open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem
Єдиний державний реєстр судових рішень

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

___________________________________________________________________________________

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

04 серпня 2022 р.м.ОдесаСправа № 540/3682/21Головуючий в 1 інстанції: Василяка Д.К.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Джабурія О.В.

суддів - Вербицької Н.В.

- Кравченка К.В.

розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 25 листопада 2021 року по справі за позовом Приватного підприємства «Октан Центр» до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) про визнання протиправними та скасування постанов про накладення штрафу, -

ПОЗОВНІ ВИМОГИ ТА

НАСЛІДКИ ВИРІШЕННЯ ПОЗОВУ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

Приватне підприємство «Октан Центр» звернулося з позовом до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) про визнання протиправними та скасування постанов про накладення штрафів від 07.07.2021 року №3-09-09, №4-09-09, №5-09-09.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржувані постанови про накладення штрафів від 07.07.2021 року №3-09-09, №4-09-09, №5-09-09 винесені за невідповідне виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 01.06.2021 року №70-09-11, №71-09-11, №72-09-11, визначених ст.29 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», крім усунення формальної невідповідності, передбаченої частиною 3 ст.29 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції». Однак, позивач зазначає, що на виконання вищезазначених рішень, позивачем ПП «Октан Центр» були вжиті заходи, а саме: нанесено позначення палива на паливо - розподільчому обладнанні у відповідності до Додатку 1 до «Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив» та вжиті заходи, щодо виправлення позначення палива в розрахункових документах (фіскальних чеках) на бензин автомобільний «А-92-Євро5-Е0», «А-95-Євро5-Е0» та дизельне паливо «Energy ДП- Л-Євро5-В0», але з незалежних від позивача причин, неможливо було внести виправлення назви палива у розрахункових документах (фіскальних чеках) РРО, у зв`язку з тим, що відповідно до Наказу КМУ від 18.06.2020 року № 306, «версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій та які не перебували на обліку в контролюючих органах до дня набрання чинності цим наказом, за наявності технічних можливостей мають бути доопрацьовані їх виробниками (постачальниками) відповідно до статті 12 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» з метою забезпечення можливості виконання всіх вимог до форми і змісту розрахункових документів, відповідно до цього наказу», що свідчить про неможливість позивачем, самостійно вносити зміни до програмного забезпечення РРО, про що повідомлявся відповідач. У зв`язку із чим просить позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 25 листопада 2021 року адміністративний позов Приватного підприємства «Октан Центр» (код ЄДРПОУ 37644180, 72319, м. Мелітополь, вул. Івана Алексєєва, 30, кім.21) до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (код ЄДРПОУ 43877338, 73003, м. Херсон, пров. Козацький, 10) про скасування постанов задоволено. Визнано протиправними та скасовано постанови Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) про накладення штрафу від 07.07.2021 року №3-09-09, №4-09-09, №5-09-09. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (код ЄДРПОУ 43877338, 73003, м. Херсон, пров. Козацький, 10) на користь Приватного підприємства «Октан Центр» (код ЄДРПОУ 37644180, 72319, м. Мелітополь, вул. Івана Алексєєва, 30, кім.21) судовий збір у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн., шляхом безспірного списання.

На вказане рішення суду Державна екологічна інспекція Південного округу (Запорізька та Херсонська області) подала апеляційну скаргу. Апелянт просить скасувати рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 25 листопада 2021 року в повному обсязі, відмовити Приватному підприємству «Октан Центр» у визнанні протиправними та скасуванні постанов про накладення штрафів Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області), стягнути з Приватного підприємства "Октан Центр" судовий збір у розмірі 3405,00 грн.

Згідно з вимогами ст.311 КАС України, суд апеляційної інстанції розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

КОЛЕГІЯ СУДДІВ ВСТАНОВИЛА

Як вірно встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, Державною екологічною інспекцією Південного округу (Запорізька та Херсонська області) в період з 27.05.2021 року по 28.05.2021 року проведено планову виїзну перевірку характеристик нехарчової продукції ПП «Октан Центр» на АЗС, розташованої за адресою вул. Чкалова, б. 31 у м. Мелітополі, Запорізької області, а саме автомобільних бензинів «А-92-Євро5-Е0», «А-95-Євро5-Е0» та дизельного палива «Energy ДП-Л-Євро5-В0».

За результатами перевірки 28.05.2021 року складено Акт перевірки характеристик продукції №35-09-13, відповідно до якого встановлено:

- невідповідність позначення бензину автомобільного «А-92-Євро5-Е0», «А-95-Євро5-Е0» та дизельного палива «Energy ДП-Л-Євро5-В0», в доступних місцях, а саме на паливо - розподільчому обладнанні (без позначення), та невідповідність позначення палив в розрахункових документах (фіскальних чеках) на бензин автомобільний «А-92-Євро5-Е0» «Бензин А-92», «А-95-Євро5-Е0», «Бензин А-95» та дизельного палива «Energy ДП-Л-Євро5-В0» «Дизельн пал», чим порушено п.7 «Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 року № 927 та Додатку 1 до «Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив»;

- в паспорті якості від 10.05.2021 року №526 «Бензин автомобільний А-95-Євро5-Е0» (виробник ПАТ «Укрнафта», Україна) постачальника не зазначено. Відповідно до товарно- транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 19.05.2021 року №Рех-000202 постачальник ФОП « ОСОБА_1 » через замовника ПП «Октан Центр»; в паспорті якості від 24.04.2021 року №423 «Бензин автомобільний А-92-Євро5-Е0» (виробник ПАТ «Укрнафта», Україна) постачальника не зазначено. Відповідно до товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 19.05.2021 року №Рех-000201 постачальник ФОП « ОСОБА_1 » через замовника ПП «Октан Центр»; в паспорті якості від 03.05.2021 № 320 «Паливо дизельне Energy ДП-Л-Євро5-В0» (виробник ПАТ «Укрнафта», Україна) постачальника не зазначено. Відповідно до товарно-транспортної накладної на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 18.05.2021 року №Рех-000182 постачальник ФОП « ОСОБА_1 » через замовника ПП «Октан Центр», чим порушено п.9 «Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 року №927;

- в паспорті якості від 10.05.2021 року №526 «Бензин автомобільний А-95-Євро5-Е0» (виробник ПАТ «Укрнафта», Україна) зазначено номер резервуару 816, в наданій товарно- транспортній накладній на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 19.05.2021 року №Рех-000202, зазначений номер резервуару « 0»; в паспорті якості від 24.04.2021 року №423 «Бензин автомобільний А-92-Євро5-Е0» (виробник ПАТ «Укрнафта», Україна) зазначено номер резервуару 798, в наданій товарно-транспортній накладній на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 19.05.2021 року №Рех-000201 зазначений номер резервуару « 0»; в паспорті якості від 30.05.2021 року № 320 «Паливо дизельне Energy ДП-Л-Євро5-В0» (виробник ПАТ «Укрнафта», Україна) зазначений номер резервуару 797, в наданій товарно-транспортній накладній на відпуск нафтопродуктів (нафти) від 18.05.2021 року №Рех-000182 зазначений номер резервуару « 0», що не дає змоги перевірити наявність документу про якість палива на АЗС за адресою: вул. Чкалова, б. 31, м. Мелітополь, Запорізька область, чим порушено п.8 «Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 року №927.

На підставі вищевказаного Акту перевірки характеристик продукції №35-09-13 від 28.05.2021 року прийняті рішення №70-09-11, №71-09-11, №72-09-11 від 01.06.2021 року про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, щодо зобов`язання ПП «Октан Центр» привести продукцію у відповідність до встановлених вимог, та вжити заходи приведення позначень у відповідність до встановлених вимог у спосіб, що не суперечить законодавству, а саме: нанести позначення палива на паливо - розподільчому обладнанні та виправити в розрахункових документах (фіскальних чеках) на бензин автомобільний «А-92-Євро5-Е0», «А-95-Євро5-Е0» та дизельне паливо «Energy ДП-Л-Євро5-В0» відповідно до п.7 «Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 року №927 та Додатку 1 до «Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив» в термін до 18 червня 2021 року.

На виконання вищезазначених рішень Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) від 01.06.2021 року №70-09-11, №71-09-11, №72-09-11, позивачем ПП «Октан Центр» були вжиті заходи, а саме: нанесено позначення палива на паливо - розподільчому обладнанні у відповідності до Додатку 1 до «Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив» та вжиті заходи, щодо виправлення позначення палива в розрахункових документах (фіскальних чеках) на бензин автомобільний «А-92-Євро5-Е0», «А-95-Євро5-Е0» та дизельне паливо «Energy ДП- Л-Євро5-В0», але з незалежних від позивача причин, неможливо було внести виправлення назви палива у розрахункових документах (фіскальних чеках) РРО, т.я. відповідно до Наказу КМУ від 18.06.2020 року №306, «версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій та які не перебували на обліку в контролюючих органах до дня набрання чинності цим наказом, за наявності технічних можливостей мають бути доопрацьовані їх виробниками (постачальниками) відповідно до статті 12 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» з метою забезпечення можливості виконання всіх вимог до форми і змісту розрахункових документів, відповідно до цього наказу», що свідчить про неможливість позивачем, самостійно вносити зміни до програмного забезпечення РРО.

23 червня 2021 року під час планової перевірки стану виконання ПП «Октан Центр» вищевказаних рішень від 01.06.2021 року встановлено неповне виконання рішень про вжиття обмежувальних заходів, визначених ст.29 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», крім усунення формальної невідповідності передбаченої частиною 3 ст.29 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», про що був складений Акт від 23 червня 2021 року №41-09-13, відповідно до якого вбачається, що ПП «Октан Центр» повністю усунуті порушення вимог п.п.8, 9 «Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 року №927 порушення виявлені на АЗС, що розташована адресою: вул. Чкалова, б.31, м. Мелітополь, Запорізька область, та частково усунуті порушення вимог п 7 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів дизельного, суднових та котельних палив», затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 року №927 та Додатку 1 до «Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», а саме:

- на паливо-розподільчому обладнанні, позначено бензин автомобільний А-95-Євро5-Е0, а в розрахункових (фіскальних чеках) зазначено БА А-95-Єв5-Е0,

- на паливо-розподільчому обладнанні, позначено дизельне паливо Energy ДП-Л-Євро5-В0, а в розрахункових документах (фіскальних чеках) зазначено En-ДП-Л-ЄВ5-ВО;

- на паливо-розподільчому обладнанні, позначено бензин автомобільний А-92-Євро 5-Е0, а в розрахункових документах (фіскальних чеках) БА А-92-Єв5-Е0.

На підставі Протоколу №3-09-10 від 23.06.2021 року та Акту перевірки стану виконання суб`єктом господарювання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів №41-09-13 від 23.06.2021 року, Державна екологічна інспекція Південного округу (Запорізька та Херсонська області) рішеннями від 24.06.2021 року №92-09-11, №91-09-00. №90-09-11, на підставі ст.ст.33, 34 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», Порядку здійснення контролю стану виконання рішень про вжиття обмежування (корегування) заходів затвердженого Постановою КМУ від 05.10.2011 року №1017, за результатами аналізу повідомлення ПП «Октан Центр» внесла зміни до рішень Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 01.06.2021 року №70-09-11, №71-09-11, №72-09-11, згідно з яким зобов`язала ПП «Октан Центр» привести у відповідність до встановлених вимог згідно п.7 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів дизельного, суднових та котельних палив», затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 року №927 та Додатку 1 до Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», а саме: виправити в розрахункових документах (фіскальних чеках) на позначення «бензин автомобільний А-95-Євро5-Е0», «бензин автомобільний А-92-Євро5-Е0», «дизельне паливо Energy ДП-Л-Євро5-ВО» в термін до 16 липня 2021 року.

На виконання вищевказаних рішень Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) позивачем ПП «Октан Центр», були вжиті заходи для виправлення позначення палива в розрахункових документах (фіскальних чеках) на бензин автомобільний «А-92-Євро5-Е0», «А-95-Євро5-Е0» та дизельне паливо «Energy ДП-Л-Євро5- В0» на АЗС, що розташована адресою: вул. Чкалова, б. 31, м. Мелітополь, Запорізька область, а саме 24.06.2021 року направлено лист ТОВ «Технотрейд» вих. №24/06/21, яка відповідає за автоматизацію АЗС та нафтобаз та програмне забезпечення РРО, про надання відомостей про причини з яких в розрахункових документах (фіскальних чеках) не можливо відобразити повну назву позначення автомобільних бензинів та дизельного палива, як то передбачено вимогами п.7 «Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів дизельного, суднових та котельних палив», затвердженого Постановою КМУ від 01.08.2013 року №927 та Додатку 1 до «Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив», а також повідомити, яким чином, та з якого часу можливо усунути вищезазначену невідповідність позначення назви товару, які відображають споживчі ознаки товару (послуги) та однозначно ідентифікують товар чи послугу в документообігу СТ (автомобільних бензинів А-95-Євро5-Е0 та А-92-Євро5-Е0. та дизельного палива Energy ДП-Л-Євро5-ВО) у розрахункових документах (фіскальних чеках) РРО. Також, було направлено копію паспорту контрольно-касового апарату Т&Т POS 21, який використовується на АЗС.

Листом вих. №6 від 24.06.2021 року, ТОВ «Технотрейд» повідомило, що апарати комп`ютеризовані електронні контрольно-касові апарати для автозаправних станцій Т&Т POS 21 пройшли сертифікаційні випробування у ДП «Укрметртестстандарт», відповідають усім вимогам до спеціалізованих касових апаратів для АЗС та занесені до Державного реєстру РРО. Передбачена кількість символів у найменуванні при програмуванні товарів (послуг) - 26, що вказано в Паспорті Т&Т POS 21. Оскільки код УКТ ЗЕД вказується перед найменуванням товару, то кількість символів к найменуванні товару зменшується. Разом з тим ТОВ «Технотрейд» повідомило, що відносно виконання Наказу КМУ від 18.06.2020 року №306 «....01 серпня 2021 року реєстратори розрахункових операцій, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру реєстраторів розрахункових операцій та які не перебували на обліку в контролюючих органах до дня набрання чинності цим наказом, за наявності технічних можливостей мають бути доопрацьовані їх виробниками (постачальниками) відповідно до статті 12 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» з метою забезпечення можливості виконання всіх вимог до форми і змісту розрахункових документів, відповідно до цього наказу». ТОВ «Технотрейд» своєчасно проведено розробку, виконані необхідні іспити та сертифікація внутрішнього програмного забезпечення РРО. Всі необхідні документи оформлено та подано до Технічної комісії, в компетенцію якої входить введення версій внутрішнього програмного забезпечення РРО до Державного реєстру РРО, проведення якої заплановано на кінець червня 2021 року. У разі включення версій внутрішнього програмного забезпечення РРО до Державного РРО, встановлення їх у РРО, що знаходяться в експлуатації, буде виконано у плановому порядку.

У зв`язку із чим, ПП «Октан Центр» самостійно не мав можливості усунути невідповідність позначення назви товару, які відображають споживчі ознаки товару (послуги) та однозначно ідентифікують товар чи послугу в документообігу СГ (автомобільних бензинів А-95-Євро5-Е0 та А-92-Євро5-Е0, та дизельного палива Energy ДП-Л-Євро5-ВО) міг внести виправлення до розрахункових документів (фіскальних чеків), т.я. внесення вказаних змін пов`язане з оновленням внутрішнього програмного забезпечення РРО, яку згідно з Наказом КМУ від 18.06.2020 року №306, до 01 серпня 2021 року мають бути доопрацьовані їх виробниками (постачальниками) відповідно до статті 12 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» з метою забезпечення можливості виконання всіх вимог до форми і змісту розрахункових документів, відповідно до цього наказу.

Однак, постановою Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) від 07.07.2021 року №3-09-09, за результатами розгляду протоколу від 23.06.2021 року №3-09-10 та Акту перевірки характеристик продукції від 23.06.2021 року №41-09-13, ПП «Октан Центр» було притягнуто до відповідальності за порушенням вимог підпункту 2 п.4 ст.44 Закону №2735-VI, а саме: неповне виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 01.06.2021 року №70-09-11, до ПП «Октан Центр» застосовано штраф у розмірі 4000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто у сумі 68 000,00 грн.

Також, постановою Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) від 07.07.2021 року №4-09-09, за результатами розгляду протоколу від 23.06.2021 року №3-09-10 та Акту перевірки характеристик продукції від 23.06.2021 року №41-09-13, ПП «Октан Центр» було притягнуто до відповідальності за порушенням вимог підпункту 2 п.4 ст. 44 Закону №2735-VI, а саме: неповне виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 01.06.2021 року №71-09-11, до ПП «Октан Центр» застосовано штраф у розмірі 4000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто у сумі 68 000,00 грн.

Постановою Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) від 07.07.2021 року №5-09-09, за результатами розгляду протоколу від 23.06.2021 року №3-09-10 та Акту перевірки характеристик продукції від 23.06.2021 року №41-09-13, ПП «Октан Центр» було притягнуто до відповідальності за порушенням вимог підпункту 2 п.4 ст.44 Закону №2735-VI, а саме: неповне виконання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 01.06.2021 року №72-09-11, до ПП «Октан Центр» застосовано штраф у розмірі 4000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто у сумі 68 000,00 грн.

Не погоджуючись з вищевказаними рішеннями контролюючого органу, позивач звернувся до суду з даним позовом.

ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ ПРАВА

Вимогами ч.1 ст.2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає та враховує наступне.

Відповідно до вимог статті 1 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» державний ринковий - діяльність органів ринкового нагляду з метою забезпечення відповідності продукції встановленим вимогам, а також забезпечення відсутності загроз суспільним інтересам.

Згідно з частиною першою статті 2 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» дія цього Закону поширюється на відносини щодо:

- здійснення ринкового нагляду за продукцією, що охоплюється встановленими вимогами, крім видів продукції, зазначених у частині п`ятій цієї статті;

- здійснення контролю всієї продукції, крім видів продукції, зазначених у частині п`ятій цієї статті.

Частиною п`ятою цієї ж статті передбачено, що дія цього Закону не поширюється на відносини, пов`язані із здійсненням нагляду та контролю такої продукції: 1) послуги та роботи; 2) харчові продукти, харчові добавки, ароматизатори, дієтичні добавки та допоміжні матеріали для переробки харчових продуктів; 3) продукти тваринного походження; 4) корми, кормові добавки та премікси; 5) живі рослини і тварини; 6) продукція людського, рослинного і тваринного походження, що безпосередньо використовується як репродуктивний матеріал, призначений для відтворення; 7) спирт, алкогольні напої та тютюнові вироби; 8) лікарські засоби та ветеринарні препарати; 9) наркотичні засоби, психотропні речовини, їх аналоги і прекурсори; 10) ядерні матеріали, спеціальні матеріали, що розщеплюються, інша продукція у сфері використання ядерної енергії; 11) вироби військового призначення; 12) об`єкти містобудування; 13) об`єкти авіаційної діяльності.

Статтею 3 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» передбачено, що законодавство України про державний ринковий нагляд і контроль продукції складається з цього Закону, Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції», інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини в цій сфері, у тому числі технічних регламентів.

У відповідності до вимог статті 4 вказаного Закону, метою здійснення ринкового нагляду є вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів з відповідним інформуванням про це громадськості щодо продукції, яка при її використанні за призначенням або за обґрунтовано передбачуваних умов при належному встановленні та технічному обслуговуванні становить загрозу суспільним інтересам чи яка в інший спосіб не відповідає встановленим вимогам.

Як встановлено частиною першою статті 10 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», ринковий нагляд здійснюється органами ринкового нагляду в межах сфер їх відповідальності.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 №1069 затверджено Перелік видів продукції, щодо яких органи державного ринкового нагляду здійснюють державний ринковий нагляд, зокрема Держекоінспекція відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 №927 «Про затвердження Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив» здійснює державний ринковий нагляд за автомобільними бензинами, дизельним, судновим та котельним паливом.

Згідно з частиною першою статті 22 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» заходами ринкового нагляду є: 1) перевірки характеристик продукції, у тому числі відбір зразків продукції та їх експертиза (випробування); 2) обмежувальні (корегувальні) заходи, що включають: а) обмеження надання продукції на ринку; б) заборону надання продукції на ринку; в) вилучення продукції з обігу; г) відкликання продукції; 3) контроль стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів; 4) попередження органами ринкового нагляду споживачів (користувачів) про виявлену цими органами небезпеку, що становить продукція.

Органи ринкового нагляду проводять планові та позапланові перевірки характеристик продукції. Планові перевірки характеристик продукції проводяться у розповсюджувачів цієї продукції, а позапланові - у розповсюджувачів та виробників такої продукції.

Вимоги до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив (далі - палива), що виробляються, вводяться в обіг та реалізуються на території України, з метою захисту життя та здоров`я людини, тварин, рослин, національної безпеки, охорони навколишнього середовища та природних ресурсів встановлено Технічним регламентом №927.

Пунктом 5 Технічного регламенту №927 дозволено виготовлення, введення в обіг і обіг палив, які відповідають вимогам цього Технічного регламенту.

Відповідно до положень пункту 7 Технічного регламенту №927, під час роздрібного постачання (реалізації) палива позначення палив повинне бути розміщено у місцях, доступних для споживача (на паливо-розподільчому обладнанні), а також відображено в розрахункових документах. На вимогу споживача (покупця) продавець повинен надати копію документа про якість (паспорт якості) палива та копію декларації про відповідність.

За змістом додатку 1 до Технічного регламенту №927 позначення автомобільних бензинів включає назву і марку бензину та містить такі групи знаків, розташовані у визначеній послідовності через дефіс: перша група - літера А, позначення бензину для автомобільних двигунів з примусовим/іскровим запалюванням; друга група - цифрове позначення октанового числа автомобільного бензину (80, 92, 95, 98) за дослідним методом; третя група - символи екологічного класу: Євро3, Євро4, Євро5; четверта група - символ визначення вмісту біоетанолу: Е5, Е7, Е10 (приклад позначення автомобільного бензину з октановим числом 95 екологічного класу Євро4 з вмістом біоетанолу до 7 відсотків: бензин автомобільний А-95-Євро4-Е7). Позначення дизельного палива включає такі групи знаків, розташовані у визначеній послідовності через дефіс: перша група - літери ДП, позначення дизельного палива для автомобільних дизельних двигунів; друга група - літерне позначення кліматичного періоду: Л (літнє), З (зимове), Арк (арктичне); третя група - символи екологічного класу: Євро3, Євро4, Євро5; четверта група - символ визначення вмісту метилових/етилових естерів жирних кислот: В0 (за їх відсутності), В5, В7 (приклад позначення дизельного палива зимового екологічного класу Євро4 з вмістом метилових/етилових естерів жирних кислот до 7 відсотків: паливо дизельне ДП-З-Євро4-В7).

Як встановлено пунктом 8 Технічного регламенту №927, кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива. Документ про якість (паспорт якості) палива - документ, що містить дані для ідентифікації та фактичні значення показників якості нафтопродуктів, отримані в результаті лабораторних випробувань, а також інформацію про їх відповідність вимогам нормативних документів (пункт 3 Технічного регламенту №927).

Також пунктом 9 Технічного регламенту №927 визначено, що документ про якість (паспорт якості) палива повинен містити: дату видачі і номер документа; назву, марку палива; товарний знак підприємства-виробника, його назву та адресу; назву та адресу постачальника (за наявності); дату виготовлення палива; дату відбирання проби та дату проведення випробування; нормативні значення та фактичні результати випробувань, які підтверджують відповідність марки палива вимогам цього Технічного регламенту; відомості щодо декларації про відповідність; посилання на нормативні документи на методи випробування згідно з нормативним документом на паливо; номер партії (резервуара); дані про вид та кількість добавок (присадок); підпис начальника відділу технічного контролювання або керівника лабораторії, яка виконує функції відділу, або уповноваженої особи, завірений печаткою.

Частиною сьомою статті 23 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» визначено перелік документів, що підлягають перевірці, якими є: 1) декларація про відповідність; 2) супровідна документація, що додається до відповідної продукції (включаючи інструкцію щодо користування продукцією); 3) загальний опис продукції, а також повний склад технічної документації на відповідну продукцію, передбачений технічним регламентом; 4) документи щодо системи якості чи системи управління якістю; 5) висновки експертиз та протоколи випробувань зразків відповідної продукції, відібраних (узятих) у межах здійснення ринкового нагляду і контролю продукції; 6) документи, що дають змогу відстежити походження відповідної продукції та її подальший обіг (товарно-супровідна документація або договори). Орган ринкового нагляду має право вимагати надання таких документів лише в обсязі, що необхідний для встановлення ланцюга постачання продукції; 7) документи і матеріали щодо стану виконання суб`єктом господарювання рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, у тому числі в межах моніторингу дій суб`єктів господарювання, що вживаються ними для вилучення відповідної продукції з обігу та/або її відкликання; 8) повідомлення та інша інформація, надана суб`єктами господарювання, митними органами, органами з оцінки відповідності згідно з положеннями цього Закону та Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції».

Отже, органи ринкового нагляду мають право витребовувати та перевіряти у розповсюджувачів цієї продукції документи, визначені у частині сьомій статті 23 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції».

Згідно з положеннями частин першої, третьої статті 29 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», у разі якщо органом ринкового нагляду встановлено, що продукція не відповідає встановленим вимогам (крім випадків, передбачених статтею 28 цього Закону, та формальної невідповідності), орган ринкового нагляду невідкладно вимагає від відповідного суб`єкта господарювання вжити протягом визначеного строку заходів щодо приведення такої продукції у відповідність із встановленими вимогами.

Орган ринкового нагляду невідкладно вимагає від відповідного суб`єкта господарювання вжити протягом визначеного строку заходів щодо усунення формальної невідповідності, якщо цей орган встановить будь-яку таку невідповідність: знак відповідності технічним регламентам було нанесено з порушенням вимог, визначених у відповідному технічному регламенті; не було нанесено знак відповідності технічним регламентам, якщо його нанесення передбачено відповідним технічним регламентом; не було складено декларацію про відповідність або декларація про відповідність (її копія чи спрощена декларація про відповідність) не супроводжує продукцію, якщо це передбачено відповідним технічним регламентом; декларацію про відповідність було складено з порушенням вимог; органу ринкового нагляду не надано доступу до технічної документації або вона є неповною; вчинено інші порушення встановлених вимог, визначені у відповідному технічному регламенті як формальна невідповідність.

Перелік порушень встановлених вимог, які вважаються формальною невідповідністю, уточнюється у відповідних технічних регламентах.

Згідно з вимогами статті 30 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», обмеження надання продукції на ринку здійснюються шляхом: 1) приведення продукції у відповідність із встановленими вимогами (згідно з частинами першою і четвертою статті 29 цього Закону); 2) усунення формальної невідповідності (згідно з частиною третьою статті 29 цього Закону); 3) тимчасової заборони надання продукції на ринку.

У відповідності до положень частини сьомої статті 23 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції», під час перевірки характеристик продукції у випадках, передбачених цим Законом, перевірці підлягають, зокрема, документи, що дають змогу відстежити походження відповідної продукції та її подальший обіг (товарно-супровідна документація або договори). Орган ринкового нагляду має право вимагати надання таких документів лише в обсязі, що необхідний для встановлення ланцюга постачання продукції.

Пунктами 8, 9 Технічного регламенту №927 встановлено, що кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива.

Документ про якість (паспорт якості) палива повинен містити: дату видачі і номер документа; назву, марку (категорію) - для суднових та котельних палив; позначення палива - для автомобільного бензину та дизельного палива; назву та адресу підприємства - виробника; назву та адресу розповсюджувача (за наявності); дату виготовлення палива; дату відбирання проби та дату проведення випробування; нормативні значення та фактичні результати випробувань, які підтверджують відповідність марки палива вимогам цього Технічного регламенту; відомості щодо декларації про відповідність; посилання на нормативні документи на методи випробування згідно з нормативним документом на паливо; номер партії (резервуара); дані про вид та кількість добавок (присадок); підпис начальника відділу технічного контролювання або керівника лабораторії, яка виконує функції відділу, або уповноваженої особи, завірений печаткою; гарантійний строк зберігання.

Пунктом 20 Технічного регламенту №927 обумовлено, що виробником перед введенням в обіг та під час надання палива на ринку на документ про якість (паспорт якості) повинен бути нанесений знак відповідності технічним регламентам, який підтверджує відповідність палива вимогам цього Технічного регламенту, так, щоб забезпечувалася його видимість, розбірливість та незмивність.

Колегія суддів зазначає, що ПП «Октан Центр» на виконання рішень контролюючого органу вживались заходи для виправлення позначення палива в розрахункових документах (фіскальних чеках) на бензин автомобільний А-92-Євро5-Е0, А-95-Євро5-Е0 та дизельне паливо Energy ДП-Л-Євро5-В0 на АЗС, що розташована адресою: вул. Чкалова, б. 31, м. Мелітополь, Запорізька область, а саме: 24 червня 2021 року направлено лист ТОВ Технотрейд вих. №24/06/21, яке відповідає за автоматизацію АЗС та нафтобаз та програмне забезпечення РРО, про надання відомостей про причини, з яких в розрахункових документах (фіскальних чеках) не можливо відобразити повну назву позначення автомобільних бензинів та дизельного палива, як то передбачено вимогами п.7 Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів дизельного, суднових та котельних палив , затвердженого Постановою КМУ від 01 серпня 2013 року №927 та Додатку 1 до Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, а також повідомити, яким чином, та з якого часу можливо усунути вищезазначену невідповідність позначення назви товару, які відображають споживчі ознаки товару (послуги) та однозначно ідентифікують товар чи послугу в документообігу СТ (автомобільних бензинів А-95-Євро5-Е0 та А-92-Євро5-Е0 та дизельного палива Energy ДП-Л-Євро5-ВО) у розрахункових документах (фіскальних чеках) РРО. Також, було направлено копію паспорту контрольно-касового апарату Т&Т POS 21, який використовується на АЗС.

З огляду на наведене, колегія суддів доходить висновку, що відповідачем не доведено належними та допустимими доказами правомірності винесення спірних постанов, в той час як позивачем ПП «Октан Центр» належним чином доведено, в тому, що воно не усунуло невідповідність позначення назви товару, які відображають споживчі ознаки товару (послуги) та однозначно ідентифікують товар чи послугу в документообігу СГ (автомобільних бензинів А-95-Євро5-Е0 та А-92-Євро5-Е0 та дизельного палива Energy ДП-Л-Євро5-ВО), на день проведення перевірки виконання рішень Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів від 01.06.2021 року №70-09-11, №71-09-11, №72-09-11, адже підприємство вживало всіх необхідних заходів для внесення змін у розрахункові документи (фіскальні чеки) РРО.

З урахуванням вимог статті 12 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», позивач як особа, яка реалізує нафтопродукти в роздрібній мережі, не має права самостійно вносити зміни/доповнення/уточнення до розрахункових документів (фіскальні чеки) РРО, при цьому усунути визначені порушення іншим чином також не має можливості.

Наведене свідчить про об`єктивну неможливість позивачем виконати Рішення про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів, що на думку суду, виключає накладення на позивача санкції за їх невиконання.

Відповідно до вимог ч.2 ст.6 КАС України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Отже, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного висновку щодо задоволення позовних вимог.

За таких обставин колегія суддів вважає наведені висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам ст.ст. 2, 7, 8, 9, 10, 73, 74, 77 КАС України та не приймає доводи, наведені в апеляційній скарзі про те, що судове рішення підлягає скасуванню.

Відповідно до вимог ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Отже, в адміністративному процесі, як виняток із загального правила, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості. Презумпція винуватості покладає на суб`єкта владних повноважень обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в апеляційній скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Оскільки ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2022 року Державній екологічній інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) відстрочено сплату недоплаченого судового збору у розмірі 1185,00 грн. до ухвалення судом апеляційної інстанції судового рішення за результатами розгляду апеляційної скарги у справі №540/3682/21, судовий збір у розмірі 1185,00 грн. підлягає стягненню з Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) на користь Державного бюджету України.

Керуючись ст.ст. 308; 311; 315; 316; 321; 322; 325; 328 КАС України, суд апеляційної інстанції,

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 25 листопада 2021 року без змін.

Стягнути з Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (код ЄДРПОУ 43877338) до спеціального фонду Державного бюджету України недоплачений судовий збір за подання апеляційної скарги у розмірі 1185,00 грн. (одна тисяча сто вісімдесят п`ять) грн. 00 коп. за наступними реквізитами: отримувач - ГУК у м. Києві/м. Київ/22030106; код отримувача (ЄДРПОУ) 37993783; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA908999980313111256000026001; код класифікації доходів бюджету 22030106.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення з підстав, передбачених статтею 328 КАС України.

Головуючий суддя Джабурія О.В.Судді Вербицька Н. В. Кравченко К.В.

Джерело: ЄДРСР 105576512
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку