open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

Справа № 560/6285/22

РІШЕННЯ

іменем України

23 серпня 2022 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючої-судді Гнап Д.Д. розглянув адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації, в якому просить:

- визнати протиправними дії Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації щодо відмови в наданні дозволу на переоформлення автомобіля ЗАЗ 110378-40, 2010 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з ОСОБА_2 на ОСОБА_1 ;

- зобов`язати Департамент соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації надати дозвіл на переоформлення автомобіля ЗАЗ 110378-40, 2010 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з ОСОБА_2 на ОСОБА_1 .

В обґрунтування позовних вимог позивачка вказує, що її батько був особою з інвалідністю та перебував на обліку в Департаменті соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації по забезпеченню спеціальним транспортом. Отримав через органи соціального захисту автомобіль ЗАЗ 110378-40, 2010 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1 . Зазначає, що після смерті батька звернулася щодо переоформлення вищевказаного автомобіля у свою власність. Однак відповідач відмовив у наданні дозволу на перереєстрацію автомобіля, посилаючись на пункт 16 Порядку забезпечення осіб з інвалідністю автомобілями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.07.2006 року № 999, у зв`язку з відсутністю факту реєстрації за місцем реєстрації особи з інвалідністю на час смерті.

Департамент соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації подав до суду відзив, у якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Вказує, що з метою забезпечення умов для стабільності цивільних відносин та виконання фізичними особами обов`язків щодо інших суб`єктів права встановлена їхня реєстрація місця проживання. Оскільки факт реєстрації позивачки за місцем реєстрації її батька ОСОБА_2 відсутній, у Департаменту немає підстав для переоформлення автомобіля на її ім`я.

Позивачка правом на подання відповіді на відзив не скористалася.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 15 червня 2022 року відкрито провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

ОСОБА_2 , як особу з інвалідністю, через органи соціального захисту населення безоплатно було забезпечено автомобілем "Славута" - ЗАЗ-110378-40 (модифікація МД), реєстраційний номер НОМЕР_1 , що підтверджується довідкою про реєстрацію транспортного засобу від 13 квітня 2011 року № 03/03-4474.

Згідно з свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_2 , виданим 01 березня 2022 року, ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .

ОСОБА_3 , відповідно до свідоцтва про народження серії НОМЕР_3 , є донькою ОСОБА_2 .

ОСОБА_3 після укладення шлюбу присвоєно прізвище ОСОБА_4 , що підтверджується свідоцтвом про укладення шлюбу серії НОМЕР_4 .

За змістом акта від 22 квітня 2022 року № 53, виданого комунальним підприємством «Управляюча муніципальна компанія «Озерна» Хмельницької міської ради», ОСОБА_1 проживала разом із її батьком ОСОБА_2 за адресою: АДРЕСА_1 .

Позивачка звернулася до Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації із заявою від 25 квітня 2022 року, у якій просила надати дозвіл на переоформлення автомобіля ЗАЗ 110378-40, отриманого її батьком, ОСОБА_2 , через органи соціального захисту населення, у зв`язку з його смертю.

Департамент соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації листом від 18.05.2022 року № 1179 відмовив позивачці у переоформленні автомобіля ЗАЗ 110378-40 у зв`язку з відсутністю факту її реєстрації за місцем реєстрації особи з інвалідністю на час смерті.

Позивачка, вважаючи відмову Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації протиправною, звернулася до суду з цим позовом.

IV. ОЦІНКА СУДУ

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до Конституції України основні засади створення правових, соціально-економічних, організаційних умов для усунення або компенсації наслідків, спричинених стійким порушенням здоров`я, функціонування системи підтримання особами з інвалідністю фізичного, психічного, соціального благополуччя, сприяння їм у досягненні соціальної та матеріальної незалежності визначає Закон України «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» від 6 жовтня 2005 року № 2961-IV (далі - Закон № 2961-IV).

Згідно із абзацом другим статті 1 Закону № 2961-IV особа з інвалідністю - повнолітня особа зі стійким обмеженням життєдіяльності, якій у порядку, визначеному законодавством, встановлено інвалідність.

Держава, відповідно до частини першої статті 26 Закону № 2961-IV, гарантує розробку, виробництво допоміжних засобів реабілітації та закупівлю автомобіля, медичних виробів та забезпечення ними осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю для соціальної адаптації, полегшення умов праці і побуту, спілкування осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, поширює інформацію про таку продукцію.

Також згідно із частиною першою статті 38 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21 березня 1991 року № 875-XII (далі - Закон № 875-XII) особам з інвалідністю і дітям з інвалідністю надаються безоплатно або на пільгових умовах на підставі індивідуальної програми реабілітації послуги із соціально-побутового і медичного обслуговування, технічні та інші засоби реабілітації (засоби для пересування, протезні вироби, сурдотехнічні засоби, мобільні телефони тощо), вироби медичного призначення (індивідуальні пристрої, протези очей, зубів, щелеп, окуляри, слухові та голосоутворювальні апарати, ендопротези, сечо- та калоприймачі тощо), а також автомобілі, крісла колісні з електроприводом - за наявності відповідного медичного висновку.

Після смерті особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю автомобіль, виданий безоплатно чи на пільгових умовах, у тому числі визнаний гуманітарною допомогою, за бажанням членів її сім`ї може бути переданий у їх власність безоплатно у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Технічні та інші засоби реабілітації можуть бути залишені у власності членів сім`ї померлої особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (частина третя статті 38 Закону № 875-XII).

Пунктом 16 Порядку забезпечення осіб з інвалідністю автомобілями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 2006 року № 999 (далі - Порядок № 999), встановлено, що особі з інвалідністю, законному представнику недієздатної особи з інвалідністю чи дитини з інвалідністю автомобіль, виданий безоплатно чи на пільгових умовах, за її (його) бажанням може бути безоплатно переданий у власність після закінчення 10-річного строку експлуатації. Після смерті особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю такий автомобіль може бути безоплатно переданий у власність члену її сім`ї (за бажанням такого члена сім`ї), який на час смерті особи з інвалідністю були зареєстровані за місцем реєстрації особи з інвалідністю, дитини з інвалідністю.

Згідно із положеннями пункту 3 Порядку № 999 до членів сім`ї особи з інвалідністю належать громадяни України, які проживають разом з нею, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки на підставі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, опіки або піклування над неповнолітніми дітьми, а також на інших підставах, які не заборонені законом і не суперечать моральним засадам суспільства, та місце проживання яких зареєстровано в Україні в установленому законодавством порядку.

Отже, Порядком № 999 обумовлені підстави, за яких іншому члену сім`ї померлої особи залишається автомобіль, зокрема, член сім`ї повинен бути зареєстрований за місцем реєстрації особи з інвалідністю.

Саме із цієї підстави позивачці відмовлено у переоформленні автомобіля ЗАЗ 110378-40, 2010 року випуску, що належав її батьку, про що зазначено у листі Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації листом від 18.05.2022 року № 1179.

З огляду на вказане суд звертає увагу на таке.

Відповідно до частини першої статті 33 Конституції України кожному, хто на законних підставах перебуває на території України, гарантується свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України, за винятком обмежень, які встановлюються законом.

Разом із тим, згідно із статтею 2 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" громадянам України, а також іноземцям та особам без громадянства, які на законних підставах перебувають в Україні, гарантуються свобода пересування та вільний вибір місця проживання на її території, за винятком обмежень, які встановлені цим Законом.

Конституційний Суд України у рішенні від 14.11.2001 року у справі № 1-31/2001 (справа щодо прописки) зазначив, що вільне пересування і вибір місця проживання є суттєвою гарантією свободи особистості, умовою її професійного і духовного розвитку. Це право, як і інші права і свободи людини, є невідчужуваним та непорушним (стаття 21 Конституції України). Водночас назване право не є абсолютним. Свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право вільно залишати територію України можуть бути обмежені, але тільки законом (стаття 33 Конституції України).

Реєстрація місця проживання є адміністративною дією, яка встановлює додатковий зв`язок особи з державою і не є обставиною, яка підтверджує чи спростовує фактичне місце проживання або перебування особи.

Верховний Суд у постанові від 16 вересня 2020 року у справі № 806/2095/17 дійшов до аналогічного висновку.

Відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Як встановив суд, про факт проживання позивачки з померлим ОСОБА_2 свідчить акт від 22 квітня 2022 року № 53, виданий комунальним підприємством «Управляюча муніципальна компанія «Озерна» Хмельницької міської ради».

Отже, у цьому випадку у позивачки, як члена сім`ї померлої особи з інвалідністю, з яким вона проживала, виникли законні сподівання щодо надання дозволу на перереєстрацію автомобіля "Славута" - ЗАЗ-110378-40 (модифікація МД), 2010 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1 .

Суд наголошує, що першочерговим кроком будівництва повноцінної української державності є забезпечення реальної рівності громадян перед законом шляхом створення чітких правових норм, що не допускають неоднозначного тлумачення.

Так, відповідно до пункту 5.4 рішення Конституційного Суду України від 22 вересня 2005 року № 5-рп/2005 (справа № 1-17/2005) конституційний принцип правової держави передбачає встановлення правопорядку, який повинен гарантувати кожному утвердження і забезпечення прав і свобод. Із конституційних принципів рівності і справедливості випливає вимога визначеності, ясності і недвозначності правової норми, оскільки інше не може забезпечити її однакове застосування, не виключає необмеженості трактування у правозастосовній практиці і неминуче призводить до сваволі.

Суд зазначає, що найважливішим завданням держави є забезпечення реальних гарантій дотримання конституційних прав і свобод громадян і, насамперед, відновлення системи державних гарантій соціальних прав.

За нормами частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Наведене свідчить про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

У зв`язку із задоволенням позовних вимог, відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, сплачений позивачкою судовий збір, слід стягнути на її користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправними дії Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації щодо відмови в наданні дозволу на переоформлення автомобіля ЗАЗ 110378-40, 2010 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з ОСОБА_2 на ОСОБА_1 .

Зобов`язати Департамент соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації надати дозвіл на переоформлення автомобіля ЗАЗ 110378-40, 2010 року випуску, реєстраційний номер НОМЕР_1 , з ОСОБА_2 на ОСОБА_1 .

Стягнути на користь ОСОБА_1 992 (дев`ятсот дев`яносто дві) грн 40 коп судового збору за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 23 серпня 2022 року

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_5 ) Відповідач:Департамент соціального захисту населення Хмельницької обласної державної адміністрації (вул. Володимирська, 109, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 25921623)

Головуюча суддя Д.Д. Гнап

Джерело: ЄДРСР 105866306
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку