open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

___________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 вересня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/7997/22Головуючий в 1 інстанції: Завальнюк І.В.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді - Вербицької Н.В.,

суддів Джабурії О.В.,

- Кравченка К.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ) на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28 липня 2022 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до НОМЕР_1 прикордонного загону ( АДРЕСА_1 ) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди,

В С Т А Н О В И Л А :

07 червня 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення НОМЕР_1 прикордонного загону ( АДРЕСА_1 ) № 588 від 22.05.2022 про відмову в перетинанні державного кордону на виїзд з України громадянина України ОСОБА_1 ;

- зобов`язати відповідача не чинити перешкод позивачу в перетинанні державного кордону на виїзд з України;

- стягнути з відповідача на користь позивача моральну шкоду в розмірі 50000 грн.

В обґрунтування позовних вимог ОСОБА_1 зазначив, що 22.05.2022 у пункті пропуску через державний кордон України «Старокозаче» інспектором прикордонної служби впс « ІНФОРМАЦІЯ_1 » НОМЕР_1 прикордонного загону майстер-сержантом ОСОБА_2 прийнято рішення № 588 від 22.05.2022 про відмову в перетинанні державного кордону на виїзд з України громадянина України ОСОБА_1 . Позивач звернувся до начальника НОМЕР_1 прикордонного загону ( АДРЕСА_1 ) із заявою щодо скасування рішення НОМЕР_1 прикордонного загону ( АДРЕСА_1 ) про відмову йому в перетинанні державного кордону на виїзд з України, однак отримав відповідь відповідача, відповідно до якої рішення НОМЕР_1 прикордонного загону ( АДРЕСА_1 ) № 588 від 22.05.2022 про відмову в перетинанні державного кордону на виїзд з України громадянина є одноразовим і діє до усунення таких підстав. Позивач вважає зазначене рішення неправомірним, зважаючи на те, що його визнано тимчасово непридатним до військової служби та надано відстрочку за станом здоров`я від призову на строкову військову службу до 01.10.2022. Також жодної з визначених ст. 6 Закону України «Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України» підстав для тимчасового обмеження його виїзду за кордон не існує. При цьому позивач не є військовозобов`язаним, так як є призовником - особою, яка приписана до призовної дільниці, оскільки не перебуває у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави. Внаслідок протиправних дій відповідача позивачу спричинено моральну шкоду в розмірі 50 тисяч грн, що полягає в неможливості реалізувати своє законне право на виїзд з України.

Відповідач надав відзив на позовну заяву після ухвалення рішення судом першої інстанції.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 28 липня 2022 року позовну заяву ОСОБА_1 задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано рішення НОМЕР_1 прикордонного загону ( АДРЕСА_1 ) № 588 від 22.05.2022 про відмову в перетинанні державного кордону на виїзд з України громадянина України ОСОБА_1 .

В задоволені іншої частини позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з прийнятим рішенням, НОМЕР_1 прикордонний загін Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ) подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на невірне застосування судом норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Зокрема, апелянт зазначає, що судом першої інстанції не враховано, що документам, який надає позивачу право на перетин кордону є висновок військово лікарської комісії, а не довідки лікаря. Апелянт наголосив, що питання щодо призову, звільнення від призову військовозобов`язаних та призовників не віднесено до компетенції Державної прикордонної служби.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судом першої інстанції встановлені та з матеріалів справи вбачаються наступні обставини.

ОСОБА_1 є громадянином України, зареєстрований за адресою: АДРЕСА_2 з 13.10.2015.

Згідно посвідчення про приписку до призовної дільниці № 3877/238 Л-99-51, ОСОБА_1 перебуває на обліку в ІНФОРМАЦІЯ_2 з 11.11.2016.

Відповідно до висновку лікаря-офтальмолога, на підставі ст. 32 графи І Розкладу хвороб Додатка № 1 до Положення № 402 від 14.08.2008, ОСОБА_1 визнаний тимчасово непридатним до військової служби (діагноз: Міопія середнього ступеню. Вроджена катаракта. Периферійне дегенерація сітківки) та таким, що має відстрочку за станом здоров`я від призову на строкову військову службу.

22 травня 2022 року на пункті пропуску через державний кордон України «Старокозаче» під час спроби перетинання державного кордону України ОСОБА_1 надані паспорт громадянина України для виїзду за кордон, посвідчення про приписку до призовної дільниці № 3877/238 Л-99-51 від 11.11.2016, висновок лікаря офтальмолога.

За результатами опрацювання наданих позивачем документів інспектором прикордонної служби впс « ІНФОРМАЦІЯ_1 » НОМЕР_1 прикордонного загону майстер-сержантом ОСОБА_2 прийнято рішення № 588 від 22.05.2022 про відмову в перетинанні державного кордону на виїзд з України громадянина України - ОСОБА_1

23 травня 2022 позивач звернувся до начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 із заявою щодо роз`яснення: чи підлягає він призводу під час оголошення мобілізації та воєнного стану в України?; на який строк йому винесена постанова про тимчасову непридатність до військової служби?; чи є посвідчення про приписку до призовної дільниці № 3877/238 Л-99-51 з відміткою про тимчасову непридатність до військової служби та висновок офтальмолога підставами для перетину державного кордону України у період оголошення мобілізації та воєнного стану в Україні.

У відповідь листом від 23.05.2022 № ВП/27-61 начальник центру комплектування надав відповідь на заяву позивача, відповідно до якої повідомив, що позивачу виповнилося повних 23 роки та він не перебуває у запасі або резерві, а тому є призовником, а не військовозобов`язаним. Також позивач має право на відстрочку за станом здоров`я від призову на строкову військову службу до 01.10.2022 з наступним переоглядом в період проведення призову громадян України на строкову військову службу восени 2022 року.

28 травня 2022 ОСОБА_1 звернувся до начальника НОМЕР_1 прикордонного загону із заявою, в якій просив скасувати рішення № 588 від 22.05.2022 про відмову в перетинанні державного кордону на виїзд з України громадянина України ОСОБА_1 та зобов`язати посадових осіб 25 прикордонного закону не чинити йому перешкод у перетинанні державного кордону на виїзд з України.

Листом від 04.06.2022 № 23/3586 в.о. начальника НОМЕР_1 прикордонного загону повідомив позивача, що рішення № 588 від 22.05.2022 про відмову в перетинанні державного кордону на виїзд з України громадянина України є одноразовим і діє до усунення таких підстав.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що виїзд чоловіка за межі України, який тимчасово непридатний до військової служби, дозволяється за умови наявності підтверджуючих документів, зокрема висновку військово-лікарської комісії тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров`я на термін до шести місяців (з наступним проходженням військово-лікарської комісії). За умови пред`явлення під час спроби перетину 22.05.2022 державного кордону України ОСОБА_1 висновку лікаря про тимчасову непридатність до військової служби за станом здоров`я на термін до шести місяців, у посадових осіб Державної прикордонної служби України, зокрема НОМЕР_1 прикордонного загону ( АДРЕСА_1 ), не було правових підстав відмовляти позивачу у виїзді за межі України, посилаючись виключно на Указ Президента України від 24.02.2022 № 64/2022, як особі, що підлягає призову під час оголошення мобілізації. Судом зазначено, що невиконання органом державного прикордонного контролю законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Судова колегія не погоджується з такими висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.

Відповідно до ч.1 ст. 14 Закону України «Про прикордонний контроль» від 05.11.2009 №1710-VI іноземцю або особі без громадянства, які не відповідають одній чи кільком умовам перетинання державного кордону на в`їзд в Україну або на виїзд з України, зазначеним у частинах першій, третій статті 8 цього Закону, а також громадянину України, якому відмовлено у пропуску через державний кордон при виїзді з України у зв`язку з відсутністю документів, необхідних для в`їзду до держави прямування, транзиту, в передбачених законодавством випадках або у зв`язку з наявністю однієї з підстав для тимчасового обмеження його у праві виїзду за кордон, визначених статтею 6 Закону України «Про порядок виїзду з України і в`їзду в Україну громадян України», відмовляється у перетинанні державного кордону лише за обґрунтованим рішенням уповноваженої службової особи підрозділу охорони державного кордону із зазначенням причин відмови. Уповноважена службова особа підрозділу охорони державного кордону про прийняте рішення доповідає начальнику органу охорони державного кордону. Таке рішення набирає чинності невідкладно. Рішення про відмову у перетинанні державного кордону оформляється у двох примірниках. Один примірник рішення про відмову у перетинанні державного кордону видається особі, яка підтверджує своїм підписом на кожному примірнику факт отримання такого рішення. У разі відмови особи підписати рішення про це складається акт.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022 (далі - Указ № 64/2022), затвердженого Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 14.03.2022 № 133/2022 (далі - Указ №133/22), затвердженого Законом України від 15.03.2022 №2119-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26 березня 2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» №259/2022 від 18.04.2022 (далі - Указ №259/22), затвердженого Законом України №2212-IX від 21.04.2022, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 року строком на 30 діб.

Указом Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» №341/2022 від 17.05.2022 (далі - Указ №341/2022), затвердженого Законом України від 22.05.2022 № 2263-IX, строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 25.05.2022 року строком на 90 діб.

Отже, на час прийняття оскаржуваного рішення відповідачем в Україні діяв воєнний стан.

Згідно з п.2 та п.3 Указу Президента України №64/2022 військовому командуванню (зокрема, Державні прикордонній службі України) разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування надано право запроваджувати та здійснювати передбачені Законом України «Про правовий режим воєнного стану» заходи і повноваження, необхідні для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

У зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 34, 38, 39, 41 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Статтею 33 Конституції України закріплено право кожного, хто на законних підставах перебуває на території України, вільно залишати її територію, за винятком обмежень, які встановлюються законом.

Таке право відповідно до статті 64 Конституції України може обмежуватися в умовах воєнного або надзвичайного стану із зазначенням строку дії цих обмежень.

29 грудня 2021 року Кабінет Міністрів України відповідно до пункту 6 частини першої статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» затвердив Порядок встановлення особливого режиму в`їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, про що прийняв Постанову №1455 (далі - Порядок №1455; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Цей Порядок визначає процедуру встановлення заходів особливого режиму в`їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або її окремих місцевостях, де введено воєнний стан (далі - особливий режим), що здійснюються військовим командуванням разом з військовими адміністраціями (у разі їх утворення) самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (п.1 Порядку №1455).

З приписами пункту 2 Порядку №1455 правовою основою встановлення та здійснення заходів особливого режиму є Конституція України, Закон України «Про правовий режим воєнного стану», Указ Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.

Встановлення особливого режиму здійснюється військовим командуванням на підставі Указу Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях (п.4 Порядку №1455).

Пунктом 8 Порядку № 1455 встановлено, що перетинання державного кордону в пунктах пропуску через державний кордон та пунктах контролю на території, де введено воєнний стан, здійснюється з урахуванням обмежень, встановлених законодавством.

Отже, під час дії на території України воєнного стану, чоловік віком від 18 до 60 років є таким, якому заборонено виїзд за територію України, і саме чоловік повинен надати Державній прикордонній службі документи, відповідно до яких він має право виїхати за межі території України.

Державна прикордонна служба України неодноразово повідомляла, що на період дії правового режиму воєнного стану Указом Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» виїзд за межі країни громадян України чоловічої статі віком від 18 до 60 років забороняється. Всі громадяни, які підпадають під виключення, повинні мати необхідні документи для підтвердження.

Відповідно до Указу Президента №64/2022 та на виконання вимог Закону №389-VIII Адміністрація Державної прикордонної служби України листом від 17.03.2022 №23-6855/0/6-22-Вих «Щодо порядку організації виїзду за кордон на період дії правового режиму воєнного стану» органам Держприкордонслужби надано відповідні роз`яснення, в яких зазначено, що обмеження щодо заборони на період дії правового режиму воєнного стану виїзду за межі України громадян України чоловічої статі віком від 18 до 60 років не застосовуються до осіб, зокрема:

- які мають посвідчення про відстрочку від призову та повідомлення про зарахування на спеціальний військовий облік. Підтверджуючими документами можуть бути: посвідчення про відстрочку від призову (бронь) + документи про відрядження (відповідно до рішення Уряду про затвердження переліку посад і професій військовозобов`язаних, які підлягають бронюванню на період мобілізації та на воєнний час);

- які мають висновок військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби у військовий час. Підтверджуючими документами можуть бути: довідка військово-лікарської комісії про непридатність;

- на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років;

- які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років;

- на утриманні яких перебуває дитина з інвалідністю віком до 18 років або повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю I чи II групи, до досягнення нею 23 років;

- усиновителі, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, на утриманні яких;

- зайняті постійним доглядом за особами, що його потребують, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд;

- які виїхали до інших держав на постійне місце проживання, що відповідно документально підтверджено;

- здобувачів фахової передвищої та вищої освіти, асистентів-стажистів, аспірантів та докторантів, які навчаються за кордоном за денною або дуальною формами здобуття освіти (студенти, слухачі).

З викладеного вбачається, що надані позивачем документи, а саме висновок лікаря та посвідчення про приписку, не надають позивачу право на виїзд за межі України станом на 22 травня 2022.

Крім того, варто наголосити, що 19 травня 2022 року на сайті Президента України оприлюднено електронну петицію № 22/140908-еп «Зняття обмеження щодо виїзду за кордон для чоловіків 18-60 років без військового досвіду» (https://petition.president.gov.ua/petition/140908), в якій зокрема, ставилося питання про виїзд за межі України айті-, соц-, креативних-, технічних- та інших фахівців, що можуть воювати на інформаційному фронті та бути більш корисними працюючи за кордоном, допомагаючи нашим біженцям і підтримуючи армію заробленими коштами.

З офіційної відповіді Президента України на онлайн-петицію про зняття обмеження щодо виїзду за кордон для чоловіків 18-60 років без військового досвіду, зауважується, що «захист суверенітету і територіальної цілісності держави є справою всього Українського народу». Громадяни України мають рівні конституційні права, привілеїв чи обмежень за будь-якими ознаками, зокрема професійними, бути не може.

Президент також підкреслив, що чоловіки, які не мають військового досвіду та освіти, всеодно можуть залучатися до оборони держави у складі ЗСУ. А «громадяни, які перебувають у запасі і не призвані на військову службу або не залучені до виконання обов`язків щодо мобілізації за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, під час мобілізації, можуть бути відповідно до закону залучені до виконання робіт, які мають оборонний характер».

Скасування вказаних обмежень передбачається здійснити після завершення дії правового режиму воєнного стану.

З вищевикладеного слідує, що станом на час виникнення спірних у даній справі відносин в Україні діяв воєнний стан та оголошено загальну мобілізацію, а тому конституційне право громадян України на вільне залишення території України обмежувалось законодавством.

В свою чергу ОСОБА_1 зазначає, що він є призовником, і висновку лікаря, наданого ним відповідачу, достатньо для виїзду його за межі України.

Судова колегія вважає такі доводи позивача помилковими і зазначає, що станом на 22 травня 2022 року позивач не підпадав під категорії чоловіків, яким дозволено виїзд за межі території України.

Щодо наданих позивачем документів, які він вважає достатніми для виїзду за межі України в умовах воєнного стану, судова колегія зазначає наступне.

Приписами п.28 Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 березня 2002 р. № 352 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 20 січня 2021 р. № 100) посвідчення про приписку до призовної дільниці видається громадянам, приписаним до призовних дільниць, яких за результатами проходження комісії з питань приписки визнано придатними до військової служби або тимчасово непридатними до військової служби чи такими, що потребують лікування. Форма посвідчення про приписку визначається Міноборони.

Відповідно до п.84 цього Положення, призовникам, які одержали відстрочку від призову за сімейними обставинами, за станом здоров`я, для здобуття освіти, продовження професійної діяльності та з інших причин, у посвідченнях про приписку до призовних дільниць у розділі Результати призову зробити відповідний запис, який скріпити гербовою печаткою;

До посвідчення про приписку до призовної дільниці громадян, яких не призвано на строкову військову службу, а також тих, що одержали відстрочку від призову за різними обставинами, вносяться відповідні відмітки.

Як вбачається з наданого позивачем посвідчення про приписку, графи з відмітками про відстрочку від призову до певної дати, не заповнені, а отже у посадових осіб Державної прикордонної служби були відсутні підстави розглядати надане позивачем посвідчення, як таке, що може надати позивачу право на перетин кордону України під час дії на території України воєнного стану.

Не є належним доказом наявності у позивача права на відстрочку від призову на військову службу і висновок лікаря-офтальмолога на підставі ст. 32 графи I Розкладу хворіб Додатка № 1 до Положення, затвердженого наказом МОУ від 14.08.2008 р. № 402 (зі змінами), відповідно до якого, позивач визнаний тимчасово непридатним до військової служби, діагноз: Міопія середнього ступеню. Вроджена катаракта. Периферійна дегенерація сітківки.

Так, згідно до п.2.2 розділу 2 наказу МО України № 408 від 14.08.2008 року «Про затвердження Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних силах України», медичний огляд призовників проводиться на призовних дільницях районних (міських) військових комісаріатів лікарями, які залучаються з місцевих лікувальних закладів рішенням керівника місцевої державної адміністрації, на збірних пунктах Автономної Республіки Крим, обласних, Київського міського військових комісаріатів - лікарями медичного відділення тимчасового штату збірного пункту, які залучаються з лікувальних закладів відповідних управлінь охорони здоров`я.

Кожний призовник оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, окулістом, оториноларингологом, стоматологом, дерматологом, а за наявності медичних показань і лікарями інших спеціальностей.

Після закінчення огляду кожний лікар записує в облікову картку призовника (на збірному пункті - у Картку медичного огляду призовника на збірному пункті (додаток 8)) висновок про придатність (тимчасову непридатність або повну непридатність) до строкової військової служби, відповідну статтю Розкладу хвороб, дату огляду та підписує висновок із зазначенням свого прізвища та ініціалів і скріплює особистою печаткою. За результатами медичного огляду спеціалістами лікар - член призовної комісії приймає підсумкове рішення щодо придатності призовника за станом здоров`я до військової служби та служби в тому чи іншому роді військ, що скріплюється його підписом та особистою печаткою лікаря.

На призовників, у яких виявлені захворювання або відхилення від норми, що обмежують придатність за родами військ або визначають їх тимчасово непридатними та непридатними до строкової військової служби, оформлюється Висновок лікаря. Висновок підписується лікарем з обов`язковим зазначенням дати огляду, висновком про придатність до строкової військової служби, обмеженням за родами військ у відповідності з ТДВ "А" та лікарем - членом призовної комісії (комісії з питань приписки) (п.2.8).

Відповідно до п 2.9 Положення, лікар виносить одну з таких постанов:

а) придатний до військової служби за графами ТДВ "А" 1-11;

б) тимчасово непридатний до військової служби. Потребує

лікування (динамічного спостереження) на термін до ________ (указати дату);

в) підлягає направленню на додаткове медичне обстеження та повторний медичний огляд;

г) непридатний до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час;

ґ) непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку.

Як вбачається з наданого позивачем висновку лікаря офтальмолога, він не містить відміток (підкреслень) придатний/непридатний, не містить обов`язкового підпису лікаря члена призовної комісії та не є підсумковим рішенням щодо придатності призовника за станом здоров`я до військової служби у розумінні п.2.8 розділу 2 наказу «Про затвердження Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних силах України». Крім того, зазначений висновок не містить, ані дати, ані реєстраційного номеру.

Отже, надані позивачем посвідчення про приписку та висновок лікаря офтальмолога не є документами, за наявності яких відповідач міг розглядати питання щодо надання позивачу права на виїзд за межі України під час воєнного стану.

Крім того, на окрему увагу заслуговують доводи позивача, що відстрочку від призову він мав за станом здоров`я, а виїхати за межі України хотів для того, щоб подати документи на навчання в іноземний навчальний заклад. В свою чергу відстрочка для здобуття освіти є окремим видом та потребує надання інших документів при перетинанні кордону, ніж висновок лікаря.

Державна прикордонна служба України згідно з Законом України «Про Державну прикордонну службу України» не є органом державної влади, який формує або реалізує державну політику з питань здійснення військового обліку осіб.

З наведеного вбачається, що приймаючи рішення про відмову ОСОБА_1 у перетинанні Державного кордону України на підставі того, шо позивач підлягає призову під час оголошення мобілізації на підставі Указу Президента № 64/2022, відповідач діяв цілком обґрунтовано, оскільки позивачем належних чином оформлених документів на спростування заборони виїзду під час мобілізації, не надано.

Додатково судова колегія вважає вірними доводи апелянта, що оскаржуване рішення про заборону виїзду є одноразовим і при пред`явленні позивачем документів, які надають право на виїзд з України, оскаржуване рішення жодним чином не створить перешкод для перетину ОСОБА_1 кордону України за наявності на то законних підстав.

Суд першої інстанції на наведені обставини уваги не зверну, у зв`язку із чим дійшов помилкового висновку про наявність підстав для часткового задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .

Відповідно до п.1, п.4 ч.1 ст.317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям постанови про відмову ОСОБА_1 в задоволенні позовних вимог.

Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 10 червня 2022 року, постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена до Верховного Суду лише з підстав, передбачених пп. "а"-"г" п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Керуючись ст.ст.308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, судова колегія

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу НОМЕР_1 прикордонного загону Державної прикордонної служби України (військова частина НОМЕР_2 ) - задовольнити.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28 липня 2022 року скасувати з прийняттям постанови про відмову в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 в повному обсязі.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.

Головуючий: Н.В.Вербицька

Суддя: О.В.Джабурія

Суддя:К.В.Кравченко

Джерело: ЄДРСР 106261563
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку