав після закінчення робочого дня.

Враховуючи обставини справи, суд дійшов висновку про оголошення перерви у судовому засіданні до 04.08.2022, відповідно до частини 2 статті 216 Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 02.08.2022 повідомлено учасників справи, що судове засідання з розгляду справи №911/309/19 по суті відбудеться 11.08.2022 об 11:00.

У судове засідання 04.08.2022 з`явився прокурор, представники позивача та відповідачів не з`явились.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 08.08.2022 внесено виправлення до резолютивної частини ухвали Господарського суду Київської області від 02.08.2022 у справі №911/309/19.

Ухвалою Господарського суду Київської області від 08.08.2022 судове засідання з розгляду справи №911/309/19 по суті призначено на 18.08.2022.

У судове засідання 18.08.2022 з`явились прокурор та представник відповідача-2. Представники позивача та відповідача-1 не з`явились, про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлені.

За результатами аналізу та оцінки доказів, що надані учасниками судового процесу до матеріалів справи, доводів їх письмових заяв по суті справи, з урахуванням усних пояснень представників у судових засіданнях, суд

встановив:

Заступником керівника Кагарлицької місцевої прокуратури подано до господарського суду позов в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області до Лучанської сільської ради та Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Лучанське-2" (правонаступник - Товариство з обмеженою відповідальністю "Інтерагроінвест") про:

- визнання недійсним рішення сесії Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 207-21-VII від 10.03.2017 про надання дозволу Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Лучанське-2" на виготовлення землевпорядної документації щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди площею 70,5024 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;

- визнання недійсним рішення сесії Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 228-22-VII від 23.05.2017 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі в межах Лучанської сільської ради з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва;

- визнання недійсним рішення сесії Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 244-ХХІV-VII від 08.06.2017 про включення земельної ділянки з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га до переліку земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами;

- визнання недійсними результатів проведення земельних торгів щодо продажу права оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га, проведених 22.08.2017 ПП "Земекспертцентр";

- визнання недійсним договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га, яка розташована за межами населених пунктів на території Лучанської сільської ради, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, укладеного 23.08.2017 між Лучанською сільською радою та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Лучанське-2".

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що спірна земельна ділянка розташована за межами населених пунктів, відтак, повноваження щодо розпорядження цією земельною ділянкою як земельною ділянкою сільськогосподарського призначення державної власності, розташованою за межами населених пунктів, відповідно до статті 84, частини 4 статті 122 Земельного кодексу України, пункту 4 Прикінцевих і перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", належать центральному органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин (Держгеокадастру України) та його територіальним органам, отже, Лучанська сільська рада Таращанського району Київської області прийняла оскаржувані рішення щодо розпорядження спірною земельною ділянкою з порушенням вимог законодавства, що є підставою для визнання їх недійсними.

Рішенням Господарського суду Київської області від 24.10.2019 у задоволенні позовних вимог Заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури відмовлено повністю.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 18.05.2021 рішення Господарського суду Київської області від 24.10.2019 залишено в силі.

Постановою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 10.11.2021, постанову Північного апеляційного господарського суду від 18.05.2021 та рішення Господарського суду Київської області від 24.10.2019 у справі № 911/309/19 скасовані, а справу направлено до суду першої інстанції на новий розгляд.

При розгляді даної справи в порядку касаційного провадження, Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду, зокрема, відмітив, що: «суди при прийнятті оскаржуваних рішень, послались на довідки Міжрайонного управління у Ставищенському та Таращанському районах Головного управління Держгеокадастру у Київській області, відповідно до яких земельна ділянка площею 70,5024 га з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 знаходиться в межах населеного пункту с. Лука, адміністративних межах Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області. Згідно з даних НКС це землі комунальної власності.

Проте, як зазначає прокурор у касаційній скарзі, було встановлено та не оспорюється сторонами, що земельна ділянка з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га сформована як об`єкт речового права на підставі рішення сесії Лучанської сільської ради № 228-22-VII від 23.05.2017, яким затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі в межах Лучанської сільської ради, а державну реєстрацію права комунальної власності на цю земельну ділянку було здійснено на підставі вищенаведеного спірного рішення відповідача-1.

Разом з тим, прокурор в обґрунтування позовних вимог посилався на розроблений у 1992 році проект формування території і встановлення меж Лучанської сільської ради народних депутатів та сільських населених пунктів Таращанського району Київської області, погоджений висновком Лучанської сільської ради народних депутатів № 1 від 15.02.1992, після чого, як зазначає прокурор, територія села не змінювалась.

Отже, колегія суддів Верховного Суду вважає, що суди не врахували норми права, необхідні для застосування, неповно з`ясували всі обставини справи, необхідні для правильного вирішення спору і дійшли передчасного висновку про необґрунтованість позовних вимог, оскільки докази, на які послались суди, відповідно до вищенаведених норм права не є підставою для зміни меж населеного пункту і відповідного визначення до якої форми власності належить спірна земельна ділянка.

Без належного дослідження зазначених обставин та поданих доказів, прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі є неможливим.».

Згідно з положеннями частини 1 статті 316 Господарського процесуального кодексу України, вказівки, що містяться у постанові суду касаційної інстанції, є обов`язковими для суду першої та апеляційної інстанцій під час нового розгляду справи.

Відповідно до статті 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до пункту 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Згідно з частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Статтею 124 Земельного кодексу України встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

За частиною 1 статті 134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності продаються або передаються в користування (оренду, суперфіцій, емфітевзис) окремими лотами на конкурентних засадах (на земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Відповідно до статті 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Згідно з пунктом 4 Прикінцевих і перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" у державній власності залишаються усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу.

Відповідно до статті 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами земельних торгів.

Відповідно до статті 83 Земельного кодексу України, в редакції, чинній на момент прийняття 10.03.2017 Лучанською сільською радою оскаржуваного рішення № 207-21-VII, землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Згідно із статтею 173 Земельного кодексу України, у вищевказаній редакції, межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна замкнена лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій. Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів. Включення земельних ділянок у межі району, села, селища, міста, району у місті не тягне за собою припинення права власності і права користування цими ділянками, крім земельних ділянок, визначених частиною четвертою цієї статті. Землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

За статтею 174 Земельного кодексу України рішення про встановлення і зміну меж районів і міст приймається Верховною Радою України за поданням Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, Київської чи Севастопольської міської рад. Рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які входять до складу відповідного району, приймаються районною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад. Рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які не входять до складу відповідного району, або у разі, якщо районна рада не утворена, приймаються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за поданням відповідних сільських, селищних рад. Рішення про встановлення і зміну меж районів у містах приймається міською радою за поданням відповідних районних у містах рад.

Статтею 175 Земельного кодексу України передбачено, що межі адміністративно-територіальних одиниць встановлюються в порядку та відповідно до закону.

Відповідно до статті 46 Закону України "Про землеустрій", у редакції, чинній на момент прийняття 10.03.2017 Лучанською сільською радою оскаржуваного рішення № 207-21-VII, для встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних одиниць розробляються проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних одиниць. Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж сіл, селищ, міст розробляються за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради. Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці підлягає погодженню сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж. У разі розширення меж населеного пункту за рахунок території, яка не входить до складу відповідного району, або якщо районна рада не утворена, проект погоджується з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією. Рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо їх встановлення (зміни). Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць складається у паперовій та електронній (цифровій) формах. Відомості про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць вносяться до Державного земельного кадастру. Відомості про встановлені (змінені) межі адміністративно-територіальних одиниць зазначаються у витязі з Державного земельного кадастру, який безоплатно видається відповідній сільській, селищній, міській, районній, обласній раді. Складовою частиною проекту землеустрою щодо встановлення і зміни меж населеного пункту є перелік земельних ділянок державної власності (із зазначенням їх кадастрових номерів, місцезнаходження, площі та цільового призначення), які переходять у комунальну власність відповідної територіальної громади.

Згідно зі статтею 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", у редакції, чинній на момент винесення 10.03.2017 Лучанською сільською радою оскаржуваного рішення № 207-21-VII, обов`язковій державній експертизі підлягають, зокрема, проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць.

Результатом проведення державної експертизи є висновок державної експертизи (частина 1 статті 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації").

