open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
Справа № 120/19652/21-а
Моніторити
Ухвала суду /08.11.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /22.09.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Постанова /22.09.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.07.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.07.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.07.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.06.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.05.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Рішення /11.05.2022/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.02.2022/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.01.2022/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд
emblem
Справа № 120/19652/21-а
Вирок /23.01.2018/ Верховний Суд Ухвала суду /08.11.2022/ Касаційний адміністративний суд Постанова /22.09.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Постанова /22.09.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /25.07.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /05.07.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.07.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /04.07.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /08.06.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Ухвала суду /30.05.2022/ Сьомий апеляційний адміністративний суд Рішення /11.05.2022/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /01.02.2022/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд Ухвала суду /10.01.2022/ Вінницький окружний адміністративний судВінницький окружний адміністративний суд
Єдиний державний реєстр судових рішень

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/19652/21-а

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Слободонюк Михайло Васильович

Суддя-доповідач - Ватаманюк Р.В.

22 вересня 2022 року м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Ватаманюка Р.В.

суддів: Капустинського М.М. Сапальової Т.В. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Стаднік Л. В.,

позивача: ОСОБА_1

представника позивача: Виноградського А. П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 11 травня 2022 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 (далі - позивач) до Управління праці та соціального захисту населення Жмеринської міської ради Вінницької області (далі - відповідач) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

І. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

Позивач звернувся із позовом до Вінницького окружного адміністративного суду в якому просив:

- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні житлової субсидії;

- зобов`язати відповідача призначити житлову субсидію ОСОБА_1 ;

- визнати протиправними дії відповідача щодо перерахування та зобов`язання ОСОБА_1 повернути до Державного бюджету України щомісячної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг у розмірі 16 016,98 грн.;

- зобов`язати відповідача припинити утримання у розмірі 20% з щомісячної суми призначеної ОСОБА_1 допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

ІІ. ЗМІСТ СУДОВОГО РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 11.05.2022 у задоволенні позову відмовлено повністю.

Приймаючи оскаржуване рішення суд першої інстанції виходив з того, що ОСОБА_1 протягом трьох днів з дня розірвання шлюбу зобов`язаний був повідомити відповідача про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, чого зроблено не було.

Позивач не надав суду доказів про повернення у добровільному порядку надміру отриманої житлової субсидії або доказів оскарження у судовому порядку повідомлення про повернення субсидії та/або дій відповідача щодо встановлення переплати суми житлової субсидії. Тобто, позивач не спростував наявність надміру отриманої житлової субсидії та доказів повернення визначених вище сум, що у свою чергу стало підставою для прийняття відповідачем розпорядження № 9888 від 09.11.2021 про відмову у призначення такої субсидії.

ІІІ. ДОВОДИ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким позов задовольнити повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт вказав, що судом першої інстанції безпідставно не враховано те, що законодавство не передбачає такої підстави припинення виплати вже призначеної житлової субсидії, як не повернення споживачем надміру перерахованої (виплаченої) суми житлової субсидії за попередні періоди її одержання.

Також вказано, що склад фактично проживаючих осіб у житловому приміщенні за адресою: АДРЕСА_1 , зазначених у заяві жодним чином не змінився, що підтверджується копіями довідок долученими позивачем до матеріалів справи.

При цьому судом першої інстанції не надано правової оцінки відсутності у матеріалах справи акту обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.

Крім того позивач вказує на те, що суд першої інстанції внаслідок неправильного тлумачення норм Сімейного кодексу України дійшов помилкового висновку про зміни у складі сім`ї позивача внаслідок розірвання ним шлюбу з ОСОБА_2 .

ІV. ВІДЗИВ НА АПЕЛЯЦІЙНУ СКАРГУ

Відповідач правом подання письмового відзиву на апеляційну скаргу не скористався, що в силу вимог ч. 4 ст. 304 КАС України не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

V. РУХ СПРАВИ У СУДІ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

Ухвалою суду від 08.06.2022 відкрито апеляційне провадження у справі та призначено справу до апеляційного розгляду в порядку письмового провадження.

Ухвалою суду від 25.07.2022 суд призначив справу до апеляційного розгляду у відкритому судовому засіданні на 30.08.2022 о 09:50.

30.08.2022 у судовому засіданні оголошено перерву до 22.09.2022 10:00 год для проведення відповідачем перевірки по місцю проживання позивача та надання акту такої перевірки.

20.09.2022 та 22.09.2022 до суду надійшли заява відповідача про розгляд справи без участі його представника та клопотання про долучення доказів, а саме: акту обстеження матеріально - побутових умов домогосподарства/ фактичного місця проживання особи №511 від 02.09.2022, службової записки №449/10-15 від 28.10.2021 та службової записки №452/10-15 від 29.10.2021.

Позивач та представник позивача в судовому засіданні підтримали вимоги апеляційної скарги та просили суд задовольнити її повністю.

VІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

ОСОБА_1 є внутрішньо переміщеною особою, що підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 22.07.2021 №527-500402044, та перебуває на обліку в Управлінні праці та соціального захисту населення Жмеринської міської ради Вінницької області.

Як слідує із повідомлених відповідачем обставин, 22.11.2019 ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення Жмеринської райдержадміністрації з заявою, в якій просив призначити щомісячну адресну допомогу внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

У даній заяві позивач вказав склад його сім`ї: 1) заявник - ОСОБА_1 , 2) дружина - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Вищевказана допомога була призначена на шість місяців на період з 28.11.2019 по 27.05.2020.

На період карантину, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби спричиненої корона вірусом SARS-CoV- 2", із змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 02.04.2020 № 255 строк виплати вищевказаної допомоги було продовжено без звернення особи на період карантину починаючи з 28.05.2020 у попередньому розмірі.

У подальшому, 11.10.2021 позивач звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Жмеринської міської ради із заявою щодо підтвердження права на отримання коштів, які були виплачені під час карантину без звернення позивача починаючи з 28.05.2020 та призначення державної допомоги на наступний період.

За результатами розгляду поданих ОСОБА_1 документів, відповідачем було встановлено, що на момент звернення до УПСЗН Жмеринської міської ради з відповідною заявою позивач не подав довідку про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб, а саме дружини ОСОБА_2 , та письмову згоду у довільній формі про виплату позивачу грошової допомоги від дружини ОСОБА_2 для підтвердження права на отримання коштів під час карантину з 28.05.2020.

Окрім того, відповідачем було з`ясовано, що 03.11.2020 позивач розлучився з дружиною ОСОБА_2 , про що не повідомив структурний підрозділ соціального захисту населення протягом трьох днів, а також за результатами превентивної верифікації за даними Адміністрації Державної прикордонної служби України було встановлено, що колишня дружина ОСОБА_2 перебувала за кордоном з 07.12.2020 по 04.09.2021.

Відповідно до протоколу засідання комісії міськвиконкому з питань, пов`язаних з наданням субсидій та державних допомог населенню виконкому Жмеринської міської ради від 19.10.2021 № 19, за заявою ОСОБА_1 призначено помісячну адресну допомогу особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг за місцем фактичного проживання:

з дня закінчення попередньої виплати з 28.05.2020 (заява від 11.10.2021), не враховуючи дружину ОСОБА_2 у зв`язку з відсутністю довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб усіх членів сім`ї та надання письмової згоди у дозвільній формі про виплату йому грошової допомоги від інших членів сім`ї;

з дня закінчення попередньої виплати з 28.11.2020 (заява від 11.10.2021);

з дня закінчення попередньої виплати з 28.05.2021 (заява від 11.10.2021), не враховуючи дружину ОСОБА_2 у зв`язку з відсутністю довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб усіх членів сім`ї та надання письмової згоди у дозвільній формі про виплату йому грошової допомоги від інших членів сім`ї та у зв`язку з розірванням шлюбу 03.11.2020.

У зв`язку із вищезазначеним, позивачу було проведено перерахунок щомісячної допомоги починаючи з 28.05.2020 та внаслідок такого перерахунку виникла переплата вказаної допомоги за період з 28.05.2020 по 31.10.2021 в сумі 16016,98 грн.

Як наслідок, відповідачем видано довідку №2695 від 01.11.2021, якою ОСОБА_1 повідомлено про переплату по щомісячній адресній допомозі особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України, за період з 28.05.2020 по 31.10.2021 в сумі 16016,98 грн.

Надалі, за розпорядженням відповідача від 01.11.2021 №о/р НОМЕР_1 вирішено утримати переплату по щомісячній адресній допомозі ОСОБА_1 за період з 28.05.2020 по 31.10.2021 в сумі 16016,98 грн. згідно з довідкою №2695 від 01.11.2021.

Судом першої інстанції також встановлено, що 05.10.2020 позивач звернувся до Управління соціального захисту населення Жмеринської райдержадміністрації із заявою про призначення субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг.

Як вказує відповідач, за рішенням комісії з питань призначення соціальних допомог малозабезпеченим сім`ям, надання населенню житлових субсидій Жмеринської РДА, яке оформлене протоколом від 23.10.2020 №16, субсидія була призначена у готівковій формі на фактичну кількість осіб, які проживають у житловому приміщенні за період з 01.10.2020 по 30.04.2021.

У подальшому, 13.10.2021 позивач звернувся до Управління праці та соціального захисту населення Жмеринської міської ради з заявою про призначення субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг за фактичним місцем проживання як внутрішньо переміщена особа, надавши при цьому декларацію.

При цьому склад фактично проживаючих осіб згідно декларації поданої позивачем не змінився.

В ході перевірки повноти та достовірності поданої інформації було виявлено те, що позивач не подав повідомлення щодо зміни у складі сім`ї члена домогосподарства (так як 03.11.2020 розлучився зі своєю дружиною ОСОБА_2 ), а також не подав нових заяв і декларації, як то передбачено п. 90 Положення № 848.

Додатково, відповідно до статті 10 Закону України «Про верифікацію та моніторинг державних виплат» відповідачем було направлено запит для проведення превентивної верифікації, за результатами якої було з`ясовано, що за даними Адміністрації Державної прикордонної служби України колишня дружина позивача - ОСОБА_2 перебувала за кордоном з 07.12.2020 по 04.09.2021, про що позивачем не було повідомлено, що змінився склад фактично проживаючих у житловому приміщенні.

За таких обставин, у зв`язку з неповідомленням позивачем інформації щодо змін у складі сім`ї члена домогосподарства та не подання нових заяви та декларації, відповідачем було проведено перерахунок субсидії за період з 01.12.2020 по 30.04.2021 та встановлено її переплату в розмірі 7603,89 грн.

Як наслідок, 03.11.2021 відповідачем здійснено розрахунок суми субсидії, перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок неповідомлення протягом 30 календарних днів про зміну у складі сім`ї члена господарства по особовій справі № 18117 відносно ОСОБА_1 , згідно з якого визначено, що суми субсидії на житлово-комунальні послуги за період з листопада 2020 року по квітень 2021 року в розмірі 7603,89 грн. підлягають поверненню (заявник розлучився 03.11.2020).

Надалі, 04.11.2021 відповідачем на ім`я позивача сформовано повідомлення № 213 про відшкодування коштів по переплаченій житловій субсидії. Так, відповідач повідомив ОСОБА_1 , що на підставі висновків проведеної управлінням праці та соціального захисту населення перевірки достовірності повноти інформації в довідках, що надані разом із заявою про призначення субсидії від 13.10.2021, виявлено, що він (позивач) подав неповну/невірну інформацію, не повідомлено протягом 30 календарних днів про зміну у складі сім`ї члена домогосподарства. Внаслідок цього, як зазначено у повідомленні, надмірно виплачені кошти в сумі 7603,89 грн. протягом періоду з 01.12.2020 по 30.04.2021 підлягають поверненню до Державного бюджету на зазначені в цьому повідомленні реквізити.

При цьому розпорядженням відповідача від 03.11.2021 №9888 (о/р 18117) позивачу було відмовлено у призначенні з 01.10.2021 субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг у зв`язку із тим, що громадянин не повернув надміру перераховану (виплачену) суму житлової субсидії за попередні періоди її одержання на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення або не сплатив суму до повернення, визначені відповідним структурним підрозділом з питань соціального захисту населення; у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані.

Позивач вважає, що такі дії УПСЗН Жмеринської міської ради як щодо відмови у призначенні йому житлової субсидії так і щодо визначення для нього обов`язку у поверненні до Державного бюджету України щомісячної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг у розмірі 16016,98 грн. є протиправними, у зв`язку з чим і звернувся до суду з даним позовом.

VІІ. ПОЗИЦІЯ СЬОМОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДУ

Апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції за такими доводами.

Стосовно утримання з позивача переплати з щомісячної адресної допомоги за період з 28.05.2020 по 31.10.2021 в сумі 16016,98 грн колегія суддів зазначає наступне.

Частиною 1 статті 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також в старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" від 20.10.2014 № 1706-VII (далі - Закон № 1706-VII) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.

Згідно з частинами другою, третьою статті 7 Закону № 1706-VII Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам. Громадянин пенсійного віку, особа з інвалідністю, дитина-інвалід та інша особа, яка перебуває у складних життєвих обставинах, яких зареєстровано внутрішньо переміщеними особами, мають право на отримання соціальних послуг відповідно до законодавства України за місцем реєстрації фактичного місця проживання такої внутрішньо переміщеної особи.

Механізм надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (далі - грошова допомога) визначає Порядок надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 505 (далі - Порядок №505), який був чинний на момент виникнення спірних відносин.

Відповідно до пункту 2 Порядку № 505 грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, їх дітям, які народилися після дати початку проведення антитерористичної операції, тимчасової окупації або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.

Згідно з п. 3 Порядку № 505 грошова допомога внутрішньо переміщеним особам призначається на сім`ю та виплачується одному з її членів за умови надання письмової згоди у довільній формі про виплату йому грошової допомоги від інших членів сім`ї (абзац 1).

Якщо у складі сім`ї, якій призначено грошову допомогу, відбулися зміни, розмір грошової допомоги перераховується з місяця, наступного за місяцем виникнення таких змін, за заявою уповноваженого представника сім`ї або інформацією, поданою компетентним органом (абз. 8).

Відповідно до п. 5 Порядку № 505 призначення і виплата грошової допомоги здійснюється уповноваженим органом за фактичним місцем проживання (перебування) сім`ї.

Для призначення грошової допомоги уповноважений представник сім`ї за умови пред`явлення паспорта громадянина України або іншого документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, а для іноземців та осіб без громадянства - документа, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, подає складену в довільній формі письмову заяву про надання грошової допомоги та документи, визначені цим пунктом (абзац 2).

Для призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк уповноважений представник сім`ї подає заяву, в якій повідомляє про відсутність змін, що впливають на призначення грошової допомоги, а також пред`являє довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб усіх членів сім`ї. Таку заяву на наступний шестимісячний строк може бути подано з дати його початку або не раніше ніж за 15 днів до закінчення поточного шестимісячного строку (абзац 3).

У разі коли закінчення поточного шестимісячного строку виплати грошової допомоги відбулося в період дії карантину або обмежувальних заходів, пов`язаних з поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та протягом 30 днів з дня відміни карантину, строк виплати грошової допомоги в раніше встановленому розмірі продовжується на період карантину та на один місяць після його скасування без звернення особи (абзац 24 пункту 5 Порядку № 505).

Уповноважений орган протягом одного місяця після скасування карантину проводить перерахунок розміру виплаченої грошової допомоги внутрішньо переміщеним особам на підставі поданих особою або уповноваженим представником сім`ї заяви та необхідних документів (абзац 25 пункту 5 Порядку № 505).

Відповідно до абз. 26-28 п. 5 Порядку № 505, якщо за результатами проведеного перерахунку:

розмір отриманої грошової допомоги виявляється меншим, уповноважений орган проводить доплату різниці між її перерахованим і виплаченим розміром;

не підтверджено право на отримання грошової допомоги або її розмір виявляється меншим від розміру допомоги, виплаченої під час карантину, або особою чи уповноваженим представником сім`ї не подано заяви та необхідних документів, уповноважений орган стягує надміру виплачені суми допомоги згідно із законодавством.

Випадки, за яких грошова допомога не призначається, визначені у п. 6 Порядку № 505.

Згідно п. 12 Порядку № 505 виплата грошової допомоги припиняється з наступного місяця у разі, зокрема, виявлення уповноваженим органом факту подання недостовірної інформації або неповідомлення про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги.

Пунктом 11 вказаного Порядку передбачено, що суми грошової допомоги, надмірно виплачені внаслідок подання недостовірних документів, неповідомлення про зміну обставин, які впливають на виплату грошової допомоги, повертаються:

уповноваженим представником сім`ї самостійно;

за згодою уповноваженого представника сім`ї у повному обсязі за рахунок наступних виплат грошової допомоги;

за рішенням уповноваженого органу за рахунок суми наступних виплат грошової допомоги в обсязі не менш як 20 відсотків щомісячної суми призначеної грошової допомоги.

У разі неможливості добровільного повернення або утримання надміру перерахованих сум грошової допомоги вони стягуються в судовому порядку.

З наведених норм слідує, що уповноважений представник сім`ї, якому призначено грошову допомогу, зобов`язаний повідомляти уповноваженому органу про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, протягом трьох днів з дня виникнення таких обставин.

В свою чергу, уповноважені органи мають право перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення грошової допомоги, а також здійснювати запити та безоплатно отримувати відомості від підприємств, установ та організацій усіх форм власності, необхідні для призначення грошової допомоги та контролю за правильністю її надання.

Виявлення уповноваженим органом факту подання недостовірної інформації або неповідомлення про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, являється підставою для припинення виплати грошової допомоги з наступного місяця після зміни таких обставин.

Надмірно виплачені внаслідок подання недостовірних документів, неповідомлення про зміну обставин, які впливають на виплату грошової допомоги, повертаються: уповноваженим представником сім`ї самостійно; за згодою уповноваженого представника сім`ї у повному обсязі за рахунок наступних виплат грошової допомоги; за рішенням уповноваженого органу за рахунок суми наступних виплат грошової допомоги в обсязі не менш як 20 відсотків щомісячної суми призначеної грошової допомоги.

При цьому розпорядженням відповідача від 01.11.2021 №о/р 660242 вирішено утримати переплату по щомісячній адресній допомозі ОСОБА_1 за період з 28.05.2020 по 31.10.2021 в сумі 16016,98 грн. Таке рішення прийнято у зв`язку з тим, що на момент звернення до відповідача з відповідною заявою позивач не подав довідку про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб, а саме дружини ОСОБА_2 , та письмову згоду у довільній формі про виплату позивачу грошової допомоги від дружини ОСОБА_2 , для підтвердження права на отримання коштів під час карантину з 28.05.2020, а також не повідомив структурний підрозділ соціального захисту населення про зміни в складі сім`ї, а саме про розірвання шлюбу з ОСОБА_2 з 03.11.2020, яка, крім іншого, з 07.12.2020 по 04.09.2021 не проживала з позивачем, так як за наявною інформацією від Адміністрації Держприкордонслужби перебувала в цей період за кордоном.

Судом першої інстанції вірно зазначено про необхідність подання для призначення грошової допомоги довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб усіх членів сім`ї та письмової згоди (у довільній формі) про виплату грошової допомоги уповноваженому представнику сім`ї від інших членів сім`ї, що прямо визначено у п. 5 Порядку № 505.

Також за положеннями абзацу першого п. 3 Порядку № 505 грошова допомога внутрішньо переміщеним особам призначається на сім`ю та виплачується одному з її членів за умови надання письмової згоди у довільній формі про виплату йому грошової допомоги від інших членів сім`ї.

Проте факт неподання позивачем для призначення грошової допомоги довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб дружини ОСОБА_2 та письмової згоди у довільній формі про виплату позивачу грошової допомоги від дружини ОСОБА_2 стороною позивача не спростовано.

Крім того, у заяві про призначення грошової допомоги від 11.10.2021 позивачем повідомлено, що станом на 11.10.2021 відсутні зміни у складі сім`ї та в кожного з членів сім`ї, представником якого є позивач, що випливають на призначення грошової допомоги.

Разом із тим, відповідно до свідоцтва про розірвання шлюбу від 30.11.2020 шлюб між чоловіком ОСОБА_1 і дружиною ОСОБА_2 розірвано, про що 03.11.2020 складено відповідний актовий запис № 15.

Відповідно до абзацу першого пункту 11 Порядку № 505 уповноважений представник сім`ї, якому призначено грошову допомогу, зобов`язаний повідомляти уповноваженому органу про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, протягом трьох днів з дня виникнення таких обставин.

Таким чином, ОСОБА_1 протягом трьох днів з дня розірвання шлюбу зобов`язаний повинен був повідомити відповідача про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, чого ним зроблено не було.

Щодо доводів позивача про те, що змін у складі його сім`ї не відбулося, то суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

Відповідно до ст. 3 Сімейного кодексу України (далі - СК України) сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки.

Подружжя вважається сім`єю і тоді, коли дружина та чоловік у зв`язку з навчанням, роботою, лікуванням, необхідністю догляду за батьками, дітьми та з інших поважних причин не проживають спільно.

Сім`я створюється на підставі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, а також на інших підставах, не заборонених законом і таких, що не суперечать моральним засадам суспільства.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 21 СК України шлюбом є сімейний союз жінки та чоловіка, зареєстрований у органі державної реєстрації актів цивільного стану.

Проживання однією сім`єю жінки та чоловіка без шлюбу не є підставою для виникнення у них прав та обов`язків подружжя.

Частиною 1 ст. 27 СК України вказано, що державна реєстрація шлюбу засвідчується свідоцтвом про шлюб, зразок якого затверджує Кабінет Міністрів України.

Відповідно до ч. 3 ст. 56 СК України кожен з подружжя має право припинити шлюбні відносини.

Шлюб припиняється внаслідок його розірвання за спільною заявою подружжя відповідно до статті 106 або одного з них відповідно до статті 107 цього Кодексу (ч. 1 ст. 105 СК України).

Орган державної реєстрації актів цивільного стану складає актовий запис про розірвання шлюбу після спливу одного місяця від дня подання такої заяви, якщо вона не була відкликана (ч. 2 ст. 106 СК України).

Відповідно до ч. 1 ст. 114 СК України у разі розірвання шлюбу органом державної реєстрації актів цивільного стану шлюб припиняється у день реєстрації розірвання шлюбу.

Таким чином, у день реєстрації розірвання шлюбу, а саме 03.11.2020 припинився сімейний союз ОСОБА_1 та ОСОБА_2 як чоловіка та дружини.

Твердження позивача про те, що він із ОСОБА_2 продовжують жити однією сім`єю, мають спільні та права та обов`язки колегія суддів вважає безпідставними, оскільки, як встановлено відповідачем за інформацією Адміністрації Державної прикордонної служби України, колишня дружина ОСОБА_1 - ОСОБА_2 перебувала за кордоном з 07.12.2020 по 04.09.2021.

Вказані обставини підтверджуються відповідачем у заяві про долучення доказів до матеріалів справи, поданій на виконання ухвали суду апеляційної інстанції.

Отже відповідач правомірно та в межах визначених законодавством повноважень проведено перерахунок щомісячної допомоги починаючи з 28.05.2020 по 31.10.2021, в результаті якого виявлена переплата в сумі 16 016,98 грн.

Враховуючи, що самостійно зі сторони позивача чи уповноваженого представника його сім`ї відповідна допомога (переплата) не була повернута, відповідачем за наявності для цього визначених законом підстав прийнято розпорядження від 01.11.2021 про утримання з ОСОБА_1 переплати в розмірі 20 % з щомісячної суми призначеної грошової допомоги.

Таким чином колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про відсутність правових підстав для визнання протиправними дій відповідача щодо утримання із позивача переплати по щомісячній адресній допомозі за період з 28.05.2020 по 31.10.2021 в сумі 16016,98 грн, а тому в цій частині заявлені позивачем вимоги задоволенню не підлягають.

Щодо відмови позивачу у призначенні субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг колегія суддів вказує на таке.

Умови призначення та порядок надання громадянам субсидії врегульовано Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 (далі - Положення №848).

Пунктом 3 Положення №848 визначено, що житлова субсидія є безповоротною адресною державною соціальною допомогою вразливим споживачам житлово-комунальних послуг - мешканцям домогосподарств, що проживають в житлових приміщеннях (будинках) і не можуть самотужки платити за житлово-комунальні послуги, оплачувати витрати на управління багатоквартирним будинком, витрати на комунальні послуги, витрати на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива в такому будинку. Суми призначеної, але не виплаченої у зв`язку із смертю одержувача житлової субсидії виплачуються одному із членів домогосподарства, з урахуванням яких призначалася субсидія, за письмовим зверненням такої особи, поданим протягом трьох місяців після смерті одержувача.

Відповідно до абзацу першого пункту 4 Положення №848 право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).

Згідно з п. 5 Положення № 848 житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, установленого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 р. № 1156 "Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії".

Абзацом першим пункту 22 Положення № 848 визначено, що житлова субсидія призначається одному із членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку).

Згідно з пунктом 24 Положення № 848 житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства.

До складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку) (для орендарів, внутрішньо переміщених осіб - особи, які фактично проживають). На таких осіб розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і їх доходи враховуються під час призначення житлової субсидії.

Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства (крім доходів одного з подружжя, якщо обом більше 60 років і вони проживають у сільській місцевості або селищах міського типу, доходів батьків у разі призначення субсидії студентам, які зареєстровані у гуртожитку за місцем навчання, та доходів одного з батьків дитини у разі призначення субсидії другому з батьків з дитиною у разі, коли батьки розлучені або не перебували у шлюбі, а також осіб, які вважаються безвісно відсутніми за рішенням суду або мають правовий статус осіб, зниклих безвісти). При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.

Під час призначення житлової субсидії соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично в ньому не проживають у зв`язку з призовом на строкову військову службу. При цьому фактичні доходи таких осіб не враховуються в сукупний дохід домогосподарства.

Кількість членів домогосподарства визначається на початок місяця, з якого призначається житлова субсидія.

Відповідно до пункту 43 Положення № 848 для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання): заяву; декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація); довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДПС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру; копію договору про реструктуризацію заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг (у разі наявності); договір наймання (оренди) житла (у разі наявності).

Згідно з абзацом другим пункту 49 Положення громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру.

Відповідно до пунктів 60, 62 Положення № 848 структурним підрозділом з питань соціального захисту населення протягом 10 календарних днів з дня подання зазначених документів та отримання інформації відповідно до пункту 50 цього Положення приймається рішення про: призначення житлової субсидії; непризначення житлової субсидії (у разі, коли за результатами розрахунку житлової субсидії її розмір має нульове або від`ємне значення); відмову в призначенні житлової субсидії.

У разі прийняття рішення про відмову в призначенні житлової субсидії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття. При цьому структурний підрозділ з питань соціального захисту населення інформує заявника про прийняте рішення в паперовому вигляді з врученням відповідного повідомлення під особистий підпис із зазначенням причин відмови і порядку оскарження прийнятого рішення.

Перелік обставин, за яких не призначається субсидія, визначено у п. 14 Положення № 848.

Отже, з наведених норм можна дійти висновку, що право на отримання субсидії мають громадяни України, що проживають у житлових приміщеннях (будинках). Для призначення субсидії особа повинна звернутися до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення та надати документи, визначені п.43 Положення № 848.

За результатами розгляду заяви та поданих документів структурний підрозділ з питань соціального захисту населення приймається одне з таких рішень: про призначення житлової субсидії, про непризначення житлової субсидії (у разі, коли за результатами розрахунку житлової субсидії її розмір має нульове або від`ємне значення), про відмову в призначенні житлової субсидії, про подання документів на розгляд комісії.

Залежно від прийнятого структурним підрозділом рішення, чітко визначено порядок повідомлення особи, яка звернулася із заявою про призначення субсидії. Зокрема, у разі прийняття рішення про призначення (непризначення) житлової субсидії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття в паперовому або електронному (за наявності адреси електронної пошти) вигляді або смс-повідомленням. В той же час, у разі прийняття рішення про відмову в призначенні житлової субсидії структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє заявнику про прийняте рішення протягом трьох календарних днів з дня його прийняття лише у паперовому вигляді з врученням відповідного повідомлення під особистий підпис із зазначенням причин відмови і порядку оскарження прийнятого рішення.

При цьому перелік підстав, за яких особі може бути відмовлено в призначенні житлової субсидії, є вичерпним.

Згідно розпорядження відповідача від 09.11.2021 № 9888, позивачу відмовлено з 01.10.2021 у призначенні субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на підставі пп. 6 п. 15 Положення № 848.

Відповідно до пп. 6 п. 14 Положення № 848 житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо: громадянин не повернув надміру перераховану (виплачену) суму житлової субсидії за попередні періоди її одержання на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення або не сплачує суми до повернення, визначені відповідним структурним підрозділом з питань соціального захисту населення.

Разом з тим судом першої інстанції вірно встановлено, що 03.11.2021 відповідачем здійснено розрахунок суми субсидії, перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок неповідомлення протягом 30 календарних днів про зміну у складі сім`ї члена господарства по особовій справі № 18117 ОСОБА_1 . Зокрема, розраховано, що субсидія на житлово-комунальні послуги за період з 01.12.2020 по 30.04.2021 в розмірі 7 603, 89 грн. підлягає поверненню.

04.11.2021 відповідачем на ім`я позивача сформовано повідомлення № 213 про відшкодування коштів по переплаченій житловій субсидії. Так, відповідач повідомив ОСОБА_1 , що на підставі висновків проведеної управлінням праці та соціального захисту населення перевірки достовірності повноти інформації в довідках, що надані разом із заявою про призначення субсидії від 13.10.2021, виявлено, що позивач подав неповну/невірну інформацію, не повідомлено протягом 30 календарних днів про зміну у складі сім`ї члена домогосподарства (розлучення з дружиною). Внаслідок цього, як зазначено у повідомленні, надмірно виплачені кошти в сумі 7603,89 грн. протягом періоду з 01.12.2020 по 30.04.2021.

Позивач не надав суду доказів про повернення у добровільному порядку надміру отриманої житлової субсидії або доказів оскарження у судовому порядку повідомлення про повернення субсидії та/або дій відповідача щодо встановлення переплати суми житлової субсидії.

Тобто, позивач не спростував наявність надміру отриманої житлової субсидії та доказів повернення визначених вище сум, що у свою чергу стало підставою для прийняття відповідачем розпорядження № 9888 від 09.11.2021 про відмову у призначення такої субсидії.

При цьому у судовому засіданні 30.08.2022 протокольною ухвалою оголошено перерву для проведення відповідачем перевірки по місцю проживання позивача та надання акту такої перевірки.

На виконання вимог ухвали суду відповідачем надано письмові пояснення щодо проведення перевірки та долучено, зокрема, акт обстеження матеріально - побутових умов домогосподарства /фактичного місця проживання особи №511 від 02.09.2022. У вказаному акті зазначено, що на момент перевірки ОСОБА_1 був відсутній за адресою свого проживання, при опитуванні сусідів з`ясовано, що позивач мешкає у будинку один.

Вказана обставина додатково підтверджує відсутність у позивача права на отримання житлової субсидії.

Доводи позивача про те, що судом першої інстанції не надано правової оцінки відсутності у матеріалах справи акту обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства відповідачем, складання якого передбачено Положенням №848, колегія суддів відхиляє з огляду на таке.

В період з 28.05.2020 по 30.04.2021 діяв пункт 15 Положення № 848 який передбачав, що рішення про відмову в призначенні житлової субсидії приймається комісією на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.

Позивачу відмовлено з 01.10.2021 в призначенні субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово- комунальних послуг розпорядженням від 09.11.2021 №9888.

Таким чином на момент прийняття розпорядження щодо відмови у призначенні субсидії п.15 Положення № 848, який передбачав складання акту обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства, втратив чинність.

За таких обставин колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що при прийнятті рішення про відмову у призначенні позивачу з 01.10.2021 субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, Управління праці та соціального захисту населення Жмеринської міської ради діяло в межах повноважень та у спосіб, що передбачений законом. Відтак заявлені позивачем позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.

VІІІ. ВИСНОВОК ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

На підставі викладеного суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку щодо відмови в задоволенні заявлених позовних вимог.

Оскільки доводи апеляційної скарги позивача не ґрунтуються на вимогах законодавства та не спростовують висновків суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 11 травня 2022 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає згідно ст. 328 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 28 вересня 2022 року.

Головуючий Ватаманюк Р.В. Судді Капустинський М.М. Сапальова Т.В.

Джерело: ЄДРСР 106515626
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку