open Про систему
  • Друкувати
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
  • Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати
emblem

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 липня 2022 р. Справа № 440/4972/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Жигилія С.П.,

Суддів: Русанової В.Б. , Перцової Т.С. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 03.11.2021 (суддя Головко А.Б.; м. Полтава) по справі № 440/4972/21

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

18 травня 2021 року ОСОБА_1 (надалі також - позивач, ОСОБА_1 ) звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (надалі також - відповідач-1, ГУПФУ в Полтавській області) про визнання протиправними дії щодо відмови у призначенні дострокової пенсії за віком відповідно до пункту 4 частини 1 статті 115 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та скасування рішення відділу з питань призначення пенсій Управління застосування пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області за № 163950012994 від 30.04.2021; зобов`язання призначити та виплатити з 27.04.2021 дострокову пенсію за віком на підставі пункту 4 частини 1 статті 115 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", як дружині особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, який помер після звільнення із служби, але внаслідок захворювання, пов`язаного з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи".

В обґрунтування позовних вимог зазначила, що набула право на призначення пенсії зі зниженням пенсійного віку на підставі статті 115 Закону №1058-IV, оскільки досягла пенсійного віку та має не менше 20 років страхового стажу, а її чоловік помер внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням обов`язків військової служби під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16.08.2021 року залучено до участі у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області про визнання дії протиправними та зобов`язання вчинити певні дії в якості другого відповідача Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області (надалі також - відповідач-2, ГУПФУ в Одеській області).

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 03 листопада 2021 року відмовлено в задоволенні позову ОСОБА_1 .

Позивач не погодившись з рішенням суду першої інстанції подала апеляційну скаргу в якій, посилаючись на його прийняття з порушенням судом норм матеріального права, зокрема: абз. 4 п. 1.9 розділу І Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 № 22-1, а також невідповідність висновків, викладених в судовому рішенні, обставинам справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 03 листопада 2021 року та задовольнити позовні вимоги.

Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги позивач посилається на неправомірність винесеного відповідачем-2 рішення про відмову в призначенні пенсії за віком. Вказує, що оскаржене рішення не містить мотивів та підстав його прийняття, не зазначено яких саме документів, необхідних для призначення пенсії, не було надано позивачем. Разом з цим позивач зазначає, що в порушення вимог п. 1.9 розділу І Порядку № 22-1, відповідач-2 не повідомляв її про необхідність подання додаткових документів до заяви про призначення пенсії.

Заперечуючи проти доводів та вимог апеляційної скарги, відповідачі у відзивах на апеляційну скаргу, наполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції, просять залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване судове рішення - без змін.

Також до Другого апеляційного адміністративного суду від позивача надійшло клопотання про уточнення позовних вимог в якому ОСОБА_1 просить суд апеляційної інстанції:

- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області щодо відмови ОСОБА_1 у призначенні їй дострокової пенсії за віком відповідно до пункту 4 частини 1 статті 115 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» та скасувати рішення відділу з питань призначення пенсій Управління застосування пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області за №163950012994 від 30.04.2021.

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області прийняти відповідне розпорядження, яким призначити ОСОБА_1 з 27 квітня 2021 до 19 серпня 2021дострокову пенсію за віком на підставі пункту 4 частини 1 статті 115Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», як дружині особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, який помер після звільнення із служби, але внаслідок захворювання, пов`язаного з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи», при цьому не пізніше 10 днів після винесення рішення направити на поштову адресу заявниці відповідне повідомлення про призначення дострокової пенсії за віком, а електронну пенсійну справу засобами програмного забезпечення передати до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації) ОСОБА_1 , тобто передати до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області для здійснення заявниці виплати дострокової пенсії.

Розглянувши клопотання позивача колегія суддів зазначає, що за приписами статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги (частина перша статті 308).

Згідно з ч. 5 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції не може розглядати позовні вимоги та підстави позову, що не були заявлені в суді першої інстанції.

Оскільки вимоги стосовно яких позивачем подано клопотання не заявлялися до суду першої інстанції та не були предметом судового розгляду, такі вимоги не можуть бути розглянуті судом апеляційної інстанції.

Враховуючи подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, яке ухвалене в порядку спрощеного позовного провадження, справа розглядається в порядку письмового провадження, відповідно до приписів п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України, за наявними в справі матеріалами.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши, в межах апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції та доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 була дружиною ОСОБА_2 , що підтверджується свідоцтвом про укладення шлюбу серія НОМЕР_1 .

Згідно з свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_2 ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 .

Померлий чоловік позивачки був учасником ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, категорії 1, інвалідом 2 групи та мав право на пільги і компенсації, передбачені Законом України Про статус соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (далі Закон №796-ХІІ) .

Позивач звернулася до органу Пенсійного фонду із заявою від 27.04.2021 про призначення пенсії за віком як члену сім`ї загиблого (померлого) військовослужбовця учасника ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС 1 категорії, смерть якого пов`язана з виконанням обов`язків військової служби по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС.

Рішенням Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області від 30.04.2021 № 163950012994 ОСОБА_1 відмовлено у призначенні пенсії у зв`язку з не наданням необхідних документів.

Позивач не погодилася із таким рішенням та звернулася до суду з цим позовом.

Приймаючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції дійшов висновку про правомірність спірного рішення щодо відмови в призначенні ОСОБА_1 пенсії, оскільки позивач звернулась до пенсійного органу не надавши експертний висновок про встановлення причинного зв`язку смерті ОСОБА_2 з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС.

Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції, з таких підстав.

Статтею 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян, регулюються Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 09 липня 2003 року № 1058-ІV (далі Закон № 1058) який визначає принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій, надання соціальних послуг з коштів Пенсійного фонду, що формуються за рахунок страхових внесків роботодавців, бюджетних та інших джерел, передбачених цим Законом, а також регулює порядок формування Накопичувального пенсійного фонду та фінансування за рахунок його коштів видатків на оплату договорів страхування довічних пенсій або одноразових виплат застрахованим особам, членам їхніх сімей та іншим особам, передбаченим цим Законом.

Статтею 44 Закону № 1058-IV визначено, що призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.

Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії визначається правлінням Пенсійного фонду за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення.

Призначення пенсії за віком здійснюється автоматично (без звернення особи) у разі набуття застрахованою особою права на призначення пенсії за віком при досягненні пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону, на підставі відомостей, наявних у системі персоніфікованого обліку, якщо до досягнення пенсійного віку, передбаченого статтею 26 цього Закону, особа не повідомила про бажання одержувати пенсію з більш пізнього віку.

У разі відсутності в системі персоніфікованого обліку даних про страховий стаж, необхідний для призначення пенсії за віком (у тому числі за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку), територіальний орган Пенсійного фонду інформує застраховану особу, у тому числі через її особистий електронний кабінет на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду, про відсутність таких відомостей та необхідність їх подання (за наявності). Документи про страховий стаж можуть бути подані до територіального органу Пенсійного фонду або через особистий електронний кабінет на веб-порталі електронних послуг Пенсійного фонду.

Органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Особам, яким призначено пенсію, органи Пенсійного фонду видають пенсійні посвідчення.

Видача пенсійного посвідчення для пенсіонерів здійснюється безоплатно.

Порядок видачі, зразок та форма пенсійного посвідчення затверджуються правлінням Пенсійного фонду.

Відповідно до абзаців першого-другого пункту 1 частини першої статті 45 Закону № 1058-IV пенсія за віком призначається з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, якщо звернення за пенсією відбулося не пізніше трьох місяців з дня досягнення особою пенсійного віку.

Пенсія за віком, що призначається автоматично (без звернення особи), - з дня, що настає за днем досягнення пенсійного віку, крім випадків відсутності в системі персоніфікованого обліку відомостей про страховий стаж застрахованої особи, необхідний для призначення пенсії за віком при досягненні пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону. У разі якщо документи про страховий стаж не подані протягом трьох місяців з дня досягнення застрахованою особою пенсійного віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону, вважається, що застрахована особа виявила бажання одержувати пенсію з більш пізнього віку.

Згідно з абзацом першим частини п`ятої статті 45 Закону № 1058-IV документи про призначення (перерахунок) пенсії розглядає територіальний орган Пенсійного фонду та не пізніше 10 днів з дня їх надходження приймає рішення про призначення (перерахунок) або про відмову в призначенні (перерахунку) пенсії.

Пенсійне забезпечення окремих категорій громадян визначено статтею 115 Закону № 1058-IV.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 115 Закону № 1058-IV право на призначення дострокової пенсії за віком мають: військовослужбовці, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейські, які брали участь у бойових діях, в антитерористичній операції в районах її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях в районах їх здійснення, а також ті, яким встановлено інвалідність внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих під час захисту Батьківщини або під час виконання інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), або внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, виконанням інтернаціонального обов`язку чи безпосередньою участю в антитерористичній операції в районах її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях в районах їх здійснення, дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейських, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов`язків) чи після звільнення із служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих під час виконання обов`язків військової служби (службових обов`язків), захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, виконанням інтернаціонального обов`язку чи безпосередньою участю в антитерористичній операції в районах її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях в районах їх здійснення, особи, яким надано статус учасника бойових дій відповідно до пунктів 20 і 21 статті 6, особи з інвалідністю внаслідок війни відповідно до пунктів 12 та 13 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", особи з числа резервістів і військовозобов`язаних, яким надано статус учасника бойових дій відповідно до пункту 19 статті 6, особи з інвалідністю внаслідок війни відповідно до пункту 11 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки, яким надано статус особи, на яку поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", відповідно до абзаців шостого і сьомого пункту 1 статті 10 зазначеного Закону, а також абзацу восьмого пункту 1 статті 10 зазначеного Закону з числа членів сімей резервістів і військовозобов`язаних, - після досягнення чоловіками 55 років, жінками - 50 років та за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків і не менше 20 років у жінок.

Отже, правом на дострокове призначення пенсії за віком відповідно до пункту 4 частини першої статті 115 Закону № 1058-IV, зокрема наділені дружини, якщо вони не взяли повторний шлюб, військовослужбовців, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов`язків) чи після звільнення із служби, але внаслідок захворювання, пов`язаного з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, після досягнення 50 років та за наявності страхового стажу не менше 20 років.

Відповідно до частини першої статті 59 Закону України від 05.11.1991 № 1788-XII "Про пенсійне забезпечення" (далі Закон № 1788-XII) до стажу роботи зараховується робота, виконувана на підставі трудового договору на підприємствах, в установах, організаціях і кооперативах, незалежно від використовуваних форм власності та господарювання, а також на підставі членства в колгоспах та інших кооперативах, незалежно від характеру й тривалості роботи і тривалості перерв.

Статтею 62 Закону № 1788-XII визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року N 22-1, затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (далі Порядок № 22-1 ), пунктом 4.2 розділу ІV якого встановлено, що при прийманні документів орган, що призначає пенсію:

1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;

2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів;

3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності).

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб до оформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі;

4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 3), копія якої зберігається у пенсійній справі.

За приписами абзацу першого пункту 4.3 розділу ІV Порядку № 22-1 не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.

Відповідно до пункту 4.7 Порядку № 22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію. Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації підприємства, установи, організації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.

Зі змісту прийнятого ГУПФУ в Одеській області рішення від 30.04.2021 № 163950012994 судом апеляційної інстанції встановлено, що відповідач-2, за наслідками розгляду заяви позивача від 27.04.2021 та поданих ОСОБА_1 документів для призначення пенсії, відмовив позивачу у призначенні пенсії відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 115 Закону № 1058-IV через відсутність необхідних документів.

Разом з тим, вказане рішення суб`єкта владних повноважень не містить посилання на те, яких саме документів, необхідних для призначення пенсії, не було надано позивачем.

У свою чергу, колегія суддів зазначає, що перелік документів, що додаються до заяви про призначення пенсії за віком, визначений пунктом 2.1 Порядку № 22-1 відповідно до якого, до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи:

- документ, що підтверджує реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті), або свідоцтво про загальнообов`язкове державне соціальне страхування;

- документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, орган, що призначає пенсію, додає довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення;

- для підтвердження заробітної надаються індивідуальні відомості про застраховану особу за період з 01 липня 2000 року. За бажанням особи, нею може надаватись довідка про заробітну плату по 30 червня 2000 року включно. У разі, якщо страховий стаж з 01 липня 2000 року становить менше 60 місяців, особою подається довідка за будь- які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року;

- документи про місце проживання (реєстрації) особи;

- документи, які засвідчують особливий статус особи: посвідчення члена сім`ї померлого (загиблого), висновок МСЕК щодо причинного зв`язку смерті особи з пораненням, контузією, каліцтвом, отриманими при виконанні обов`язків військової служби (службових обов`язків), під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях під час безпосереднього перебування в районах та у період здійснення зазначених заходів, або захворюванням, пов`язаним з перебуванням на фронті, ліквідацією Чорнобильської катастрофи, виконанням інтернаціонального обов`язку, безпосередньою участю в антитерористичній операції в районах її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях в районах їх здійснення, а для осіб, яким надано статус особи, на яку поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" відповідно до абзаців шостого-восьмого пункту 1 статті 10 цього Закону, також документи, на підставі яких їм встановлено цей статус, визначені Порядком надання статусу особи, на яку поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", деяким категоріям громадян, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2015 року № 740 (при призначенні пенсії членам сімей померлих (загиблих) згідно з пунктом 4 частини першої статті 115 Закону)) (абз. 4 пп. 5 п. 2.1. розділу 11 Порядку № 22-1).

Як встановлено судом апеляційної інстанції та визнається відповідачем-2, при поданні заяви про призначення дострокової пенсії позивачем до пенсійного органу було надано необхідний пакет документів. Зокрема, позивачем надано: 1) копію виписки з акту огляду МСЕК (довідку ВЛК від 30.10.2001 про те, що захворювання гр. ОСОБА_2 , які призвели до смерті пов`язані з виконанням службових обов`язків по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС); 2) довідку про прийняття на роботу від 24.07.2001 № 182; 3) довідку про присвоєння ідентифікаційного номеру № 1994/21 від 24.09.01; 4) довідку № 10605 від 02.082004 про те, що ОСОБА_1 отримує пенсію по втраті годувальника на неповнолітніх дітей; 5) довідку № 187 від 10.05.2001 видану ОСОБА_2 для пред`явлення до ВЛК УМВСУ в Полтавській області про те, що згідно наказу ВО при УВС Полтавської області № 28 ос від 01.08.1990 року він був відряджений в розпорядження УО при УВС Київської області для участі в ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС в період з 01.08.1990 по 01.12.1990 (30-ти кілометрова зона м. Припять); 6) заява про спосіб виплати пенсії; 7) паспорт громадянина України; 8) посвідчення інваліда війни № НОМЕР_3 від 26.07.2001; 9) посвідчення членам сімей ветеранів війни № 007116 від 08.03.2002; 10) свідоцтво про народження дитини НОМЕР_4 ; 11) свідоцтво про шлюб № НОМЕР_5 від 11.08.1984; 12) свідоцтво про смерть ОСОБА_2 НОМЕР_2 ; 13) трудову книжку НОМЕР_6 ; 14) довідку СПОВ про заробітну плату з 01.07.2000 ( а.с. 108).

Отже, матеріалами справи засвідчується факт виконання позивачем приписів вимог п. 4 ч. 1 ст. 115 Закону №1058-IV та абзацу 4 підпункту 5 пункту 2.1. розділу 11 Порядку № 22-1 та надання необхідних та визначених законодавцем документів.

При цьому, судова колегія зауважує, що відповідач, відзначаючи про недостатність поданих позивачем документів до заяви про призначення дострокової пенсії за віком, не вчинив жодних дій задля усунення вказаного, позаяк п. 4.2 Порядку № 22-1, визначено, що орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Також п. 1.9 Порядку № 22-1 передбачено, що у разі якщо до заяви про призначення пенсії додані не всі необхідні документи, орган, що призначає пенсію, письмово повідомляє заявника про те, які документи необхідно подати додатково, про що в заяві про призначення пенсії робиться відповідний запис (у разі подання заяви через вебпортал таке повідомлення надсилається особі через електронний кабінет користувача вебпорталу). Якщо вони будуть подані не пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність подання додаткових документів, то днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття заяви про призначення пенсії або дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення заяви, або дата реєстрації заяви на вебпорталі.

Якщо поданих документів достатньо для визначення права особи на призначення пенсії, пенсія призначається на підставі таких документів. При надходженні додаткових документів у визначений строк розмір пенсії переглядається з дати призначення. У разі надходження додаткових документів пізніше трьох місяців із дня повідомлення про необхідність їх подання пенсія перераховується зі строків, передбачених частиною четвертою статті 45 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон).

Натомість, відповідач-2 проігнорував вищезазначені законодавчо встановлені вимоги для належного прийняття та розгляду документів щодо призначення пенсії позивачу та незважаючи на встановлений строк подання додаткових документів, всупереч приписам порядку 22-1 в частині подання у тримісячний строк з дня прийняття заяви необхідних документів, відповідачем 30.04.2021 року винесено рішення про відмову в призначенні пенсії за заявою позивача від 27.04.2021.

З приводу посилання ГУПФУ в Одеській області у відзиві на позовну заяву, з якими погодився суд першої інстанції, як на підставу для відмови у призначенні ОСОБА_1 дострокової пенсії за віком, на ненадання позивачем до заяви про призначення пенсії експертного висновку про встановлення причинного зв`язку смерті ОСОБА_2 з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС відповідно до п. 2.3 Порядку № 22-1, колегія суддів зазначає, що такі твердження є безпідставними, оскільки положення п. 2.3 Порядку № 22-1 визначають перелік документів, які подаються особою до заяви про призначення пенсії у зв`язку з втратою годувальника. Натомість, ОСОБА_1 звернулася до органу, що призначає пенсію, із заявою про призначення дострокової пенсії за віком на підставі п. 4 ч. 1 ст. 115 Закону № 1058-ІV. В свою чергу, перелік документів, необхідний для призначення відповідного виду пенсії визначений положеннями пп. 1-4, абз. 4 пп. 5 п. 2.1 Порядку № 22-1. Також безпідставними є посилання відповідача-2 та суду першої інстанції у спірних правовідносинах на положення абз. 9 пп. 5 п. 2.1 Порядку № 22-1, яким визначено перелік документів, що надаються особами при призначенні пенсії за віком із застосуванням норм статті 55 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

За приписами ч. 1 та ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Ураховуючи викладене, колегія суддів вважає, що рішення пенсійного органу про відмову в призначенні пенсії позивачу, порушує права позивачки та не ґрунтується на правильному застосуванні норм права, є протиправним та підлягає скасуванню, а вимоги ОСОБА_1 в цій частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Щодо вимоги ОСОБА_1 про зобов`язання ГУПФУ в Полтавській області призначити їй пенсію відповідно до пункту 4 частини першої статті 115 Закону № 1058-IV колегія суддів зазначає таке.

Наявними у матеріалах справи доказами підтверджується, що ОСОБА_1 на момент звернення виповнилось повних 54 роки та вона має понад 20 років страхового стажу, що відповідно підтверджується записами її трудової книжки та інформацією про застраховану особу (означене не заперечується відповідачем), її чоловік ОСОБА_2 помер внаслідок захворювання, пов`язаного з виконанням службових обов`язків по ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що позивач має право на призначення пенсії за віком зі зниженням пенсійного віку на умовах, визначених п. 4 ч. 1 ст. 115 Закону № 1058-IV.

Згідно з ч. 1 ст. 45 Закону № 1058-IV пенсія призначається з дня звернення за пенсією, крім таких випадків, коли пенсія призначається з більш раннього строку.

Відповідно до п.1.1 Порядку 22-1 в редакції на час звернення позивачки до органу Пенсійного фонду із заявою від 27.04.2021 заява про призначення, перерахунок пенсії, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший (Заява про призначення/перерахунок пенсії - додаток 1) подається заявником до територіального органу Пенсійного фонду України через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (далі - сервісний центр).

Відповідно до розділу ІV «Приймання, оформлення і розгляд документів» Порядку № 22-1 в редакції Постанови Пенсійного фонду № 25-1 від 16.12.2020, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.03.2021 за № 339/35961, заяви, що подаються особами відповідно до цього Порядку, реєструються в електронному журналі звернень органу, що призначає пенсію (п.4.1 Порядку № 22-1).

Пунктом 4.2 цього Порядку № 22-1 передбачено, що при прийманні документів працівник сервісного центру, в тому числі: ідентифікує заявника (його представника); надає інформацію щодо умов та порядку призначення (перерахунку) пенсії; реєструє заяву, перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів, відповідність викладених у них відомостей про особу даним паспорта; сканує документи. На створені електронні копії накладає кваліфікований електронний підпис; видає особі або посадовій особі розписку із зазначенням дати прийняття заяви, переліку одержаних і відсутніх документів, строку подання додаткових документів для призначення пенсії та пам`ятку пенсіонеру (додаток 6). Скановані розписка та пам`ятка пенсіонеру зберігаються в електронній пенсійній справі.

Після реєстрації заяви та сканування копій документів засобами програмного забезпечення за принципом екстериторіальності визначається структурний підрозділ органу, що призначає пенсію, який формує атрибути сканованих документів (із зазначенням часу їх створення), електронну пенсійну справу.

Відповідно до п. 4.3 Порядку № 22-1 створення та обробка документів здійснюється із накладенням кваліфікованого електронного підпису працівників, відповідальних за здійснення операцій.

Рішення за результатами розгляду заяви підписується керівником органу, що призначає пенсію (іншою посадовою особою, визначеною відповідно до наказу керівника органу, що призначає пенсію, щодо розподілу обов`язків), та зберігається в електронній пенсійній справі особи.

Пунктом 4.8 Порядку № 22-1 передбачено, що заява, відомості з відповідних інформаційних систем, скановані копії документів, на підставі яких призначено (перераховано) пенсію та проводиться її виплата; інша інформація, з урахуванням якої визначаються розмір призначеної пенсії та розмір пенсії до виплати, обробляються в складі електронної пенсійної справи, що формується та ведеться відповідно до вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та «Про захист персональних даних». Електронна пенсійна справа зберігається на базі централізованих інформаційних технологій.

Пунктом 4.10 Порядку № 22-1 після призначення пенсії, поновлення виплати раніше призначеної пенсії, переведення з одного виду пенсії на інший електронна пенсійна справа засобами програмного забезпечення передається до органу, що призначає пенсію, за місцем проживання (реєстрації)/фактичного місця проживання особи для здійснення виплати пенсії.

Таким чином, з 01.04.2021 органи Пенсійного фонду України застосовують принцип екстериторіальності при опрацюванні заяв про призначення та перерахунки пенсій, що передбачено постановою правління Пенсійного фонду України від 16.12.2020 № 25-1 «Про затвердження Змін до деяких постанов правління Пенсійного фонду України», суть якого полягає в опрацюванні заяв про призначення пенсій територіальними органами Пенсійного фонду України в порядку черговості надходження таких заяв незалежно від того, де було прийнято заяву та де проживає особа.

У спірному випадку заява позивачки про призначення пенсії розглянута за принципом екстериторіальності Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області, за результатом якої прийнято рішення про відмову у призначенні пенсії №163950012994 від 30.03.2021. І саме головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області у цьому спорі є органом, що призначає пенсію.

Виходячи з викладеного, суд апеляційної інстанції вважає позовні вимоги, пред`явлені до Головним управління Пенсійного фонду України в Полтавській області, безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню, оскільки відповідальним за опрацювання заяви позивачки та прийняття відповідного рішення є, в цьому випадку, визначений у встановленому порядку територіальний орган Пенсійного фонду - Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області, яке у даній справі є відповідачем-2.

Підсумовуючи викладене колегія суддів зазначає, що оскільки під час судового розгляду справи встановлено наявність у позивача права на призначення пенсії за віком зі зниженням пенсійного віку на умовах, визначених п. 4 ч. 1 ст. 115 Закону № 1058-IV, а також те, що ОСОБА_1 виконала всі передбачені законодавством умови для її призначення, надавши необхідний перелік документів до пенсійного органу, колегія суддів дійшла висновку, що належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача у спірних правовідносинах буде зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області прийняти рішення про призначення ОСОБА_1 дострокової пенсії за віком відповідно до пункту 4 частини першої статті 115 Закону № 1058-IV з дати звернення з відповідною заявою - з 27.04.2021.

З цих підстав позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Беручи до уваги вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям постанови про часткове задоволення позову.

Судові витрати піддягають перерозподілу в порядку визначеному ч. 1, 6 ст. 139 КАС України.

Керуючись ст. ст. 229, 241, 243, 250, 308, 310, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 327-329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити частково.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 03.11.2021 по справі № 440/4972/21 - скасувати.

Прийняти постанову, якою позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_7 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області (вул. Соборності, 66, м. Полтава, 36014; код ЄДРПОУ 13967927), Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (вул. Канатна, 83, м. Одеса, 65012; код ЄДРПОУ 20987385) про визнання дії протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення відділу з питань призначення пенсій Управління застосування пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області за № 163950012994 від 30.04.2021

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області прийняти рішення про призначення ОСОБА_1 з 27.04.2021 пенсії за віком на підставі пункту 4 частини 1 статті 115 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", як дружині особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, який помер після звільнення із служби, але внаслідок захворювання, пов`язаного з ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи".

В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 , заявлених до Головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області (вул. Канатна, 83, м. Одеса, 65012; код ЄДРПОУ 20987385) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_7 ) судові витрати зі сплати судового збору в судах першої та апеляційної інстанцій у загальному розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп..

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя (підпис)С.П. Жигилій Судді(підпис) (підпис) В.Б. Русанова Т.С. Перцова

Джерело: ЄДРСР 105463088
Друкувати PDF DOCX
Копіювати скопійовано
Надіслати
Шукати у документі
  • PDF
  • DOCX
  • Копіювати скопійовано
  • Надіслати

Навчальні відео: Як користуватись системою

скопійовано Копіювати
Шукати у розділу
Шукати у документі

Пошук по тексту

Знайдено:

Зачекайте, будь ласка. Генеруються посилання на нормативну базу...

Посилання згенеровані. Перезавантажте сторінку