Відповідно до частини 1 статті 32 Закону України "Про Державний земельний кадастр", у вищевказаній редакції, відомості про межі державного кордону України, межі адміністративно-територіальних одиниць, нормативну грошову оцінку земель, розташованих у межах територій адміністративно-територіальних одиниць, економічну оцінку земель, обмеження у використанні земель, встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, вносяться до Державного земельного кадастру на підставі рішення відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування про встановлення і зміну меж адміністративно-територіальної одиниці, про затвердження документації із землеустрою, документації з оцінки земель, яка є підставою для внесення таких відомостей.

10.03.2017 Лучанська сільська рада прийняла рішення № 207-21-VII, яким надала дозвіл Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Лучанське-2" на виготовлення землевпорядної документації щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди, площею 70,5024 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована в межах Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області.

Відповідна документація була виготовлена ПП "Землевпорядний центр АО" на замовлення Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Лучанське-2" 28.04.2017.

На підставі рішення Лучанської сільської ради від 23.05.2017 № 228-22-VII було затверджено розроблену ПП "Землевпорядний центр АО" технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в межах Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 70,5024 га, кадастровий номер: 32244840001:01:009:0127. Згідно з даним рішенням також було вирішено провести державну реєстрацію права комунальної власності за Лучанською сільською радою на вищевказану земельну ділянку та організувати земельні торги щодо продажу права оренди за користування нею на конкурентних засадах.

З витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 16.05.2017 № НВ-3208957402017 вбачається, що на підставі технічної документації від 28.04.2017 за Лучанською сільською радою була проведена державна реєстрація права комунальної власності на земельну ділянку, кадастровий номер 3224484001:01:009:0127, площею 70,5024 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

У подальшому, відповідно до рішення Лучанської сільської ради від 08.06.2017 №224-XXIV-VII було включено до переліку земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами, земельну ділянку площею 70,5024 га, кадастровий номер 3224484001:01:009:0127, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення в адмінмежах Лучанської сільської ради (в межах населеного пункту) Таращанського району Київської області; встановлено стартовий розмір річної орендної плати за користування спірною земельною ділянкою в розмірі 94883,34 грн; визначено значення кроку торгів у розмірі 474,42 грн., а також затверджено проект договору оренди землі з визначеними умовами користування строком на 10 років та обрано виконавцем торгів ПП "Земекспертцентр", передбачено обов`язок за результатами проведення земельних торгів укласти договір оренди з переможцем торгів.

23.06.2017 між ПП "Земекспертцентр" (виконавець) та Лучанською сільською радою (організатор) був укладений договір № 778 на проведення земельних торгів.

22.08.2017 на виконання рішення Лучанської сільської ради від 08.06.2017 №224-XXIV-VII були проведені земельні торги з продажу права оренди на спірну земельну ділянку, переможцем торгів визнано Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Лучанське-2", яке запропонувало найвищу плату за користування вищезазначеною земельною ділянкою - 500512,44 грн.

За результатами зазначених торгів складено акт приймання-передачі послуг по проведенню земельних торгів від 22.08.2017 та протокол земельних торгів № 38 від 22.08.2017, який без будь-яких зауважень був підписаний уповноваженими представниками організатора земельних торгів, його ліцитатора, а також учасника торгів як переможця.

22.08.2017 між Лучанською сільською радою та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю "Лучанське-2", був укладений договір оренди землі, за умовами якого Лучанська сільська рада на підставі протоколу земельних торгів від 22.08.2017 передала Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальністю "Лучанське-2" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності, площею 70,5024 га, кадастровий номер 32244840001:01:009:0127, що розташована за межами населених пунктів на території Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області.

На підставі рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно від 04.09.2017 №36897842 було проведено реєстрацію прав на земельну ділянку площею 70,5024 га, кадастровий номер 32244840001:01:009:0127, за суб`єктом: Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю "Лучанське-2".

Крім того, відповідно до даних, які містяться у таких документах: технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) СТОВ "Лучанське-2", наданої для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, розроблена ПП "Землевпорядний центр АО", 2017 рік; Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, наданий Відділом у Таращанському районі ГУ Держгеокадастру у Київській області від 16.06.2017 № 8; Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 08.06.2017 № 89122970; проект договору оренди землі від 22.08.2017; фото земельної ділянки; рішення Лучанської сільської ради від 23.05.2017 № 228-22-VII про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в межах Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 70,5024 га, кадастровий номер: 32244840001:01:009:0127; Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 16.05.2017 № НВ-3208957402017 та відеоматеріали проведення земельних торгів, спірна земельна ділянка є об`єктом права комунальної власності та знаходиться в межах Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області.

При новому розгляді справи, на виконання вимог частини 1 статті 316 Господарського процесуального кодексу України, відповідачем-2, крім наданих при попередньому розгляді справи, надані суду такі докази:

1. Лист Головного управління Держгеокадастру у Київській області від 28.01.2022 № 29-10-01.331-883/2-22, згідно з яким, за інформацією Сектору №1 Відділу №1 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Київській області, оригінал проекту формування території і встановлення меж с. Лука Таращанського району Київської області був вилучений з місцевого фонду документації із землеустрою та оцінки земель на підставі ухвали слідчого судді Таращанського районного суду Київської області від 07.05.2018 у справі № 379/559/18. Відомості про межу населеного пункту села Лука на підставі вилученого проекту до Державного земельного кадастру не вносились. Тому, неможливо надати інформацію щодо місцезнаходження в межах або за межами населеного пункту села Лука земельної ділянки з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127. Водночас, у регіональному фонді документації із землеустрою та оцінки земель Головного управління Держгеокадастру у Київській області зберігається копія проекту формування території і встановлення меж Лучанської сільської Ради народних депутатів та сільських населених пунктів Таращанського району Київської області (код документації із землеустрою 1992 РФ 09 КИТР 000002). У складі документації міститься план межі сільської Ради народних депутатів і сільських населених пунктів згідно з яким запитувана земельна ділянка знаходиться за межами населеного пункту с. Лука в межах Лучанської сільської ради.

2. Лист Таращанської міської ради від 11.02.2022 № 558/03-04 вих. 22, згідно з яким Таращанська міська рада повідомляє про те, що рішення про зміну меж адміністративно-територіальної одиниці у 1995 чи 1999 роках не приймалось та розробка проекту формування території і встановлення меж Лучанської сільської ради не здійснювалось та не затверджувалось. Відповідно, державна реєстрація експертизи проекту землеустрою щодо встановлення меж спірної адміністративно територіальної одиниці не проводилась.

3. Лист Архівного відділу Білоцерківської районної державної адміністрації № 05.01-01-16/7 від 16.02.2022, згідно з яким, відповідно до рішення Лучанської сільської ради № 457-28-У від 04.02.2005, включено в населений пункт села Лука землі ВАТ «Лучанський цукровий завод», 82 га земель запасу Лучанської сільської ради, 23 га землі на яких розташована виробнича база СТОВ «Лучанське-2» (серед яких була і спірна в даній справі земельна ділянка).

Верховний Суд неодноразово наголошував щодо необхідності застосування категорій стандартів доказування та відзначав, що принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Зокрема, цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Одночасно, цей принцип не передбачає обов`язок суду вважати доведеною та встановленою обставину, про яку сторона стверджує. Така обставина підлягає доказуванню таким чином, аби задовольнити, як правило, стандарт переваги більш вагомих доказів, тобто, коли висновок про існування стверджуваної обставини з урахуванням поданих доказів видається більш вірогідним, ніж протилежний (постанови Верховного Суду від 02.10.2018 у справі № 910/18036/17, від 23.10.2019 у справі № 917/1307/18, від 18.11.2019 у справі № 902/761/18, від 04.12.2019 у справі № 917/2101/17). Аналогічний стандарт доказування застосовано Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 18.03.2020 у справі № 129/1033/13-ц (провадження № 14-400цс19).

За результатами аналізу вищевказаних документів, що надані відповідачем-2, суд відмічає, що згідно з правовою позицією Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, прийнятою у постанові від 01.03.2021 за результатами розгляду справи № 904/4579/19, суд касаційної інстанції констатував, що якщо межі населених пунктів не встановлені у порядку, визначеному Земельним кодексом України, судам належить виходити з фактичних меж населених пунктів. Відсутність реалізації компетентними органами своїх повноважень щодо встановлення меж міста не свідчить про фактичну відсутність таких меж. Питання в межах якого населеного пункту розташовані спірні земельні ділянки, судам належить з`ясовувати на підставі належних і допустимих доказів.

Подані відповідачем-2 документи свідчать про факт відсутності документарного підтвердження зміни меж Лучанської сільської ради.

У той же час, під час попереднього розгляду справи, відповідачем-2 надані докази того, що, хоча неможливо довести, на підставі відповідних документів, факт того, що спірна земельна ділянка була включена в межі Лучанської сільської ради із дотриманням абсолютно всіх вимог чинних, на той час, положень законодавства України, проте, у той же час, і докази того, що таке включення було протиправним/незаконним або таким, що вчинено із порушенням вимог чинного, на той час, законодавства України - також відсутні.

Зокрема, у матеріалах справи міститься копія висновку Лучанської сільської Ради народних депутатів № 1 від 15.02.1992 "Про розгляд проекту встановлення меж сільської Ради народних депутатів і сільських населених пунктів", яка, за результатами розгляду проекту встановлення меж Лучанської сільської Ради народних депутатів і сільських населених пунктів Луки та Юрченка, що розроблений Київським відділенням УкрНДІземлепроект і погоджений районними відділами по охороні і використанню земель, охорони природи, архітектури та санепідемстанцією, вирішила погодити розроблений проект, яким передбачено такі розміри меж сільської Ради народних депутатів і сільських населених пунктів: площа земель в межах сільської ради - 3020,2 га; площа земель с. Лука - 470,8 га, с. Юрченки - 21,7 га. Загальна площа населених пунктів становить 492,5 га.

Вказана площа населеного пункту підтверджується і наданою суду копією проекту формування території і встановлення меж Лучанської сільської Ради народних депутатів та сільських населених пунктів Таращанського району Київської області, 1992 року.

Крім того, згідно з копією технічної документації по грошовій оцінці земель сільського населеного пункту Лука Таращанського району Київської області, розробленої у 1999 році Київським відділенням Інституту землеустрою Української академії аграрних наук, вбачається, що станом на дату складення технічної документації, площа населеного пункту збільшилась до 583,1 га. Відповідно до нормативів державного класифікатора об`єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ) код села Лука визначено - 3224484001. Планово-картографічною основою села Лука є план в масштабі 1:10000, складений у 1995 році Київським відділенням Інституту землеустрою УААН під час розробки проекту формування території і встановлення меж Лучанської сільської ради та села Лука. Коригування планово-картографічного матеріалу території населеного пункту проведено у 1998 році. У результаті проведення коригування складено креслення села Лука в масштабі 1:10000 з відображенням меж земельних угідь та категорій земель, визначено площі земель різних категорій та угідь з відображенням економічних районів та зон, складена експлікація земель. Так, загальна площа землі в межах села Лука складає: землі КСП - 1,2 га, особисті підсобні господарства - 355,9 га, заклади культури, освіти, торгівлі та інших громадських організацій - 25,4 га, землі Лучанської с/р - 5,7 га, землі ГРП - 0,6 га, землі Райспоживспілки - 0,4 га, землі ШЕД - 10,4 га, землі РайВНО - 7,4 га, землі РайШРБУ - 0,9 га, землі загального користування - 47,4 га, землі намічені для будівництва та розширення особистих підсобних господарств - 153,2 га.

Відповдіно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель села Лука Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, розробленої у 2010 році Товариством з обмеженою відповідальністю "БломІнфо-Юкрейн", вбачається, що відповідно до довідки, наданої Управлінням Держкомзему у Таращанському районі Київської області, згідно з державною статистичною звітністю з кількісного обліку земель по формі 6-зем та картографічних матеріалів, площа населеного пункту Лука Лучанської сільської ради станом на 01.09.2010 становила 583,1 га.

Крім того, у матерілах справи містяться подані Товариством з обмеженою відповідальністю "Інтерагроінвест" документи, а саме: картограма агровиробничих грунтів та схема економіко-планувального зонування села Лука Таращанського району Київської області, складені Інститутом землеустрою та земельно-правових відносин, які підтверджують, що станом на 2018 рік площа села Лука не змінилась і складає 583,1 га. Відповідно до поданих документів, земельна ділянка з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127, площею 70,5024 га, знаходиться в межах села Лука Таращанського району Київської області.

Таким чином, навіть без врахування листів Міжрайонного управління у Ставищенському та Таращанському районах Головного управління Держгеокадастру у Київській області про те, що земельна ділянка площею 70,5024 га з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 знаходиться в межах населеного пункту села Лука, адміністративних межах Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, у суду наявна достатня кількість доказів того, що спірна земельна ділянка входить у межі села Лука .

Ще одним доказом на підтвердження факту знаходження спірної земельної ділянки у межах села Лука є код за КОАТУУ (3224484001), що є складовою кадастрового номеру землі та вказує на місцезнаходження земельної ділянки площею 70,5024 га в межах населеного пункту, тоді як поза межами села Лука земельні ділянки позначаються кодом за КОАТУУ (3224484000).

Враховуючи вищевикладене, з чим погодився і Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду, з 1992 по 1999 рік площа земель в межах села Лука Таращанського району Київської області збільшилась на 112,3 га (583,1 - 470,8). Станом на 2017 рік, до складу земель в межах с. Лука входила земельна ділянка комунальної форми власності з кадастровим номером 3224484001:01:009:0127 площею 70,5024 га.

Враховуючи стандарт доказування, прокурор не зміг довести факт того, що оскаржувана земельна ділянка знаходиться поза межами села Лука Лучанської сільської ради, оскільки докази, що подані відповідачем-2, на переконання суду, є досить детальним та обґрунтованим документарним підтвердженням того, що спірна земельна ділянка включена у межі села Лука.

Зокрема, надані суду планово-картографічні матеріали території населеного пункту села Лука, складені до проекту формування території і встановлення меж цього населеного пункту, які у подальшому зазнали коригування, а також картограма агровиробничих грунтів та схема економіко-планувального зонування села Лука, складені Інститутом землеустрою та земельно-правових відносин, на переконання суду, мають більшу юридичну силу як такі, що складені уповноваженими органами у межах своїх повноважень щодо спірних правовідносин, ніж наявні у матеріалах справи: лист ДП "Науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" від 03.10.2018 вих. № 01/01-05/867, лист сільського голови Лучанської сільської ради від 26.09.2018 вих. № 358 та акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 28.11.2017 № 344-ДК/280/АП/09/01/-17, відповідно до яких, на переконання прокурора, вбачається, що спірна земельна ділянка знаходиться за межами села Лука, які мають інформаційно-аналітичний характер, відтак, суд надає перевагу першій групі доказів над другою.

Стосовно юридичного оформлення факту входження земельної ділянки в межі села Лука, суд керується правовою позицією Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, прийнятою у постанові від 01.03.2021 за результатами розгляду справи № 904/4579/19, згідно з якою, серед іншого, визначено, що якщо межі населених пунктів не встановлені у порядку, визначеному Земельним кодексом України, судам належить виходити з фактичних меж населених пунктів. Відсутність реалізації компетентними органами своїх повноважень щодо встановлення меж міста не свідчить про фактичну відсутність таких меж.

Враховуючи, що згідно з наданими суду письмовими доказами, спірна земельна ділянка de facto перейшла у розпорядження Лучанської сільської ради ще у 90-роках минулого століття, і даний факт не оскаржувався більше тридцяти років міською радою та не оскаржується вказаною радою і у даній справі, юридичне оформлення шляхом проведення державної реєстрації права комунальної власності за Лучанською сільською радою на земельну ділянку, кадастровий номер 3224484001:01:009:0127, площею 70,5024 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 16.05.2017 № НВ-3208957402017 повністю узгоджується з правовою позицією Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду, прийнятою у постанові від 01.03.2021 за результатами розгляду справи № 904/4579/19.

Відповідно до статті 129 Конституції України основними засадами судочинства є, зокрема, рівність усіх учасників судового процесу перед законом і судом, а також змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Принцип змагальності конкретизовано у частині 3 статті 13, частині 1 статті 76, частині 1 статті 78, частині 1 статті 79 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до яких кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Згідно з статтею 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Реалізація принципу змагальності сторін у процесі та доведення перед судом обґрунтованості своїх вимог є конституційною гарантією, передбаченою у статті 129 Конституції України. Як визначено Верховним Судом, справедливість судового розгляду повинна знаходити свою реалізацію, в тому числі, у здійсненні судом правосуддя без формального підходу до розгляду кожної конкретної справи.

Відповідно до статті 79 Господарського процесуального кодексу України, наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Тлумачення змісту цієї статті свідчить, що нею покладено на суд обов`язок оцінювати докази, обставини справи з огляду і на їх вірогідність, яка дозволяє дійти висновку, що факти, які розглядаються, скоріше були (мали місце), аніж не були.

Зазначений підхід узгоджується з судовою практикою Європейського суду з прав людини, юрисдикція якого поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Так, зокрема, у рішенні 23.08.2016 у справі "Дж. К. та Інші проти Швеції" ("J.K. AND OTHERS v. SWEDEN") Европейський суд наголошує, що "у країнах загального права у кримінальних справах діє стандарт доказування "поза розумним сумнівом ("beyond reasonable doubt"). Натомість у цивільних справах закон не вимагає такого високого стандарту; скоріше цивільна справа повинна бути вирішена з урахуванням "балансу вірогідностей". Суд повинен вирішити, чи являється вірогідність того, що на підставі наданих доказів, а також правдивості тверджень заявника, вимога цього заявника заслуговує довіри".

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 18.03.2020 у справі № 129/1033/13-ц, у свою чергу, звертає увагу на те, що стандарт доказування "вірогідність доказів", на відміну від "достатності доказів", підкреслює необхідність співставлення судом доказів, які надає позивач та відповідач.

Принцип змагальності забезпечує повноту дослідження обставин справи. Цей принцип передбачає покладання тягаря доказування на сторони. Отже, принцип змагальності не лише наділяє осіб, які беруть участь у справі, відповідними правами, але і покладає на них обов`язки подати наявні у них докази на підтвердження своїх вимог.

Оцінюючи подані до матеріалів справи докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності та, враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку, що прокурор належними та допустими доказами не підтвердив наявності у позивача захищуваного суб`єктивного права/охоронюваного законом інтересу, що є підставою для відмови у задоволенні позову.

Оскільки прокурором не доведено в судовому процесі, з посиланням на належні та достатні докази у справі, як приналежність спірної земельної ділянки до державної форми власності, так і знаходження її, станом на час прийняття Лучанською сільською радою спірних рішень, за межами села Лука Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, суд вважає позовні вимоги необґрунтованими та таким, що не підлягають задоволенню.

У зв`язку із висновками суду про відмову в задоволенні позову, судові витрати прокуратури зі сплати судового збору при розгляді позову прокурора в даній справі в суді першої, апеляційної та касаційної інстанцій у даній справі, в порядку статті 129 Господарського процесуального кодексу України, залишаються за прокуратурою.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 2, 11, 73, 74, 76-80, 232, 237, 238 Господарського процесуального кодексу України, суд,

вирішив:

1. У задоволенні позову (вх. №328/19 від 30.01.2019) Заступника керівника Кагарлицької місцевої прокуратури (09201, Київська обл., м. Кагарлик, вул. Кооперативна, буд. 3, код ЄДРПОУ 02909996) в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Київській області (03115, м. Київ, вул. Серпова, буд. 3/14, код ЄДРПОУ 39817550) до Таращанської міської ради (09500, Київська обл., м. Тараща, вул. Шевченка, буд. 7, код ЄДРПОУ 04054955) та Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтерагроінвест" (09401, Київська обл., смт Ставище, вул. Цимбала Сергія, буд. 4, код ЄДРПОУ 32855584) про визнання недійсними рішень ради, результатів земельних торгів та договору оренди землі - відмовити повністю.

2. Судові витрати прокуратури зі сплати судового збору за подання позовної заяви залишити за прокуратурою.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повне рішення суду складено 03.10.2022.

Суддя С.О. Саванчук

Джерело: ЄДРСР 106550946
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку